Научная статья на тему 'БАЙРАМЛАРНИНГ ЭСТЕТИК МОҲИЯТИ ВА НАЗАРИЙМЕТОДОЛОГИК АСОСЛАР'

БАЙРАМЛАРНИНГ ЭСТЕТИК МОҲИЯТИ ВА НАЗАРИЙМЕТОДОЛОГИК АСОСЛАР Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
эстетика / байрам / «миллий байрам» / эстетик мушоҳада / эстетик завқ / эстетик қизиқиш / эстетик дид ҳамда эстетик идеал / кайфият / анъаналари / урф-одатлари / маросимлар / эстетика / праздник / "национальный праздник" / эстетическое видение / эстетическое удовольствие / эстетический интерес / эстетический вкус и эстетический идеал / настроение / традиции / обычаи / ритуалы.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Гулчеҳра Мамуровна Шадиметова

Байрамлар миллатнинг олам ҳамда инсон ҳақидаги қарашларини, тасаввурини, тафаккурини ва миллий қадриятларини бадиий образлар орқали акс эттириш қудратига эга. Бундан ташқари, байрамлар одамларни бошқа ҳаётий ҳодисалардан ажратиб турадиган ўзига хос эстетик англаш таркибини ташкил этувчи – эстетик мушоҳада, эстетик завқ, эстетик қизиқиш, эстетик дид ҳамда эстетик идеалларни шакллантириши баробарида халқчиллик, оммавийлик, қаҳрамонлик, гўзаллик, улуғворлик каби тамойиллардан ташкил топган миллий ғурур ҳамда миллий ифтихор каби туйғуларни шакллантиради ҳамда мустаҳкамлайди. Ушбу мақолада байрамларнинг тараққиёт босқичлари ва уларнинг бадиий-эстетик хусусиятлари илмий-назарий асосда ўрганилади ҳамда тадқиқ қилинади. Шунингдек, байрам тушунчасининг фалсафий-эстетик таҳлили, унинг ривожланиш тарихи ва илмий-методологик жиҳатлари ўрганилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЭСТЕТИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ ПРАЗДНИКОВ И ТЕОРЕТИКОМЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВ

Праздники обладают силой отражать народные представления, воображение, видение и национальные ценности об ученом и человеке через художественные образы. Кроме того, праздники формируют и укрепляют такие чувства, как национальная гордость и национальная гордость, которые складываются из таких принципов, как народность, популярность, героизм, красота, величие, а также эстетическое удовольствие, эстетический интерес, эстетический вкус и формирование эстетических идеалов –формирующих композицию эстетического восприятия, отличающую человека от других жизненных событий. В данной статье этапы развития праздников и их художественноэстетические особенности будут изучены и изучены на научно-теоретической основе. Также изучается философско-эстетический анализ понятия праздника, История его развития и научно-методологические аспекты.

Текст научной работы на тему «БАЙРАМЛАРНИНГ ЭСТЕТИК МОҲИЯТИ ВА НАЗАРИЙМЕТОДОЛОГИК АСОСЛАР»

БАЙРАМЛАРНИНГ ЭСТЕТИК МО^ИЯТИ ВА НАЗАРИЙ-МЕТОДОЛОГИК АСОСЛАРИ

Гулче^ра Мамуровна Шадиметова

Узбекистан Миллий университети, Ижтимоий фанлар факультети "Этика ва эстетика" кафедраси доцент в.б., ф.ф.б.ф.д.(PhD)

gshadimetova@inbox.ru

АННОТАЦИЯ:

Байрамлар миллатнинг олам хамда инсон хакидаги карашларини, тасаввурини, тафаккурини ва миллий кадриятларини бадиий образлар оркали акс эттириш кудратига эга. Бундан ташкари, байрамлар одамларни бошка хаётий ходисалардан ажратиб турадиган узига хос эстетик англаш таркибини ташкил этувчи - эстетик мушохада, эстетик завк, эстетик кизикиш, эстетик дид хамда эстетик идеалларни шакллантириши баробарида халкчиллик, оммавийлик, кахрамонлик, гузаллик, улугворлик каби тамойиллардан ташкил топган миллий гурур хамда миллий ифтихор каби туйгуларни шакллантиради хамда мустахкамлайди.

