Научная статья на тему 'ДАХЛДОРЛИК ТУЙҒУСИ ВА ШАХС МАЪНАВИЙ ҚИЁФАСИ'

ДАХЛДОРЛИК ТУЙҒУСИ ВА ШАХС МАЪНАВИЙ ҚИЁФАСИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

657
62
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
дахлдорлик / маънавият / тарбия / маърифат / фалсафа / ахлоқ / дин. / involvement / spirituality / upbringing / enlightenment / philosophy / ethics / religion.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Акбар Жониқулович Душаев

Мазкур мақолада дахлдорлик туйғусини шакллантиришда шахс маънавиятнинг роли шу билан бирга буюк мутафаккирларнниг ҳаётий тажрибаларидан дахлдорлик туйғусига оид мисоллар келтириб ўтилган. Келажагимиз бўлмиш ёшларда дахлдорлик туйғусини шакллантириш воситалари ва методлари муҳокама эилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SENSE OF RELATIONSHIP AND SPIRITUAL IMAGE OF THE PERSON

This article gives examples of the role of personal spirituality in the formation of a sense of belonging, as well as a sense of belonging from the life experiences of great thinkers. Means and methods of forming a sense of belonging in the youth of our future will be discussed

Текст научной работы на тему «ДАХЛДОРЛИК ТУЙҒУСИ ВА ШАХС МАЪНАВИЙ ҚИЁФАСИ»

ДАХЛДОРЛИК ТУИГУСИ ВА ШАХС МАЪНАВИИ ЦИЕФАСИ

Акбар Жоникулович Душаев

Гулистон давлат университети укитувчиси bahromboy 1979@mail.ru

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада дахлдорлик туйгусини шакллантиришда шахс маънавиятнинг роли шу билан бирга буюк мутафаккирларнниг хдётий тажрибаларидан дахлдорлик туйгусига оид мисоллар келтириб утилган. Келажагимиз булмиш ёшларда дахлдорлик туйгусини шакллантириш воситалари ва методлари му^окама эилади.

Калит сузлар: дахлдорлик, маънавият, тарбия, маърифат, фалсафа, ахлок, дин.

SENSE OF RELATIONSHIP AND SPIRITUAL IMAGE OF THE

PERSON

Akbar Joniqulovich Dushaev

Teacher of Gulistan State University

ABSTRACT

This article gives examples of the role of personal spirituality in the formation of a sense of belonging, as well as a sense of belonging from the life experiences of great thinkers. Means and methods of forming a sense of belonging in the youth of our future will be discussed

Keywords: involvement, spirituality, upbringing, enlightenment, philosophy, ethics, religion.

КИРИШ

Маънавий фазилат башариятга тааллукли экан, дахлдорлик инсонга хос, инсонга муносибдир. Дахлдорлик туйгуси оркали инсон узлигини, уз маънавий киёфасининг мазмун - мохдятини ижтимоий хдётда намоён килади. Жамият ва мамлакат хдётига нисбатан дахлдорлик туйгуси билан ёндашилар экан, хдр бир шахс узидаги индивидуал ахлокий - маънавий фазилатни ифода этади.

Инсон аъмолининг гузал фазилатини намоён килишга ва идрок этишга йул очади. Инсон аъмолининг гузал ва сара намунаси хдкида суз кетганда, Мавлоно Жалолиддин Румий ибратига мурожаат этиш максадга мувофик. Бир куни

Жалолиддин Румий йулда кетаётганларида икки киши бакир-чакир килиб уришар, бири иккинчисидан узишга интиларди. Шу пайт улардан бирининг сузи Румийнинг кулокларига чалинди.

Менга гапирма! Сен барибир менга бас кела олмайсан. Сен битта суз айтсанг, мендан мингта суз эшитасан. Шуни билиб куй!

Мавлоно дарров уларнинг ёнларига бордилар-да, шу гапни айтган одамнинг юзига караб:

Уша мингта гапингни мана, менга айт! Менга бакир! Лекин билиб куй, сен канча хакорат килсанг-да, мендан битта хам суз эшитмайсан. Бу гапдан кейин иккалови уялиб, Румийдан хам, бир-бирларидан хам узр сурашди ва уша ерда ярашиб хам олишди.

