Научная статья на тему 'АЛ-АФҒОНИЙ ВА МАСЛАКДОШЛАРИНИНГ ЖАМИЯТНИ ИСЛОХ ҚИЛИШДАГИ КЎШГАН ХИССАЛАРИ'

АЛ-АФҒОНИЙ ВА МАСЛАКДОШЛАРИНИНГ ЖАМИЯТНИ ИСЛОХ ҚИЛИШДАГИ КЎШГАН ХИССАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

66
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
социализм / ислом / демократия / мафкура / ғоя / дин / панисломизм. / socialism / Islam / democracy / ideology / idea / religion / pan-Islamism

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Сирожиддин Қудратов

Мазкур мақолада ислом дунёсининг машҳур олимларидан бири АлАфғонийнинг ислом социализмига тегишли бўлган қарашлари қисқача муҳокама қилинади. Хусусан Ал-Афғоний тасаввурида тенглик ва демократияга асосланган ҳар қандай жамият, жумладан, диний жамоа ҳам социалистик бўлаверади. Ал-Афғоиий социализм ҳақида ана шундай фикр-мулоҳазари Европа олимларининг қарашлари билан солиштириб ўрганилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE CONTRIBUTIONS OF AL-AFGHANI AND HIS COLLEAGUES IN THE REFORM OF SOCIETY

This article briefly discusses the views of Al-Afghani, one of the leading scholars of the Islamic world, on Islamic socialism. In Al-Afghani's vision, in particular, any society based on equality and democracy, including the religious community, can be socialist. Al-Afgha'i's view of socialism has been studied in comparison with the views of European scholars.

Текст научной работы на тему «АЛ-АФҒОНИЙ ВА МАСЛАКДОШЛАРИНИНГ ЖАМИЯТНИ ИСЛОХ ҚИЛИШДАГИ КЎШГАН ХИССАЛАРИ»

АЛ-АФГОНИИ ВА МАСЛАКДОШЛАРИНИНГ ЖАМИЯТНИ ИСЛОХ КДЛИШДАГИ КУШГАН ХИССАЛАРИ

Сирожиддин ^удратов

Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети магистранти Илмий рахбар: Хуршид Илхомович Тошов Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети катта укитувчиси

(PhD)

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада ислом дунёсининг машхур олимларидан бири Ал-Афгонийнинг ислом социализмига тегишли булган карашлари кискача мухокама килинади. Хусусан Ал-Афгоний тасаввурида тенглик ва демократияга асосланган хар кандай жамият, жумладан, диний жамоа хам социалистик булаверади. Ал-Афгоиий социализм хакида ана шундай фикр-мулохазари Европа олимларининг карашлари билан солиштириб урганилган.

Калит сузлар: социализм, ислом, демократия, мафкура, гоя, дин, панисломизм.

THE CONTRIBUTIONS OF AL-AFGHANI AND HIS COLLEAGUES IN

THE REFORM OF SOCIETY

Sirojiddin Kudratov

Master Student, National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek Supervisor: Khurshid Ilkhomovich Toshov Senior Teacher (PhD), National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek

ABSTRACT

This article briefly discusses the views of Al-Afghani, one of the leading scholars of the Islamic world, on Islamic socialism. In Al-Afghani's vision, in particular, any society based on equality and democracy, including the religious community, can be socialist. Al-Afgha'i's view of socialism has been studied in comparison with the views of European scholars.

Keywords: socialism, Islam, democracy, ideology, idea, religion, pan-Islamism.

КИРИШ

Ал-Афгоний ва унинг маслакдошлари социализм таълимотининг тенглик, демократия борасидаги гояларини, исломга зид булмаган, узларига макбул жихатларини олдилар ва уларни жамият хаётига татбик килишга уриндилар. Улар социализм ислом билан келиша оладиган таълимот, ислом тарихининг муайян даврларида хам социалистик тартиблар мавжуд булган, деб хисоблар эдилар. «Социализм ва ислом уртасидаги муносабат шундайки, социализм ислом билан боглик булган таълимотдир. Чунки ислом вужудга келган илк даврданок халк ижоди билан богланган таълимот эди»,-деб ёзади у. Унинг тушунчасига кура, тенглик, демократия борасидаги социалистик тартиблар дастлабки халифалар, хусусан, Абу Бакр ва Умар даврларида хам мавжуд эди. Ал-Афгоний тасаввурида тенглик ва демократияга асосланган хар кандай жамият, жумладан, диний жамоа хам социалистик булаверади. Ал-Афгоний социализм хакида ана шундай фикр-мулохаза юритади. У Европадаги мавжуд социалистик таълимотни хам шу тарзда талкин килади, тенгсизлик бор жойда социалистик таълимот вужудга келади, дейди. Унинг бундай караши мустамлакачиликка карши гояларига хам таъсир курсатган.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

