Научная статья на тему '“Gulshani Tavhid” as Versified Commentary to Mavlon’s Masnavi'

“Gulshani Tavhid” as Versified Commentary to Mavlon’s Masnavi Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
511
77
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ТАЪРИХИ АДАБИЁТИ ФОРСУ ТОҷИК / ШАРҳНАВИСӣ / "МАСНАВИИ МАЪНАВӣ"-И ҶАЛОЛУДДИНИ РУМӣ / ШАРҳИ "ГУЛШАНИ ТАВҳИД" / ЭҷОДИЁТИ ШОҳИДӣ / ИСТОРИЯ ПЕРСИДСКО-ТАДЖИКСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ / СОСТАВЛЕНИЕ КОММЕНТАРИЕВ / "МАСНАВИ МАЪНАВИ" / ДЖАЛОЛАДДИНА РУМИ / КОММЕНТАРИЙ "ГУЛШАНИ ТАВХИД" / ТВОРЧЕСТВО ШОХИДИ / "MASNAVIMANAVI" BY DJALOLIDDIN RUMI / "GULSHAN TAVHIDI" COMMENTARY / SHOKHIDI'S CREATION / HISTORY OF PERSIAN-TAJIK LITERATURE / COMPOSITION OF COMMENTARIES

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Султони Т.

Традиция составления комментариев к произведению «Маснави маънави» Джалолуддина Руми восходит к XIV веку. Первые комментарии составлялись к избранным бейтам из каждого дафтара (части) книги Руми. Так, первый комментатор произведения Руми-Юсуф Синачок (ум. в 1546г.) для комментария выбрал по 60 бейтов из каждого дафтара, итого 360 бейтов. Комментатор Иброхим Шохиди (XVI век) из каждого дафтара выбрал 100, итого 600 бейтов и к каждому бейту написал толкование в объеме 5 двустиший. Статья посвящена особенностям толкования Шахиди к «Маснави маънави» Руми.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

«

The tradition of composing commentaries to Djaloliddin Rumi’s “Masnavi Manavi” is traced back to the XV-th century. The first commentarirs were composed to selected beyts from each daftar (part) of Rumi’s book. Thus, the first interpreter of Rumi’s work named Yusuf Sinachok (died in 1546) chose for commentaries per 6 beyts from each daftar, 360 beyts all in all. Commentator Ibraghim Shikhidi (the XVI-th century) selected per 100 beyts from each daftar, 600 beyts all in all, to each beyt he wrote an interpretation in the amount of 5 distiches. The article is devoted to the specifities of Shokhidi's interpretation of Rumi 's “Masnavi Manavi ”.

Текст научной работы на тему «“Gulshani Tavhid” as Versified Commentary to Mavlon’s Masnavi»

Т. Султонй (Келдиёров)

"ГУЛШАНИ ТАВДИД"- ШАРДИ МАНЗУМИ МАСНАВИИ

МАВЛОНО

Калидвожа^о: таърихиадабиёти форсу тоцик, шар^нависй, "Маснавии маънавй"-и Цалолуддини Румй, шар^и "Гулшани тав^ид", эцодиёти Шо^идй

"Гулшани тавх,ид"-и 111ох,идй аз чу мл а и асарх,оест, ки онро мух,авдщон чузви шурух,и мунтахаби маснавй 40Й додаанд. 111урух,и мунтахаб х,амон шархдое х,астанд, ки дар <шх,о абёти маснавй тарной интихоб чудо карда шуда, сипас шарх,у тафсир дода мешавад. Тах,ияи мунтахабот ва талхиси маснавй аз садаи ионздахуми мелодй ofo3 шудааст. Нахустин гузидаро Юсуфи Синачок (вафоташ 1546 мелодй) байни солх,ои 1495 то 1498 аз маснавй фарох,ам сохта, онро «Ч,азираи маснавй» номнд. У шаст байт аз х,яр дафтарн маснавй баргнрнфт ва бо назардошти рноян пайдарх,амни маънй онх,оро канорн х,ам ппх,од ва х,я\шп гари к, матнн нборат аз 360 байтро х,оспл кард. Дар соли 1530 мелодй (937 x,) Иброх,ими Шох,идй «Гулшани тавх,ид»-и худро ба итмом расонид, ки ин асар низ намунаи дигари мунтахаби маснавй мах,суб мегардад. Мунтахаби Шох,идй аз мунтахаботи дигари маснавй фарци калон дорад, зеро Шох,идй аз х,ар дафтарн маснавй 100 байт ва дар ма^муъ аз тамоми дафотири шашгонаи маснавй 600 байти бех,таринро баргузида, дар шарх,и х,ар байти маснавй ианц байт, чамъан се х,азор байт аз худ суруд ва бар он афзуд. х,а\шп тарик„ асари иборат аз 3600 байт х,осил гардид, ки ин шарх, яке аз шурух,!! манзум ва хуб дар бораи маснавй аст. Шох,идй дар 0F03H асар таъкид мекунад, ки у цаблан аз дарёи дурри "Маснавии маънавй" абётеро интихоб карда будааст, ки ин абёт монанди марвориди шох,вор дар миёни оинщони маснавй машхур гашта, дилх,ои онх,оро тасхир мекунад. Аммо азбаски дар байни ин абёти