Ушбу холатда, Жалолиддин Румий шахсининг ахлокий камолоти, инсонларни яхшиликка чакириш борасидаги дахлдорлик туйгуси, вокеликнинг окибатида самарали натижага эриша олганлиги хамда узаро зиддиятдаги одамлар орасига эзгулик, дустлик, ахиллик, узаро хурмат, андиша, мехр-окибат каби маънавий-ахлокий муносабатларни сингдира олганлигидан сабок олиш мумкин.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Х,ар бир миллат узига хос хусусиятлари ва менталитетига эга экан, аждодлар миллий, маънавий мероси тараккиёт ва истикбол учун асосий манба хисобланади. ...Уз негизлари асосида ривожланиш йулидан бормайдиган миллат истикболда, узлигини йукотади[1]. Бунда, миллатнинг уз негизларига таяниб ривожланишини хисобга олиш, амал килиш зарур.

Дахлдорлик туйгуси билан яшайдиган инсонлар узларидаги маънавий фазилатларни бошкаларга ифода этишга кодир булади (Лукмони Х,акимнинг уз углига насихатлари)[2]. Улар узларидаги бор ижобийлик ва эзгу сифатларни бошкаларга ифода этибгина колмай, маёк каби уларнинг калби, рухияти (психология) ва тафаккурини (гносеология) маърифат зиёси билан ёритади (Ахмад Фаргоний, Ибн Сино, Ахмад Яссавий, Нажмиддин Кубро, Бахоуддин Накшбандий ва бошкалар). Зеро, мукаддас манбаларда суйган нарсаларидан узгаларга хам илинмагунча комил мумин була олмаслик, хакида эътироф этилган (дахлдорлик). "... Албатта, олимлар пайгамбарларнинг меросхурларидир. Албатта, пайгамбарлар динорни хам, дирхамни хам мерос колдирмаганлар. Албатта, улар илмни мерос колдирганлар. Ким ушани олса улуг насибани олибди" [3].

Демак, илм ва маърифатни биз хам эзгулик йулида дахлдорлик туйгуси билан улашишимиз, нафакат назарий билимлар, балки ижтимоий, иктисодий

TapaKKKëTra, MaMnaKarnMroHnHr Kenrycn hcthk6o.tch Ba xanKKMro ^apoBoHnnrnra aHaga xn3Mar KBnyBHn nmnaô HnKapnm, нннoвaцнoн TexHonornanap (TexHoMagaHnaT) Ba Bocnranap, nxTnponap, myHHHrgeK, TagônpKopnnK acocnapnHn xaM KeHr TarônK этнmнмнз MyxnM (xapaKar, TapaKKKëT, BaKT). npe3ngeHTHMH3 fflaBKar Mup3HëeB xanK ônnaH MynoKoraapngaH ônpnga ôapMOK^apn ônnaH enKanapnra nmopa khhhô, "HKKnTa nm ypHH OHraHHH ôomnMra KyTapaMaH", - geraH эgнпap (npaKcnonorna). Ey ônnaH ^aMnaT xaëTnra gaxngop hhcohhh KagpnamnHH (ampononorna, aKceonorna) rooxnaraHnap. 3epo, "X,ap 6np oHran Knmn ...xanKHH axmn TypMym mapoHTH Ba MexHar ônnaH TatMnHnamra ôyTyHnafi cagoKaran ôynMOFH KepaK".