Ушбу маколада байрамларнинг тараккиёт боскичлари ва уларнинг бадиий-эстетик хусусиятлари илмий-назарий асосда урганилади хамда тадкик килинади. Шунингдек, байрам тушунчасининг фалсафий-эстетик тахлили, унинг ривожланиш тарихи ва илмий-методологик жихатлари урганилади.

Калит сузлар: эстетика, байрам,«миллий байрам», эстетик мушохада, эстетик завк, эстетик кизикиш, эстетик дид хамда эстетик идеал, кайфият, анъаналари, урф-одатлари, маросимлар.

ЭСТЕТИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ ПРАЗДНИКОВ И ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ

Аннотация: Праздники обладают силой отражать народные представления, воображение, видение и национальные ценности об ученом и человеке через художественные образы. Кроме того, праздники формируют и укрепляют такие чувства, как национальная гордость и национальная гордость, которые складываются из таких принципов, как народность, популярность, героизм, красота, величие, а также эстетическое удовольствие, эстетический интерес, эстетический вкус и формирование эстетических идеалов -

810

April 24, 2024

формирующих композицию эстетического восприятия, отличающую человека от других жизненных событий.

В данной статье этапы развития праздников и их художественно -эстетические особенности будут изучены и изучены на научно-теоретической основе. Также изучается философско-эстетический анализ понятия праздника, История его развития и научно-методологические аспекты.

Ключевые слова: эстетика, праздник, "национальный праздник", эстетическое видение, эстетическое удовольствие, эстетический интерес, эстетический вкус и эстетический идеал, настроение, традиции, обычаи, ритуалы.

AESTHETIC ESSENCE OF HOLIDAYS AND THEORETICAL AND

METHODOLOGICAL BASIS

ANNOTATION:

Holidays have the power to reflect the nation's views, imagination, vision and national values about the scientist and man through artistic images. In addition, holidays form and strengthen feelings such as national pride and national pride, which are composed of such principles as nationhood, popularity, heroism, beauty, grandeur, as well as aesthetic pleasure, aesthetic interest, aesthetic taste and formation of aesthetic ideals - forming a composition of aesthetic perception that distinguishes people from other life events.

In this article, the stages of development of holidays and their artistic and aesthetic features will be studied and studied on a scientific and theoretical basis. Also, the philosophical-aesthetic analysis of the concept of the holiday, the history of its development and scientific-methodological aspects are studied.

Keywords: aesthetics, holiday, "national holiday", aesthetic vision, aesthetic pleasure, aesthetic interest, aesthetic taste and aesthetic ideal, mood, traditions, customs, rituals.

Замонавий фалсафий-эстетик тадкикотлар натижаларидан келиб чиккан хрлда «байрам» ва «миллий байрам» тушунчасининг структуравий семантик тахлили, уларнинг ахлокий-эстетик мохдяти, таснифи, функциялари, узбек халки миллий байрамларининг генезиси, диний, ахлокий-эстетик ривожланиш хусусиятлари, мустакиллик йилларида узбек халки миллий байрамларининг трансформацион хусусиятлари ва эстетик эволюциясини тадкик этиш долзарб

811

April 24, 2024

ахамиятга эга. Шу боисдан хам биз маколамизни байрам тушунчаси ва унинг фалсафий-эстетик жихатларига эътибор беришдан бошлаймиз.

