Научная статья на тему 'COMPLIANCE WITH JOURNALISTIC ETHICS IN MODERN EGYPTIAN PRESS'

COMPLIANCE WITH JOURNALISTIC ETHICS IN MODERN EGYPTIAN PRESS Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
38
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МОРАЛЬ / НРАВСТВЕННОСТЬ / ЖУРНАЛИСТ / ЭТИЧЕСКОЕ НОРМЫ / МЕЖДУНАРОДНАЯ ЭТИКА / ГАЗЕТА

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Исмоилова Фарзона

В данной статье рассмотренна вопрос о том, на сколько египетские журналисты в своих публикациях соблюдают международные нормы журналистской этики. Также подвергнута анализу несоблюдения журналистами международных журналистской правственности в египетское печати. Автор статьи стремилась исследовать причинны нарушения журналистской морали и сделать об этом обснованые заключения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОБЛЮДЕНИЕ ЖУРНАЛИСТСКОЙ ЭТИКИ В СОВРЕМЕННОЙ ЕГИПЕТСКОЙ ПЕЧАТИ

In this paper, consideration is, how many Egyptian journalists in their publications adhere to the international norms of journalistic ethics. Also assayed non- journalists in international journalism pravstvennosti Egyptian press. The author sought to investigate the causes of the violation of journalistic ethics and make this obsnovanye conclusion.

Текст научной работы на тему «COMPLIANCE WITH JOURNALISTIC ETHICS IN MODERN EGYPTIAN PRESS»

Как было отмечено, после 1991 года Латифи появившись на политической арене, немного отошёл в сторону от журналистики, малозаметными также являются в этот период его сочинения.

В заключение можно отметить, что 50-80-е годы ХХ столетия были годами развития публицистической деятельности O. Латифи. В этот период не было важных тем или задач, которые оставались бы вне поля зрения Латифи. Он всегда бесстрашно писал в пользу народа, против политики правящей партии и строгой цензуры боролся с недобросовестными и эгоистичными руководителями.

Литература:

1. Гулов С. Атовуллоев Х. Школа мастерства: Творческое наследие О. Латифи. - Душанбе, 2009. - 132 с.

2. Латифи О. Белая осень. - Душанбе: «Ирфон», 1974. - 160 с.

3. Латифи О. Родники жарких долин // Правда. - 24 февраля 1987.

4. Усмонов И., Давронов Д. Таърихи журналистикаи тон ик. - Душанбе, 2008. - 280 с.

5. Юсупов Х., Мыслить не ординарно, решения принимать не стандартные // Коммунист Таджикистана. - 1990. - 22 июля.

6. Якубова М. Люди и вершины. - Москва, Фонд имени И. Д. Сытина, 2011. - 212 с.

7. Якубова М.М. Последняя весна Отахона Латифи. - Душанбе: ООО «Контраст», 2006. -306 с.

ОТАХОН ЛАТИФИ И ЕГО МЕСТО В СОВЕТСКОЙ ЖУРНАЛИСТИКЕ

В этой статье автором исследована роль и место Отахона Латифи в советской журналистике. Автор статьи приводит интересные примеры о публикациях Латифи в газете «Правда». В статье отмечается, что публикации Отахона Латифи считаются хорошим образцом советской публицистики, посредством, которой поняв суть таджикской советской журналистики, можно оценить её по достоинству.

Ключевые слова: Отахон Латифи, политика, культура, общественность.

OTAKHON LATIFI AND HIS PLACE IN THE SOVIET JOURNALISM

In this article the author investigated a role and Otakhon Latifi's place in the Soviet journalism. The author of article gives interesting examples about Latifi's publications in the Pravda newspaper. In article it is noted that Otakhon Latifi's publications are considered as a good sample of the Soviet journalism, by means of which having understood an essence of the Tajik Soviet journalism, it is possible to appreciate it.

Keywords: Otakhon Latifi, policy, culture, public.

Сведения об авторе: Бобомуродова Гулноза, аспирант Таджикского национального университета, e-mail: [email protected]

About author: Bobomurodova Gulnoza, post-graduate student of the Tajik National University

РИОЯИ ОДОБИ ЖУРНАЛИСТЫ ДАР МАТБУОТИ МУОСИРИ МИСР

Исмоилова Ф.

