Научная статья на тему 'Бошланғич синф ўқувчиларида Ватанга эътиқод туйғусини тарбиялаш муаммоси'

Бошланғич синф ўқувчиларида Ватанга эътиқод туйғусини тарбиялаш муаммоси Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
126
57
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
Она –Ватан / келажак авлод / таълим-тарбия / ватан туйғуси / аждодлар рухи / Motherland / future generation / education / sense of native land / spirit of ancestors

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Назарова Шахло Равшановна

Мақолада бошланғич синф ўқувчиларининг таълим-тарбия сохасидаги энг мухим сифатлариданватанга эътикод туйғуси хақида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE PROBLEM OF EDUCATING A SENSE OF PATRIOTISM IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

The article deals with one of the most important qualities of education of elementary school students belief in motherland

Текст научной работы на тему «Бошланғич синф ўқувчиларида Ватанга эътиқод туйғусини тарбиялаш муаммоси»

БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУВЧИЛАРИДА ВАТАНГА ЭЪТЩОД ТУЙГУСИНИ ТАРБИЯЛАШ МУАММОСИ

Назарова Шахло Равшановна Наманган шахар 27-умумтаълим мактаби

Аннотатция: Мацолада бошлангич синф уцувчиларининг таълим-тарбия сохасидаги энг мухим сифатларидан- ватанга эътикод туйгуси хацида суз боради.

Калит сузлар: Она -Ватан, келажак авлод, таълим-тарбия, ватан туйгуси, аждодлар рухи

THE PROBLEM OF EDUCATING A SENSE OF PATRIOTISM IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Nazarova Shaxlo Ravshanovna Namangan city, School #27

Abstract: The article deals with one of the most important qualities of education of elementary school students - belief in motherland.

Key words: Motherland, future generation, education, sense of native land, spirit of ancestors

Мамлакатимизда амалга оширилаётган ижтимоий-икктисодий ислохотлар таълим сохасига хам тааллукли булиб боскичма-боскич амалга оширилмокда. Республикамизда, бугунги кунда таълим сохасининг хукукий асослари яратилган. Таълим сохасидаги ислохотларнинг мухим йуналиши - бу мустакил фикр киладиган, мустахкам эътикодга эга булган, уз касбини кадрлайдиган иктидорли ва истеъдодли ёшларни аниклаш, улар билан доимий равишда таълим-тарбия ишларини олиб бориш натижасида уларнинг интелектуал салохиятларини оширишдан иборат. Бу сохада олиб борилаётган кенг куламдаги ислохотларнинг максад ва мохияти ёш авлодни жисмонан соглом, маънан етук, хар тамонлама баркамол комил инсон килиб тарбиялашга каратилган.

Мустакиллик ва иктисодий узгаришлар шароитида кишиларнинг онгини, етуклигини юксалтириш, маънавий жихатдан бойитиш жамиятнинг асосий вазифаларидан биридир. Соглом баркамол инсон хар бир халк, миллат, давлат келажагининг нурли истикболидир. Бинобарин, баркамол, маънавий бой, ахлокан пок ва жисмонан соглом кишиларни тарбиялаб вояга етказиш илк бор

ounaga aManra omupunagu. Kumura Sup yMp x^Mpox, SynaguraH hhcohhh $a3Hnaraap - эзгynнк, axmunuK, apaTyBnaHnuK, ^ugofiunuK, cagoKaT, MapgnuK, hhco^, pax№-ma$KaT KaSu xucnaraap gacTnaS ounaga maKnnaHagu. KefiuHru fiunnapga ucnoxpraapHuHr Hara^acu Ty^afinu TatnuM-rapSua coxacuga KynnaS u^oSufi y3rapumnap aManra omupunMoKga, MunnufinuruMro TuKnaHuS, Moggufi Ba MatHaBufi KagpuaraapuMroHuHr aHru caxu^anapu onungu.