Байрам тушунчаси барча халкларда хаётдаги мухим вокеа ёки санани жамоа булиб, кутаринки рухда, хурсандчилик билан нишонлаш маъносини ифодалайди. Рухий-эмоционал кайфиятни, эстетик завкни вужудга келтира олгани учун байрам бошка кунларга караганда шоду хуррамлик холатида утади. Хдкикатдан хам, байрам кунларида унинг иштирокчиси - миллати, ирки ва эътикодидан катъий назар истаганча яйраши, кунглидагини айтиши, эркин уйнаши, кулиши, хазил-мутойиба килиши мумкин[1, С. 92-95], деб таъкидлайди байрамшунослар. Хдкикатдан хам хеч ким буларни ман этмайди. Чунки, байрамнинг вазифаси одатдагидан кура кутаринкирок кайфиятни вужудга келтиришдир. Бундай кунларда барча хурсанд, эркин ва шодон булиши зарур. Шундагина байрам-байрамдек булиб, узининг рухий-эстетик кудратини тула намоён килади.Узбекистон Миллий Энциклопедиясида байрамга куйидагича таъриф берилган: - "Байрам (туркийча - катта йигин, туй) - кенг нишонланадиган тантаналик кун. Ижтимоий-иктисодий тараккиёт давомида келиб чикиши, мазмуни, ижтимоий хаётда карор топишига кура анъанавий, диний, миллий ва бошка байрамлар вужудга келди. Авлоддан-авлодга мерос тарикасида утиб келадиган байрамлар анъанавий байрамлар дейилади. Масалан: Навруз байрами. Анъанавий байрамлар бирор халк ёки миллатнинг айни вактдаги ижтимоий турмуши, хаёт кечириш тарзи билан бевосита боглик булмайди. Диний байрамларда хар бир монетистик диннинг акидаларида белгилаб куйилган маросимлар нишонланади"[2, 584-б].

"Байрам - хар бир фукаро ва бутун жамият хаётини акс эттирувчи узига хос ижтимоий ходисадир"[3, 44 с] - деб таъриф берган Д.М.Генкин. Бу фикрларини янада ойдинлаштириб шундай деб ёзади, "Байрам - бу вокелик билан санъатни уйгунлаштирувчи, у ёки бу реал хаётий вокеани бадиий безаб курсатувчи узига хос антика ходисадир"[3.1, 44 с]. "Байрам дунё маданиятида йигилган энг кимматли бойликларни узида уйгунлаштиради"[4, 240 с] - деб фикр юритади А.И.Арнолдов. К.Жигульский таъкидлашича, "Байрамлар турланиши хар хил булади. 1. Байрамлар характери ва нишонланиш частотасига кура даврий ва нодаврий байрамлар. 2. Тарихий ривожланиш контектига кура: эски ва янги. 3. Динларга муносабати жихатидан: диний ва диний булмаган. 4. Нишонланиш макони ва масштабига кура: минтакавий, давлат доирасида. Халкаро байрамларга булинади"[5, 336 с].

В.А.Хабудаева эса "Замонавий ижтимоий-маданий шароитда амал килинишига кура байрамларни куйидагича таснифланиш мумкин дейди: 1.

April 24, 2024

812

Расман ташкил этилган, мухим вокеа-ходисаларга багишланган (Далат) байрамлари"; 2. Норасмий байрамлар, давлат томонидан расман кабул килинмаган, аммо халк томонидан нишонланадиган байрамлар ("Студентлар куни" ва х); 3. Касб байрамлари; 4. Оилавий байрамлар; 5. Диний байрамлар; 6. Миллий байрамлар[6, С.69-73].