Донишгоуи миллии Тоцикистон

Сухан, рафтор ва гуфтори рузноманигорон хамеша дар мадди назари омма аст, зеро мардум чи дар чашну хурсандй ва чи ч,ангу нооромй сухани журналистро чун хак;ик;ати бебахс кдбул мекунанд. Ин хама масъулияти рузноманигорро нисбати касби худ зиёд мекунад ва уро водор мекунад, ки дар хама маврид эхтиёткор бошад, хар навишта ва ё гуфтаи худро дар доираи одобу ахлок; ба омма пешниход кунад. Фаъолияти журналистон аз руи як кдтор к;онунх,о ва санадхои байналмилалй ба рох монда шудааст. «Меъёрхои байналмилалии ахлок;и журналистй» аз зумраи чунин санадхост, ки соли 1983 дар чахорумин чаласаи машваратии созмонхои байналмилалй ва минтакдвии журналистон дар шахри Прага пазируфта шудааст. Чун ин санади байналмилалй аст, риояи дах меъёре ки он мукдрар кардааст барои тамоми журналистон новобаста аз самти фаъолият ва макони зист тавсия дода мешавад.

Дар Ч,умхурии Миср фаъолияти BAO, дар доираи конунхои махсyс ва санадy маеъёрхои муайян сурат мегирад. Матбуоти феълии Миср ба журналистикаи солхои 90-уми асри гузаштаи Точикистон монандй дошта, дар он на хамеша меъёрхои одоби рузноманигорй риоя мешавад. Масалан, pyзномаи «^л-Масо^» берун аз доираи этикаи pyзноманигоpй хабареро дар бораи шикасти аввалини ихвонихо бо чунин сарлавха овардааст: «Сукути аввал: як ихвониро куштанд». Дар ин хабар аз чумла, чунин омадааст: «Нокомии аввалини ихвонихо ин аст, ки як нафар чавони чонибдори ихвонихо аз тарафи полисон дар натичаи тирпаронй кушта шуд. Ин чавон донишчуи факултаи дорусозй буда, аъзои хизби «Озодй ва хакикат» буд» [1]. Дар пахлуи ин хабар сурати часади пур аз хуни чавони кушташуда бо чашмони кушода оварда шудааст, ки ин рафтор натанхо берун аз доираи этикаи pyзноманигоpист, балки чунин рафтор аз доираи одамгарй хам дур аст. Ин тарзи навиштан ва овардани сурати чавони кушташуда нафрати хонандаро нисбати pyзноманигоp меорад ва аз тарафи дигар, хабару акси мазкур хисси интик;оми чонибдорони Даракати Ихвонулмуслиминро бедор мекунад. Дол он ки «Вазифаи аввалиндарачаи журналист дар чомеа ин аст, ки ахбори аник ва дурустро бо риояи этикаи pyзноманигоpй ба хонанда пешниход кунад» [4, с. 19].

Чунин хабархо дар ин давра дар матбуоти Миср хеле зиёд нашр мешаванд. Масалан, pyзномаи «Aл-Мисpиюн» хабари кушта шудани шайхи як кабилаеро дар шахри Сант Катрин навиштааст: «Шайх Aхмад Дусайн Даришй аз чониби шахсони номаълум мавриди хамла карор гирифт, ки дар натича шайх ба халокат расид...» [11]. Дар пахлуи ин хабар низ сурати шайхи кушташуда бо руи пур аз хун ва тани нимурён оварда шудааст. Бо вучуди оне ки эхтироми хаёти шахси ва шарафи инсонй яке аз принсипхои «Меъёрхои байналмиллалии ахлоки журналистй» аст, дар ин хабар этикаи pyзноманигоpи риоя нашуда, расми пурхуни шайхи кушташудаи як кабилаи машхурро, ки уро хазорон нафар мешинохтанду эхтиромаш мекарданд, оварда шудааст.

