Техника, тактика и методика спортивной тренировки
Педагогика фанлари номзоди, доцент Узбекистонда хизмат курсатган халк таълими ходими А.А. АКМАЛОВ1
1Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти, Тошкент шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
Аннотация
ФУТБОЛ БУИИЧА МУТАХАССИСЛАР МАЛАКАСИНИ ОШИРИШДА ИННОВАЦИОН ВА АХБОРОТ КОММУНИКАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАР
Annotation
В статье изложена научно - методические рекомендации использование инновационных технологии"пинборд" , "рефлекция"и "кейс - стади", var (вар)в курсах повышения квалификации тренера по футболу.
Ключевые слова: пинборд, кейс - стади, рефлекция, var (вар).
Маколада футбол буйича мураббийларнинг малака ошириш курси машгулотларида"пин-борд","рефлекция"ва "кейс - стади'^аг (вар) каби инновацион технологиялардан фойдаланиш буйича илмий-услубий тавсиялар баён килинган.
Калит сузлар: пинборд,кейс - стади, рефлекция, var (вар).
The article presents scientific and methodological recommendations for the use of innovative technologies "pinboard", "reflection" and "case-stаdy", var (var) in the advanced training courses for a football coach.
Key words: pinboard, case-stady, reflection, var (var).
Долзарблиги: Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги Конунида: "Кадрлар малакасини ошириш касбий билим, малака ва куникмаларнинг чукурлаштирилиши хамда янгилаб борилишини таъ-минлайди, кадрларнинг тоифаси, даражаси, разряди ва лавозими ошишига хизмат килади.
Кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакаси-ни ошириш шакллари ва муддатлари тегишли давлат таълим талаблари билан белгиланади.
Педагогик фаолият билан шугулланиш хукуки: "Тегишли маълумоти, касбий тайёргарлиги булган ва маънавий - ахлокий фазилатларга эга шахслар педагогик фаолият билан шугулланиш хукукига эга.
Магистратурани тамомлаган шахслар ва дипломли мутахассислар уз мутахассислиги буйича педагогик фаолият билан шугулланиш хукукига эга. " - деб эътироф этилган.
Мазкур Конун талаблари асосида: жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассислар малакасини ошириш ва кайта тайёрлашда кадрларнинг эгаллаб турган лавозимлари, мутахассислиги буйича касбий ва тренерлик махоратини такомиллаштиришда, инновацион ва ахборот технологиялар, интерактив усулларда билим, малака ва куникмалари давлат таълим талаблари ва сохага оид конунчилик талаблари асосида такомиллаштириб бориш долзарб муаммо сифатида эътироф этилмокда.
Узбекистон Республикасининг "Лицензиялаш, рухсат бериш ва хабардор килиш тартиб тамойиллари тугрисида"ги 2021 йил 12 - октябрдаги УРК - 721 сонли Конунида: "Тренерлик фаолияти билан шугулланиш учун малака сертификата эга булган хамда укув-машк, оммавий жисмоний тарбия тадбирларини утказишни, шунингдек спорт натижаларига эришиш учун беллашув фаолиятига рахбарликни амалга оши-рувчи жисмоний шахс." - деб янгиланди.
Спорт таълими ташкилотларига мутахассислар малакасини ошириш натижасида берилган сертификат асосида белгиланган тартибда тренер, ла-возимига ишга кабул килишда тоифалар буйича амал килиш талаблари белгиланган.
Тадкикот максади: Спорт таълими тизимда фаолият олиб борадиган мутахассислар, жумладан футбол мураббийлари малакасини оширишда назарий билим, куникма ва малакаларини модернизациялашган давлат таълим талаблари ва сохага оид конунчилик асосида янгилаб борилишини таъминлаш.
Тадкикотда кулланиладиган усул ва технологиялар. Футбол буйича тренернинг малака ошириш курси машгулотларида"пинборд","рефлекция"ва "кейс - стади"^аг (вар)каби инновацион технологиялардан фойдаланиш буйича шакл, услублар, илгор тажрибаларни илмий - услубий ёндошган холда умумлаштириш, тахлил килиш.
Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Тренерлик - болалар ва ёшларни спорт билан шугулланиш ва спортга мухаббатини сингдириш, соглом турмуш тарзини олиб бориш, жисмоний ва маъна-вий комилликка интилиш мухимлиги тушунчасини шакллантириш, уларни салбий таъсирлардан химоя килишга ва зарарли одатлардан халос этишга доир чора-тадбирлар мажмуини амалга оширадиган, махсус тайёрланган мутахассисларнинг касбий фаолиятидир.
Тренернинг инновацион фаолияти - замонавий инновацион гоя,меъёр, лойиха, метод ва техноло-гияларни жадал узлаштириши ва амалиётга татбик килиши натижасида вужудга келадиган мажмуали муаммоларни ечимига ёндошув жараёни.
Тренернинг ахборот коммуникацион, инновацион технологияларни узлаштиришидаги асосий йуна-лишлари: инновациялар хакида аник маълумотлар жамгармасини яратиш, туплаш, танлаш ва куллай
см см о см
со
го га t
0 Q. W
1
с го
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
см см о см
со
го га t
0
Q. W
1
олиши; тупланган маълумотларни тренерлар томони-дан урганилиб хорижий давлатлардаги спорт таъли-ми, жумладан футбол сохасидаги тажрибалар билан таккосланади, амалиётга жорий килишда методик кулланма ва тавсиялар урганилади; спорт таълим сохасидаги олимлар, илмий изланувчилар билан хамкорлик ишлари олиб борилади, илмий - амалий конференцияларда катнашиб, амалиётда куллани-лишини динамик равишда узлаштириб борилади; футбол мутахасислиги билан боглик технология-ларини амалиёт билан интеграллашган холда укув машгулотларда ахборот коммуникацион, креатив, рефлектив жараёнларга ижобий ёндошувлар тренер-нинг касбий компетентлигини такомиллаштиради. (Компетентлик - тренерлик лавозимига мос ва уз касбининг мохир эгаси булган жисмоний шахсга хос сифатлар; Интеграция - укув машгулот, спорт уйини жараёнига турли услуб ва шаклларининг узаро алока-дорлиги, бирлашиб кетиши, сингдирилиши, бирлашиб янги, баркарор умумлашган - яхлит шаклини хосил килиш. Лотинча "integratio"- тиклаш, йигиш, тулди-риш; "integr" тулик, бутун, яхлит маънони билдиради.
Ахборот коммуникацион ва инновацион техно-логияларни укув - машгулот жараёнида футболдаги стратегик йуналишлари аникланади ва ташхисли максад куйилади, уйин жараёнини режалаштириш, лойихалаш имкониятлари назарда тутилади. Мазкур технологияларнинг самарадорлиги муайян шарт -шароитларда амал килиб, натижаси ва сарф хажмига кура макбул булиши лозим. (Макбуллик - бу имкон даражасида кам куч сарфлаб, юкори натижаларга эри-шишдан иборат; макбул технология мавжуд шароит-даги имконият даражасидаги афзалликни билдиради.
Спорт таълимида инновациялар (ингл. "innovation" - янгилик киритиш, ихтиро) - спорт таълим тизимида ёки укув-машгулот жараёнида мав-жуд муаммони креатив ёндашув асосида ечимини топиш максадида кулланилиб, самарали натижани кафолатлай оладиган шакл, услуб ва технологияларни куллаш максадга мувофикдир.
Малака ошириш курсларида футбол буйича назарий машFулотларда пинборд технологияси. Пинборд (инглизчадан: pin - мустахкамлаш; board - доска, доскага мустахкамлаш). Технологиянинг мохияти шундан иборатки, кичик гурух аъзолари би-лан аудиториядаги тингловчилар мулокоти ёки таълим жараёни бахс-мунозара усули билан богланиб кетади.
Афзаллик функциялари - тингловчиларнинг билим, куникма ва малакасини ривожлантиришда, фикрини факат огзаки эмас, балки ёзма равишда баён этиш махорати, мантикий ва тизимли фикр юритиш куникмаси, мулокот ва мунозара маданияти такомиллашади.
"Пинборд технологияси" - вазифаларни хал этиш буйича гояларни тизимлаштириш, гурухлаштириш ва яхлит нуктаи назарни ишлаб чикиш имконини беради.
Малака ошириш курсларида профессор - укитувчи томонидан белгиланган вазифаларни хал этиш буйича тингловчиларга муаммо буйича фикр, мулохазаларини ифодалашни таклиф этилади.
