Научная статья на тему '"БИР МАКОН-БИР ЙЎЛ" ТАШАББУСИ – ЗАМОНАВИЙ ТРАНСПОРТ ЛОГИСТИКАСИ СИФАТИДА'

"БИР МАКОН-БИР ЙЎЛ" ТАШАББУСИ – ЗАМОНАВИЙ ТРАНСПОРТ ЛОГИСТИКАСИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
14
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Буюк ипак йўли / халқаро логистика / геосиёсат / ташқи сиёсат / иқтисодиёт / Марказий Осиё / интеграция / Великий шелковый путь / международная логистика / геополитика / внешняя политика / экономика / Центральная Азия / интеграция

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Раматов Жуманиёз Султонович, Нуриддинов Сардор

Мавзу доирасида олиб борилган тадқиқотлар жараёнида “Бир макон бир йўл” ташаббусининг Хитой томонидан илгари сурилиши, бунинг учун ички ва ташқи сиёсатда ҳал қилиниши лозим бўлган масалалар ўрин олган. Ушбу ташаббуснинг асосий мотиви сифатида иқтисодий, ижтимоий ва албатта сиёсий манфаатлардир. Янги Ўзбекистон учун халқаро транзит айланмаси ҳажмини максимал даражада оширишнинг амалий чоралари сифатида “Бир макон – бир йўл” ташаббуси алоҳида аҳамияти юқори, дея эътироф этилмоқда. Мақолада мазкур лойиҳа доирасида амалга оширилаётган ҳамкорлик масалалари атрофлича ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по философии, этике, религиоведению , автор научной работы — Раматов Жуманиёз Султонович, Нуриддинов Сардор

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

"One place, one road" initiative as modern transport logistics

В процессе исследования, проведенного в рамках темы продвижения инициативы «Один пояс – один путь» со стороны Китая, были выявлены вопросы, которые необходимо решить во внутренней и внешней политике. Основным мотивом этой инициативы являются экономические, социальные и, конечно же, политические интересы. Показано, что инициатива «Один пояс – один путь» имеет большое значение как практическая мера по максимальному увеличению объема международных транзитных перевозок для нового Узбекистана. В статье подробно освещаются вопросы сотрудничества, реализуемого в рамках данного проекта.

Текст научной работы на тему «"БИР МАКОН-БИР ЙЎЛ" ТАШАББУСИ – ЗАМОНАВИЙ ТРАНСПОРТ ЛОГИСТИКАСИ СИФАТИДА»

"БИР МАКОН-БИР ЙУЛ" ТАШАББУСИ - ЗАМОНАВИЙ ТРАНСПОРТ

ЛОГИСТИКАСИ СИФАТИДА

Ж. С. Раматов -

ТДТрУ, кафедра мудири, ф.ф.д.,профессор

С. Нуриддинов -

ТДТрУмустацил изланувчиси

с! https://doi.org/10.24412/2181-7294-2023-2-20-24

^адимдан барча халклар иктисодий интеграция масаласида янги-янги савдо йулларини очиш, ташки олам билан турли сохаларда хамкорликни йулга куйиш буйича изланишлар олиб борган. Марказий Осиёда бундан 2500 йил олдин Шарк ва Гарбни богловчи савдо йуллари булганлиги ушбу худуд географик жихатдан кулай минтака эканлигидан далолат беради. Буюк ипак йули дея номланган хамда XVI асргача (денгиз савдо йулларининг оммалашиши) энг фаол транзит макон булганига шубха йук.

Янги Узбекистонни барпо этиш ташаббуси доирасида мамлакат иктисодий тараккиётининг ажралмас компоненти хисобланган ташки транзитни ривожлантиришга булган эътибор минтакада "Бир макон - бир йул" ташаббусини илгари сурилишига олиб келди. Бу масалада айникса, Хитой халк республикаси билан узаро тенг шерикли хамкорлик йулга куйилаётгани фикримиз далилидир. Хитой ва Узбекистоннинг "Бир макон - бир йул" ташаббуси уз урнида бир катор иктисодий, сиёсий, ижтимоий, керак булса, геосиёсий муаммоларни уз вактида хал этилишига хизмат килади [1].

Баъзи мулохазаларга кура мазкур ташаббус Хитойни ривожланиш эхтиёжларини кондиришга каратилган. Хитойда ислохотлар ва дунёга очилиш сиёсати янги меъёрлар боскичига кирганлиги жуда мухим, бу Хитойдан янги ривожланиш стратегиясини ишлаб чикишни талаб килади. 35 йил олдин, Хитой ташки инвестициялар, илгор технологиялар ва бошкарув тажрибасини жалб килиш учун ташки дунё учун эшикларни очди. Жахон иктисодиёти ва савдосининг умумий коидаларига мувофик, Хитой барча ички муносабатларни. уз иктисодиётини глобал иктисодиёт билан бирлаштириш оркали урнатди [2].

