Научная статья на тему 'БИОЛОГИЯ ДАРСЛАРИДА ЎҚУВЧИЛАРНИ МУСТАҚИЛ ИШЛАШГА ЎРГАТИШ'

БИОЛОГИЯ ДАРСЛАРИДА ЎҚУВЧИЛАРНИ МУСТАҚИЛ ИШЛАШГА ЎРГАТИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

115
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
кроссворд / концепция / инновацион / коммуникацион / пиза тест / ноананавий усул / ахборот воситалари. / crossword / concept / innovation / communication / pisa test / nontraditional method / media.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Диёра Йўлдошжон Қизи Салимова, Саодат Саидмуродовна Қодирова, Каримжан Абдурахимович Муталов

Ушбу мақолада ўқувчи ѐшларга берилаѐтган билимларини онгли равишда ўзлаштиришини осонлаштириш мақсадида замонавий методалар асосида яратилган китоблар, қўлланмалар, дарс жараѐнида фойдаланилаѐтган ҳар хил технологиялар ўқувчиларни таълим олишга бўлган қизиқишларини оширади. Ўқувчиларни ўқиб ўрганишини осонлаштириш мақсадида барча фанлардан ишчи дафтарларни яратилишини тақозо этади. Шу ўринда биология фанидан таѐрланган ва тажриба сифатида фойдаланилаѐтган ишчи дафтарлар ўқувчиларни қизитирадиган, уларни ижодий изланишга ундайдиган турли хил ўйинлар кроосвордлар, расмли топшириқлар, ананавий тестлар, пизза тестлари, вен диаграммалари ва бошқа қизиқарли топшириқлар, асосида тузилганлиги хақида маълумотлар келтирилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Диёра Йўлдошжон Қизи Салимова, Саодат Саидмуродовна Қодирова, Каримжан Абдурахимович Муталов

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article discusses the steady decline in vegetation cov Teaching students to work independently in biology classes. In this article, books, manuals, various technologies used in the classroom, created on the basis of modern methods in order to facilitate the conscious acquisition of knowledge by students, increase the interest of students in learning. Requires the creation of workbooks in all subjects to make it easier for students to read and learn. It is reported that the workbooks prepared andused as experiments in biology are based on various games, crossword puzzles, picture assignments, traditional tests, pizza tests, vein diagrams and other interesting tasks that stimulate students to creative research.

Текст научной работы на тему «БИОЛОГИЯ ДАРСЛАРИДА ЎҚУВЧИЛАРНИ МУСТАҚИЛ ИШЛАШГА ЎРГАТИШ»

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-21-25

БИОЛОГИЯ ДАРСЛАРИДА УКУВЧИЛАРНИ МУСТАКДЛ ИШЛАШГА

УРГАТИШ

Диёра Йулдошжон кизи Салимова Саодат Саидмуродовна ^одирова

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти биология йуналиши

2-боскич магистрантлари

Каримжан Абдурахимович Муталов

Тошкент вилоятиЧирчи; давлат педагогика институти биология кафедраси

доценти mutalovkarimj an@gmail. com

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколада укувчи ёшларга берилаётган билимларини онгли равишда узлаштиришини осонлаштириш максадида замонавий методалар асосида яратилган китоблар, кулланмалар, дарс жараёнида фойдаланилаётган хдр хил технологиялар укувчиларни таълим олишга булган кизикишларини оширади. Укувчиларни укиб урганишини осонлаштириш максадида барча фанлардан ишчи дафтарларни яратилишини такозо этади. Шу уринда биология фанидан таёрланган ва тажриба сифатида фойдаланилаётган ишчи дафтарлар укувчиларни кизитирадиган, уларни ижодий изланишга ундайдиган турли хил уйинлар кроосвордлар, расмли топшириклар, ананавий тестлар, пизза тестлари, вен диаграммалари ва бошка кизикарли топшириклар, асосида тузилганлиги хакида маълумотлар келтирилади.

Кллит сузлар: кроссворд, концепция,инновацион, коммуникацион,пиза тест, ноананавий усул, ахборот воситалари.

ABSTRACT

This article discusses the steady decline in vegetation cov Teaching students to work independently in biology classes. In this article, books, manuals, various technologies used in the classroom, created on the basis of modern methods in order to facilitate the conscious acquisition of knowledge by students, increase the interest of students in learning. Requires the creation of workbooks in all subjects to make it easier for students to read and learn. It is reported that the workbooks prepared and

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-21-25

used as experiments in biology are based on various games, crossword puzzles, picture assignments, traditional tests, pizza tests, vein diagrams and other interesting tasks that stimulate students to creative research.

Keywords: crossword, concept, innovation, communication, pisa test, non-traditional method, media.

