Детско-юношеский спорт
Литература:
1. Вооруженные Силы - гарант стабильности и процветания нашей страны: Выступление Президента Республики Узбекистан Шавката Мирзиёева на заседании Совета безопасности в расширенном составе 10.01.2018 г. // 1_ех^.
2. Никоноров Е.А. Боевая подготовка - важнейший элемент в профессиональной деятельности сотрудников органов внутренних дел // Вестник Московского университета МВД России. - 2010. -№4. - 147-148 с.
3. Программа ООН «Основные принципы применения силы и огнестрельного оружия должностными лицами по поддержанию правопорядка» // Программа развития ООН. Шрв: //uz.org.
4. Жаббаров З.К. Причинение вреда при задержании лица, совершившего общественно опасное деяние. // Вестник Академии МВД Республики Узбекистан. - 2019. - №2. - 63-64 с.
УУК(УДК, UDC): 796.4: 015.31
5. Матлюбов Б.А. ИИВ Академиясида ички ишлар органлари ходимларини тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизими тубдан такомиллаштирилди. // Роэйа. - 2017 йил. - 26 август. - Б. 1,8-9.
6. Ахматгатин А.А. Теоретические аспекты подготовки сотрудников полиции к действиям в экстремальных ситуациях. // Совершенствование профессиональной и физической подготовки курсантов и слушателей образовательных учреждений силовых ведомств: Материалы международной научно-практической конференции. - Иркутск, 2015. - 254-256 с.
7. Овчинников В. А. О новых методиках в педагогическом процессе // Совершенствование боевой и физической подготовки курсантов и слушателей образовательных учреждений силовых ведомств: Материалы международной научно-практической конференции. - Иркутск, 2013. - 173-174 с.
Докторант (PhD) Г.Х. ХОЛБОЕВА1
'Самарканд давлат университета Самарканд шахри, Узбекистан
Муаллиф билан богланиш учун: [email protected]ом
ДАСТЛАБКИ ГИМНАСТИКА МАШГУАОТААРИ АСОСИДА 5-6 ЁШЛИ БОЛАЛАРНИНГ ХДРАКАТ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШ МЕХАНИЗМЛАРИ
Аннотация
Annotation
В данной статье представлена экспериментальная программа, состоящая из комплекса образно-сюжетных упражнений на основе начальных гимнастических средств в дошкольных образовательных организациях, направленных на улучшение двигательной активности детей дошкольного возраста.
Ключевые слова: дети 5-6 лет, уроки изобразительного искусства, начальная гимнастика, физическая нагрузка, физические качества, физическая культура.
Ушбу маколада Мактабгача таълим ташкилотларида дастлабки гимнастика воситалари асосида образли-сюжетли машклар мажмуасидан ташкил топган, мактабгача ёшдаги болаларнинг харакат фаоллигини такомиллаштиришга каратилган тажриба дастури ёритилган.
Калит сузлар: 5-6 ёшли болалар, образли-сюжетли маштунот, дастлабки гимнастика, харакат фаоллик, жисмоний сифат, жисмоний тайёргарлик.
This article presents an experimental program consisting of a set of figurative and plot exercises based on initial gymnastic means in preschool educational organizations aimed at improving the motor activity of preschool children.
Key words: children 5-6 years old, art lessons, primary gymnastics, physical activity, physical qualities, physical culture.
Кириш. Мактабгача ёш-хар бир инсон хаётида энг мухим даврлардан бири хисобланади. Айнан шу ёш даврида саломатлик, тугри жисмоний ривожланиш асослари, харакат кобилиятлари, жисмоний тарбия ва спортга кизикиш шаклланиб, шахсий, ахлокий-иродавий ва хулк-атвор фазилатлари тарбияланади[4]. Болаларнинг саломатлиги ва ривожланишига таъсир килувчи куплаб омиллар (ижтимоий-иктисодий, де-мографик, маданий, гигиена ва бошкалар) орасида жисмоний тарбия жараёни, таъсир кучи жихати-дан энг мухим уринни эгаллайди. Бугунги кунда укиш-таълим фаолияти хажми ва интенсивлигининг ошиши шароитида мактабгача ёшдаги болалар орга-низмининг уйгун ривожланишини жисмоний тарбия машгулотларисиз тасаввур этиб булмайди.
