Научная статья на тему '«Даевы» – боги древних народов Центральной Азии'

«Даевы» – боги древних народов Центральной Азии Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
67
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
дев / даева / дайва / авеста / ригведа / арийцы / индоевропейцы / индоиранцы / индоарийцы / иранцы / зороастризм. / devs / daevas / daiva / avesta / rigveda / aryans / indo-Europeans / indo-Iranians / indo-Aryans / iranians / zoroastrianism.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Шухратжон Абдуллоев

В статье исследуется термин даева, имеющий противоположные значения в таких источниках, как Авеста и Ригведа, его место в пантеоне древних народов Центральной Азии и причины его трансформации. Лингвистические материалы были проанализированы на предмет их совместимости с историческими процессами. Обращалось внимание на то, в какой степени эволюция культа даэва была связана с миграцией индоиранцев.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

“Daeves” – gods of ancient peoples of Central Asia

The article examines the term daev, which has opposite meanings in sources such as the Avesta and the Rig Veda, its place in the pantheon of the ancient peoples of Central Asia and the reasons for its transformation. Linguistic materials were analyzed for their compatibility with historical processes. Attention was drawn to the extent to which the evolution of the cult of the Daevas was associated with the migration of IndoIranians.

Текст научной работы на тему ««Даевы» – боги древних народов Центральной Азии»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

"Daeves" - gods of ancient peoples of Central Asia

Shukhratjon ABDULLOEV1

Termez State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received July 2021 Received in revised form 20 July 2021

Accepted 15 August 2021 Available online 15 September 2021

Keywords:

devs,

daevas,

daiva,

avesta,

rigveda,

aryans,

indo-Europeans,

indo-Iranians,

indo-Aryans,

iranians,

zoroastrianism.

The article examines the term daev, which has opposite meanings in sources such as the Avesta and the Rig Veda, its place in the pantheon of the ancient peoples of Central Asia and the reasons for its transformation. Linguistic materials were analyzed for their compatibility with historical processes. Attention was drawn to the extent to which the evolution of the cult of the Daevas was associated with the migration of Indo-Iranians.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

"Даэва"лар - Урта Осиё кдцимги халцларининг худолари

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

дев,

даэва,

дайва,

авеста,

ригведа,

арийлар,

х,инди-европа,

х,инди-эрон,

х,инди-арий,

эронийлар,

зардуштийлик.

Мацолада "Авеста" ва "Ригведа" каби манбаларда царама-царши маънони англатган даэва атамаси, унинг Урта Осиё цадимги халцлари пантеонидаги урни, трансформацияга учраш сабаблари тадциц этилган. Лингвистик материаллар тарихий жараёнлар билан узаро мувофиц келиши нуцтаи назаридан тах,лил этилди. Даэва култи эволюцисининг х,индиэронийлар миграциясига цанчалик боглицлигига эътибор царатилди.

1 PhD student of the department of "History of Uzbekistan and source study", Termez State University. Termez, Uzbekistan.

E-mail: abdulloyevshuxrat@gmail.com.

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

«Даевы» - боги древних народов Центральной Азии

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

дев,

даева,

дайва,

авеста,

ригведа,

арийцы,

индоевропейцы,

индоиранцы,

индоарийцы,

иранцы,

зороастризм.

В статье исследуется термин даева, имеющий противоположные значения в таких источниках, как Авеста и Ригведа, его место в пантеоне древних народов Центральной Азии и причины его трансформации. Лингвистические материалы были проанализированы на предмет их совместимости с историческими процессами. Обращалось внимание на то, в какой степени эволюция культа даэва была связана с миграцией индоиранцев.

