Научная статья на тему 'ЧОЛҒУ ИЖРОЧИЛИНИ ЎҚИТИШ БЎЙИЧА ИЛМИЙ-ИЖОДИЙ ЁНДАШУВЛАР'

ЧОЛҒУ ИЖРОЧИЛИНИ ЎҚИТИШ БЎЙИЧА ИЛМИЙ-ИЖОДИЙ ЁНДАШУВЛАР Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
24
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
миллий қадрият / чолғу ижрочилиги / маҳорат / репертуар / бадиий / мусиқа маданияти / мумтоз мусиқа / маданият / касбий билим

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Фаррух Абдуазимов

Мақолада чолғу ижрочилигини ўқитишдаги ёндашувлар, шунингдек, мусиқий маданиятни оммалаштирувчи, юқори малакали созандаижрочиларни таёрлашнинг педагогик-психологик ва услубий жиҳатлари ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЧОЛҒУ ИЖРОЧИЛИНИ ЎҚИТИШ БЎЙИЧА ИЛМИЙ-ИЖОДИЙ ЁНДАШУВЛАР»

HO^FY H^POHMHHH y^HTHm EYHHHA H^MHH-H^O^HH

EHAAmYB^AP

Фаррух Абдуазимов

Юнус Ражабий номидаги узбек миллий мусика санъати институти

Аннотация: Маколада чолгу ижрочилигини укитишдаги ёндашувлар, шунингдек, мусикий маданиятни оммалаштирувчи, юкори малакали созанда-ижрочиларни таёрлашнинг педагогик-психологик ва услубий жихатлари ёритилган.

Калит сузлар: миллий кадрият, чолгу ижрочилиги, майорат, репертуар, бадиий, мусика маданияти, мумтоз мусика, маданият, касбий билим

SCIENTIFIC AND CREATIVE APPROACHES TO EDUCATION OF

INSTRUMENT PERFORMERS

Farrukh Abduazimov Uzbek National Music Art Institute named after Yunus Rajabiy

Abstract: The article describes approaches to teaching musical performance, as well as pedagogical, psychological and methodological aspects of training highly qualified performing musicians, popularization of musical culture.

Keywords: national value, musical performance, skill, repertoire, artistry, musical culture, classical music, culture, professional knowledge

Янгиланаётган жамиятда миллий кадриятларни тиклаш, шахс маънавиятини юксалтиришга доир юкоридаги вазифалар соглом ижтимоий мухитнинг карор топиши; фукаролар маънавий-ахлокий етуклигини таъминлаш масаласининг давлат сиёсати даражасига кутарилиши; таълим-тарбиянинг максадли, тизимли, узлуксиз ва изчил олиб борилаётганлиги, ёш авлод имкониятларининг амалга оширилишига йуналтирилганлиги каби омилларнинг юзага чикиши билан амалга оширилади.

Мазкур омиллар мусика йуналишида таълим олаётган укувчи-ёшларнинг шахсий имкониятлари, ижро махорати, салохияти, маънавий-ахлокий сифатлари, шу билан бирга рухий холатини тарбиялашда хам узига хос. Бу укув ва тарбиявий йуналишда, хар бир ихтисослик ва мутахассислик фанлари буйича укитувчининг вазифаси - булажак созанда-ижрочини чолгуда ижрочилик куникмаларига ургатибгина колмай, балки узлаштирилаётган асарни хам техник, хам бадиий жихатдан чукур хис килишни, дунёкарашини шакллантириш ва

I ГсОТ^^^^Н 510 http://oac.dsmi-qf.uz

ватанпарварлик рухида тарбиялашдан иборатдир. Бунинг учун эса, укитувчилик фаолиятининг тугри ташкил килиниши мухим омил хисобланади. Машгулотларда асардаги хар бир товушга, хар бир техник ижрочилик услубига алохида эътибор берилиши асарнинг шаклини, мазмунини, мохиятини, бадиий хусусиятларини чукур урганиши, билиши ва пировардида, асарни юкори даражада махорат билан ижро этиши - бу ёш созанда-ижрочи дунёкарашларининг ёркин ифодасидир.