Болаларни мактабга кабул килиш вактидаги ку-затишлар тахлили натижалари сурункали касаллик-ларнинг усиш тенденцияси борлигини курсатмокда [9,10].
Бир канча адабиётларда, жисмоний тарбия машгу-лотлари асосан маълум микдордаги харакат куникма-ларни узлаштиришга каратилганлиги бирок мактаб-гача ёшдаги болаларда асосий харакат фаоллигини ва жисмоний сифатларини самарали тарбиялашга хисса кушмаслиги аникланди [6].
Долзарблиги. Тадкикотлардан олинган нати-жаларга кура, катъий тартибга солинган "Болалар богчасида таълим ва тарбия дастури" устида ишлаш мукаррар равишда таълим ва тарбия шакллари ва усулларининг бир хиллигига олиб келади, педагогик ижодкорлик имкониятларини чеклайди, болани тар-биялаш ягона стандартга йуналтирилган, ривожла-нишнинг индивидуал хусусиятларини хисобга олиш эътибордан четда колмокда [13,14,15].
Юкоридагилардан келиб чикиб, мактабгача ёшдаги болаларни жисмоний тарбиялашнинг янги шакллари, воситалари ва усулларини излаш долзарб хисобланади.
Детско-юношеский спорт
Тадкикотнинг максади. Мактабгача таълим ташкилотларида гимнастика воситалари асосида образли-сюжетли машклар мажмуасидан ташкил топган, мактабгача ёшдаги болаларнинг харакат фаоллигини такомиллаштиришга каратилган дастур ва модулини ишлаб чикиш.
Тадкикотнинг вазифалари. Тадкикот максади куйидаги вазифаларда белгиланган:
1) мактабгача ёшдаги болаларнинг харакат фаоллигини оширувчи омилларни аниклаш;
2) 5-6 ёшли мактабгача ёшдаги болаларнинг жисмоний ривожланиши ва жисмоний тайёргарлиги даражасини урганиш;
3) болаларда жисмоний сифатларини ва харакат фаоллигини ривожланиришга йуналтирилган дастур меъёрларини ишлаб чикиш;
4) 5-6 ёшли болаларнинг мактабгача таълим ташкилотлари ва оила кун-тартибида жисмоний фаолияти мазмуни ва ташкил этилиши моделини ишлаб чикиш;
5) болаларнинг уюшган ва мустакил харакат фаоллигини рагбатлантиришнинг педагогик техно-логиясининг самарадорлигини бахолаш.
Тадкикотнинг объекти. Мактабгача таълим жисмоний тарбия машгулотларида гимнастика воситалари асосидаги дастур машкларини амалда куллаш жараёни.
Тадкикотнинг услублари: Белгиланган вазифа-ларни хал килиш учун тадкикотнинг педагогик ва тиббий-биологик усуллари мажмуаси кулланилди:
5-6 ёшли болалар учун жисмоний тарбия машгу-лотларида дастлабки гимнастикага асосланган образ-ли сюжетли машклар мажмуасидан ташкил топган дастур ишлаб чикилди.
Образли-сюжетли машклар - бу жисмоний тарбия машгулотларини утказишнинг ташкилий шакллари-дан бири булиб, мактабгача ёш ва бошлангич мактаб ёшидаги болаларнинг жисмоний машкларни бажариш жараёнида кизикишини тарбиялашга ёрдам беради.
Анъанавий шаклда утказиладиган машгулотлардан фаркли уларок, дастлабки гимнастикага асосланган образли-сюжетли машгулотларда кулланиладиган жисмоний тарбия воситаларининг барчаси маълум бир образларга киёсланган. Таклид килиш ва киёслаш усул-ларидан фойдаланиш, образли таккослашлар мактаб-гача ёшдаги болаларнинг психологик хусусиятларига мос келиб, машкларни ёдлаш, узлаштириш жараёнини осонлаштиради, машгулотнинг хис-хаяжонлилик кури-нишини оширади, фикрлаш, хаёлот, ижодкорлик, билиш фаолияти ривожига хисса кушади.
