Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари
Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта
Фалсафа фанлари номзоди, доцент Н.Н. НАЗАРОВ1
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университета, Чирчик шахри, Узбекистан
Муаллиф билан ботланиш учун:
ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТГА ТАЪСИРИ (ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ТАХДИЛ)
Аннотация
Annotation
В статье философски освещается воспитательное значение физической культуры и спорта в условиях глобализации, а также роль спорта в формировании духовно гармоничного и физически здорового поколения.
Ключевые слова: физическая культура и спорт, глобализация, воспитание молодежи, здоровый образ жизни, массовый спорт, популяризация спорта.
Маколада глобаллашув жараёнида жисмоний тарбия ва спортнинг тарбиявий а^амияти шунингдек, спортнинг маънавий баркамол хдмда жисмоний соглом авлодни шакллантиришдаги урни фалсафий жи^атдан ёритиб берилган.
Калит сузлар: жисмоний тарбия ва спорт, глобаллашув, ёшлар тарбияси, соглом турмуш тарзи, оммавий спорт, спортни оммавийлаштириш.
The article philosophically highlights the educational value of physical culture and sports in the context of globalization, as well as the role of sports in the formation of a spiritually harmonious and physically healthy generation.
Key words: physical culture and sports, globalization, youth education, healthy lifestyle, mass sports, popularization of sports.
CM CM
о
CM
со
ro та t
0 ü w
1
Долзарблиги. Узбекистоннинг буюк келажа-гини бунёд этиш бугунги ёш авлоднинг зиммасида экан, уларни билимли, маданиятли, мехнатсевар, ташаббускор, изланувчан этиб шакллантириш хаёт тажрибасига эга, кийинчиликларда тобланган ёши улугларимиз, фахрийларимизнинг, шу билан бирга мазкур ишга даъват этилган тарбиячилар, муаллим-лар, олимларнинг ва умуман барчанинг асосий вазифа-сидир. Ушбу ислохотлардан кузланган бош максад хам "фарзандларимизнинг истеъдод ва кобилияти, эзгу интилишларини тулик руёбга чикариш, ижтимоий фа-оллигини ошириш, хаётда муносиб урин эгаллашлари учун барча имкониятларни яратиб беришдир" [1]. Бу борада, жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш нафакат инсон танасини такомиллаштиради балки, унинг ахлокий сифатларини бойитади.
Тадкикотнинг максади. Глобаллашув жараёнида жисмоний тарбия ва спортнинг тарбиявий ахамия-тини, спортнинг маънавий баркамол жисмоний бакувват хар томонлама етук соглом авлодни шакллантиришдаги урнини фалсафий жихатдан ёритиб беришдан иборат.
Тадкикотнинг усуллари: тарихийлик, мантикий-лик, ворисийлик, сиёсий тахлил, умумлаштириш.
Тадкикот натижалари ва мухокамаси. Маълум-ки, халкимизнинг энг масъулиятли машгулотларидан бири тарбиядир. Ёшлар онгида миллий тафаккурни шакллантириш, маънавият ва маърифатни юксак да-ражага кутаришга алохида эътибор берилиб келмокда. Зеро, бу мухим вазифа факат маънавий - ахлокий тарбия оркали хал килиниши мумкин. Инсон маънавияти ва маърифати, акл - заковати, юксак ахлок-одоби, серкирра иктидори, салохияти, диёнати, жасорати ва шу кабилар миллий тарбиянинг махсулидир. Сир эмаски, ёшларни баркамол, багрикенг килиб тарбия-лаш учун мухим соха булган спорт ва жисмоний тарбиянинг ахамияти кундан кун ортиб бормокда.
