Научная статья на тему 'БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИДА ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МОДЕЛИ'

БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИДА ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МОДЕЛИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
669
92
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ижодий фаолият / ижодий қобилият / ментал арифметика. / creative activity / creative ability / mental arithmetic.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Раънохон Шавкатовна Шарофутдинова

Бошланғич синф ўқувчининг шахсий хусусияти, имкониятига қараб ижодий фаолиятни, иштиёқини, қизиқишини самарали ривожлантириш учун аввало бошланғич синф ўқувчиларнинг ўз ижодий қобилиятларини мустақил равишда намойиш этиш имконига эга бўлган шарт-шароитларни, дарс машғулотларида ўзига бўлган ишончини, берилаётган ижодий вазифаларни бажаришда мустақил қарор қабул қилишини таъминлаш ва ижодий муҳитни яратиш муҳим.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Раънохон Шавкатовна Шарофутдинова

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ACTIVITY IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Ensuring that primary school students have the opportunity to independently demonstrate their creative abilities, self-confidence in the classroom, independent decision-making in the performance of creative tasks, in order to effectively develop the creative activity, passion and interest of the primary school student and creating a creative environment is important.

Текст научной работы на тему «БОШЛАНҒИЧ СИНФ ЎҚУВЧИЛАРИДА ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МОДЕЛИ»

БОШЛАНГИЧ СИНФ УКУВЧИЛАРИДА ИЖОДИЙ ФАОЛИЯТНИ

РИВОЖЛАНТИРИШ МОДЕЛИ

Раънохон Шавкатовна Шарофутдинова

Фаргона давлат университети Ижтимоий-гуманитар фанлар кафедраси

укитувчиси

Бошлангич синф укувчининг шахсий хусусияти, имкониятига караб ижодий фаолиятни, иштиёкини, кизикишини самарали ривожлантириш учун аввало бошлангич синф укувчиларнинг уз ижодий кобилиятларини мустакил равишда намойиш этиш имконига эга булган шарт-шароитларни, дарс машгулотларида узига булган ишончини, берилаётган ижодий вазифаларни бажаришда мустакил карор кабул килишини таъминлаш ва ижодий мухдтни яратиш му^им.

Калит сузлар: ижодий фаолият, ижодий кобилият,ментал арифметика.

A MODEL FOR THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ACTIVITY IN

PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Ensuring that primary school students have the opportunity to independently demonstrate their creative abilities, self-confidence in the classroom, independent decision-making in the performance of creative tasks, in order to effectively develop the creative activity, passion and interest of the primary school student and creating a creative environment is important.

Keywords: creative activity, creative ability, mental arithmetic.

Y36eKHCTOH PecnySnuKacuga yMyMun Ba ypTa MaKTaSgaH TamKapu TatnuMHu TH3HMHH ucnox, KunHfflHHHr ycTyBop HyHannmnapHHH Senrunam, ycuS KenaëTraH ëm aBnogHH MatHaBuH-axnoKuH Ba uHTenneKTyan puBO^naHTupumHu cu^ar ^uxaragaH aHru gapa^ara KyTapum, ysyB-TapSua ^apaëHura TatnuMHuHr ннновaцнон maKrnapu Ba ycynnapuHH ^opun этнm MaKcaguga, myHuHrgeK, YsSeKucTOH PecnySnuKacu npe3ugeHTHHUHr 2018 hhh 5 ceHraSpgaru nO-5538-coHnu "Xara; TatnuMHHH SomKapum th3hmhhh TaKOMunnamrapum Synuna KymuMna nopa-TagSupnap Tyrpucuga^ru ^apMOHuga ^SeKucTOH PecnySnuKacuHuHr 2030 fiunra KenuS PISA (The Programme for International Student Assessment) Xanrçapo Mu^ëcga yKyBHunapHu Saxpnam gacTypu pefiTuHru Synuna ^axpHHuHr SupuHnu 30 Ta unrop