гузидашуда иртиботи маънавй барцарор набуд, дар дили шоир хох,ише тавлид мегардад, ки байни ин абёт иртиботи маънавй барь^арор созад. Дар х,амин вац г нафаре аз, 'с i они Шох,идй х,ам аз у гакозо мекунад, то пайванди маънавии абёти маснавиро бо ашъори хеш барцарор созад. 11их,оят Шох,идй даст ба iiiapx.ii абёти муитахаб мезаиад ва х,ар байти маснавиро бо панц байт шарх,у тафсир медих,ад:

[Порох,хешро солики тарной Мавлавй хондатаъкид мекунад, ки FaBBOcii бах,ри маснавй аст ва аз забоин Мавлоно сухан мегуяд:

Соликам май дар тарной Мавлавй, Гаштаам гаввоси бах,ри маснавй. Муршиду х,одист Мавлоно ба ман, Аз забонам у х,амег^яд сухан. О^изу афтодаам ман бас х,як,ир, Х,аст он султони нш^ам дастгир. Гарчи х,астам ман зариру бебасар, Шуд асогири ман он сох,ибназар. Гар музаффар нестам ман, нест FaM, К-он музаффар гашт пиру муршидам. Аммо дарки бих,ори асрори маснавй барон х,ар нафар даст намедих,ад. Шох,идй бар он назар аст, ки саропои маснавй иборат аз асрор аст ва х,ар гох,, ки гуши cap баставу гуши сирр кушода гардад, асрори маснавй бар солик макшуф мешавад ва у макбули Мавлоно мегардад:

Чун кушояд гуши сирр з-ин ро !х,о, Бишнавй бе лафзх,о овозх,о. Бар ту асрори пих,оп гардад аён, Бишнавй бе гуш, гуй безабон. Он замой гардй ту марди маънавй, Кашф гардад бар ту сирри «Маснавй». Бо рамузи авлиё доно шавй, Он замой макбули Мавлоно шавй. К,адри ту олй шавад з-афлоку арш, Арш пеши кдчри ту гардад чу фарш.

П1ох,идй тамоми муваффацияти хеш ва малому мартабаи сухансан^ию суханварй, макомоги маънавй ва рух,опии хешро

аз х,амнишинй бо Мавлоно ва дамсозй бо "Маснавии маънавй" медонад:

Шох,идй чун ёфт пири маънавй, Шуд муридаш дар тарной Мавлавй. Ошино ому\ г андар бах,ри инщ, Кард бо у сайр андар шах,ри ищ. Зод ннн!; андар дилам хуршедвор, Бурд аз ман он замой сабру царор . Бояд таъкид кард, ки П1ох,идй аз парной дарён пурдурри шах,вори маснавй бехдарин абётро интихоб ва шарху тафсир намуда комилан муваффац х,ам шудааст, ки ни цуллаи дастнораси маъних,оро фотех, бошад.