Х,озирги даврга хос бунёдкорлик ишларини хам аклан, хам жисмоний баркамол кишиларгина муваффакиятли амалга оширадилар. Улар уз муваффакиятлари билан уртоклашадилар. Узгаларни хам муваффакиятга эришишлари учун багрикенг толерант буладилар. Шахсни толеранлик рухида тарбиялаш бу фукаролик жамиятини шакллантиришнинг мухим шартларидан биридир. Бу борада А.Абдуллаев ва Ш.Хонкелдиев-ларнинг фикрича, "Спортчи" сузи талаффуз этилганда куз унгимизда нафакат кучли, чидамли ва чаккон хамда кадди комати келишган йигит ёки киз образи гавдаланибгина колмай, иродали, тугри, хак сузли, ха-ётга доимо яхши умид билан карайдиган, оптимистик, хар кандай кийинчиликларни осон енгувчи, камтарин инсондир [2]. Зеро, спортчи уни куркув эмас, балки, ахлокий нормалар бошкараётганлигини тушунган пайтдан у мураббийга, дустларига, уртокларига, спортчиларига курккани учун эмас, балки виждони буюргани учун хушмуомалада булади. Шунингдек, глобалашув давридаги жисмоний тарбия ва спорт турларини тарбиявий ахамияти тугрисида купгина илмий, илмий оммабоп кулланмалар ва дарслик китобларда Ю.М.Юнусова, Т.С.Усманходжаев, Р.С. Саламов, Ф.А.Керимов, А.А.Рузиев каби республи-камизнинг етук олимлари уз фикрларини билдириб утганлар.
Глобаллашув жараёнида хозирги тахликали дунё-нинг бир катор мамлакатларида кузатилаётган турли салбий жихатлар, туполонлар, тартибсизликлар неги-зига эътибор каратадиган булсак, уларда давлатнинг усиб-униб келаётган ёшларга, уларнинг жамиятдаги кизикишлари, хукукларига, манфаатларига эътибор-сизлиги, улардаги ёшларга оид сиёсатнинг хозирги замоннинг янги тахдидларига жавоб бермаслиги окибати эканлиги алохида кузга ташланади. Айник-са, хозирда катор жамиятлар, хаттоки ривожланган жамиятларда хам муаммо булиб келаётган ёшлар
Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта
тарбияси, уларни миллий хусусиятларни хурмат ки-лишга ундаш, иш билан банд килиш, улар уртасида соглом турмуш тарзини таргиб килиш ва ургатишга кам эътибор каратилаётгани, кайси бирларида эса уму-ман уддасидан чикмаётганлиги ачинарли холатларга олиб келмокда. Бу эса глобаллашув даврида жисмоний тарбия ва спортнинг тарбиявий вазифасини англаш, унинг ахамиятини жамиятдаги шахсни уз мулохаза ва хулосаларига нисбатан масъулият хиссини сезишга йуналтиришнинг ахамиятини доимий тахлил килиш-ни талаб килади.
Глобаллашув даврида спортнинг оммавийлигини хар томонлама ошириш ва унинг баркамол авлодни тарбиялашдаги ахамияти адабиётларда кенг тахлил килинмокда. Айнан спортда галаба имкониятлари-нинг тенглиги, биринчи булишга интилиш, нафакат ракибини балки, узини хам енгиш каби замонавий жамият учун мухим булган кадриятлар яккол намо-ён булади. "Спорт оламида хам юксак марраларни эгаллаш, уз муродига етиш учун, аввало, мустахкам пойдевор, истеъдод ва интилиш, энг мухими, кучли ирода, тинимсиз мехнат ва шижоат кераклиги хеч кимга сир эмас" [3]. Аклий ва жисмоний тарбиянинг бирлиги, узаро богликлиги масаласи табиий-илмий фанлар асосида улуг рус физиологлари И.М.Сеченов ва И.П.Павловларнинг илмий тадкикотлари оркали исботланган. И.П.Павлов "мен бутун хаётим буйи аклий ва жисмоний мехнатни севдим, купрок ик-кинчисини. Айникса, мияда пайдо булган фикрни хал килиш учун аклимни кулим билан боглаганимда узимни жуда яхши хис килар эдим" - деб ёзган эди. Унутмаслигимиз керакки, жисмоний тарбия аклий тарбия билан узвий боглик, холда амалга оширилади.
Глобаллашувнинг ижобий томони шундан иборат-ки, у халкларнинг, давлатларнинг, миллий маданият ва иктисодиётларнинг якинлашишини тезлаштиради, уларнинг ривожланиши учун янги ва янги улкан имкониятлар очди. Шу билан бирга унинг салбий то-монига эътибор берсак, биргина жисмоний тарбия ва спортда ахлокий муаммоларни келтириб чикармокда. Глобаллашув жараёнида жисмоний тарбия ва спортда тарбиявий - ахлокий ишларни амалга ошириш зару-риятининг ошиб боришини куйидаги мисол оркали хам уз куришимиз мумкин (1-диаграмма).
