ЧУЛПОН МАКТУБЛАРИ ВА ЯНГИ ТОПИЛГАН ЁЗИШМАЛАРИ
ТАДЦЩИГА ДОИР
Дилдорахон Зумратбековна Абдуллаева
Андижон давлат университети доценти, филология фанлари доктори
Искандаршох Абдулвосит ^ли Мадгазиев
Андижон давлат университети укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Маколада узбек жадид шоири Абдулхамид Сулаймон угли Чулпоннинг бошка жадид адиблар билан ёзишмалари, мактублари адабиётшунослик нуктаи назардан тахлил килинади. Илгари маълум булмаган Чулпон мактублари хакида хам илк марта маълумот берилади.
Калит сузлар: эпистоляр адабиёт, хат турлари, адабий хатлар, Чулпон мактублари, жадидчиликда хатлар адабий манба сифатида.
ABSTRACT
The article is about the Uzbek Jadid poet Abdulhamid Sulaymon oglu Cholpon сorrespondence with other serious writers, letters are analyzed from a literary point of view. For the first time, information about previously unknown Cholpon letters is also given
Keywords: epistolary literature, types of letters, literary letters, Cholpon letters, letters in jadidism as a literary source
КИРИШ
Бадиий ёки публицистик асарларнинг хат шаклида оммалашиши дастлаб кадимги юнон адабиётида учрайди. Юнонча «epistole» сузи хат, мактуб, мурожаат, йулланма маъноларини англатиб, икки шахс уртасидаги ёзишмани билдиради. Ижодкорларнинг узаро ёзишмалари хам адабий ёки публицистик асарга тенглаштирилади. Кадимги юнон адабиётида хат шаклида ёзилган бадиий асарлар шахсий хатлардан тузилиши, мазмуни, услуби ва бошка хусусиятларга кура фарк килган. Хат шаклидаги асарларнинг "эпистоляр адабиёт" номи билан юритилишининг сабаби хам шундаки, ижодкорларнинг адабий-танкидий карашлари, адабий жараён хакидаги фикрлари акс этган. Шарк адабиётида, хусусан
March, 2022
918
узбек адабиётида хатлардан иборат асар "муншаот" деб юритилган. ХХ аср узбек жадид адабиётида хам хат, мактуб оркали ижтимоий, адабий масалаларга муносабат билдириш оммалашди.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Абдулхамид Сулаймон угли Чулпон хаётлик даврида Исмоил Гаспиринский, Хдмза Хдкимзода Ниёзий, Мавлавий Йулдош каби адиблар, шунингдек И.Гозиев, Шарофиддин Салохиддин угли каби журналист ва ноширлар, уз якинлари билан ёзишмалари хамда тахририятга, уюшмаларга мурожаат килиб ёзган мактублари адабиётшунослигимизда кисман урганилган. Профессорлар Н.Каримов [6,7,8,9], Б.Каримов [10], фан номзодлари А.Мадаминов [11], Р.Тожибоев [11,13], О.Журабоев [4], Т.Зуфаров [5]лар матбуотдаги чикишларида ва китобларида ушбу масалага эътиборини каратганлар. Мазкур маколаларда муаллифлар Чулпоннинг айрим мактублари шархига тухталиб, баъзан уша хат матнини хам эълон килганлар. Чулпоннинг жадид адибларга ва бошка зиёлиларга битган мактубларини тизимли урганиш, унинг жадид гояларини муфассал тасаввур килишда, адабий-танкидий карашларини тадкик этишда мухим хисобланади.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Муайян ижодкорнинг яратган бадиий асари уз укувчисига каратилган мурожаати деб англаш мумкин. Чунки ёзув воситасида киши уз фикр ва гояларини иккинчи кишига, яъни кабул килувчи, реципиентга етказади. Шу боис ижодкор бадиий устахонасидаги хар бир хат, хабар, кичик ахборот-маълумотлар хам унинг бадиий олами ва дунёкарашини англашда ахамият касб этади. Чулпон каламига мансуб ва унга жавобан ёзилган хат, киска хабар, маълумот, мурожаат шаклидаги ёзишмалар мазмуни, композицияси, услуби жихатидан узаро фарк килади. К^иска кайддан иборат хабар хатлар, очик хатлар, мурожаат мазмунидаги хатларда Чулпоннинг ижтимоий масалаларга муносабати хамда адабий-танкидий карашлари акс этади. Шуниси мухимки, муайян шахсларга килган мурожаат хатларида хам адибнинг ижтимоий хаёт масалаларини жадид зиёли нигохи нуктаи назаридан куришининг гувохи буламиз. "Бошкармага хат", "Маскавдан хат", "Чоржуйдан хатлар", "Мухтарам ёзгучиларимизга", "Очик хат", "Эътироз", "Инкилоб идорасига хат", "Андижондан мактуб" номли мактуб-
макрлаларида Чулпоннинг сиёсий-ижтимоий, адабий-
March, 2022
танкидий карашлари акс этади. Шунингдек унинг уз даврида турли зиёли шахслар билан ёзишмалари хам унинг таржимаи холини ва ижодий биографиясини урганишда мухим хисобланади. Куйида Чулпоннинг И.Гаспиринский, Дамза, Мавлавий Йулдош, Шарафиддин Салохиддин углига ёзган мактублари ва Андижон вилоят давлат архивидан якинда топилган мурожаат-мактубларини тахлил килмокчимиз.