MycraKunnuK fiunnapuga MaMnaKaraMroga MatHaBufi uk^um corafigu, yMyMuHcoHufi KagpuaTnapra uHTunum Kafi^uara puBo^naHgu. MatHaBuaraMroHu aHru мaзмyн SunaH Sofiuramra хнзмaт KunaeTraH OHa BaraHra, xanKuMrora эtтнкog Ba MyxaSSaT geS aTanaguraH Mexpy-oKuSaT, yзapo epgaM Ba xypMaT, yзгaпapнннг gapgura xaMgapg Synum Kaöu onufi^aHoS ^asunaraap Kapop TonuS, KanSuMrogaH MycraxKaM ®:ofi onuS KenaeTraHu afiHu xaKuKaTgup. BaTaHHu ceBum aBBano ounagaH SomnaHagu, uHcoHnapHu xypMaT Kunum, SuprSupuHu Kagpnam^ry umnapuHu KynnaS-KyBBaraam, xroMaraHu эtтнpo$ этнm KaSu uHcoHufi cu^araap aBBano SonanuK gaBpugaH SomnaS ounaga maKnnaHuS Kenagu. AKageMuK moup Fa^yp FynoM Hkkuhhu ®:axpH ypymu fiunnapuga 6omпaнacнз KonraH ounanap, eraM-ecupnap, Sagapra KunuHraH Kumunapra xanKuMro ToMoHugaH KypcarnnraH MexpuSoHnuKHu u^oganaS, ynapra KapaTa "HcTaraH HapcaHrHu rafiepnaryBnu, XanK Sop -oTaHr Sop, KypKMa ^rapuM", - geö Sapanna KyfinaraH эgн. Уз нззaтн Ba KagpuHu axmu SunraH uhcoh x,en KanoH MunnaT a^pamafigu. Уз6eкnapнмнзнннг SomKa xanKnapra MyHocaSara u^oSufigup. ropraMroga amaeTraH SomKa xanK BaKunnapura ogunoHa Kapam, ynapra MexpuSoHnuK Kunum 6ro ynyH MatHaBufi Sypnra afinaHraH. MaMnaKaraMro ^yKaponapHu mapKoHa TapSuaHuHr acocufi fiyHanumnapuHu maKnnaHTupum Ba puBo^naHTupum ynyH MyHocuS mapouT aparnmra yз xuccanapuHu Kymumnapu noзнм. Em aBnogHu SapKaMon, BaraHra Mexp-Myxa66arau Ba ^ugofiu $apзaнgnap SynuS ynrafiumnapura MyHocuS xucca Kymum, BaTaH ongugara MactynuaTuHu omupum ynyH Kypamumnapu KepaK. Мaмnaкaтнмнз xanKnapuHuHr SupranuKgaru Kypamnapu oKußaragaruHa ^axoH xaM^aMuaraga yз ypHuMroHu эгanпamнмнз MyMKuH. fflapKoHa TapSuaHu maKnnaHTupmHu fiynnapu MycraKunnuK fiunnapuga aHuK 6enruna6 onuHgu Ba gagunnuK SunaH puBo^naHTupunMoKga. ^aвnaтнмнз yзннннг Kena^aruHu SenrunoBnu ycTyBop cuecaTuHu unMy-Matpu^aTra acocnaHraH xonga onuS SopMoKga. OaKaT Matpu^aT fiynu SunaH Kena^aK aBnogHu TapSuanam MyMKuH.