Малака ошириш курсларида пинборд техноло-гияни куйидагича куллаш тавсия этилади: тинглов-чиларни кичик гурухларга ажратилади ва вазифалар берилади. Гурухларга вазифаларни бажаришлари учун когоз ва маркерлар таркатилади. Берилган вази-фани кичик гурух аъзолари келишилган холда когоз-ларга ёзиб боради. Гурухдан битта иштирокчи гурух аъзоларининг фикрларини когозга ёзади. Вазифани бажаришга 5 дакика вакт берилади. Вазифа бажариб булгандан кейин, жавоблар ёзилган вараклар маг-нитлар ёрдамида доскага махкамланади ва такдимот килинади. Такдимотга 3-5 дакикадан вакт ажратилади. Барча кичик гурухлар такдимотидан кейин гурухлар билан биргаликда бажарилган вазифалар мухокама ва тахлил килинади. Юкоридаги вазифаларни ком-пьютерда бажариб, такдимот тайёрлаб мухокама ва тахлил килиш янада самарадорли булади.
2019 - Йилда футбол коидаларига киритил-ган янгиликлар. Гурухларга вазифалар: 1-гурухга: Халкаро футбол ассоциялари кенгаши (IFAB) качон Абердиндаги йигилишда футбол коидаларига кирит-ган узгартиришларни номларини ёзинг.
2-гурухга: "Жонли девор","Голни нишонлаш", "Кул билан уйнаш" коидаларидаги узгаришларни тушунтиринг.
3-гурухга: "Тупни уйинга киритиш", "Кул билан уйнаш", "Уйинчи алмаштириш" коидаларидаги узга-ришларни тушунтиринг.
4-гурухга: "Пенальти", "Бахсли туп",коидалари-даги узгаришларни "Мураббийга карточка", "VAR" тизими талабларини тушунтиринг.
Барча кичик гурухлар такдимотидан кейин гурухлар билан биргаликда бажарилган вазифалар мухокама ва тахлил килингач профессор - укитувчи якун сифатида узидаги маълумотларни таккослаш учун такдимот килади ва гурух иштирокчиларини жавобларини бахолайди.
Саволларга жавоблар: Халкаро футбол ассоциялари кенгаши (IFAB) 2019 йил март ойи бошида Абердиндаги йигилишда футбол коидаларига ки-ритган узгартиришлар асосида 2019 йил, 1- июндан бошланадиган барча мусобакалар янги коидалар асосида утказилмокда.
Диккатга молик еттита узгаришлар куйидагилар: "Жонли девор": Жарима зарбаси белгиланганида, агар химояланувчи томон уч нафар ёки ундан ортик футболчидан иборат жонли девор хосил киладиган булишса, ракиб уларга халкит бериш учун уз фут-болчиларини жонли деворга куша олмайди.Хужум-чилар жонли девордан камида бир метр масофада булишлари ва унга халакит бермасликлари лозим. Ушбу узгариш жарима зарбаси ижро этилганда турли зиддиятлар ва тухталишларнинг олдини олиш макса-дида киритилган.
"Голни нишонлаш":Агар гол урган футболчи уни нишонлашда коидани бузса (масалан, футболкани ечиш), кейинчалик ушбу гол хисобга олинмаган так-дирда хам сарик карточка билан жазоланади.
"Тупни уйинга киритиш": Туп дарвоза олдидан эркин зарба билан уйинга киритилаётганда, у жарима
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
майдонини тарк этиши шарт эмас. Энди химоячи жарима майдони ичида кабул килиб олиши ва хужумни бошлаши мумкин.Уз навбатида, ракиб хужумчилари бу пайтда, яъни туп химоячи томонидан кабул килин-гунча, жарима майдонига кирмай туради. Сабаби, бу прессингни кийинлаштиради ва уйин темпи ошишига олиб келиши мумкин. Чунки ракибнинг прессинги-дан куркиб, тупни узокка тепиб юбориш холатлари кузатиларди, энди химоячилар жарима майдонидан уз жамоаси хужумини бошлашда купрок имкониятга эга буладилар.