мавзунинг долзарблиги

Даэвалардан иборат кадимги эронийлар* пантеони, ахураларнинг душмани сифатида Заратуштра рад этган илохлар булганини куплаб манбашунос, палеолингвист, тарихшунос, диншунос олимлар уз тадкикотларида таъкидлаб келишмокда. Бирок;, улар кандай килиб, барча хинди-европа халклари учун "худо" тоифасини англатгани холда, эронийлар* учун "иблис" тоифасига узгариб колгани бахсли масала сифатида сакланиб колмокда.

тадкикотусули

Ма;ола манбаларни киёсий - манти;ий тахдил этиш усулида ёзилди хамда фанлараро ёндашув методи кулланилди.

тадкикот натижалари

"Авеста"да тилга олинган даэвалар, Ведаларда тилга олинган эронийларнинг кадимги худолари булгани Ведаларда куйланган дайвалар эронийларнинг даст-лабки худолари булгани тутрисидаги назария ХХ аср бошларида Х. Ломель томонидан билдирилган [22, Б. 291].

Авестада учрайдиган ёаеииа-тауа (У. IX, 18; XXIX, 4; XXXIV, 5; ХШП, 1; УЬ I, 2; 4; 5; V, 13; XIX, 26) ибораси одатда даэваларга сигинувчи, даэва одамлари, даэвапарастлар деб тушинилади. Шунингдек, бу иборани душман "худолар" ва душман "одамлар" деб таржима килинган шакллари хам мавжуд. Иборанинг бундай таржимаси 1898 йили Дарместетер томонидан таклиф этилган: У1. XIX, 26 ва Х. Бартоломэ 1951: У. 34.5 ва 48.1 "иблислар ва одамлар" сифатида таржима кдлган. Шу маънони, Э. Бенвенисте хам куллаган [4, Б. 144-147]. Г. Гноли [10, Б. 76-77.], А.Баусани [3, Б. 110-119], Душесн Гиеман [8, Б. 449] ва Келленс [19, Б. 22] каби олимлар иборани "даэваларни иблислаштириш" яъни худодан иблисга айланган-лиги тутрисидаги назариянинг тарафдорлари саналишади.

"Авеста" ва "Ригведа"даги ахуралар ва даэвалар ракобати кадимги хиндиэрон ва хиндиарий халкдари диний манзарасининг асоси булганлиги тутрисидаги хилма-хил илмий фаразларнинг шаклланишига олиб келди. Кадимги хинд ва эроний жамоалардаги карама-карши мохиятга эга булган иккита илохий тоифалар уртасидаги ракобат сабаблари буйича Х,.С. Нюберг фарази нисбатан машхурдир [24]. У 1907 йилда М. Х,ауг тамонидан - худоларнинг

* Эронийлар - Хинди-европа халкларига мансуб, хиндиэронийларнинг милоддан аввалги иккинчи мигйилликдаги хинди-арий ва эронийларга булинишидан кейин пайдо булган Урта Осиёнинг кадимги ахолиси (м.а. 1600-800 йиллар).

Жaмият вa иннoвaциялap - Oбщecтвo и иннoвaции - Society and innovations Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

икки тoифacидaн б^и тaнлaб oлингyнгa к;aдap xap иккaлacининг xaM эътик;oд oбъeкти булганлиги тyFpиcидaги билдиpилгaн фapaзни бoйитгaн [15]. Унга Rypa биpининг тaнлaниши иккинчисини уз-узидэн "иблиcлaштиpилиши"гa oлиб кeлгaн. Бу жapaëн зapдyштийликaчa булган кaдимги эpoнийлap эътик;oдигa xaM xoc булганини P.C. 3ex^ep [28, Б. 4], Ф. Лл-т^йм [1, Б. 177], CA Hигocиaн [23, Б. 18-19], Вaйцexyфepлap [27, Б. 97-98] xaM тaъкидлaб утишган. Унгa Rypa, дaэвa вa acypanap кypaшининг илдизи x,индиэpoн жaмoacи умумийлиги дaвpигa бopиб тaк;aлaди вa минта^ий xycycиятигa кypa биp xy,ayAa,a Faлaбaгa эpишгaн (тapaфдopлapи Faлaбaгa эpишгaн, Foяcи Faлaбa ^лган) xyдoлap тoифacи ижoбий дeб кэбул ;илиниши, иккинчи дapaжaгa тушган xyдoлap гypyx,ининг галбий oбpaзгa эйлэнишигэ oлиб кeлгaн.