1. Чулпоннинг Исмоил Гаспиринскийга ёзган "Андижондан улан савола жавоб" номли хат "Таржимон" газетасининг 1913 йил 27 ноябрь сонида чоп этилади. Уни профессор Б.Каримов жамоатчиликка илк бор эълон килган эди. (Сулаймонзода Абдулхамид Юнусов) // Таржимон. - 1913. - 27 ноябрь; // Гулистон. - 2000. - № 3 (Б.Каримов т-ган); // Гаспиринский И. Даёт мамот масаласи. - Т.: Шарк, 2006. - Б. 122-123.
Хатдан аввал Андижонга берилган таъриф укувчи эътиборини тортади: "Андижон собик Хуканд хонлигининг мухим шахарлариндан бири", "Фаргона убластининг уязди маркази" дейилган булса, Захириддин Мухаммад Бобур "хинд мугул давлати олиясининг бонийси кахрамон ва адиб султон" деб тавсиф берилади. Чулпон Гаспиринскийга мурожаат киларкан, урта аср адабиётини айни замондаги адабиётга киёслайди. Чулпоннинг "Шалола", "Турк юрди", "Шахбал", "Таржимон", "Вакт", "Икбол" каби жадид матбуотларини укиши, Мирзо Бедил ва Дофизларни укимаслиги кишилар томонидан танкид килиниши айтилади. Бу саволга жавоб бор булса, "Таржимон" газетасида берилсин ёки жавоби булмаса, Чулпоннинг "бутун янги адабиётни сувга, оташга отуб" Бедил
Д 7 1 Т-1 ^
ва Дофизларни укишга утиши таъкидланади. Бу уринда таъкидлаш уринлики, Чулпон утмиш адабиёти шакл ва услубларининг замонадаги узгаришларни акс эттира олмаслигига ишора килади. Бирок унинг мумтоз адабиётни инкор килди деб тушунмаслик керак. Чулпонга ёзилган И.Гаспиринскийнинг жавобида хам шу мазмун куринади. Мирзо Бедил, Шайх Саъдий, Хожа Дофиз хакида у "асри хозира доир бир суз суйламамишлардир", "Замонамизнинг тижоратиндан, ракобатиндан, идорасиндан, сиёсатиндан, эхтиёж ва заруратиндан, урушмасиндан, талашмасиндан хабар ва маълумот Мирзо Бедилда ёки Хужа Дофизда булинмаз" дейди. И.Гаспиринскийнинг бу сузлари Чулпоннинг "Узимнинг йулсизлигимдан бироз сузлаб утайин: Навоий, Лутфий, Бойкаро, Машраб, Умархон, Фазлий, Фуркат, Мукимийларни укийман: бир хил, бир хил, бир хил... Кунгил бошка нарса кидирадир. Боту, Гайратий, Олтой, Ойбек, Жулкунбойларни укийман: кувонтирадир,
March, 2022
холос! Улар менинг учун ёнгон чироклар булса хам, менинг эртам учун!" [17; 12] каби фикрларини ёдга солади.
2. Чулпоннинг иккинчи мактуби 1916 йил 6 декабрда Хдмза Хакимзода Ниёзийга ёзилган булиб, А.Навоий номидаги давлат адабиёт музейи "Хамза архиви" № 695 да сакланади. Мазкур манбаларда хам ушбу хат билан боглик маълумотлар мавжуд: Хамза Хакимзода Ниёзий архивининг каталоги. 3 томлик. II том. - Т.: Фан, 1991. - Б. 23-24; // Каримов Н. Чулпон. - Т.: Шарк, 2003. - Б. 53; // Водийнома. - 2018. - № 3. - Б. 11 (О.Журабоев т-ган); // "Чулпон ва унинг адабий мероси". - Т.: "Мumtoz so'z", 2018. - Б. 73-74 (О.Журабоев т-ган). Мазкур хатда Чулпон Хамзага "илтимос киламан, ушбу хатни олув билан тезлик ила "Садои Туркистон"нинг биринчи ададига бир яхши шеър, газета хусусинда ёзуб юборинг" деб мурожаат килади [4].
