Научная статья на тему 'ФАРҒОНА ТОШКЕНТ МАҚОМ ЙЎЛЛАРИДА ЧОРГОҲЛАР'

ФАРҒОНА ТОШКЕНТ МАҚОМ ЙЎЛЛАРИДА ЧОРГОҲЛАР Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
174
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
Фарғона-Тошкент маҳаллий услуби / Фарғона-Тошкент мақом йўллари / чоргоҳлар / устоз-шогирд / Fergana-Tashkent local style / Fergana-Tashkent maqoms / chorgoh / master-student.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — N. Ermatova

Мазкур мақолада Фарғона-Тошкент маҳаллий услуби нашидаси бўлмиш Фарғона-Тошкент мақом йўллари ўзбек мумтоз мусиқа маданияти ривожига тўлақонли хисса қўшган монументал номоддий маданий меърос борасида фикр ва мулоҳазалар юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CHARGAKH IN FERGANA TASHKENT MAKOMS

This article contains thoughts and opinions about the monumental intangible cultural heritage of the Maqoms of Fergana-Tashkent, which are a manifestation of the local style of Fergana-Tashkent and have made a full contribution to the development of Uzbek classical musical culture.

Текст научной работы на тему «ФАРҒОНА ТОШКЕНТ МАҚОМ ЙЎЛЛАРИДА ЧОРГОҲЛАР»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ФАРГОНА ТОШКЕНТ МАЦОМ ЙУЛЛАРИДА ЧОРГО^ЛАР

Нигора Эрматова

Фаргона Давлат Университети Мусика таълими ва санъат йуналиши 2-боскич

магистранти https://doi.org/10.5281/zenodo.7231716

Аннотация. Мазкур мацолада Фаргона-Тошкент ма^аллий услуби нашидаси булмиш Фаргона-Тошкент мацом йуллари узбек мумтоз мусица маданияти ривожига тулацонли хисса цушган монументал номоддий маданий меърос борасида фикр ва муло^азалар юритилган.

Калит сузлар: Фаргона-Тошкент ма^аллий услуби, Фаргона-Тошкент мацом йуллари, чорго^лар, устоз-шогирд

ЧАРГАХ В ФЕРГАНА ТАШКЕНТСКИХ МАКОМАХ

Аннотация. В данной статье собраны мысли и мнения о монументальном нематериальном культурном наследии макомов Фергана-Ташкент, являющихся проявлением местного стиля Фергана-Ташкент и внесших полноценный вклад в развитие узбекской классической музыкальной культуры.

Ключевые слова: Ферганско-Ташкентский местный стиль, Ферганско-Ташкентские макомы, чоргох, мастер-ученик.

CHARGAKH IN FERGANA TASHKENT MAKOMS

Abstract. This article contains thoughts and opinions about the monumental intangible cultural heritage of the Maqoms of Fergana-Tashkent, which are a manifestation of the local style of Fergana-Tashkent and have made a full contribution to the development of Uzbek classical musical culture.

Key words: Fergana-Tashkent local style, Fergana-Tashkent maqoms, chorgoh, masterstudent.

Халцимиз маданий меросининг ажралмас цисми булган миллий мацом санъати узининг цадимий тарихи, теран фалсафий илдизлари, бетакрор бадиий услуби ва бой ижодий анъаналари билан маънавий уаётимизда мууим урин эгаллайди.

(Ш.М.Мирзиёев )

КИРИШ

Бугунги кунда мамлакатимизда маданият ва санъат сохдсини изчил ривожлантириш, жах,он микёсидаги ижобий тажриба ва тенденциялар, юту; ва натижаларни х,ар томонлама чукур урганиш асосидабарча сохдлар фаолиятини самарали йулга куйиш, уларнинг тармогини кенгайтириш, моддий-техника базаси, кадрлар салох,иятини мустах,камлаш масалаларига устувор ахдмият берилмокда. Негаки, х,ар бир ёш авлод уз миллати тарихи билан бир каторда, миллий мусика мероси, халк ижодиёти, шу жумладан, буюк санъаткор аждодларимиз томонидан яратилган дурдона мусика меросимизни теъран англаган х,олда узлаштиришимиз даркор.

Маълумки, узбек миллий мумтоз мусика меросига булган эътибор ва уни илмий жихдтидан урганиш доимо долзарб масалалардан бири булиб келган. Шу уринда

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Узбекистан Республикаси Президентининг "Узбек миллий маком санъатини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида" ги ^арорини алохида таъкидлаб утиш даркор. "Асрлар давомида улуг шоир ва олимлар, мохир бастакорлар хофиз ва созандаларнинг машаккатли мехнати ва фидойилиги, ижодий тафаккури билан сайкал топиб келаётган ушбу ноёб санъат нафакат юртимиз ва Шарк мамлакатларида, балки дунё микёсида катта шухрат ва эътибор козонган. Маком санъатининг гултожи булган "Шашмаком" ЮНЕСКО томонидан инсониятнинг номоддий маданий мероси сифатида эътироф этилгани хамда унинг репрезентатив руйхатига киритилгани бунинг яккол тасдигидир".

