CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda.
БУЛАЖАК МАКТАБГАЧА ТАЪЛИМ МУТАХАССИСЛАРИНИНГ ЭКОЭСТЕТИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ МАВЖУД
ХОЛАТИ Ойгул Ашурова, укитувчи, Муслимахон Юсупжонова, талаба, Фаргона давлат универсиети АННОТАЦИЯ
Х,озирги глобаллашув шароитида дунё халкларининг миллий узлигини англаши, ижтимоий-ментал идентификациялашув жараёни кучайиши, халкаро ижтимоий, иктисодий, сиёсий, маданий муносабатлар глобаллашуви, дунё жамияти урбанизациялашув кулами, табиат экоэстетик кадриятларини, атроф-мухит мухофазасининг асосий субъектив омилига айлантирмокда. Зеро, экологик вазиятнинг глобал кескинлашуви ва сохалари аниклашуви экология фанини тармокланишига олиб келди. Бу эса, уз навбатида, экологияда рационализм ва иррационализм йуналишларини кучайтирди. Яъни утган аср бошларидаёк, экологик тадкикотлар таркибида назарий масалаларнинг устуворлашувига кура, бу даврни замонавий экологик тадкикотлар тараккиётининг узига хос тарихий боскичи деб бахолаш мумкин.
Калит сузлар: экология, табиат, урбанизация, глобаллашув, экологик тадкикот, ижтимоий хаёт.
Бугун жадал урбанизациялашаётган дунёда, постиндустриал-ахборотлашган жамиятда инсоннинг ижтимоий, иктисодий, маданий, маънавий ривожланиш даражаларини белгилайдиган мезонлар тизимида, бокира табиат гузаллигини билишга кизикиш ва санъат асарларида ифодалаш, яъни уларга нисбатан гедонистик (юнон тилида - hedonic - лаззатланиш, завкланиш, кунгилхушлик, хузурланиш) эхтиёжларини кондириш масалалари устуворлашиб бормокда.
Инсониятнинг яшаш мухити, хусусан, табиий шарт-шароитлари, ареаллари турли-туманлиги, унинг алохида компонентларига ёки яхлитлига гедонистик муносабатни ва бадиий образларда эмоционал-хиссий ифодалаш усуллари хилма-хиллигига олиб келган. Шунинг учун хам табиатнинг муайян мавжудлик холатига мос экологик гедонизм ходисаси экоэстетика фани тадкикот объекти ва предметига айланишига муносибдир. Чунки жамиятнинг экологик баркарор ривожланишига объектив таъсир курсатадиган геологик, орогидрогеографик, иклим ва бошка табиий омиллардан ташкари, инсон омилининг "табиат-жамият-инсон" муносабатларига реакциясини ва уни эмоционал-хиссий ифодалаш усулларини урганиш хам, мухим илмий-назарий ва амалий ахамиятга эга. Экологик гедонизмни бир-биридан мустакил икки йуналишда куриш мумкин. Биринчиси - тирик табиат билан бевосита мулокотда, унинг гузаллигидан
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda. лаззатланиб, мухофаза килиш бурчи ва масъулиятини англаш. Иккинчиси -табиатнинг бадиий санъат асарларида ифодаланган сунъий гузаллигидан лаззатланиш ва уни келажак авлодларга мерос килиб колдириш мажбуриятини хис килишдир. Бокира табиат каби унинг бадиий-эстетик образлари хам табиат ва инсон муносабатларини экологик талаб ва тамойиллар йуналишида тахлил килиш учун мухим мавзу хисобланади ва уларда муайян ижобий гедонизм гоялари илгари сурилади.