У, жамиятда руй берадиган кар кандай тенгсизлик, жумладан, миллий тенгсизлик, яъни бир миллатнинг иккинчи миллат томонидан кулликка солиниши ута кетган адолатсизликдир, дейди. Ал-Афгонийнинг бундай фикрлари кейинчалик араб мамлакатларда кенг таркалган ислом социализми таълимотига асос солди. Бу таълимотда ислом ва социализм гоялари омихталаштирилган холда мужассамланган. Ал-Афгоний ижтимоий-сиёсий карашларида маълум изчиллик мавжуд. Уларда XIX асрнинг иккинчи ярмида Европа капиталистик мамлакатларининг Шаркдаги боскинчилик харакатлари ва мустамлакачилик сиёсатига карши кураш гоялари ёркин ифодаланган эди. Гарб дунёсида боскинчилик сиёсати авжига чиккан, Шарк мамлакатларини сиёсий ва иктисодий карам мамлакатларга айлантириш ва уларни эзиш, халк бойликларини талон-торож этиш, миллий маданият ва анъаналарини тахкирлаш кайфияти кучайган бир даврда ал-Афгоний Шаркни уз мустакиллигини саклашга, миллий гурурини оёк ости килдирмасликка чакиради. У илгор гоалари билан эзилган халклар уртасида обру-эътибор топди. У ана шундай улуг максад йулида фаолият курсатди, барча иктидорини шунга багишлади. Уз карашлари, гояларидан умрининг охиригача воз кечмади, эзилган халк оммасини озодликка даъват этди, боскинчилик сиёсатини инсониятга нисбатан разиллик,

agonarcronuK geô ôungu Ba yHu Kppanagu. fflyHgafi nnrop ^uKpnapu Ty^afinu y fflapKga TaHungu, apaô gyHëcuga ôomnaHraH o3ognuK Kypamuga yHMac u3 Kongupgu. ah-a^fohhh MycTaMnaKanunuKKa Kapmu Kypam Ba xanKgap MycTaKHnnnrHHH FoaBufi coxg^ TatnuM-Tapôua, unM-^aHHH puBo^naHTupum Ba Matpu^amapBapnuK Macananapu ôunaH ôoraap эgн. Cuëcufi coxaga эca MycTaMnaKannnapra KapmunuK Kypcarum MacanacHHH fflapK xanKgapuHuHr ÔHpgaMHHrH, ôupnamumu ôunaH ôoFnapgu. Y cuëcufi HyTKgapuga, puconanapuga fflapK xanKgapHHH y3 Munnufi Koôurura ypanamuô KonMacnuKKa, ôapna ^aH^an Ba Hxraro^napHH ôapTapa^ этнô, ynyF Marçcag fiynuga ôupnamumra gatBar этagн. An-A^fohhh fflapKga aroHa «HcnoM» gaBnarnHu ôapno этнm Tapa^gopu эgн Ba ôy FoaHH y xopMafi-TonMafi TapFuô этgн. KefiuHHanuK ôy Foa Ba y ôunaH ôofhhk ôynraH gHHHH-CHëCHH okum naHHcnoMH3M homu ôunaH arangu.

