Бошлангич мактабда табиатшуносликни укитиш асослари
Рузиева Нигора Бахрамовна
Денов туман 2-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси
Шаймардонова Сайёра Хурсановна
Термиз тумани 4-сон умумий урта таълим мактаби
Худойкулова Озода
Термиз тумани 4-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси,
Г аниева Феруза
Шеробод тумани 68-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси,
Пардаева Ойжамол
Узун тумани 33-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси,
Эшмуродова Ойдин
Узун тумани 33-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси
Табиатшуносликни укитиш методикаси табиатшуносликни укитишда болаларни х,ар томонлама тарбиялашнинг мазмуни ва методларини очиб берувчи педагогик фандир. У педагогикада ишланган тадкикотларга асосланади ва уз предметни укитиш мазмуни х,амда хусусиятларини х,исобга олган холда унинг методларидан фойдаланади.
Укувчиларга табиатшуносликни ургатиб бориш билан укитувчи уларни таълимни давом эттириш ва амалий фаолият учун зарур булган билим, укув ва куникмалар билан куроллантирибгина колмай, балки уларнинг дунёкараши, иродаси, характерини шакллантиради, аклий кобилиятларини ривожлантиради х,ам. Шунга кура табиатшуносликни укитишнинг шакл ва методларини ишлаб чикади.
Укитиш жараёни узаро боглик булган кисмларни: предмет мазмуни, укитувчи ва укувчилар фаолиятини, яъни предметнинг узини, уни укитишни ва укишни, яъни билим, укув ва куникмаларни эгаллаб олишни уз ичига олади. Шунга кура табиатшунослик методикасининг вазифалари каторига укув предмети сифатида табиатшунослик мазмунини аниклаш, укитишнинг метод ва услубларини тадкик килиш, зарур укув жих,озларини ишлаб чикиш киради. Табиатшуносликни укитиш методикаси факат укитиш жараёнини таърифлаш ва тушунтириш билан чекланиб колмай, балки коидаларни хам ишлаб чикади, уларга асосланиб, укитувчи шу предмет буйича болаларни муваффакиятли равишда укитиши мумкин. Табиатшуносликни укитиш методикаси укитувчининг тайёрланишидан тортиб, то укув материалини узлаштириш натижаларини, жумладан синфдаги, уйдаги, синфдан ва мактабдан ташцари ишларни хисобга олишгача барча укитиш жараёнларини уз ичига олади. Укитиш амалиётини хар томонлама урганиш ва натижаларни кейин ижодий равишда умумлаштириш асосида укитишнинг муайян конуниятлари белгиланади ва уни яна хам яхшилаш буйича тадбирлар ишлаб чикилади. Чунончи, урганилаётган нарсаларни (усимлик ва х,айвонларни) бевосита кабул килиш (бу тугри тасаввур х,осил булишини таъминлайди) конунияти асосида предметли укитишни кулланиш буйича аник тадбирлар ишлаб чикилади.
Табиатшунослик методикаси урганадиган ва ишлаб чикадиган масалалар доирасига куйидагилар киради: укув предмети сифатида табиатшуносликнинг таълим ва тарбиявий ах,амияти, унинг тарбия системасидаги урни; укув материалининг мазмуни ва уни таксимланиш системаси; укитиш методлари ва укувчиларни ташкил этиш шакллари; укув материалини, укувчиларнинг узлаштириш жараёни ва укитиш натижаларини х,исобга олиш; жихозлаш ва укув куролларидан фойдаланиш; дарсдан ва синфдан ташкари ишлар, укитишнинг моддий базаси.