3. Учинчи мактуб шу йили 12 декабрда яна Хамзага ёзилган. Хамза Хакимзодага мактуб (1916 йил, 12 декабрь) (А.Навоий номидаги давлат адабиёт музейи "Хамза архиви" № 696); Хамза Хакимзода Ниёзий архивининг каталоги. 3 томлик. II том. - Т.: Фан, 1991. - Б. 24; // Водийнома. - 2018. - № 3. - Б. 11-12 (О.Журабоев т-ган); // "Чулпон ва унинг адабий мероси". - Т.: "Мumtoz so'z", 2018. - Б. 75-76 (О.Журабоев т-ган). Бу пайтда Чулпон Андижонда "Туркестанский голос" газетасида ишлар эди. 1916 йилда Убайдуллахужа Асадуллахужаев билан тухтаб колган "Садои Туркистон"ни кайта чикармокчи булишади. Шунга 1-номер учун материаллар йига бошлашади. Хат шу муносабат билан ёзилган ва газета учун у Хамзадан шеър ва маколалар юборишини айтган. Мазкур хатда Хамзанинг шеъри газетада чоп этилиши хамда "Куркув йукди мажозий кумгандан, Ишончлар куб эрди (угон)дан..." "Мовари гайрдан бурар пистон..." деб ёзилган уринларни шархлаб тушунтириб бериши суралган. Чулпон Хамзадан "тушма турига", "ганжи узбай" суз бирикмаларининг маъносини хам ёзиб юбориши кераклигини таъкидлайди.
4. Чулпоннинг Хамзага ёзган учинчи мактубига 1926 йил 8 июль санаси куйилган. Бу уб хакидаги манбалар: Хамза Хакимзодага мактуб (1926 йил, 8 июль) (А.Навоий номидаги давлат адабиёт музейи "Хамза архиви" № 1409) // Узбекистон адабиёти ва санъати. - 1989. - 19 май (М.Олимов т-ган); Хамза Хакимзода Ниёзий архивининг каталоги. 3 томлик. II том. - Т.: Фан, 1991. - Б. 382-383; // Каримов Н. Чулпон. - Т.: Шарк, 2003. - Б. 304. Мазкур хат Миршохид Мирокилов, Абдулхамид Чулпон, Маннон Уйгур
томонидан алохида алохида тарзда бир варакка битилган булиб, улар Фаргонада эканида Хамза Аввал кишлогида
March, 2022
921
булади. Шунинг учун улар Дамза билан куришиш ниятида унга хат ёзадилар. Чулпон хатида Москвадаги узбек театр труппаси билан Маргилон ва Симга келганлари, келаси йилда труппа фаолияти тугаб, сунгра узбек театри тузилиши хакида Дамзага маълумот беради. Кейинги жумлаларда эса Чулпоннинг Дамзадан сахна асари ёзишини кутгани маълум булади: "Шуни назарда тутиб Сизнинг каламингизга барака тилайман. "Опера" ёки "оперетта" ёзинг демайман. У иш - дохийларнинг иши. Вактила балки ёзарсиз-да, хозирга драм, чолгили драм ва комедиялар ёзишингиз лозим". Чулпон томонидан Дамзанинг каламига "такрор барака тилаш"и шоирнинг сахна асарларини ёзишга ундаши, даъват килиш максадида эди.
5. Чулпон 1919 йил 15 июньда Мавлавий Йулдошга ёзган 2 та мактуби. Мавлавий Йулдошга мактуб (1919 йил, 15 июнь) // ^ишлок хаёти. - 1997. - 2 декабрь (А.Мадаминов ва Р.Тожибоевлар т-ган). Мавлавий Йулдошга мактуб (1919 йил, 14 июль) // ^ишлок хаёти. - 1997. - 2 декабрь (А.Мадаминов ва Р.Тожибоевлар т-ган). Бу хакида Р.Тожибоев маълумот бериб, хар икки мактуб хам 1919 йилда ёзилгани, биринчи мактубда Мавлавий Йулдошдан мактуб олган Чулпоннинг мамнунлиги билдирилади ва Андижонга таклиф этилади. Иккинчи мактуб форс тилида битилган. Маколада келтирилишича, "бу хат Мавлавий домла мактубига жавоб тарзида битилган. Унда уша йиллардаги огир хаётнинг акс садоси бор. Фукаролар уруши авж олган 1919 йил Туркистон, айникса, Фаргона водийси халки учун нихоятда огир келган эди". Шунинг учун хам Чулпон хатда "Андижоннинг ахволи нихоятда ланж. Тирикчилик хам ланжлик билан утяпти" деб ёзган экан.
