ДИНИЙ БАГРИКЕНГЛИК ВА МИЛЛИЙ УЗЛИКНИ АНГЛАШ МУНОСАБАТЛАРИНИНГ ЯНГИЛАНИШИ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР
Мукаддас Эргашовна Абдураимова
ТошДАУ доценти,с.ф.н
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада Узбекистонда демократик жамият шаклланиши жараёни турли миллат, элат вакилларининг узлигини англаши, тили, дини, урф-одати, анъана ва кадриятларнинг ривожланиши учун зарур булган шарт-шароитларни яратиш, мамлакатда миллатлараро тотувлик, динлараро багрикенглик ва ижтимоий-сиёсий баркарорликни таъминлашнинг асосий шарти эканлиги та^лил килинган.
Калит сузлар: мустакиллик, демократия, диний багрикенглик, миллий узликни англаш, диний мерос, миллий кадриятлар.
АННОТАЦИЯ
В данной статье анализируется процесс формирования демократического общества в Узбекистане как предпосылка развития языка, религии, обычаев, традиций и ценностей, межэтнического согласия, межрелигиозной толерантности и социально-политической стабильности в стране.
Ключевые слова: независимость, демократия, религиозная терпимость, национальное самосознание, религиозное наследие, национальные ценности.
ABSTRACT
This article analyzes the process of forming a democratic society in Uzbekistan as a prerequisite for the development of language, religion, customs, traditions and values, interethnic harmony, interreligious tolerance and socio-political stability in the country.
Keywords: independence, democracy, religious tolerance, national identity, religious heritage, national values.
Узбекистонда демократик жамият куришда демократик тамойилларга асосланиш билан бирга диний багрикенглик ва миллий узликни англаш учун зарур булган шарт-шароитлар
April, 2023
123
хам хисобга олинмокда. Бу муаммо, айникса куп миллатли, куп конфессияли булган мамлакатда узига хос ёндашувни такозо этади. Тадкикотчиларнинг "багрикенглик" тушунчаси "мутаассибликка" зид булиб, турли инсонларнинг маънавий дунёси оркали демократик онг, тафаккур ва карашларни эътироф этиш холатининг ифодасидир. Мутаассиблик эса, аксинча, демократик кадриятларни, онг ва тафаккурни кабул кила олмайди, деган фикрларига кушиламиз. Уни хисобга олиш дин фалсафасида мухим ахамият эгадир.
Инсоният жамияти эволюциясининг барча боскичларида багрикенглик катта ахамиятга эга ижтимоий ходиса булиб келади. Замонавий вокелик хам багрикенглик, халкаро, конфессиялараро ва маданиятлараро алокаларнинг позитив ривожланишини таъминлашнинг асосий шартларидан бири эканини курсатмокда. Шу маънода, багрикенглик билан боглик масалаларни фалсафий тадкик этиш мухим илмий ва амалий ахамият касб этади. Зеро, "Багрикенглик тамойиллари декларацияси"да кайд этилганидек: "Багрикенглик булмаса тинчлик булмайди, тинчликсиз эса тараккиёт ва демократия булмайди". Бу фикрларнинг тугрилигини БМТ Бош Ассамблеясининг ялпи сессиясида "Маърифат ва диний багрикенглик" деб номланган махсус резолюциясининг кабул килинганлиги тасдиклайди.
Диний багрикенглик энг аввало у ижтимоий баркарорлик ва турли дин вакилларининг узаро хамжихатликда хаёт кечиришларининг мухим шартидир. Олимлар томонидан диний багрикенглик буйича бир катор таърифлар берилган. Профессор И.Хужамуродов фикрича, "Диний багрикенглик бу - сабр токатлилик, чидамлик, бардошлик, хамда инсон, жамият, дунё хакидаги карашларнинг узаро мубохаси усулидир"[1;49-б.]. "Миллий истиклол гояси: асосий тушунча ва тамойиллар" рисоласида таъкидланишича, "Динлараро багрикенглик хилма-хил диний эътикодга эга булган кишиларни - бир замин, бир ватанда, олижаноб гоя ва ниятлар йулида хамкор ва хамжихат булиб яшашни англатади". Тадкикотимиз курсатдики, дунёдаги динларнинг барчаси мохиятига кура эзгулик гояларига асосланади ва маърифат, яхшилик, тинчлик, дустлик, багрикенглик каби хусусиятларга таянади. Диний багрикенглик хис туйгулари билан йугрилган гоялар эса БМТ Бош Ассамблеясининг ялпи сессиясида кабул килинган "Маърифат ва диний багрикенглик" деб номланган махсус резолюциясида илгари сурилган динлараро хурмат-эхтиром, ишонч, халкаро хамкорлик хамда хамжихатлик, мамлакатлараро тинчлик-тотувлик ришталарини мустахкамлашга ва дунё хамжамиятининг баркарор тараккиётига хизмат килади.
