Научная статья на тему 'ЭСТЕТИК ИДРОК БАДИИЙ ТАФАККУР МАҲСУЛИ'

ЭСТЕТИК ИДРОК БАДИИЙ ТАФАККУР МАҲСУЛИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
95
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
идрок / эмоционал-эстетик / бадиий-эстетик / тафаккур / образ / абстракт / мантиқий / индукция / дедукция. / perception / emotional and aesthetic / artistic and aesthetic / thinking / image / abstract / logical / perception / deduction.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Қурбонова, Б. М.

Ушбу мақолада эстетик идрок бадиий тафаккур махсули эканлиги тўғримида маълумот берилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

AESTHETIC PERCEPTION IS A PRODUCT OF ARTISTIC THOUGHT

This article provides information that aesthetic perception is a product of artistic thinking.

Текст научной работы на тему «ЭСТЕТИК ИДРОК БАДИИЙ ТАФАККУР МАҲСУЛИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(7), July, 2023

ЭСТЕТИК ИДРОК БАДИИИ ТАФАККУР МА^СУЛИ

Б.М.^урбонова

п.ф.б.ф.д. (PhD)., Фаргона давлат университети barchinoy1802@gmail.com

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада эстетик идрок бадиий тафаккур махсули эканлиги тузримида маълумот берилади.

Калит сузлар: идрок, эмоционал-эстетик, бадиий-эстетик, тафаккур, образ, абстракт, мантиций, индукция, дедукция.

АННОТАЦИЯ

В данной статье представлена информация о том, что эстетическое восприятие является продуктом художественного мышления.

Ключевые слова: восприятие, эмоционально-эстетическое, художественно-эстетическое, мышление, образ, абстрактное, логическое, индукция, дедукция.

ABSTRACT

This article provides information that aesthetic perception is a product of artistic thinking.

Key words: perception, emotional and aesthetic, artistic and aesthetic, thinking, image, abstract, logical, perception, deduction.

КИРИШ

Бадиий тафаккур - бу вазифалар, уларни хал килиш усулларини топиш, харакатларни белгилаш хамдир (синтез, анализ, умумлаштириш, абстраклаш ва конкретлаштириш).

Бунда тафаккурнинг барча турларидан фойдаланиш мухимдир:

- санъат асарини бевосита идрок этишда таянувчи аник амалий тафаккур;

- тасаввурларда акс эттириладиган кургазмали-образли тафаккур;

- назарий масалаларни хал килиш хамда бадиий-эстетик идрок этишнинг (тахлил килиш) мантикийлиги билан боглик абстракт назарий тафаккур.

Бадиий тафаккур санъат асарининг бадиий гоясини материаллаштиришга каратилган ёркин образли тафаккур тури хисобланади. Бу гоянинг образли ифодаланиши, идрок этувчи шахснинг узига хос бадиий-эстетик фаолиятидан бошка нарса эмас.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

Ta^aKKyp, xycycaH, ôagHHH Ta^aKKyp - aKnuH, MatHaBHH Ba yMyMHH ôagHHH-эcтeтнк puBO^naHHmHHHHr Myx,HM oMHnugup. O.M.^aôôopoBaHHHr ^HKpuna, «aKnuH puBo^naHHm ôagHHH ugpoK этнm ®:apaëHHga TanaôanapHHHr KH3HKyBHaHHHK, TupumKoKnHK, naKKOHHHK Ba xapaKaTnaHHHK, MaHTHKuH x,aMga TaHKHguH Ta^aKKyp Kaôu cu^aTnapu puBo^naHagu x,aMga TaKoMHnnamagu, yMyMaH onraHga, maxc puBo^naHagu. KypcaTHÔ yTHnraH CH^araapgaH TamKapu ôagHHH Ta^aKKyp opKanu maxcHHHr x,aëTHH Ta^puôacu TaKoMHnnamagu, KH3HKumnapH goupacu KeHraagu, xuccHëTnapu Kynaagu (эмoцнoнaп-эcтeтнк), ynap nyKypnamagu, Ta^aKKyp gapa^acu omagu (ynap aHaga MyKaMMan ôynagu), upogacu Kynaagu, aKnuH MagaHuaTH ce3Hnapnu gapa^aga ycagu, aKnuH ^aonuaTH ^aonnamagu (caHtaT coxacugaru ôunHMra HHTHnumu; aHrunuKHH, y3ura xochhkhh, a^OHHÖnuKHH Kypa ÔHnumH, yHHHr MoxuaTHHH TymyHHmu, acocHHCHHH, MyxuMHHH TymyHHÔ eTHmu, a^paraô KypcaTHmu; ^aKaTrHHa ôagHHH ugpoK этнm эмaс, ôanKH yMyMaH Ta^aKKyp aManuëTHga Typnu oпepaцнa TypnapuHH Kynnamu)»1.

fflyHgaö KunHÔ, ôagHHH Ta^aKKyp caHtaT TyFpucuga, yHHHr aHHK 6up Typu Tyrpucugaru ôunHMnapHH Tanaô этagн. BaguuH Ta^aKKyp ôeBocura caHtaT acapuHH эмoцнoнaп ugpoK этнmgaн ôomnaHagu. YHga, anôarra, xyKM эпeмeнтн MaB^yg ôynagu. BaguuH Ta^aKKypHHHr MapKa3HH ôyFHHH- MaHTHKufi-TaxnunHH Ta^aKKyp maKnnaHagu.

ffly ôunaH ôupra, ôagHHH Ta^aKKyp ugpoK этyвнннннг Ha3apuH x,aMga aManufi ôhhhm gapa^acHHH omupumra fiyHanTHpyBHH BOCHTa ôynuô xH3MaT Kunagu.