Х,озирги вактда халк чолгулари асбобларини укитиш услубиётининг асослари етарли даражада ишлаб чикилган булмаса-да, лекин укитувчилар учун амалий фаолиятда асос була оладиган чолгунинг тарихи, ижро холатлари, ижро услублари хакидаги маълум бир вазифа ва тавсиялар дарсликларда, укув кулланмаларда хамда тупламларда мавжуддир.

Аммо шунга карамай, дарсликларда хам, укув-услубий адабиётларда хам, халк чолгулари синфида дарс берувчи укитувчи-ижрочилар учун шу пайтгача замонавий талабларга кура касбий укитиш муаммолари етарли даражада уз ечимини топмаган.

Х,ар бир чолгу уз шакли ва конструкциясига эгадир, чолгуларда ижро услублари турличадир, аммо ижрочининг техникасини шакллантириш асосида кул ва бармоклар харакати ётади. Купгина халк чолгулари йуналиши буйича нашр килинган дарсликларда, укув-услубий кулланмаларда асосан зарур ижро харакатларини шакллантиришга, ижро холатига катта эътибор каратилган, уларда амалий тавсиялардан ташкари назарий курсатмалар хам ишлаб чикилган.

Халк чолгуларида ижрочилик буйича дарс берувчи укитувчилар бошка турдаги чолгулар, масалан, скрипка, виолончель, флейта, валторна, балалайка, думбира ва бошка чолгулар учун ёзилган дарсликлар, кулланмалардан фойдаланишмокда. Бу эса, албатта фойдадан холи эмас, чунки халк чолгулари ижрочиларида уларнинг индивидуал сифатларини очиб беришга, техник махоратларини оширишга ёрдам беради.

Х,озирги пайтда мусикий педагогиканинг асосий вазифаси - мусикий маданиятни оммалаштирувчи, юкори малакали созанда-ижрочиларни таёрлашдан иборатдир. Халк чолгуларини йигиш ва урганиш буйича олиб борилган ишларда машхур композитор, этнограф ва педагог В.А.Успенский чукур из колдирган. Унинг фаол иштироки ва харакати натижасида 1919 йили Тошкентда мусикий-этнографик булим очилади ва у бу булимга рахбарлик килади. Бу булим олиб борган ишлардан бири халк чолгулари коллекциясини йигиш ва уларнинг ижрочилик имкониятларини урганиш булди.

Узбек мусикасини урганиш тарихида кенг куламдаги олим, истеъдодли фольклорчи, педагог В.М.Беляевнинг хизматлари хам каттадир.

511

http://oac.dsmi-qf.uz

B.A.YcneHCKHHHHHr TypKMaHucTOHga (1925-1926) yTKasunraH экспеgнцнaсн MaTepnannapn B.M.EenaeBHuHr fflapK MycuKa MagaHutfraHu ypraHumu ynyH KaTTa TypTKH Syngu.

MycuKa Ha3apnacHHH ypraHumga B.M.EenaeB fflapK onuMnapuHuHr MycuKa xaKugaru puconanapuHuHr axaMH^THHH anoxuga TatKugnaS yTagu. YHHHr y3SeK xa^K Honrynapu phbo^h Tapuxu SynuMuga onuS 6opraH ronaHumnapu, ynapHu CHH^namTupum Ba ynnam umnapu KaTTa KH3HKHrn yfiFoTagu.

1933 fiunu MocKBaga B.M.EenaeBHHHr «^SeKucTOH MycuKufi nonFynapu» homhh kutoSu Hamp KunuHagu. YHga 50 gaH opTHK nonFynapHuHr TaBCH^napu SepunraH. KmoSga SupuHnu MapTa y3SeK xa^K nonFynapu hhmhh gapa^aga CHH^namTupunraH.