Бу албатта халкимизнинг мумтоз мусикага булган халкаро эътиборидир. ^олаверса, дархакикат мумтоз мусикамизнинг халкимиз маънавий дунёсида тутган урни бекиёсдир. Маком бу Шарк халкларида кадимдан мавжуд булган мусика жанрларидан биридир. У хар бир Шарк халкларининг мусика меросида узига хос хусусиятлари, ижро услублари билан ажралиб туради. Макомларнинг назарий ва амалий томонлари бор. Уларнинг назарий жихатлари Шарк мусикасига багишланган рисолаларда уз ифодасини топган. Амалий жихати эса устоз-шогирд анъаналарига таянган холда асрлар давомида авлодлар томонидан сакланиб келинмокда. Узбек мумтоз мусика меросининг ривожланиш боскичларида эса, узига хос вохавий хусусиятларга таянган холда бир катор навлари юзага келган. "Шашмаком", "Хоразм макомлари" ва "Фаргона Тошкент маком йуллари" шулар жумласидандир. Х,ар бир маком узининг локал хусусиятларига эгадир. ^айд этиш жоизки, ушбу маком навлари узининг теран анъаналари негизида узига хос локал хусусиятларга эгадир. Улардан Фаргона Тошкент маком йуллари ана шу навлардан биридир. Фаргона Тошкент маком йуллари назарий жихатдан тахлил этиш хозирги кундаги долзарб муаммолардан бири булиб келмокда. Биз маком йуллари таркибига кирувчи туркум Чоргохларни назарий тахлил этарканмиз, уларни урганиш - азалий анъаналарни англаш, келажак авлодни маънавий бой, рухан тетик тарбиялашда доимо илгор ва долзарб масала сифатида алохида ахамият касб этиб келганлигини эътироф этишимиз лозимдир. Бу борада мусикашунос олим Р.Абдуллаев "Макомлар Шарк халклари мусикасининг асосини ташкил этади, шу сабабли макомларни атрофлича урганилиши мусика маданиятимиз тарихида мухим ахамитятга эга", - деб узининг "Узбек мумтоз мусикаси" дарслигида юкоридаги фикрларни кайд этиб утади.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Халк мусика ижодиётида Чоргохлар узининг вазмин куйи ва фалсафий оханги билан ажралиб турувчи мусикий дурдоналардан биридир. Чоргох атамаси тарихий манбаларда турли куринишларда, яъни "чахоргох", "чохорагох" каби иборалар сифатида кулланилиб келинган. "Чахоргох" атамаси Алишер Навоийнинг "Мажолис ун-нафоис" асарида бир неча бор келтирилганини гувохи буламиз. Хусусан, "Мавлоно Сохиб Балхий-боужуди шеър фанида махоратлик киши эрди. Уз газалларини уз амаларига боглабдурким, анинг фазойилига далолат килгай. Ул жумладин, "Чахоргох" амалидирким,

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Mamxypgup. ^ep.apKuM, Kyru Mup3O Ma^o.ucuga y. aMa.ugaH y3ra HHMa aMirypMac экaнgypкн, 6y Fa3a.ra 6oF.a6gyp:

X,aMny cy6x a3 MexpupyaT Me3agaM gaMxou capg, To pacaM py3e 6a KyaTgH^6acema6rHp Kapg.

(ro3HHr MexpugaH TOHr cuHrapu coBy$ gaM.ap ypyMaH; 6upop KyH KyMuHra eTHmHM ynyH gu. Kyn caprapgoH K^ngu.)"

ffloup, MyTa^aKKup "Xp.ara nax.aBOH MyxaMMag" acapuga xaM ym6y u6opaHH Ky^^araHHHH KypaMH3. XycycaH, "Mamxyp aMa..apugaH 6upu "Haxoprox" aMa.ugypKu, MaB.OHO TyTH My. metpuguHKuM, MaT.au 6ygyp:

Co;ue, gaM pa^Ta, xacT axBO.u ^apgoHO nagug, XempouM py3 xymgope My^ap gopo Kugug? -

khm, Mup Ey3ypr TypMH3uM OTura 6oF.a6gypKuM, 6aro^T xymo^Hga Ba My.oMuM эmнтн.yp Ba ga.u.6yKuM, XypocoH My.Kuga, 6a.Ku CaMap;aHg Ba Hpo;ga xaMy. umHH 6u.Mac ry^Hga My;gyp, 6a.Ku FaMpu ry^Hga gaFH 6exag Ba xacp xa.oMuKHuHr egugagyp". TA^H^OT HATH^AtfAPH

HaBOuM u^oguga MycH^uM «aHp.ap Ba y.apHuHr xycycu^TH xaMga u^ogueT 6opacuga Typ.u ^uKp.ap Ke.Tupu.raHu cup эмac. Tatpu^uM Ma3MyHu xaM 6yHra Muco.gup. ^tHu, HaBouM Tatpu^una "Haxoprox" «yga^M eKuM.u Ba My.oMuM эmнтн.agн. EyHuHr ga.u.u myKu, XypocoH, CaMap;aHg Ba Hpo;ga 6y KyMHu 6u.Mac ry^Hga MyKgup Ba xa.oMuKHuHr xaM egugagup. Ym6y Mat.yMOT.ap op;a.u эca HoproxHuHr Mycu;a u^ogueTuga ypHu 6op.uruHu Ba gouMO yHuHr My;o6u. HaMyHa.apu apaTu.u6 Ke.uHraHura umopagup.