^axngopnHK TyfiFycn KeMTHK ôynraH hhcoh MatHaBHH ^nxargaH xaM TyôaHnamnô ôopagn. (Cang AxMagHHHr Y$k poMaHngarn kohok TypcyHÔofi o6pa3n). ^axngopnHK TyfiFycn ^aMnaTHH 6np MaKcag fiynnga ÔHpnamTHpagn (h^thmohh xaMKopnHK) Ba aHaga ^HncnamTHpagn (BaTaHHMH3 Tapnxnga moHnn H3 KongnpraH mh.Mhh 030gnnK xapaKaTH HaMOëHganapn Ba HCTHKgonHnnap). YHyTMacnHK KepaKKn, xap KaHgafi Macanara ëHgamyBga ônpnnK, ônpgaMnnK, xaMMacnaKnnK, xaM^xaranK, xaMKopnnK (Mypoca ^anca^acn) Ba ôomKa yMyMnHCOHnfi gaxngopnnK KBamopnapn MaB^yg ôynca, pnBO^naHnm, WKcannm ôynagn (gnaneKraKa, napagnrna, cnHepreraKa, cnHKpeTnKa, MeT0M0gepHn3M). Ohkphmh3 gannnn myKn, HcnoMHnHr (EemnKgaH to Kaôprana hhm ronam; Hhm onnm xap 6np MycnnM Ba MycnnMa ynyH $ap3; Hhmhh ^nHga 6ynca-ga, ôopnô onnHraap. HnMra HncôaraH xyggn HynoHgeK ôynnHraap, aMMO nnMHnHr pobhhch ($aKar OFn3gaH-OFn3ra eTKasyBHncn) ôynnô KonMaHrro; hhm эгaмaнг! hhm -caxpoga gycr, xaëT cyKMOKgapnga TaaHH, ënFronnKga fiyngom, ôaxTnëp gaMnapga paxôap, KaHFynn OHnapga MagagKop, ogaMnap opacnga 3e6-3nHHaT, gymMaHnapra Kapmn Kypamga Kypongnp; HnM-nSogaTgnp; [4] "...AffraHr, SnnagnraH 3oraap ônnaH SnnMaHgnraH KnMcanap ôapoôap ôynypMy (raoceonornK ëHgamyB)?"[5] acocnfi эзгy, "Kygparan Foa"napn arpo^nga ônpnamraH xa^K KennHrn acpnapga Matpn^ar gapaxTnHnHr MeBacnHn Tepnô, xaM gyHëBnH, xaM gnHnfi ^nxargaH eTyK, KOMycnfi SnnnMnap coxnôn ôynraH, nHTeeneKTyan canoxnarara Ha^aKaT yma gaBp, ôanKn 3aMoHaBnH TexHonornanapra эгa ôyryHrn, xarTo Kena^aK gaBp onnMnapn xaM 6om эгagнгaн annoManapHn eтнmтнpн6 ôepgn. ÂKcnHHa, TapKoKgnK, ôomôomgoKgnK, xap Tapa^ra TopTnm, MaKcagHn aManra omnpnmga y3-y3nHa afipo xapaKaT, xygônHnapna (эгoнcтнк) MyHocaôaT ннкнpoзгa W3 TyTnmra caôaô ôynagn (Amhp TeMyp Ba^oragaH cyHr TaxTy to^ ynyH Kypamnô, ôapno этнпгaн Kynnn canTaHaTHn 3an$ axBonra conraH Ma^KypaBnfi знggнaт). "...6нзнннг знёпнпap, Matpn^arnapBapnap, ôofinap, pyxoHnfinap Ba onnMnap Mnnnar Ba BaTaH ^apoBoHnnrnra xn3MaT кнпнmпapн KepaK. ...Arap 6h3hh MycTaMnaKannnnK

конунлари билан бошкараётган эканлар, бунинг сабабчиси, аввало, узимизнинг ноиттифоклигимиздир!"[6]. Яъни, содда килиб айтганда, бирлашув - тараккиёт, таркоклик - таназзулдир.

НАТИЖАЛАР

Шахс ва миллат маънавияти бир - бирини такозо этувчи (имконият ва вокелик) ходисадир. Х,ар бир шахс "узини халкининг бир зарраси деб сезгандагина, у хакда уйлаб, мехнат килиб яшагандагина (система-структура-элемент) маънавият билан туташади". Бошкача килиб айтганда, шахс маънавияти вокеликда миллат маънавиятидан айро, ундан ташкарида булмайди. Х,ар кимнинг бармок излари турлича булгани сингари унинг табиати, узига хослиги ва истеъдоди (Мирзо Улугбек, Альберт Эйнштейн) хам турлича. Унинг индивидуал мустакил маънавий дунёси хам узгачадир. Миллат маънавияти, мутлак маънода ушбу миллатга мансуб барча шахслар маънавияти асосида минг йиллар давомида шаклланиб боради. Шу билан бирга, вокеан хар бир шахс маънавий киёфасининг шаклланувида, дахлдорлик туйгуси ривожланишида миллат маънавиятининг таъсири етакчи мавке эгаллайди. Кимнинг ким эканлиги, унинг каердан, кимлардан, кайси миллатдан, шунингдек, кайси эътикодга мансуб кишилардан (Акбаршох ибн Хумоюн Мирзонинг маънавий киёфасида акс этган багрикенглик, байналминаллик, халкпарварлик [7], рахбарий компитентлик Бобур Мирзо, Амир Темур, шунингдек, бизнинг халкимизга хос сифатларга мансуб ва дахлдор) эканлигига том маънода боглик. Бу уринда, Амир Темурнинг "Тенги йук Тангри... оламни ёритувчи офтоб мисоли, узок ва якинни бир хил билиб, барча давлатлар ва миллатлардаги кучли ва заиф, факир ва шариф, катта ва кичик - хаммасини уэ мархаматимиз химояси ва шафкатимиз соясида бир хил куришни, хар бир кишини уз мавкеига караб бу буюк давлат махсулидан бахраманд этишимизни шарт килиб куймиш" [8], жумлалари юксак эътирофга сазовордир. Шу юрт фарзанди ва вакилиман, деган инсон кимлигини, кимларнинг авлоди, кайси халкнинг фарзанди эканлигини сидкидилдан англаган холда, шу ватан, шу тупрок учун масъул ва дахлдорлигини, уз навбатида унинг хар бир зарраси узига дахлдорлигини идрок этиши шарт. "Нима учун ...шу уринда (дахлдорлик) суст, ташаббуссиз ва заиф?"