XanK MycuKa nonFynapuHH ypraHum Ba ynapga u^po этнmнн ypraram Macananapu Syfiuna ronaHumnapHu O.M.KapoMaTOB, nonFynapHu KafiTa TatMupnam Ba мogеpннзaцнa Kunum Sopacugaru ronaHumnapHu эca А.H.Петpocaнц onuS Sopgunap.

А.H.Петpocflнц «^onFymyHocnuK» KmoSuga xa^K nonFynapuHuHr acocufi rypyxnapuHu, cuH^namTupumHu uhmuh acocnaS 6epraH. Ey rypyxnap ounanapuHu aparnS, ynapHuHr тyзнпнmннн, TexHuK Ba Saguufi uMKoHuaTnapuHu TaBcu^naS Sepgu. ffly SunaH Sup KaTopga, ynapHu caMapanu Ky^nam ynyH aManufi Macnaxaraap xaM SepunraH. ^onFyga u^poHuHr эmнтнm ycnySugaH HoTa epgaMuga u^po ycnySura yTunumu yKyB penepTyapu ycTuga Kyn umnamra, xa^K nonFynapuga u^po MaKTa6napuHu Tammn Kunumra onuS Kengu. XanK nonFy u^ponunapura TatnuM SepumHuHr ycnySufi Ba gugaKTuK acocnapuHu umnaS nuKum xyggu my fiyHanumga onuS Sopungu.

XanK nonFynapuga u^ponunuK MaKTaSnapu nafigo Syngu. ffly SunaH Supra, xa^K nonFynapu opKecTpuHu TamKun Kunum Ba umnam Syfiuna yKyB-KynnaHManap e3ungu. fflyHgafi ku^uS, xa^K nonFynapu fiyHanumu Syfiuna MycuKufi TatnuMHuHr SomnaHFun SyFuHu ynyH TatnuM acocnapu maKmaHgu.

X,ap KaHgafi TanaSa SyTyH yKyB fiunu MoSafiHuga eTapnu MuKgopga KeHr yMyMTatnuM Ba KacSufi SunuMnapra эгa Synumu KepaK. ^yHKu, xaMMaMrora MatnyMKu, KynruHa Sнтнpyвннпapнмнз y3 xaeTnapuHu negaroruK ^aonu^T SunaH SoFnafigunap. Ey эca ncuxonorua, negaroruKa, ycnySueT Syfiuna axmu TafieprapnuKHu, KeHr gyHeKapamra эгa SynumHu TanaS этagн. Ammo my nafiTrana negaroruKa TaMofiunnapura acocnaHraH, TatnuMHuHr y3ura xocnuruHu onuS SepyBHu, u^ponunuK MagaHu^ra WTyKnapuHu u^oganaraH yMyMufi Ba maxcufi ycnySnap umnaS nuKunMaraH.

MyMTo3 MycuKa MepocuHuHr maKnnaHum gaBpugaH SomnaS u^ponunap aManueTuga u^ponunap ncuxonoruacu (pyxu^Tu) acocuga ogaTra afinaHuS SopaguraH Ba maxc TaSuarnHuHr oMu^napura afinaHaguraH ®;apaeHnap W3ara

I rcclT^^^^HI 512 http://oac.dsmi-qf.uz

келган. Мусика яратилиши, ижрочилиги бу якуний масала, яъни вазият такозоси хамда намойиш тартиби буйича асарлар ижро этилиб келинган. Лекин, муайян бир ижрочининг шаклланишини ва камолотга эришиш йулида ижрочи таъбига хос омилларни тугри хал килиш катта ахамиятга эга. Мусика билимдонлари ва алломалари "устоз-шогирд" анъанасида, аввало шогирднинг ана шу томонига эътиборни каратганлар.