ffly 6u.aH 6upra 6yHgaM Mat.yMOT.apHu 6u3 3axupugguH MyxaMMag Eo6ypHuHr "Eo6ypHOMa" acapuga xaM KypaMu3. YHga moup Hoprox caBTuHu 6oF.araHu xa;uga Mat.yMOT.ap Ke.Tupu.raH. "^KmaH6a KyHu OMHuHr yH o.Tucuga ca6yxuM ;u.u6, xymep6y.y6, Mat^yH эxтнep ;u.FOHga My..o EpaK naH^roxga MyxaMMac gaBpuga 60F.aF0H Ha;muHu yTKapgu. ^xmu Ha;m 6oF.a6gyp. Hena Maxa. эgн. MyHgo; HuMa.apFa MamFy.y; ;u.MaMgyp эgн. MaHra xaM gaFgaFa 6y.gu, 6up HuMa 6oF.aFaMMeH. Ey TapKu6 6u.a noprox caBTuHu 6oF.aguM. HenyKKuM. Maxa..uga Ma3Kyp 6y.Fycugup"

Hoprox.apHuHr By^ygra Ke.umu Ba maK..aHumu TapuxuM MaH6a.apga KypcaTu^muna y3o; yTMumra 6opu6 Ta;a.agu. KyM.agaH, y.apHuHr u.K KypuHumu

gacT.a6Ku Ma;oM tu3umu, atHu yH ukku Ma;oM TrouMuga MaB^yg. Hoprox yH ukku Ma;oM TapKu6ura KupyBnu 3aHry.a Ma;oMuHuHr myt6a.apugaH 6upu cu^aTuga Ke.raH. Hcxo^ Pa^a6oBHuHr "Ma;oM.ap" MOHorpa^uacuga 6y 6opaga KyMugaruna Tatpu$ Ke.Tupu.raH: "Hoprox TypT napgagaH xocu. Ku.uHaguraH T0Bym;aT0pgup. Hoprox myt6acu 6нpнннн rypyx «uHcapuHuHr 6нpнннн HatBura moc 6y.u6, yHuHr n0F0Ha.apu Ba y.ap opacugaru uHTepBa..apu xaMga цeнт.apн KyMugaru.ap:

Ä+A+B+X=T - ^ - -K

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

0+204+384+498

A A A

204 180 114

YnapHHHr guano3oHH KBapTa 6ynraHH ynyH Hoproxu 3ap6-ap6at (KBapTa guano3oHugaru Hoprox), ge6 aTanagu".

^yBo3gax MaKoM TapKu6ugarH Hoprox acpnap gaBoMuga y3 phbo^hhh Tongu. XVIII acpga By:®ygra KenraH xaMga maKnnaHraH y36eK Ba to^hk xanKnapu MyMTo3 MycuKacu "fflamMa^oM" TypKyMH TapKu6uga xaM Hoproxnap MyHocu6 ypuH ongu. Y Ayrox MaKoMHHHHr nonry Ba amyna Mynnapuga TapKu6 Tongu. XycycaH, fflamMa^oMHHHr MymKunoT KHCMuga MyxaMMacu Hoprox, Hacp 6ynuMuga 6hphhhh Ba hkkhhhh rypyx my6anapu TapKu6ugaH ypuH onraH. ^yMnagaH, 6hphhhh rypyx my^anapuga: TanKHHu Hoprox, Hacpu Hoprox, Y^apu Hoprox; hkkhhhh rypyx myi>6anapHga TypKyMHM-ycny6uM 6ynu6, aHtaHaBuM 6emTa amynagaH TapKu6 TonraH: CaBTH Hoprox, Hoprox caBTH TanKHHHacu, Hoprox caBTH KamKapnacu, Hoprox caBTH coKHMHoMacu, Hoprox caBTH y^opu Ka6u HoMnap 6unaH ropuTunagu.

ÄHHHKca, OaproHa TomKeHT MaKoM Mynnapuga Hoproxnap y3HHur u^po ycny6u Ba MupuK maKngaru amyna TypKyMH экaнnнгн 6unaH anoxuga a^panu6 Typagu. ^aMg этнm «oh3kh, OaproHa TomKeHT MaKoM Mynnapura MaHcy6 Hoproxnap fflamMaKoM TypKyMHHHHr ^yrox MaKoMH myt6anapu acocuga apaTunraH. EyHga ycyn th3hmh Ba oxaHr acocura anoxuga эtтн6op 6epum no3HM. "Hoprox MaKoMH TypKyMH BoguM u^po ycny6ura MocnamTupunraH xonga "fflamMaKoM" myt6anapugaH KHCKapTupu6 onuHraH KyM xapaKaTH Ba phbo^h, xaHrnap umnaTunMacnuru, ycynBapuaHTnapu KynnaHumu 6unaH paBmaH 6ynagu."