MYXOKAMA BA HATH^AÏÏAP

hhmhh MeTogHK MaHÔanap, ôagHHH TatnHM aManuëTHHHHr xpnaTHHHHr Ta^nunnapu ôagHHH Ta^aKKyp xycycuaTnapu gapa^acura KencaK, yHHHr KyHugaru CH^aT KypcaTKHHnapu aHHKnaHHmuraacoc ôyngu: эмoцнoнaп-пcнxoпoгнк ugpoK этнm;

HHTenneKTyan - ôagHHH-TaxnHHHH Ta^aKKyp, yMyMnamTHpunraH «Kypa ôunum» (Tanaô этнm) gapa^acuga ôaxpnam;

эмoцнoнaп-пcнxoпoгнк KH3HKum, HCTaK, h^oôhh MyHOcaôaT, эмoцнoнaп TatCHpnaHHHK, upogaBHH TafiëpnHKHH ôaxonam Kaôunap.

fflyHgafi khhhô, ôagHHH Ta^aKKyp ôagHHH acapHHHr ôapna KOMnoHeHTnapu FoaBHH-ôaguHH Ma3MyHHHH MoggufinamTupum opKanu xaënaH umnaô HHKumgaH HÔopaTgup.

1 ®a66opoBa O.M. By^a^aK yKHTyBHH^ap ôagHHH ugpoKHHH maK^naHTupum. - TomKeHT: ®aH Ba TexHonorna, 2012.

- B.140.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

Бизнинг мисолимизда элемент (французча element, лотинча elementum-мураккаб ва яхлитнинг, тизимнинг бир булаги) атамаси укувчиларда шакллантириладиган бадиий тафаккурнинг таркибий кисмлари булиб, хар бир элемент факат унгагина хос булган функцияни бажариб, мазмун ва талкин интеграциялашиб яхлит бадиий тафаккур элементларини ташкил этади.

Купгина олимлар утказган тадкикот ишлари шуни курсатадики, мактаб укувчиларининг тахминан 30%ида баркарор кизикишлар бошлангич синфлардаёк шаклланар экан. Укитувчининг вазифаси укувчиларнинг кизикишларини мумкин кадар олдинрок аниклашдан иборат. Шунингдек, инсон шахсини хар томонлама уйгун камол топтириш учун шарт-шароитлар яратиш асосий максаддир. «Яратиладиган шароитлар хам турлича компонентлардан иборат булиб, хар бири укувчида шакллантириладиган бадиий тафаккурнинг у ёки бу элементини шакллантиришда устуворлик хусусиятига эга булади»2.

Юкори синф укувчилари индукция ва дедукция методларини эгаллаб, кузатиш ва таржибаларга таяниб, ходисаларнинг сабабларини мустакил кидириб топишга ургатила борилади, бошкачаайтганда, саволларга тугри жавоб бериш укувчини кониктирмайди, «Нега шундай?» эканлигини изохлаб бериш талаб этилади. Натижада укувчилар кузатиш натижалари, мисол, факт, далиллардан фойдаланишни урганадилар. Укувчини бундай даражага эришишида, шубхасиз 1-7-синфларда «Тасвирий санъат» дарсларида эгаллаган бадиий тафаккур элементлари мухим урин тутади.

Ушбу фикрий харакатлар юкори синф укувчиларда бадиий тафаккурни таркиб топишига ёрдам беради.

Укувчиларёш ва шахсий психологик жихатларига асосан фаолият йуналишлари ва уларни ташкил этиш буйичабилим, куникма ва малакаларни узлаштириш имкониятига эга буладилар. Укувчиларнинг мазкур даврдаги ёш ва психологик хусусиятлари маълум йуналишларда фаолият юритиш борасидаги имкониятларини синаб куриш, турли сохаларда, жумладан, бадиий ижодиётда хам уз кучини намойиш этиш, уз-узига булган ишончни намойиш этиш хиссининг карор топишига замин яратади.

Психология сохасида олиб борилган тадкикот ишлари натижаларидан маълумки, усмирлик ёшидаги укувчиларда ижтимоий борликда руй бераётган вокеа-ходисаларни кузатиш, мохиятини англаш хамда уларга нисбатан шахсий муносабатни билдириш ва бахо бериш истаги кучли булади.