Шу муносабат билан, Хитой катта куч сарфлади ва катта ютукларга эришди: ЖСТ га аъзо булиш Хитойга мамлакат иктисодиётини жахон иктисодиёти билан бирлаштиришга ёрдам берди. 2020 йил 24 январдаги Узбекистон Президентининг Олий Мажлисга Мурожаатномасида мамлакатда ташки юк айланмаси курсаткичини янада ошириш буйича зарурий чоралар курилиши. борасида уз таклифларини билдириб утдилар. Яъни, юк айланмасига таъсир этувчи турли суний тусикларни бартараф этиш, хужжатлаштириш ишларини боскичма-боскич минимал даражагача кискартириш масалалари хакида танкидий фикрлар янгради.

Энди Хитой иктисодиёти хакида икки огиз. Хитой 35 йилдан бери миллий иктисодиёти ривожланиб бормокда. 1978 йилда 367,9 миллиард доллар булган ялпи ички махсулот буйича Хитой атиги 10-уринда эди. 2008 йилда Хитой Германияни ортда колдириб, дунёда 3-уринни эгаллади. 2010 ялпи ички махсулот хажми буйича Хитой Японияни ортда колдириб, дунёда А^Шдан кейин иккинчи йирик иктисодиёти ривожланган маконга айланганди. 2018 йилда Хитойнинг ялпи ички махсулоти 13,08 трлн. доллар билан А^Шдан кейин 2-уринни эгаллаб турибди. Иктисодий усишнинг жадал суръатлари туфайли жахон ялпи ички махсулотидаги Хитой ялпи ички махсулотининг улуши 1978 йилдаги 5 фоиздан 2019 йилда 6,1 фоизга усди. Бундан ташкари, статистик маълумотларга кура, 2008 йилдаги молиявий инкироздан кейин Хитойнинг жахон иктисодиёти усишига кушган хиссаси 30%

атрофида, 2018 йилда - 35,2% ни ташкил этади. Ушбу статистика шуни курсатадики, Хитой жах,он иктисодиёти усишининг асосий моторига айланиб, аста-секин минтакада ва бутун дунёда мух,им рол уйнаяпти.

Бирок, мамлакатнинг жугрофий жойлашуви, маълум манбаларнинг этарли даражада таъминланмаганлиги, ривожланишнинг умумий асоси ва умуман ташки дунё учун очиклик даражаси билан боглик булган иктисодий узгаришларнинг узок ва кийин йулини босиб утган х,олда, Хитойнинг ривожланиши хдли х,ам нотекис ва мувозанатсиздир. Вазият шундан келиб чикдики, Хитойнинг шаркий минтакалари, айникса киргок зонаси тез ривожланди ва мамлакат гарбида, ички минтакаларда ривожланиш сезиларли даражада кечикди. Расмий статистик маълумотларга кура, сунгги беш йилда Хитойнинг шаркий минтакалари ялпи ички мах,сулоти Хитойнинг гарбий минтакаларига караганда 2,5 баравар юкори. 2018 йилда Шаркий Хитойда ялпи ички мах,сулот 42,3 трлн. юанга, Гарбда эса - 16,1 трлн. юанга тенг. Мамлакатнинг шаркий ва гарбий кисмларининг иктисодий ривожланиш даражасидаги катта фарк Хитойнинг х,ар томонлама модернизация килинишидаги тусиклардан биридир.