Дар бораи риояи этикаи касбии журналист дар китоби «Журналистикаи точик ва масъалахои низоми нави чахон» дуруст кайд шудааст, ки риояи этикаи касбй аз талаботи мухими фаъолияти журналист мебошад. Бахусус дар шароити муосир, ки накши BAO дар инъикос ва халли масъалахои мубрами байналхалкй ба маротиб боло рафтааст, журналист натанхо чун расонандаи хабар , балки хамчун ташаккули афкори омма сахмгир аст. Aз ин py, шароити имpyза аз журналист масъулияти баландро такозо мекунад.[6,36] Вокеан имруз pyзноманигоp аввалин талаботе, ки бояд риоя кунад, ин риояи ахлоки рузноманигорй мебошад. Тибки меъёрхои «Хартияи BAO-и исломй» дар сурати пайдо шудани мушкилот миёни мардум барои халли он кормандони BAO-и исломй бояд мардумро ба хамдигарфахмй, сабуриву пуртокатй ва солимфикрию бародарии исломй даъват намоянд. Мутаасифона, дар ин давраи нооромихои Миср pyзноманигоpон натанхо этикаи журналистиро риоя намекарданд, балки навиштахояшон аз доираи одаму одамгарй фарсаххо дур буд.

Дар ин давра pyзномаи «Aл-Мисpия-ал-явм» бошад, дар сахифаи аввали худ расми собик президенти Миср Дусни Муборак, ки бо табъи хира дар пушти панчараи махкама буд ва дар пахлуи он расми Мухаммад Мурсй, ки бо табъи болида дар ихотаи мухофизони зиёд кадам мезад ва боз хам расми дигари Мурсй хангоми чаласаи хукуматй, хамзамон боз як расми дигари Мухамад Мурсй, ки танхо кадам зада истодааст, оварда шудааст. Дар маколае, ки дар бораи Мурсй навишта шудааст, омадаст, ки: ««Дируз раисчумхур Мухаммад Мурсй бо либосхои оддй барои хондани намози чумъа ба масчид омад. Мардуми зиёд аз ин рафтори президент сахт тарсиданду ба y гуфтанд, ки намозашро тез хонда равад, зеро бе мухофиз дар байни мардум истодани президент ба чони y хатар дорад. Aммо Мухаммад Мурсй дар чавоб гуфт, ки ман аз чизе ва аз касе наметарсам ба чуз Худо. Дар фарчоми намоз имомхатиб ба намозгузорон py оварда гуфт, ки мо бояд аз ин вазъи ноороми кишварамон ноумед нашавем, баръакс бояд бахри пешравии он кушиш кунем ва дар атрофи президент хама якчо чамъ оем. Дангоми аз масчид баромадан намозгузорон ба Мурсй бо садои баланд гуфтанд: «Мо хама бо шумоем, эй президент. Мо неруманд аз дар арсаи сиёсат будани шумоем» [10]. Дар хабархои дигари ин сахифа низ Мурсиро таърифу тавсифи зиёд кардаанд, аммо дар хамин сахифа дар бораи собик президент Дусни Муборак навиштааст, ки «Фардо мухокимаи суди собик президент Дусни Муборак ва як катор чехрахои саршиноси кишвар баргузор мегардад. Бояд гуфт, ки Дусни Муборак дар давоми хукмронии худ бо ришвахуриву фасодкории худ Мисрро кариб буд ки ба нестй барад. Дамчунин y дар катли нафарони зиёд дар инкилоби 25 январ гунахгор дониста

мешавад...» [2]. Дамагй ду сол пеш ин рyзнома низ чун дигар рyзномаxои мисрй доимо таърифу тавсифи Mуборакро мекард. Баъд аз муддате боз xамин рyзнома таърифи Mурсиро карда, Дусни Mуборакро танкид мекунад. Вале боз баъд аз бегуноx эълон шудани Mуборак маxз xамин рyзнома Mуборакро бегуноx мегуяд ва Mурсиро бошад «котил, ришвахур, маснабпараст, дуруггу....» ном мебарад . Чунин рафтор, ки рyзнома ва рyзноманигор xар лаxза мавкеашро тагир медиxаду лаxзе нафареро таъриф мекунад ва чанд муддат паст онро таxкиру танкид мекунад, аз доираи одоби рyзноманигорй берун аст. Дуруст аст, ки «ВAО ба монанди макомоти давлатй наметавонад нисбати вайронкунандагони тартибот ва низоми эътирофгашта мучозотро истифода намояд. Aммо дар баъзе xолатxо фаъолияти онxо бештар самараноктар аст. Зеро ощо ба x0дисаx0 баxои ахлокй медиxанд ва чунин xолат сатxй баланди таъсиррасониро касб менамояд» [7, с. ЗЗб]. Вале агар худи донандагони конун ва таргибкунандагони ахлоки xамидаи инсонй мдани омма худ оддитрин принсипxои ахлокиро вайрон кунанд чй? Дар ин сурат рyзноманигорон мардумро ба кучо мебаранд?

