Курбонова Г.,
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети «Умумий педагогика» кафедраси доценти; Абдуллаева З.,
Хамза темир йул касб-х,унар коллежи укитувчиси
ГЕНДЕР ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБА-КИЗЛАРНИНГ ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ НАЗАРИЯСИ
КУРБОНОВА Г., АБДУЛЛАЕВА З. ГЕНДЕР ЁНДАШУВ АСОСИДА ТАЛАБА-КИЗЛАРНИНГ ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ НАЗАРИЯСИ
Жамиятда ёшлар ижтимоий фаоллигини ривожлантириш давр талаби эканлигидан келиб чикиб, ушбу маколада гендер ёндашув асосида талаба-кизлар ижтимоий фаоллигини оши-ришнинг психологик-педагогик жих,атлари ёритилган.
Таянч суз ва иборалар: гендер ёндашув, механизмлар, анъанавий кадриятлар, ижтимоий фаоллик, педагогик-психологик адаптация, ижтимоий таснифлаш.
КУРБОНОВА Г., АБДУЛЛАЕВА З. ТЕОРИЯ РАЗВИТИЯ СОЦИАЛЬНОЙ АКТИВНОСТИ СТУДЕНТОВ-ДЕВУШЕК НА ОСНОВЕ ГЕНДЕРНОГО ПОДХОДА
Развитие повышения социальной активности молодёжи в обществе является требованием сегодняшнего времени. В данной статье освещены психологически -педагогические стороны социальной активности студентов - девушек на основе гендерного подхода.
Ключевые слова: гендерный подход, механизмы, традиционные моральные ценности, со-цильная активность, педагогически-психологическая адаптация, социальная классификация.
QURBANOVA G., ABDULLAEVA Z. THEORY OF GIRLS' SOCIAL ACTIVITY DEVELOPMENT ON THE BASIS OF GENDER APPROACH IMPLEMENTATION
The social activity of young people's development in society is requirement of a nowadays. There is lightened in the article the psycho-pedagogical aspects of students-girls social activity from the point of view of gender approach.
Keywords: gender perspective, mechanisms, traditions, social activity, psycho-pedagogical adaptation, social characteristics.
МДУ, минтацасининг айрим давлатларидагина, хусусан, Узбекистон ва Козомстонда умуминсоний цуцуцларга, жум-ладан, хотин-цизлар цуцуцларига дахлдор янги механизмлар, Омбудсман институти, болалар ишлари институти каби янги механизмлар яратилди. Айни пайтда бундай ин-ститутларнинг ваколатларини кенгайтириш ва уларнинг самарадорлигини таъминлаш давримизнинг долзарб масала-ларидан бирига айланди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 6
Расмий коммунистик мафкура бардам топгач, унинг урнида вужудга келган бушликни анъанавий кадриятлар, урф-одатлар эгаллади. Хотин-кизларга - улар-ни анъанавий равишда она ва аёл деб караш амалиёти барча даражаларда устун-лик кила бошлади. Бундай амалиёт хотин-кизларнинг, айникса, кишлок аёлларининг ах,воли, танлаш имкониятига жиддий таъ-сир курсатди. Х,озирда х,ам хотин-кизларни камситувчи карашлар ва урф-одатлар, акидалар баъзан учраб туради. Бугунги кун-да ах,олининг х,укукий маданияти даражаси ортиб бормокда. Маълумотли хотин-кизлар уз ^укукларини ёки уларни кай тарзда амалга оширишни билмасликлари вазиятни янада жиддийлаштиради. Бу борадаги кам-чиликларга бардам бериш, хотин-кизларни том маънода янги, демократик тамойиллар-га асосланган фукаролик жамиятининг тенг ^укукли бунёдкорига айлантириш йулида республикамизда ижобий ишлар амалга оширилмокда.