"Кул билан уйнаш":Х,озирда хар кандай холатда, агар туп кулга тегиб, ракиб дарвозасига киритилса, гол хисобга олинмайди. Бундай холатлар атайин ёки тасодиф кулга тегиш сифатида ажратилмайди. Ушбу вазиятларни аниклашда (var) тизимининг ахамиятига эътибор каратилмокда.
"Уйинчи алмаштириш": Алмаштирилаётган фут-болчи энди узига якин булган ён чизикдан майдонни тарк этаверади. У захира уриндигига жойлашган ва янги футболчи тушуаётган нуктадан майдонни тарк этиши лозим булмайди. Табиийки, бу уйин вактини чузиш холатлари сифатида бахоланмокда.
"Пенальти": Янги мавсумдан пенальти тепила-ётган пайтда дарвозабонлар факат бир оёги билан дарвоза чизигида туришлари етарли. Илгари хар икки оёкнинг хам олдинга чикиб кетмаслиги талаб килинарди. Бундай узгаришларга сабаб, жуда куп ва-зиятларда хакамлар бу тарздаги коида бузилишларни эътиборсиз колдиришган.
"Бахсли туп": Футболда бахсли туп деган тушунча буйича хакамлар икки томон уйинчисини таклиф ки-либ, тупни ташлаб бермайди. Бунинг урнига, хуштак чалингунча тупга эгалик килган тараф уйинни давом эттиради. Агар лозим топилса, улар тупни ракибга бериши мумкин. Истисно шуки, мабодо, уйин жарима майдонида тухтатилган булса, уйинни бошлаш дар-возабон томонидан амалга оширилади.
"Тренерга карточка": Бошланган мавсумдан ха-камлар нафакат майдондаги футболчиларга, балки тренер ёки бошка расмий шахсларга хам карточка курсатиши мумкин булади. Х,озирги давргача хам хакамлар тренерларни уйинни кузатишдан четлатиш имкониятига эга булган, аммо карточка курсатилма-гани боис, купинча тамошабинлар учун тушунмовчи-ликлар юзага келарди.
"Var" тизими: Ушбу тизим бош хакамга видео такрорлар буйича, асосан 4 вазиятда - гол, пенальти, кизил карточкалар ва футболчини аниклаш борасида хакам карорларига ёрдамчи булади. Шу билан бир-галикда, хал килувчи якуний карор майдондаги бош хакамда колади.
"Кейс - стади " технологияси. "Кейс - стади" -инглизча "case" ва "stadi" сузларининг бирикувидан хосил килинган булиб, ("case" - узбек тилида аник вазият, ходиса, "stadi" - урганмок, тахлил килмок) аник вазиятларни урганиш, тахлил килиш ва ижти-моий ахамиятга эга натижаларга эришишга асослан-ган методидир. "Кейс - стади" бошка методларидан фаркли равишда реал вазиятларни урганиш асосида
аник карорлар кабул килишга асосланади. Кейсда очик ахборотлардан ёки аник вокеа - ходисадан вазият сифатида тахлил учун фойдаланилади.
Спорт таълими жараёнида маълум бир максадга эришиш йули сифатида кулланилса, метод характерига эга булади. Спортда аник жараённи тадкик этишда боскичма - боскич, маълум бир алгоритм асосида амалга оширилса, технология жихатни узида акс эттиради.
Кейс харакатлари уз ичига куйидагиларни камраб олади: ким ?; качон ?; каерда?; нима учун?; кандай?; канака?; нима - натижа!
Футбол уйини жараёнида"Сase"(Кейс).Футбол уйини жараёнида ракиб жарима майдонида купол равишда уйин коидаси бузилди. Уйинни бошкариб бораётган бош хакам, уйинни тухтатди ва пенальти белгилади. Бу футбол уйини жараёнида содир булган аник вазият "Case^^fe).
Футбол уйинида "Case" ни "stadi" боскичларини тахлили: 1.Уйинни Ким тухтатди? - Х,акам; 2. Качон? -Уйин коидаси бузилганда; З.Каерда? - Жарима май-донида; 4. Нима учун? - Ракиб уйинчисига нисбатан уйин коидасини химоячи купол равишда бузди; 5. Бош хакам кандай ечим таклиф этди?-11 - метрлик жарима, пенальти белгилади. б.Кандай ижро таклиф килинди? - Жарима тупини ким ижро килиши. 7. Нима - натижа кутилади? - Жарима тупи тепилади. Тупнинг тепилиши натижасида гол буладими, булмай-дими хеч ким кафолатламайди, аммо"Case" ни "stadi" боскичларда ижро килинди.