М. Хдуг вэ унинг тapaфдopлapининг икки rypyx, xyдoлapнинг yaapo мyxoлифaти сжсий кypaш oкибaти ЭКЭНЛИГИГЭ oид нaзapияcи тapиxий фaктлapгa acocлaнмaгaн гипoтeзaдиp. Чунки, Вeдa мaтнлapидa "acypa" aтaмacи умумий мaънoдa "дaэвa"лap оиФэтидэ ^бул щлинган кyплaб xyдoлapгa ниcбaтaн к;yллa-нилгaн бyлca, "Aвecтa" дэ "дaэвa"лap coxтa xyдoлap оиФэтидэ бyлca эътикoд oбъeкти булгани paд этилмaйди. Н^йд этилaëтгaн xona! xap иккaлa мэнбэ илдизи яшга aждoдлapи булган пpoтoapийлapгa бopиб тaкaлиши нaтижacидиp. Бу xona^ "acypa" вэ "дээвэ" aтaмaлapининг caлбий ифoдacи лингвистик эвoлюция билэн бoFлик тapздa ypгaнилиши мумкин экэнлигини кypcaтaди.

XX acp бoшлapидa биp ;aTOp нуфузли пaлeoлингвиcтлap "Aвecтa" мaтнлapи acocидa "дээвэ" лap вэ "axypa" лap учун к;yллaнилгaн мaxcyc cy вэ cифaтлapни anoxia тaдкик этишган [12, Б. 97-153]. Macana^ Л.И. Фpaxтeнбepг Aвecтaдaги ëвyз мaвжyдoтлapгa ниcбaтaн дэстлэб xaйвoнлapгa oид cyзлap к;yллaнилгaн, яъни ëвyз oдaм "бypни" xaк;идa гaпиpилгaндa, уни чуч^нинг "тyмшyFи"гa yxшaтишгaн, бундэй cyзлap, acocaн кaмcитишнинг тaъcиpчaнлигини oшиpиш учун к;yллaнилгaн, дeгaн Foяни илгapи cypгaн [21, Б. 13]. X,.Гютepтгa кypa эca, дээвэ учун oдaтдa TOp мэъшли, энг caлбий x,иccий тyшyнчaлapни ифoдaлoвчи, ëмoн тacaввyp шaкллaнтиpaдигaн биp ^ma cинoним cyзлap тэнлэнгэн. У ушбу иxтиcocлaш-тиpилмaгaн cинoнимлapнинг x,eч биpи, фэ^т икки ижoд oлaмининг ижoбий ëra caлбий мaвжyдoтлapини энглэтиш билэн чeклaнмacлигини тaъкидлaгaн [14, Б. 31]. Бу йyнaлишдa aйнкca, Луи Гpeйнинг тaдк;икoтлapи диккaтгa caзoвop. Oлим "Aвecтa" дэги "axypa" вэ "дaэвa"лap учун к;yллaнилгaн 52 тэ ибopaни тaxlлил этиб, эpoний вэ x,инд тил гypyxlлapи ypтacидaги булиниш aтaйлaб, мaкcaдли тapздaги xapaкaт нaтижacи эмэе, бэлки лингвистик эвoлюция нaтижacигa yxшaйди вэ бунинг жaвoбини кaдимги мигpaция вэ иcтилoлapдaн излэш мумкин дeгaн Foяни илгapи cypaди [13, Б. 427-441]. Л.Х,. Гpeйнинг Aвeстaдa эpoнийлapнинг aстa-ceкинлик билэн плэто (яcитoFлик)ни бocиб oлиши xaкидaги ишopaлap (Vd. II,4.) бopлиги тyFpиcидaги кapaши лингвистик нyктaи нaзapдaн acocлaнгaн [11, Б. 702-704]. У яга, к;yйидaги гипoтeзaни тэклиф килaди. Mapкaзий Ocиëдaн, Kacпий дeнгизининг шapк;идaги ганг тeкиcликлap opкaли Эpoн яccитoFлигигa (nnaTOc,ra) бизга x,oзиpчa мaвxyм булган вaктдa x,инди-eвpoпa тиллap oилacининг x,инди-эpoн лax;жacидa cyзлaйдигaн ax,oлининг бocк;ини (ëки бocк;инлapи) бoшлaнгaн, "С товушини кaттик тaлaффyз этувчи бу axon, уз xyдoлapини дaэвaлap дeб этэшгэн. Уз нэвбэтидэ, бу бocкинчилapни, кaттик 'С-ни '%' -га aлмaштиpгaн, xyдoлapини axypaлap дeб этовчи уз кapдoшлapи (ëки кapдoш xan;nap,) мyтaccил юpишлap нaтижacидa жэнубга cилжитиб бopгaн. Ушбу тилидэ '%'- товуши кучэйган xan;nap, "С- лэб гaпиpyвчи уз Kapдoшлapини ceкин-aстaлик билэн cypиб, xoe,pra Хиндиете« xyдyдлapигa кучишга мaжбyp этишган. Тaдк;икoтчи "AßeCTa" вэ 'Pигвeдa"нинг ysapo aлoкaдopлиги вэ фapк;ли тoмoнлapини мигpaция вэ cиëcий жapaëнлap тaъcиpидaги лингвистик эвoлюция дeб бax,oлaйди вэ унта кypa вэ;т утиши билэн эpoнийлapдa deivo- нинг "xyдo" мaънocи, x,индлapдa эca ahura- нинг "xyжaйин" мaънocи эcкиpиб, истeъмoлдaн чиккaнгa yxшaйди [13, Б. 438].