Миллат уз маънавий бойлигини канча унутса (Мустабид тузум даврида бой илмий-фалсафий меросларни урганиш, тадкик этишга тускинлик, халкимиз онгидан батамом учиришга уриниш туфайли), келгуси авлод шу даражада узлигини танимайдиган ахволга келади. Дунёни узининг теран тафаккури, мислсиз салохияти, уткир зехни, илм йулидаги ибратомуз мехнаткаш ва захматкашлиги (бу жараёнда хам танлаган илм йулига шу кадар берилишида эзгу

Foacu Ba эtтнкоgнгa, a;n Tapo3ucu Ba ;anô aMpura HucôaraH gaxngopnuK TyfiFycuHHHr MaB^ ypraHH Tatcupu) ôunaH non Kongupuô, xagucnap ^aMnamHH ôeHuxoa MyxuM Ba 3apypufi Ba3H$a geô ôunuô, TonunMac ôeôaxo yMpuHH ôaFumnaraH Hmom Byxopufi Mepocu MycTaôug Ty3yM gaBpuga y3OK Ba;Tnap эtтнôоpgaн neTga ;ongu. 3HgunuKga Hmom Byxopufi xan;apo unMufi - TagKHKOT MapKa3uga X,aguc unMH MaKTaôu y3 ^aonuaTHHH ôomnagu. By xapaKarnap MoxuaTura Kypa xan;uMH3HHHr MatHaBufi KHë^acuHH ycTupum fiynugaru xogucagup. ByHgafi MKcaK unM эtтнôоpн Ba эxтнpомнгa aManufi TypTKH ôepraH acoc - ôoTHHufi Kyn ropTÔomuMH3HHHr Munnufi MatHaBufi MepocHH ;agpnaô, caKnaô Konumra uHTunumu Ba xan;uMU3 OHry myypura CHHrgupumra ôynraH gaxngopnuK TyfiFycu эмaсмн?

Munnufi MatHaBHATHHHr "Bopucufinuru" [9] hh TatMHHnamga MunnarnuHr fiynôomnunapH pyxuaTugaru yfiFyHnuK, ôapKaMonnuK, BaTaH, xan; ongugaru MactynuaT Ba gaxngopnuK xhcch ;afi gapa^aga экaнnнгн xaM Kyn HapcaHu ôenrunafigu. "...Bom;apyB y3 MoxuaTura Kypa, aMangopnapgaH xanoBarn Ba THH^nurugaH MatnyM MyggaT MaxpyM ôynumHH, 3ypaBOHnuKgaH ^aôp KypraHnap xyKyKnapuHH THKnam, afiôgopnapHH ®;a3onamHH Ta;o3O Kunagu, ...ogun xyKMgopHHHr acocufi Ba3H$acu - Ba ;yfiu Taôa;a BaKunnapu ypTacuga

agonaTHH, Ky^nu Ba o^H3nap opacuga TeHrnuKHH ôap;apop этнmgнp". By ^HKpnapu ôunaH BepyHufi TeHrnuK xyKMpoHnuK ;unraH ^ofiga ;afiFy-anaM Ba oho^otohk y3-y3ugaH fiy; ôynuô KeTagu, geraH xynocara Kengu. fflyHHHrgeK, Munnufi MatHaBuaTHHHr Kena^aK aBnognapra TynaKOHnu, MyKaMMan eTKa3unumH ynyH ôom OMun MunnaTHHHr MatHaBufi, cuëcufi Ba HKTucogufi MycTaKunnurugup. MycTaKun TapaKKHëT ynyH эсa, aBBano, MunnaT, ;onaBepca xap ôup maxc Munnufi y3nurHHH aHrnaô eTumu, ôy ^apaëHga эсa MyafiaH cucTeMara conuHraH H3Hun xapaKaTnap CTpareruacu концeпцнaсннннг ^aMuaT xaëTura Tagôu; этнnнmн MyxuMgup. "...Y3(MHnnufi y3nuK)HH aHrnam xaM ôup Kenaga Tatcupu ce3unaguraH TyfiFy эмaс. By xyggu ôagaH ycuô-ynFafiuô, ôyfi Hy3unraHH Kaôu acTa Ba gaBOMnu pyfi ôepaguraH ^apaëHgup. fflyHra yxmaô Ha^c Tapôuacu Ba yHH noKnam fiynuga ôurra ToaTHHHr Tatcupu gapxon ce3unMafigu. ^eKHH ToaTHHHr O3ura ôenucaHg ;apaMacnuK KepaK. HeraKH, Tatcupu a;;on ce3unaguraH Kyn ToaT ÔHTTa-ÔHTTagaH fiuFunraH Ba xap ôup ToaTra y3ura xoc Tatcup amupuHraH" [10]. ffly ypuHga xap ôuTTa ToaTHHHr ypHH, -geraH KHCMra ypFy ôepcaK. ^tHH, ôeBOCHTa Ba ôunBOCHTa Tatcup Kunumu MyMKHH ôynraH xap KaHgafi OMun, BOCHTa xaMga TatnuM-TapôuaBHfi эneмeнтnapнннг xap ôupura Munnufi y3nuKHH aHrnam ôopacuga ôenucaHg ;apaMacnuK gapKop.