2 Преобшения детей к декаративно-прикладному искуству своего народа. http://rusholnik.ru/docs/index-22388929.html (мурожаат санаси 24.11.2020)

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

YcMupnap kuhuk MaKTaS ëmugaru yKyBHunapgaH ^aprçnu paBumga TypMymga y3 ypHHHH Tonumra uHTuna Somnafigunap, ynapga MyafiaH Saguufi acapHu ypraHumra SynraH uHTunum w3ara Kenagu. Ynap h^thmohh ®:apaëHnapga $aon umTupoK этнm, maxcufi HMKOHuaTnapuHH HaMofium Kunum, aKcapuaT xonarnapga ®:acopaT, MapgnuK HaMyHanapuHu Kypcarumra uHTunagunap. BupoK ycMupnapgaru ^ym^uH Kyn-rafipar, mu^oar, MapgnuK Ba KaxpaMoHnuK HaMyHanapuHu Kypcarumra SynraH umunum, arpo^-MyxuTra, umuMoufi Bo^ea-xogucanap xaMga Kumunapra HucSaraH poMarnuK MyHocaSaTga Synum ^apaëHnapu MypaKKaS Kenagu. YnapHuHr eTapnu gaparnagayaëmuû Ta^puSara эгa эмacnнкпapн, y3 SunuMnapura opras; gapa^aga Saxo Sepumnapu aKcapuaT xonnapga ynap ToMoHugaH MatnyM xaronuKnapra fiyn Kyfiunumura caSaS Synagu.

YcMup ëmu ncuxonoruaga «yTum gaBpu», «KufiuH ëm gaBpu» geS ropmunagu. Ma3Kyp gaBpga ynap umuMoufi xaëTga y3 ypuHnapuHu Tonum fiynuga gacTnaSKu xapaKaraapHu aManra omupa Somnafigunap. Ouna mapouTu, TeHrgomnapu gaBpacu xaMga y3u MaHcyS SynraH MuKpoMyxuTga TamKun этнnaëтгaн MyHocaSarnap ^apaëHuga maxcufi Kapamnapu, $uKp- Mynoxa3anapura эгa cySteKT cu^araga umTupoK этa Somnafigu. BupoK aKcapuaT xonarnapga ycMup opraHu3Muga KenaëTraH afipuM ^rouonoruK y3rapumnap, pyxuaTuga pyfi SepaëTraH «KaHgafigup TymyHapcu3 xonarnap» Souc ynap KynpoK TeHrgomnapu gaBpacuga Synumra uHTunagu. KaTTa ëmnu Kumunap SunaH SynaguraH MynoKpTnapgaH y3napuHu HeTra ona Somnafigunap. EyHgafi xonarnuHr w3ara Kenumura caSaS SynyBHu oMunnapgaH aHa Supu ycMupHuHr y3uHu Boara eTraHgeK xuc этнmн, Karranap SunaH MyHocaSaTga yHra HucSaraH «y xanu Sona» Tap3uga ëHgamumgaH bo3 KenumnapuHu TanaS Kunumu, KarranapHuHr эca SyHgafi ^uKpra Kapmu экaнnнкnapн Ty^afinu KenuS HuKyBHu 3ugguaTnap xaM caSaS Synagu. ffly Souc ycMup xaëTuga SupuHHu HaBSaTga y3u MaHcyS SynraH MuKpoMyxuT eTaKHu ypuH TyTa Somnafigu. By ^apaëHga Sona oHrugaru y3rapumnapHu u^oSufi Ma3MyH KacS этнmga ynapHuHr «TacBupufi caHtaT» gapcnapuga TapKuS TonTupunraH Saguufi Ta^aKKyp эneмeнтnapнgaн ^ofiganaHumraanoxuga эtтнSop Kaparnm no3uM. By xonaT myHu aHrnaraguKu, MaKTaS y^yBnunapuga Saguufi Ta^aKKypHu maKnnaHTupumHu Ba Soc^uHMa-Soc^un puBo^naHTupum y3nyKcu3 TatnuMufi-TapSuaBufi ^apaëH SynuS, maxcHuHr puBo^naHumu Soc^unnapuga Ma3MyHaH TyngupunuS, puBo^naHTupunuS Sopunagu.

Byna^aK TacBupufi caHtaT yKuTyBHunapura MaKTaS y^yBHunapuga Saguufi Ta^aKKyp эneмeнтnapннн maKnnaHTupumra Tafiëpnamra goup Ha3apufi SunuMnapHu TapruS этнm, w^opuga Kafig этнnгaн ncuxonoruK xycycuaTnapra TaaHraH xonga um Kypum aHa my Ma^cagra fiyHanTupunraH negaroruK

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

^aonuaTHHHr MyBa$$aKHaTHHH Ka^onaraaHgu. ByHgaH TamKapu, Ma3Kyp umra Mactyn этнô ôenrunaHraH maxc (yKHTyBHu, chh$ paxôapu Ba 6omKanap)HUHr eTapnu gapa^aga ncuxonoruK-negaroruK 6unuM Ba Maxoparra эгa Ôynumu MyxuM axaMuaTra эгa.

TagKHKoTHH H.MngameBaHHHr TatKugnamuHa, «MaKTaô yKyBHunapuga ÔaguuH Ta^aKKyp эneмeнтnapннн maKnnaHTupumga ôyna^aK TacBupuH caHtaT yKHTyBHHnapugagacTnaô ynapHHHr maxcuH HMKoHuaTnapu, ncuxonoruK Ba^H3uonorHK xycycuaTnapuHH ypraHum opKanu ouna, TatnuM Myaccacacu, ^aMoaTHunuK Ba THÔÔHëT coxacu BaKunnapu ypTacugaru y3apo xaMKopnHKKaTaaHraH xonga ^aonuaT ropuTHmraoug KoMMyHHKaTHB кoмпeтeнцнanapнн xaM maKnnaHTupuô Ôopum no3HM»3.