Хитой иктисодиёти 30 йилдан ортик тезкор ривожланишни бошдан кечирди ва янги даврга кирди: иктисодий усиш суръати пасаймокда, ишлаб чикариш таркиби кайта куриб чикилиши керак, ривожланиш модели узгаришга мух,тож. Х,озирги вактда Хитой иктисодиёти жадал ривожланиш суръатларидан баркарор суръатларга утмокда. Статистикага кура, 2018 йилдан бери Хитойнинг ялпи ички мах,сулотининг усиш суръати секинлаша бошлади ва 2019 йил охирига келиб, ЯИМ усиш суръати 6,1 фоизни ташкил этди [3]. Бундан ташкари, пулат ишлаб чикариш ва машинасозлик каби сохдларда ортикча ишлаб чикариш кувватлари муаммоси пайдо булди. Мамлакат ортикча ишлаб чикаришни утказиш ва иктисодий тикланишни рагбатлантириш учун самарали усулларни излаши ва ташки бозорларни кенгайтириши керак. Турли минтакаларнинг таркиби ва ривожланиш даражасидаги тафовутлар туфайли келиб чикадиган тусикларни енгиб утиш учун Хитой иктисодий усишни рагбатлантиришнинг кенг йулидан воз кечиб, унинг урнига иктисодий тузилмани тартибга солишни тезлаштириши, анъанавий саноатни узгартиришга утиши ва шу билан келгусида баркарор иктисодий ривожланишни кафолатлаши керак эди. Шу муносабат билан, Хитой рах,барияти "Бир макон - бир йул" янги ташаббусини илгари сурди, бу гарбий Хитойнинг ривожланишини жадаллаштириш ва Хитойнинг шимоли-шаркий минтакаларини жонлантиришга каратилган иктисодий лойихд [4] сифатида бах,оланмокда. "Бир макон - бир йул" ташаббусининг амалга оширилиши минтаканинг ривожланиш даражасини оширишга, хусусан, махдллий ах,олининг турмуш даражасини оширишга ёрдам беради. Иктисодий максаддан ташкари, хдвфсизлик масалаларига купрок эътибор берилади. Уни амалга ошириш сепаратистик кайфиятни камайтириши мумкин (Шинжон-Уйгур мухтор вилояти ва Тибетда), гарбий минтакаларда ва умуман бутун мамлакатда баркарорлик ва хдвфсизликни таъминлаш.

Халкаро ва минтакавий вазиятнинг узгариши бир вактнинг узида "Бир макон - бир йул" ташаббусини илгари суришга таъсир этувчи ташки омилдир. ХХ1 асрга кириб, жах,он савдосида, инвестициялар таркиби ва молиявий окимларда чукур узгаришлар руй бермокда. Жа^он иктисодиёти аста-секин тикланмокда. "Бир макон - бир йул" ташаббуси Хитойнинг сунгги йилларда дуч келган иктисодий кийинчиликларга жавоби эди. Жах,он иктисодий инкирози ва ижтимоий-иктисодий муаммоларнинг кучайиши экспорт ва тугридан-тугри хорижий инвестицияларга асосланган Хитой иктисодий моделининг самарадорлигини пасайишига олиб келди [5].

Таъкидлаш керакки, 2008 йилдаги халкаро молиявий инкироз Хитой иктисодиётига мисли курилмаган таъсир курсатди. Ривожланган давлатлар, айникса Европа бозорларининг кискариши Хитойнинг иктисодий модели ва ташки мух,итнинг узгаришига олиб келди. Янги халкаро вазиятга мувофик, Хитой аввалги пассив вазиятдан холос булиши, иктисодий ривожланиш учун янги ва кенгрок экспорт бозорларини топиши керак. Хитойнинг гарбий кисмида очикликни кенгайтириш оркали Марказий Осиё, Жанубий ва Гарбий Осиё ва

Европа мамлакатлари билан савдо алокалари мустахкамланади, иктисодиёт, фан ва техника ва бошка сохалардаги хамкорлик ривожланади. Шундай килиб, охир-окибат, Хитойнинг ташки ташки очик тузилиши шакллантирилади. Ушбу жараёнда мухим йуналишлардан бири бу «Бир макон - бир йул» ташаббусидир. Бу ташаббус минтакавий ва давлат ишбилармонлик мухитини яхшилашга, давлатлар ва ривожланаётган давлатлар уртасидаги савдо ва инвестициялар учун тусиклар ва харажатларни камайтиришга ёрдам беради [6].