Урбанизациялашган дунёнинг постиндустриал-ахборотлашган жамиятида инсоннинг ижтимоий, иктисодий, маданий, маънавий ривожланиш даражаларини белгилайдиган мезонлар тизимида, табиат гузаллигини билишга кизикиш ва санъат асарларида ифодалаш эхтиёжлари, уларга нисбатан эвдомонистик (юнон тилида - eudaimonia - бахтиёрлик, хузурбахшлик, баркарорлик маъноларида ишлатилади ва шу хусусиятларига кура гедонизм тушунчаси билан умумийлиги булса хам, хусусий фарклари мавжуд) эхтиёжларини кондириш имкониятлари кенгайиб бормокда. Шу билан бир каторда, динамик ривожланиб бораётган постинустриал-ахборотлашган жамиятда инсоннинг бокира табиат билан мулокрт маданияти, унинг иктисодий, ижтимоий-маданий, интеллектуал салохияти даражасини белгилашда асосий мезонга айланмокда. Бошкача килиб айтганда, жамиятни табиатга нисбатан «сунъий» ижтимоий ходиса сифатида карасак, инсоннинг табиатни мухофаза килишдан иборат экологик онги ва маданияти махсус шакли - эвдомонизм бундан кейинги тарихий тараккиёт истикболларини, цивилизация келажагини белгилаб берадиган омиллигини курамиз. Зеро, образли килиб айтганда, "дунёни гузаллик куткаради"
Табиатга эстетик муносабатнинг хозирги боскичида, биринчидан, "табиат-жамият-инсон" муносабатларини ташкиллаштириш, бошкариш ва назорат килиш механизмлари тизимида, инсоннинг табиий яшаш шароитлари, экологик вазияти билан боглик шаклланган маънавий-маданий йуналишлар устуворлашмокда; иккинчидан, хозирги даврда ижтимоий муносабатларнинг "цивилизациялашиш", "маданийлашиш", "инсонпарварлашиш",
"демократиялашиш" тенденциялари кучайиши билан, экологик эвдомонизмнинг ижтимоий, иктисодий, сиёсий, маданий, маънавий, мафкуравий муносабатлар мазмунига айланиши, конуният макомига эга булиб бормокда; учинчидан, инсоният тарихида экологик маънавий маданият ролининг ошиши, унинг эвдомонистик функцияси ва ахамиятига адекват булиб, инсоннинг бокира табиат билан мулокот маданияти, унинг иктисодий, ижтимоий-маданий, интеллектуал салохияти даражасини белгилашда асосий мезонга айланмокда. Айникса, постиндустриал жамият ривожланиши, урбанизация жараёни кучайиши билан экологик эвдомонизм объектида, унинг бокира табиатдан бегоналашуви
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda. кузатилмокда; туртинчидан, экологик эвдомонизм табиий ресурслар чегараланган шароитда биосфера экологик мувозанатини - коэволюциясини вужудга келтиришдан иборат суъектив омил ролини бажаришида, унинг инсонпарварлик мохияти, ахамияти ва истикболи намоён булади; бешинчидан, экологик эвдомонизмнинг индивидуал эмоционал-хиссий ходисалиги ва инсон эхтиёжлари, манфаатлари билан богликлиги, унинг объективлигини истисно килмайди.
Табиатга эстетик муносабатни шакллантиришнинг махаллий, миллий, худудий, минтакавий хусусиятлари, давлатларда экологик туризм объектлари мавжудлигига - экологик туризм потенциалига боглик булади. Лекин уларнинг моддий, техник, иктисодий ривожланиш даражаси - (экотуризм инфратузилмаси, коммуникацияси), сиёсий вазияти баркарорлиги - (сайёхлар сиёсий хавфсизлигини таъминлаш), маданияти - (сайёхларга хизмат курсатиш: маркетинг, сервис сифати), халкаро туризм муносабатлардаги мавкеи -(экологик туризмнинг конуний-хукукий асослари мавжудлиги) давлатларнинг экологик туризм потенциали имкониятларидан фойдаланишига хал килувчи таъсир курсатади. Буларнинг яхлитлиги эса, давлатларда экологик туризм маданиятини ривожлантиришнинг объектив шарт-шароитлари ва субъектив омиллари бирлигини таъминлашга асос булади. Хусусан, инсон омили, айникса мутахассислар, олимлар фаолияти экологик туризм маданияти ривожланиши ва эстетик кадриятлари трансформациясида катта роль уйнайди. Шу билан биргаликда: 1) махаллий, миллий, минтакавий ва умумпланетар микёсларда экологик туризм объектларини паспортлаштириб, маршрут йуналишларини аниклаш; 2)экологиктуризм объектларининг муайян эстетик хусусиятларидан келиб чикиб, уларнинг маданий функционал ахамиятини аниклаштириш; 3) экологик туризм маданияти тарихининг миллий ва умуминсоний кадриятларини интеграциялашиш максадида давлатларда махсус экологик туризмни ривожлантириш жамоатчилик кенгашини ташкил этиш; 4) экологик туризм маданияти тарихини урганиш, миллий экологик меросни халкаро микёсда таргибот-ташвикот килиш учун ахборотлар ва мутахассислар алмашувини ташкиллаштириш; 5) экологик туризм маданиятининг илгор тажрибаларини оммавийлаштиришнинг усул ва воситаларини, трансформацияси коммуникация тизимини вужудга келтириш масалаларини хал килиш кун тартибига куйилмокда.
