ДИНИЙ ДУНЁКАРАШДА ИНТЕГРАЛЛАШУВ МУАММОСИ
Зокир Маркаев Эшкулович
Тошкент давлат аграр университети
Гуманитар фанлар кафедраси мудири, фалсафа фанлари номзоди, доцент
Бердияр Сапаров Балтабаевич
Тошкент давлат аграр университет
Гуманитар фанлар кафедраси доценти, фалсафа доктори (PhD)
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада диннинг тарихий шакллари, диний дунёкараш, яхудийлик, христианлик, зардуштийлик, монийлик ва ислом дини, унинг мукаддас китоби Куръони Карим, хддислар, суфийлик ва тарикатлар, мустакиллик йилларида хамда бугунги кунда динга муносабат, диннинг халк ва миллат тинчлиги, маънавий покланиши тугрисида фикр юритилади.
Калит сузлар: Куръон, Пайгамбар, дин, оким, мазхдб, диний таълимотлар, оят, сура, конфессия, эътикод.
THE PROBLEM OF INTEGRALIZATION IN THE RELIGIOUS WORLD
This article discusses the historical forms of religion, religious worldview, Judaism, Christianity, Zoroastrianism, Monism and Islam, its holy book, the Koran, hadiths, Sufism and sects, attitudes to religion in the years of independence and today, peace of people and nation, spiritual purification.
Keywords: Koran, Prophet, religion, direction, sect, religious teachings, verse, surah, denomination, belief.
Zokir Markayev Eshkulovich
Head of the Department of Humanities, Candidate of Philosophical Sciences, Associate Professor of Tashkent State Agrarian University
Berdiyar Saparov Baltabayevich
Tashkent State Agrarian University, Associate Professor of Humanities, Doctor of Philosophy
ABSTRACT
КИРИШ
Диннинг тарихий шакллари куп булиб, улар тарихан бир-бирлари билан урин алмашиб дунёга келган. Хрзирги даврда эса турли диний таълимотлар, оким, мазхаб ва конфессиялар бир вактда мавжуд. Шунингдек, айрим диннинг уз ичида шунчалик уткир зиддиятлар мавжудки, бу хол бир динни бошка диндан янада катта фаркланишига олиб келади.
Дархакикат, хар кайси динни бошкасидан ажратиб турадиган узига хослиги бор. Айни замонда асл эътикод улардан бирини устун, бошкаларини эса кейинги уринга куймайди. Фикримизни, масалан, Ислом динининг мукаддас китоби Куръоннинг 3-сураси, 84 ояти тасдикдайди: "(Эй, Мухаммад) "Оллохга, бизга нозил килинган нарсага (Куръонга) ва Иброхим, Исмоил, Исхок, Яъкуб ва унинг уруг-авлодларига нозил килинган нарсага ва Мусо, Исо хамда барча пайгамбарларга Парвардигори томонидан берилган нарсага иймон келтирдик. У пайгамбарлардан бирортасини ажратиб куймаймиз. Ва биз унинг узигагини буйсунувчилармиз", деб айтинг"
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Шунингдек, Куръоннинг 5-сураси 46-47 оятида Исо а. с. яхудийларнинг аввалги диний (Мусо а. с.га тегишли) китоби Тавротни тасдикловчи сифатида юборилгани айтилган: "Уларнинг изларидан, - дейилади шу оятларда, - узидан олдинги Тавротни тасдикловчи булган Исо бинни Марямни эргаштирдик ва унга хидоят ва нурни уз ичига олган, узидан олдинги Тавротни тасдиклагувчи ва такводорлар учун хидоят, панд-насихад булган Инжилни бердик..." Шу суранинг 48-оятида эса "Сизга эса (Эй Мухаммад) узингиздан олдинги китобларни тасдикловчи ва... уларга гувох булган китобни хакки рост нозил килдик".
Мухаммад а. с. (с. а. в.)нинг хадиси шарифларида хам бу илохий амр куйидаги тарзда алохида уктирилади: "Мен Исо а. с. га дунё ва охиратда кишиларнинг энг якднрогиман. Мен билан унинг уртасида бошка пайгамбар йук. Пайгамбарлар ота бир, она бошка жигарлардир" дейилган.
Буюк суфий Жалолиддин Румий хам айни шу хикматни тушунтирган эди. "Румий дейдики, - деб ёзади бу хакида Н. Комилов, - Оллох яратган оламлари чексиз булганидай, унинг илми хам чексиздир ва Куръони Карим Оллох илмининг хаммаси эмас. Куръон бу илмнинг бир кисми - Мухаммад с. а. в.га араб тилида юборилган илм. Оллох илми пайгамбарларга бошка тилларда хам юборилган эди, демак, кейин хам бу илм кашф этилиши мумкин" [1].