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

"Авеста" ва "Ригведа" дан айнан, кайси бири бахс этилаётган атамаларнинг кадимий мазмунини сакдаб колганига эътибор каратиш шарт. Табиийки, Авеста билан таккосланганда Ведалар кадимийрок ва нисбатан яхширок сакданган. Заратуштра янги диннинг асосчиси сифатида ислохотларни амалга оширган холда, хинд жамиятида бундай инкилобий узгаришлар амалга ошмаган ва протоарийлар даври Ведалар давридан бироз аввалро; булган. Мана шу омилларга аксарият тад;и;отчилар даэвалар култини Ригведа асосида талцин этишни маъкуллашади.

Шу билан бирга, ю;орида таъкидланган шаклда "Авеста" дагига ухшаб, протоарийлар даврига оид Ригведа маълумотларини шунчаки танлаб, жамлаш оркали протоарийларнинг диний таълимоти ва атамаларини тиклаш имконсиз. Факщтина, Ведалар ва Авеста атамаларини узаро киёсий та;;ослаш йули билангина уларни топиш мумкин.

ХХ асрнинг 60-йилларига келиб урталарига келиб П. Тиме тамонидан нашр этилган "Митанни шартномаси" даги хиндиарий худоларининг тал;ини [26, Б. 177], атамалар мохияти узгаришининг хинди-эронийлар жамиятидаги булиниш билан ботлаш тоясини шубха остида колдирди. Шартномада митаниликлар эъти;од ;илган бир канча Веда худолари номи келтирилган эди. Бу маълумотга асосланиб Т. Берроу милоддан аввалги II мингйилликда Урта Шаркда яшаган арий жамоа-ларига нисбатан протохиндарийлар атамасини куллайди ва "даэва"лар бу хал;-ларнинг худолари булганини, аммо улар кейинчалик хщто «Авеста»даги эронийлар пантеонида бир хил ном учрасада, асл мохияти узгарган худолар булганини таъкидлаган [5, Б. 123-140]. Т. Берроу Х,.С. Нюберг таклиф этган тояни рад этади, унга кура "даэва" эронийлар учун доимо иблисни англатган, худони англатувчи атама эса "бага" сузидир. Бундан таш;ари "Авеста"да "бага" атамаси кулланил-майди, Т. Берроуга кура кадимги эрон худоларининг янги дин - Ахура Мазда динидаги узгариши "язата" билан ифодаланган.