Гендер концепцияси ижтимоий-иктисодий тах,лил категорияси сифатида МДХ минтакаси учун янгиликдир. Айни пайтда, Россия, K1озоFистон, KирFизистон, Украина ва бошка республикаларда гендер тадкикотлари асосида олий укув юрт-лари талабаларининг ижтимоий фаол-лигини ошириш борасида ишлар олиб борилмокда.
Республикамиз олий укув юртларида гендер ёндашув асосида талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини ривожлантириш наза-рияси ва амалиёти буйича тадкикотларнинг олиб борилиши булFуси мутахассислар ижтимоий фаоллигининг дунёдаги энг янги тах,лилий ютуклар асосида шаклланишига ёрдам беради.
Шу жих,атдан гендер ёндашув буйича олиб борилган тадкикотлар х,ар томонлама ривожланган, кенг дунёкарашга эга булган талаба-кизларни мутахассислик асосида тайёрлаш ва улар ёрдамида мамлакатимиз хотин кизлари салох,иятидан жамиятимиз маънавияти ва моддий фаровонлигини янада ошириш йулида туларок фойдаланишга ёрдам беради.
Жамиятда хотин-кизларнинг ижтимоий фаоллигини шакллантириш педагогика тари-
хида Шарк мутафаккирлари Абу Наср Форо-бий, Алишер Навоий, Абдулла Авлоний, Элбек (Машрик Юнусов) каби алломаларимизнинг илмий йуналишлари асосини ташкил этган.
Замонавий шароитда жамиятда хотин-кизларнинг ижтимоий фаоллигини шакллан-тиришга доир илмий-тадкикот ишлари фал-сафий, ижтимоий, психологик ва иктисодий йуналишларда амалга оширилаётганли-ги кузга ташланади. Уларнинг фалсафий-методологик жих,атлари Симона де Бувуар, Р.Хов, Ж.Лорбер, К.Уэст ва Д.Зиммерманн, Е.Кучкина, В.Фесенко, ижтимоий йуналишда
B.М.Хвостов, О.Воронина, Б.Фридан, Е.Здравомислова, гуманитар ёндашув асосида Н.Вульф, К.Мишар-Маршаль, К.Рибери, Г.Мур каби олимларнинг илмий ишлари, монография ва укув кулланмаларида чукур тах,лил этилган.
Педагог олимлардан М.Куронов,
C.Нишонова, О.Мусурмонова, Н.Эгамбердиева, Э.Турдикулов, А.Зуннунов, С.Очил, Ж.Хасанбоев, У.Мах,камов, Р.Сафарова ка-биларнинг илмий изланишларида жамиятда хотин-кизларнинг ижтимоий фаоллигини шакллантиришга доир айрим хусусиятларга эътибор каратилган.
Узбекистонда жамиятда талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини ривожлантириш му-аммоси яхлит тарзда урганилмаган, лекин амалга оширилган баъзи тадкикотларда муаммонинг муайян жих,атларига эътибор каратилган. Узбекистонлик олимлардан Н.Эгамбердиеванинг (ёшлар касбий ва ижтимоий фаоллигини ривожлантириш-нинг педагогик асослари), М. Тилавованинг (укувчиларда гендер тенглик ва фарклар асосида умуммех,нат куникмаларини шакллан-тиришнинг педагогик асослари); россиялик олимлардан О. Воронина, Т. Клименкова, М. Малишеваларнинг (гендер тушунчаси буйича мавжуд нуктаи назарларни тизимлаштириш ва тартибга келтириш); хорижий олимлардан Елен Сикс, Кейт Миллет (хотин-кизларнинг тарихий, психологик, жинсий ва иркий таж-рибаси), Р. Хофнинг (гендер тадкикотларнинг пайдо булиши ва ривожланиши), К. Кест ва Д. Зиммерманнинг (гендернинг яратилиши), Ж. Лорбер (жинс ижтимоий категория сифатида) кабилар узларининг илмий ишларида тадкикот объектлари нуктаи назаридан маз-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 6
кур масаланинг баъзи жих,атларини тадкик эт-ганлар.