BaguuH Ta^aKKyp acnuga maxcuH cu^arnapHHHr KynruHa KoMnoHeHTnapu ôunaH y3BHH anoKagopnHKga KoMnneKc Tap3ga TaKoMunnamTupunraHga MyKaMMan ôynagu.^eMaK, ôyna^aK TacBupuH caHtaT yKHTyBHunapuHH MaKTaô yKyBHunapuga ôagHHH Ta^aKKyp эneмeнтnapннн maKnnaHTupumra TaHëpnamga KoMnneKc ëHgamyB пpннцнпннн Kynnam xaMga MyaHaH negaroruK mapT-mapouTnapHH W3ara KenTupum Tanaô KHnuHagu:

1) ÔaguuH Ta^aKKyp эneмeнтnapннн maKnnaHTupumHHHr aManuëTgaru xonaTHHH Taxnun KHnum;

2) MaKTaô yKyBHunapuga ÔaguuH Ta^aKKyp эneмeнтnapннн puBo^naHTupumHHHr y3ura xoc ncuxonoruK-negaroruK xoguca cu^aruga Taxnun этнm;

3) aHHKnaHraH KypcarKHHnapra TaaHraH xonga ôyna^aK TacBupuH caHtaT yKHTyBHunapuHH MaKTaô yKyBHunapuga ÔaguuH Ta^aKKyp эneмeнтnapннн maKnnaHTupum ^apaëHura axnuT gugaKTHK xoguca cu^aruga ëHgamum;

4) MaKTaô yKyBHunapuga ôaguuH Ta^aKKyp эneмeнтnapннн maKnnaHTupumra TaHëpnam MaKcaguga HHKapunraH xynocanapHH MyaHaH maKnnapga TacBupnamra эpнmнm, 6yHga ynapHHHr ucTHKÔonga HKTugopnu yKyBHunap ôunaH umnam xycycuaTnapuHH xucoôra onum Kaôunap.

Byna^aK TacBupuH caHtaT yKHTyBHHnapHHHHr MyxuM h«:oôhH cu^arnapugaH Ôupu - yHHHr yKyBHunapra ÔynraH MyHocaôaTugup. YKyBHunapra ÔynraH MyHocaôaT yKHTyBHUHUHr y3 Kacôura ÔynraH MyxaôôaTugup. YKHTyBHu y3 yKyBHunapu ÔunaH MyHocaôarra Kupumap экaн, Ôy coxaga yHHHr MyBa^aKuaTHHu TatMHHnoBHH acocuH xonarnap KacôuH ôunHMgoHnuru, yMyMHHcoHuH xaMga maxcuH cu^arnapu ÔunaH ôoFnuKgup.

3 rongameBa H.H. Byna^aK TacBupuH caHtaT yKHTyBHHnapHHHHr ôagHHH^creTHK KOMneTeHTnuruHH maKnnaHTupum TexHonoruanapuHH TaKOMunnamTupum. negaroruKa $aH.6yn.PhD gucc. - TomKeHT: T^nY, 2021. - B.62.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(7), July, 2023

А.Расуловнинг таъкидлашича, укитувчининг ахлокий жихатлари унинг киёфасини белгиловчи укув-тарбия жараёнини самарали ташкил этиш имконини берадиган йуналтирувчи холатдир.

Булажак тасвирий санъат укитувчиларини тарбиялаш ва ривожлантиришнинг асосий максадларидан бири - уларни юксак касбий махоратга эга булган мутахассис сифатида шакллантиришдан иборат. Булажак укитувчиларнинг шахсий сифатлари касбий махоратига куйилган талаблардан биридир.

Ш.Н.Мажитованинг фикрича, булажак тасвирий санъат укитувчисининг яхлит киёфасини моделлаштиришда унинг «касбий такомиллашуви учун зарур булган куйидаги шахсий сифатларини касбий сифатлари билан уйгунлаштиришга эътибор каратиш талаб этилади: профессионализм, маънавиятлилик, ахлокийлик кабилар. Мазкур сифатлар касбий билимга эга булган укитувчи шахси хакидааник тасаввур хосил килиш имконини беради. Бундай мутахассислар узининг шахсий-касбий киёфаси ва касбий ривожланиш йулига эга булади»4.

Биз уз изланишларимиз давомида булажак тасвирий санъат укитувчиларида шакллантирилиши зарур булган профессионализм тушунчасига нисбатан ёндашувларни тахлил килиш ва уларгаасосланишга интилдик. М.Б.Уразова, ШД.Мардонов, Б.Б.Маъмуров, Н.А.Муслимовларнинг тадкикотларида «булажак укитувчиларда шакллантирилиши зарур булган профессионализм учта мухим узаро узвий тарзда богланган таркибий кисмлардан - умуммаданий, психологик-педагогик, предметли-технологик билимлардан иборат. Касбий профессионал мухитнинг хар учала параметри бевосита булажак тасвирий санъат укитувчиларини тайёрлаш билан хам боглик булиб, укувчилардамуайян сифатларни, бизнинг мисолимизда бадиий тафаккур тушунчаси устувор ахамият касб этади»5.