Т.Берроунинг ушбу караши Г.Гноли томонидан мутла;о рад этилади. Г. Гноли «Авеста»да "даэва" атамаси умумий маънода "худо"ни ифодалагани хдкида куплаб далиллар келтиради ва бу ном Заратуштра томонидан воз кечилган эроний ёки арийларнинг илохдарига нисбатан кулланганини таъкидлайди [9, 57; Б. 10, 76]. А.Баусани Эронда яккахудолик таълимоти хдкидаги тадкикотида даэва атамасига оид хилма-хил карашларни мухокама ;илган [3, 110-119-б.]. Шунингдек, А.Баусани daeuua-masya иборасини «Авеста» матнларида салбий маъно касб этганини таъкидлаган холда, "лаънатланган илохдар" шаклида эмас, балки "куйи тоифадаги илохдар (daimon)" ёки "жин" (genio) деб таржима ;илган [2, Б. 29-31]. Олим Маеуа"нинг жин вариантидаги маъносини араб тилидаги 'жин" билан так;к;ослаган. Фикримизча, бу та;;ослаш кенг маънода амалга оширилмаган, хамда етарлича асосланмаган. «Авеста»да демонологик хусусият нихоятда яхши ёритилганини алохида китоб - Видевдатанинг яратилиши хам тасдикдайди, аммо унда хам "даэва"ларнинг фалсафий мохияти акс эттирилмаган.

Маънолардаги ;арама-;аршиликнинг сабабини Ж. Келленс географик омиллар билан ботлайди [20, Б. 54-55]. Олим, XIX асрдаё; Дармстетер томонидан атаманинг карама-карши маънолилигига оид билдирган фикрини куллаб куватлайди [6, Б. 259-271], унга кура эронийлар пантеонида "даэва"ларнинг кабул килинмагани кадимги анъаналар балан ботлик [18, Б. 290]. Ж. Келленс зардуш-тийликкача эроний тилидаги худони ифодаловчи суз "бага" (baga) булгани хащдаги Т.Берроунинг фикрига кушилади, бундай караш "даэва" номи билан аталувчи куплаб салбий хусусиятларни ифодаловчи кадимги илохдарнинг мохиятини урганишимизда кул келади. Ж.Келленсга кура «Авеста» матнларида салбий илохдарга оид зиддиятли маълумотлар ва узок эволюцион ривожланиш йулини босиб утганлиги, "Авеста"нинг энг кадимги кисмларида "даэва"ларнинг ёвуз мавжудот булган деган карорга келишимизга тускинлик килади [19, Б. 22].

^aMHHT Ba нннoвaцнflAap - Oöm,ecTBo u нннoвaцнн - Society and innovations Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

