Научная статья на тему 'Nart Ozyrmes: image and typology'

Nart Ozyrmes: image and typology Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
274
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
АРХАИЧЕСКИЙ ЭПОС / МИФОЛОГИЯ / ТИПОЛОГИЯ / СЮЖЕТ И МОТИВ / ЦИКЛИЗАЦИЯ / СТАДИАЛЬНОСТЬ / ARCHAIC EPOS / MYTHOLOGY / TYPOLOGY / PLOT AND MOTIVE / CYCLIZATION / STAGING

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Гутов Адам Мухамедович

С опорой на ранее опубликованные и архивные материалы впервые устанавливаются истоки и типология образа одного из популярных персонажей адыгского нартского эпоса. Историко-сравнительным методом определяются связи мотивов цикла с адыгской и общекавказской мифологией, раскрываются основные атрибутивные особенности образа в свете концепции единых историко-культурных истоков эпоса. Показателем популярности сказаний об Озырмесе признается не только количество сюжетов и частотность их фиксации, но и впервые устанавливаемая география их распространения. Устанавливается причина большой продолжительности продуктивного периода цикла, посвященного данному герою, от ранних стадий формирования патриархально-родового строя до сравнительно поздних форм, знаменующих переход к классовому обществу. Этому соответствует затянувшийся этап раннефеодальных отношений, порождающих такую родовую особенность эпоса раннего типа, как отражение не конкретных явлений и исторических личностей, а воображаемых событий и обобщенных идеальных образов. Раскрываемая связь между содержанием эпического цикла и характером отражения в нем действительности способствует подлинно научному пониманию природы мифологического мышления и его трансформации в эпосе.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Нарт Озырмес: образ и типология Нарт Уэзырмэс: образымрэ къуэпсхэмрэ

Basing on previously published and archival materials, the sources and a typology of the image of one of the most popular characters of the Adyghean Nart epos are established for the first time. The historical comparative method is used to define relationship of cycle motives with the Adyghean and Caucasian mythology. Principal attributes of the image are disclosed in the light of the concept of common historical and cultural roots of the epos. An indicator of the popularity of legends about Ozyrmes is not only the number of stories and frequency of their fixation, but also the geography of their distribution established for the first time. The reason is found why the productive period of the cycle devoted to this hero is so large from early stages of formation of a patriarchal and patrimonial system to late forms marking transition to class society. This corresponds to a prolonged phase of early feudal relations giving rise to such a generic feature of the epos of the early type as a reflection of imaginary events and generalized ideal images rather than specific events and historical figures. Disclosed relationship between the content of the epic cycle and the nature of reality reflection in it promotes originally scientific understanding of the nature of mythological thinking and its transformation in the epos.

Текст научной работы на тему «Nart Ozyrmes: image and typology»

Фольклористика

УДК 398(470.621) : 821.352.3

ББК 82.3(2=Ады)

Г 97

Гутов А.М.

Доктор филологических наук, профессор, заведующий сектором адыгского фольклора Кабардино-Балкарского института гуманитарных исследований, e-mail: adam. gut@mail. ru

Нарт Озырмес: образ и типология Нарт Уэзырмэс: образымрэ къуэпсхэмрэ

(Рец ензирована)

Аннотация:

С опорой на ранее опубликованные и архивные материалы впервые устанавливаются истоки и типология образа одного из популярных персонажей адыгского нарт-ского эпоса. Историко-сравнительным методом определяются связи мотивов цикла с адыгской и общекавказской мифологией, раскрываются основные атрибутивные особенности образа в свете концепции единых историко-культурных истоков эпоса. Показателем популярности сказаний об Озырмесе признается не только количество сюжетов и частотность их фиксации, но и впервые устанавливаемая география их распространения. Устанавливается причина большой продолжительности продуктивного периода цикла, посвященного данному герою, — от ранних стадий формирования патриархально-родового строя до сравнительно поздних форм, знаменующих переход к классовому обществу. Этому соответствует затянувшийся этап раннефеодальных отношений, порождающих такую родовую особенность эпоса раннего типа, как отражение не конкретных явлений и исторических личностей, а воображаемых событий и обобщенных идеальных образов. Раскрываемая связь между содержанием эпического цикла и характером отражения в нем действительности способствует подлинно научному пониманию природы мифологического мышления и его трансформации в эпосе.