ffly SunaH Supra yTMum MagaHufi MepocuMroHu ypraHum ^aMuaT Ba $aH TapaKKueTu ynyH зapyp SynraH gonзap6 MacananapgaH Supu экaнnнгннн aHrnaraH xyкyмaтнмнз Ba xanKuMro Munnufi KagpuaTnapHuHr зaмoнnap cuHoBugaH yTraH, uHcoHuaT ynyH ^ofiganu ToMoHnapuHu TuKnamra Kupumgu. fflynapgaH a^gognapнмнз KongupraH MagaHufi Mepoc Ba yз6eк xanK negaroruKacuga Sapna

gaBp.ap ynyH KepaK öy.agHraH a^oHuö, H.Fop ^HKp.ap öopKH, 6y ^HKp.ap öyryHru rapaKKHerHMH3 ynyH KUMMarau Kagpuar экaнпнгн x£H öupHMH3ra cap эмac. AHHHKca Xopa3MHH, EepyHHH, Höh Chho, A6y Hacp OopoöuH, AMup TeMyp, A.umep Hbohh, 3axHpuggHH MyxaMMag Eoöyp, Mup3o YnyFÖeK, A.H Kymnu, EexöyguH, Aögy..a Ab.ohhh, Ourpar Kaöu.apHHHr MH..arHMH3, roprHMH3 rapaKKuerHra KymraH xH3Maraapu Karra экaнпнгннн ratKHg.aö yrMoK ®ou3. PHBO^naHHrn gaBpHHH öomgaH KenupaerraH MaM.aKarHMH3 rapaKKuerH Hynuga xH3Mar KHnnm ynyH anöarra MycraxKaM эtrнкogгa эгa öy.raH, mhmhh KagpHar.apHMH3HH Kagpura era o.aguraH, mh..hH Fypyp Ba H^ruxopra эгa öy.raH, BaraHra cagoKarau em.apHH rapöuanam öyryH 3apyparra aHnaHgu xaMga gaB.arHMH3 gHKKar MapKa3uga rypraH MacananapgaHgup. XycycaH, öy Maca.a negaror.ap 3HMMacHra xaM Karra Matcynuar MKnaHgu.

XyggH myHHHr ynyH x,aM, mh..hH KagpHar.apHMH3HHHr rapöuaBHH ratcupuHH omHpHm opKa.H öomnaHFHH chh$ yKyBHHnapHHH BaraHra эtrнкog acoc.apHHH rapöuanamHHHr Ha3apuH acoc.apuHH aparum Hynuga h.mhh H3.aHHm.ap, ragKHKor.ap o.hö öopum gaBp ranaÖHgup. Hhcoh MatHaBHaruga энг Kagp.aHagHraH ryHFy.apgaH öupu öy BaraHra эtrнкoggнp. BaraHra эtrнкog, BaraHnapBap.HK ryFpucHga cy3 ropurumgaH o.guH "BaraH", "BaraHnapBap.HK" Ba '^trHKog" rymyHnanapHHHHr Ma3MyHH, Moxuaru xaKHga ry.apoK racaBBypra эгa öy.MOK gapKop. BaraH rymyHnacuHHHr h.mhh, negarorHK, ^anca^uH, öaguuH, ^uxaraapura ryxranagHraH öy.caK, 1981 HH.ga Hamp эrнпгaн "Y3ÖeK rH.HHHHr H30X.H .yFarH"ga BaraH rymyHnacura KyHugaruna ratpu^ öepunraH: KHmH ryFH.HÖ ycraH Ba y3HHH yHHHr ^yKapocu xucoö.araH MaM.aKar; KHmHHHHr ryFH.HÖ ycraH y.KacH, maxpu eKH Kum.oFH; rypap ^ofi, öomnaHa, MacKaH, yH CH^arHga ra.KHH эrнпгaн.