АННОТАЦИЯ

ABSTRACT

КИРИШ

мамлакати каторига киришига эришиш яъни, узлуксиз таълим тизими мазмунини сифат жихатидан янгилаш, укитиш методикасини такомиллаштириш, таълим-тарбия жараёнига индивидуаллаштириш тамойилларини боскичма-боскич татбик этиш, халк таълими сохасига замонавий ахборот-коммуникация технологиялари ва инновацион лойихаларни жорий этиш, ёшларни тарбиялаш ва уларнинг бандлигини таъминлашда мактабдан ташкари таълимнинг замонавий усуллари ва йуналишларини жорий этиш, колаверса, ёшларнинг таълим-тарбияси учун кушимча шароитлар яратишга каратилган комплекс чора-тадбирларни уз ичига олган бешта ташаббусни амалиётга татбик этиш тугрисида айтиб утилган.

АСОСИЙ ЦИСМ

Маълумки, Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида"ги Конунининг кабул килиниши билан узлуксиз таълим тизимининг асоси яратилди. Бинобарин, "Таълим тугрисида"ги Конуннинг 26-моддасида укитиш жараёнига илгор, замонавий педагогик технологияларни кенг куламда татбик этиш барча турдаги таълим муассасалари олдидаги энг долзарб вазифалардан бири эканлиги таъкидланади.

Дунё буйича ривожланган мамлакатларда ёшларни таълим-тарбиясига катта эътибор берилмокда ва ушбу йуналишлар буйича давлат дастурлари кабул килинмокда. Бу борада республикамизда узлуксиз таълим тизимида туб ислохотлар олиб борилмокда ва уларнинг мазмун - мохиятини келажагимиз булган ёш авлодни интеллектуал салохиятли, маънавий етук, жисмонан бакувват, инновацион ривожланган баркамол шахс килиб тарбиялаш масалаларини хал килиш ташкил этади.

Уларда эришилган натижалар кичик мактаб ёшидаги укувчилар тафаккур камровини юксалтиришда мухим дидактик асос булиб, улар оркали бошлангич таълим мазмуни замонавий талаблар асосида шакллантиришга эришилмокда. Шу билан бирга хозирда жамият тараккиёти даражаси замонавий таълимда илм-фан ва техника-технологияларнинг илгор ютукларидан фойдаланишни хам такозо этмокда.

Бошлангич синф укувчиларида ижодий фаолиятни ривожлантириш масалалари юзасидан олиб борган изланишларимиз натижалари таълим жараёнида муайян фанларни укитишда маълум бир таълим йуналишини амалга оширишда инновацион метод ва технологияларни ишлаб чикиб, улардан маълум йуналишларда самарали фойдаланишга мулжалланган ижодий фаолияти мухитини яратиб, бошлангич таълимни оптимал ташкил этиш кераклигини курсатмокда .

Колаверса, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги

ПФ-4947-сонли Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар Стратегияси тугрисидаги фармонида айни куриб чикилаётган муаммо ечимини хал килишга доир кенг имкониятлар яратилган. Шунингдек, Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 17 июндаги "Ёшлар-келажагимиз" Давлат дастури тугрисидаги Фармонида "Замонавий билим ва куникмаларга эга, мамлакатнинг муносиб келажаги учун жавобгарликни уз зиммасига ола биладиган баркамол, максадга интилувчан ва сергайрат ёшларни тарбиялаш мамлакатни баркарор ва илдам ривожлантиришнинг энг мухим шартидир", деб алохида белгиланган. Шунга кура жамиятимиздаги мехнат - хакикий ижод, кувонч манбаи. Бошлангич синф укувчиларини укув мехнатига ижодий муносабат уйготиб, мехнатнинг хакикий ижод, кувонч манбаига айланишига кумаклашиши керак.