Ушбу диаграмма тахлилига эътибор каратсак, мам-лакатимизда 2018 йили спортчилардан 40 та допинг-си-нама олиниб, 4 тасида допинг коидаларини бузиш холати аникланган. Яъни, 2 та пара паурлифтингда, 1 тадан триатлон ва боксда. 2019 йили 615 та текшириш амалга оширилган булиб, 24 нафар спортчида коида
бузилишлари кузатилган. 2020 йилда эса 749 та допинг текширувлари утказилиб, 15 тасида кайд этилган. 2021 йилда 855 та допинг-синама олинган хамда 12 нафар спортчида такикланган моддалар мавжудлиги тасдикланган. Айтиш лозимки, йил мобайнида халкаро спорт мусобакаларининг куплигига карамасдан допинг курсаткичларининг пастлиги ижобий натижа булса, си-налувчилар сонининг ошиб бориши хавотирли вазиятни юзага келтирмокда. Ушбу биргина мисол глобаллашув жараёнининг жисмоний тарбия ва спортга кучли таъсир килаётганидан дарак беради.
Спортчилар дунё халкларининг энг сара тарбиявий ахамиятга эга булган тарбия воситаларини оммавий-лаштиришлари бугунги кунда катта ахамият касб этади. Шу билан бирга улар салбий вазиятларни хам юзага келтиришга кодир. Дунё спортида глобаллашув жараёни таъсири натижасида куйидаги асосий муам-молар долзарб хисобланади (1-расм)
1-расм. Глобаллашув жараёни таъсири натижасида дунё спортидаги асосий муаммолар таснифи.
Глобаллашув борган сари кучайиб бораётган очиклик ва жадаллик натижаси сифатида бутун ер юзида хаёт даражасининг юксалиб боришига ва кашшоклик даражасининг анча пасайишига ёрдам бе-рувчи шарт-шароит деб каралиб жисмоний тарбия ва спорт ривожланиши учун кенг шароитларни яратади. Шу билан бирга спортдаги турли салбий холатларни вужудга келтирувчи воситаларнинг бир канчасини таркалишига хам сабаб булмокда (1-жадвал).
1-жадвал
ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИНИНГ ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТГА ТАЪСИРИ
№ Ижобий Салбий
1 Халкаро спорт интеграцияси Допинг муаммоси купайиши
2 Х,амкорлик алокаларининг ривожи Спортчиларнинг коммерциялашуви
3 Спортга хорижий инвестицияларнинг кириб келиши Диний таргибот амалларининг юзага чикиши
4 Спортчиларнинг эркин харакатланиши Сиёсий ислохотларни амалга ошириш "восита"си
5 Замонавий спорт маданиятининг юзага келиши "Оммавий маданият" ривожига хисса кушиши
6 Ахборот технологияларидан самарали фойдаланиш имкониятининг ошиши Эгоцентризм
7 Илм-фан ютукларининг спортга тезликда кириб келиши Ахборот хуружларининг ортиши
8 Спорт кадриятининг ривожланиши Криминал
9 Халкаро ёрдам имкониятларининг ошиши Гуманизм гояларининг емирилиши
10 Узаро эркин мулокотнинг ёйилиши Агрессив спорт фанатизмининг ривожи
Хулоса. Глобаллашув шароитида жисмоний тарбия ва спортнинг тарбиявий ахамиятини ошириш восита, усулларидан кенг фойдаланишимиз хамда ёш спортчиларнинг дунёкарашини миллий ментали-тетимиз ва кадриятларимиз асосида ривожлантириб боришимиз асосий вазифамиз булиб колади.
см см о см
со
СО
от
ч—•
0
С1
СО
1
с
СО
№3-2022
www.fansports.uz
37
Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва иясгимоий-психологик асослари Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта
Адабиётлар:
1.Президент Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистан республикаси мустак,иллигининг йигирма туккиз йиллигига баFишланган тантанали маросимда сузлаган н^к,и. Халк, сузи газетаси 2020 йил 2 сентябр.
2. Абдуллаев А., Хонкелдиев Ш.Х. Жисмоний тарбия назарияси ва
методикаси. - Фараона: Университет нашриёти. 2001.- 31-б.
3. Жураев Н. Fоявий иммунитет ёки маънавий халоскорлик туйгуси. Т.:"Узбекистон". 2001. 39-40 бет.
4. Мустакиллик: изохли илмий-оммабоп луFат. Тулдирилган учинчи нашри. - Т.: Шарк,, 2016. 70-71 бетлар.