6. Андижон вилоят давлат архиви фондида якинда топилган Чулпоннинг Андижон уезд харб-инкилобий кумита раиси Исхок Гозиевга ёзган мактубида Самарканддаги институтда укийдиган андижонлик талаба Ахмедовга Вакф шуъбаси (Чулпон 1923 йил октябрь ойи давомида "Вакф шуъбаси"да ишлаган) томонидан ёрдам берилгани, энди эса унинг поездда бепул кетиши учун ёрдам бериш зарурлиги суралади. Чулпон томонидан бу йигитнинг "кобилияти, ахлоки, укуши ва харакати жойида. Факат ёрдам лозим"лиги таъкидланади. "Уртоц Гозиев! Урток Камаев ва Холботировларнинг сурашлари буйинча Вакф шуъбаси томонидан Самарканд институтида укугучи ушбу андижонлик Ахмедов уртокка бир оз ёрдам берилди. Энди бу боланинг поездда бепул кетиши учун ёрдам щлмогингизни сиздан сураб коламиз.
Харбий идораларидан бирарта литер олиб бермак имкони
булса керак. Бу уртоцнинг цобилияти, ахлоци, укуши ва
March, 2022
уаракати жойида. Фацат ёрдам лозим. Сизга уурмат билан Вацф шуъбасидан (имзо) А.Сулаймон. 14.10.23 й. [2;387а-б]. Мазкур хатнинг оркасида "Отдел народного образование выдайте соответствующие документы на право проезда до Самарканда бесплатно" деб резолюция куйилган. Шу маълумотга кура Чулпоннинг ёрдам хакидаги мурожаати кондирилганини билиш мумкин.
7. Исхок Гозиевга ёзилган яна бир киска хатда Кукондан келган талабалар етти киши экани, уларни суриштириб, бир нарса бериб юбориш кераклиги, бу борада Чулпоннинг узи "ожизликнинг нихоятидан" талабаларни Исхок Гозиевга юборгани айтилади. "Уртоц Гозиев! Хуцанддан келган талабалар 7 кишимиз дедилар, сурушдуруб, сунгра бир нарса бериб юбориш керак эди. Мен узим ожизликнинг нихоятидан сизга юбордим. (имзо) Хламид Сулаймон. 20.06.1923. [1;573 б].
Ушбу киска кайдлардан хам Чулпоннинг талаба ёшларнинг таълим олишига жиддий эътибор каратгани, уларга моддий ва маънавий томондан амалий ёрдам берганини таъкидлаш мумкин.
8. Чулпоннинг турли муносабат билан якинлари, танишлари, дустларига ёзган шеърий мактублари хам алохида диккатга сазовор. Шундай иккита шеърий мактуб Шарофиддин Салохиддин углига ёзилган. Муаллиф унда уз дил изхорлари ва дардларини ошкора билдирган.
Дил дафтарида аламдан узга Бир харф булурми номламокка? Илхом ариги куриб ётибдир, Йук хафсала ани ковламокка.
Мазкур шеърий мактуб 1932 йилда ёзилган булиб, бу пайтда катагон киличи Чулпоннинг боши устида сермаб турган, ижод эркинлиги сикув остига олинган дамлар эди. Шоир бундай холатни "илхом ариги куриб ётибдир", "хафсала йук уни ковламокка" деб тасвирлайди. Кейинги уринда эса шоирнинг ижод килишга иштиёки баландлиги, бирок "узгаларнинг лойламоги", "кунгил тунд булиб бузилиб, эски сиркирокка" тушишидан хавфсираётгани маълум булади:
Ковлаб ани гар равона килсам, Бошлар узгаларким лойламокка. Кунгул яна тунд булиб бузулгач, Тушгай яна эски сиркирокка [16].
Ушбу шеър бандлари мазмунига хамоханг парчани Чулпоннинг синглиси Фоика ая уз хотираларида куйидагича
March, 2022
923
келтиради: "Тахминан, 1932 йили булса керак, акам Москвадан бир таниши
оркали конфетлар солинган чиройли учта темир кутичани бизга, Андижонга
совга килиб жунатади. Совга билан бирга шеър хам йуллайди:
Конфетларин олмангиз санокка,
Куйманг уни мехмону кунокка.