Ментал арифметика умумтаълим мактабининг бошлангич боскичида бошлангич синф укувчиларини укитиш, тарбиялаш ва ижодий фаолиятни ривожлантиришнинг мажбурий шарти ва таркибий кисми хисобланади. Бошлангич синф укувчиларининг турли хил усуллари колаверса, дарсдан ташкари фаолиятлари оркали амалга оширилади. Таникли олимлардан Н.К.Крупская, А.С.Макаренко, А.В.Луначарский, С.Л.Рубинштейнлар бошлангич синф укувчиларининг ижодий фаолиятини ривожлантиришда мехнат ёки технология фани мухим урин эгаллайди, деб хисоблайдилар.

Ментал арифметиканинг максади-бошлангич синф укувчиларнинг ижодий фаолиятини шакллантириш билан биргаликда шахсини хам тарбиялаш демакдир.

Бошлангич синф укувчилари уз куллари билан бирор бир буюмни ясаш, тайёрлаш, укувчиларда эхтиёткорлилик хиссини ва хотирани ривожлантиради, шу билан бир каторда, маъсулилиятлилик, катъиятлилик ва сабр-токатни ургатади. Буларнинг барчаси бошлангич синф укувчиларини мактабда, айникса, график иншо ёзишни урганишда ёрдам берибгина колмай, кейинчалик уларнинг хаётида бу куникмалар фойдали хамда самарали булади.

Технология дарслари бошлангич синф укувчиларининг ижодий фаолиятини тасаввурини, тафаккурини бадиий ва санъатни шакллантиришга ривожлантиришга ёрдам беради. Бундан ташкари, бошлангич синф укувчиларининг мия ярим шар касалликлари ва нуткий нуксонлари булган болалар учун жуда мухим булган нозик восита хисобланади.

Ижодий ёки махорат дарслари бошлангич синф укувчиларига нафакат тасаввурни ривожлантиришда, балки куплаб амалий куникмаларни хам шаклланишида ёрдам беради. Масалан, бир тугмани тикиш, рангли когозлардан бирор бир буюм ясаш, нонушта тайёрлаш, оилангиз ва дустларингизга уз кулларингиз билан совгалар тайёрлаш, буларнинг барчаси бошлангич синф

укувчиларида ривожланиши максадга мувофик.

Ва яна бир мухим жихати шундаки: бирор бир буюм ясаш, ижод килиш кобилияти оркали бошлангич синф укувчининг узига нисбатан янада ишонч хосил килишига имкон беради, уни ураб турган теварак-атрофидаги катталар дунёсига катталарнинг кумагисиз кира олмаслик хиссини йук килади. Аммо уз-узига ишониш, уз кобилиятларига булган ишонч, бошлангич синф укувчининг чиндан хам бахтли булиши учун зарур шароит яратади.

Мехнат-турли хил материаллар оркали бирор-бир буюм ясаш билан бошлангич синф укувчиларини ижодий фаолиятга йуналтирадиган жараён булиб, унда уз хаёти давомида (уйинлар, мехнат, дам олиш) безаш учун фойдали ва эстетик жихатдан ахамиятли нарсалар ва махсулотлар яратади.

Маълумки, кизикиш укувчиларнинг эмоционал безаги бирор буюм, бирор фаолиятни танлаш муносабати ва йуналишидир. Шунга кура, психологияда кизикишнинг икки тури укувчиларнинг таълим жараёнида аникланади: биринчиси, бевосита кизикиш, иккинчиси эса билвосита кизикишдир. Х,ар бир укитувчи уз укувчиларида уз фанига нисбатан билвосита кизикишни таркиб топтиришга харакат килади. Кдзикишлар оркали укувчиларда таълимга фаол муносабат намоён булади.

Албатта, бошлангич синф укувчиларини кизикишларини ва кизикиш оркали ижодий фаолиятларини ривожлантиришда бир нечта омиллар ва самарали усуллар мавжуд булиб улардан бир нечта усулларни куриб чикамиз.