Ey Ha3apua y3 cuëcufi MaBKeuHu KeHrafiTupum xaënuga ropnm ôat3u MaMnaKaraap xyKMgopnapura, xycycaH, TypK cynTOHH Aôgyn X,aMugra ^yga xym Kengu Ba yHgaH ^ofiganaHHm nafiura Tymgu. naHHcnoMH3M Foanapu naHTypKH3M Foanapu ôunaH OMHXTanamTHpungH. Ammo ôyHgafi ôexyga ypHHumnap an-A^FOHHfira MatKyn TymMagu. naHHcnoMH3M Ha3apuacu fflapK xanKgapHHHHr MycTaKunnHKHH caKgamra ôynraH HHTunumnapHHH u^oga этyвнн Ba y3 gaBpu ynyH MatnyM MatHoga unFop Foa эgн. ah-a^fohhh yHHHr 3aMupuga Munnaraap ôupnurHHH, neT эп ôocKHHHunapura Kapmu Kypamga axunnuK Ba ôupgaMnuKHH KypraH эgн. ^yHKu y xanKgap tokh MunnaTH, upKH, thhh, KapamnapugaH KaTtu Ha3ap, ëBy3nuK ôanocura Kapmu ôupnamMac экaнпap, o3ognuKHH Ky^ra khphthô ôynMafigu, geraH KaTtufi ^HKpga ôynraH Ba ôy FoaHu «naHucnoMroM» Ha3apuacura cuHrgupumra xapaKaT Ku^raH. KefiuHnanuK, XX acpHuHr gacraaôKu fiunnapura Kenuô naHucnoMu3M KynruHa MaMnaKaraapra TapKanuô, y epnapga Typnu maKn Ba Ma3MyHga TarauH эпгнпa ôomnaHgu. ^aMon ag-^uH an-A^FoHufi maxcuaTu xaKuga ôyHgafi gefiumraH: «Ey uhcoh XIX acpHuHr oxupru noparuga ôyTyH MycynMoH gyHëcura WKcaK gapa^aga Tatcup этгaн, y3uga Maumufi, guHufi xucnap Ba eBpona pagнкaпнзмн KopumMacuHu My^accaMnamTupraH». YHuHr TatnuMoTu acocaH yn fiyHanumgaH uôopaT: guHufi, н^тнмoнfi-cнëcнfi Ba uKTucogufi xaëTHu annu yMyMufi ucnox Ku^um, uhk uchom acocnapura KafiTum; napnaMeHT maKnugaru ôomKapumHu My^accaMnaHTupraH uchom mypo (MacnaxaTnamyB KeHramu) acocuga cuëcufi ucnox, Kunum; aroHa Hchom ^uracu KoôuFuga ôapna uchom gaBnaTnapuHu ôupnamTupumra (naHucnoMu3M) gatBaT этнm. MycynMoHnapHuHr cuëcufi ôupnamumu opKanu ynapHuHr MatHaBufi ôupnurura, xap ôup MaMnaKaTga anoxuga ucnoMufi tu3um TuKnaHumura эpнmнmнн Ky3napgu. «^aMMa ynyH ôup xyKMgop ôyпнmннн Tanaô Ku^MafiMaH. EanKu ôyHra эpнmнm KufiuH ôynap. MeH ^aKaT xaMMaga xoKuMuaT эгacн cu^aTuga KyptoH

булишини хохлардим, бирлашиш омили сифатида дин булиши керакдир». Ал-Афгоний давлатнинг энг афзал моделининг Куръоний хокимият тамойилларига мурожаат этиб, мутлакликни инкор этади. Мутлак хокимият - бу истибдоддир, адолатлилик факат чекланган хокимият шароитида булиши мумкин. Истибдодга мухолифлик эса, ал-Афгоний фикрича, Куръондаги маслахатлашув бошкариш тамойилларидир. Чекланган Конституцион монархия мумтоз хокимият исломий концепциясининг асосий гоясига - маслахат- лашув тамойилига мосдир. Ал-Афгоний мусулмон дунбсида илм-фан ривожланишини истарди. Бу хакда куп кайгурарди. У Шарк мамлакатларида таълим ва илмий изланиш сохасида анъанавий ислом билимлари билан чекланиш нотугри, деб хисобларди. У дунёвий илмларни кулга киритиш тарафдори эди. Чет элликлар мусулмонларнинг илмини кабул этиб, уни ривожлантирдилар, бойитдилар, кучли булдилар ва ислом издошларини анча оркада колдирдилар. Шунинг учун яна Куръонга кайтиш керак, лекин уни тугри тушунишга харакат килиш лозим. «Хдмма диний таълимотлар орасида айнан ислом фан ва билимга купрок якиндир». Дин илмни инкор этмайди, аксинча, унинг ривожланишига йул очиб хам беради.

МУХОКАМА

Ал-Афгоний фанни гарбий ва исломий деб ажратишга хамда илмий-табиий фанларни укув дастурларидан чикариб ташлашга карши булган: «Кимки динни химоя килиш максадида баъзи фанларни ман этса, аслида унга душмандир» . «Укитиш ва таълимнинг фойдаси» маколасида Шарк мамлакатларининг ачинарли ахволи сабабларини «олимларнинг олийжаноб ва мухим урни» инкор этилганида куради. Ал-Афгоний уларнинг ижтимоий мавкеини юкори бахолайди. 1870 йил декабрда Истанбулдаги янги курилган Дар ул-фунун университетида «Фан ва косиблик тараккиёти» мавзусида утказилган анжуманда олимларнинг фаолиятини «миссионерлик» деб бахолаган. У олимни пайгамбарлар билан киёслайди, пайгамбарлик математика, медицина, философия ва бошка сохалар каби косибликдир (синаа). Уларнинг фарки шундаки, пайгамбарлик хакикати - илхом меваси, илмий хакикат эса акл махсули. Вакг ва шароит узгариши билан пайгамбарлик курсатмаси хам узгаради, илмий хакикат эса - универсал. ^амма даврлар хам пайгамбарликка мухтож эмас, лекин «башариятни колоклик гирдобидан фаровонлик ва тараккиёт йулига чикара оладиган илмий бошкариш доимо керак». Ал-Афгонийнинг бу чикиши ортодоксал мусулмонларнинг газабини юелтирди, уни кофирликда айблашди ва у Маккага хаж килиш бахонаси билан Истанбулни тарк этди.