MY^OKAMA

Дахлдорлик туйгусини шакллантириш ва уни жамият тараккиётига йуналтириш миллатнинг узлигини тула англаш жараёни билан боглик. Негаки, миллат узлигини тула англамас экан, бирон-бир буюк узгаришлар килиб булмайди. Миллий уз-узини англаш у ёки бу миллатни узга миллатлардан ажралиб кетишига эмас, балки узлигини англаган миллатларнинг маърифатлашган хамкорликларининг мустахкамланиб боришига хизмат килади. Миллий узликни англашда хамжихатлик, хамфикрлик хамда миллий маънавий киёфа жамиятнинг рухи, кайфияти, хиссий кечинмаларига бевосита дахлдор эканлигини таъкидлаш лозимдир.

Миллат узлигини англаб етган такдирда, тарих сахнасидан муким жой олади, абадиятга дахлдор муваффакиятларга эришиб, бой маданиятини шакллантиради (Масалан: Дунё тамаддуни тарихида камёб феноменологик маданиятга эга булган Хитой Даоцизм ва Конфуцизм таълимотларининг гоялари асосида дунёкарашини ривожлантириб, узлигини англаб, бугун тараккий этган "супер" постиндустриал забардаст давлатларни хам уз салохияти ва кудрати билан хисоблашишга мажбур этмокда).

Х,ар бир инсонда миллати, халки, Ватани, имони, эътикодига нисбатан дахлдорлик туйгуси булиши учун, аввало, уша инсонда миллий узлик булиши лозим. Миллий узлик булган такдирда жамият хаётидаги фикрлар, гоялар, карашлар ва назарияларнинг инсонпарварлик жихатлари ортиб бораверади. Бунда узликни англашнинг илк куртаклари кандай дунёга келади? Аввало, маълум бир инсон тафаккурида муайян фикр тугилади, фикр кенгайиб, чукурлашиб, илдиз отади. Натижада у энди оддий фикр эмас. Узининг таъсир доирасига эга, ижтимоий онг ва ижтимоий мухитга кириб борувчи тулкинлари мавжуд, гоявий-мафкуравий концептуал асос булади. Сунг ижтимоийлашган фикрнинг бу даражаси жамиятни бирлаштиради. Жамиятни бирлаштиришга кодир булган бундай концептуал асос "кудратли гоя" дир. Энди эса бирлашган куч билан якдил, ягона максад сари харакат килувчи, уз мафкурасини амалга оширишга киришган миллат, халкнинг тараккиёт сари одимлаши интенсив тус олади. Негаки, номидан билишимиз мумкинки, у бирлашган куч, яъни аъзоларининг хар бири, хаттоки, хар бир индивид, ёинки, хар бир алохида олинган турли даражадаги элементар кобилият ва истеъдод эгаси булган вакили хам модомики, уша бирлашган кучга тааллукли, уз миллат ва халкининг ривожланиши учун иштирок этмокда экан, демак, у бевосита дахлдорлик туйгуси билан куролланган, маънавий киёфага эга булган шахсдир. Билмок керакки, жахон тарихида бирор-бир цивилизацион чуккига кутарилган таълимотлар (хох Будда, Брахманизм, хох Конфуцийлик, хох Зардуштийлик, хох Ислом, хох Синтоизм, хох Юнон фалсафий мактаблари, Рим мафкураси)

буладими, ёки сиёсий мазмун-мохиятга эга булган харакатлар (Македониялик Александр, Юлий Цезар, Чингизхон, Амир Темур, Наполеон Бонапарт) буладими, барчасининг улкан мавкега эришувида узларининг максад ва мафкураларига нисбатан дахлдорлик туйгуси мухим роль уйнаган. Агар уларни режалаштирган ва амалга оширган улкан фаолиятларига нисбатан "албатта, ушбу максад менинг хаётим мазмуни, мен уни руёбга чикаришим шарт", - деган катъий дахлдорлик кечинмалари чулгаб олмаганда, эхтимол бу кадар юкори погонага кутарила олмасди. Шу нуктада баъзан нотугри караш, гипотеза, назариялар (Нацизм, Фашизм, Расизм, Шовинизм, Миссионерлик, Прозелитизм, Экстремизм, Фундаментализм)га эргашиб, окибатда ижтимоий тузумнинг таназзулига олиб келган дахлдорлик туйгусининг салбий куринишларини хам кузатиш мумкин. Дахлдорлик туйгусининг салбий куринишлари билан унинг, яъни дахлдорлик туйгусининг сустлиги уртасидаги тафовутни фарклаш лозим.