"Ёпик китоб" усули- бу муайян фан буйича матн материалини кулланиш усулларидан бири булиб, укувчилардан матнда бор маълумотларни эслаб колишни, лекин мунозара пайтида матнни кайта баён этмасликни талаб килади. Бу усул хам бошка усуллар билан биргаликда кулланишни ва укувчилар укишда факат ^'кайта баён этиш" билан чегараланмасликларини талаб килади.

Ушбу усул бошлангич синф укувчиларнинг ижодий фаолияти мухитида дарс машгулотларини олиб боришдаги умумлаштирувчи дарс машгулотларида (интерфаол укув машгулотларида) жуда хам кул келади.

Бошлангич синф укувчилар учун энг кулай ва осон ишлов берадиган материал бу когоздир. ^огоз махсулотларини ишлаб чикариш кулларнинг мушакларининг ривожланишига ёрдам беради, укувчиларнинг куриш фаолиятини яхшилайди, уни ёзиш куникмаларини ривожлантириш учун тайёрлайди, бошлангич синф укувчиларнинг эстетик ривожланишига, рангларни бири бирларига уйгунлаштиришда хам уз акл-идрокларига таянишади.

Айникса, лой (пластилин) билан ишлаш дарслари -(хайкалтарошлик)ёки лой пластилин ёрдамида бирор бир буюм ясаш. Хдйкалтарошлик дарслари бошлангич синф укувчилари учун узига хос булмаган (бу ва шунга ухшаш иш учун зарур

булган) шахснинг ижодий фазилатларини шакллантиришга ёрдам беради, аммо умумий ахамиятга эга. Ушбу дарслар бошлангич синф укувчиларининг аклий кобилиятларини ривожлантиради, уларнинг дунёкарашларини, тасаввурларини кенгайтиради, ахлокий гояларни шакллантиради ва атрофдаги дунёга ижодий муносабатни шакллантиришга ёрдам беради. Бундан ташкари, лойдан (пластилиндан)тайёрланган барча махсулотлар хаёт билан боглик булган хурсандчиликларни декоратив ва амалий санъатга жуда таъсир курсатади.

Тикиш ва тукиш, бичиш буйича ишлар бошлангич синф укувчиларни уз натижалари билан жалб килади, шунингдек, уз куллари билан ясалган буюмлардан олам-олам кувонч олади. Х,ар кандай тугри ташкил этилган мехнат дарсларида турли материалларнинг сифати ва имкониятлари хакида чукур билим берилиши ижобий хис-туйгуларни мустахкамлашга ёрдам беради, укувчиларни мехнат килишга ундайди ва уларда махоратнинг барча чуккиларини эгаллаш истагини оширади.

Хрзирги кунда олиб борилган тадкикотларда пластилиндан уйинчоклар ясаш, расм чизиш, лойга ишлов бериш, бичиш, тикиш ва тукиш оркали бошлангич синф укувчиларининг ижодий фаолияти ривожлантирилиши исботланди. ^олаверса, бошлангич синф укувчиларни ижодкорлиги узига хос хусусиятларга эга булиб, катталар ижодкорлиги мезонларига жавоб бера олмайди. Мактабнинг бошлангич даврида, эртаклар эшитиш, хар хил расмларни куриш туфайли бошлангич синф укувчилари уйинчок ясашдан олдин узи бевосита идрок этган фанлар доирасига кирмайдиган нарсаларни аста - секин тасаввур кила бошлайди.

Укувчиларнинг ижодий фаолиятларини кенгайтиришда ва ривожлантиришда саёхат уйинлари алохида педагогик ахамиятга эга. Улар географик, тарихий, улкашунослик характерига эга. Бундай уйинлар китоблар, хариталар ва турли хужжатлар ёрдамида амалга оширилади. Улар укувчиларда тасаввур килиш вазиятлари ёрдамида утказилади. Барча харакатлар ва кечинмалар уйиндаги роллар ёрдамида аникланади. Бу ерда укувчилар геолог, иктисодчи, зоолог, мухандис ролларида намоён буладилар. Укувчилар кундаликлар, хатлар ёзадилар, билиш характерига эга булган турли-туман материалларни туплайдилар.

