Научная статья на тему 'БИЛИМ – БУЮКЛИК ГАРОВИ!'

БИЛИМ – БУЮКЛИК ГАРОВИ! Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
27
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Маърифат / таълим / тарбия / инновация / рақобат / илм-фан / ислоҳот / ижтимоий соҳа. / Enlightenment / education / education / innovation / competition / science / reform / social sphere.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Баратов, Рашит Ўсарович, Узбекова, Садоқат Примовна

Мазкур мақолада Янги Ўзбекистонни Учинчи Ренессансга эришуви жараёнида маърифатли авлод тарбияси масаласи батафсил таҳлил қилинган. Мақолани тайёрлашда Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 20 декабрдаги Олий Мажлис ва халқимизга Мурожаатномаси асос қилиб олинди. Шу билан бирга бир қатор асарларга ҳам мурожаат қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

KNOWLEDGE IS THE GUARANTEE OF GREATNESS!

This article analyzes in detail the issue of educating an enlightened generation in the process of achieving the Third Revival by New Uzbekistan. When preparing the article, the Message of the President of the Republic of Uzbekistan to the Oliy Majlis and our people dated December 20, 2022 was taken as a basis. At the same time, a number of works were also mentioned.

Текст научной работы на тему «БИЛИМ – БУЮКЛИК ГАРОВИ!»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(1/2), Jan., 2023

БИЛИМ - БУЮКЛИК ГАРОВИ!

Баратов Рашит Усарович

Тошкент давлат транспорт университети доценти Узбекова Садокат Примовна

Тошкент темир йул техникуми бош укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Мазкур мацолада Янги Узбекистонни Учинчи Ренессансга эришуви жараёнида маърифатли авлод тарбияси масаласи батафсил таулил цилинган. Мацолани тайёрлашда Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 20 декабрдаги Олий Мажлис ва халцимизга Мурожаатномаси асос цилиб олинди. Шу билан бирга бир цатор асарларга уам мурожаат цилинган.

Калит сузлар: Маърифат, таълим, тарбия, инновация, рацобат, илм-фан, ислоуот, ижтимоий соуа.

ABSTRACT

This article analyzes in detail the issue of educating an enlightened generation in the process of achieving the Third Revival by New Uzbekistan. When preparing the article, the Message of the President of the Republic of Uzbekistan to the Oliy Majlis and our people dated December 20, 2022 was taken as a basis. At the same time, a number of works were also mentioned.

Keywords: Enlightenment, education, education, innovation, competition, science, reform, social sphere.

"Заковат бор жойда улуглик булади, Билим бор жойда буюклик булади" Юсуф Хос Х^ожиб

Жамиятни турли иллатлардан халос этишнинг куп усул ва воситалари бор. Аммо жамиятни тафаккурини, карашларини узгартиришга каратилган ислохотлар энг самарали усули булиши аник. Холва деган билан огиз чучук булмайди - дейди доно халкимиз. Кейинги йилларда мамлакатимизда укитувчи макомини юксалтириш масаласи бир катор расмий шахслар томонидан хам илгари сурилаётган масалага айланмокда. Бу албатта, кувонарли ходиса. Бу шундан дарак берадики, ханузгача укитувчига баъзи ташкилотлар текин хизматчи сифатида муносабат билдираётгани айни хакикат.

Кейинги йилларда мамлакатимизда суз эркинлигини таъминланиши хамда интернет журналистикасининг кенг кулоч ёзаётгани халкимизни очик ахборот олиш, колаверса, мавжуд камчиликларни ижтимоий тармоклар оркали наойиш этиш имкониятларини такдим этмокда. Бу уз навбатида давлат билан

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(1/2), Jan., 2023

жамиятни янада якинлаштириб, рахбар кадрларда масъулият хиссини янада оширишга хизмат килади.