Табиатшуносликни уитиш методикаси табиат ходисаларини узаро богланишда ва ривожланишда урганишга имкон беради. Табиатшунослик методикаси педагогикада кулланиладиган тадкикот
методларидан фойдаланади. Тадкикотчи-методист мактабда табиатшуносликни укитиш жараёнини кузатади, кузатилган фактларни тахлил килади ва таккослайди, ходисалар уртасидаги конуний богланишларни аниклайди, хулоса ва умумлаштиришнинг тугрилигини амалда текширади ва бунинг натижасида табиатшуносликни укитиш принципларини белгилайди. Кузатиш ва тажриба табиатшуносликни укитиш методикаси согасидаги энг мух,им методлардир. Педагогик фан сифатида табиатшунослик методикаси дидактика билан богланган. Факат таълим ва тарбиянинг педагогик максади ва вазифаларига асослангандагина мактаб табиатшунослик курсини тугри тузиш, бошлангич ва ундан кейинги синфлар укув предметлари системасида унинг урни ва ролини аниклаш мумкин булади. Укув материалини танлаш ва уни синфлар буйича таксимлашга булган талаблар дидактик принциплар билан изох,ланади, улар хусусий методик масалаларни х,ал килишда, укитиш методларини танлашда, шунингдек укувчиларнинг укув фаолиятларини хар хил куриниш ва шаклларда ташкил килишда х,ам етакчидир. Методик услубларни факат х,ар бир укувчи психологиясини, ёши ва ривожланиш хусусиятларини хисобга олган холдагина тугри танлаш мумкин. Укувчиларни келгуси амалий фаолиятга тайёрлаш билан боглик булган масалаларни х,ал этаётганда табиатшунослик методикаси педагогиканинг политехни ка таълими муаммоларини ишлаб чикувчи булимига таянади. Табиатшуносликни укитишнинг тарбияловчилик характери тугрисидаги масалани методика табиат ривожланишининг умумий конуниятлари ва комплекс тарбия назариясига асосланиб ишлаб чикади.
Табиатшунослик методикаси, шунингдек, физиология, анатомия, гигиена, ботаника, зоология, география, агротехника, метеорология, мантик ва психология билан чамбарчас борликдир. Шу фанлар билан буладиган алока укитувчининг уша фанлар асосларини эгаллаган булишида, уларнинг энг мух,имларини ажрата олиш, материалларни укувчиларнинг ёш хусусиятига мос холда тушунтира олиш укувларида намоён булади. Шахснинг камол топиши ва ривожланиши унинг айрим ишларни, муносабатни, характерни уз ичига олган фаолият жараёнида боради. Бунда у ёки бу фаолият турининг — укиш, мехнат, уйин, мулокотларнинг далиллари (мотивлари) алох,ида ах,амиятга эгадир. Мулокот далиллари х,ар кандай дарснинг таркибий кисми булиши керак. Уни укитувчи хисобга олмаса, табиат тургисидаги билимлар имкониятини пасайтириб юборади. Табиат билан турри ташкил килинган мулокот кичик ёшдаги мактаб укувчиларида гузалликни х,ис этишни бойитади ва чукурлаштиради, уларда уз х,аракати ва ишини узи бах,олай олиш цобилияти ривожланади, бу хислатлар хулк-атворнинг одобий хамда ах,локий нормаларини англаш, атрофдагиларга нисбатан масъулият х,амда бурчни тарбиялаш учун зарурдир. Табиат билан мулокот жараёнида уртокларига, катталарга хурмат ва мехр-муносабат вужудга келади. Табиатшуносликни укитиш методикаси олдида куйидаги вазифалар туради: — умумий таълим ва комплекс тарбия системасида табиатшуносликнинг укув предмета сифатидаги ах,амияти ва урнини аниклаш. — табиатшунослик материалларини танлаш ва бирлаштириш (синтез килиш). — унинг таълим хамда тарбиявий вазифаларини аниклаш. Бошланрич мактабда табиатшуносликни укитиш табиат х,аётидаги айрим фактлар ва усимликлар, хайвонлар хамда одамнинг ташки хусусиятлари билан таништиришдангина иборат эмас. Табиатшуносликни укитиш жонли ва жонсиз табиатнинг х,ар-хил объектлари уртасидаги, жонли табиат билан одамлар мехнати уртасидаги узаро алокаларни кичик ёшдаги мактаб укув- чилари тушуна оладиган шаклда очиб бериши, жонажон табиатга мухаббатни, унинг бойлигини куриклаш ва эхтиётлик билан фойдаланиш истакларини тарбиялаши керак. Шунга кура педагогика билим юртларининг укувчилари табиатшунослик дарсларини табиат мухофазаси масалаларини х,исобга олган холда режалаштиришга урганадилар. Бошлангич мактаб табиатшунослик курси табиат х,одисаларининг кенг доирасини камраб олади, шу муносабат билан баъзан урганилаётган ходисалар билан узаро боглик х,олда кузатишлар олиб бориш кийин булади. Шунинг учун хам табиатшуносликни дастлаб урганиш учун объектлар танлашда куйидагиларни: укувчиларнинг ёш хусусиятларини, урганилаётган материалнинг тушунарли булишини, унинг таълимий ва ривожлантирувчи таъсирини, улкашунослик материали булишини, олинган билимларнн мактаб жонли табиат бурчаги ва укув-тажриба участкасидаги ишлар бажарилишида фойдаланиш имкониятини х,исобга олиш зарур.
