Научная статья на тему 'ДЕДУКТИВ ТАҲЛИЛ КИМЁ ТАЪЛИМИНИНГ МАНТИҚИЙ АСОСИ СИФАТИДА'

ДЕДУКТИВ ТАҲЛИЛ КИМЁ ТАЪЛИМИНИНГ МАНТИҚИЙ АСОСИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
142
16
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Ключевые слова
дедуктив таҳлил / кимё ўқитиш методикаси / мантиқ / силлогизм / мантиқий фикрлаш / танқидий фикрлаш / кимёвий тафаккур. / deductive analysis / methods of teaching chemistry / logic / syllogism / logical thinking / critical thinking / chemical thinking.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — R. Berdiqulov

Ушбу мақолада дедуктив таҳлил орқали кимё ўқитиш масаласи ёритилган. Кимё билимларини баён этишда мантиқ қоидаларидан унумли фойдаланиш, ўрганилганларни такрорлаш, машқ қилиш ва мустахкамлаш жараёнида силлогизм қоидаларидан фойдаланиш масаласи баён қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEDUCTIVE ANALYSIS TEACHING CHEMISTRY LOGICAL QUALITATIVE FOUNDATION

This article discusses the problem of teaching chemistry using deductive analysis. In the presentation of knowledge in chemistry, the question of the effective use of the rules of logic, the use of the rules of syllogism in the process of repetition, practice and reproduction of the studied is considered.

Текст научной работы на тему «ДЕДУКТИВ ТАҲЛИЛ КИМЁ ТАЪЛИМИНИНГ МАНТИҚИЙ АСОСИ СИФАТИДА»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

ДЕДУКТИВ ТА^ЛИЛ КИМЁ ТАЪЛИМИНИНГ МАНТИЛИЙ АСОСИ

СИФАТИДА Р.Ш.Бердикулов

Кимё ва уни укитиш методикаси кафедраси мудири, PhD https://doi.org/10.5281/zenodo.7410859

Аннотация. Ушбу мацолада дедуктив таллия орцали кимё уцитиш масаласи ёритилган. Кимё билимларини баён этишда мантиц цоидаларидан унумли фойдаланиш, урганилганларни такрорлаш, машц цилиш ва мустахкамлаш жараёнида силлогизм цоидаларидан фойдаланиш масаласи баён цилинган.

Калит сузлар: дедуктив та^лил, кимё уцитиш методикаси, мантиц, силлогизм, мантиций фикрлаш, танцидий фикрлаш, кимёвий тафаккур.

ДЕДУКТВНЫЙ АНАЛИЗ ПРЕПОДАВАНИЕ ХИМИИ ЛОГИЧЕСКАЯ

КАЧЕСТВЕННАЯ ОСНОВА

Аннотация. В этой статье рассматривается проблема преподавания химии с помощью дедуктивного анализа. В изложении знаний по химии рассмотрен вопрос об эффективном использовании правил логики, использовании правил силлогизма в процессе повторения, практики и воспроизведения изученного.

Ключевые слова: дедуктивный анализ, методика преподавания химии, логика, силлогизм, логическое мышление, критическое мышление, химическое мышление.

DEDUCTIVE ANALYSIS TEACHING CHEMISTRY LOGICAL QUALITATIVE

FOUNDATION

Abstract. This article discusses the problem of teaching chemistry using deductive analysis. In the presentation of knowledge in chemistry, the question of the effective use of the rules of logic, the use of the rules of syllogism in the process of repetition, practice and reproduction of the studied is considered.

Keywords: deductive analysis, methods of teaching chemistry, logic, syllogism, logical thinking, critical thinking, chemical thinking.

Жамиятда ахборотлар хджми них,оятда кенгайиб бораётган х,озирги даврда ахборотлар окимининг жадаллашуви укувчиларнинг ахборотларни тах,лил-синтез кила олиши, уларни тугридан-тугри кабул килмасдан, танкидий ва креатив ёндашув асосида куриб чикишлари ва дедуктив тах,лил асосида узлари учун мух,им ва фойдали булганларини ажратиб олишларини талаб этади ва бунда мантикий фикрлаш жараёнини тугри ташкил этиш зарур х,исобланади.

Фикрлаш - шахс билиш фаолияти жараёни булиб, вокеликни бевосита ва умумлашган х,олда акс эттириш билан тавсифланади. Фикрлаш фанлараро тадкикотларни, комплекс фанларни узида мужассамлаштиради [1, 64 -б.].