Образли-сюжетли машгулотларнинг мазмуни янги эмаслиги, шу билан бирга, куплаб сюжет фао-лиятига асосланган машк мажмуаларининг махсус адабиётларда нашр этилган ва мактабгача таълим ташкилотлари амалиётида кулланиладиган кам-чиликлари орасида паст мотор зичлиги, берилган юкламанинг бола организмининг ривожланишига зарар етказадиган даражада хаддан ташкари кийин-лиги, жисмоний тарбия жараёнига етарли даражада самара бермаслигига сабаб булади. Гимнастикага
асосланган дастурни ишлаб чикишда машкларнинг характерли хусусиятларини саклаб колишга, лекин шу билан бирга юкорида кайд этилган камчиликларга йул куймасликка харакат килинди.
Ишлаб чикилган дастур куйидаги вазифаларни хал килишга каратилган: болалар саломатлигини мустахкам-лаш, организмнинг функционал ва адаптив (мослашув) имкониятларини ривожлантириш, аклий ва жисмоний иш кобилятини ошириш; таянч-харакат тизими барча бугинларининг уйгун ривожланиши, тугри кадди-коматни шакллантириш; харакат фаоллигини такомиллаштириш, жисмоний сифатларни тарбиялаш; аклий ва хиссий сохани ривожлантириш; мусикий ва ритмик кобилият-ларни ривожлантириш, кизикиш ва мунтазам жисмоний машкларга эхтиёжни тарбиялаш киради. [4, 8, 9]
Жисмоний тарбия воситалари ва усулларини танлаш болаларнинг ёш (анатомик, физиологик, психологик ва харакат) хусусиятлари билан белгиланади. Белгиланган вазифаларни хал килиш учун дастур, турли жисмоний машклардан фойдаланган холда, кетма-кетлиги жихатидан умумий кабул килинган уч кисмли машгулот тузилишига мослаштирилган.
Шу билан бирга, машгулотларнинг тайёргарлик ва якуний кисмларида кулланиладиган машклар: шу-нингдек, психогимнастика машклари, ракс ва уйин-лар, 2-3 машгулот оркалигида бир марта машклар мазмуни ва образига мувофик узгартирилади.
Амалга оширилган харакатларнинг катта хажми моддалар алмашинувида, организмнинг функционал тизимлари фаолиятида сезиларли узгаришларни юзага келтириб, нафакат жисмоний фаолликка, балки атроф-мухитнинг турли ташки омиллари таъсирига хам мослашиш механизмларини кенгайтиради ва умумий жисмоний ва морфо-функционал курсат-кичларнинг ошишига ёрдам беради [8].
3-4 машгулотларда машкларни узлаштиргандан сунг, улар ритмик гимнастика усули буйича мусика журлигида ижро этилади. Ритмик мусикадан фойда-ланиш болаларда ижобий хис-туйгуларни уйготиб, ритм туйгусини ривожланишига, харакат фаоллигини оширишга ёрдам беради. Машкларни бажаришнинг кетма-кет усулидан фойдаланиш, машгулотларнинг юкламасини ва мотор зичлигини оширишга имкон беради хамда машгулот самарадорлигини оширади. Шуни ёдда тутиш керакки, академик Н.М.Амосов, профессор В.К.Балсевич, М.А. Кабаева, Содиков бошка олимларнинг илмий хулосаларига мувофик физиологик функцияларнинг жавоб реакцияларини келтириб чикармайдиган жисмоний юкламалар етарли даражада самара бермайди [8, 9]. 5-6 ёшдаги болаларда жисмоний машкларнинг таъсири (жисмоний фаолиятга мослашиш) дакикада 140-160 мартагача булган юрак уриш тезлиги (Ю^С) билан таъминланади [6,8,9].