^yMugaru «agBanga OaproHa TomKeHT MaKoM Mynnapugaru HoproxnapHHHr xap 6upu ^yrox MaKoMH myt6anapuHHHr ycynnapura acocnaHraHnuruHH TacHH$na6 yTaMH3.

OaproHa TomKeHT MaKoM Mynnapu

fflamMaKoM. ^yrox MaKoMuga ycyn

Capaxöop

Hoprox I

TapoHa

Hoprox II

CaBT

Hoprox III

" % PT P

r

4

JsaniK;apHa

Hoprox IV

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Чоргох V

Чоргох VI

Огир уфар

Шу билан бирга Чоргохлар Фаргона-Тошкент маком йулларида хам асосий туркумлардан бири сифатида урин олган. У узининг ижро услуби ва йирик шаклдаги ашула туркуми эканлиги билан алохида ажралиб туради. Фаргона-Тошкент маком йулларида Чоргохлар I - VI туркумийлик хусусиятларига эга булганашулалардан иборат. Аваллари бу туркум V та ашуладан таркиб топган. Кейинчалик Юнус Ражабий томонидан туркум яна бир ашула билан бойитилган. Ю.Ражабий "Мусика меросимизга бир назар" асарида бу хакида куйидагича ёзади: "Илгарилари "Чоргох" беш кисмлик, цикли музика асари булган. Мен унга енгил уфар усулида ижро этиладиган "ЧоргохVI " ни (III. 125-127-бетлар) басталаган эдим. Бундан кейининги ёзилган "Савти Чоргох"ни (III. 129-131-бетлар) 1953-йили Ёкубжон Довидовдан ёзиб олган эдим. Купгина устоз хофизлар бу ашулани уз ижро этиш имкониятлари ва айтиш услубларига караб узгартириб, турли йулларда ижро этиб юрганлар. Бунинг тулик ва мукаммал ишланиб ёзилган варианти "Шашмаком"нинг янги нашридаги "Дугох" макомига кирган (III. IV. 78-81-бетлар). Шунингдек, "Талкини савти Чоргох" хам (III. 133-136-бет) олтитомлик "Шашмаком" китобида (III. IV; 81-84-бет) "ТалкинчаисавтиЧоргох" дебаталиб, туликкилибёзилган". Бундан куриниб турибдики, Юнус Ражабий томонидан Чоргох VI шу кадар мохирона яратилган ва туркумнинг бир кисми сифатида ижро этилиб келинмокда. Лекин, хозирги кунда туркумнинг беш ёки олти кисмлилиги куплаб адабиётларда турли куринишда берилади.

Шу билан бирга узбек мумтоз мусикаси, Фаргона Тошкент маком йуллари хам туркумийлик хусусиятлари билан ажралиб туради. Фаргона Тошкент маком йулларида хар бир маком уз шахобчаларига эга ва улар ракамлар билан белгиланади. Масалан, улар орасида йирик ашула туркумлари: Баёт Чоргох Гулёр-Шахноз, Дугох-Хусайний I-VII шулар жумласидандир. Улар "Шашмаком" нинг шуъба ва шахобчалари

мутаносиблигида юзага келган.

Ун икки Шашмаком Хоразм Фаргона Чолгу йуллари Услубий

маком Дугох макомида макомлари Тошкент йуллари

таркибида Дугох маком

Зангула макомида йуллари

макоми

таркибида

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Hoprox Hoprox MyKagguMau Hoprox I CypHaM Ebbomh

MyxaMMacu. Hacpu Hoprox II Hoprox

Hoprox TanKHHH. Hoprox. Hoprox III CaTo

Hoprox Hacpu. Hoprox IV Hoproxu

Hoprox y$opu. Hacpu Hoprox V TaH6yp MyHo^oT.

Hoprox caBTH. Hoprox Hoprox VI (MamKuHoprox)

Hoprox caBTH Hoprox

TanKHHHacu. Fu^^aK KaTTa

Hoprox caBTH amynacu

KamKapnacu. HaM

Hoprox caBTH

coKHMHoMacu.

Hoprox caBTH

y$apu.

MaHa myHgaM TypKyMnapgaH 6upu Hoproxnap TypKyMuM acap cu^araga y3HHH HaMoeH этagн. ^yMugaru «agBanga y36eK MycuKa MepocugaH ypuH onraH Hoproxnap u^oga этнnгaн. MacanaH, "fflamMaKoM", "Xopa3M MaKoMnapu", "OaproHa TomKeHT MaKoM Mynnapu" TapKu6ugaru Hoproxnap Ba nonry acapnapu, 6acTaKopnap ToMoHugaH u^og этнnгaн (roKopuga ycny6uM Mynnapu ge6 H3ox 6epguK) Hoproxnap caHa6 yTunraH. Ym6y «agBan aHaga 6oMumu, Typnu HaMyHanap 6unaH TyngupunumH эxтнмongaн xonu эмac.