Ключевые слова:

Архаический эпос, мифология, типология, сюжет и мотив, циклизация, стадиальность.

Gutov A.M.

Doctor of Philology, Professor; Head of Sector of the Adyghe Folklore, Kabardino-Balkarian Institute of the Humanities Researches, e-mail:[email protected]

Nart Ozyrmes: image and typology

Abstract:

Basing on previously published and archival materials, the sources and a typology of the image of one of the most popular characters of the Adyghean Nart epos are established for the first time. The historical - comparative method is used to define relationship of cycle motives with the Adyghean and Caucasian mythology. Principal attributes of the image are

disclosed in the light of the concept of common historical and cultural roots of the epos. An indicator of the popularity of legends about Ozyrmes is not only the number of stories and frequency of their fixation, but also the geography of their distribution established for the first time. The reason is found why the productive period of the cycle devoted to this hero is so large - from early stages of formation of a patriarchal and patrimonial system to late forms marking transition to class society. This corresponds to a prolonged phase of early feudal relations giving rise to such a generic feature of the epos of the early type as a reflection of imaginary events and generalized ideal images rather than specific events and historical figures. Disclosed relationship between the content of the epic cycle and the nature of reality reflection in it promotes originally scientific understanding of the nature of mythological thinking and its transformation in the epos.

Keywords:

Archaic epos, mythology, typology, plot and motive, cyclization, staging.

Нарт Уэзырмэс (Орзэмэдж, Озыр-мэдж) и циклыр къэпщытэныр адыгэ нарт эпосыр джыным и зы 1уэхугъуэщ [1: 32-36]. Мы л1ыхъужьым и ц1эр япэу къыра1уэу дыщыхуэзэр Нэгумэ Ш. и «Адыгэ лъэпкъым и тхыдэ» лэжьыгъэ-ращ [2: 79]. Ар щитха зэманыр къэплъы-тэмэ, езы ц1эр тхыгъэк1э гъэбыда хъуащ ХК-нэ лЬэщЫгъуэм и япэ !ыхюм. Ап-хуэдэу, абы и ц1эр итщ Хьэт1охъущокъуэ Къ. 1864 гъэм къытригъэдзауэ щыта «Сосрыкъуэ и пшыналъэм щыщу къедзыгъуит1рэ таурыхъит1рэ» тхылъми [3: 35]. Арщхьэк1э Х1Х-нэ л1эщ1ыгъуэм адыгэ 1уэры1уатэ зытхыжахэм я 1эужьым Уэзырмэс и закъуэ ехьэлIа сюжет яхэдгъу-атэркъым, и образыр нэгъуэщ! нарт пер-сонажхэм ятеухуа пшыналъэ, хъыбархэм эпизод гуэрк1э къахэщыж къудейщ. 1936 гъэм урысыбзэкIэ къыдэкIауэ щыта «Кабардинский фольклор» тхылъ п1ащэми ар зи л1ыхъужь нэхъыщхьэ хъыбари пшыналъи ихуакъым. Ауэ тхылъым и «е1уэл1апхъэхэ» Iыхьэм абы теухуауэ итщ: «Иджырей къэбэрдейхэм я нарт эпосым хэт пкъыгъуэ фэджэладжэ дыдэщ. Илъэ-сищэ ипэк1э мыр куэдк1э нэхъ пщ!эшхуэ зи1эу щытащ (щеплъ абы щхьэк1э Нэгумэ Ш. и деж). Абы и цЬэджэгъу осетин Урыз-маг, балъкъэр Узырмек, къэрэшей Орыз-мек сымэ сюжет Ьэрамэ псэу зэщIэкIа на-ртышхуэ дыдэхэщ» (курсивкIэ къыхэзыгъ-эщар дэращ — Гъу. Ь.) [4: 627]. А тхылъ-ым ихуа зэдзэк1ыгъэхэр къызытращ1ык1а