^ачонки, бошкарув тизимидаги мухит (бепарволик, узибуларчилик, бошбошдоклик кабилида иш тутиб) маънавий таназзулга юз тутса ахлокий замин ночор булса ёки унга дарз етса, инсоннинг амалий хатти харакатлари тубанлашиб боради хамда дахлдорлик туйгуси сусаяди.

Захматкаш, мехнаткаш, хокисор халкимиз хаёт учун базур курашаётган бир даврда бошлик ва рахбарлар кибру нафсга берилиб тубанлашган эди. Пётр I черков кунгирокларини эритиб, туп - замбарак куяётган бир вактда, эсланг -бизда хонлар нима билан машгул эдилар? ...хотин устига хотин олаётган эди [11]. Чунки уларда дахлдорлик туйгуси, маънавий киёфасини белгиловчилик мохият ва мазмун касб этмаган, маънавият билан сугорилмаган.

Дахлдорлик туйгуси маънавият билан уйгунлашар экан, улар хамкорликда ахлокий замин устига курилади.

"Инсон зуволаси шайтоний, хайвоний ва малоконий хислатлардан иборат корилган хамирдан узилгандир" [12]. Шу боис у хато килишга ва яхшиликлардан чекинишга мойил булади.

Инсон, Яратган инъом этган хаётини ("Бешикдан то кабргача илм изла" (Хддис), "Ёмон ишлардан узини эхтиёт килиб юрганларнигина билимдон дейиш мумкин" (Форобий), акл инсонга берилган энг буюк неъматлардан бири, у тугри билан хатони англатиш, ажрата олиш учун берилган, дунё ва охират саодатига эришиш учун энг аввал аклни ишлатиш лозимлигини идрок этиб) эзгу асос устига куриб, маърифат зиёсида тоблаб, маънавий киёфа жихатидан поклаган кайда-ю, бу умрни бехуда исроф боткогига гарк этган кайда.

Ахлокий меъёрларга йугрилган хаёт кун келиб, албатта, хайру баракасини (ворисийлик - солих фарзандлар тимсолида, Акмешахс макомида, бахтли ва маънили хаёт куламида), уз мевасини бергани сингари, ахлокий - маънавий

меъёрларга зид равишда ташкил этилиб (карама - каршиликлар диалектикаси), пасткашлик ва тубанлик каърига шунгиган мазмунсиз, максадсиз, мантиксиз ("Биздан кейин дунёни сув босмайдими" (Людовик 16), "Саройни олди -Регистон тинч булса бас" (Абулфайзхон) кабилида локайдлик, бефарклик, узибуларчилик, бошбошдоклик, таркок) фаолият - дахлдорлик туйгуси булмаган ёки суст булган киёфа окибат - охир умр довонида надоматга юз тутади. (бу уринда Абдулла Ориповнинг Жаннатга йул достонини мисол тарикасида айтиб утиш мумкин).

Тарих мураббийлигидан, унинг сабокларидан, вокеалар харакати ва хакикатидан ибратли хулоса чикаришнинг узи бир мактабдир. Эсланг, сиёсий бошкарувида дахлдорлик туйгуси акс этмаган рахбарлар окибатини - Хонлар, Амирлар, бирлашмаган беклар ва ноиблар - уларнинг кай бири хайрли интихо топди. Бунга сабаб уларда Яратганнинг инсон табиати, имони, эътикоди ва маънавий киёфасига уз инояти билан эхсон, тухфа этиб берган дахлдорлик туйгусини англаб етмаганлигидир. Улар чор Россияси истилоси даврида боши берк куча гирдобида надоматда колдилар. Султон Аловуддин Мухаммад Хоразмшох ва Жалолиддин Мангуберди сиёсий - харбий кушин имкониятларида жуда катта тафовут булсада, Хоразмшох уз вактида стратегик харакатларни амалга оширмади. Мангуберди эса деярли бутунлай мустакиллик бой берилган холатда хам "Юрт учун югуриб ишла" - накдига хаётининг сунгги онига кадар амал килиб курашди.