НАТИЖАЛАР
Юкорида келтирилган хикматлардан барча динлар турли даврларда турли пайгамбарлар воситасида Х,ак деб аталувчи аслида бир буюк манбаъдан, уммонидан сирли равишда кабул килинган хикматларнинг бизга кадар етиб келган аксу-садоси, излари экани куринади. Буни тушунмок учун биз яна Мухйиддин ибн Арабий ва бошкалар асос солган Вахдатул вужуд концепциясига хам таянишимиз мумкинлигини таъкидлаб утамиз.
Шундай гоялар инсониятнинг барча энг сара тафаккур эгалари томонидан хам турли даврларда турли шакл ва тилларда айтиб келинган ва айтилмокда. Булар каторида Абу Наср Форобий, Абу Али Ибн Сино, Абу Райхон Беруний, Алишер Навоий каби куплаб буюк донишманд юртдошларимиз хам бор. Бобурнинг невараси шох Акбар эса бу гояни хатто кундалик хаётда амал килиши учун каттик уринган эди. [2]
Бу балки бизнинг она Ватанимиз Турк диёрида кадимданок зардуштийлик эзгу гоялари билан бирга буддавийлик, насронийлик, монийчилик ва бошка дин ва таълимотлар узаро келишиб яшаб келганининг таъсири хамдир.
МУ^ОКАМА
Шу уринда мустакилликдан кейинги даврда республикамизда барча дин ва конфессияларнинг тинч тотув мавжуд булишида мамлакат ички сиёсатида амалга оширилган тадбирлар купмиллатли халкимиз маънавиятига эътибор жуда окилона йулдан кетаётганидан далолат эканини хам эслатиб утишимиз жоиз. Хусусан, Президентимиз Ш.М.Мирзиёевнинг "Мукаддас динимиз бундан буён хам халкимизни бирлаштириб, миллати ва тилидан катъий назар, маънавий покланиш, одамларни тинчлик, эзгулик, багрикенглик, узаро хурмат ва тотувликка ундайдиган, урнини хеч нарса боса олмайдиган восита булиб хизмат килиши шубхасиздир"[3] - деган фикрлари нихоятда ахамиятлидир.
Вахоланки, айрим диний таълимотларнинг бирлашуви ёки, хеч булмаганда, ёнма-ён яшаб келиши тамойиллари кадимдан мавжуд булган. Масалан, Юнон файласуфлари Зардуштийлик, Монийчилик, Бобил ва бошка диний таълимотларидан таъсирланганлар ва хатто илм излаб (Пифагор, Демокрит ва б.) Хдндистонга кадар борганлари ва, аксинча, Форобий юнон фалсафасини урганиш иштиёкида уз юртидан Миср, Сурияга кадар боргани хам маълум.
Гарб уйгониш даври файласуфлари хам, масалан, Полифан, Фичино, Пико делла Мирандоло, Н. Кузанский ва бошкалар "ялпи умумий дин" хакидаги гоя ва концепцияларни олдинга сурганлари маълум. Лекин маънавий маданиятда
paцнoнaпнзм TaMoHHnuHHHr TapaKKHëTH KefiuHnanHK 6y roanapHHHr pag этнпнmнra onuô Kengu.
XX acp ôomnapuga guHnapHHHr ôupnamyBH 3apypnurH xaKugaru roanap aHa ongHHra cypuna ôomnaHgu. By, MacanaH, pyc Teoco^H E. n. BnaBarcKaa Ba yHHHr Kynnaô rogomnapu Kapamnapu Ba ^aonuaraga HaMOëH ôyngu. BnaBarcKaaHHHr "X,aKHKaTgaH ôyroKpoK gHH HyK" xaMga "Bapna a^coHaBHH maxcnap ôuTTa onufi xaKHKaTHHHr 3yxypoTnapHgup", - geraH ^HKpnapuga 6y roa afiHHKca ëpKHH H^oganaHraH эgн . YHHHr энг aKHH H3gomnapugaH ôupu A.Be3aHT эca y3HHHHr fiupuK HmnapHHH gHHnap opacHgarH yMyMHaTHH KOHKpeTpo^ ohhô ôepumra ôarumnaraH эgн [4].