Педагогик профессионализм булажак укитувчининг уз касбига кадрият сифатида ёндашишининг олий ифодасидир.

Б.Б.Маъмуровнинг таъкидлашича, «булажак укитувчи профессионализмни эгаллаши учун куйидагиларни узлаштириши лозим: а) касбий компетентлилик; б) касбий ижодкорлик; в) касбий куникмалар; г) касбий махорат каби. Аслида касбий компетентлик касбий ижодкорлик ва куникмаларни камраб олса-да, уларни алохила курсатилганлиги боиси умумий касбий компетенциядаги айрим

4 Мажитова Ш.Н. Педагогические основы целостного развития личности будущих учителя в процессе профессиональной подготовки (на примере курсов "Педагогика"): Автореф.дисс. ... канд.пед.наук. - Ташкент, 2004. - С.24.

5 Муслимов H.A. Касб таълими укитувчисини касбий шакллантиришнинг назарий-методик асослари: Пед.фан.докт. ... дисс. - Тошкент, 2007. - Б.211.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

KoMnoHeHTnap yKHTyBHUHUHr coxacura Kypaanoxuga эtтнôop Tanaô Kunagu. Bu3HHHr TagKHKoTHMH3ga KacôuH u^ogKopnuKKa ycTyBop Ba3u$a cu^aruga KapraHMH3. ^yHKH 6y oMun TacBupuH caHtaT yKHTyBHHcHHHHr negaroruK ^aonuaTuga gugaKTHK axaMuaTH BaaxaMuaTura Kypa MyxuMpoK xucoônaHagu»6.

YKHTyBHHHHHr KacôuH KoMneTeHTnunuru yHgaru npo$eccuoHanu3MHHHr acocuH TapKHÔuH khcmh xucoônaHagu. YHga ôyna^aK yKHTyBHUHUHr Ha3apuH BaaManuH TaHëprapnuru yHFyH Tap3ga HaMoëH Ôynagu. KacôuH KoMneTeHTnunuK maKnnaHMaraH TaKgupga yKUTyBHH y3 ^aonuaTHHu Tanaô gapa^acugaaManra omupa onMaHgu. AMangaru MaB^yg ëHgamyBnapra Kypa yKHTyBHUHUHr npo$eccuoHanu3MH axnuT Tap3ga HHTenneKTyan, xuccuH, xapaKaTnu-upogaBuH xonarnapuHH u^oganaHgu. ^yHKH Ma3Kyp xonaTnap yKUTyBHH ^aonuaTHHUHr 6apHa HyHanumnapuHH y3uga My^accaMnamTupagu. AHHHKca, yHHHr KacôuH ycumu Ba MaxopaTH ymôy TH3UMga aKKon HaMoëH Ôynagu.

OnuH negaroruK TatnuM MyaccacanapuHHHr ÔHTupyBHunapu y3 KacôuH ^aonuaTnapura xoc ÔynraH 6up KaTop KagpuaTnapHH эгannamnapн no3HMnuruHH эtтнpo$ этap экaн, ffl.K^.MapgoHoB aHHaH «ôyna«:aK yKUTyBHH Kagpnap ynapHHHr maxcuH KacôuH KHë^anapu, y3ura xoc ^aonuaT ycnyôura эгaôynнmнн TatMHHnamura umopa Kunagu. AxnoKuH-upogaBuH cu^arnap, KagpuaTnu HyHanumnapHH эгannam yKUTyBHH maxcuaTH Ba KacôuH Kuë^acuHHHr maKnnaHumu yHyH HuxoaTga 3apypgup. YKHTyBHUHUHr maxcuH-KacôuH cu^arnapu yHHHr KacôuH MaxopaTH ôunaH MyHTa3aM Tap3ga ôoHuTunuô Ôopunumu no3HM»7.

Kynnaô MyTaxaccucnap yKHTyBHUHUHr KacôuH Kuë^acu yHHHr naëKaTnapu opKanu HaMoëH ôynumuHH TatKugnaHgunap. YKUTyBHH KacôuH naëKaTHHHr HaMoëH Ôynumuga ynapHHHr yKyBHunap HKTugopnapuHu pyëôra HHKapa onumu Ba ynapHH 3aMoHaBuH axnoKHH Tanaônap gapa^acuga Tapôuanamnapuga HaMoëH Ôynagu. ^yMnagaH -yKyBHHnapHHHr hhkh xonaTnapu Ba KeHHHManapuHu TyFpu ôaxonaH onum; yKyBHunap yHyH HaMyHa Ôynum; yKyBHunapga xaHpuxoxnuK Ba MHHHaTgopnHK TyHFynapHHH yHFoTHm xaMga ynapHHHr HHTHnHmnapH, ucTaKnapuHH KoHgupum BocuTanapuHH ÔHnum;yKyBHHnapHHHr y3ura xoc ^uxarnapu Ba HKTugopnapuHu xucoôra onraH xonga ynapra TatnuMuH -TapôuaBuH Tatcup KypcaTa onum; yKyBHunapga y3napura ÔynraH umoHHHH KyHaHTupum, ynap ÔunaH MynoKoTra KupumumHHHr 3apyp ycnyônapuHH H3naô Tonum, yKyBHunapga y3napura HucôaTaH xypMaT TyHFycuHu yHFoTum KaôunapHH KupuTum MyMKHH.