Рyзномаи «Aш-Шаъб» бошад, ба мисолxои боло монанд маколаеро дар як саxифа овардааст дар бораи нооромщо дар кишвар, дар мдани макола расми руй аз хуни чавони кушташудаи бе пой оварда шудааст, дар кисми болои макола бошад расми рyзноманигор, ки хандида истодааст, чоп шудааст. Чунин чобачогузории суратxо бинандаро ба газаб меорад. Дар макола рyзноманигор xарбиëнро чонибдорй карда, менависад, ки «Дар задухурд миëни xарбиëн ва чонибдорони Ихвонулмуслимин здада аз 200 нафар кушта шуд. Хурсандиовараш он аст, ки аз мдани кушташудагон кисми зждашон намояндагони ихвониxоянд...» [8].

Новобаста аз вазъияту xолат вазифаи аввалиндарачаи журналист ин иттилои сареъро расонидан ба омма аст. «Дар шароити имрyза, ки иттилоот дар шаклгириии мавкеи шахсии шаxрвандон ва инкишофи чомеъа накши нщоят муxим дорад, ВAО бояд масъулияти ахлокии худро ба хубй эxсос намояд» [5, с. 108]. Mутаасифона, дар матбуоти Mиср на дар xама маврид ахлоки журналиста аз чониби рyзноманигорон риоя мешавад. Дамчунин новобаста аз он ки нафарони кушташуда чонибдори xарбиëнанд ва ë ихвониxо онxо низ мусулмонанд ва дар ислом рехтани хуни муъмин бадтарин ^tox аст. Дар ин маврид дар «Хартияи ВAО-и исломй» омадааст, ки кормандони ВAО-и исломй бояд барои xифзи арзишxои исломй, аз акидаxои бад нигоx доштани мардум ва аз таъсири xама хатарxо эмин дошатни омма аз пахш ва нашри маводи xархела худдори кунанд ва ë дар доираи чорчубае амал намоянд. Рyзномаи <^л-Aхбор» бошад, бо навиштани хабар дар саxифаи дуюми рyзнома дар бораи сарояндагону актрисаxои хоричй расмxои нимурëни ощоро меорад, ки бахсус ин амал дар кишварxои исломй макбул нест. Ин кори «^л^хбор» натанxо дар як шумора, балки дар xар шумораи ин рyзнома дида мешавад ва ин рафторро рyзномаи мазкур як навъи чалби аудитория медонад. Aммо xеч кадом рyзноманигор набояд барои манфиати худ шуда меъëрxои одоби байналмилалиро поймол кунад.

Дарчанд худи матбуоти Mиср дар ин давра меъëрxои байналмиллалии ахлоки журналистиро риоя намекарданд, аммо боз васоити ахбори оммаи хоричиро, ки дар Mиср фаъолият доштанд, барои риоя накардани этикаи журналистй фаъолияташро катъ менамуданд. Mасалан, фаъолияти шуъбаи дар Mиср будаи шабакаи телевизионии «^л-Чдзира^ро барои акредитатсия надоштан ва ахбори берун аз этикаи журналистиро пахш карданаш катъ карда шуд.

Рузи 27 августи соли равон дар рyзномаи давлатии «Aл-Axрам» маколае нашр шуда, ки дар он даст доштани Aмрико ва бевосита сафорату сафири Aмрико дар Mиср дар ноооромщои ин кишвар оварда шуда буд. Aз чумла дар маколаи мазкур зикр шуда буд, ки «Дар нооромщои Mиср дасти хоричиëн дида мешавад. Бахусус яке аз кишварxои бузург Aмрико дар ин нобасомонщои кишвари Mиср бузург аст. Сафоратхонаи ИMA дар Mиср ин яке аз нооромкунандагони асосии вазъият ба шумор меравад. Mахсусан, сафири Aмрико дар Mиср Энн Патерсон яке аз игвоангезони асосй дар чомеаи Mиср ба шумор меравад.» [9]. Чопи ин макола дар чомеаи Mиср як таxрикеро ба вучуд овард. Сафири ИMA дар Mиср Энн Патерсон ба ин макола посух гуфтааст. Aз чумла дар мактуби сафир омадааст, ки «Mуxтарам Aбду Носир ман ин мактубро барои он менависам, ки дар бораи ин дуруги гуфтаатон худатон як чавобия нависед. Зеро он ш-г^оме, ки ман гу£ бевосита дар ноором кардани Mиср саxмгузор бошам, куллан дуруги маxз аст. Дар ин навиштаxо xатто оддитарин принисищои ахлоки журналистй риоя нашудааст. Ин рузноманигор маколаи мазкурро на дар асоси

як факти аник, балки дар асоси хаёлбофихои худ навиштааст, ки ин чиз хоси журналистика нест...» [3].