xyfloca

föKppHgara MyAoxa3aAapra acocAaHuö, '"^Ba", "axypa" Ba "6ara" aTaMaAapu-HuHr эpoнннAap gHHHH naHTeoHugaru ypHu, KeAuö nu^mu Ba Moxu^THra oug öup ;aHHa xyAocaAapHu TaKAu^ Kjunum MyMKHH. Bup Tapa^gaH, «ABecra» MaTHAapuga '"^Ba" aTaMacHHHHr y3ura xoc TafiKHHHra aAoxuga эbтнöop Kjunum ao3um. «ABecTa»ga aKc эттнpнAraн caAÖuH ^uKpAap Axypa Ma3ga эbтнкogннAapннннг ymöy xygoAapra HucöaTaH ;aHgan MyHocaöaTga ö^AraHAuruHu KypcaTagu Ba öy yAapHuHr KaguMHH aHbaHaAapHu gaBOM эттнpгaн öom;a эpoннн ^aMoanap öuAaH oauö öopraH KypamuHHHr öup KucMHgup. ",,aэвa"ra cHFHHyBHHnapHHHr '"^BuaHT - gaэвa-napacTAHK" aMa^uëTu ;aTTHK; TaH;ug kh^hhhö, "ga3Ba'Aap ëBy3 uAoxAap cu^araga AabHaTAaHumu gacTAaö raTa Mag^u^apuga ynpangu. By MacaAaga ^.KeAAeHcHuHr ^uKpuHu [17, B. 242]. HcpaэA KaMnoc xaM Ky^naraH. H.KaMnoc "ga3Ba"^apHuHr HHru naHTeoHga pag этнAнmннн ynapHuHr xapaKTepugaru ëBy3AuK xucAaTAapu öuAaH Ö0FAHKAHГH Typpucugaru TapuxmyHocnuKgaru aHbaHaBun KapamgaH ^aprçAu yAapo; öy ^apaëHHu naHfaMÖapHuHr MOHOTeucTuK TabAuMoTu öuAaH öoFAangu [16, B. 41]. 3apaTymTpa Tapruö этгaн Axypa Ma3ga KyAbTu aTpo^uga öupAamyBHu guHun TabAuMoTHuHr nango öyAum Ba;Tura oug нoaннкAHKAap xa^urana y3uHuHr enuMuHu TonraHu ny;. ,apxaкнкaт, guHun TabAuMoTAapHuHr puBo^AaHum ôo^u^apu aHbaHacura xoc Tapuxun ^apaëHAapHu «ABecTa»HuHr энг кagнмгн ^cmu raTaAap MaTHugaH aHrAaö oAum MyMKuH. «ABecTa» Mag^u^^apugaru HHru TabAuMoT gabBaT этнAгaн gaBp Ba xygyg MyxuTu xaкнgaгн MabAyMoTAapHu TaxAuAu op;aAu raTa ^aMoanapu Ba "ga3Ba"Aapra curuHyBHuAap öupra HmamraHuHu anTum MyMKuH. Oa;aT, Axypa Ma3gara curuHum oMMaAamraHugaH KenuH '"^Ba"Aap эbтнкog oöbeKTu cu^aTugaru MaB;euHu нyкoтнmraн. ByAapHuHr öapnacu T.Beppoy [5, B. 123-140], ^.KeAAeHc [17, B. 240-251], A. flmrç [7, B. 111-114] H. Cumc-Yuahm [25] KaöuAapHuHr кaцнмгн эpoнннAap naHTeoHuga xygo TymymacuHu u^oganoBHu cy3 "öara" öyAraHu Typpucugaru ^uKpura к;ymнAнmгa acoc öyAagu Ba öy aTaMa "ABecTa"rana xaMga yHgaH KenuHru gaBpAapga xaM xygo MabHocuga ^AAaH^ KeAuHraH.

ooh^a^ahh^rah aflabhëtflap pyhxath:

1. Altheim F., Zarathustra und Alexander, Eine ost-wetliche Begegnung, Frankfurt a. M.: Fischer. 1960. - PP. 177.

2. Bausani A. Religion in Iran. From Zoroaster to Baha'ullah. New York. Bibliotheca Persica Press. 2000. - PP. 29-31.

3. Bausani A. «Monoteísmo e Iran», en G. Gnoli (ed.), Orientalia Romana, Roma: Bardi, 1985, -PP. 110-119.

4. Benveniste E, «Hommes et dieux dans l'avesta», en G. Wiessner (ed.), Festschrift für Wilhelm Eilers, Wiesbaden: Harrassowitz, 1967. - PP. 144-147.