1-жадвал
"Кейс" ни амалга ошириш боскичлари
"Кейс" ни амалга ошириш алгоритми Фаолият шакли ва мазмунинг технологик жихатлари
1-боскич: Кейс - хакам, уйинни тухтатди Кейс - аник муаммоли вазият аникланди
2-боскич: Кейсни аниклаштириш: ракибга нисбатан уйин коидасини химоячи купол равишда бузди; Асосий муаммоли вазиятни белгилаш: уйин коидаси купол равишда бузилди
3-боскич: Кейсдаги асосий муаммони тахлил этиш :жарима майдонида коида бузилди; Аник вазият ечимининг имкониятлари ва тусиклар-ни тахлил килиш: Уйинчиларни жарима майдонча-сидан ташкарига белгиланган масофага чикариш
4-боскич: Кейс ечимини шакллантириш Жарима тупини кайси уйинчи тепади Майдончада жарима тупини тепадиган уйинчи тупни белгиланган нуктага куйди
5 - Боскич:^акам жарима тупини тепишга рухсат берди Пенальти тупини уйинчи тепди. Натижа: туп тепилди, гол буладими ёки йукми кейс ечими хал булди
Тренер, уйинчи, хакам мусобака, укув машгулотни утган вакт буйича уз хатти - харакатларидаги ютук, хато, камчиликлари, эмоционал холатларига ташкаридан назар солиши, тахлил кила олиши, мустакил урганиб, касбий хислатларини идрок килиш ва билиш (когнитив) тасаввурлари, тахлилларини аниклаб олиши ва тегишли коррекциялар киритишга каратилган назарий фаолияти рефлектив жараёндир.(Рефлексия - лотинчадан "reflexio" - шахс фаолиятида ортга кайтиб (утган вакт асосида) уз фикри ва харакатлари ва уларнинг конун - коидаларини фикрлаш, тахлил килишда ташкаридан йуналтирилган фаолиятнинг назарий шакли).
Рефлектив жараёнлар: объект ва субъектлар фао-лиятини изохлашга ва уларни конструкциялашга олиб келадиган тафаккурнинг рефлектив тахлили; шахс-лараро мулокот маъносини тушуниш рефлексияси; узини ва бошкаларни тушуниш; узига ва бошкаларга бахо бериш; узини ва бошкалар фаолиятини изохли тахлил килиши.
см см о см
со
го га t
0
W
1
С ГО
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
Футбол уйинида турли кизикарли вазиятлардан лавхалар: гол, пенальти, кизил карточкалар ва футболчи хатосини аниклаш борасидаги вазиятлардан мониторда лавхаларни такрорий куриш, бош хакам уйинни тухта-тиб, карор кабул килишига ёндошувида (ВАР - видео ассисент рефери), бош хакам узининг утган фаолиятига турли бурчаклардан видео камералардаги вазиятларни мониторларда урганиб тегишли карор кабул килиши ёки уз карорини тугрилигига ишонч хосил килишидир.
Спортчиларни мусобакаларга тайёрлаш ва укув-машк машгулотларини ракамли видео камераларда тасвирга олиш ва такрорий намойишда тренер, хар бир уйинчи фикри, харакатлари ва холатларини тахлил килишда ташкаридан назар солиш, назарий ва ама-лий фаолиятидаги ютук ва камчиликларни белгилаш ва тахлил килиб келгуси машгулотларига тегишли коррекциялар киритиши тренер фаолиятининг шаф-фофлигини таъминлайди.
Тренер футболчиларини мусобакаларга тайёрлаш ва укув машгулот (тренеровка)ларини видео камерада тасвирга олиши ва такрорий акс этишида уз фикри, харакатлари ва холатларини тахлил килиши, назарий ва амалий фаолиятидаги ютук ва камчиликларни белгилаш ва тахлил килиб келгуси машгулотларига тегишли коррекциялар киритиши стратегия ва тактика самарадорлиги кафолатланади.