Барон он ки арзиши шарх,и мазкурро дар бозкушои румузи маснавй муайян кунем, ночор иеши худ суол мегузорем, ки "Оё шарх,и мазкур то кадом андоза метавонад дар тасх,или укдах,ои мармузи маснавй барон хонанда к^мак бикунад?" Посухи суолро тарной мисоли зерни баён сохтан айни матлаб аст. Мавлоно дар дафтарн чоруми маснавй он до, ки аз ран чу рох,ати тану дон сухан ба миён мегузорад, мегуяд:

Шодии тан, су и дунёвй камол, С ^и рузи оцибаг нук;су завол. (4; 3097) Бешак, дарки маънй дар ин маврид барон хонанда душвор аст, зеро матлаб як андоза мармуз ва печдарпеч баён гардидааст. Муроди Мавлоно он аст, ки мегуяд: Шодию парвариши днем (тан) аз нигох,и дунёиараст(дунёвй) камол х,исоб меёбад, аммо х,амин шодй нисбат ба рузи охират пук,су завол мах,суб меёбад. Ба ибораи дигар, х,ар кддар, ки мо танро дар ин дунё мавриди иарво к,арор дих,ем, х,амон андоза дар он дунё рух,и хешро хору залил хох,ем кард. Маънии мазкурро Шох,идй чунин баён мекунад: Тан, ки дар дунё шавад хандону шод, Чои дар он олам намеёбад мурод. Тан, ки шуд дар мех,нату дарду бало, Ч,он биёбад рох,ату зав^у сафо Х,ар кй дар дунё шавад хору х,ак,ир, У шавад дар оцибаг шоху амир. Тан, ки шуд дар айшу ишрат комрон, Пас зи ишратх,ои боцй монд ^он.

Агар танро дар ин чах,он шоду хуррам созй ва ба хотири рох,ати тан кушиш ба харч дих,й, чони ту аз гаму андух, ру ба нобудй меоварад. Барон тан шодию фарах, мух,айё кардан, мисли он аст, ки онро шаккару х,алво дода бошй, бар хилофи он, шаккару х,алво барон 40Н ба манзалаи зах,ри котил аст, ки уро ба х,алокат мерасонад:

Гар ту танро шаккару х,алво дих,й, Захри ко гил дар даруни 40Н дих,й. Ин танн мо чунки зидди 40 и и мост, Х,урмату рагбат ба тан чонро ^афост. Тан ба мех,нат чун заъиф асту нах,иф, Ч,он ба иззат бас латиф асту шариф. Сабр кун аз лаззати тан чанд руз. То бубинй он рамоли дилфуруз.

Дар ин абёт шахсияти маънавии Шох,идй рунамо мегардад, ки у рагбату парвариши танро чафо кардан ба ч<ш мех,исобад, зеро '(он гавх,ари бас латиф аст ва онро дигаргуна шзо мебояд. Агар солик аз лаззати тан хешро нигох, дорад, метавонад ба рамоли дилфурузи дус1 мушарраф гардад.

Шох,идй дар мавориди дигар низ дар мазаммати нафсу тани душман сухан ба миён меоварад ва соликро ба он вомедорад, ки дар риёзат танро ба х,алокат расонад, зеро рух,и иок боцй мемонад, аммо саран^оми тан фаност, намесазад, ки бах,ри айши фонии тани хокй '(опро, ки гавх,ари шариф аст, табох, созй: Дар риёзат кун ба нафси худ цйтол, Душман аст, уро мадех, х,аргиз ма^ол. Дар риёзат гар кунй танро х,алок, Дар бацо монад мухаллид рух,и иок. Чунки охир хок хох,ад гашт тан, Бах,ри айши фонии у ^ои макан. Чунки охир ин бадан гардад хароб, Чанд дар таъмири ин кушй тттитоб.

Дар баробари ин, Шох,идй дусюи ва онх,оеро, ки оипщ нестанд, ajyiii тан медонад, ки монеаи расидани солик ба асл мебошанд. Инон ба х,еч ва^х, аз х,аззи тан дурй намечуянд, зеро аз лаззати рух,онй огох,й надоранд:

Дустонач х,амчу ту ajyiii тананд, Доимо дар рох,ати тан метананд.

Х,ар кй онищ нест, у танпарвар аст, Ч,онаш он дон аст, ки дар гову хар аст. Х,аззи он дон мешавад аз х,аззи тан, У чи донад х,аззи васли зулминан. Рух,и инсонй, ки х.яс1 он '(они '(он, Ч,они у ёбад х,аёти довидон. Ч,унбиши тан бегумой аз 4011 бувад, Иттщу шавци дон х,ам аз донон бувад.