Миллий байрамлар уз мохиятига кура эстетик вокелик булиб, у арслар оша уз мохиятини яъни тантана, маросим, дам олиш, дийдор куришиш сингари вазифаларни бажариб келган. Шу боисдан хам миллий байрамларни узига хос жихатларини тадкик этган олим Исо Жабборов: "Узбек халкининг маданий меросида халк ижод килган ва катта ижтимоий ахамиятга эга турли байрамлар, оммавий уйинлар, мавсумий, хунар-касб маросимлари алохида урин эгаллайди. Байрамлар ва маросимлар: ижтимоий хамда шахсий хаётнинг барча томонларини камраб олувчи; кишиларнинг узаро турли жихатлари ва шаклларида намоён булувчи; муайян урф-одатлар, анъаналар, ахлокий принциплар ва хукукий тартиботларнинг тарихан шаклланган йигиндисидир"[7, 320-б], деб таъкидлайди. Узбек халкининг миллий байрамлари дейилганда халкимиз хаёти ва турмушига сингиб кетган, тарихий тараккиёт давомида авлоддан авлодга маданий мерос булиб утган, муайян давр такозосига кура, миллат жипслигини таъминлаш ва унинг кайфиятини кутариш максадида маълум вакт ичида мунтазам уюштирилиб туриладиган маданий-оммавий шакллар тушунилади. Узбекхалкининг бундай миллий байрамлари каторига "Лола сайли", "Узум сайли", "Ковун сайли" ва бошка шу кабиларни мисол сифатида келтиришимиз мумкин.

Х,алк турмуш тарзида маънавий эхтиёж билан рухий маданият, эстетик тасаввур билан ахлокий тушунчалар орасида узига хос алокадорлик мавжуд. Чунки эстетик тасаввурлар, гоявий ва ахлокий фазилатлар миллий кадриятлар билан уйгунлашгандагина маънавий кадриятга айланади. Шу боисдан хам дунёдаги барча халклар хаётида байрамлар мухим ахамиятга эга булган. Байрамларнинг асосий талаблари бизга энг кадимги даврлардан етиб келган. Чунки, байрамларни инсон, оила ёки жамоа нишонлаган. Х,ар бир миллат ва давлатнинг умумий байрамларидан ташкари, оилавий байрамлари булади. Узбек халкининг хам энг кадимий даврлардан шакллана бошлаган, авлоддан-авлодга утиб, такомиллашиб, бебахо номоддий меросга айланган жамоавий ёки оилавий байрамлари куп.

Ривоят килишларича, Ойша онамизнинг хонадонида кизлар чилдирма чалиб уйин килишаётган, Пайгамбаримиз (с.а.в.) эса деворга угирилиб ётган эдилар. Абу Бакр Сиддик кириб колдилар ва кизларга - "Расулуллохнинг

April 24, 2024

813

уйларида Шайтоннинг уйинини киляпсизларми?" - деб зажр килдилар. Пайгамбаримиз (с.а.в.) - "Эй Абу Бакр, уларни уз холига куйинг, хар бир кавмнинг байрам куни булади, бугун бизнинг байрамимиздир" - дедилар[8, 300-б]. Демак, том маънода, байрам - инсоннинг кундалик турмуш тарзида ахлок мезонлари билан йугрилган хамда эстетик мазмун билан бойитилган хурсандчилик кунидир.

Дархакикат, таникли олим М.Бахтиннинг куйидаги- "байрам, инсоният маданиятининг бошлангич шаклидир"[9, 11 с] - деган фикрига тулик кушиламиз. Чунки, инсониятнинг муваффакиятли мехнати натижасида вужудга келган завкланиш ва ухшатишнинг бадиий ифодаси булган байрамларнинг тарихий илдизлари башариятнинг "гудаклик" даврига бориб такалади.

Ибтидоий даврда вужудга келган илк тантана шакллари хакида археологлар, тарихчилар, этнографлар, санъатшунослар, маданиятшунослар берган маълумотларга караганда байрамлар одамлар хаётида мухим ахамият касб этган. Шунингдек, кадимги юнон мутафаккири Эпикур- "Хурсандчилик деганда, кайф-сафо, маишат, шохона хаётни эмас, балки жисмоний эзилиш хамда рухий ташвишлардан халос булишни, озодликни тушуниш демакдир"[10], - дейди. Маълумки, инсоннинг фаровон хаёт учун кураши канчалик окилона булса, у шунчалик купрок муваффакиятга эришган.