Дедуктив тах,лилни амалга оширишда хулоса чикариш учун мантик коидаларига амал килган х,олда, талабаларнинг мантикий фикрлашини ривожлантириш керак булади.

К.Д.Ушинский шундай деган эди: "Таккослаш х,ар кандай тушунишнинг ва х,ар кандай тафаккурнинг асоси. Оламдаги нарсаларнинг хдммасини таккослаб куриш йули билан урганмасак, бошка йул билан мураккаб. Агар биз бирон нарса билан таккослашимиз ва фаркини билиб олишимиз мумкин булмаган бирон янги нарсага дуч келганимизда эди,

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

у холда биз шу нарса тугрисида хеч кандай фикр хосил кила олмаган ва у тугрисида хеч нима айта олмаган булар эдик"[2; 75 -б.].

Мантикий фикрлаш - вокеликни акс эттиришнинг юкори боскичи сифатида инсонга мураккаб ва муаммоли вазиятларда окилона фикр юритиш хамда самарали карор кабул килиш, кетма-кетлик изчиллик, асосида фикрлар богланишини билдиради хдмда шахс ижодий фаоллигининг мухим киррасини узида акс эттиради.

Талабаларнинг мантикий фикрлашини шакллантириш - яхлит тизим сифатида таълимнинг максади, укитувчи ва талаба фаолияти, таълим натижаси, таълим мазмуни, шакл, метод ва воситаларни уз ичига камраб олади [3 Ошибка! Источник ссылки не найден.; 11 -б.].

Кимё дарсларида талабаларда мантикий фикрлаш кобилиятларни ва дедуктив тахлил килиш куникмаларни ривожлантириш учун укитувчи ва укувчи фаолиятининг натижаси дидактик жараён максади, укув материали мазмуни, укитиш шакл, метод ва воситаларининг тугри ва окилона белгиланганлиги хамда танланганлигига боглик булиб, уни муваффакиятли амалга ошиши учун фаол таъсир этувчи омиллар мавжуд булиши талаб этилади.

Маълумки, инсоннинг аклий салохияти мураккаб жараёнлар тизимидан иборат булиб, улар ута мураккаб тузилмага эга. Нарса ва ходиса, жараён ва узгаришларни объектив хакикат нуктаи назаридан тугри талкин этиш учун жонли мушохада, абстракт (хаёлий) тафаккур ва ундан эса билиб олишгача булган психик фаолият куп компонентли [4; 37 -б.]. Ана шулардан иккитаси, бу - индукция ва дедуция.

Индукция - маълум микдорда якка холдаги факт, ходиса ва жараёнларни кузатиш оркали, шу кузатишларга таянган холда, ишлаб чикарилган умумий хулоса чикариш. Бу метод буйича, олдин куп микдордаги объект ёки жараёнлар яхшилаб кузатилади, урганиб чикилади, кейин ушбу кузатишлардан ягона, умумий хулоса чикарилади. Индукцияда мантик асосий уринга эга эмас, тажриба бирламчи ролга эга. Фактлардан коидага караб, якка холдаги куплаб урнаклардан ягона умумий хулосага караб борилади. Хусусий холатлар, фикрлардан умумий бир хулоса ишлаб чикилади.

Индукция (лот. Induction — тугрилаш, тартибга келтириш) (мантикда) — айрим фикрлардан умумий хулосалар чикаришда ва мантикий тадкикотларга кулланиладиган мухокама методи. Хусусийликни урганиб, умумийлик билиб олинади. Умумийлик предмет ва ходисалар билан узвий алокада булади. Умумийликнинг энг мухим томонларидан бири - бу индуктив хулоса чикариш. Индукцияни урганиш фанда кадимдан, хинд, юнон мантикшунослигида, Лао-цзи мактабида бошланган. Индукция масалалари Аристотель, Абу Али ибн Сино асарларида учрайди. XVII-XVIII асрларда эмпирик табиатшунослик юзага келгач, олимлар бу масалага алохида эътибор бердилар. Индукцияни ривожлантиришга Ф. Бэкон, Г. Галилей, И. Ньютон, Ж.Милл каби олимлар катта хисса кушдилар. Индукция билимларнинг ташкил топишида, конуниятларни очишда, тушунчаларни майдонга чикариш жараёнида, гипотезани олга суришда фан учун мухим ахамиятга эга.