Шох,идй таъкид мекунад, ки ахди тан х,ед гох, ба дарки асрори х,я'\ пя\ох,япд расид. Аз ин ру, сухани хешро махсуси ах,л и дил медонад, ки баъди хондани ин маснавй бар <шх,о даричаи асрор кушода хох,ад шуд. Ах,л и дил аз шароби вахдат сармастанд ва аз цанди х,икмат тутии дилро газо медих,анд, вале ахди тан масти шароби шах,ват мебошанд:

Ах,л и дил гар бишнавад гуфтори ман, Кашф мегардад варо асрори ман. Ах,л и тан масти шароби шах,ватанд, Ах,л и дил сархуш зи доми вахдатанд. 1<,япди х,икмат тутии дилро газо, 3ofh танро х,аст саргин иштих,о. Бинобар ин х,ам, Шох,идй соликро ба худшиносй даъват мекунад, ки пардаи '(они хешро, ки нафси саг аст, пора кунад ва гавх,ари донро рах,ой бахшад:

Эй ахй, ту хешро нашнохтй, Х,ам зи худ бар худ ту парда сохтй. Пардаи 40ни ту ин нафси сагат, Лозим ояд нафси carpo куштанат. Мондааст мах,бус х,ар нодон зи дон, Хештанро нафс пиндорад х,амон.

Бешак, ин бех,тарин тавдех, ва шарх,и байти мариди иазари мост, ки Шох,идй онро дар перояи чанд байти худ маънидод кардааст. Мах,орати Шох,идиро дар ташрех,и маъонии абёт х,амин иукта равшан месозад, ки у матолиби тарной рамзу киноя баёнкардаи Мавлоноро чунон равшану да к, и к, ташрех, медих,ад, ки дигар ниёзе ба тавзех, боцй намемонад. Чунончи, дар абёти зер "наъл" ва "лаъл"-ро, ки дар маснавй гари к, и киноя корбаст гардидаанд, хеле хуб тавзех, додааст. Мавлоно мегуяд:

З-ин харон то чанд бошй наълдузд?, Гар х,ямедуздй, биёву лаъл дузд. (4; 1098) Азбаски дар байти мазкур кялимях,ои «наъл» ва «лаъл» вожатой калидй х,ястянду бори маънй бар души х, я vi и и калимот гузошта шудааст, зарур аст то хонандаи маснавй бидонад, ки мурод аз ин кялимях,о чист ва мяфох,ими пярх,ез фармудани х,язряти Мявлявй яз «дуздидяни няъл»-у ризоият дяр рябудяни ляъл чй яст. Шох,идй ин мятлябро бя тарной зерин шярх, додяст: Няълу молу зяр мятоъи дунявй, Ляъл ясрору рямузи «Мяснявй». Гяр хярй ту, шуд сязовори ту няъл, Коху ЧЯВ ЧУ, ту ЧИ ДОНЙ КД фИ ляъл. Нест пеши ошикон к,ядри чах,он, Охур яст дунёву толибяш хярон. Андяр охур цисми хяр коху яляф, Хяр чй доняд иззу икболу шяряф? Бярхе яз ябёти П1ох,идй ончунон бо ябёти мяснявй пяйвянд х,осил кярдяянд, КИ дяр суряти дяр ЯЛ()Х,ИДЯ1Й ХОНДЯНИ ()ПХ,() кяс гумон мекуняд, ки г^яндяи ин ябёт як няфяр яст. Бешяк, ин дялели мяхррят вя хупяри бялянди шоирй вя мяънисянчии шорех, мебошяд. Мисол: Мявлоно:

Дуст доряд дуст ин ошуфтягй, Кушиши бех,удя бех, яз хуфтягй (3: 15). Шох,идй:

Д^ст доряд дуст ох,и зорро, Ноляю зорй хуш ояд ёрро. Мявлоно:

Гяр бигуям он чи дорям дяр дярун, Бяс ярх,о гярдяд яндяр х,ол хун. (4; 2769) Шох,идй:

Он чи х,яст яндяр дилу чоням них,он, Гяр тттудй ияйдо фяно гяштй чах,он. Мявлоно:

Мулки дунё тянпярястонро х,ялол, Mo гуломи мулки ии[к,и безявол. (6; 4421) Шох,идй:

Мулки дунё тянпярястонро мякон, Оши^онро мулк И1ИК,И ЧОВИДОН.