Дар ин давра тахдиру тухмати ашхоси баландмадомро низ дар матбуот дидан мумкин аст, ки ин хама берун аз доираи ахлоди рузноманигорист. Рузноманигорони мисрй тахти шиори озодии баён хар гуна маводро берун аз доираи одоби журналиста дар матбуот нашр мекарданд. Кисми зиёди рузноманигорони мисрй озодии суханро дар он мебинанд, ки хар чи хоханд гуянду хар чи ки хоханд нависанд. Дар матбуоти феълии Миср зери шиори озодии баён дар аксар рузномахо этикаи журналистй риоя намешавад. Аммо наметавон гуфт, ки дар матбуоти Миср тамоман этикаи журналистиро риоя намекунанд, зеро рузноманигороне низ хастанд, ки бо навиштахои худ заррае хам бошад, бахри оромии Миср сахмгузор мешаванд.

Адабиёт:

1. Абдулъоти М. Судути аввал: як ихвониро куштанд//Ал-Масоъ.-2013.-27 июн.

2. Ахмад Ш., Фотима М. Имруз.. .«Кафасе»-ро, ки дар он Муборак ва Алову Ч,амол аст се хазор полис мухофизат мекунад // Ал-Мисрия-ал-явм. - 2013. -13 апрел.

3. Белая Господина обиделась на непочтительность туземной газетёнки и решила научить её настоящей журналистике [Электронный pecypc].-URL: http://perevodika.ru/articles/23462.html

4. Дебора П. Независимая журналситика. - П.Дебора/ ГД США.-2006. - 96 с.

5. Журналистикаи байналхалдй К V. Мачмуи мадолахо.- Душанбе, 2013.-136 с.

6. Журналистикаи точ ик ва масъалахои низоми нави ч ахон. Мачмуи мадолахо.- Душанбе, 2004. - 88 с.

7. Зокиров Г. Сиёсатшиносй. Дастури таълимй. / Г.Зокиров. - Душанбе, 2010. - 500 с.

8. Мачдй А. Мунодишаи мазхабй // Аш-Шаъб. - 2013.-27 июн.

9. Надши Амрико дар нооромихои Миср//Ал-Ахром.-2013.-27 август.

10. Холид У. Президент ба намозгузорон гуфт «фадр»-ро аз байн мебарам ва дувахои мусаллаху мадомоти полисро аз фасод пок мекунам // Ал-Мисрия-ал-явм.-2013.-13 апрел.

11. Яхё З. Х,удуди башар:полис чехраи зишти худро дар Сант-котрин ошкор кард // Ал-Мисриюн. - 2013. - 28 июн.

СОБЛЮДЕНИЕ ЖУРНАЛИСТСКОЙ ЭТИКИ В СОВРЕМЕННОЙ ЕГИПЕТСКОЙ

ПЕЧАТИ

В данной статье рассмотренна вопрос о том, на сколько египетские журналисты в своих публикациях соблюдают международные нормы журналистской этики. Также подвергнута анализу несоблюдения журналистами международных журналистской правственности в египетское печати. Автор статьи стремилась исследовать причинны нарушения журналистской морали и сделать об этом обснованые заключения.

Ключевые слова: мораль, нравственность, журналист, этическое нормы, международная этика, газета.

COMPLIANCE WITH JOURNALISTIC ETHICS IN MODERN EGYPTIAN PRESS

In this paper, consideration is , how many Egyptian journalists in their publications adhere to the international norms of journalistic ethics. Also assayed non- journalists in international journalism pravstvennosti Egyptian press. The author sought to investigate the causes of the violation of journalistic ethics and make this obsnovanye conclusion.

Keywords: morality, ethics, the journalist, ethical standards, international ethics, the newspaper.

Сведения об авторе: Исмоилова Фарзона, аспирант кафедры международной журналистики Таджикского национального университета, e-mail: [email protected]

About author: Ismoilova Farzona, post-graduate student of the chair of international journalism, Tajik National University

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.