адыгэбзэ текстхэр зи лъабжьэ «Нарт эпос» тхылъ мыинми мы л1ыхъужьым щхьэхуэу ехьэл1а хъыбари пшыналъи иткъым [5]. Адыгэ IуэрыIуатэм теухуауэ ХХ-нэ л1эщ1ыгъуэм икухэм къыдэк1а къэхутэныгъэхэми Уэзырмэс гулъытэш-хуэ щигъуэтакъым [еплъ абы щхьэк1э: 6; 7]. Къумахуэ М., З. сымэ зэралъытэмк1э, мы л1ыхъужьым и ц1эр адыгэ-абхъаз бзэ гупымк1э къыпхуэгъэнахуэркъым [8: 116]. Апхуэдэу щытми, Нэгумэм и псалъ-эм пэж гуэр зэрыхэлъым щыхьэт тохъуэр нобэкЬэ ятхыжауэ, тхылъхэми къытрад-зауэ Уэзырмэс зи л1ыхъужь нэхъыщхьэу щы1э пшыналъэхэмрэ хъыбархэмрэ. Абы я нэхъыбэр зыбжанэрэ ятхащи вариантрэ щатха щ1ып1эк1эрэ зэщхьэщок1ыжхэр.

Хъыбар вариантхэм а л1ыхъужьыр къыщокIуэр зэм Сосрыкъуэ, зэми Бэ-динокъуэ / Шэбатыныкъо и адэу, нарт-хэм я дзэпашэу, тхьэмадэу. Апхуэдэ хъыбархэм лъабжьэ яхуэхъуа мотив нэхъ-ыщхьэхэм я къежьапЬэ хъунухэр къэп-лъыхъуэмэ, Кавказым ис лъэпкъхэм я па-сэрей мифологием ухуэзышэ 1уэхугъуэ куэд къыхощыжыр. Хуэдгъэфащэ къу-дей мыхъуу, жыт1э хъунущ, типологие и лъэныкъуэк1э Уэзырмэс и образыр адыгэ лЫхъужь эпосым хэт персонаж нэхъ па-сэрей дыдэхэм ящыщ зыуэ къыщ1эк1ыну. Ар жыдэзыгъэ1эр нэгъуэщ1 нарт ц1эры1уэ гуэрым и адэу хъыбархэм зэрыхэтым и закъуэкъым, хьэмэрэ нарт л1ыхъужьхэм я тхьэмадэу хъыбар зыбжанэм къазэры-

хэщыжракъым. Щыхубэ эпосыр жьаб-зэу л1эщ1ыгъуэк1эрэ къэгъуэгурык1уэ щыхъукХэ, апхуэдэ мотивхэр нэхъ пасэ-уи, нэхъ кХасэуи хэшыпсэжынкХи мэхъ-ур. Мыбдежым нэхъапэр аракъым: абы и шыфэлХыфэм, и ХуэхущХафэм, и дуней еплъыкХэхэм ехьэлХа сюжет зыб-жанэм къахэщыжхэр къэтлъытэмэ, зи гугъу тщ1ы л1ыхъужьыр къызыхэхъук1ауэ жыт1э хъунур ижьрей дуней лъагъук1эр зи тегъэщ1ап1э лъэпкъ мифологиемрэ абы и л1эужь ижьрей 1уэры1уатэмрэщ. Абы и щапхъэхэр мащХэкъым. Псалъ-эм папщХэ, деплъынщ Уэзырмэс Сэтэ-ней гуащэ къызэришам теухуа сюже-тым. Пэжыр жытХэмэ, псэлъыхъун мо-тивыр 1уэры1уатэм и жанр зыбжанэм къыщокХуэр, мифологие хъыбар нэхъ па-сэхэм я деж къыщегъэжьауэ иджырей зэ-маным пэблагъэ хъыбар пэжхэм, хьэ-мэрэ тхыбзэ романхэмрэ повестхэмрэ я деж щыщ1ит1ык1ыжу. Ауэ дэ зи гугъу тщХынухэр нэхъ зыхуэхьыпхъэр дэтхэ-нэрауэ п1эрэ, жып1эмэ, гу лъытэн хуейщ л1ыхъужьым и псэлъыхъук1эу къыхэщым. Япэрауэ, фыз къэшэныр ауэ псэуэгъу лъыхъуак1уэкъым, ат1э л1ыгъэ щ1ап1эу къыщ1ок1ыр. Ет1уанэу, ар щхьэ закъуэ 1уэхуу щымыту, жылагъуэ псом дежк1э ф1агъ зыхэлъщ. Ещанэращи, Сэтэнейр абы къихь къудейкъым, атХэ хьэрхуэрэгъ-ухэм къафХехь. Ахэр зи къуэпсыр мифоло-гием хыхьэж пасэрей мифологие мотив-хэм ящыщщ, лъэпкъым и гъащ1эм куууэ хэщ1ыхьауэ. Абы тету гъэпса сюжет к1апэ гуэр нэгъуэщ1 лъэпкъхэм я 1уэры1уатэм хэбгъуэтэным хуэ1уа щы1экъым, ауэ мы езым укъуэдияуэ ущы1ущ1энк1э хъунур кавказ лъэпкъхэм я дежщ.