Бундан буён у ислом ва унинг акидалари хакида эхтиёткорлик билан гапира бошлади. Ал-Афгоний шогирди ва маслакдоши булмиш Мухдммад Абдо билан хамкорликда «ал-Урва ал-вуска» рузномасини чоп этаркан, унда босилган маколаларнинг бирида бундай ёзганди: «Биз рузнома сахифаларида «ислом» сузини тез-тез такрорлаймиз, бундан империализмга кураш факат мусулмон дунёсига тааллукли экан, деган фикрга келмаслик лозим, бу кураш мусулмон давлат- лари билан ёнма-ён яшаётган, такдирлари гоят аянчли бошка мамлакат халкларига хам тегишлидир».

НАТИЖАЛАР

Куриниб турибдики, ал-Афгоний гоялари факат араб мамлакатларига тегишли булмай, балки барча мазлум халкларга апокадор, кенг камровли сиёсий карашлар эди. Рузнома бор-йуги 8 ой яшади. Шу давр мобайнида унинг 18 сони босилди, холос: рузноманинг дастлабки сони 1884 йил 18 мартда, охиргиси эса уша йил 17 октябрда чоп этилди. Аммо шу киска даврда рузнома араб дунёси ижтимоий-сиёсий карашлари юксалишида мухим роль уйнади. Ал-Афгоний ва Мухаммад Абдонинг шогирди Рашид Риданинг хабар беришича, суриялик машхур олим Хусайн ал- Жасур: «Агар «ал-Урва ал-вуска» яна бироз чикиб турганда эди, мусулмон оламида катта узгаришлар содир буларди», — деган. Дархакикат, европа маркази хисобланмиш Парижда узининг уткир публицистик маколалари билан боскинчилар хийла- найрангини фош этиш, мазлум Шарк халкларида уларга нафрат хиссини уйготиш ва бу бало- казолардан кутулишнинг бирдан-бир йули факат кураш эканлигини таргиб килиш юксак жасорат ва шижоат талаб киларди. Ал-Афгоний уз маколаларининг бирида шундай дейди: «Шаркликларга караб айтмокчиманки, катта булмаган давлатлар уз мустамлакасини саклашга уринаётганини, у ерга ук отадиган курол киритмасликка тиришаётганини каранг, курол учун улар олий жазо беришаяпти, каттик таъкиб килишаяпти. Бунинг маъноси аник: мустамлакачилар куролдан узларига карши фойдаланмасинлар, деб куркадилар», Уша давр тадкикотчиларининг айтишича, бу рузнома барча араб дунёсида миллий онг ва кураш фаоллигнни кучайтириб юборди. Кейиячалик, рузномада эълон килинган барча сиёсий

Арпб Шнркм, Туркия. Хнндмстон» Эрон камда бошкн мпмлйкнтлдр нйгйнпйрийрдйри 6у гаялардан бахраманд булмб, улар тнъсирнда ут хплкими трнккибт сарн олнб бормшга имттшднлар. Ислом ислохотчилиги ва моьрифатпарварлик гоялпри улкамиз Туркистонга хам етиб келди ва бу ерда жадидчилик харакати пайдо булишига туртки берди. Туркистондаги

жадидчиликнинг отаси хисобланмиш Исмоил Гаспринский Жамол ад-Дим ал-Афгоний оркали кабул этган бу гояларнинг рнвожига самарали таьсир курсатдн. У Арабистонга, чунончи, Мисрга бориш кезларида ал-Афгоний билан учрашиб турарди ва узок муддатли сухбатлари хамда маърузаларини тингларди. Исмоил Гасприиский ал-Афгонийни менинг устозим» деб тан олган эди. Туркисгон жадидчилари - Махмудхужа Бехбудий, Мунаввар Кори. Абдурауф Фитрат ва бошкалар уз халкига хизмат килиб, миллатини уйго- тишда, уни коронгуликдан, зулмдан халос этишда жонбозлик курсатишган. Жадидчилик - ижтимоий-фалсафий харакат булиб, миллат ва улка исгикболи учун йуналтирилган эди. Унинг фалсафаси маърифатпарварлик гояларини мунтазам равишда хаётга татбик этишдан иборат эди. Шундай килиб, Жамол ад-Дин ал-Афгоний барча илгор гоялари, диний-фалсафий карашлари билан Шарк халкдари тараккиёти, озодлиги, инсон хак-хукуки, ижтимий адолатни урнатишга харакат килган олимлардандир.