Хар бир машгулот такомиллаштирилгандан ва якунлангандан сунг жисмоний дакикалар ёки спорт тадбирлари утказилади. (Масалан, " Денгизга саёхат" мажмуаси "Денгизчи болалар" спорт байрамига ташриф буюриш билан якунланади) Машгулотлар давомида гурухда узлаштирилган машклар, ракслар, уйинлар ва эстафеталардан фойдаланилади.
Тажриба гурухидаги болалар дастлабки гимнасти-кага асосланган образли-сюжетли машклар мажму-асидан ташкил топган дастур асосида машгулотлар олиб борилди. 30 дакикалик машгулотлар олти ой давомида хафтасига уч марта утказилди. Худди шу давр мобайнида назорат гурухи болалари учун анъ-анавий жисмоний тарбия дастурига (давомийлиги ва машгулотларнинг вакти тажриба гурухи билан бир хил) мувофик утказилди. Ишлаб чикилган дастур-нинг самарадорлиги, жисмоний ривожланиш курсат-кичлари ва харакат фаоллигини, шунингдек тажриба ва назорат гурухларидаги болаларнинг тажрибадан олдин ва кейин касалликка чалиниш динамикасига оид маълумотларни таккослаш оркали бахоланди.
Тадкикот натижаси ва унинг мухокамаси. Тажриба бошланишидан олдин тажриба ва назорат гу-рухлари болалари олдинга букилиш натижалари бундан мустасно, жисмоний ривожланиш курсаткичлари ва харакат фаолликлари натижаларида сезиларли фарклар мавжуд эмас эди. Тажриба утказилгандан сунг, хар икки гурухда хам жисмоний ривожланиш курсаткичларида бир томонлама ишончли узгариш кузатилди. Шундай килиб, юклама микдорини аста-секин ошириб бориш тажриба гурухидаги болалар организмига салбий таъ-сир курсатмади. Дастлабки гимнастикага асосланган образли-сюжетли машгулотларнинг тажриба гурухла-рида кулланилган воситалари ва усуллари ушбу ёшдаги болалар организмининг имкониятларига мос эди (бу педагогик кузатувлар ва пульсометрия маълумотлари билан хам тасдикланган).
Тажрибадан олдин ва кейин тажриба гурухи бо-лаларининг жисмоний тайёргарлигини тавсифловчи курсаткичларнинг киёсий тахлили барча назорат машкларида натижаларнинг ишончли узгаришини аниклашга имкон берди. Тажрибадан олдин ва кейин назорат гурухидаги болаларнинг жисмоний тайёргарлигини тавсифловчи курсаткичларнинг киёсий тахлили хар кандай назорат машклари, натижаларда сезиларли (п>0,05) узгаришлар кузатилмаганлигини аниклашга имкон берди (1-расмга каранг). Бунинг сабаби шундаки, МТТ учун анъанавий жисмоний тарбия дастури буйича машгулотлар асосан маълум микдордаги харакат куникмаларини ривожлантириш-га каратилган булиб, харакат фаоллиги ва жисмоний сифатларини тарбиялашга ёрдам бермайди [5].
о см о
со
го га ■с о
(Л
1-расм. Назорат (н=80) ва тажриба (н=80) гурухларида педагогик тажриба жараёнида жисмоний тайёргарлик курсаткичларини узгариши. Шартли бел-гилар: 1-Мокисимон югуриш 30х10 м, с; 2-турган жойдан узунликка сакраш, см; 3-гавдани ёзиш, марта; 4-гавдани букиш, марта; 5-олдинга эгилиш, см
Педагогик кузатувлар натижалари шуни курсат-дики, дастлабки гимнастикага асосланган тажриба
Детско-юношеский спорт
дастури буйича машгулотлар болалардаги жисмоний машклар жараёнига баркарор кизикишнинг шаклла-нишига ёрдам берди.