КИРИШ

Таълим тарбия ишларини хозирги замон талаблари асосида ташкил етишда ЮНЕСКО ташкилоти томонидан хар йили таълимга оид эълон килиниаётган янгиликларга эътибор каратилиши ва уларни дунё амалиётида кенг кулланилиши таълимнинг ривожланишига хизмат килмода. Мамлакатимизда айникса кейинги 3 йилда таълимга, ешларнинг билим олишига алохида эътибор каратилмокда. Биргина таълим тизимини ривожлантиришга оид 10 дан ортик Узбекистон Республикаси Президенти Фармонлари ва Карорлари кабул килинди. 2019 йил 8 октябрда "Узбекистон Руспубликаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожланиш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги Фармони эълон килинди. Куплаб олий укув юртлари очилмокда. Чет эл университетлари филиаллари ташкил этилмокда.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Ёшларни олий таълимга камраб олиш 20% дан ошиб кетди. Урта ва олий таълим тизимида мехнат килаетган педагог - укитувчилар ойлик маошлари оширилмокда Жамият томонидан таълим-тарбия тизими олдига куйилган бундай масъулиятли вазифа педагогика фанининг ривожланишига узининг катта таъсирини курсатади. Ана шундай ривожлантириш йуналишларидан бири фаол таълим эканлиги эътироф этилган. Фаол таълим деганда биз таълим-тарбия жараенининг асосий объекти ва субъекти хисобланган тахсил олувчи (укувчи) тингловчиларнинг онгли ва фаол иштироки, мустакиллиги ва ижодий кобилиятларини таъминловчи омиллар тизимини тушунамиз. Педагогика назарияси ва амалиетида жуда куплаб фаоллаштириш омиллари кайд этилган. Ана шундай мухим омиллардан бири бизнинг назаримизда укув материалини долзарблаштириш хисобланади.

Таълим-тарбия жараенида кулланиладиган долзарблаштириш тушунчасининг лугавий маъноси укув материалини айни пайт ва келажакда

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-21-25

зарур ва мухим ахамиятга эга эканлигини тахсил олувчилар онгига етказиб, уни урганишга хис-туйгу, кизикиш уйготувчи ва фаол укув билишга ундовчи омил деб эътироф этилади. Педагогика нуктаи назаридан олиб караганда,д олзарблаштириш укув материалини тахсил олувчилар томонидан узлаштирилиши зарурлигини курсатса, психологик жихатдан материални узлаштиришга уларда эхтиеж туйгусини уйготади.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Замонавий таълим шароитида мактаб укувчиларини мустакил ишлаш ва урганиш фаолиятини ошириш, уларнинг ижодий кобилиятларини ривожлантириш илгор инновацион педагогик технологиялардан хамда янги авлод электрон видео укув адабиетларидан фойдаланишни талаб этади. Шу билан бирга бугунги кунда ахборот ва коммуникация технологияларининг кириб келиши билим олишда ноананавий усуллардан фойдаланиб укувчилар учун янгича узлаштириш осон булган ахборот воситаларини ишлаб чикаришни, айни вактда уларга бериладиган топширикларни бажаришда ижтимоий тармокдан керакли манбаларни, (расмлар, диаграмма, жадваллар, матн) тугри танлаб олиб улар асосида такдимотлар таёрлашни ургатиш зарурлигини курсатмокда. Шунингдек укувчиларни укув жараёнида мустакил билим олишга ургатиш билан мавзуларни онгли узлаштиришга йуналтириш оркали уларнинг савиясини оширишда янги технологиялар асосида яратилган укув кулланмаларнинг ахамияти жуда катта хисобланади.

Укувчи ёшларни олаётган билимларини онгли равишда узлаштиришни осонлаштириш максадида янги методикалар асосида яратилган китоблар, хар хил технологиялар, илмий текшириш инстиутларида бажарилган ишларнинг натижаларини (расм,диаграмма,турли чизмава бошка.) мавзуга мослаб, укувчиларга дарс довомида кизикарли баён килиш билан уларни таълим олишга булган кизикишларини янада ошириш мумкин.

Укувчиларни укиб урганишини осонлаштириш максадида барча фанлардан ишчи дафтарларни яратилишини такозо этади. Шу уринда биология фанидан ишчи дафтарлар ишлаб чикилди.Ушбу дафтарда укувчиларни кизитирадиган турли хил уйинлар кроосвордлар, расмли топшириклар, ананавий тестлар, пизза тестлари, вен диаграммалари ва бошка кизикарли топшириклар,асосида тузилган.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-21-25

Ишчи дафтарларнинг самарадорлиги мактаб дарсликларидан яъни китоблардан дарс жараёнида назарий асосларини урганиб ананавий ёзув дафтарларидан фойдаланишдан воз кечиб ноананавий ишчи дафтарлардан фойдаланиш янада самаралирок натижа олиш мумкинлиги кузда тутилган. Укувчиларни ишчи дафтардан фойдаланиш тартиби асосан укув жараёнида амалиётда кулланилади. Фойдаланиш жараёнида назарий билимни китобдан урганилиб амалий машулотларини ишчи дафтарда келтириб утилган кросвордлар, вен диаграммалар, пизза тестлари, расмли диаграммалар билан ишланади. Мавзуга тегишли расмларни чизиб олади. Укувчилар ишчи дафтардаги топшириклани мустакил бажаришлари натижасида уларда мустакил ишлаш куникмалари шаклланиб, фанга булган кизиши янада ошади.