ХУЛОСА

Шундай килиб, мусулмон ислохчилик харакати узининг бошлангич давридаги ривожланишида диний эътикоднинг шаклланишига сезиларли таъсир курсатди, шу билан бирга XIX аср охири - XX аср бошларида Мисрнинг ижтимоий ва маданий хаёти тарихида чукур из колдирди. Миср ислохчилари замонавий таълим, матбуот, адабиёт, санъатни тиклашда мухим рол уйнадилар. Улар узларининг амалий фаолиятларида ислом таълимотининг илк гоявий асосларини кайта куриб чикиш, уларни янги шароитларга мослаштиришга уриндилар. Бу ишда ислохчилик харакатининг мафкурачиси ва йулбошчиси Мухаммад Абдонинг фаолияти катта ахамиятга эга булди. У ислом таълимотини араб жамияти эволюциясига мувофик узгарадиган принцип ва карашлар тизимига айлантиришга интилди. Мухаммад Абдо ва унинг сафдошлари томонидан ишлаб чикилган мусулмон ислохчилигининг диний-фалсафий ва сиёсий гоялари Х,индистон ва Сурия, Бахрайн ва Сингапур, Тунис ва Жазоир, Эрон ва Ява, Туркия ва Малайзия жамоат арбоблари ва диний мутафаккирлари орасида кенг таркалди.

Шу билан бир каторда диний ислохчилик харакатининг ижтимоий табакаларга таъсири чекланган тарзда булганлигини курсатиб утиш жоиздир. Янгиланган ислом гояларининг турли ижтимоий табакалар орасига кириб бориши жуда секин кечди. Мусулмон ислохчилиги, худди маърифатпарварлик ва илк миллатпарварлик окимлари каби, юкори табакаларга хос булиб колди, омма онгига таъсир килаолмади, укимишли зиёлиларнинг тор доираларигагина

таъсир курсатди. Ислохчилик гоялари XIX аср охири - ХХ асрнинг биринчи ярмида Мисрда ва бошка араб давлатларида зиёлиларнинг бир кисми учун мафкуравий таянч булиб хизмат килди, холос.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР

1. Кириллина С.А. Ислам в обшественной жизни Египта М: 1985-C.130.

2. Ал-Афганий, Жамал Ад-Дин. Ал-амал ал-камила мав диаса ан ал-Афгоний ал-хакика л-кулимя умар Мухаммад - Кахира 1968. 141-бет.

3. Ашш O. Somte Aspects of Religious in the Muslim Middle east // The Traditionalism and Modernism in the Muslim Middle East Austin Texas. 1966. 93p.

4. Жамол ад-Дин ал-Афгоний // Хорижий Шарк халкларининг илгор ижтимоий-фалсафий фикрлари тарихи 1971.-255 бет.

5. Мусулманский мир. Средние века. Новое время: очерки исламской история и културы. Под редакцей Р.м.Валеева. Казан: 1996.-С.108.

6. Янан Фатхи. Ислам: идем дакженна, перемены. - М: 1992. - С.27.

REFERNCES

1. Кириллина С.А. Ислам в обшественной жизни Египта М: 1985-C.130.

2. Ал-Афганий, Жамал Ад-Дин. Ал-амал ал-камила мав диаса ан ал-Афгоний ал-хакика л-кулимя умар Мухаммад - Кахира 1968. 141-бет.

3. Ашш O. Somte Aspects of Religious in the Muslim Middle east // The Traditionalism and Modernism in the Muslim Middle East Austin Texas. 1966. 93p.

4. Жамол ад-Дин ал-Афгоний // Хорижий Шарк халкларининг илгор ижтимоий-фалсафий фикрлари тарихи 1971.-255 бет.

5. Мусулманский мир. Средние века. Новое время: очерки исламской история и културы. Под редакцей Р.м.Валеева. Казан: 1996.-С.108.

6. Янан Фатхи. Ислам: идем дакженна, перемены. - М: 1992. - С.27.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.