6 MatMypoB B.B. Byna^aK yKHTyBHunapga aKMeonoruK ëHgamyB acocuga TatnuM ^apaëHHHH nonuxanam KyHHKManapuHH puBo^narnupum. - TomKeHT: ®aH, 2017. - B. 144.

7 MapgoHoB ffl. ^Hru TatnuMHH KagpuaTnap acocuga negaror KagpnapHH Tanëpnam Ba ManaKacuHH omupum.-TomKeHT: ®aH, 2006. - B.119.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

3aMoHaBufi negaroruKa ^aHuga Syna^aK TacBupufi caHtar yKuTyBHunapuHu KacSufi ^aonuaTra Tafiëpnam ^apaëHuHu TaKoMunnamTupumra xu3MaT KunaguraH uMKoHuaTnap MaB^yg. Byna^aK TacBupufi caHtaT yKuTyBHunapura cuHrgupunaguraH KacSufi кoмпeтeнцнanapгa ynapra TaHnoB uMKoHuaTuHu Sepagu. ffly MaKcagga MaKTaS TacBupufi caHtaT TatnuMuHuHr ycTyBop ®ïïxara, эcтeтнк TapSuaHuHr MaBKeu, Ma3MyHu Ba Ba3u^anapu xaM KeHrafiTupunMoKga. ^yHKu yKuTyBHu y3 KacSufi ^aonuaraHu aManra omupum ^apaëHuga yKyBHu Saguufi эcтeтнк TatnuMu Ba TapSuacuHuHr Sapna ^uxaraapu, yHuHr эxтнë^napннн xucoSra onumu no3uM. 3epo, maxcHuHr maKnnaHumu Ba puBo^naHumuga yKyBHunuK gaBpu uhcoh xaëTuHuHr энг KuMMarau gaBpu SynuS, Sy gaBp MycTaKun maKnnaHum MafinnapuHu xocun Kunum, aHru KagpuaTnapHu aparamra TafiëpnaHum ^apaëHu cu^arnga maxc xaëTura ce3unapnu Tatcup Kypcaragu. «AfiHuKca, ynapga u^ogufi uHTenneKTyan кoмпнтeнцнaнннг MyxuM KoMnoHemu, Saguufi Ta^aKKyp maxc KoMonoTuHuHr acocufi эneмeнтnapнтgaн Supu cu^arnga axaMuaTnugup»8. ByHuHr Hara^acuga yKyBHunap y3napu эгannaгaн SunuM, KyHuKMa Ba ManaKanap ëpgaMuga MycTaKun Kapopnap KaSyn Kunagunap.

^Kopugaru ^uKpnapHu yMyMnamTupraH xonga Kafig этнm MyMKuHK^TacBupufi caHtaT yKuTyBHucuHu negaroruK ^aonuaTra Tafiëpnamga, SupuHHu HaBSaTga, ynapga KoMMyHuKaraB naëKarau maKnnaHTupum, y3 ^aonuarara HucSaTaH u^ogKopnuK pyxuHu cuHrgupumra ypraram TanaS этнnagн.

M.Erickson (2002) HuHr ^uKpuna, «yKyBHunapra SynraH MyxaSSaT Syna^aK yKuTyBHuHuHr KacSufi puBo^naHumu ynyH Ky3FaTyBHu KenuHManapHu By^ygra KenTupuS, yHuHr uhku ^uxaraapu yKuTyBHu negaroruK MaxoparaHu fiyHanTupyBHu BocuTagup. Ma3Kyp KenuHManap yKuTyBHuHuHr yKyBHunapra HucSaTaH u^oSufi MyHocaSaraga y3 u^ogacuHu Tonagu. By MyHocaSarnuHr Harn^acu xaMKopnuKgaru ^aonuarauHr cu^ara Ba caMapagopnuru SunaH ynnaHagu»9.

Y.K.XygofiSepreHoBa xaMKopnuK ^apaëHuga yKuTyBHuHuHr y3uHu yKyBHu ypHura Kya onumu Ba xynK-areop cTpaTeruacuHu umnaS HuKumu ynapHu KufiuHHunuKnapHu SapTapa^ этнm ycynnapuHu ronaS Tonum xaMga y3 ^aonuaraHu fiyнanrapнmнгaacoc SynumuHu TatKugnafigu. Ma3Kyp naëKaTHuHr acocuHu yKyBHunapHuHr uhku xonara, KenuHManapu, uKTugopnapu Ba y3napura xoc SynraH KoSunuaTnapuHu Tyrpu Saxonafi onum KyHuKMacuHu TamKun этаgн. Byna^aK yKuTyBHunapHuHr ymSy naëKaraapu onufi negaroruK TatnuM ^apëHuga MyafiaH SunuM, KyHuKMa Ba ManaKanapHu эгannam acocuga maKnnaHagu.

8 CTpyKTypa u ocoöeHHocTn xygo^ecTBeHHoro MHmneHna cTygeHTOB. http://elibrery.ru/item.asp?id=17865470 (Mypo^aaT caHacu 20.02.2021)

9Erickson, M. A developmental dilemma: Education stakeholders" commitment to artlearning. // Art Education, 2002. 55 (1). - P. 11-16.