BaraH ryHFycH xap KHMHHHr KOHHra OHa annacu, öo.a.HKga эmнrгaн metp, KymHK.apH öu.aH KHpagH. BaraHnapBap.HK ryHFycH rygaK.HKgaH öom.aö maK..aHca y cyHrru Ha^acrana öokhh öy.agu. BaraH Ba BaraHnapBap.HK xhcchhh, MH..ar ryHFycHHH xap öup y3ÖeK ^yKapocu nyKyp aHr.amu, aHHHKca y3ÖeKHcroH.HK öy.raHHgaH, my roprra gaxngopnurugaH ^axp.aHHmu .O3HM. BaraHnapBap.HK — öy BaraHHMH3 xa.K;ura, yHHHr aHtaHanapura, th.h Ba MagaHHarura Myxaööar Ba xypMar öu.aH Kapam xaMga yHH pHBO^naHrupumra y3 xuccacHHH Kymum, yHHHr xaKUKuH ^oHKyapu öynHmgup. BaraHnapBap.HK — öy BaraH ongugaru Mactynuar, MH..ar MaH^aaru öu.aH amam, BaraH rapaKKHeru, MH..ar oöpycura oöpy Kymum, yHra ^oHga Kenrupum, ^ugoHunuK, xa.o..HK ÖH.aH MexHar KH.um, xa.K;HHHr moH-myxparu Ba MaH^aarHHH yH.am, HHcoHnapBap öy.um geMaKgup. OHa-wpr rynpoFH my Kagap MyKagggacKH, yHH gyHegaru xen Hapcara Kuec.aö öynMaHgu. Honopy Hoano^nuKgaH oxupru nopa H3.aö, y3ra wpr.apra öom o.hö KerraH wprgom.apHMH3 ÖH3.apgaH aHna öoh,

фаровон яшасалар-да, барибир, уша бойликлардан келган бахту саодатининг бир чеккаси кемтик эканлигини чукур хис этиб турадилар. Бу уз она -ватанининг бир сиким тупрогига зорлик, качон булмасин узи учирма булган хонадонига кайтиб, уз тупрогига коришиб кетиш илинжидир. Ватан шу кадар азиз, шу кадар муътабарки, ундан бир кадам йирок кетган киши буни яхши билади.

Кадимги аждодларимиз хам ватан тупрогини мукаддас билганлар ватаннинг бир карич тупроги учун жангу-жадаллар килганлар. Дархакикат, ватан бир кишининг мулки эмас, у утиб кетган аждодлар юрти, усиб-улгаяётган фарзандларимиз, келажакда дунёга келадиган авлодларнинг мулки - ватан шу юртда яшаб турган хар-биримизнинг мулкимиздир. Демак, ер юзида миллат учун ватан мавжуд экан, халкда ватан туйгуси доимо, барча даврларда мавжуд булаверади. Бу таърифларни мушохада килиб каралганда, хар бир таъриф бир-биридан анчагина фарк килишини кузатиш мумкин.

Хулоса килиб айтганимизда, хар бир ёшни тарбиялаш, таълим беришдан асосий максад хам юртимиз истикболи, эл-юртимиз фаровонлиги талаблари даражасидаги кадрларни етказиб беришдан иборат. Тобора равнак топиб бораётган мамлакатимиз тараккиётида салохиятли, маънан етук, ватанпарвар, жисмонан соглом авлод томонидан янада улкан муваффакиятлар кулга киритилишига хеч кандай шубха йук. Ота-боболаримиздан колган меросий анъаналардан бири-- узи тугилиб усган ватанига, хонадонига, эл-улусига чексиз иззат-эхтиром туйгусидир. " Узга юртнинг султони булгандан кура, уз юртингнинг гадоси бул» деган гаплар хам донолардан колган. Аждодларимиз уз эл-юртларининг чинакам фидойилари, уз ватандошларининг мухибу -мехрибонлари булганлар ва шу ажиб хислатлари билан авлодларга абадий урнакдирлар.

Фойдаланган адабиётлар

1. Куронов М. Акмалов А. Миллий фазилатларимиз - Ватанни кандай севиш керак? Т.: 2002 й

2. Хужамуродов И. Ма навий кадриятлар ва миллий узликни англаш Тошкент. 1991 й.-87б

3. Усанов А. Оила педагогикаси. Укув кулланма. - Самарканд.: СамДУ нашри, 2005й. -116 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.