Замонавий шароитда жах,он амалиё-тига асосланган мазкур дастлабки изла-нишлар БМТ тараккиёт дастури ЮНЕСКО, «Очик жамият» Кумак жамFармаси институ-ти томонидан куллаб-кувватланди. Хусусан, талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини ри-вожлантириш, уларни жамиятимизнинг тенг хукукли бунёдкорига айлантириш бугунги куннинг долзарб муаммоларидан биридир.
Замонавий жамиятда изчиллик би-лан ва самарали тарзда ушбу тушунча-нинг ижтимоий тах,лили амалга оширилиб келинмокда. «Гендер» тушунчасининг маз-муни, аввало, жинсни ижтимоий моделлаш-тириш ёки ташкил этишда мужассамлашган. Жамиятда муайян жинс ролларининг бажа-рилишини такозо этадиган хатти-х,аракатлар меъёри тизими вужудга келади; тегишли тарзда ушбу жамиятда «эркакларга оид» ва «аёлларга оид» булган хусусиятлар бораси-да катъий карор топган тасаввурлар катори пайдо булади. Гендер табиатан белгилан-маган, ижтимоий х,одисалар ато этган хусусиятлар йиFиндисидир. Гендер - жинснинг маданий никоби, бизнинг уз ижтимоий-маданий тасаввурларимиз доирасидаги жинс х,акидаги карашларимиздир. Бунинг устига, жинс факат гендер демакдир, яъни унинг ижтимоийлаштирилиши натижаси-да жинсни ташкил этган нарсадир. Хозирги замон жамиятида талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини белгилаш, аниклаш ва ривожлантириш гендер ёндашув асосидаги ижтимоий, сиёсий, иктисодий, гуманитар муносабатлар асосида урганилади.
Олий таълим тизимида гендер ёндашув асосида талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини ривожлантириш назарияси ва амали-ёти фалсафий-ижтимоий хусусиятлар х,амда педагогик-психологик узига хосликлари би-лан ёритиб берилади. Гендер борасида мазкур тах,лил йуналиши жинсий рамзийликни урганиш нуктаи назаридан ривожлантирил-ган. Жумладан, этнографлар уз материал-ларида оила-никох, маросимлари, болалар тарбияси ва шу кабиларни урганиш асно-сида жинсий рамзийлик шаклларига эъти-бор каратиб, шуни таъкидлашдики, омма-вий жинсий табакалаштириш жинсий рам-
зийлик оркали инсоният мавжудлигининг дастлабки боскичларида намоён булган ва мустах,камланган. Эркаклик ва аёллик рамз-ларининг карама-каршилаштириш оркали берилиши дунё моделининг тузилишида таснифловчи ролни бажаради. Эркаклик ва аёллик уртасидаги карама-каршилик яра-тувчанлик мох,иятини, дунё мавжудлиги ва унинг кафили булган мухолифларнинг фаол, ижодий (яратувчанлик) х,амкорлигини талаб этади.
Гендер ухшашлик - «Мен» х,амда бошкалар узаро х,амкорлиги жараё-ни натижасида юзага келган х,олда эркакларга ва аёлларга хос хусусиятларнинг психологик-педагогик адаптациясига хиз-мат килади. Ижтимоий-гуманитар фанлар-нинг олий таълим тизимида талабалар томонидан урганилиши гендер ёндашув асосида талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини ривожлантиришга кумак беради. Олий таълим тизимида укитиладиган миллий истиклол тояси, маънавият асослари, жамиятшунослик, маданиятшунослик, Узбекистон тарихи, педагогика тарихи, диншунослик каби фанлар та-лабаларнинг ижтимоий фаоллигини ошириш-га имконият яратиб, жамиятга адаптация жа-раёнини мукаммаллаштиради. Хозирги давр-да оила, таълим, дин, маданият каби ижтимоий институтларнинг талаба-кизлар ижтимоий фаоллигини ривожлантиришдаги тарбия-вий ах,амияти мазкур жараён самарадорлиги-ни оширади.