Х,ар бир шахс муайян ижодий кувватга эга. Мазкур ижодий кувватнинг асосини эса янги нарсаларни яратиш ташкил этади. Укувчиларнинг тасаввурлари ижодий хамда яратувчилик характерига эга булади. Укув ёки бадиий адабиётларни укиш жараёнида укувчилар ушбу китобларда баён килинган вокеликни уз хотираларида кайта жонлантиришлари талаб этилади. Ижодий хаёллар яратувчи хаёллардан янги намуналарни мустакил яратиш билан ажралиб туради. Улар укувчи фаолиятнинг узига хос натижаларида акс этади. Инсон шахсининг кимматлилиги унинг онгида тасаввур килишнинг кандай йуллари мавжудлигига боглик. Агар

H^ogHH TacaBByp MyaftaH ^aoHuaTga HaMoeH 6ynca, 6y yKyBnn maxcHHHHr roKopu gapa^aga pHBO^naHraHnurHgaH gaHoHar 6epagn. EHnurn xapaKTepugaru u^oguft, cro^eTHu-poHHu yftuHnap maxc TapaKKueTuga aHoxuga axaMHHTra эгa. ^hkh y yKyBHHnapHHHr xaeHoT onaMH KeHraftHrnnra acoc 6ynagn.

EyryHru KyHga ®aMHHTga ro3 6epaeTraH KaTTa y3rapumHap MaKTa6 ongnra yKyB ^aonnaTHHHr 6apna ^aSx^apuga 6omnaHFHH chh^ yKyBHHHapuHH u^oguft ^aonuaTHH puBo^naHTHpurn xaMga ®aMuaTga maxc cu^araga maKHHafflupum 6uHaH 6ofhuk MyaMMonap eHuMKHK x,an 3ram Basn^acnHn KyftMoKga. Ey MyaMMonapHKHr eHEMnHn Tonnmga 6omHaHFEH ckh$ yKyBHEHapnga n^ognH ^aoHnaTHn pKBo^HaHTupKm acocuft oMuHHapgaH Snpn 6yHn6 xroMar KuHagn. X,o3KprK KyH negaroru 6omHaHFKH ckh$ yKyBHunap 6uHaH umHaraHga 6y KoSuHKHTHapHKHr aHaga caMapaHupoK maKHHaHumura Ba puBo^-Ha^mum epgaM Sepumu, 6omHaHFKH ckh^ yKyBnuHapHEHr aKHKH Ba aMaHnft MaHaKaHapaHn ^aoHHamTupumHu TatMuHHaftguraH TatHuM ycyHHapn Ba MeTogHapKHn KyHHamra gnKKaraHn KapaTumu ho3UM.

X,ap Sup 6omHaHFKH ckh^ yKyBHuHapuHKHr maxcuft xycycuaTu, ммкoнмaтмгa Kapa6 K^oguft ^aoHKHTHK, мmтмeкн, K^n^m^n caMapann pнвo^нaнтнpнm ennMn aHEK 6ynraH n^ognH Ba3n$aHap 6epnm; aMaHuft MamFyHoraap opKaHu SomnaHFun cuh$ yKyBHuHapHu u^gM $aoнмaтнapмнм omupum Ba ftyнaнтмpмm ycyHHapu 6uHaH aMaHra omмpмннmн MyMKnH. EomnaHFnH cnH$ yкyвнннapнga n^ognH $aoннaтнapннн maKHHaHTnpnm нyннapннн ypraHraHga, yKyBHnnapra 6epnHraH тoпmнpнкнapнн yHTa KoMnoHeHTra a^parnmnMro MyMKnH.