Донишманди турк Абдулбоции Гулпинорлй х,ангоми баррасии шеъри Шох,идй ва мизони табахдури вай дар забони форсй ба натидаи ьяй р и к о бил и фабуле расидааст, ки воцеан мояи х,айрат ва тааддуб аст. У дар баробари он ки Шох,идиро дар сароидани шеъри туркй муваффац мех,исобад, дар мавриди табах,х,ури у дар шеъри форсй менависад:

"Мутаассифона, у забоне нотавон дорад. Бо форсии омухта аз китоб (ба исгилох, китобй) низ бех,гар аз ин наметавон навишт. Ин тардид пас аз хондани ашъори форсии у, ки ба тацлид аз шеъри Мавлоно ва дигар бузургонн мавлавня сохта шудаасг, дар зехри мо падид омадаасг ва барон эх,тироз аз судури хукми цатъй номи онро тардид нихрдаем, ба назари мо ин тардид бо я к, и и баробарй мекунад".

Х,оло барои мо равшан нест, ки ин донишманди беназир, ки инсофан бехдарин муаррифи суханварони туркзабони мавл-авишинос дар олами мавлоноиажух,й мебошад, бо кадом далел ва чаро дар бораи ашъори Шох,идй ин гуна доварии нодо кардааст*, вале магар абёти зерро касе, ки "забони нотавон" ва табахдури кофй аз шеъри форсй надорад метавонад ба ин ширинй ва пурмаъной баён кунад? Он 40 ки Шох,идй месарояд: Оби х,айвон аст ин назми шариф, Кош будй лоик,и х,арфам х,ариф. Аз ту мехох,ам Худоё х,амдаме, К-у шавад ин сир(р)х,оро макраме. Пеши курон чун барафрузам чарог, Чун бирезам цандро ман пеши 30F? Чун ба сафрой дих,ам х,алвон тар? Бех,удаст алх,опи хуш бо гуши кар. Ох,, ку як х,амнишини ах,л и дард, Дур бод аз ма^лиси ман хому сард.

Низ ба ин абёти олй гава^дух, кунед:

Чашм агар х,акбин набошад, кур бех,, Ёр агар х,амдард набвад дур бех,.

Низ:

Пир он аст, ки шавад донои роз, _Не ки бинад дар чах,он умри дароз,_

*Ин андешалгалатро бо такя бар цавлпГулшшорлпмуаллпфпкптобп «Мавлоно: днрфз то нмруз, шарц то гарб» Л. Франклин низ апнан такрор кардааст. (ннг. асарп мазкур са.\. 606)

Чун нашуд ах,л и як,ип, у дар шак аст, У агар садсола бошад кудак аст.

Бе х,еч шубх,а ин абёт х,арчанд, ки дар партави маъонии олам-гири Маснавии Мавлоно зухур кардааст, инсофан метавонад бо ашъори пири Румй х.ампахду бошад. Гузашта аз маънисозих,ои дилиисанде, ки дар фавц зикрашон рафт, Шох,идй таркиботи фаровони зебои шоирона х,ам офаридааст, ки баёнгари тафаккури баландиарвоз ва к"нрсх,ан хунарии у мебошанд. Mo бо овардани чанд байт iyiioisai ро ба худи хонандаи нук гасаиц х,авола мекунем: Дар талаб исканлари аклат Fapn6, У ба Хизри '(они онпщ шуд насиб.

К,анди х,икмат тугии дилро газо, 3ofh танро х,аст саргин иштих,о.

Х,амдами инсони комил бош то, Пойи дил аз цайди тан ёбад рах,о.

То ту дар к,айди х,авову шах,ватй, Ин я к, и и медон, ки дур аз х,азратй.

Оби дин бар оташи шах,ват бизан, Х,ону х,оп, бар орзуи тан матан.

Х,ар кй аз лаззоти нафсонй бурид, Дар иваз, лаззоти рух,опй расид.

Бах,ри х,ак, ин цуги фониро бих,ил, Чанд '(уй pirulí! худ аз обу гил.

Албатта х,амаи ашъори дар партави маснавй сурудаи Шох,и-дй якдаст нестанд ва дар <шх,о норасоих,о низ мушох,нда мегар-данд. Чунончн:

Х,ар чи он суврй бувад фонй шавад, Х,ар чи бошад маънавй монад абад.