5. Burrow, T. «The Proto-Indoaryans» Journal ofthe Royal Asiatic Society 2, 1973. pp. 123-140.

6. Darmesteter, J. Ormazd et Ahriman, Paris: PUF. 1877. - PP. 259-271.

7. Dietz, A. «Baga and Mièra in Sogdiana»: Acta Iranica 17, 1978. - PP. 111-114.

8. Duchesne-Guillemin, J., «L'iran antique et Zoroastre», en Histoire des Religions i, Paris: PUF, 1970. - P. 449.

9. Gnoli, G. (1985), De Zoroastre à Mani. Quatre leqons au Collège de France, Paris: Institut d'Études Iraniennes. 1985. ff. 57.

IIU Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 8 (2021) / ISSN 2181-1415

10. Gnoli, G., Zoraster's Time and Homeland, Napoli: Istituto Universitario Orientale, Seminario di Studi Аsiatici. 1980. - PP. 76-77.

11. Gray L.H. Blest, Abode of the (Persian) 11 Encyclopedia of Religion and Ethics, II, Edinburgh, 1910. - PP. 702-704.

12. Grey L.H. A List of the Divine and Demonic Epithets in the Avesta. 11 Journal of the American Oriental Society. Vol 46 (1926). - PP. 97-153.

13. Grey L.H. The "Ahurian" and "Devian" Vocabularies in the Avesta. || Journal of the Royal Asiatic Society./ Volume 59| Issue 03| July 1927. - PP. 427-441.

14. Güntert H. "Ueber die ahurischen und daevischen Ausdrücke im Avesta, eine semasiologische Studie," // Sitzungsberichte der Heidelberger Akademie der Wissenschaften, philosophisch-historische Klasse, 1914, Abhandlung 13. - P. З1.

15. Haug M. The Sacred language, writings, and religion of the Parsis. London. 1907

16. Israel C.M.. Ahuras, dâeuuas y bagas: una revisión de la terminología religiosa del panteón Iranio antiguo. A paraître dans Bandue (Revista de la SECR) Vol: 1. 2007. - P. 41.

17. Kellens J. «Characters of Ancient Mazdaism»: History and Anthropology 3, 1987, - P. 242.

18. Kellens J. «Les achéménides dans le contexte indo-iranien»: Topöi, 1997, sup. 1, - P. 290.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

19. Kellens J. Essays on Zarathustra and Zoroastrianism, Costa Mesa: Mazda Pub. 2000. - PP. 22.

20. Kellens, J. Zoroastre et l'Avesta ancien, Paris: Peeters Pub. 1991. - PP. 54-55.

21. Leo J. Frachtenberg. Etymological Studies in Ormazdian and Ahrimanian Words in Avestan 11 Spiegel Memorial Volume, Bombay, 1908, p. 13.

22. Lommel, H. Die Religión Zarathustras nach dem Awesta dargestellt, Tubingen: J.C.B. Mohr. 1930. ss.291. [88-92].

23. Nigosian S. A., The Zoroastrian Faith, Quebec: McGill-Queen's. 1993. - PP. 18-19.

24. Nyberg H. S., Die Religionen des Alten Iran, Leipzig: Neudr. d. Ausg. 1938.

25. Sims-Williams, N. (1989), «BAGA», en Encyclopaedia Iranica, accesible en Internet (www.iranica.com|newsite|articlenavigatión|index.isc).

26. Thieme P. "The 'Aryan' gods of the Mitanni treaties", JAOS, 60, 1960, 301-317.

27. Wiesehüfer, J., Ancient Persia, New York: i B Tauris & Co. Ltd. 1996. - PP. 97-98.

28. Zaehner R.C., Las doctrinas de los magos. Introducción al zoroastrismo, Buenos aires: Lidium. 1983. - P. 4.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.