Индукция тулик, тулик булмаган ва илмий хулоса чикаришга булинади. Тулик индуктив хулоса чикариш бирор нарсани синчиклаб урганиш ва тахлил килиш асосида амалга оширилади. Тулик индукция доимо тулик булмаган индукция билан боглик. Тулик булмаган индукцияда аник фактлар асосида ноаник фактлар келтириб чикарилади.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Натижада, онг бойитилади. Индукциянинг олий шакли - бу илмий индукция. Илмий индукция асосида нарсаларнинг сабабий богланишини текшириш методи ётади. Масалан, металларнинг айрим куринишларини урганиш асосида биз металлар кристалл тузилишга эга, деган хулосага келамиз, чунки металлар электр токини яхши утказади ва барча металлар металл кристалл панжарасига (симобдан ташкари) эга булади.

Х,ар кандай индуктив хулоса чикариш асосини борлик, нарса ташкил килади. Бу метод дунёни илмий билишда мухим роль уйнайди. Шунинг учун объектив хакикатни билишда индукция доим дедукция билан мустахкам алокада булади.

Дедукция - олдиндан мавжуд булган бир умумий хакикат, умумий принципнинг узига хос тартибли фикрлаш ва мантик коидаларига асосланган холда, майдарок, якка холатларга татбик килинишига айтилади. Дедукцияда умумий бир гипотеза хаётдаги мавжуд якка холатлар оркали текшириб чикилади. Бу умумий принцип олдиндан мавжуд ва холатларни факатгина бу принципни текшириш, татбик килиш учунгина урганилади. Бу ерда бирламчи уринда мантик туради; тажриба эса иккиламчи хисобланади.

Дедукция (лот. deductio - хулоса чикариш) - мантик коидаларига кура хулоса чикариш. Дастлаб формал мантикда умумийликдан хусусийликка, айримлик томон мухокама юритиш дедукция деб аталган. Масалан, "Барча металлар электр утказувчан ва "Мис - металл" деган икки хукмдан дедуктив йул билан "Мис электр утказувчан" деган хусусий янги хукм чикарилади. Индукциянинг карама-каршиси. Мантикка оид адабиётларда "Дедукция" атамасини биринчи бор римлик мантикшунос-файласуф Боэций (480— 524) ишлатганлигини таъкидлайдилар. Бирок бу таълимот силлогизм шаклида биринчи бор Аристотелнинг "Биринчи аналитика" асарида тахлил килинган. Кейинчалик дедукция тушунчасини Р.Декарт, Г.Лейбниц каби файласуф-математиклар ривожлантирдилар. Урта аср араб фалсафасида Розий, Газзолий, Ибн Рушдий томонидан дедукцияга алохида эътибор берилган. Унга янги билим бериш воситаси деб караганлар. Форобий, Ибн Сино, Аристотелнинг дедуктив мантигига янгилик киритиб, мантикнинг силлогизм шаклинигина эмас, балки шартли, айирувчи каби шаклларини ишлаб чикдилар. Хулоса чикаришнинг янги усулларини яратдилар.

Х,озирги замон фанида "дедукция" термини кенг маънода кулланилиб, муайян хукмдан мантик конунлари асосида хулоса чикариш тушунилади. Агар асос килиб олинган хукм хакикий ва дедукция конунларига риоя килинган булса, ундан чикариладиган хулоса хам хакикий булади. Дедукция - исботнинг асосий воситаси. Шунинг учун фандаги назариялар дедуктив метод натижасида яратилади. Одатда, дедуктив метод маълум сохада фактик материаллар туплангандан сунг, уларни чукур урганиш, тизимга солиш ва бошка максадларда кулланилади. Дедукция психология ва билиш назариясида хам амал килади. Дедукция психологияда шахснинг индивидуал тафаккури жараёнини урганса, билиш назариясида илмий билиш методи сифатида намоён булади. Дедуктив метод турли шаклларда, хусусан, аксиоматик метод, шунингдек, гипотетик — дедуктив метод шаклида учрайди. Мавжуд фактик материаллардан дедуктив йул билан назария яратишда асос буладиган фикрлар мажмуаси (аксиома ва б.) танлаб олиниб, мантик конунлари асосида улардан бошка билимлар хосил килинади.