April, 2023
124
Бугун Узбекистан диний багрикенглик ва динлараро муроса борасида нафакат МДХ, давлатларига, балки бутун дунёга намуна булмокда. Масалан, 1990 йилда республикамизда 119 та диний ташкилот, (89 та исломий ва ноисломий) мавжуд булган булса, 1991 йилда 179 тага (146 исломий ва 33 ноисломий) етди, 2007 йилнинг январига келиб эса, уларнинг сони 2227 тани (2046 та исломий, 181 та ноисломий) ташкил этди[2;10-б.]. Узбекистонда ислом маърифати ва диний багрикенгликни тобора хаётга кенгрок жорий килишга алохида эътибор берилмокда.
Юкорида келтирилган табаррук манбага асосланиб айтиш мумкинки, хар кайси диннинг мукаддас манбаи одам улдирмаслик, угрилик килмаслик, ёлгон гувохлик бермаслик, одамлар ва миллатлар, халклар орасини бузмаслик каби инсонпарвар, багрикенгликка ундовчи гояларни таргиб килади ва шу асосда жамиятда тинчлик ва баркарорликнинг таъминланишига хизмат килади. Миллатлараро тотувлик ва диний багрикенгликни таргиб килувчи ушбу гоялар БМТ Бош Ассамблеясининг ялпи сессиясида кабул килинган "Маърифат ва диний багрикенглик" деб номланган махсус резолюцияси талабларига тула мос келади.
Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев БМТ Бош Ассамблеяси 72-сессиясидаги нуткида "Маърифат ва диний багрикенглик" деб номланган махсус резоюцияни кабул килиш таклифи билан чикиб, ушбу резолюция багрикенглик ва узаро хурматни карор топтириш, диний эркинликни химоя килиш, уларнинг камситилишига йул куймасликка кумаклашишга каратилганини таъкидлаган эди. 2018 йил 12 декабрь куни БМТ Бош Ассамблеяси ялпи сессиясида "Маърифат ва диний багрикенглик" деб номланган махсус резоюция кабул килинди. Узбекистон томонидан ишлаб чикилган ушбу хужжат лойихаси БМТга аъзо барча давлатлар томонидан куллаб-кувватланди. Айни пайтда дунё хамжамияти Узбекистоннинг маърифат ва диний багрикенглик ташаббусини хаётий натижалар топаётганлигини алохида эътироф этмокдалар.
Шундай шароитда диний багрикенглик ва миллий узликни англашга зид булган айрим муаммолар хам мавжудлигини эътиборга олиш зарур булади. Бу биринчидан, миссионерлик йуналишида яккол намоён булмокда. Миссонерлик диний багрикенгликка тахдид солувчи асосий сабаблардандир.
"Миссионерлик" асли лотинча "missio" феълидан олинган булиб, "юбориш", "вазифа топшириш", миссионер эса "вазифа бажарувчи" деган маъноларни англатади [3; 36-
April, 2023
125
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-123-128
б.]. Ислом энциклопедиясида миссионерлик (миссия сузидан) - бирор динга эътикод килувчи халклар орасида бошка бир динни таргиб килиш, - деб таърифланган. Миссионерлик, асосан, насронийликка хос. IV асрда пайдо булган. Прозелит - бу уз динидан воз кечиб, бошка динга утган одам. Миссионерлар ислом динини, мукаддас китобимиз "Куръон"ни, муборак Хддисларимизни максадларига мос холда талкин килиш ва насронийликни улуглаш оркали соддадил мусулмон биродарларимизни, айникса ёшларимизни узларига огдириб олишга харакат килмокда. Миссионерларнинг ноконуний фаолияти динлараро ва миллатлараро низолар, туб миллат вакиллари оилаларидаги келишмовчиликларнинг авж олиши, махаллалардаги мусулмон динига мансуб ахолида бошка дин вакилларига нисбатан салбий хиссиётларнинг шаклланиши каби салбий холатларни келтириб чикаради.
Миссионерлар ислом тарихини сохталаштириб, уз динларини таргиб киладилар. "Вахоланки, бугунги кундаги маънавий хаётимизни ислом дунёсида чексиз эхтиром козонган Имом Бухорий, Имом Термизий, Имом Мотуридий, Абу Муин Насафий, Бурхониддин Маргиноний, Баховуддин Накшбанд, Ахмад Яссавий, Махмуд Замахшарий каби алломаларимиз билан боглаймиз, чунки бу буюк инсонларнинг азиз номлари, улмас мероси мукаддас ислом дини билан чамбарчас богланиб кетган.
Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномасида таъкидлаганидек, "бугунги кунда ислом динига нисбатан дунёда кизикиш ва интилиш кучайиб бораётгани хеч кимга сир эмас. Бунинг асосий сабаби ислом динининг асл инсонпарварлик мохиятини чукур очиб берадиган, барча одамларни эзгулик, мехр-окибат ва хамжихатлик йулида бирлашишга даъват этадиган теран маъноли фикр ва гоялар бугун хам уз киммати ва ахамиятини йукотган эмас"[4; 82-б.].
Иккинчидан, мавжуд муаммонинг яна бир йуналишини диний фундаментализм ва экстремизмда куриш мумкин. Бу "динда хаддан ошиш" билан боглик холатдир. Бу анъанавийлик билан замонавийлик уртасидаги нисбат оркали кечади, деб айтиш мумкин. У "динда камчиликка йул куювчи, унга жафо килувчи, арабчасига айтганда "тафритчилар"ни таниб олиш, улардан эхтиёт булиш ва уларни йулга солиш нисбатан осон иш. Аммо уларнинг тескариси булган, "динда хаддан ошувчи", "динни каттик тутувчи" каби номлар билан айтиладиган шахсларни таниб олиш, улардан эхтиёт булиш ва уларни йулга солиш, нихоятда мухим ишдир".
April, 2023
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-123-128
Бундай зарарли оким ва гурухлар фаолиятининг олдини олиш, жамият баркарорлигини таъминлашда Узбекистон Республикаси Президентининг "Диний-маърифий соха фаолиятини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармонида устувор йуналишлардан бири сифатида "динни зуравонлик ва кон тукиш билан бир каторга куядиган бузгунчи ёт гояларнинг асл мохияти ва максадлари хакида ахолининг, айникса, ёшларнинг хабардорлик даражасини ошириш", вазифаси белгиланган эди.
Шуни таькидлаш керакки, афсуски, мутакиллик йилларида динимизга берилган имкониятларни суиистеьмол килган, "динда хаддан ошган" баьзи ёт фиркалар кишилар уртасида турли ихтилофларнинг авж олишига сабаб булдилар. Буни биринчи булиб, узини "соф ислом таьлимоти химоячиси" деб номлаган оким бошлаб берди. "Бу оким узининг илк фаолиятини ханафий мазхаби курсатмаларига карши курашишдан бошлади. Улар уз домларига хали хаёт мазмунини англаб етмаган, гур ёшларни торта бошладилар. Бу оким динга эътикод килишда хеч кандай мазхабга ёки имомга эргашишнинг кераги йук, Курьон ва хадисдан хар ким узи мустакил фатво олиб эътикод ва ибодат килиши лозим, деган даьвони илгари сурди.
Учинчидан, йуналишдаги муаммо, исломни "сохта исломий гоялар билан" тенглаштиришга уриниш, ислом ва демократияни бир-бирига карши килиб куйиш, турли динлар уртасида ихтилофларни келтириб чикаришга уринишлар билан боглик.
Мустакиллик туфайли ижтимоий фанларда мухим концептуал узгаришлар амалга ошди. Жамият ижтимоий хаётига караш, дин, диний мерос ва миллий узликни англаш муносабатида янгича тамойиллар амал килинмокда. Бу демократик узгаришлар ва янгиланишларнинг натижасидир.
REFERENCES
1. Хужамуродов И. Багрикенглик: давлат ва дин. ТошДАУ Тошкент;
2008.-49 б.
2. Диний багрикенлик ва диний мутаассиблик. (юз саволга юз жавоб) -Тошкент: Тошкент Ислом университети, 2007, - 126 б.
3. Ф.Адилов. Узбекистонда конфессиялараро келишувни мустахкамлаш масалалари. Багрикенглик жамият баркарорлигининг асоси. (Илмий-амалий анжуман материаллари). - Тошкент: 2002. - 36 б.
4. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг Олий Мажлисга мурожаатномаси //Халк сузи, 2018 йил 29
декабрь.
April, 2023
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-123-128
5. Мухамеджанова, Л. А., & Ивентьев, С. И. (2021). Роль ислама и православия в духовно-нравственном воспитании личности. In Православие и общество: грани взаимодействия (pp. 107-112).
6. Tulyayev, Avazbek Ilxomovich (2019) "THE ISSUE OF PROTECTING YOUTH FROM THE DANGER OF VIRTUAL INFORMATION," Scientific and Technical Journal of Namangan Institute of Engineering and Technology: Vol. 1: Iss. 9, Article 22.
7. MUXAMEDJANOVA, L. (2022). AMALIY ETIKA VA ESTETIKA O'quv qo'llanma. https://scienceweb.uz/publication/4489
April, 2023