и.о. доцент У.А. МУСАЕВА1
Кандидат биологических наук, доцент
Л. Д. СЕЙДАЛИЕВА1
Преподаватель Ш.Т. ХАЙДАРОВ1
1Узбекский государственный университет физической культуры и спорта город Чирчик, Узбекистан
Информация для связи с автором:
umidamusayeva5J50@,gmail.com
СРАВНИТЕЛЬНАЯ ОЦЕНКА ФИЗИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ И КОМПОНЕНТНОГО СОСТАВА МАССЫ ТЕЛА СПОРТСМЕНОК, ЗАНИМАЮЩИХСЯ ВИДАМИ ГИМНАСТИКИ
■Нотация
Annotation
В статье рассмотрена сравнительная оценка физического развития и компонентного состава массы тела спортсменок, занимающихся видами гимнастики. Исследования показали конкретно выделенные признаки, которые изменяются под действием тренировочных нагрузок, способствуют формированию гармоничной фигуры и стройной осанки и могут быть использованы при селективном отборе для занятий различными видами гимнастики.
Ключевые слова: физическое развитие, гимнастика, аэробика, антропометрия, компоненты тела, тотальные размеры, парциальные размеры тела.
Маколада гимнастика турлари билан шугулланувчи спортчиларнинг жисмоний риво-жланиши ва тана огирлигининг компонент таркибига нисбатан бахрлаш куриб чикилган. Тадкикотлар аник ажратилган белгиларни машгулот юкламалари таъсирида узгаришини курсатди, улар шахсни хдр томонлама ривожланишига ва чиройли тик кадди-коматни шакллантиришга хизмат килади ва гимнастика турларига селекция асосида танлашда фойдаланилади.
Калит сузлар: жисмоний ривожланиш, гимнастика, аэробика, антропометрия, тана компонентлари, тананинг тотал улчовлари, парциал улчовлари.
The article considers a comparative assessment of the physical development and component composition of body weight of athletes engaged in types of gymnastics. Studies have shown specifically identified features that change under the action of training loads, contribute to the formation of a harmonious figure and slender posture and can be used in selective selection into gymnastics.
Key words: physical development, gymnastics, aerobics, anthropometry, body components, total dimensions, partial dimensions
CO
0
a. со
1
с CO
Актуальность. За последние годы в Республике Узбекистан особое значение уделяется развитию женского спорта. Так, среди девушек остаются популярными различные виды гимнастики, и, следует отметить, в последнее время особенно увеличилось число девушек, занимающихся аэробикой. Дело в том, что гимнастика и аэробика относятся к феминным видам спорта, которые характеризуются не столь агрессивными нагрузками по сравнению с маскулинными видами спорта, что вызывает перестройку организма девушек по "мужскому типу", но и влечет за собой кардинальные изменения в эндокринной, мышечной и костной системах.
Особое значение при подготовке спортсменок имеет изучение влияния специфических тренировочных нагрузок на женский организм (Кондратьева А.В., 2003, Ткачук М.Г., Дюсенова А.А., 2009). Однако, даже внутри одной и той же специализации, изменение тренировочных режимов приводит к различным изменениям в телосложении спортсменок [1,2,4]. Так как показатели телосложения могут существенно влиять на оптимизацию спортивного мастерства, представляет интерес изучение особенностей физического развития и компонентного состава тела спортсменок, занимающихся художественной гимнастикой и аэробикой.
Цель исследования. Сравнительная оценка физического развития и компонентного состава массы тела спортсменок, занимающихся видами гимнастики.
Задачи исследования. Проведены измерения тотальных и парциальных размеров тела у гимнасток по 16 антропометрическим показателям: из них 3 показателя составили тотальные размеры, а парциальные размеры определялись по длиннотным, широтным и обхватным показателям сегментов тела. Толщину кожно-жировых складок измеряли общепринятым способом в четырех частях тела: под лопаткой, в верхне-подвздошной области, на задней поверхности голени и плеча. Также измеряли диаметры (обхваты) плеч, предплечий, бедер и голеней по традиционной методике. Компонентный состав массы тела определялся в процентном выражении и в балловых показателях по методу Хит-Картера [ 3,5].
Тип конституции, определяемый по методу Хит-Картера 1989, является одним из универсальных методов соматотипологии, и используется практически во всех зарубежных лабораториях мира [8,9]. Полученные нами результаты соматотипирования могут быть сопоставимы с данными полученными в других лабораториях. Первоначально были проведены стандартные измерения по 7 размерным характеристикам: определение длины тела, диаметра дис-