Халкаро вазият нуктаи назаридан, Хитойнинг янги Ипак йули дунёнинг икки мухим минтакаси уртасида жойлашган Осиё, Европа ва Африка китъаларини узаро боглаб туради. Бир томондан - Осиё-Тинч океани минтакасининг тез ривожланаётган иктисодиёти, иккинчи томондан - Европанинг ривожланган иктисодиётлари. Уларнинг уртасида Марказий ва Гарбий Осиё мамлакатлари Буюк Ипак йули буйлаб жойлашган хамда минерал, энергия, ер ва инсон ресурсларига бой. Ушбу минтака мамлакатлари халклари мамлакатнинг иктисодий ривожланиши ва фаровон хаёти учун жиддий интилишмокда. Осиёда минтакавий хамкорлик тобора ривожланиб бормокда ва Осиёнинг тинч ривожланишига самарали хисса кушмокда. Шуни таъкидлаш керакки, Европа ва Шимолий Америкада хам, Осиёда хам минтакавий хдмкорлик уртасида хали хам жиддий тафовут мавжуд, айникса Осиё мамлакатларининг ривожланишидаги номутаносиблик, якин алокаларнинг йуклиги - буларнинг барчаси минтакавий хамкорлик ва иктисодий алокаларни чукурлаштириш учун катта тусиклардир -дея таъкидланади [7]. Интеграция Хитойнинг «Бир макон - бир йул» ташаббусида курукликдаги ва денгиздаги Буюк Ипак йули лойихалари барча иштирокчиларга фойда келтирадиган умумий сабаб сифатида тасвирланган. Бундай лойиха Марказий, Жанубий, Жануби-Шаркий ва Гарбий Осиёнинг турли давлатларини камраб олади, бу минтакалараро алмашинув, узаро бир-бирини тулдириш, Евросиё ишлаб чикариш занжири ва нархлар занжирини яратишга ёрдам беради, бу Осиё ва Европа уртасидаги минтакавий хамкорликни янги боскичга кутариш имконини беради. "Бир макон - бир йул" ташаббуси Ипак йули буйлаб мамлакатлар уртасидаги хукуматлараро хамкорликни рагбатлантириши эхтимолдан холи эмас. Бошкача килиб айтганда, Хитойнинг мазкур ташаббуси Осиё, Европа ва Африка мамлакатлари уртасида транспорт инфратузилмасини, энергетика ва савдо-иктисодий йулакни яратишга каратилган булиб, сунгги режада "Бир макон - бир йул" буйлаб иштирок этувчи давлатлар уртасидаги иктисодий хамкорликни чукурлаштириш ва иктисодий интеграцияни ривожлантиришга каратилган. Умуман олганда, интеграция гояси ва эркин савдони таъминлаш Пекиннинг Евроосиё минтакасидаги ташки иктисодий стратегиясининг асосидир [8].

Бундан ташкари, Хитойнинг «Бир макон - бир йул» ташаббуси икки томонлама муносабатларни боскичма-боскич мустахкамлаш учун яхши сиёсий асосга эга. Буюк Ипак йули буйидаги давлатлар сиёсий режимлар ва маданиятларда бир-бирларидан фарк килишига карамай, деярли барчаси тинч ва дустона ташки сиёсат юритмокдалар. Бугунги кунда Хитой ва Марказий Осиё мамлакатлари уртасидаги муносабатлар, Хитой ва Шаркий эвропа мамлакатлари уртасидаги муносабатлар, шунингдек, Хитой хамда Узбекистон муносабатлари тарихидаги энг яхши даврга айланди. Масалан, 2013 йил 9 сентябрда "Узбекистон билан Хитой Халк Республикаси уртасидаги узаро манфаатли шартнома" тузилиши кейинги фаолият кайфиятини усишига олиб келмокда.

Х,озирги кунга келиб Узбекистон Хитой халк республикаси билан узаро хамкорликни мисли курилмаган даражада хар томонлама шериклик ва стратегик хамкорликни йулга куйди деб айтиш мумкин. Сунгги йилларда Хитой минтакадаги энг йирик савдо ва сармоявий шерик сифатида Узбекистон ва Марказий Осиё мамлакатларининг ташки сиёсатида устувор ахамият касб этмокда. Айтиш керакки, дустона сиёсий муносабатлар баркарор ва кулай мухитни яратиб, «Бир макон - бир йул» ташаббуси доирасида икки ва куп томонлама хамкорликни чукурлаштириш учун асос яратди. Геосиёсий манфаатлар нуктаи назаридан ушбу ташаббуснинг амалга оширилиши Хитой ва Буюк Ипак йули буйлаб ривожланаётган давлатлар уртасидаги сиёсий хамкорликни ривожлантиришга ва икки томонлама

муносабатларни мустахкамлашга ёрдам беради [9]. Узбекистонда Хитойнинг ривожланиш буйича баъзи тажрибалари тадкикотчилар томонидан кенг таджик; этилаётгани сир эмас. Бугун Узбекистонда Хитойлик инвесторлар иштирокида катта лойихалар амалга оширилаётганини куриш мумкин. Зеро, дунёга эшикларни очмасдан мамлакатда Х,аракатлар стратегиясида белгиланган устувор вазифаларни уз урнида ва вактида амалга ошириш кийин эканлиги барчага маълум [10].