Бу уринда мавжуд имкониятдан фойдалана олмаслик омили бу дахлдорлик туйгусининг сустлигидан, йук имкониятдан тадбир топа билиш эса шахс маънавий киёфасида дахлдорлик туйгуси ривожланганлигини акс эттиратади. Мардонавор жасорат курсатиб, улкан империя хеч нарса кила олмаган шароитда, бутун бошли армия ва замонасининг биринчи ракамли хонини тасанно айтишга, узида шу сингари фарзанд булмаганидан алам ва хасратда кон ютишга, иложи йугу бирок турттала угилларига хам алмаштиришга тайёр булишгача олиб келган хакикат - Жалолиддин Мангуберди вужудида жуш урган шижоат, юрт озодлиги, мамлакат мустакиллигини ва боболаридан колган салтанатни саклаб колишга интилиш, ватани, халки такдири, аждодлар мероси ва авлодлар келажаги учун кайгуриш ундаги дахлдорлик туйгусининг юксак намунасидир.

ХУЛОСА

Аён буладики, дахлдорлик туйгусининг мавжуд булиши ижтимоий-сиёсий мухитдаги мувофик ёки номувофикдикка карамасдан шахс маънавий-рухий киёфасини белгиловчи мазмун - мохиятга эга улчовдир.

Дахлдорлик туйгуси ва шахс маънавий киёфаси айнан бир тушунча булмай, уларнинг фаркли жихатлари мавжуд, бирок бир хакикатни тан олишимиз кераккки, улар том маънода бир-бирига таъсир ва акс таъсирда, узаро изчил, узвий, чамабарчас, давомли богликлик ва алокадорликдаги муносабатда (детерменизм), харакатда, узгаришда, такомиллашувда, ривожланишда бир-бирини тулдиради хамда бир-бирисиз мавжуд була олмайдиган, бир-бирини такозо этадиган, шахс маънавий камолотида бир-бирини шарт этадиган фалсафий жараёндир.

Шахс маънавий киёфаси ва унда дахлдорлик туйгусининг мавжудлик даражалари амалий хатти-харакатларда намоён булади (Сукрот, Ибн Сино, Жардано Бруно, Нильс Бор, Махмудхужа Бехбудий, Шароф Рашидов ва бошкалар). Уз навбатида дахлдорлик туйгусининг куриниши ёрдамида маънавий киёфа кай даражада эканлигини белгилаш мумкин. Яъни маънавий киёфа дахлдорлик туйгусининг, дахлдорлик туйгуси эса маънавий киёфани тамсил этувчи маёкдир. Демак, дахлдорлик туйгусининг замон ва макондан ташкарига чикишида, мислсиз куламга етишида маънавий камолот ва маънавий киёфанинг урнини, маънавий камолот ва маънавий киёфанинг тараккий этишида эса дахлдорлик туйгусининг ролини англаш лозим, деган хулосага келамиз. Фикримиз исботи сифатида Ойбекнинг Навоий романидаги Алишер Навоийнинг Мумин Мирзо тимсолида идеал давлат, идеал жамият, шунингдек, идеал мамлакат рахбарининг маънавий киёфасини орзу килиш ва тарбиялаш оркали узининг ватан, халк такдири, унинг истикболи, толеъи йулида, бахтли, ёркин келажакка ишониб, умид килиб, гуёки бизнинг нурафшон ва обод хаётимизни неча - неча авлодлар ва замонлар аввал донишмандларча фалсафий дунёкарашга асосланиб, фалсафий мушохада юритиб, дедуктив, индуктив, аналогик тахлил килиб, умумлаштириб, тафаккур хулосаларини фалсафий тил оркали асослаб бера олиши билан фалсафанинг барча замонлар учун, шу жумладан, хозирги ва келажак даврлар учун хам нисбатан мураккаб ва огрикли, бирок глобал ахамиятга молик ижтимоий прогнозлаш табиатини курсатиб берган. Бу жихат Алишер Навоийнинг маънавий киёфаси унинг дахлдорлик туйгусига хамоханг эканлигидан, дахлдорлик туйгуси эса маънавий киёфасини белгиловчи мазмун-мохият касб этганлигидан нишон.

Шундай экан, дахлдорлик туйгусининг шахс маънавий киёфасини белгиловчилик мазмуни ва мохияти, инсон ботиний оламининг инъикоси булган маънавий фазилатлар руёби сифатида унинг ахлокий жихатдан тараккий этган

суврати ва сийратини чизиб беради. Дахлдорлик туйгусининг юксак маънавий киёфа негизида такомиллашуви шахс фаолияти кейинги боскичларида - унинг борликка, инсон, табиат ва жамиятга булган инсоний муносабатлари куламида уз амалий ифодасини топади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР

1. Миллий истиклол гояси: асосий тушунча ва тамойиллар. И.Эргашев тахрири остида., 2005.