Хулоса. Спорт таълими ташкилотилари мутахас-сислари малакасини оширишда аньанавий маъруза шаклида тингловчи факат тайёр билимларни пассив
истеъмолчи булиб узлаштиради. Тингловчининг касбий фаолиятга алокадор бевосита малака оширишда вариатив шаклларини ва мукобиллик асосида амалиётга жорий этишда инновацион, интерфаол ва ахборот коммуникацион технологияларини жорий этиш, узлаштирилаётган билимларини мустакил урганиб тахлил килишлари, хулосаларни узлари келтириб чикарадиган, касбий, илмий - методик малакаларини замон талабларида такомиллаштириш креатив фикр-ловчи, иктидорли, фаол иштирокчи булади.
Спортчи, тренерлар малакасини ошириш курс-ларида ахборот - коммуникация ва инновацион технологияларни интенсив равишда узлаштириб, спортчиларни беллашувларга тайёрлашга татбик этилиши натижасида мусобака, укув машгулотларини сифат ва самарадорлиги юкори булиб, жахон стандартлари даражасида бошкариши ва ташкил эта олиши кафолатланади.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикасининг "Таълим т^рисида"ги Конуни, 2020 йил, 23 сентябрь, УРК- 637.
2. Узбекистан Республикасининг "Лицензиялаш, рухсат бериш ва хабардор ^илиш тартиб тамойиллари т^рисида"ги 2021 йил 12 - октябр-даги УРК - 721 сонли Конуни
3. A.Akmalov, Sport malaka oshirish ta'limida innovaциon va interfaol texnologiyalar, "Umid Dezign", T., 2022y., 72b.
4. Р.Ишму^амедов,М.Юлдашев, Таълим ва тарбияда инновaцион педагогик технологиялар,Т.,2013й., "Ни^ол" нашриёти, 277б.
5. Р.Х.Джураев, Таълимда интерфаол технологиялар, Т.,2010й. "Сано - стандарт" МЧЖ., 87б.
Катта укитувчи Н.И. АХМЕДОВА1 Катта укитувчи А.И. АЗАМАТОВ1
Мустакил изланувчи А.Н. АЗАМАТОВА1
1Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик, Узбекистон
Муаллиф билан боFланиш учун:
Аннотация
ЁШ ТЕННИСЧИЛАРДА ТАНА МУВОЗАНАТИ ТУРГУНЛИГИНИНГ ^АРАКАТЛАНАЁТГАН ОБЪЕКТГА РЕАКЦИЯ АНИЦЛИГИНИ НАМОЁН ЭТИШДАГИ РОЛИ
Annotation
см
СЧ1
о
oj со
га та t
0
Q.
(Л
1
С
га
В статье рассматриваются важность повышения точности устойчивости равновесия тела у юных теннисистов и его реакция на движущийся объект.
Ключевые слова: баланс тела, ловкость, нейрофизиологические и вестибулосоматичес-кие, запаздывающая реакция.
Ушбу ма^олада ёш теннисчиларда тана мувозанатининг тургунлигини ^аракатланаётган объектга реакциясини ани^лигини ошириш ва унинг а^амияти ёритилган.
Калит сузлар: тана мувозанати, тезкорлик, нейрофизиологик ва вестибулосоматик, кечикувчи реакция.
This article discusses the importance of improving the accuracy of body balance stability in young tennis players and its response to a moving object.
Key words: body balance, agility, neurophysiological and vestibulosomatic, delayed reaction
Долзарблиги. Узбекистон Республикасининг мил-лий спорт жамоаси халкаро майдонларда мустахкам ва баланд чуккиларни забт этган холда уз таркибий со-нини йилдан-йилга купайтириб бормокда. Спортчила-римизнинг юкори чуккиларга эришиши давлатимиз-нинг халкаро майдондаги обрусини мустахкамлашда шубхасиз кумаклашади. Нуфузли анжуманларда мил-
лий байрогимизни химоя килувчи ёшлар махсус якка-кураш ва спорт уйинларининг профессионаллари уз тайёргарликларини ва махоратларини намойиш этиб, мамлакатимизнинг бой спорт анаъналарига эгалигини намоён этмокдалар ва тасдикламокдалар. Жисмоний тарбия ва профессионал спорт сохасида юкори чуккиларга эришиш жиддий ёндашишни, катта мехнатни ва