Узбекистон Республикаси Президенти бу йил туртинчи бор Олий Мажлисга ва Узбекистон халкига Мурожаатномаси кенг жамоатчилик томонидан илик кутиб олинди. Сабаби шундаки, бу галги мурожаатномада мамлакатимизда 2023 йилдан каттадан-катта ижобий узгариш ва узгартиришлар кутилажаги таъкидланди.

Kun uz. ижодкорлари мазкур Мурожаатномани лингвистик тахлил килиб, унда «таълим» сузи 25 марта, «мактаб» сузи 23 марта, «шахс» ва «халк» сузлари 22 мартадан, «конституция» ва «инвестиция» сузлари 20 мартадан, «тадбиркор» сузи 19 марта ва «махалла» сузи 18 марта ишлатилганини аниклашга улгурибди. Мени хурсанд килгани шуки, давлатимизнинг биринчи рахбари томонидан таълим, мактаб масаласига алохида ургу бераётгани хамда юртимизни кейинги келажагини айнан шулар билан боглаётгани булди.

Уз навбатида, Президентимиз Шавкат Мирзиёев рахнамолигида Узбекистонда янги Уйгониш даври, яъни Учинчи Ренессанс пойдеворини яратиш асосий максад этиб белгиланди. Давлатимиз рахбари таъкидлаганидек, "Биз Учинчи Ренессанс масаласини стратегик вазифа сифатида олдимизга куйиб, уни миллий гоя даражасига кутармокдамиз"- таъкидлаб утган.

Буюк мутафаккир аллома Абу Наср Форобий хазратларининг "Фозил одамлар шахри" асарининг 230-сахифасида, "Куёш булмаса ёруглик булмагани ёруглик булмаса куз нарсаларни куролмагани каби инсонда билиш куввати булмаса, илк моддий жисмлар хакида хотирада сакланиб колган аввалги аклий тушунчалар илк билимларнинг мукаддималар, тушунчалар жамгармаси булмаса, янги билимларни хам олиш мумкин булмас эди. Инсон камол топиш учун унда умумий аклий билимлар жамланиши керак" - дейди.

Мавлоно Жалолиддин Румий узининг "Ичингдаги ичингдадир" асарининг 17-сахифасида, "Денгизга бориб, ундан бир куза сув олмок билан каноатланиш - ачинарли. Денгиздан олиш мумкин булган дур-жавохирлар ва бошка канчадан-канча нарсалар була туриб, биргина сув олишнинг нима киммати бор? Аклли инсонлар бу билан кандай килиб мактанадилар ва нима деган одам буладилар?" - дейди.

Хохлаймизми йукми тан олиш керак мамлакатимизда таълим тизими хали мактанадиган даражада эмас.

Афсуски, хозирги вактда куз унгимизда дунёнинг турли жойларида руй бераётган иктисодий ва ижтимоий, ахборот-коммуникация манзарасидаги чукур узгаришлар, турли мафкуралар тортишуви кескин тус олаётган бир

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

вазиятда, фикрга карши фикр, гояга карши гоя, жахолатга карши маърифат билан курашиш хар качонгидан кура мухим ахамият касб этмокда. Чунки унга карши куч ишлатилса, зуравонлик воситасида кураш олиб борилса, жахолат аввалгидан хам баттаррок кучайиб кетиши аник. Шу уринда Имом Бухорий хазратларининг "Илмдан бошка нажот йук, булмайди хам", деган таъкиди айни хакикатдир.

Президентимиз кейинги йилларда тобора кучайиб бораётган, дунё ахлини ташвишга солаётган терроризм ва экстремизм тахдидлари мохиятини жахолат ва муросасизлик ташкил килишини кайд этиб, бундай ута хавфли иллатга карши куч ишлатиш йули билан эмас, балки "Жахолатга карши — маърифат" билан курашишни, бунда буюк аждодларимизнинг бой маънавий мероси узига хос нажот калъаси ва химоя кургони булишини таъкидлади.