Фаровон яшаш учун кураш ва мехнатда эришилган муваффакиятлар, галабалар нашидаси табиий равишда хурсандчиликни вужудга келтирган. Бундай жараёнлар ибтидоий одамлар овчилик билан кун кураётган даврларда юзага кела бошлаган ва турли шаклларда намоён булган. Чунки, ибтидоий даврларда чизилган содда тасвирларда, асосан хайвонларни ов килиш манзаралари ва овчилар ракси таклиддан акс эттирилган. Улар кадимий одамлар уз мехнати натижаларини тантанали равишда нишонлаганликларидан далолат беради. Чунки, "таклид - ухшатиш инсонга болаликдан хос булган хусусият. Инсон бошка жонли мавжудотлардан ухшатиш кобилиятига эга эканлиги билан хам фаркланади, хатто дастлабки билимларни у ухшатишдан олади ва бу жараён самаралари барчага хузур багишлайди"[11, 23-24 б], дейди Арасту.

Айтиш мумкинки, ибтидоий одам мехнатининг самараси унинг кундалик биологик эхтиёжини кондириш - улжа топиш, корин туйдириш ва туклигига шукрона айтиш, яъни хузур билан боглик булган.Овчиларнинг овдан улжа билан кайтишлари бутун уруг ва кабила аъзоларида хурсандчилик, шодиёналик кайфиятини яратган. Улжа билан кайтган овчилар уз хурсандчиликларини имо -

814

April 24, 2024

ишоралар ва харакатлар воситасида ифодалашга уринишган. Бундай ифодали харакатлар уларга завк багишлаган.

Инсоният эволюцион ривожланиш жараёнида узларининг биологик эхтиёжлари билан бирга эстетик эхтиёжини хам кондирувчи мухим омилларни кашф эта бошлади. Инсоннинг эстетик эхтиёжлари уз навбатида хис килган нарсаларини тасвирлаш, кандай акс эттириш ва нима билан ифодалаш масаласини хам хал кила олди. "Буни куйидаги далил хам исботлайди, - дейди Аристотел ва, биз - хакикатда ёкимсиз куринган нарсаларга, масалан, жирканч жонивор ва мурдалар тасвирига завк билан бокамиз. Бунинг сабаби шундаки, билим олиш факат файласуфларгагина эмас, балки бошка кишиларга хам жуда ёкади, фарк шундаки, оддий одамлар билиш учун томоша килмайдилар, улар тасвирга завкланиб карайдилар. Чунки унга бокиб, "манави нарса бундай экан", деб мулохаза юритишни урганадилар. Агар ухшаши тасвирланган нарсани аввал курмаган булса, ухшатишдан эмас, балки бичим, буёк ёки шунга ухшаш бошка бир нарсадан завк туядилар"[11.1, 23-24 б].

Антик давр мутафаккири Арасту таклидчилик назариясига асосланиб, вокеликдаги "гавдалантириш, ухшатиш"ни эстетиканингзавк тамойилига боглаб изохлайди.Демак, завкланиш натижаси булган ухшатишнинг ёркин намоён буладиганбадиий ифодаси - инсоният маданиятининг бошлангич шаклидир.Чунки, "Одамлар кадимданок табиатан ухшатишга кобилиятлидирларки, улар буни оз-оздан тараккий эттира бориб, бадиха шеърлардан хакикий поэзияни юзага келтирганлар", дейди Арасту[11.2, 23-24 б].

Тарихий манбаларда ва маданиятшунос олимларнинг илмий тадкикотларида ибтидоий овчилар хаётида "овчилик уйинлари" мухим урин тутганлиги хакида талайгина маълумотлар берилган[12].

Академик Мамажон Рахмонов бу борада бир катор фикрларни уртага ташлайди[13, 21-б]. Мехнат таксимотининг вужудга келиши муносабати билан кадимги овчиликдан аста-секин чорвачилик ва дехкончиликка утиши сохаларга оид янги одат, маросим, анъана хамда байрамларни вужудга келтира бошлади. Яъни, байрамларнинг юзага келиши ва маросим сифатида шаклланиш эволюциясини - мехнат омили, оила омили, динлар омили каби боскичларга ажратиб изохлаш мумкин.