Ушбу курсатгичларни тажрибадан сунг тажриба гурух болалари билан сухбат натижалари хам тас-диклайди. МТТларида булган вактда болалар жисмоний тарбия машгулотларига булган кизикиши уйгона бошлагани, болалар гимнастика машгулотларини расм чизиш ва моделлаштириш билан бир каторда биринчи ёки иккинчи уринга куйишди, тажриба ол-дидан эса жисмоний тарбия машгулотларига кизикиш даражаси факат туртинчи урин берилган эди. Пульсо-метрия маълумотларининг курсаткичлари, тажриба дастури асосида машгулотларни утказишда дастур-нинг барча боскичларидаги юкламалар, болалар-нинг имкониятларига ва Жисмоний тарбия ва спорт вазирлигининг тавсияларига тугри келади. Тажриба ва назорат гурухларида машгулотларда юрак уриш тезлиги (ЮКС) динамикасини тахлил килиш тажриба гурухдаги жисмоний машклар назорат гурухидаги машгулотларга нисбатан болалар организмига янада аник таъсирини курсатди (2-расмга каранг).
2-расм. Назорат ва тажриба гурухларида жисмоний тарбия машгулотларида юрак уриш тезлигининг динамикаси
Касалланиш динамикаси хакидаги маълумотларни урганиш тажрибадан олдин болаларнинг касалланиши назорат гурухларида 27,4% ва тажриба гурухларда26,24% эканлигини курсатди. Тажрибадан сунг, касалланган болалар сони назорат гурухида 16,24% га, тажрибада эса 7,4% га камайди (3-расмга каранг). Тажриба гурухидаги болаларда касалланиш даражасининг сезиларли даражада пасайиши, тажриба дастурининг болалар организмига ижобий таъсирини курсатгани, болаларнинг нафакат жисмоний тайёргарлигига, балки ташки мухит таъсирига мослашиш имюниятларини кенгайтиришга ёрдам бериши билан изохланиши мумкин.
3-расм. Тажрибадан олдин ва кейин назорат ва тажриба гурухларида 5-6 ёшли болаларнинг касалланиш динамикаси.
Детско-юношеский спорт
Хулоса урнида, мактабгача ёшдаги болаларнинг ёш хусусиятларини хисобга олган холда дастлабки гимнастикага асосланган образли-сюжетли машклар мажмуасидан ташкил топган дастурни МТТлари амалиётида куллаш, жисмоний тарбия жараёнининг самарадорлигини оширишга имкон беради хамда харакат фаоллигини ошириш динамикасига ижобий таъсир курсатади, шунингдек, болаларнинг мунтазам жисмоний машкларга булган кизикишини шакллан-тиришга асос булади.
Адабиётлар:
1. Кабаева А.М. Содержание спортивно-оздоровительного этапа подготовки детей дошкольного возраста в художественной гимнастике канд. дисс. Санкт-Петербург - 2018. 63 с.
2. Амосов Н.М. Раздумья о здоровье. Кемерово, 1999, 198 с.
3. Эштаев А.К. Гимнастикаукув услубий кулланма 2017 й. 78. б. УзДЖТСУ.
4. Ачилов А.М., Акрамов Ж.А., Гончарова О.В. "Болаларнинг жисмоний сифатларини тарбиялаш". Т.: Укув кулланма Узбекистан. 2004 й. 85 б.
5. Бальсевич В.К., Королева М.Н., Майорова Л.Г. Развитие быстроты и координации движений у детей 4-6 лет // Теория и практика физической культуры, 1986, № 10, с. 21-25.
6. Гайдаров Б.Т., Холбоева Г.Х. "Жисмоний тарбия назарияси ва методикаси" "Мактабгача таълим ташкилотларида» "СамДУ" Нашри дарслик. 2020 й. 178 б.
7. Малинина Н.Н. Гимнастика и методика преподования. Ташкент. 2001 й. 123 стр.
8. Чайковская Е. А. Использование игрового стретчинга для развития гибкости у детей седьмого года жизни / Е. А. Чайковская.
- Текст: непосредственный // Молодой ученый. - 2017. - № 13 (147).
- С. 622-625. - УРЛ: ХТТПС://молуч.ру/ арчиве/147/41383/ (дата обращения: 18.09.2020).