2.1-pacM. Eownarnun cuh$ yKyeuurnpHum urnoduu fyaonunmuHu

pueownanmupuw uynnapu my3uxMacu

Таклиф этилаётган тузилманинг:

- биринчи компонентида ечими аник булган топшириклар ва вазифалар беришда педагог (узинг яса, бир нарса уйла, кидириб топ, узгартир каби) курсатмалари буйича бошлангич синф укувчилар педагог билан бирга ишлаб, ижодкорлик элементларини намоён этадилар. Масалан,

2.2-расм. Ечими аниц булган топшириклар

- Иккинчи компонентида амалий машгулотлар оркали укувчилардаги ижодий фаолиятларини ошириш ва йуналтиришда педагог аник максадга мувофик ишлашга ва изланишга даъват этувчи топшириклар берилади. Укувчилар педагог билан бирга ишлаб, узлаштирган куникмаларни комбинациялаш ва узгартириш мумкинлигини тушуна бошлайди. Масалан,

2.3-расм. Аниц максадга йуналтирувчи топшириклар

- Учинчи компонентида бошлангич синф укувчиларини турли фаолиятда фикрлаш буйича мустакил хдракат килишга, уз ишларини режалаштиришга, ижодий фаолиятга йуналтиришга ва турли воситаларини танлашга ургатадиган топшириклардан иборатдир. Масалан,

2.4-pacM. Typnu fyaonunmda MycmaKUM fyuupnaw öyüuua monwupuK^ap.

H^ogufi MamFynoraapga MyafiaH H^ogufi ^aonuaT KoSunuaTHra эга SynraH SomnaHFHH chh$ yKyBHHnapHHHr y3 H^ogufi KoSunHaTnapuHH MycTaKHn paBHmga HaMofium этнm HMKoHHra эгa SynraH mapT-mapouraapHH aparum. X,ap Sup öomnaHFHH chh$ yKyBHHnapHra HHgHBHgyan eHgamyB, gapc MamFynoraapuga y3ura öynraH HmoHH MyxHTHHH aparum, gapc MamFynoraapuga SepunaeTraH H^ogufi Ba3H^anapHH Sa^apumga MycTa^Hn Kapop KaSyn KunumuHH TatMHHnam Ba H^ogufi My^HTHH apaTHm MyxHM Ba3H$anapgaH Supugup.

XY.TOCA

Xynoca ypHHga myHH afiTHm MyMKHHKH, x,ap Sup SomnaHFHH chh$ yKyBHHHHHr maxcufi xycycHaTH, HMKOHHaTHra ^apaS H^ogufi ^aonuaTHH, umTHeKHHH, KH3HKumHHH caMapanH pHBo^naHTHpum ynyH aBBano SomnaHFHH chh$ yKyBHHnapHHHr y3 H^ogufi KoÖHHHaTnapHHH MycTa^un paBHmga HaMofium этнm HMKoHHra эгa SynraH mapT-mapouTnapHH, gapc MamFynoraapuga y3ura SynraH umoHHHHH, SepunaeTraH H^ogufi Ba3H^anapHH Sa^apumga MycTa^un Kapop KaSyn KunumuHH TatMHHnam Ba H^ogufi My^HTHH apaTHm MyxHM Ba3H$anapgaH Supu xucoSnaHagu.

OOH^A^AHH^rAH A^ABHET^AP (REFERENCES)

1. M.3.^yMaeB. BomnaHFHH TatnHM ^aHnapHHH yKHTHm MeTogHKacu Mogynu Syfiuna yKyB - ycnySufi Ma^Mya. II khcm. TomKeHT, 2018.

2. TonunoB y., ycMoHSoeBa M. negarorHK TexHonoruanapHHHr TagSuKHfi acocnapu -T.: 2006.

3. Ismoilovich, I. M. (2021). THE SOCIETY IS AT A NEW STAGE OF DEVELOPMENT PRIORITY IN EDUCATION SYSTEM REFORM FUNCTIONS.

4. Ismoilovich, I. M. (2021, July). ISSUES OF TRANSFORMATION OF EDUCATIONAL EXPERIENCE OF DEVELOPED COUNTRIES. In Euro-Asia Conferences (pp. 227-239).