Юкоридаги фикрларга асосланиб, байрамлар - инсон ва табиат уртасидаги курашлар натижасига багишланган маросимлар шаклида юзага келган ижтимоий уодисадир, деб айтиш мумкин.

815

April 24, 2024

Зеро, кадимий одамларнинг маънавий-эстетик эхтиёжлари уларнинг узлари каби оддий, содда ва узига хос бадиий-фалсафий мохиятга эга булган. Улар жамоавий эътикодлар билан уйгунлашган томошалар ташкил килиш оркали оммавий шод-хуррамликни вужудга келтира олган. Бу оддийликда буюклик - улугворлик мавжуд. Факат оддийлик, соддалик ва самимийлик уйгунлашган шароитдагина оммавий шодлигу - хуррамликка эришиш мумкин. Илк оммавий шодлик аста-секин мавсумий байрамларни вужудга келтирган.

Кадимги Урта Осиё ва Эрон халклари орасида миллий тус олган мавсумий байрамларнинг гоявий асослари халкни бирлаштириш, уларнинг хурсандчилигига эришиш ва эхсонлар улашиш оркали савоб олишдан иборат булса, кадимги юнонлар хам узларининг хосилдорлик ва саховат маъбуди булган Дионисга багишлаб утказган байрамларидаги томошаларни жуда тантанали нишонлашга эътибор берган.

"Айнан байрам, - дейди маданиятшунос олим А. И. Арнольд, - дунё маданиятига йигилган энг кимматли бойликларни узида синтезлаштиради"[14, 5 с], дейди. Бу фикрнинг хаётийлигини узга миллат байрамини четдан кузатгандагина, шу элатнинг миллий узига хослигини англаш мумкин. Миллий байрамлардаги синтезлашган, барчага тушунарли бадиий воситаларни курганда шу миллатга нисбатан хурмат пайдо булади. Демак, байрамлар миллатнинг узига хослигини, маданий даражасини англатади. Шунинг учун, юкори савияда, тантанали нишонланган байрамлар уз навбатида миллий гурурни тарбиялайди.

Жамият хаётида байрамлар трансформацион холатлар таъсирида куйидаги омилларни юзага келтирган: биринчидан, жамият хаётида кишилар уртасидаги хамжихатликни таъминлаш, соглом турмуш тарзини эстетикалаштириш; иккинчидан, кишилар уртасида узаро ишонч эътикодни мустахкамлаш, узаро мухаббат, хамжихатлик, бир-бирига ёрдам бериш сингари улугворлик, гузаллик каби эзгу хис туйгулардан завкланиш мухитини яратиш; учинчидан, уз халкининг миллий байрамларига хурмат назари билан муносабатда булиш ва бу борада муносиб эстетик дунёкарашга эга булиш; туртинчидан, миллий байрамлартурли халклар, миллат ва элатларнинг моддий ва маънавий маданиятининг юксак намунаси эканлигини асослашда; миллий байрамларни миллат утмишини сакловчи мухим омилларни узида мужассам этиш билан бир каторда кишиларга кутаринки кайфият бериши окибатда уларнинг энг яхши аньаналарга риоя этишлари, бу байрамлар оркали кишилар узларининг кобилиятлари, ижодкорликларини эркин намойиш килишларига имкон берган. Демак, миллий байрамлар нафакат жамият ижтимоий, маданий ва маънавий хаётини намоён этувчи, балки шу ютуклар асосида ёшлар

April 24, 2024

816

тарбиясига ижобий таъсир килувчи узига хос сехрли кучга эга феномен хисобланади.