Табиатшуносликни укитиш методикасининг мухим вазифаси — х,ар бир синф учун якка тартибда
дастур ишлаб чикишдир. Умуман укув предметининг мазмуни мактаб дастури билан белгиланади, у табиатшунослик фанининг ривожлана бориши билан узгариб ва такомиллашиб боради.
Табиатшуносликнинг таълим хамда тарбиявий вазифаларининг бажарилиши учун хилма-хил укитиш методлари ва укув жараёнини ташкил килишнинг хар хил шаклларидан фойдаланиш керак булади. Барча таълим ва тарбиявий вазифаларнинг бажарилиши методларнинг турри танланишига боглик. Табиатдаги мустакил кузатишларсиз кичик ёшдаги укувчиларда кузатувчанликни ривожлантириб булмайди, тирик организмларни бевосита урганмасдан туриб усимлик ва х,айвонлар х,аётини тушуниб булмайди, усимликларни устириш ва хайвонларни парвариш килиш буйича амалий ишлар бажарилмасдан кишлок хужалик мех,натининг амалий укув, х,амда куникмаларини х,осил килиб булмайди. Табиатшуносликни укитиш жараёни факат укитувчинигина эмас, балки укувчилар фаолиятини х,ам уз ичига олади. Укитишгнинг натижаси дастурда мулжалланган материал пухта узлаштирилган булиши керак. Шунинг учун хам укитиш методлари ва укувчиларни ташкил этиш шаклларини урганиш уларнинг материални узлаштириб олиш жараёнини урганиш билан бирга боради. Шугулланиладиган х,ар кандай методнинг ах,амиятини, укувчиларнинг материални узлаштирганлигини, уларда зарур тасаввур ва тушунчаларнинг шакллантирилганлигини тарбиявий натижаларни аникламасдан туриб билиб булмайди. Факат шу маълумотларга асосланиб, хар кандай методни тугри бах,олаш мумкин.
Укитиш ишида укувчилар билимини хисобга олишни турри ташкил этиш ва унинг асосида х,ар бир укувчи натижаларини ва умуман укитишни бах,олаш мухим- дир,укитиш методлари тугрисидаги масалани ишлаб чикиш билан машгулотларнинг укув жихозлари тугрисидаги масалалар хам чамбарчас боглик;дир, чунки укув куроллари ва бошка жих,озлар табиатшунослик тасав вурлари ва тушунчаларни шакллантиришнинг асоси хисобланади.
Табиатшунослик методикаси, шунингдек укитишнинг моддий бахоси — табиатшунослик кабинети, тирик табиат бурчаги, укув-тажриба участкаси, география майдончаси, укитишнинг техника воситаларини ташкил этиш ва фойдаланиш масалаларини х,ам караб чикади, буларсиз табиатшуносликни укитишни тугри олиб бориш мумкин булмайди.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. Е. М. , Григорянц А. И., Абдуллаева Т. Табиатшунослик (3-синф учун дарслик). Т., «Укитувчи», 1988.
2. Вельская Е. Л. Григорянц А. Г. Методика обучения в 3 классе (Укитувчи учун куллан м а). Т., «Укитувчи», 1988.
3. Верзина А. К. Наблюдение погоды учащимися 1— 4 к лассов. М., АПН , РСФСР , 1958.
4. Герасимова В. П. Животный мир нашей Родины (Пособие для учителей), М., «Просвещение», 1977.
5. Гоноболин Ф. Н. Психология (Учебное пособие для учащихся педучилищ ). М., «Просвещение», 1973.