Олий таълим тизимида гендер тафовутлар ва гендер стратификацияси ижтимоий ва педагогик нуктаи назардан узини оклайди. Ж.Стенли гендер тафовутларга нисбатан илмий назарияни илгари суради. Гендер-даги дифференциация шундай жараёнки, унда эркаклар ва аёллар уртасидаги биологик фарклар ижтимоий мазмунга эга булади ва ижтимоий таснифлаш воситаси сифатида кулланилади.
Гендер роли гендер атрофидаги ту-шунчалардан келиб чикадиган ижтимоий умидлар, шунингдек, нутк, узини тутиш, кийимлар ва имо-ишоралар шаклидаги хатти-х,аракатлардир. Эркаклар ва аёллар тоялари, инсонларнинг фикрича, бир-бирини ин-кор этади ва айрим маданиятларда ролга хос хатти-х,аракатлар кутбланган булиши мумкин:
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 6
cycтлик - аëлларга, фаоллик - эркакларга xoc. Гeндeр роллар билан бoFлик1 бyлган xатти-харакатга оид кyрcатмалар мexнатнинг эрка-клар ва xoтин-кизлар мexнатига бyлинишида айникcа, якк°л намoëн бyлади.
Хозирги даврда х,ар тoмoнлама ри-вoжланган, кeнг дyнëкарашга эга бyлган талаба-кизларни мyтаxаccиcлик аш^-да тайëрлаш ва yлар ëрдамида мамлакати-миз xoтин-кизлари ^лохиятидан жамияти-миз маънавияти ва мoддий фарoвoнлигини янада oширишнинг фалcафий-ижтимoий xy-cycиятлари хамда пeдагoгик-пcиxoлoгик yзига xocликлари мавжyддир.
Замонавий шароитда олий таълим тизи-мида талаба-кизларнинг жамиятдаги cиëcий-ижтимоий иштироки динамикаcи, илмий ^лохиятни эгаллашдаги фаолияти, мexнат бозорида бандлик даража^, никох муно-
cабатларида кадриятли ëндашyвлар аш^-даги фаолияти тариxий даврлар назарияла-ри бyйича тавcифланади. Гeндeр ëндашyв ва шаxcга кадриятли ëндашyв аcocида талаба-кизларнинг ижтимоий фаоллигини ривож-лантириш 6угунги кyнда таълим cox^^ хамда ëшлар маънавий ^вия^ни оширишга xизмат килади.
Хyлocа килиб айтганда:
- тадкикотлар аcocида олий таълим ти-зимида талаба-кизлар ижтимоий фаоллигини ривожлантиришнинг илмий аш^ари ва тexнoлoгияcини ишлаб чикиш;
- олий таълим тизимида гeндeр ëндашyв аcocида талаба-кизлар ижтимоий фаоллигини ривожлантиришнинг пeдагoгик шарт-шароитларини урганиш ва тахлил килиш ëр-дамида талаба^шлар гeндeр фаркларининг таъминлаш мoдeлини яратиш зарур.
Адабиётлар:
1. Бoбoeва З., Уcмoнoва З. Гeндeр тадкикоти аcocлари кyрcи xрecтoматияcи. - Т.: «Узбeкиcтoн», 2003. -27б-б.
2. Большой толковый coциoлoгичecкий cлoварь. COLLINS. Т. 1. - M.: «AСТ», 1991. -C. 182.
3. Шабурова О.В. Гeндeр. II Сoврeмeнный филocoфcкий cлoварь. I Под общ. рeд. доктора филocoфcкиx наук, прoфeccoра В.Е.Кeмeрoва. - Лондон, Франкфурт-на-Mайнe, Париж, Люкceмбyрг, Mocква, Mинcк: «Панпринт», 1998. -С. 180-183.
4. Бок Г. История, история жeнщин, иcтoрия полов. II «Жeнщина, мужчина, ceмья», 1994, №б. -C. 170-200.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, б