ro^opHgarH ^HKpnapgaH, rapnu gHHnap Typnu Tapuxufi maKrnapga HaMoëH ôynraHH ÔHnaH, ynap acnuga aroHa MatHaBHH MaHôa, ungro ôunaH TyTamraH экaнн aHmaranagu. fflyHHHr ynyH M3aKH ôynMaraH ëHgomyB ynapHH MatHaBHaTHHHr ôup ôupugaH KecKHH ^apK^aHyBHH anoxuga xogucanapu ge6 эмac, ôanKH ôup ôyTyHHHHr y3BHfi KHCMnapH cu^araga ôup-ôupnapHHH TyngHpumnapH, opanapuga xyggH THpHK opraHH3M at3onapu Kaôu y3apo ôoraaHHmga ôynumnapH KepaKnuruHH Ba HHcoHHaT xaëTHga xap ôupuHHHr y3 ypHH, Tapuxufi Ba3H$acu ôynraHHHrHHH TymyHHmHH TaK£3o этagн. Bom^ana amraHga, gHHra WKcaK ëHgomyB ynapHH ôup-ôupugaH a^paraguraH ^Hx,araapHH эмac, ôanKH, aKCHHna, ôupnamTHpagHraH ^HxaraapHHH Kypa ôunumga HaMoëH ôynagu, geô yfinaHMH3. By эca $aKar X,aKHH, "BemHKgaH Kaôprana hhm H3naHr" xagucuHHHr MoxuaTHHH aHraaô eTHm Hynuga aManra omumu MyMKHH. 3epo, ^anonugguH PyMHfi afiTraHnapugeK, rapnu fiynnap HXTHno^nu ôynca xaMKH, aMMo MaKcag ôup, atHH OnnoxHHHr xy3ypugup.
^HHgaH xaM, xap ôup aHru gHH эcкнcн ypHHra KenapKaH, y Ha^aKar ôup xa^K ëKH MHnnaTHH, ôanKH ôyryH HHcoHHaT MatHaBuaTHHH aHru noroHara KyTapagu.
^HHnapHHHr xap ôupu y3ugaH onguHrura HucôaraH w^opupo^ noroHa ôynapKaH, aBBanrucugaH эcкнpгaн ^HxaraapuHH ôeKop KunaguraH aHrunuKnapHH xaM y3 HHHra onagu. By xaKuga xaM KyptoHHHHr 5-cypacu, 45-oaTHga "YHga (atHH TaBpoTga) axygufinapra ^oHra ®oh, Ky3ra Ky3, ôypyHra ôypyH, Kyno^Ka Ky^oK, Tumra Tum Ba (^Ha ôomKa ôapna) ®;apoxaTnapra xaM Kacoc onuHagu, geô ë3HÔ KyfigHK. 3Hgu khm yHH (atHH KacocHu) KenupHÔ wôopca, y3H ynyH Ka^opaT (atHH ryHoxnapHH yHHpuô wôopyBHH ôynyp...)" geô ôywpungu.
XY^OCA
3ckh Ba aHru gHH opacugaru bophchhhhk Macanacu pyc pyxoHuficu A.MeHt ToMoHHgaH xaM axygufinuK ôunaH xpucTuaH^HK gHHnapHHHHr ygyMnapu opacugaru $apK Ba ôornaHHm Taxnunuga KypcamngH. ^xygufinuK gHHHga "ogaTga koh TyKuô
курбонлик килиш расм булган эди, - дейди А.Мень.- Кон хаёт рамзи эди. Х,аёт эса факат Худога тегишлидир. Удумга кура жамоа аъзоларига бу кондан сачратиларди... Куп халкларда хам бу удум бор эди... Ва Мусо уз халки билан Худо орасида ахд тузаркан, курбон килинган кузичокнинг кони хаммага сачратилган эди... (орадан 700 йил утгач Исо 12 шогирди билан тупланганида эса) Худо инсонга бахш этган эркинликнинг шаънига бу удумни такрорлади. Лекин у кон тукмади, факат нон билан май улашди. У нонни ушатди ва хаммаларига узатаркан, деди: "Бу менинг жисмим , хамма учун уз жисмимни курбон киламан " деди. Ва май тулдирилган идишни уларга узатар экан, "Бу менинг сиз учун тукадиган коним. Бу янги ахддирки, у менинг конимдадир" деди. Шу тарзда хакикий кон урнига коннинг рамзий ифодаси келган эди.
Юкоридаги мисоллардан курдикки, хар бир янги дин инсониятни аввалгидан олийрок погонага кутариш учун келаркан, аввалгиси бахш этган маънавий кадриятни батамом бартараф этмайди, аксинча, уша аввалгисининг заминига янги погонани урнатади. Дин билан хозирги давр фалсафаси ва фани орасида уйгунликка эришиш, умумбашарий дунёкарашнинг шаклланиши эса бугуннинг долзарб масаласига айланмокда.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
1. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1 жилд. Т.: Узбекистон, 2018 й. 31 бет.
2. Комилов Н. Румийни англаш иштиёки. // Жалолиддин Румий. Маънавий маснавий. - Тошкент: Шарк, 1999, Б.11.
3. Пиримкул Кодиров. Хумоюн ва Акбар.Т. 1997.
4. Анни Безант. Древняя мудрость. М. 1992.
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1 жилд. Т.: Узбекистон, 2018 й. 31 бет.
2. Комилов Н. Румийни англаш иштиёки. // Жалолиддин Румий. Маънавий маснавий. - Тошкент: Шарк, 1999, Б.11.
3. Пиримкул Кодиров. Хумоюн ва Акбар.Т. 1997.
4. Анни Безант. Древняя мудрость. М. 1992.