MymKH^OT öy^HMH Hacp öy^HMH

EupuHHU eypyy myhöanapu HKKUHHU eypyy wyhöanapu

MyxaMMacu Hoprox TanKHHH Hoprox CaBTH Hoprox

Hacpu Hoprox Hoprox caBTH TanKHHHacu

Y^apu Hoprox Hoprox caBTH KamKapnacu

Hoprox caBTH coKHMHoMacu

Hoprox caBTH y^opu

Hoproxnap Xopa3M MaKoMnapu Ba OaproHa-TomKeHT MaKoM Mynnapu TapKu6ugaH xaM anoxuga ypuH onraH. ^yMnagaH, Xopa3M MaKoMnapuga Ayrox MaKoMHHUHr TapKu6uga MaB^yggup. ^ihh, Ayrox MaKoMH TapoHanapugaH cyHr Kupu6 Kenagu Ba MyKagguMau Hacpu X,h^o3h Hoprox, xaMga Hacpu Hoprox HoMnapu 6unaH ropmunagu. Xopa3M Hoproxu Tapuxura 6upo3 TyxTanu6 yTcaK, XIX acp 6omnapuga Hue3xy:®:a Эmoн Eyxopora 6opagu Ba fflamMaKoMHH ypraHagu. CyHrpa yHH Xopa3Mra Kenu6 Tapru6 Kunagu Ba Hara^aga fflamMaKoM KyM Ba amynanapura yxmam MaxannuM ycny6garu Xopa3M MaKoMH By^ygra Kenagu. BaKT yTumu Hara^acuga Xopa3Mga HKKHTa u^po MaKTa6u naMgo 6ynraH. Ehphhhhch KaguMHM aHtaHanapra TaaHraH xonga X,o^hxoh EonTaeB MaKTa6u. Hkkhhhhch 3aMoHaBuM Ba nupuK TaMoMunnap 6unaH cyropunraH KoMun^oH OTaHue3oB MaKTa6u эgн. Hoprox Xopa3M ^yrox MaKoMH TapKu6uga Xopa3Mra xoc Hacp ycynuga Kenagu. X,o3upga MaTHue3 rocynoBHHHr "Xopa3M MaKoMnapu" KHTo6uga KenTupunraH. ffly 6unaH 6upra HoproxnapHHHr M.rocynoB Ba K.OTaHue3oB u^pocugaru ayguo e3yBnapu MaB^yggup.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Чоргохлар Фаргона-Тошкент маком йулларида хам асосий туркумлардан бири сифатида урин олган. У узининг ижро услуби ва йирик шаклдаги ашула туркуми эканлиги билан алохида ажралиб туради. ^айд этиш жоизки, Фаргона Тошкент маком йулларига мансуб Чоргохлар Шашмаком туркумининг Дугох макоми шуъбалари асосида яратилган. Бунда усул тизими ва оханг асосига алохида эътибор бериш лозим. "Чоргох маком туркуми водий ижро услубига мослаштирилган холда "Шашмаком" шуъбаларидан кискартириб олинган куй харакати ва ривожи, ханглар ишлатилмаслиги, авжлар кискартирилиши ёки умуман тушуриб колдирилиши, усул вариантлари кулланиши билан равшан булади"

МУ^ОКАМА

Халк бастакорлик ижодиётида ёввойи услубга хос намуналари, катта ашула намунаси, ижрочилик амалиётида чолгу йуллари юзага келган. Амалиётда эса кенг оммалашган мумтоз асарлар куринишида карор топган. Масалан, "Ёввойи Чоргох", Содирхон Х,офиз томонидан яратилган "Чоргохи Муножот" шулар жумласидандир. Бизнинг фикримизча Чоргохларнинг чолгу йулларидастдаб ашула йулида ривожланиб, сайкал топди ва кейинчалик чолгу йулига кучган. Бу хакида И.Ражабов "Макомлар" китобида куйидагича тасниф берадилар. "Тошкент, Фаргонада машхур булган бу маком туркумлари асосан ашула йулларидан иборат булиб, уларда Шашмакомдаги каби чолгу йуллари учрамайди. Лекин, созандалар бу ашула йулларини чолгу асарлари сифатида хам ижро этиб келганлар. Шу макомга хос жуда куп чолгу йуллари мавжуд булиб, улар яккасоз ва кичик ансамбллар ижросида алохида-алохида чалинади."

