Научная статья на тему 'DEVELOPING PRIMARY EDUCATION PUPILS’ OBSERVATION'

DEVELOPING PRIMARY EDUCATION PUPILS’ OBSERVATION Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
15
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
НАБЛЮДАТЕЛЬНОСТЬ / ТВОРЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ / САМОСТОЯТЕЛЬНОЕ МЫШЛЕНИЕ / ГЕОМЕТРИЧЕСКИЕ ФИГУРЫ / МАТЕМАТИЧЕСКИЕ ЗАДАЧИ / СТРОКА И СТОЛБЕЦ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Асимов А., Солиев И.

В данной статье приведены математические задачи развивающие наблюдательность учеников начальных классов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ФОРМИРОВАНИЕ НАБЛЮДАТЕЛЬНОСТИ У УЧЕНИКОВ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ

This article presents mathematical sums which developing observation of primary education`s pupils.

Текст научной работы на тему «DEVELOPING PRIMARY EDUCATION PUPILS’ OBSERVATION»

УДК 370.02

БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУВЧИЛАРНИНГ КУЗАТУВЧАНЛИК ХИСЛАТЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

А. Асимов1, И. Солиев2

Аннотация

Ушбу маколада бошлангич синф укувчиларининг кузатувчанлик хислатларини ривожлантирувчи математик машклар келтирилган.

Таянч сузлар: кузатувчанлик, ижодий фикрлаш, мустакил фикрлаш, геометрик фигуралар, математик машклар, устун ва сатр.

Кузатувчанлик хислати шахснинг мухим хусусиятларидан бири булиб у янгиликни тушунишга, шу асосида ижодий кобилиятини намоён килишга ёрдам беради. Бу эса укувчиларни мустакил фикрлашга хамда уларни илм олишга кизикишини уйготади. Кузатувчанлик хислатини хамма дарсларда, айникса, математика дарсларида ривожлантириш мумкин. Шу максадда куйидаги куринишдаги машклардан фойдаланиш мумкин:

1.Дар хил рангга буялган учта доира ва битта учбурчак берилган (кайси фигура ортикча? Жавоб: учбурчак)

2. Турли 4та бир хил рангга буялган фигуралар берилган. (Бу фигураларни умумий хусусияти нима? Жавоб: Рангга буялгани)

3.Туртта хар хил фигуралар берилган. Уларни маълум тартибда жойлаштирилгандан сунг укувчини кузини юмишини таклиф килади. (Фигуралар урни алмаштирилади. Укувчи дастлабки холатни топиши керак.)

4. куйидаги сонлар берилган:

23 74 41 14 40 17 60 50

Дар бир сатрда кайси сон ортикча?

(Биринчи сатрда 74 сони. Крлганларининг ракамлари йигиндиси 5га тенг. 2 чи сатрда эса 17сони, колган сонлар 0 раками билан тугайди)

5. Куйидаги сатрларда ёзилган сонларни умумий хусусиятини топинг.

12 24 20 22

30 37 13 83

(Биринчи сатрдаги сонларда 2 раками учрайди. Иккинчи сатрдаги сон-ларда 3 раками учрайди)

6. Дар бир сатрдаги сонлар кандай коида буйича ёзилган. Уни давом эттиринг.

10 30 50.... 14 34 54..

(хар бир сатрдаги кейинги сон олдингисига 20 кушиб хосил килинган)

1Асимов А. - доцент, Ферганский государственный университет, Узбекистан.

2Солиев И.С. - преподователь Ферганский государственный университет, Узбеки-

Педагогические науки

7. Буш катакка кандай сон ёзиш керак.

1 9 7

2 1 0 8

3 1 1

(19 сони. Устунлардаги сонларга бир кушиб хосил килинган) 8. Тушириб колдирилган сонни топинг.

5

24 12

18 9

(Биринчи устунда элементларни 2 га булганда, иккинчи устун элементлари хосил булади).

Баъзи лолларда куйидаги куринишдаги масалалардан хам фойдаланиш мумкин:

1)Карима ва Салима опа-сингиллар. Кариманинг 2та укаси ва Салиманинг хам 2та укаси бор. Оилада нечта бола бор?

(жавоб 4та)

2)Укувчи "Мен унинг углиман. Лекин у менинг отам эмас"-деди. Укувчи тугри гапирдими?

(Онаси)

3)Санаб курчи нечта туртбурчак бор?

(Жавоб: 3 та)

4) Учта укувчи шахмат уйнашди. Хаммаси булиб улар 3 партия уйнадилар. Хар бири канчадан партия уйнаган

(Жавоб: 2 тадан)

Укувчилар кузатувчанлик хислатидан математик билимларни узлаштиришда хам фойдаланиш мумкин.

5) Куйидаги ифодалар берилган. Улардаги умумийликни топинг.

3+4=7 3 х 4=12

4+3=7 4 х 3 =12

5+3=8 5 х 3=15

3+5=8 3х5=15

(кушилувчи ва купайтувчилар урни алмаштирилса натижа узгармайди.)

6) Укитувчи укувчилар дафтарини текшириб булгандан сунг уларга дафтар таркатди. У Валига ихтиёрий битта дафтарни бериши мумкинми ?

(Жавоб: мумкин, чунки у янги дафтарларни таркатди )

7)Укитувчи " -Мактабимиздаги хар - бир синфда камида биттадан аълочи укувчи бор" - деди.

Куйидаги саволга жавоб беринг:

а) хар - бир синфда факат биттадан аълочи укувчи борми ?

б) мактабда аълочи укувчиси йук синф борми ?

Хулоса килиб айтганда юкорида келтирилган машклар оркали келажагимиз саналмиш янги авлодда мураккаб зиддиятли холатларда мустакил, ижодий фикрлаш, теварак атрофдаги вокеа ва ходисаларга тугри принципиал бахо бера олиш хамда узи ва бошкалар хусусияти, фазилатларига ижобий бахо бера олиш куникмалари шакллана боради.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Асимов А., Жалилов М. Арифметик усулда масалалар ечиш, Фаргона- 2015

2. Таджиева З., Жумаев М. Бошлангич синфда математика укитиш методикаси, Т-2005

А. Асимов, И. Солиев, 2016

УДК 370.02

ФОРМИРОВАНИЕ НАБЛЮДАТЕЛЬНОСТИ У УЧЕНИКОВ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ

А. Асимов, И. Солиев

Аннотация. В данной статье приведены математические задачи развивающие наблюдательность учеников начальных классов.

Ключевые словa: наблюдательность, творческое мышление, самостоятельное мышление, геометрические фигуры, математические задачи, строка и столбец.

А. Асимов, И. Солиев, 2016

UDC 370.02

DEVELOPING PRIMARY EDUCATION PUPILS' OBSERVATION

A. Asimov, I. Soliev

Abstract. This article presents mathematical sums which developing observation of primary education's pupils.

Keywords: observation, creative thinking, independent thinking, geometric figures, mathematical sums, line and column.

© A. Asimov, I. Soliev, 2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.