Мыпхуэдэри Хуэхум хэлъщ. Уэзырмэс ехьэлХа хъыбархэмрэ пшы-налъэхэмрэ варианту яХэхэр, щатхы-жа щХыпХэкХэ къэтпщытэмэ, Ищхъэ-рэ Кавказым адыгэ щыпсэу жылагъуэ-хэм я нэхъыбитХыр къызэщХаубыдэр, адыгэ здэщыХэ къуэкХыпХэ къэралхэри хэты-жу. Къынэмыщ1у, мы л1ыхъужьым ехьэл1а хъыбархэми пшыналъэхэми къахэщыж

образыр зыуэ укъуэдиящ, зы гуп зэкъуэ-ту къыхощхьэхукХыр, я пкъыгъуэм емылъ-ытауэ псори зы жанрым хуэхьыпхъэу. Ап-хуэдэу щыхъукХэ, ар тегъэщХапХэ ирокъ-ур нарт Уэзырмэс и образыр хамэм деж къыщежьэрэ адыгэ эпосым къыхэбжьэхъ-уауэ мыхъуу, ат1э лъэпкъ 1уэры1уатэм и л1ыхъужь курыххэм ящыщ зыуэ жытХэнымкХэ. Абы и образым хыболъагъ-уэр ар миф персонажым къыщежьэу эпо-сым и лХыхъужь теплъэкХэ зызыхъуэжа-хэм ящыщ зыуэ щХыжыпХэн щхьэусыгъ-уэхэр. Жыт1ам щыхьэт тохъуэр «Имысрэ Уэзырмэсрэ», «Уэзырмэсрэ Сэтэнейрэ», Уэзырмэс Пэкъуэ зэребиям, жьыукХ ха-сэм къызэрырашыжам теухуа хъыбархэр, нэгъуэщХхэри. Псалъэм папщХэ, «Имысрэ Уэзырмэсрэ» и сюжет купщХэр Ижьрей Мысырым и мифологиер зи лъаб-жьэ тхыгъэ, илъэс минищ хуэдизк1э узэ1эбэк1ыжым ятхам, къыхощыжыр [9: 87-102; 10: 109]. Ар къэтлъытэмэ, Уэзырмэс и циклыр ижьрей дыдэ мифологием къыхэжэбзык1ауэ къыщ1ок1ыр. Куэдк1э нэхъ иужьщ «Уэзырмэс и иужьрей зек1уэ» хъыбарыр къыщыунэхуар. Ар п1алъэк1э зыхуэзэр нарт эпосым и ужьхыжыгъу-эращ. Апхуэдэу щыхъукХэ, жыпХэ хъу-нущ нарт Уэзырмэс и циклыр илъэс мин бжыгъэ ипэкХэ къежьэуэ кХасэ дыдэу жып-хъэ иувэжахэм ящыщу. Абык1э ди 1уэху еплъык1эр тохуэр Батирай Озбек (Едыдж Батыр) зэрегупсысым [11: 134-135].