Аммо кутиси жуда чиройли,
Арзийди саройга-ю равокка.
Оз булса — куп уринда созодир,
Чунки акангиз — хамиша кокка.
Мактуб сунгида эса хазил-мутойиба аралаш:
Илхом ариги куриб ётибдур,
Йук хафсала уни кавламокка.
Гар булса агар кирк туртинчи,
Тугри келар бу тункадай оёкка, —
деб куйган" [17;195]. Шарофиддин Салохиддинга ёзилган шеърий мактуб билан Фоика ая эслаган шеър аслида битта матн булиши хам мумкин. Асосийси бу парчалардан 1932 йиллардаги Чулпоннинг ижодий кайфияти, изтироблари, шунингдек адабий жараёнга муносабатларини хам англаб олиш мумкин.
ХУЛОСА
Маълум бир шоир, ёзувчи, умуман бадиий ижод билан шугулланувчи шахснинг таржимаи холи, асарлари биографияси, адабий-танкидий карашларини урганишда унинг хатларини тадкик этиш мухимдир. Ижодкорларнинг узаро ёзишмалари, адабий мактублар, шеърий хатлар муайян давр адабий мухитини хакида хам маълумот бера олади. Мактублар шахсий ёзишмагина булиб колмай, ижодкорларнинг адабий-танкидий фикрларини акс эттирувчи шаклдир. Чулпон таржимаи холи, ижодий биографиясини муфассал ёритишда унинг ижодий мактублари ахамиятга эга хисобланади. Адабий мактублар ва хат-мурожаатларда шоир Чулпоннинг ижодий кайфияти, адабий жараёнга, ижтимоий-сиёсий вокеаларга ва таълимга булган муносабати хамда адабий-танкидий карашлари ифодаланган. Чулпон мактублари ижодкор бадиий оламини кашф этишда зарур манба сифатида урганиш келгусидаги вазифалардан биридир.
(Ушбу макола бажарилиши 2021-2022-йилларга мулжалланган А-ОТ- 2021-57 ракамли "Чулпон хаёти ва
ижодий мероси манбаларининг электрон платформаси ва
March, 2022
мобил иловасини яратиш" мавзусидаги амалий грант лойихаси доирасида тайёрланган.)
REFERENCES
1. Андижон вилоят давлат архиви. 90-фонд, 1-руйхат, 180-ракамли иш, 573 б.
2. Андижон вилоят давлат архиви. 128-фонд. 1-оп. 68-йигмажилд. 387а-б.
3. Гаспиринский И. Даёт мамот масаласи. - Тошкент: Шарк, 2006.
4. Журабоев О. Чулпоннинг икки мактуби матни хусусида // "Чулпон ва унинг адабий мероси". - Т.: "Mumtoz so'z", 2018. - Б. 73-74.
5. Зуфаров Т. Нодир дастхатлар // Совет Узбекистони санъати. - 1988.
6. Каримов Н. Шоирнинг шеърий мактублари // Узбекистон адабиёти ва санъати. - 1997. - 8 август.
7. Каримов Н. Шоирнинг номаълум шеъри // Жахон адабиёти. - 1997. - № 1.
8. Каримов Б. Даха гузал битиклар. Чулпон ва Гаспирнский // Гулистон. - 2000. - № 3.
9. Каримов Н. Чулпон. - Тошкент: Шарк, 2003. - 464 б.
10. Каримов Н. XX аср адабиёти манзаралари. - Тошкент: Узбекистон, 2008. -
11. Мадаминов А., Тожибоев Р. Номаълум мактублар // ^ишлок хаёти. - 1997. - 2 декабрь.
12. Сулаймонзода Абдулхамид Юнусов. Андижондан улан савола жавоб // Таржимон. - 1913. - 27 ноябрь.
13. Тожибоев Р. Чулпон ва Мавлавий Йулдош // "Чулпон: хаёти ва ижодий мероси" республика илмий-амалий анжумани материаллари (Андижон, 2000 йил, 2-3 июнь). - Андижон: 2000. - Б. 15-16.
14. Дамза Дакимзода Ниёзий архивининг каталоги. 3 томлик. II том. - Тошкент: Фан, 1991.
15. Чулпон А. Гузал Туркистон. - Т.: Маънавият, 1997.
16. Чулпон. Асарлар. 4 жилдлик. I жилд. - Тошкент: Академнашр, 2016.
17. Чулпон. Адабиёт надир. - Тошкент: "Чулпон", 1994. - 240 б.
№ 3.
536 б.
March, 2022