Хулоса килиб айтганда, хар бир миллатнинг ижтимоий-маданий хаётида азалий анъаналари, урф-одатлари, маросимларини жамлаган байрамлари мавжуд. Шу жихатдан узбек халкида хам йирик ишларнинг бошланиши ва якунланиши одатда байрамга айланиб кетган. Янги хосил мавсумининг бошланиши ва илк уруг кадаш жараёни хам дехконлар хаётида мухим вокеа булганлиги боис байрамона кайфиятда утган. Демак, байрамлар инсонларнинг босиб утган йулларини чукур англашга, галабалардан фахрланишга, келажак учун режалар тузишга, эртанги кунга умид боглашга ёрдам бергани учун нишонланади.

REFERENCES:

1. Гужова И. В. Целостная модель праздника как феномена культуры// Вестник Томского государственного Философия и культурология педагогического университета. Серия: Гуманитарные науки. (A complete model of a holiday as a cultural phenomenon/Bulletin of the Tomsk state pedagogical University Philosophy and cultural studies. Series: Humanitarian Sciences.)— 2006. — Вып. 7 (58). — С. 92—95.

2. Узбекистон Миллий Энциклопедияси. 1 том. Т. Узбекистон Миллий Энциклопедияси. Давлат илмий нашриёти, (National Encyclopedia Of Uzbekistan. 1 full. T. National Encyclopedia Of Uzbekistan. State Scientific Publishing House) 2000. 584 б.

3. Генкин, Д.М. Массовые праздники. - М.: Просвещение(Mass holidays. - M.: Enlightenment) 1975. - 44 с

4. Арнольдов, А.И. Человек и мир культуры Текст.: введение в культурологию / А.И. Арнольдов. М.: Изд-воМГИК, (Man and the world of culture Text: introduction to cultural studies / A. I. Arnoldov. M.: mgik publishing House)1992. -240 с.

5. Жигульский К. Праздник и культура. М.: Прогресс (Holiday and culture.Moscow: Progress), 1985. 336 с.

6. Хабудаева В.А.. Осинский И.И. Традиции в культуре современной бурятской молодежи // Вестник Бурятского государственного университета. Сер. Философия, социология, политология, культурология. (Traditions in the culture of modern Buryat youth // Bulletin of the Buryat state University. Ser. Philosophy, sociology, political science, cultural studies.)- 2014. - №6(2). -С.69-73.

7. Исо Жабборов. Узбекхалкдэтнографияси.- Тошкент, Укитувчинашриёти,

April 24, 2024

817

National University of Uzbekistan Current Issues and Modern Trends of Social and Humanitarian Sciences

Национальный университет Узбекистана Современные тенденции и актуальные вопросы социально-гуманитарных наук

^'zbekiston^iiiiyumverMteji^^^^^^^^^^^itmoiy-âumanitarfnlainïï

(Ethnography of the Uzbek people.- Tashkent, publishing house of teacher)1994. -320 б.

8. Рахдоатуллох, кори Обидов. Пайгамбарлар тарихи исломият тарихидир. -Тошкент: Мовароуннахр (The history of the prophets is the history of Islam. -Tashkent: Movarounnahr), 2005. 300-6.

9. Бахтин М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и ренессанса. - Москва: Наука (Creativity of Francois Rabelais and folk culture of the middle ages and Renaissance. - Moscow: Nauka), 1965. 11- с.

10.http://library.ziyonet.uz/ru/book/download/47152

11. Арасту. Поэтика. -Тошкент: Янги аср авлоди, (PoeticsTashkent: the new generation of the century) 2011. 23-24 б.

12. Овсянников М.Ф. История эстетической мысли. - Москва: Высшая школа, (History of aesthetic thought. - Moscow: Higher school) 1978.

13. Рахмонов М. Узбек театри. (Кадимий замонлардан XVIII асрга кадар). -Тошкент: Фан, (Uzbek theater. (From ancient times to the XVIII century). -Tashkent: Science) 1975. 21- б.

14. Арнольд А. М. Празник и культура. - Москва: Прогресс, (Holidays and culture. - Moscow: Progress)1985. 5 - с.

818

April 24, 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.