Мы нартым теухуа хъыбар-хэр къэрэшей-балъкъэрыбзэк1и осети-ныбзэкХи, ХХХ лХэщХыгъуэм ятхыжа-уэ щытащ. КъыпыбдзэнкХэ къезэгъраб-гъу дыдэщ, осетинхэм я 1уэры1уатэми мы л1ыхъужьым и образым адыгэхэм я деж нэхърэ нэхъ щыцХэрыХуэу жыпХэ зэ-рыхъунур, хъыбархэри бжыгъэкХэ зэры-нэхъыбэр. Тхыдэм къызэрыхэщымк1э, нобэ нарт эпосыр зи деж щызек1уэ лъэпкъхэр (адыгэхэр, осетинхэр, абхъаз-абазэхэр, къэрэшей-балъкъэрхэр, шэшэн-мышкъышхэр) я бзэкХэ зэмыблагъэххэ-ми, зэрылъытэу, зэлъик1уэ-зэлъихьэуэ л1эщ1ыгъуэк1эрэ къызэдэгъуэгурык1уащ

— п1алъэ к1ыхьк1э зэщы1ейрэ лъэпкъ зэ-щыхъуэрэ ямыщ1эу, я 1уэры1уатэк1э, гъуаз-джэм и пкъыгъуэ нэгъуэщ1хэмк1э зэхъуа-жэу, зым и1эр адрейм и хъугъуэф1ыгъуэхэм хилъытэнымк1э зэхэгъэжыщхуэ ямыщ1у. Апхуэдэм деж мотиврэ сюжету зы1эпаххэр зы1эрыхьа дэтхэнэми и уней дыдэ щ1эхъум щхьэусыгъуэ и1эщ: езы псалъ-эми къызэригъэнахуэщи, 1уэры1уатэм и зек1уэк1эр жьэры1уэтэжщ, зыхуэмей гуэр зым адрейм 1эпихынукъым. Нэхъыбит1ым зэрыхъуращи, дэтхэнэ сюжетыр, хьэмэ-рэ персонажыр хэт и 1уэры1уатэм хэлъу къежьэу дэнэк1э к1уами зэрыбгъэнэху-эн шэсып1и бгъуэтыркъым тхьэры1уэм нэмыщ1. Пэжщ, Кавказым ис лъэпкъ-хэр бзэуэ зэрахьэмк1э зэтехуэркъым, ауэ нэгъуэщ1 куэдымк1э зыщ, е зэпэгъунэгъу дыдэщ - дуней лъагъук1эу я1эмк1э, хабзэ-бзыпхъэу зэрахьэ куэдымк1э, я тхыдэмк1э. Ахэр зэрызэгурымы1уэфын яку дэлъа-уэ тхыдэм къыхэщыркъым. Дауи, апху-эдэр 1уэры1уатэм лъэужьыншэ щыхъу-акъым: хъыбаррэ уэрэду мы щ1ыналъэм щызек1уэхэм зэтехуэрэ зэщхьу 1эджи яхэтщ. Ауэ, гъэщ1эгъуэнщи, пасэрей эпосыр («Нартхэм» хуэдэр) зэхамэхэм зы1эпах хабзэкъым. Апхуэдэщ, псалъэм папщ1э, зэгуэр Кавказым къет1ысыл1ауэ щыта нэгъуейхэмрэ, хьэмэрэ къал-