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784

educational, natural and social sciences www.oriens.uz

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(7), July, 2023

«Укитувчи билан укувчиларнинг хамкорлиги шахсга йуналтирилган педагогик жараённинг асосини ташкил килиб укувчиларнинг аклий ривожланишнингмухим курсаткичи, бадиий тафаккурини ривожлантиришда уларда юкори даражада ривожланган рухий функцияларнинг шаклланиши натижасидаамалга ошади. Укитувчининг кумаги ва шахсга йуналтирилган педагогик жараённи бошкариши натижасида укувчиларнинг маданий, ижодий, интеллектуал тараккиётлари амалга ошади»10.

Укувчиларга таълим бериш ва уларни ривожлантириш муаммосининг дидактик жихатдан алокадорлиги куплаб мутахассислар: Э.Гозиев, М.Г.Давлетшин, С.Л.Рубинштейн, А.Н.Леонтьев, И.Ф.Харламовлар томонидан педагогик хамда психологик жихатдан асослаб берилган.

Муаммонинг назарий холатини урганиш, узаро якин булган тадкикот ишларини умумлаштиришга имкон берди. Бир катор хорижлик олимлар K.Kharod (2006), D.A.Pariser,. M.M.Vollrath (2006) лар муаммо мавзусининг фалсафий томонини урганганлар.

Н.Н.Волков ва В.П.Бедерхановаларнинг эстетик тарбия назарияси буйича жумладан, «тасвирий санъат асарларини эстетик идрок этиш, тасвирий санъатда ранг муносабатлари»пга оидишлари эътиборга молик.

Зеро, укувчиларнинг бадиий тафаккури структурасида тасвирий санъатнинг ифодавий воситалари, хусусан, рангшунослик, уларни идрок этишнинг психологик механизмлари мухим ахамият касб этади.

Файласуф, психолог, педагог-олимлар Б.С.Мейлахнинг бадиий идрок этишнинг илмий муаммо сифатидаги, П.М.Якобсоннинг бадиий идрок этиш психологияси тугрисидаги, Н.Н.Волков ва бошкаларнинг санъат асарларини идрок этишнинг кадриятли жихатлари тугрисидаги бадиий идрок этишга багишланган ишларининг тахлили куйдагича хулоса чикаришгаасос булади: олимлар томонидан муаммогаоид куплаб ёндашувлар илгари сурилган булсада, унинг психологик - педагогик хусусиятлари тадкик этилмаган.

Тадкикотимиз муаммосининг йуналишига кура, Узбекистонлик олимлар -М.Ахмедов, С.Р.Бекматовларнинг ишларида эстетика ва эстетик тарбия масалалари укувчиларни бадиий кадриятлар билан таништириш жараёнида очиб берилган. Айникса, Н.В.Гильманованинг тадкикотларида бадиий идрок, бадиий тафаккурнинг мухим параметрларидан бири-ранг ва ёруглик муносабатларигаоид илмий гоялар, хулосалар хамдаолинган амалий натижалар эътиборга молик. А.П.Сулаймоновнинг изланишларида тасвирий санъат

10Муслимoв Н. A. ^сб тaълими укитувчисини кaсбий шaкллaнтиришнинг нaзaрий-метoдик aсoслaри: Пед. фaнл. дoкт. ... дисс. - Тошкент, 2007. - Б. 106.

11 Бедерханова В.П. Становление личностно-ориентированной позиции педагога. - Краснодар, 2001. - Б.83.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(7), July, 2023

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

воситасида тарбиянинг турли томонлари жумладан, «тасвирий санъат таълими сифати ва самарадорлигини оширишнинг дидактик имкониятлари, бадиий тафаккурнинг мухдм элементлари-замонавийлик ва тарихийлик, Шарк ва Гарб тасвирий санъатининг синтези» 12 масалалари тадкик этилган булса, С.Х.Файзулинанинг изланишларида Узбекистонда эстетик тарбиянинг шакилланиши ва ривожланишининг методологик жихдтлари такик этилган. Р.Хасановнинг тадкикотларида тасвирий санъат дарсларида махдллий материаллардан фойдаланиш масалалари, О.М.Жабборова тадкикот ишларида бадиий идрок этиш муаммоларига эътибор каратилган.

Республикамиз олимлари томонидан булажак тасвирий санъат укитувчиларини мактаб укувчиларида бадиий тафаккурни шакллантиришга тайёрлаштизими, шу жумладан, уларни комплекс ёки маълум узаро богликликда мактаб амалиётига тайёрлаш муаммоси махсус тадкик этилмаган. «Шу маънода булажак тасвирий санъат укитувчиларини мактаб укувчиларида бадиий тафаккурни шакллантиришга тайёрлашмасаласизамонавий бадиий педагогиканинг долзарб муаммоларидан биридир».

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР (REFERENCES)

1. Муслимов Н.А. Касб таълими укитувчисини касбий шакллантиришнинг назарий-методик асослари: Пед.фан.докт. ... дисс. - Тошкент, 2007. - Б.211.