Чолгу йулларида танбур ва дутор ижросидаги "Ёввойи Чоргох" нихоятда таъсирчанлиги билан ажралиб туради. Улар ижросидаги нола ва кочиримлар куйнинг лирик жихатларини янада юкори даражада очиб беради. Аслида "Ёввойи Чоргох" най чолгусига мулжалланган булиб, унинг куйи ривожланган "Чоргох" шуъбасининг оханги асосида юзага келган. Куйнинг тузилиши ва баланд пардаларга интилиши, куй мисраларини нафас бирлигида чалиниши асарни нозик, жарангдор ва таъсирчан булишига олиб келади. Айникса, Тургун Алиматов томонидан ижро этилган "Ёввойи Чоргох" узининг талкини билан ажралиб туради. Шу билан бирга "Узбек халк мусикаси" китобининг III томида "Машки Чоргох" асарининг нотаси хам берилган. У танбурчи Максудхужа Юсупов томонидан ёзиб олинган. Хусусан, Чоргохларнинг сурнай йуллари хам мавжуддир. Шу билан биргаликда Ёввойи Чоргохнинг халк ижрочилик амалиётида ранг-баранг куриниши мавжуд. Бу айтим йулининг чолгу йулига хос вариантларини юзага келиши билан характерланади. Яъни, Ёввойи Чоргохнинг сурнай, най, гижжак, сато чолгуларидаги ижро йулларининг талкинидир. Уларнинг барчаси албатта узига хослик жихатлари билан сугорилганлигини намоён этади. Ёввойи Чоргохнинг катта ашула куриниши хам Фаргона Тошкент худудида машхурдир. Х,азиний газали билан айтилувчи ушбу катта ашула Фаргона маком йулларига хос услуб асосида яратилган. Ушбу катта ашуланинг асосий мусикий шаклларидан бири хангдир. Бошлангич хангда асосий чоргох мавзуси келтирилган. Утмишда бастакорлар Чоргохнинг пардалари негизида турли шакл

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ва жанрларда асарлар яратишган. Хусусан, Чоргох хам хозирги кунга кадар хилма -хил ижод ва ижро услублари оркали бизга етиб келган. Уни маромига етказиб куйлаб келган хофизлардан даставвал Болта хофиз Ражабов, Маматбува Сатторов, Журахон Султоновларни санаб утишимиз мумкин. Улар патнисаки "Ёввойи Чоргох" йулини шогирдларига ургатиб келишган. Устозлар ичида хофиз Маматбува Сатторов катта ашула йулининг пири саналган. 1948-1950-йилларада Маматбува Сатторов, Журахон Султоновлар ёнларига Назирали Х,ожимуродов ва Х,ожимурод Эргашевларни олиб бирга ижро этишган. Кейинчалик, устозларидан сунг "Ёввойи Чоргох" га Исхокжон Русанов, Мусахон Орипов ва Иброхимжон Исоковлар кайта умр багишлаган. 1970-йилларда халк орасида "Ёввойи Чоргох" номи билан машхур булган катта ашула йулидаги асарларни Мамасидик Мадалиев кайта тиклайди. 1936-йилда Андижонда Турдали Шарипов ва маданият ходими Комилжон Мирзаев ташаббуси билан "Чоргох" гурухи бир катор республика курик танловларида катнашиб чет эл телевединия ва матбуот ахборот воситаларида ёритилиб келинган эди. 1985-йилда Иброхимжон Исоков ва Мусахон Орипов Америка диёрида гастрол сафарида булганлар ва шу катта ашулани ижро этганлар. Кейинчалик эса Маргилонда Чоргох гурухи ташкил этилди. Унинг катнашчилари Турдиали Шарипов, ^оравой ^одиров, Нуриддин Мамажонов ва Рустамжон Отабоевлар "Ёввойи Чоргох" ни махорат билан ижро этишиб олий совринларга эга булишган эди. Х,озирги кунга кадар Чоргохларнинг куплаб ижролари сакланиб келинмокда. Айникса, О.Имомхужаев, О.Алимахсумов ва Ж.Султоновлар ижросидаги Ёввойи Чоргох катта ашуласи узига хослиги билан ажралиб туради. (Р.Абдуллаев нотага олган) ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганимизда Чоргохлар узига хос маком йулидир. Узбек мусика меросида Чоргохларнинг ранг-баранг намуналари ижод этилган. Бунга чолгу йули, сурнай йули, ёввойи намуналари, Шашмаком андозасига мос ва маком йулларига хос намуналардир. Уларнинг парда тузилиши, характери, усул тизими, мавзуси ва оханг асослари уни бошка макомлардан ажратиб туради. Чоргохлар узбек мумтоз мусикасида кадимдан шаклланиб, кейинчалик ривожланиб ва халк ижрочилиги амалиётида такомиллашган асарларга айланганДозирги кунда ушбу юкорида кайд этиб утилган барча Чоргохларнинг устоз санъаткорлар томонидан ижро этилган аудио ёзувлари мавжуд. Хамда ёш маком ансамбллари, истеъдодли ижрочилар томонидан ижро этиб келинмокда.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

REFERENCES

1. Халк сузи, 2017-йил, 18-ноябрь, №233

2. Р.С.Абдуллаев "Узбек мумтоз мусикаси", Тошкент 2008

3. А.Навоий "Мажолисун-нафоис", Т... 2011, Навоий асарлари туплами 9-жилд

4. А.Навоий "Х,олоти Пахлавон Мухаммад", Навоий асарлари туплами 10-жилд, Тошкент 2011

5. З.М. Бобур "Бобурнома", Тошкент1989

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

6. И.Ражабов "Макомлар", Т...2006

7. Ю.Ражабий "Мусика меросимизга бир назар", Тошкент 1978

8. Асархои Мунтахаби Содирхон, Сталинобод 1949

9. "Узбек халк мусикаси", 3-том, Тошкент 1959.