Дедуктив хулоса чикариш. Дедуктив хулоса чикариш икки усулда амалга оширилади: 1) бевосита дедуктив хулоса чикариш; 2) билвосита дедуктив хулоса чикариш.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

Бевосита дедуктив хулоса чикариш. Бир асосдан мантилий тахлил оркали янги фикр (билим) ни хосил килиш бевосита дедуктив хулоса чикариш, деб юритилади. Бунда айрим мушохадалар кайта ишланади. Янги фикр (билим) га асос булган мушохада хулосанинг асоси, хосил булган янги фикр - хулоса булиб хисобланади. Бевосита хулоса чикаришда мантик усуллар ёрдамида амалга ошади. Бундай мантикий усулларига куйидагилар киради: а)алмаштириш оркали хулоса чикариш б) айлантириш оркали хулоса чикариш в) предикатга карама-карши куйиш.

Алмаштириш шундай мантикий усулки, бунда асос булган хукмнинг субъекти (С) хулосанинг предикатига (Р), унинг предикати (Р) эса хулосанинг субъекти (С) ра алмаштирилади. Бундан фикр мазмуни узгармай колади. Масалан, оддий моддаларнинг айримлари (С) — газ (Р). Демак, айрим газлар (С) — оддий моддалар. (Р). Алмаштириш усули чикарилган хулосанинг аник булишини таъминлайди. Алмаштириш натижасида умумий тасдик (А) мушохададан жузъий тасдик (Ж) ни хосил килиш мумкин. Масалан, ишкорий металларнинг барчаси сув таъсирлашганда водород ажралиб чикади. Демак, цезий сув билан таъсирлашганда водород ажралиб чикади. Берилган хулосани куйидаги схемага солиш мумкин: Барча С — Р (А). Демак, айрим С — Р (Ж). Шунингдек, алмаштириш натижасида умумий инкор хукм (Е)дан умумий инкор хукм (Е)ни, умумий тасдик хукм (А)дан умумий тасдик хукм (А)ни хосил килиш мумкин.

Айлантириш оркали хулоса чикариш шундай мантикий усулки, асос килиб олинган мушохаданинг субъекти (С) хулосада хам субъект сифатида колади, лекин предикат ва богловчи уз карама-каршисига айланади, ^искача килиб айтганда, айлантириш ёрдамида асосга тенг, лекин мазмун жихатидан карама-карши фикр жузъий тасдик (Ж) мушохададан хосил килинади. Масалан, кислота, албатта, водород катионига эга булиши керак. Демак, хеч кайси кислотада водород катиони булмаслиги мумкин эмас. Схемаси: С—Р. Демак С Ф Р эмас. Айлантириш натижасида умумий тасдик (А) мушохададан умумий инкор (Е), Жузъий тасдик хукмдан (Ж) жузъий инкор (О) мушохада хосил килинади, Масалан, хамма оксидлар — мураккаб модда. Демак, Х,амма оксидлар — оддий модда эмас. Схемаси: хар бир С — Р дир. Демак, хеч бир С — Р эмас.

Айлантириш мантикий методининг икки куриниши мавжуд: 1) содда айлантириш, 2) чеклаш оркали айлантириш. Содда айлантиришда хулосага асос килиб олинган фикр ва хосил булган янги фикр хажм жихатидан тенг булади. Масалан: барча электролитлар — электр утказувчан. Демак, барча электр утказувчанлар — электролитлар. Схемаси: барча С — Р. Барча Р — С. Чеклаш оркали айлантириш натижасида умумий тасдик (А) хукмдан жузъий тасдик (Ж) хукм хосил килинади. Масалан, барча ишкорлар эритмаси - электр утказади. Демак, натрий ишкори эритмаси электр утказади.

Предикатга карама-карши куйиш. Бунда хулосанинг субъекти асос предикатига, хулоса предикати асоснинг субъектига зид булади. Масалан, атомларнинг электрон булутлари узаро копланганда кимёвий бог хосил булади. Демак, электрон булутлар копланганда кимёвий бог хосил булмаслиги мумкин эмас.

Хулоса килинса, жамиятдаги ижтимоий-иктисодий узгаришлар талабалар шахсини хар томонлама интеллектуал, билимли, янги вазиятларда оптимал карор чикара оладиган ва маънавий ривожлантиришга каратилган мутахассисларга айлантиришни талаб килмокда. Бундай таълимни ташкил этишни факатгина инновацион технологиялар

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

асосида шахсга йуналтирилган хамда дедуктив тахлил куникмаларни ривожлантирувчи укишга утилгандагина таъминлаш мумкин.