мыкъхэмрэ мыдрей кавказ лъэпкъхэм-рэ я 1уэхур: мы щ1ыналъэм ис лъэпкъ-хэм къалмыкъ эпос «Джангар»-ри, нэгъ-уейхэм я «Эдиге»-ри къащтакъым, езы-хэм я 1уэры1уатэми «Нартхэр» хыхьакъ-ым. Абы узыригъэгупсысыращи, кавказ лъэпкъхэм ди бзэр зэтемыхуэж хъу-ами, нарт эпосыр зи унейхэр зэман гуэ-рым зыуэ щытагъэнущ, ик1и а лъэхъэнэ-ращ нарт эпосым и купщ1э сюжетхэм я къежьэгъуэр. Зэрыплъытэнумк1э, Уэзырмэс ехьэл1ауэ ди зэманым къэса сюжетхэм ящыщ зыкъомри къыщыунэхуар абы щыгъуэщ, ик1и ар и щхьэусыгъуэщ лъэпкъ зыбжанэм я 1уэры1уатэм щ1ыхэтым езы «нарт» псалъэмрэ, л1ыхъужьыц1эхэм ящыщхэмрэ. Тхыдэр илъэс мины-рыбж щыхъук1э, тхыдэхутэхэмрэ бзэ щ1эныгъэрылажьэхэмрэ зэрыжа1эмк1э, зэгуэр зы лъэпкъыу, хьэмэрэ бзэк1э зэблагъ-эу щытахэр щызэпик1уэти къохъур, зыуэ щытар гуэша хъурэ я бзэр зэтемыхуэжых-хэ щыхъуи щы1эщ. Абы и зы щыхьэтщ щ1эныгъэрылажьэхэм къахута мыпхуэдэ 1уэхугъуэр: Кавказым къихъухьа лъэпкъ-хэр я антропологие пкъыгъуэк1и, генети-кэ код жыхуа1эмк1и зэпыщ1ауэ, нэхъыбэм деж зы дыдэу къыщ1ок1ыр. Нарт эпосыр, дауи, щ1эныгъэ пщалъэм иткъым, ауэ ари къыжыт1ахэм я шэсып1эщ.

Примечания:

1. Гутов А.М. Проблемы исследования нартского эпоса на современном этапе // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. Филология и искусствоведение. Майкоп, 2012. Вып 1 (96). С. 32-38.

2. Ногмов Ш.Б. История адыхейского народа. Составленная по преданиям кабардинцев. 9-е изд. Нальчик: Эльбрус, 1994. 232 с.

3. Сосрыкъуэ и пшыналъэм и къедзыгъуит1рэ таурыхъит1рэ. Отрывки из народной поэмы «Сосыруко» и рассказы, переведенные на кабардинский язык Кази Атажу-киным. Тифлис, 1864. Н. 35-52.

4. Кабардинскй фольклор. М.; Л.: Academia, 1936. 652 с.

5. Нарт эпос. Налшык, 1940. Н. 82.

6. Гадагатль А.М. Героический эпос «Нарты» и его генезис. Краснодар: Краснодар. кн. изд-во, 1967. 424 с.

7. Алиева А.И. Адыгский нартский эпос. Москва; Нальчик, 1969. 168 с.

8. Кумахов М.А., Кумахова З.Ю. Язык адыгского фольклора. Нартский эпос. М.: Наука, 1985. 224 с.

9. Сказки и повести древнего Египта. Л.: Наука, 1979. 288 с.

10. Антес Р. Мифология в древнем Египте // Мифологии Древнего Мира. М.: Наука, 1977. С. 55-121.

11. Batiray Ozbek. Die tscherkessischen Nartensagen. Heidelberg: Esprint-Verlag, 1982. 246 S.

References:

1. Gutov A.M. Problems of research of the Nart epos at the present stage // Bulletin of Ady-ghe State University. Ser. Philology and the Arts. Maykop, 2012. Iss. 1 (96). P. 32-38.

2. Nogmov Sh.B. History of the Adykhe people. Made according to legends of the Kabard-ians. The 9th ed. Nalchik: Elbrus, 1994. 232 pp.

3. Fragments from the folk poem of Sosyruko and stories translated to the Kabardian language by Kazi Atazhukin. Tiflis: 1864, P. 35-52.

4. The Kabardian folklore. M.; L.: Academia, 1936. 652 pp.

5. Nart epos. Nalchik: 1940. 82 pp.

6. Gadagatl A.M. Heroic epos «The Narts» and its genesis. Krasnodar: Krasnodar publishing house, 1967. 424 pp.

7. Aliyeva A.I. Adyghe Nart epos. Moscow; Nalchik: 1969. 168 pp.

8. Kumakhov M.A., Kumakhova Z.Yu. Language of the Adyghe folklore. Nart epos. M.: Nauka, 1985. 224 pp.

9. Fairy tales and stories of Ancient Egypt. L.: Nauka, 1979. 288 pp.

10. Antes R. Mythology in Ancient Egypt // Mythologies of the Ancient World. M.: Nauka, 1977. P. 55-121.

11. Batiray Ozbek. Die tscherkessischen Nartensagen. Heidelberg: Esprint-Verlag, 1982. 246 S.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.