2. Маъмуров Б.Б. Булажак укитувчиларда акмеологик ёндашув асосида таълим жараёнини лойих,алаш куникмаларини ривожлантириш. - Тошкент: Фан, 2017. - Б.144.

3. Бедерханова В.П. Становление личностно-ориентированной позиции педагога. - Краснодар, 2001. - Б.83.

4. Сулаймонов А.П. Тасвирий санъат таълими сифат ва самарадорлигини оширишнинг дидактик имкониятлари. Монография. - Тошкент: ТД^И, 2017. -Б. 37.

5. Qui^v^ B. M. (2022). ME'MORIY OBIDALARNING BADIIY, ESTETIK QIYMATIDAN SAMARALI FOYDALANISH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 106-109.

6. Qurbonova, B. M. (2022). DUNYO MADANIY TARAQQIYOTIDA SHARQ KITOBATCHILIK SAN'ATINING O'ZIGA XOS HAMDA BEQIYOS O'RNI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 239-242.

12 Сулаймонов А.П. Тасвирий санъат таълими сифат ва самарадорлигини оширишнинг дидактик имкониятлари. Монография. - Тошкент: ТАКИ, 2017. - Б. 37.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

7. Бобоева, З. (2022). ИЖТИМОИЙ ФАОЛЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ТАСВИРИЙ САНЪАТНИНГ УРНИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 51-55.

8. Boboyeva, Z. A., & Mo'Minova, D. B. Q. (2022). TALABALARNING KREATIVLIK QOBILIYATLARINI RIVOJLANTIRISHNING NAZARIY ASOSLARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 221-233.

9. Yuldashev, I. (2022). URF-ODAT VA MAROSIMLAR MILLIY LIBOSLARNI SHAKLLANTIRUVCHI ASOSIY VOSITA. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 78-83.

10. Yuldashev, I. (2022). BORLIQNI IDROK ETISH VA TASVIRLASHGA DOIR DASTLABKI MA'LUMOTLAR HAMDA ULARNI XARAKTERLI JIHATLARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 9-15.

11. Сулайманова, С. Б. К. (2022). BADIIY TA'LIMDA TALABALARNI O'QITISHDA SAMARALI DIDAKTIK PRINSIPLARDAN FOYDALANISH USULLARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 143-150.

12. Yuldashev, I. (2022). QADIMGI AN'ANALAR DAVOMIYLIGI USUL VA USLUBLARINI TURLI YO'NALISHLARDA TASVIRLASHDA KITOBAT HAMDA MINIATYURA SAN'ATINING O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 209-216.

13. Sulaymanova, S. B. Q. (2022). BADIIY OLIY TA'LIM MUASSASALARDA TASVIRIY SAN'AT FANINI O'QITISHGA BO 'LGAN EHTIYOJNING OSHISHI VA UNING BUGUNGI HOLATI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 89-96.

14. Madaminov, N. M., Yunusaliyev, M. T., & Mamurov, A. A. (2022). TASVIRIY SAN'ATDA RANGLAR GARMONIYASI (ЦВЕТОТЕРАПИЯ) ORQALI INSONLARNI DAVOLASHNING O 'ZIGA XOSLIGI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(12), 1265-1272.

15. Юнусалиев, М., Мадаминов, Н., & Мамуров, А. (2022). МЕТОДИКА РАБОТЫ НАД РИСОВАНИЕМ НАТЮРМОРТА. Research Focus, 7(2), 326-332.

16. Mamirjonovich, M. N., Jumadillayevich, S. R., & Anvarovich, M. A. (2021). The Role Of Historicаl Monuments In The Development Of Central Аsiаn Аг^йесШге. The American Journal of Engineering and Technology, 3(02), 1-5.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(7), July, 2023

17. Yunusaliyev, M. T. (2022). DEKORATIV KOMPOZITSIYALARDA KONTRAST VA NYUANS 'LARNING AHAMIYATI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 5-8.

18. Yunusaliyev, M. T. (2022). RANGTASVIRDA KONTRAST VA NYUANS'LARNING AHAMIYATI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 174-182.

19. AxMegoBa, H. 3. (2022). EyrYHTH Ëm AB-O^HH AX-OKHH, KOrHHTHB BA 3CTETHK TAPEH^CHHH mAK—AHTHPHm^A KHTOEOT CAHLATHHHHT YPHH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 204-208.

20. AxMegoBa, H. 3. (2022). MYL:*A3 CAHLATHHHT EETAKPOP HAOOCAT O—AMH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 125-130.

21. AxMegoBa, H. 3. (2022). MAPKA3HH OCHË^A TEMYP BA TEMYPHH-AP ^ABPH MELMOPHH EE3AK TYP-APHHH TA^-H-KH—Hm HATH^ACH^A Ëm-APHH AK-HH BA MALHABHH TAPEH£-Am CA-OXHËTHTA TALCHP KH-Hm OMH-H. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 41-45.

22. Zulfiya, B., Rakhmonali, S., Murodjon, K., & Makhpuzakhon, A. (2021). Drawing Tools And Design Elements In Geometric Drawing. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(10).

23. Zulfiya, B., Rakhmonali, S., & Murodjon, K. (2021). A BRIEF HISTORY OF THE DEVELOPMENT AND TEACHING OF DRAWING SCIENCE IN UZBEKISTAN.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.