Мамлакатимизда вужудга келган экологик вазиятнинг хусусиятлари ва ривожланиш тенденцияси, ижтимоий-экологик муаммоларни яхлит-тизимли хал килиш зарурияти - табиатга эстетик муносабатни шакллантиришда барча маънавий-маърифий муассасалар фаолиятини марказлашган бошкариш стратегияси ва тактикасини белгилайдиган ташкилотларга эхтиёж тугдирди.
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda. Бундай институтлар, функционал фаолиятига кура, жамият экологик онги ва маданиятини эстетикалаштириш жараёнида табиатга эстетик муносабатни шакллантиришни устувор вазифа сифатида кун тартибига куйиши кузда тутилган. Уларнинг экологик вазиятни согломлаштиришни ташкил этишга таъсир курсатувчи намунавий дастурлар, таълим стандартлари, укув кулланмалари, методологик тавсиялари ва бошка хатти-харакат хужжатларини амалга оширишда, турли институтлар фаолиятини мувофиклаштиришга, бошкаришга йуналтирилганлиги мухим амалий ахамиятга эга.
Экоэстетик дунёкараш шаклланишига маънавий таъсир утказувчи асосий институционал тизимлар таркибида давлат - экологик дунёкарашнинг табиатга эстетик муносабатини шакллантиришда ташкилий асосларини; махаллий уз-узини бошкариш фукаролик институтларидан, махалла - кундалик онг даражасидаги экоэстетик кадриятларни; мехнат жамоалари - касб билан боглик экологик онг ва маданиятни эстетик дунёкараш мазмунига айлантиришнинг ижтимоий ва иктисодий асосларини; оила - экологик кадриятларни эстетик ифодалашда анъанавийликни; таълим-тарбия тизими экоэстетик маданиятнинг нисбатан оддий илмий тушунчалари аппаратини шакллантириши билан узига хос роль уйнашини таъкидлаш жоиз.
Юкорида курсатилган институцияларнинг асосий функцияси кишилар ижтимоий фаолиятларида индивидуал экологик онг ва маданиятларини (даража ва шаклларидан катъий назар) узларига топширилган муайян роллар доирасида эстетик ифодалашнинг амалий куникмаларини, малакаларини шакллантиришдан иборат. Мавжуд экологик мезонлар ва тамойиллар нуктаи назардан муайян одамлар ва жамоаларнинг табиатга нисбатан антиэкологик фаолияти, уларнинг экологик онги ва маданияти, интеллектуал салохияти кашшоклиги курсаткичидир. Шунинг учун хам, айнан шу холат табиатга эстетик муносабат характерини белгилайди.
Адабиётлар:
1. Д.Таджибаева. Экология. Маърузалар матни. Тошкент, 2013 йил.
2. Турдикулов Э.О. Укувчиларда умумбашарий экологик дунёкарашни шакллантириш. - Т.: «Шарк», 2011 йил.
3. Мактабгача ёшдаги болалар ривожланишига куйиладиган Давлат дастурлари. - Тошкент, 2008.
4.«Болажон» таянч дастури. - Тошкент, 2010.
5. Ilhom, S. (2022). Early students in mathematics formation of fundamentals of economic knowledge.
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda.
6. Soliev, I. S. (2020). Factors of formation of information competence of future primary school teachers. In Наука и просвещение: актуальные вопросы, достижения и инновации (pp. 218-220).