Дархакикат, бугун уларнинг маънавий меросини урганиш, тадкик этиш учун юртимизда куплаб саъй-харакатлар олиб борилмокда. Хусусан, Марказий Осиёда ягона булган Узбекистондаги Ислом цивилизацияси маркази барпо этилиши хам бу йулдаги энг самарали лойихалардан саналади. Шу билан бирга, Самаркандда Имом Бухорий, Сурхондарёда Имом Термизий, Тошкентда Имом Мотуридий халкаро илмий-тадкикот марказлари, шунингдек, турли худудларда хадис, калом, акида, тасаввуф, фикх илмий мактаблари фаолият юритаётгани келгусида юртимиздан бобокалонларимизга муносиб авлодлар етишиб чикишига умид уйготади.

Албатта, мана шундай улкан неъматларнинг бардавом булиши Яратган Парвардигорнинг улуг инояти ва хукм сураётган тинчлик-хотиржамликнинг махсулидир. Аммо бу билан биз хотиржамликка берилмаслигимиз, халк орасида тинчлик, баркарорликнинг улуг неъмат эканлигини такрорлашдан чарчамаслигимиз керак.

"Тинч элнинг боги гуллар" деган накл халкимизда асрлар оша яшаб келмокда. Бугун ана шу пурмаъно хикматнинг хаётий руёбига барчамиз гувох булиб турибмиз. Мурожаатномада баён этилган режа ва лойихалар, хеч шубхасиз, мамлакатимиз тараккиётини, халкимиз фаровонлигини янада оширишга хизмат килади. Зеро, давлатимиз рахбари кайд этганидек, шу юртда яшаётган хар бир инсоннинг тинч ва бахтли хаёт кечириши, унинг соглиги жойида булиши, яхши таълим олиши, оиласини тебратиши учун кандай шароит керак булса, хаммасини яратиб беришга харакат килинмокда ва бу йулда асло тухтаб колинмайди.

Хулоса урнида айтиш мумкинки, таълим, маънавият ва маърифат жамият тараккиёти, миллат камолоти ва шахс баркамоллигини белгилаб берувчи

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

асосий омил хдсобланади. Чунки ушбу тизимлар равнак топгандагина жамиятда иктисодий ва ижтимоий-сиёсий баркарорлик вужудга келади. Яъни хар кандай тараккиётнинг харакатлантирувчи кучи маърифатли, билимли, зиёли инсонлардир.

REFERENCES

1. Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Кушаков, Файзулла Абдуллаевич, Валиев, Л.А., & Хасанов, М.Н. (2022). ТРАНСПОРТ ТИЗИМИ ТАРАВДИЁТ БОС^ИЧЛАРИ (УЗБЕКИСТОН ТЕМИР ЙУЛ ТРАНСПОРТИ МИСОЛИДА). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (9), 606-

2. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Jurabayev, N., & Artikova, B. (2022, June). Constructive and optimal solutions for the formation of a stable ecological situation in the Aral Sea region of Uzbekistan. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030113). AIP Publishing LLC.

3. Baratov, R. (2021). Prospects of Higher Education System (on the Example of Uzbekistan). International Journal on Orange Technologies, 3(3), 128-131.

4. Баратов, Р. У. (2022). ТРАНСПОРТ ТИЗИМИДА ТАЪЛИМ ИСЛОХ,ОТЛАРИ ВА ИСТЩБОЛЛАРИ. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1), 90-95.

5. Baratov, R. U. (2019). INTEGRATION OF A SCIENCE, FORMATION, AND MANUFACTURE IN THE COURSE OF PROFESSIONAL TRAINING. In ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ В СОВРЕМЕННОМ МИРЕ: ПОЛИТОЛОГИЯ, СОЦИОЛОГИЯ, ФИЛОСОФИЯ, ИСТОРИЯ (pp. 51-54).

6. Baratov, R., & Uzbekova, S. (2022). INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRODUCTION IN THE PROCESS OF TRAINING. World scientific research journal, 4(2), 7-11.

