БАРКАМОЛ ШАДС ТАРБИЯСИДА ЖИСМОНИЙ МАДАНИЯТ
У.К Бурлиев
УзЖТСУ "Ижтимоий гуманитар ва хукук" кафедраси
укитувчиси
АННОТАТСИЯ
Маколада баркамол авлод тарбиясида жисмоний маданиятнинг урни ва ахамияти, умумтаълим мактабларининг бошланFич синфларида жисмоний тарбия фани буйича укув машFулотларини олиб боришнинг баъзи муаммо ва ечимлари, шунингдек, болаларнинг ёшига мос машклар танлаш хамда уни укитиш методикаси борасида фикр- мулохазалар юритилган.
Калит сузлар:жамият,аклий, жисмоний маданият, миллий онг, шахс тарбияси,жисмоний маданият,ижтимоийлашув.
КИРИШ
Бугунгу кунда "Жамият тараккиёти" ижтимоийлашувнинг узига хос куринишлари сифатида намоён булмокда.Бу хаёт суратларининг тезкорлик билан тезлашуви, инсонни фикрлаши, уни жамиятдаги тутган урни билан узаро боFлик холда намоён булади.СоFлом аклий жамият бугунги кунда соFлом фикрли кишиларни, соFлом оналарнинг парваришини уни жамият билан ижтимоий хатти харакатларини купайтиришини таълаб килади.Юртбошимиз Ислом АбдуFаниевич Каримов "Маълумки узликни англаш, миллий онг ва тафаккурнинг ифодаси, авлодлар уртасидаги рухий-маънавий боFликлик тил оркали намоён булади."1 - деб таъкидлаганди.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Юртбошимиз Ислом АбдуFаниевич Каримов 2016 - йилни "СоFлом она ва бола" йили деб эълон килиниши, бу жараёнда ёш авлодни тарбиялашда спорт билан бир каторда, ёшларни аклий тафаккурини ривожлантириш энг устувор вазифаси сифатида куришимиз мумкин. XXI асрнинг бошида инсон калби ва онги учун кураш хар качонгидан шиддатли тус олди, бу эса аввало шахснинг хатти харакатлар тизимини чеклашига олиб келади. Геосиёсий максадлар мафкуравий сиёсатга кушилиб, дунёнинг мафкуравий манзарасига таъсир кила бошлади,максадлар иктисодий омиллар манфаатлар узгара бошлади. Бу жараёнлар эса мустакилликни кулга киритган мамлакатларда
1 Islom Karimov "Yuksak ma'naviyat yengilmas kuch" T:."Ma'naviyat" - 2008 y:83 b
мафкуравий тамойиллар ахамиятини ошириб, ёш авлодни давр талабига мос равишда тарбиялашни, уларни хам жисмонан хам комил шахс килиб тарбилаш долзарб вазифага айлантирди..
Бугунги кунда ёш баркамол авлодни тарбиялашда ёшларни буш вактларини самарали ташкил килиш билан уни кизикишлари, спорт билан шуFулланишини ёктирган спорт машFулотлари билан машFул булишини куриб чикиш энг муаммоли холатларидан бири булиб колмокда.Бу жараёнда ёшларни дунёкарашини шакллантиришда энг аввало тарбия, маълумот, спорт билан мунтазам бандлиги унинг асосий усулларидан биридир.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Ёшларда жисмоний маданият тушунчасини шакллантиришда купрок спорт этикети уни замонавийлик билан хамоханг тарзида ривожлантириш лозим. Спорт деганда тор маънода шахсий мусобака фаолияти тушунилса, кенг маънода шахсий мусобака фаолияти асосида келиб чикадиган махсус тайёргарлик хамда унинг норма ва ютуклари тушунилади.Ёшларда жисмоний маданият шакллланиши аввало спорт мусобакаларида ёки машк жараёнида мехнатлар аввало шахсни шакллантиради ва тоблайди.Бу жисмоний машклар шахсда жасорат, ватанпарварлик,мардлик каби туЙFуларини шакллантиради. Спорт ижтимоийлик касб этиши шахснинг хам рухий хам маънавий хам жисмоний хислатларини шакллантиради.
Жисмоний маданият аввало жамият ижтимой хаёти билан боFлик булиб, шахсда баркамоллик туЙFуси билан боFлик булиб у шахсни тарбиялайди, ривожлантиради, жамият узвийлигини таминлашда шахсда маълум устувор сохаларда соFлом мухитни ривожлантиради.
СоFлом мухит шаклланишида аввало куйидаги меъзонларга эътибор бериш керак.
Биринчидан,шахс тарбияси атроф-мухит билан узвий боFликлиги;
Иккинчидан,шахс тарбиясида спорт билан ахолининг бандлигини таъминлаш,соFлом мухит яратиш.