10. Mannopov, S., Karimov, A., Qurbonova, B., & Dilobar, J. (2022, February). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF MUSIC. In Archive of Conferences (pp. 49-52).

11. SultonaliMannopov, A., AbdusalomSoliev, U., & TokhirShokirov, R. (2021). Development of Uzbek National Singing Art during Independence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6845-6853.

12. Abdulhay Karimov Tursinovich, & Alijon Ergashev Abdullayevich. (2022). MILLIY-AN'ANAVIY MUSIQIY CHOLG'U SOZLARINING TASNIFI. Archive of Conferences, 245-248. Retrieved from https://conferencepublication.com/index.php/aoc/article/view/2096

13. Ahmadjon Nurmuhamedjanov, & Ismoiljon Rustamov (2022). YOSHLARNING IJTIMOIY FAOLLIGIDA MADANIYAT VA SAN'AT MUASSASALARIDAGI TO'GARAKLARNING O'RNI. Science and innovation, 1 (C2), 48-50. doi: 10.5281/zenodo.657842

14. Rustamov, I. (2022). The Place of Doira Instrument in Uzbek National Art. Eurasian Journal of Humanities and Social Sciences, 5, 74-77

15. Madina Nasretdinova, Ismoil Rustamov, & Oybek Karimov (2022). MUSIQA SAN'ATINING HOZIRGI KUNDAGI O'RNI. Scientific progress, 3 (2), 841-845.

16. Исаков Улугбек Тухтасинович (2022). УЗБЕК МУСИНА МАДАНИЯТИ РИВОЖЛАНИШ ЖАРАЁНЛАРИНИНГ НАЗАРИЙ-МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ, МАНБАЛАРИ ^АМДА УНИ УРГАНИШНИНГ А^АМИЯТИ. Science and innovation, 1 (1), 625-636. doi: 10.5281/zenodo.6529117

17. Murodova, D. (2021). Scientific And Theoretical Aspects of Musical Thinking. Zien Journal of Social Sciences and Humanities, 1 (1), 196-199.

18. Durdona, M. (2021, May). ABOUT DUTOR AND HIS PERFORMANCE. In Archive of Conferences (Vol. 25, No. 1, pp. 29-31).

19. Nasritdinova, M., Nigora, M., & Murodova, D. (2022, February). UZBEK FOLK ART AND ITS PLACE IN PUBLIC LIFE. In Archive of Conferences (pp. 44-48).

20. Nasretdinova, M., Toshaliyev, D., & Murodova, D. R. Q. (2022). AN'ANAVIY IJROCHILIK SAN'ATINING HOZIRGI DAVR MUAMMOLARI. Scientific progress, 3(2), 846-850.

21. Murodova, D. (2021). THE CONCEPT OF MUSICAL THINKING AND ITS STAGES OF DEVELOPMENT. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(05), 245250.

22. Аскарова, M., Намозова, Д., Мадаминов, Н., & Алихонова, Д. (2020). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF PREPARING CHILDREN FOR SCHOOL. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(7), 402-407.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

23. Nomozova, D. (2020). THE IMPORTANCE OF TEACHING VOCABULARY IN STAGES. Архив Научных Публикаций JSPI.

24. Namozova, D. T. (2021). MUSIQA DARSLARIDA O'QUVCHILARNI KREATIVLIK HAMDA ERKIN TAFAKKURINI SHAKLLANTIRISHNI TASHKIL ETISH. Scientific progress, 2(2), 1313-1315.

25. Namozova Dilorom, & Astanova Zumradxon Tohirovna (2022). BRAYL NOTA TIZIMINING MUSIQA TA'LIMIDAGI ILK QADAMLARI. Science and innovation, 1 (C2), 36-38. doi: 10.5281/zenodo.656980

26. Nurmuhammadovich, R. O., & Nurullaevna, N. M. (2021). Social And Spiritual Importance of Lessons of Musical Culture. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 5052.

27. Nasritdinova, M., & Khokimova, K. (2021, October). LANGUAGE IS THE MIRROR OF THE NATION. In Archive of Conferences (pp. 92-94).

28. Nurullayevna, N. M., & Muhlisa, T. (2021, December). SOME PROBLEMS AND SHORTCOMINGS IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM. In Archive of Conferences (pp. 61-62).

29. Nasretdinova, M., Isakov, U. B., & Orziboyev, R. (2022). XALQ IJODIYOTINI RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI. Scientific progress, 3(2), 851-856.

30. Nasritdinova, M. (2021). PEDAGOGICAL COMPONENTS AND STAGES OF HEALTH OF DEVELOP CHILDREN THROUGH MUSIC EDUCATION. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(05), 251-258.

31. Мадина Насритдинова (2022). МУСЩА ТАЪЛИМИ ОР^АЛИ РИВОЖЛАНИШИДА СОЕЛОМ БОЛАЛАРДАН ОРТДА ДОЛГАН БОЛАЛАРНИ СОFЛОМЛАШТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШГА ДОИР ТАЖРИБА-СИНОВ ИШЛАРИ НАТИЖАЛАРИ. Science and innovation, 1 (1), 538-549.