ХУЛОСА

Хулоса урнида шуни такидлаш жоизки, хар кандай укувчи уз истак ва хохиши билан мастакил равишда зарурий билимларни укув адабиётлардан, укув кулланмалардан, ижтимоий тармоклардан, керакли маълумотларни излаб топиш куникмаларини таркиб топтириш мухим саналади. Бу жараённи канчалик мухилигини биз онлайн шаклидаги укиш вактида синовдан утказилди деб хисоблаймиз.

REFERENCES

1. С.А. Хдйдаров Узбекистон тарихини укитишда миллий миниатурадан фойдаланиш(Бобурнома мисолида) "Academic research in educational sciences" journali 761-763. б

2. БД.Турдимуродов.,3. О.Д.Рахимов, О.М.Тургунов, Амалий машгулотларни укитишда инновацион технологиялардан фойдаланиш. "Academic research in educational sciences" journali 808-814.бК.0.Мустафаев, Х,.Ж.Рузиев Замонавий таълимтехнологиялари /Тошкент, "Фан ва технология нашриети", 2013 й

4. Абдуллаева Ш.А. Педагогика. - Т.: «Фан ва технологиялар», 2013

5. Муталов К.А., Б.Р.Рамазонов, Д.У. Закиров Изучения растительности пустынь на уроках ботаники. Г. Чимкент, 2019. С 458-46 ст.

5. Ж.O.Toлипова, A.T. Гофуров Биология укитиш методикаси Академик лицей ва касб -хунар коллежи биология укитувчилари учун методик кулланма ) ^шкет1. Билим-2004 й.

6. Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисида" ги конуни "Кадрлар тайерлаш Миллий дастури" Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Ахборотномаси 1997 й., 9-сон.

Academic Research in Educational Sciences VOLUME 2 | ISSUE 12 | 2021

ISSN: 2181-1385

Scientific Journal Impact Factor (SJIF) 2021: 5.723 Directory Indexing of International Research Journals-CiteFactor 2020-21: 0.89

DOI: 10.24412/2181-1385-2021-12-21-25

7. Эгамбердиева, Л. Н., Хуррамова, М. А., & Рамазонов, Б. Р. (2021). ПРОБУДИТЬ У МОЛОДЕЖИ ЧУВСТВО ЛЮБВИ К ПРИРОДЕ ОДНА ИЗ АКТУАЛЬНЫХ ЗАДАЧ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 2).

8. Alimova, X. B., & Ramazonov, B. R. (2021). "O „QUVCHI-O „QUVCHIGA USTOZ" TAMOYILI ASOSIDA TABIIY FANLAR DARSLARINI TASHKIL ETISHDA PEDAGOGIK MUAMMOLAR. Academic research in educational sciences, 2(9), 940-945.

9. Alimova, X. B., Bozorova, D. S., & Ramazonov, B. R. (2021). TIB ILMINING BUYUK ALLOMASI ABU ALI IBN SINO O'GITLARINING YOSH AVLOD TARBIYASIDAGI AHAMIYATI. Academic research in educational sciences, 2(4), 881-887.

10. Рамазонов, Б. Р., & Муталов, К. А. (2021). ВЗАИМОСВЯЗЬ МЕЖДУ ЭКОЛОГИЕЙ И ЭКОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ МОНИТОРИНГ ЗАГРЯЗНЕНИЯ ПОЧВЫ. Academic research in educational sciences, 2(9), 946-954.

11. Рамазонов, Б. Р., & Курбонов, Ш. Ш. (2021). ФОРМИРОВАНИЕ КОМПЕТЕНЦИИ У СТУДЕНТОВ БИОЛОГИЧЕСКОГО НАПРАВЛЕНИЯ ВУЗОВ В ОБУЧЕНИИ ПРЕДМЕТА ПОЧВОВЕДЕНИЕ И БИОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ СЕЛЬСКОГО ХОЗЯЙСТВО. Academic research in educational sciences, 2(4), 319-325.

12. Закиров, Д. У., & Гулямов, Ж. Х. (2020). ЭКСКУРСИОННАЯ МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ ПО РАЗВИТИЮ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ ШКОЛЬНИКОВ В ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНА ШКОЛАХ. Science and Education, 1 (Special Issue).

13. Закиров, Д. У., & Нурметов, Х. С. (2021). ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА ОСНОВНОЙ ИСТОЧНИК ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 2).

14. Закиров, Д. У. (2020). ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМДА МАНТЩИЙ ФИКРЛАШ ВА МУСТАКИЛ ТАЪЛИМДАН УНУМЛИ ФОЙДАЛАНИШНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УСУЛЛАРИ. Биология ва экология электрон журнали, 4(2).

15. Атабаева, Д., & Файзиев, В. Б. (2020). УКУВЧИЛАРИНИНГ СОГЛОМ УСИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИДА УЩУНИНГ АХДМИЯТИНИ УРГАНИШ. Биология ва экология электрон журнали, 4(2).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.