Учинчидан,Жамият маънавий мухитини соFлом мухитини шакллантириш.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганимизда бугунги давр информатсион техника асри сифатида жамиятга шахс дунёкарашига таъсир килади ва уни ривожланиш йулларини узгартиради маълум воситалар оркали шахс жисмоний холатини
шакллантиради.Шу холатда шахс дунёкарашида хатти-харакатида буни амалга ошириш учун coF.noM жисмоний мухитни шакллантириш максадга мувофик деб уйлаймиз.
REFEENCES
1. Oktamovna, S. Z., & Nasriyevich, G. N. (2021). Terminology as a structural element of the language. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(9), 724731.
2. ФОЗИЛОВ, Х. К., & РАХМАНОВА, М. М. (2021). Гандболчи талаба кизларнинг махсус жисмоний тайёргарлик даражасини аниклаш ва тахлил килиш. Fan - sportga, 41-43.
3. Рустамов, Д. У., & Кенжаева, С. Х. (2021). Значение ролевых игр в формировании коммуникативных компетенций студентов изучающих иностранный язык. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
4. Иброгимова, Н. М., & Абдумаликова, Г. Х. (2021). Организация правильного питания юных спортсменов. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
5. Egamnazarova, F. A., & Mukhamedova, M. S. (2021). Improving english language listening skill. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
6. Ли, Т. Г., & Ходжиев, Р. М. (2021). Толкование терминов узбекской национальной борьбы «кураш». Academic Research in Educational Sciences, 2.
7. Tursunboyeva, L. T., & Ashirova, M. F. (2021). Positive teacher-student relations. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
8. Насирова, Б. Т., & Халалов, З. А. (2021). Изучение иноязычных слов латинского происхождения на занятиях по русскому языку в высших учебных заведениях. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
9. Тураев, А. И., & Ёкубов, И. К. (2021). Эффективные приёмы обучения чтению на уроках английского языка. Academic Research in Educational Sciences, 2.
10. Aliyeva, S. B., & Achilov, O. Q. (2021). Xorijiy tillarni o'qitishning samarali usullari (nemis va ispan tillari misolida). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
11. Abdurashitovna, A. S. (2020). The influence of motivation in the foreign language learning process. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 37-38.
12. Норбоева, Ф. Р. (2020). Процесс преподавания иностранного языка в неязыковом вузе. Интернаука, 20(149 часть 2), 74.
13. Suyunovna, M. S. (2020). Interactive teaching methods in the process of foreign language communicative competence development. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 35-36.
14. Akhmedovna, A. M., Olimjonovna, A. K., & Khamidovna, D. K. (2020). Enhancing student's writing through pre-writing activities. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 3118-3130.
15. GAZIEV, S. (2020). Improving the speed-strength preparedness of sambo wrestlers at the stage of sports improvement. Фан-Спортга, (1), 56-60.
16. Tashkenbayevna, S. K., Rozikovich, S. I., Vladimirovna, L. L., Sotivoldiyevich, O. M., Mukhammadjonovich, B. A., Omonboyevich, A. B., & Valikhojayevich, S. Z. (2020). Pedagogical technologies and interactive methods as a factor of increasing special knowledge of students. Journal of Critical Reviews, 7(6), 42-46.
17. Roziqovich, S. I. (2019). Functional training level of runners student-athletes sprinters. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).
18. Солиев, И. Р. (2018). К,иска масофаларга югуришда спортчиларни техник тайёргарлик даврида старт реакцияларини такомиллаштиришни тахлил килиш. Фан-Спортга, (2), 56-61.
19. АРСЛАНОВ, Ш. А., АДИЛОВ, С. К., ЛЮЛИНА, Е. С., & ТАШМАТОВ, А. Р. (2021). Эффективность применения педагогической технологии совершенствования координационных способностей дзюдоистов 13-14 лет. Fan - sportga, 51-53.
20. СОЛИЕВ, И. Р. (2021). Токио (япония) шахрида булиб утган xxxii олимпия уйинларида спортнинг енгил атлетика тури буйича утказилган мусобакаларнинг тахлили. Fan - sportga, 13-15.
21. Usmonova, R. B. (2021). SEMANTIC FEATURES OF MODAL VERBS IN ENGLISH GRAMMAR. Scientific progress, 7(4).
22. Ёкубова, Д. М. (2021). ВАЖНЫЕ АСПЕКТЫ СПОРТИВНОЙ ПСИХОЛОГИИ В ДУХОВНОЙ ПОДГОТОВКЕ СПОРТСМЕНОВ. Academy, (1 (64)), 100-102.
23. Усманова, Ш. Ш., & Екубова, Д. М. (2020). Основы психологической подготовки спортсмена.