32. Jo'Rayev Xamidjon, & Madina Nasritdinova (2022). DOIRA CHOLG'USIDA IJRO MAHORATINI YUKSALTIRISH (BOLALAR MUSIQA VA SAN'AT MAKTABLARI MISOLIDA). Science and innovation, 1 (C2), 26-28. doi: 10.5281/zenodo.663646

33. Abdulhay Karimov Tursinovich, & Alijon Ergashev Abdullayevich. (2022). MILLIY-AN'ANAVIY MUSIQIY CHOLG'U SOZLARINING TASNIFI. Archive of Conferences, 245-248. Retrieved from https://conferencepublication.com/index.php/aoc/article/view/2096

34. SultonaliMannopov, AbdulhayKarimov, AbdusalomSoliev, UlugbekIsakov, TokhirShokirov, RustamOrziboev. (2021). Development of Uzbek National Singing Art during Independence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6845 -. Retrieved from https://www.annalsofrscb.ro/index.php/journal/article/view/3280

35. Omadjon Rakhimov Nurmuhammadovich, Jamoldin Muydinov Sharobidinovich, Mahmudov Ismoiljon Isroilovich, & Usmanova Shoxista Shavkat qizi. (2022). UZBEK MUSIC HISTORICAL THE ROLE OF FOLKLORE CREATION IN

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

DEVELOPMENT. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 10 (3), 557559. Retrieved from https://internationaljournals.co.in/index.php/giirj/article/view/1520

36. Mannopov, S., Karimov, A., Qurbonova, B., & Dilobar, J. (2022, February). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF MUSIC. In Archive of Conferences (pp. 49-52).

37. Professor Sultanali Mannopov, Abdulkhay Karimov, Shohida Ataboeva, Alijon Ergashev, & Shokhista Usmanova. (2021). Development Of Symphonic Music in Uzbekistan. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 53-56. Retrieved from https://zienjournals.com/index.php/jpip/article/view/259

38. Маннопов, С., & Сулейманова, Д. К. (2019). Музыкальное наследие узбекского народа. Проблемы современной науки и образования, (10 (143)), 82-84.

39. Mannopov, S. (2004). Uzbek folk music culture.(Study guide) Tashkent. New Age Generation.

40. Маннопов, С. (2018). Навобахш охднглар. Т.: IJOD-PRESSнашриети.С.

41. Маннопов, С. У. Л. Т. О. Н. А. Л. И. (2004). Узбек халк мусика маданияти. Янги аср авлоди.

42. Rahmonov, U., Ergashev, A., Nazhmetdinova, M., & Usmonova, S. (2021, November). IN THE FORMATION OF THE SOCIO-SPIRITUAL THINKING OF YOUNG PEOPLE IN THE MUSICAL ART OF THE GREAT SCHOLARS OF THE EASTERN RENAISSANCE POSITION HELD. In Archive of Conferences (pp. 36-39).

43. Ulugbek Rahmonov Karimovich, Najmetdinova Mavluda Mamasodikovna, & Ergashev Alijon Abdullaevich. (2021). The Role and Importance of Music Clubs in The Leisure of Young People. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 47-49. Retrieved from http s://zienj ournal s .com/index .php/j pip/article/vi ew/257

44. Najmetdinova, M., & Odinahon, S. (2021, October). HISTORY OF TRADITIONAL PERFORMING ARTS. In Archive of Conferences (pp. 89-91).

45. Камбаров, А. А., & Нажметдинова, М. М. (2019). НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ РЕЛИГИОЗНЫХ ЦЕННОСТЕЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЗДОРОВОГО ОБРАЗА ЖИЗНИ МОЛОДЕЖИ. In Условия социально-экономического развития общества: история и современность (pp. 148-151).

46. Нажметдинова, М. (2022). Общественно-культурные мероприятия теоретические основы. Общество и инновации, 3(3/S), 473-479. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss3/S-pp473-479

47. Kirgizov, I., Kirgizov, I., Najmetdinova, M., & Atabayeva, S. (2022, February). THE GENESIS OF THE DEVELOPMENT OF MUSIC CULTURE. In Archive of Conferences (pp. 57-60).

48. Нажметдинова Мавлуда Мамасодиковна (2022). ОММАВИЙ-МАДАНИЙ ТАДБИРЛАРНИНГ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ. Science and innovation, 1 (1), 892-903. doi: 10.5281/zenodo.653977

49. Abduvositovich, Y. F., Suleymanova, D., Rakhmonov, U., Ergashev, A., Kurbanova, B., & Axmadbekova, M. (2021). The role of the great scholars of the Eastern Renaissance in the

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 7 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

art of music in shaping the socio-spiritual thinking of young people. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2846-2850.

50. ro^garneB, OaxpugguH ÂôgyBacHTOBHH (2022). H3YHEHHE HÂCHE^H^ Â^L-OÂPÂEH KÂK OÂXTOP OOPMHPOBÂHHS HÂqHOHÂHLHOrO CÂM0C03HÂHHS B HOBOM Y3BEKHCTÂHE. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (Special Issue 23), 81-87. doi: 10.24412/21811784-2022-23-81-87

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.