9. Гончарова О.В. Ёш спортчиларнинг жисмоний кобилиятларини ривожлантириш. Т.: Укув кулланма, Узбекистон, 2004 й. 57 б.
10. Таджиева М.Х., Хусанходжаева С.И. "Мактабгача тарбия ёшидаги болалар жисмоний тарбия назарияси ва методикаси": 2017. 18. б. Тошкент "Иктисод-Молия. 89-96 бет.
УУК (УДК, UDC): 796.093.43
А Мустакил изланувчи
А.У. ХАМИДЖОНОВ1
^Á -TW 'Наманган давлат университета,
mim Наманган шах,ри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун: [email protected]
БЕЛБОFЛИ КУРАШ СПОРТ ТУРИГА БОЛАЛАРНИ САРАЛАШНИНГ НАЗАРИЙ ВА АМАЛИЙ ТАХДИЛИ
Аннотация
Annotation
Целью статьи является совершенствование системы отбора детей для занятия борьбой на поясах с помощью анкетирования. В статье представлены различные формы вопросов, дана статистика по данным анкетирования; представлен анализ научно-методической литературы, актуальность и цель данной тематики, а также выводы и рекомендации для получения общего представления о борьбе на поясах.
Ключевые слова: борьба на поясах, анкета, отбор, система, совершенствования, подготовка, умение.
Мавзунинг долзарблиги. Бугунги кунда Респуб-ликамизда миллий кураш турларимизни ривожлан-тиришга алохида эътибор каратилмокда. Жумладан, Президентимизнинг 2017 йил 2 октябрдаги "Кураш" миллий спорт турини янада ривожлантириш чо-ра-тадбирлари тугрисида"ги ПЕ-3306-сонли Еарори [1], имзоланиши барчани бирдек кувонтирди. Бунга жавобан белбогли курашчиларимиз 2017 йилда Тур-кманистон пойтахти Ашхобод шахрида ёпик иншоот-ларда булиб утган Осиё уйинларида белбогли кураш спорт тури буйича 57 та медалнинг кулга киритилиши ушбу спорт турининг ривожланаётганидан далолат беради. 2018 йил 5 мартдаги "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги
Ма^оланинг ма^сади суровномалар ёрдамида белботли кураш буйича болаларни саралаш тизимини такомиллаштиришдан иборат. Ма^олада саволларнинг турли шакллари келтирилган, суров маълумотлари буйича статистика берилган, илмий-услубий адабиётлар, ушбу мавзунинг долзарблиги ва ма^сади хамда белботли кураш хасида умумий тасаввур олиш буйича хулоса ва тавсиялар тахлил этилган.
Калит сузлар: белбогли кураш, суровнома, танлов, тизим, такомиллаштириш, уцитиш, майорат.
The purpose of the article is to improve the system of selecting children for "belt wrestling" using questionnaires. The article presents various forms of questions, provides statistics on the survey data, analyzes the scientific and methodological literature, the relevance and purpose of this topic, as well as conclusions and recommendations for getting a General idea of "belt wrestling".
Key words: "belt wrestling", questionnaire, selection, system, improvement, training, skill.
ПФ-5368-сонли Фармони [3] хамда "Спорт турлари буйича терма жамоалар таркибига спортчиларни саралаб олиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Вазирлар Махкама-сининг 2020 йил 4 мартдаги 122-сон карори [4] бу сохага тегишли бошка меъёрий-хукукий хужжат-ларда белгиланган вазифаларни амалга оширишга ушбу маколанинг тадкикот натижалари хам муайян даражада хизмат килади.
Тадкикотнинг максади. Белбогли кураш спорт турига болаларни саралаш тизими ва мазмунини такомиллаштириш услубиятини яратиш ва уни ама-лиётга жорий этиш буйича тавсиялар ишлаб чикиш.
Мавзуни урганилганлик даражаси. Т. Усмонхужаев, Р. Саламов, Ф. Керимов, Ш. Хонкелдиев, А. Абдуллаев,