Айтим санъатида чолгу ижрочиларнинг шахсий физиологик, табиий ва рухий холатлари билан боглик булган бир катор унсурлар мавжуд. Бу унсурлар ижрочининг авлоди, оиласи, усиб улгайган мухит, яшаш макони, даври, дустлари ва нихоят жамиятдаги урни билан характерланади. Албатта, ижрочига булган муносабат, хурмат ва иззат хам алохида ахамият касб этади. Буларни барчасини уйгунлашувида ижрочининг ишки, хохиши ва истаги асосий мезонни (ролни) бажаради. Устозларнинг «шогирдларни имкониятларига караб асар танлаш лозим» деган ишоралари заминида ана шу муаммолар ётади. Замонавий тил билан айтганда, ижрочининг ижро репертуари, айнан шу масала хисобланади. Демак, бу жараёнлар кандай изохланади? Ижрочи аслида уз ижро репертуари билан элга танилади. Ижро репертуар эса, биз юкорида келтирганимиздек, турли савиядаги овоз ва имкониятли ижрочилар учун бир-биридан фаркли тарзда таркиб топади. Ижро хам шунга хос шаклланади. Аслида бу жараён пухта уйланган ва имкониятлар доирасида ва ижрочининг таъби негизида тузилиши такозо этилади. Аввало, ижро репертуарни ижрочининг узи танлаши лозим. Бу хохиш ва имконият билан характерланади. Чунки, ижрочининг ишки бир асарга тушса унинг узлаштирилиши ва идрокланиши осон кечади. Билимли ва мохир ижрочиларда бу жараён масъуллик мезони билан изохланади.

Ижро репертуарни танлашда куйидаги 4 та мезонга эътибор каратилса максадга мувофик булиги бегумондир. Ижрочининг назарий ва амалий савияси, уцув даражаси (ижрочилик сохасидаги даражаси), чалиш имкониятлари (мумтоз мусикада бошка жанрлар каби мусикий намуналар овоз танлайди. Шу боис, хар бир ижрочи уз ижроси учун танлайдиган асарларига эътибор билан ёндошишлари лозим) ва билим мицдори.

Ижрочиликда йуналиш куп. Шу боис, узлаштириш жараёни боскичма-боскич таркиб топиши мукаррар ва жуда мухим. Ижрочиликда бирданига йирик асарни узлаштириб чалиш ёки куйлаш яхши натижаларга олиб келмайди. Зеро, амалиётда мухлислар томонидан идрокли ижро жуда ардокланади. Йирик асарнинг йирик муаммолари булади. Уни ечимини топиш учун йирик кувват, савия ва махорат лозим булади.

Хулоса урнида шуни айтиш керакки, хаёт ва санъат уртасидаги узвий богликликни мусика маданиятининг мазмуни ва маъносини ифодалаш тушунтириш максадида аник ходисалар ва мисоллардан фойдаланиш мумкин.

I (г.:)Т^^^^^И 513 http://oac.dsmi-qf.uz

"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal / ISSN 2181-063X Volume 4 Issue 2 / April 2023

Ушбу жараённи амалга оширишда укитувчи жиддий тайёргарлик куриши, уз устида тинмай ишлаши, яъни билим савиясини, маданиятини, илмий адабиётлар, янги дастурлар, бадиий адабиётлар оркали (тинмай) онгини ошириш йулларини такомиллаштириб бориши лозим.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Назаров О. Кашкар рубобида укитиш услубиёти. Укув-услубий кулланма. - Тошкент. 2008. - 108 б.

2. Музыкально- энциклопедический словарь. Москва. 1990 г.

3. Ф.Кароматов. Вопросы музыкознания (материалы симпозиума) 1980 г.

4. А. Жабборов. Узбек бастакор ва мусикашунослари. ошкент.2004.

5. Ю.Ражабий. И. Акбаров. Узбек халк мусикаси тарихи, (Укитувчи).

514

http://oac.dsmi-qf.uz

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.