5. Холматова, З. (2016). Основные аспекты развития личностных структур сознания в школьном возрасте. Вестник современной науки, (1-2), 132-134.

6. Kholikova, D. M. (2019). INNOVATIVE ACTIVITY OF MODERN HIGH SCHOOL: TENDENCIES OF DEVELOPMENT. Scientific Bulletin of Namangan State University, 7(9), 215-220.

7. Kipchakova, Y. X., & Kodirova, G. A. (2020). INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN MODERN EDUCATION. Теория и практика современной науки, (5), 29-31.

8. Арипов, З. Т. (2020). ПРОЦЕСС ФОРМИРОВАНИЯ КОММУНИКАТИВНО-РЕЧЕВОЙ ГОТОВНОСТИ СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ К ОБУЧЕНИЮ. ББК 74.268. 0 П 78 Рецензенты: доктор филологических наук ЕА Елина доктор филологических наук НМ Орлова, 108.

9. Ботирова, Н. (2020). Обучающие возможности тестовых технологий. Профессиональное образование и общество, (3), 68-71.

10. Alimjonova, M. Y. (2021). The role of the national values in the history of pedagogical education. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 1040-1044.

11. Nurbek, A. (2021, December). THE COMBINATION OF SOCIAL RELATIONSHIPS AND PSYCHOLOGICAL HEALTH. In Conference Zone (pp. 268270).

12. Jаbbоrоvа, M. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE SOCIAL DEVELOPMENT OF SOCIETY. Экономика и социум, (6-1), 129132.

13. Sodirzoda, M. M. (2021). Ways to cultivate the creative thinking of beginners in the classroom through information and communication technologies. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(5), 955-958.

14. Sodirzoda, M. M. (2021). Techniques of using folk proverbs in the cultivation of oral speech of primary school students. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(10), 481-484.

15. Sodirzoda, M. M. (2021). TO INCULCATE NATIONAL AND SPIRITUAL VALUES IN PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH ETIQUETTE LESSONS. Conferencea, 31-32.

16. Юлдашева, Д. М., Аскарова, Д., & Зохддова, М. (2021). Узбек болалар нуткига доир матнларда лакуна. Academic research in educational sciences, 2(2).

17. Абдумаликов, А. А. (2017). ФОРМИРОВАНИЕ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ МОЛОДЕЖИ. Theoretical & Applied Science, (11), 277-280.

18. Джалолова, М., Рахманова, Э. Ю., & Косимова, Х. Н. (2021). ВОСПИТАНИЕ СЕНСОРНОГО ВОСПРИЯТИЯ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА. Scientific progress, 1(6).

19. Yuldashov, I., Parpiev, O., Makhmutaliev, A., Tukhtanazarov, I., & Umaralievich, K. U. (2021). Pedagogical bases of formation of physical culture and social culture in Youth. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(11), 54-58.

20. Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ACHIEVING EDUCATIONAL EFFECTIVENESS. Журнал естественных наук, 7(1).

21. Shavkatovna, S. R. N. (2021). METHODICAL SUPPORT OF DEVELOPMENT OF CREATIVE ACTIVITY OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS. Conferencea, 7476.

22. Maxamadaliyevna, Y. D., Oljayevna, O. F., Qizi, T. D. T., Shavkatovna, S. R. N., & Anvarovna, A. O. (2020). Pedagogical Features Of Mental Development Of Preschool Children. Solid State Technology, 63(6), 14221-14225.

23. Shavkatovna, S. R., & Gulbahor, R. (2021). THE IMPORTANCE OF MENTAL ARITHMETIC IN MENTAL DEVELOPMENT IN CHILDREN. Conferencea, 68-70.

24. Uljaevna, U. F., & Shavkatovna, S. R. (2021). Development and education of preschool children. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(2), 326-329.

25. Shavkatovna, S. R. (2021). Improvement of methodological pedagogical skills of developing creative activity of primary school students. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(10), 289-292.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.