8. Sobirjonovich, S. I. (2021). Teaching Preschool Children in a Second Language. International Journal of Culture and Modernity, 11, 406-411.
9. Sobirjonovich, S. I. (2021). Didactic Interaction as Whole Integral Education. International Journal of Discoveries and Innovations in Applied Sciences, 1(7), 80-83.
10. Soliyev Ilhomjon Sobirjonovich. (2022). Child Thinking and Problem Solving. EUROPEAN MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF MODERN SCIENCE, (4) 111-115.
11. Soliyev Ilhomjon Sobirjonovich. (2022). Features of the Development of Social Intelligence in Preschool Children. EUROPEAN MULTIDISCIPLINARY JOURNAL OF MODERN SCIENCE, (6) 83-87.
12. Soliyev Ilhomjon Sobirjonovich. (2022). The Concept of Connected Speech and its Significance for the Development of Preschool Children. Spanish Journal of Innovation and INTEGRITY. 05. 518-523.
13. Zukhrakhon, B. (2021). About the analysis of the potential of teaching staff in monitoring preschool education. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1120-1126.
14. Botirova, Z. A. (2019). THE THEORETICAL ANALYSIS OF THE APPICATION OF INFORMATION TECHNOLOGIES IN THE FIELD OF PRESCHOOL EDICATION. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(11), 266-269.
15. Soliyev Ilhomjon Sobirjonovich. (2022). Heuristic Activity in the Educational Process of the Institutions of Preschool Education. Spanish Journal of Innovation and INTEGRITY, 05. 529-534.
16. Rustamovna, U. N., & Toxirjonovna, M. O. (2022). Polysemy-Semantic Universal. International Journal of Culture and Modernity, 14, 11-15.
17. Umarova N., Maxmudova O.Tilshunoslikda leksik ma'no va tushunchaning umumiy va xususiy xarakterlanishi. O'zMU xabarlari (2022 1/3)
18. Каримов, У., Каримова, Г., & Каримов, У. (2021). ИЛМ-ФАН ВА ТАЪЛИМ СОХАСИДАГИ АХБ.ОРОТЛАШУВ. Central Asian Academic Journal of Scientific Research, 1(1), 103-110
19. Ganiyev, B. S. (2019). INNOVATIVE (ENTREPRENEURIAL) ACTIVITY OF WOMEN AT A NEW STAGE OF DEVELOPMENT OF OUR SOCIETY. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(11), 122-129.
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda.
20. Usmanov, N., Ganiev, B. S., & Karimova, G. Y. (2021). The philosophical basis for the formation of spiritual maturity among young people. Oriental Journal of Social Sciences, 33-37.
21. Ashurova, O. A. (2021). Aesthetic education as a factor of professional training of preschool teachers in a pedagogical university. Theoretical & Applied Science, (5), 425-427.
22. Ashurova, O. (2021). Analysis of foreign experience on the development of eco-aesthetic culture of future preschool education specialists. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(10), 1478-1484.
23. Ashurova, O. A. (2021). SOCIO-HISTORICAL TRADITIONS OF DEVELOPMENT OF ECOESTHETIC CULTURE OF PRESCHOOL EDUCATIONAL PROFESSIONALS. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(05), 46-52.
24. Ashurova, O. (2021, December). THE IMPORTANCE OF AESTHETICITY OF ECOLOGICAL CONSCIOUSNESS AND CULTURE IN THE ACTIVITIES OF PRESCHOOL EDUCATIONAL PROFESSIONALS. In International Scientific and Current Research Conferences (pp. 88-90).
25. Anvarjonovna, A. O. (2021). Factors for the Development of Ecoesthetic Culture of Future Preschool Educational Professionals. European Journal of Humanities and Educational Advancements, 2(5), 162-164.
26. Anvarjonovna, A. O. (2021, December). Methodological Foundations for Development of Aesthetic Culture Teacher of Preschool Education. In INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIDISCIPLINARY RESEARCH AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES (Vol. 2, pp. 254-258).