Заъфи ин байт ин ин чост, ки муаллиф бо гакозои вазн ма^бур аст, дар мисраи якум калимаи "суварй"-ро "суврй" нависад то вазнро риоя кунад. Низ дар байти зерни, ки калимаи "онро" х,ашви зоид аст:

— 20 -Ч" НОМАИ донишгох )

Лек нури чашми дил дорем мо, Гову харро менадод онро Худо. Дар байти зер бошад шакли дамьи ибораи "ахди дилон" ибораи зебо нест, тапх,о ба хотири вазн шоир онро х,а\шп гуна меоварад:

Бас бичу ту дар дили ахли дилон. Он ки берун аст аз кавну макон. Ин норасоих,ое, ки зикр шуданд х,арчанд дар асари П1ох,идй зиёд нестанд, ба х,сч вадх, бо каломи Мавлоно созгор нестанд.

АДАБИЁТ

1. Балхй, Мавлоно ^алолуддини Мух,аммад. Маснавии маънавй. Бар асоси нусхаи мактуб ба соли 677 цамарй ва муцобала бо тасх,ех,у табъи Николсон. Тасх,ех, муцобала ва кашфулабёт аз К.ивомуддини Хуррамшох,й.-Тех,рон, 1384.-1647 с.

2. Гулпинорлй, Абдулбок;й. Мавлавия баъд аз Мавлоно. Нашри аввал. Тардумаи Тавфщи Субх,онй.-Тех,рон: Кантон, 1366.-742 е.;

3. Франклин Д. Луис, Мавлоно: дир^з то имр^з, Шарк; то Барб. Тардумаи Х,асан Лох,утй, 1386.

4. Шиммел, Аннемари. Шук^х,и Шамс. Сайре дар осору афкори Мавлоно бо муцаддимаи устод Сайид ^алолуддини Оштиёнй. Тех,рон: 1386.

5. Шо^идй И. «Гулшани тавхид». Нусхаи шахсии китобхонаи муаллиф.

6. Шо^идий И. "Гулшани тавхид". Х,амид Сулаймон номидаги К,улмаёзлар фонды ынв.М 1572.

7.Шох,идй И. "Гулшани тавхид". Дастхати гандинаи дастхат^ои Пажух,ишгох,и шарцшиноей ва АИ Ч.умх.урии Тодикистон. - 188/1

«Гулшани тавхид» - стихотворный комментарий к маснавй

Мавлоно

Т. Султони (Келдиёров)

Ключевые слова: история персидско-таджикской литературы, составление комментариев, «Маснавй маънавй», Джалоладдина Руми, комментарий «Гулшани тавхид», творчество Шохиди

Традиция составления комментариев к произведению «Маснавй маънавй» Джалолуддина Руми восходит kXIVвеку. Первые комментарии составлялись к избранным бейтам из каждого дафтара (части) книги Руми. Так, первый комментатор произведения Руми-Юсуф Синачок(ум. в 1546г.) для комментария выбрал по 60 бейтов из каждого дафтара, итого 360 бейтов. Комментатор Иброхим Шохиди (XVI век) из каждого дафтара выбрал 100, итого 600 бейтов и к каждому бейту написал толкование в объеме 5 двустиший. Статья посвящена особенностям толкования Шахиди к «Маснавй маънавй» Руми.

"Gulshani Tavhid" as Versified Commentary to Mavlon's Masnavi T.Sultoni (Kehliyorov)

Key words: history of Persian-Tajik literature, composition of commentaries, "MasnaviManavi" by Djaloliddin Rumi, "Gulshan Tavhidi" commentary, Shokhidi s creation

The tradition of composing commentaries to Djaloliddin Rumi's "Masnavi Manavi" is traced back to theXV-th century. The first commen-tarirs were composed to selected beyts from each daftar (part) of Rumi's book. Thus, the first interpreter of Rumi s work named Yusuf Sinachok (died in 1546) chose for commentaries per 6 beyts from each daftar, 360 beyts all in all. Commentator Ibraghim Shikhidi (the XVI-th century) selected per 100 beyts from each daftar, 600 beyts all in all, to each beyt he wrote an interpretation in the amount of 5 distiches.

The article is devoted to the specifities ofShokhidVs interpretation of Rumi s Masnavi Manavi".

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.