Кимё ва уни укитиш жараёнига дедукция ва индукция тушунчаларнинг кириб келиши, нима сабабдан ушбу тушунчаларнинг киритилганлиги куйидагича изохлаш мумкин:

- Кимё укитишни сифатини такомиллаштириш зарурати;

- Кимё укитишда дедукциядан фойдаланиш ёрдамчи восита эмас, балки кимёвий ходиса ва жараёнларни урганишда, айникса, микрообъектларни урганишда мухим тушунча эканлиги;

- Кимё укитишда таълим мазмунига мантик коидаларини сингдириш билимларни узлаштириш ва янги билимлар хосил килишга имкон яратиши;

- Кимё укитишда дедуктив тахлилдан фойдаланишни фанлараро богланиш асосида шакллантириш, фанлараро богланишдан фойдаланиш, турли укув фанлари мазмуни уртасидаги узаро мослик ва узвийлик таъминланиши натижасида укитиш самарадорлиги ортишини таъминлайди.

REFERENCES

1. Nishonova S. M. Pedagogning mustaqil fikrlash qobiliyatini shakllanishining besh sharti // Independent thinking culture formation in the educational process. -Prague: - 2016. 64 - с.

2. Ушинский К. Д. Человек как предмет воспитания. -Москва: Издательство: Гранд-Фаир, - 2004. 576 -с.

3. Леонтьев А. Н. Психологические вопросы формирования личности студента. // http://www.anleontiev.smysl.ru/vospomin/leon-2.htm.

4. Бердикулов Р.Ш. Таълимни модернизациялаш шароитида булажак кимё укитувчиларининг дедуктив тахлил куникмаларини шакллантириш. Педагогика фанлар буйича фалсафа доктори диссертация иши. -Тошкент: -2020. 142 -б.

5. Rakhmatov U. E. DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF PUPILS UNDER USING TASKS AND PROBLEMS IN BIOLOGY LESSONS //XLIII INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE" INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS AND PROSPECTS OF MODERN SCIENCE AND EDUCATION". - 2018. - С. 112-113.

6. Berdikulov R. S. DEDUCTION OF CHEMICAL THOUGHT //European Research. - 2017. - №. 5. - С. 62-68.

7. Berdikulov R. S. Developmental factor of chemical thinking of future chemistry teachers //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. - 2020. - Т. 2020.

8. Шерназаров И. Э. Академик лицеиларда «Органик киме» фанини укитишда интеграциялашган технологиялар ва улардан фойдаланиш //Современное образование (Узбекистан). - 2019. - №. 7 (80). - С. 37-43.

9. Ismailov S. A., qizi Avazova K. E., Dangalova A. A. THEORETICAL BASIS OF USING INTERACTIVE MEDIA RESOURCES IN TEACHING CHEMISTRY //INNOVATIVE DEVELOPMENT IN THE GLOBAL SCIENCE. - 2022. - Т. 1. - №. 6. - С. 147-149.

10. F.A.Alimova, and Usmanova DT. "The Problem Of Formation Of Information Competences In Future Chemistry Teachers." European Journal of Molecular & Clinical Medicine 8.2 (2021): 1117-1122.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

11. Razakov G. A. METHODS OF INCREASING THE NATURAL SCIENCE LITERACY OF STUDENTS IN TEACHING CHEMISTRY ORGANIZATION OF PEDAGOGICAL EXPERIMENTAL TESTING AND RESEARCH RESULTS //Academic research in educational sciences. - 2022. - Т. 3. - №. 2. - С. 804-808.

12. Мадатов Р. М. ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ ЖАРАЁНИДА ЗАМОНАВИЙ ЁНДАШУВЛАР //Academic research in educational sciences. - 2021. - Т. 2. - №. CSPI conference 3. - С. 881-885.

13. Бердикулов Р. Ш., Алимова Ф. А., Миркамилов Ш. М. ВОЗМОЖНОСТИ КОМПЬЮТЕРНЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ОСНОВ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ ХИМИЧЕСКОГО ПРОИЗВОДСТВА //Вопросы гуманитарных наук. - 2010. - №. 2. - С. 207-211.

14. Темиров Н. О., Миркомилов Ш. М., Алимова Ф. А. К ВОПРОСУ ОБ ОБУЧЕНИИ ПРИКЛАДНОМ ЗНАЧЕНИИ МЕТАЛЛОВ //BBC 94 Z 40. - С. 46.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.