7. Baratov, Rashid, and Sadokat Uzbekova. "INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRODUCTION IN THE PROCESS OF TRAINING." World scientific research journal 4.2 (2022): 7-11.

8. Ramatov, J., Baratov, R., Jurabayev, N., Umarova, R., & Mamajanova, G. (2022, June). Evolution of railway construction development in Uzbekistan: Past and prospects. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030011). AIP Publishing LLC.

9. Ramatov, J., Umarova, R., Baratov, R., Khasanov, M., Sultonov, S., & Kushakov, F. (2022). PROBLEMS OF INFLUENCE OF ISLAM ON CONSCIOUSNESS TRANSFORMATION. Academic research in educational sciences, 3(10), 591-597.

612.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(1/2), Jan., 2023

10. Baratov, R., Nuriddinov, S., Tokhtaboev, E., & Achilova, G. (2022, June). " One belt-one road" initiative-as a modern transport logistics. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2432, No. 1, p. 030058). AIP Publishing LLC.

11. Раматов, Ж. С., Муратова, Д., Султанов, С. X,., Тухтабоев, Э., Кушаков, Ф., & Хасанов, М. Н. (2022). ИЖТИМОИЙ АДОЛАТ ВА КАДРИЯТЛАР ПЛЮРАЛИЗМИ. World scientific research journal, 8(1), 102-108.

12. Раматов, Ж.С., Баратов, Р.У., Султанов, С.Х., Муратова, Д.А., Хасанов, М.Н., & Эрниёзов, У.К. (2022). ЁШЛАР ЗАМОНАВИЙ МАДАНИЙ КИЁФАСИ ВА УМУМИНСОНИЙ КАДРИЯТЛАР ТУШУНЧАСИНИНГ МАЗМУН-МОХДЯТИ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (10), 376-386.

13. Джуманиёз Раматов, Розигуль Умарова, Рашид Баратов, Миршод Хасанов, Сиродж Султонов, Файзулла Кушаков ПРОБЛЕМЫ ВЛИЯНИЯ ИСЛАМА НА ТРАНСФОРМАЦИЯ СОЗНАНИЯ // Академические исследования в области педагогических наук. 2022. №10. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problems-of-influence-of-islam-on-coding-transformation (дата обращения: 31.01.2023).

14. М.Н.Хасанов, Д.А.Хафизов, Р.Х.Тоиров, & ХД.Болтабоев. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙ ЯШАГАН ДАВРДАГИ ИЛМ-ФАН ВА ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ . JOURNAL OF NEW CENTURY INNOVATIONS, 4(3), 137-140. Retrieved from http: //www.wsrj ournal .com/index. php/new/articl e/view/62 7

15. Jumaniyoz Ramatov, Rozigul Umarova, Rashid Baratov, Mirshod Khasanov, Siroj Sultonov, & Fayzulla Kushakov (2022). MODERN REQUIREMENTS FOR THE SPIRITUAL IMAGE OF YOUNG PEOPLE AND ITS MANIFESTATION IN PRACTICE. Academic research in educational sciences, 3 (10), 582-586.

16. Ramatov, J.S., & Khasanov, M.N. (2022). SOCIAL ASPECTS OF PROFESSIONAL QUALITY IMPROVEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE RAILWAY SECTOR). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 969-976.

17. Раматов, Ж.С., Валиев, Л.А., & Хасанов, М.Н. (2022). XIX АСРДА ХИНДИСТОНДАГИ ИЖТИМОИЙ - ФАЛСАФИЙ ЖАРАЁНЛАР. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (6), 1070-1078.

18. Журабоев, Н. Ю., Кушаков, Ф. А., Султанов, С. X., & Хасанов, М. Н. (2022). КОНФУЦИЙЛИК ХУСУСИЯТЛАРИДАН ХИТОЙ ФАЛСАФАСИНИНГ КЕНГАЙИШИ. World scientific research journal, 9(2), 3742.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.