2. Лукмони Хдкимдан углига 365 угит., 2016.

3. Имом Термизийдан кирк хадис.(нашрга тайёрловчи Аллокулов Абдулатиф), 2018.

4. Имом Бухорий. Ал Жомеъ ас Сахих. - Т., "Моварауннахр". 1-жилд. Илм китоби боби. 1992.

5. Куръони карим (таржима ва изохлар муаллифи Алоуддин Мансур)., 1992.

6. Бехбудий М. Баёни хакикат // Улуг Туркистон. - 1917.

7. Уролов А, Сувонкулов И. Алломалар олами. - 1991.

8. Низомцддин Шомий. Зафарнома. Форс тилидан Юнусхон Хдкимжонов ва Асомиддин Уринбоев таржимаси., 1996.

9. Очилова Б. Миллий - маънавий юксалишда мерос, кадриятлар ва ворисийлик., 2009.

10. Абу Х,омид Газзолий. Ихйоу улумид дин., 2019.

11. Абдулла Кодирий. Мехробдан чаён. - Т., 'Тофур.Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти", 1994.

12. Ахмад Дониш. Наводир ул-вакое. - Т.: 1964.

13. Ю.А. Харин, В.Ф. Берков, П.А. Водопьянов и др.. Философия: учеб. для студентов учреждений, обеспечивающих получение высшего образования. 8-е изд.- Мн.: "ТетраСистемс", 2006. - С. 9

14. Томас Кун. Структура научных революций (The Structure of Scientific Revolutions). - М.: "Прогресс", 1977. - С. 69.

15. Хакен Герман. Синергетика. Иерархии неустойчивостей в самоорганизующихся системах и устройствах. - М.: Мир, 1985. - С. 19.

16. Федосин Сергей. Основы синкретики. Философия носителей, М: "Эдиториал УРСС", 2003. - С. 100.

17. Vermeulen T., Van Den Akker. Notes on Metamodernism //Journal of Aesthetics & Culture. 2010. Vol. 2. - Р. 1-14 (рус. пер.: Вермюлен Т., ван ден Аккер Р. Заметки о метамодернизме // Metamodern.

REFERENCES

1. Миллий истиклол гояси: асосий тушунча ва тамойиллар. И.Эргашев тахрири остида., 2005.

2. Лукмони Хдкимдан углига 365 угит., 2016.

3. Имом Термизийдан кирк хадис.(нашрга тайёрловчи Аллокулов Абдулатиф), 2018.

4. Имом Бухорий. Ал Жомеъ ас Сахих. - Т., "Моварауннахр" 1-жилд. Илм китоби боби. 1992.

5. Куръони карим (таржима ва изохлар муаллифи Алоуддин Мансур)., 1992.

6. Бехбудий М. Баёни хакикат // Улуг Туркистон. - 1917.

7. Уролов А, Сувонкулов И. Алломалар олами. - 1991.

8. Низомцддин Шомий. Зафарнома. Форс тилидан Юнусхон Хдкимжонов ва Асомиддин Уринбоев таржимаси., 1996.

9. Очилова Б. Миллий - маънавий юксалишда мерос, кадриятлар ва ворисийлик., 2009.

10. Абу Х,омид Газзолий. Ихйоу улумид дин., 2019.

11. Абдулла Кодирий. Мехробдан чаён. - Т., 'Тофур.Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти", 1994.

12. Ахмад Дониш. Наводир ул-вакое. - Т.: 1964.

13. Ю.А. Харин, В.Ф. Берков, П.А. Водопьянов и др.. Философия: учеб. для студентов учреждений, обеспечивающих получение высшего образования. 8-е изд.- Мн.: "ТетраСистемс", 2006. - С. 9

14. Томас Кун. Структура научных революций (The Structure of Scientific Revolutions). - М.: "Прогресс", 1977. - С. 69.

15. Хакен Герман. Синергетика. Иерархии неустойчивостей в самоорганизующихся системах и устройствах. - М.: Мир, 1985. - С. 19.

16. Федосин Сергей. Основы синкретики. Философия носителей, М: "Эдиториал УРСС", 2003. - С. 100.

17. Vermeulen T., Van Den Akker. Notes on Metamodernism //Journal of Aesthetics & Culture. 2010. Vol. 2. - Р. 1-14 (рус. пер.: Вермюлен Т., ван ден Аккер Р. Заметки о метамодернизме // Metamodern.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.