27. Anvarjonovna, A. O. (2021, December). Methodological Foundations for Development of Aesthetic Culture Teacher of Preschool Education. In INTERNATIONAL CONFERENCE ON MULTIDISCIPLINARY RESEARCH AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES (Vol. 2, pp. 254-258).
28. Anvarjonovna, A. O. (2021). AESTHETIC CULTURE OF THE EDUCATOR. In Interdisciplinary Conference of Young Scholars in Social Sciences (pp. 253-255).
29. Rustamovna, U. N., & Toxirjonovna, M. O. (2022). Polysemy-Semantic Universal. International Journal of Culture and Modernity, 14, 11-15.
30. Umarova N., Maxmudova O.Tilshunoslikda leksik ma'no va tushunchaning umumiy va xususiy xarakterlanishi. O'zMU xabarlari (2022 1/3)
31. Sobirjonovich, S. I. (2021). Professionalism as a Factor in the Development of the Pedagogical Activity of the Future Teacher. Journal of Ethics and Diversity in International Communication, 1(7), 76-81.
CENTRAL ASIAN RESEARCH JOURNAL FOR INTERDISCIPLINARY STUDIES (CARJIS) ilmiy jurnali bilan hamkorlikda.
32. Sobirjonovich, S. I. (2021). Speech Education for Children from 1 To 3 Years of Age. International Journal of Innovative Analyses and Emerging Technology, 1(7), 135-141.
33. Saloydinov, S. Q. (2021). Paxta tozalash zavodlarida energiya sarfini kamaytirishning texnik-iqtisodiy mexanizmini yaratish. "Academic research in educational sciences", 2(9), 886-889. https://doi.org/10.24412/2181-1385-2021-9-886-889
34. Saloydinov, S. Q. (2021). Creation of feasibility studies to reduce energy costs in ginneries. "Экономика и социум", 9(88), 147-149.
35. Caлойдинов, C. К. (2021). Образовательные кредиты в Узбекистане. "Экономика и социум", 12(91), 470-472.
36. Caлойдинов, C. К. (2021). Спрос на рынке дифференцированных продуктов. "Экономика и социум", 12(91), 473-476.
37. Салойдинов, С. К. (2022). С паровой турбиной 471 МВт на Талимарджанской ТЭЦ расчет электрических режимов при максимальной зимней нагрузке. "Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS)", Special issue, 116-121.
38. Сaрдoржoн Кoдиржoн Ynm Сaлoйдинoв. (2022). Иннoвaциoннoе решение для пoлyчения "Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS)", 2(3), 280-285. https://doi.org/10.24412/2181-2454-2022-3-280-285
39. Astanaliev E. T. O. The Process Of Electronic Document Management In The System Of Railway Automation And Telemechanics //The American Journal of Interdisciplinary Innovations Research. - 2021. - Т. 3. - №. 05. - С. 76-80.
40. Astanaliev E. The formalization of the electronic document in railway automatics and telemechanics on the basis of simulation modeling //European Scholar Journal (ESJ). - Т. 2. - №. 3.
41. OGLI A. E. T. Software for Electronic Document Management System of Technical Documentation on Railway Automation and Telemechanics //JournalNX. -2021. - Т. 7. - №. 1. - С. 204-209.
42. Astanaliev E. ELECTRONIC MODEL OF TECHNICAL DOCUMENT MANAGEMENT PROCESS /Жрник наукових праць ЛОГОХ. - 2021.
43. Baratov D., Astanaliev E. Functional Features of the Technical Documentation Control Program //International Journal on Orange Technologies. -2021. - Т. 3. - №. 1. - С. 7-11.
44. Dadaboyev, Q. Q. (2021). Refrigerator in modern heating power stationstechnical water waste through reconstruction of the towerreduction. "International journal of philosophical studies and social sciences", 1(3), 96-101.
45. Dadaboyev, Q. Q. (2022). Issiqlik elektr stansiyalarida texnik suv isrofini barataraf etish. "Academic research in educational sciences", 3(1), 434-440. https://doi.org/10.24412/2181 -2454-2022-1 -41 -47
46. Dadaboyev, Q. Q. (2022). Bug'-gaz qurilmasi gradirniyalaridagi aylanma suv isrofini kamaytirish "Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS)", Special issue, 15-21