Хулоса урнида шуни айтиш мумкинки, Узбекистон мустакиллигининг карийб 30 йили мобайнида амалга оширилган улкан иктисодий ислохотлар ривожланган давлатлар, хусусан, Хитой Халк Республикаси ишончини козонишга хизмат килди. Янги Узбекистон геосиёсий мухитда узига хос позицияни эгаллаб тургани нафакат минтакадаги, шу билан бирга халкаро ташкилотларни хам эътирофига сабаб булмокда [11]. Энг асосийси, XXI асрда бирор мамлакат ташки интеграциядан узилган холда юксак марраларни эгаллай олмаслиги аён булиб бормокда. Бу эса уз навбатида ривожланиш палласини бошидан кечираётган Узбекистонда геосиёсий тафаккурни янада юксалтириш зарурияти пайдо булаётганига ишора килмокда.

АДАБИЁТЛАР:

1. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз.-Тошкент, Узбекистон. 2017, 403 б.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. \Янги Узбекистон газетаси, 2020 йил 25 январь, 1-сон.

3. Флорова И.Ю. Китайский проект «Экономический пояс Шелкового Пути»: развитие, проблемы, перспективы // Проблемы национальной стратегии. - № 5 (38). - 2016. - С. 4767.

4. Лихуа Х. Перспектива стыковки стратегии «Один пояс - Один путь» и ЕАЭС // Управленческое консультирование. - № 11. - 2015. - С. 66-70.

5. Сергеев М. Пекин дипломатично подвинул путинский проект Евразийского союза. // Независимая газета. 14.10.2013. //УРЛ: кйр://^^^ощ.щ/есопот188/20 1 3-10-14/1_pekin.html

6. Выступление Си Цзинь Пина в МГИМО, 22 марта 2013 г. //УРЛ: хттпс://www.ёутубе.cом/wатч?в=3жw1УС3ТксЙ&феатуре=ёуту.бе

7. Лавров К. Сопряжение Экономического пояса Шелкового пути с процессами евразийской

интеграции.//МИД РФ. // http://www.mid.ru/brp_4.

8. Меморандум о совместном строительстве и развитии парков высоких технологий "Шелковый путь". 13.10.2014. // URL: http://www.fdi.gov.cn

9. Прекрасные перспективы и практические действия по совместному созданию экономического пояса шелкового пути и морского шелкового пути XXI века. Госкомитет по делам развития и реформ, Министерство иностранных дел и Министерство коммерции (издано с санкции Госсовета КНР). //Пекин: Издательство литературы на иностранных языках, -Пекин, 2015.

10. Лукин А.В., Лузянин С.Г. и др. Китайский глобальный проект для Евразии: постановка задачи. - М.: Научный эксперт. 2016. - 130 с.

11. Мирзаев Р.С. Великий шелковый путь: реалии XXI века.//М.-2005.-248 с.

РЕЗЮМЕ:

Мавзу доирасида олиб борилган тадкикотлар жараёнида "Бир макон - бир йул" ташаббусининг Хитой томонидан илгари сурилиши, бунинг учун ички ва ташки сиёсатда хал килиниши лозим булган масалалар урин олган. Ушбу ташаббуснинг асосий мотиви сифатида иктисодий, ижтимоий ва албатта сиёсий манфаатлардир. Янги Узбекистон учун халкаро транзит айланмаси хажмини максимал даражада оширишнинг амалий чоралари сифатида "Бир макон - бир йул" ташаббуси алохида ахамияти юкори, дея эътироф этилмокда.

Маколада мазкур лойиха доирасида амалга оширилаётган хамкорлик масалалари атрофлича ёритилган.

Калит сузлар: Буюк ипак йули, халкаро логистика, геосиёсат, ташки сиёсат, иктисодиёт, Марказий Осиё, интеграция.

РЕЗЮМЕ:

В процессе исследования, проведенного в рамках темы продвижения инициативы «Один пояс - один путь» со стороны Китая, были выявлены вопросы, которые необходимо решить во внутренней и внешней политике. Основным мотивом этой инициативы являются экономические, социальные и, конечно же, политические интересы. Показано, что инициатива «Один пояс - один путь» имеет большое значение как практическая мера по максимальному увеличению объема международных транзитных перевозок для нового Узбекистана. В статье подробно освещаются вопросы сотрудничества, реализуемого в рамках данного проекта.

Ключевые слова: Великий шелковый путь, международная логистика, геополитика, внешняя политика, экономика, Центральная Азия, интеграция.

RESUME:

In the course of a study conducted within the framework of the theme of China's promotion of the One Belt, One Road initiative, issues were identified that need to be addressed in domestic and foreign policy for this. The main motive for this initiative is economic, social and, of course, political interests. It is recognized that the One Belt One Road initiative is of great importance as a practical measure to maximize the volume of international transit traffic for the new Uzbekistan. The article details the issues of cooperation implemented within the framework of this project.

Key words: The Great Silk Road, international logistics, geopolitics, foreign policy, economics, Central Asia, integration.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.