Научная статья на тему 'БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИНИНГ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИОН ТАЪЛИМ МУҲИТИДА АУТОПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ'

БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИНИНГ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИОН ТАЪЛИМ МУҲИТИДА АУТОПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
24
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
мультимедияли технология / ахборот-коммуникацион таълим / моделлаштириш ва лойиҳалаш / электрон-интеграллаш / электрон воситалар / лазерли дисклар.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Парпиева Малика Моминовна

Мазкур мақолада бўлажак ўқитувчининг ахборот коммуникацион таълим муҳитида зарур, муҳим, керакли, фойдали маълумотларни излаш, йиғиш, саралаш, қайта ишлаш ва улардан мақсадли, ўринли, самарали фойдаланиш; объектлар ва жараёнларни, жумладан, ўзининг шахсий индивидуал фаолиятини моделлаштириш ва лойиҳалаш; ахборотлашган жамият аъзоларига таълим бериш, ривожлантириш ва тарбиялашга йўналтирилган таълимий масалаларни ечиш таҳлил этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «БЎЛАЖАК ЎҚИТУВЧИНИНГ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИОН ТАЪЛИМ МУҲИТИДА АУТОПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ»

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

БУЛАЖАК УЩТУВЧИНИНГ АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИОН ТАЪЛИМ МУ^ИТИДА АУТОПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ

Парпиева Малика Моминовна

ЧДПУ Технологик таълим кафедраси п.ф.ф.д., (PhD), доценти https://doi. org/10.5281/zenodo. 7994175

Аннотация. Мазкур мацолада булажак уцитувчининг ахборот - коммуникацион таълим мууитида зарур, мууим, керакли, фойдали маълумотларни излаш, йигиш, саралаш, цайта ишлаш ва улардан мацсадли, уринли, самарали фойдаланиш; объектлар ва жараёнларни, жумладан, узининг шахсий индивидуал фаолиятини моделлаштириш ва лойиуалаш; ахборотлашган жамият аъзоларига таълим бериш, ривожлантириш ва тарбиялашга йуналтирилган таълимий масалаларни ечиш таулил этилган.

Калит сузлар: мультимедияли технология, ахборот-коммуникацион таълим, моделлаштириш ва лойиуалаш, электрон-интеграллаш, электрон воситалар, лазерли дисклар.

Булажак технологик таълим йуналиши укитувчиси аутопедагогик компетентлигининг шаклланиши унинг ахборот-коммуникацион таълим мухитидаги компетентлиги ва шахснинг кобилиятини таърифловчи куйидаги хусусиятлар тизими билан узвий богли;:

- ахборот мухитида зарур, мухим, керакли, фойдали маълумотларни излаш, йигиш, саралаш, кайта ишлаш ва улардан максадли, уринли, самарали фойдаланиш;

- объектлар ва жараёнларни, жумладан, узининг шахсий индивидуал фаолиятини моделлаштириш ва лойихалаш;

- ахборотлашган жамият аъзоларига таълим бериш, ривожлантириш ва тарбиялашга йуналтирилган таълимий масалаларни ечиш;

- уз касбий фаолиятида таълим жараёнининг самарадорлигини оширишни таъминловчи замонавий ахборот-коммуникация технологияларини куллаш.

Бугунги кунда ахборот-коммуникация технологиялари асосида технологик таълим фанларини укитиш, булажак укитувчиларни "Халк хунармандчилиги", "Технология таълими методикаси", "Технология таълими практикуми", "Халк хунармандчилиги ва бадиий лойихалаш" каби фанлар, яъни 5112100 - Технологик таълими бакалавриат таълим йуналишига олиб кириш, ахборот маданиятини шакллантириш, талабалар психологиясини яхши билиш, укитишнинг методик услубларига эга булиш ва ахборот -коммуникация технологияларини яхши эгаллаш талаб этилади.

Булажак укитувчининг ахборот-коммуникацион таълим мухитидаги аутопедагогик компетентлигини шакллантиришни куйидагилар асосида амалга ошириш мумкин:

1) талабанинг укув фаолиятини изчил равишда ривожлантириш учун компьютерни педагогик фаолият ускунаси сифатида куллаш, талабалар учун электрон таълим ресурсларини яратиш, амалий машгулот ишланмасининг электрон вариантларини яратиш, укув максадига мувофик электрон воситалар яратиш, мультимедиа технологиялари ёрдамида укув машгулотини ташкил этиш таклиф этилади;

2) технологик таълимга оид масалани ечишда ахборот-коммуникация технологиялари воситаларини куллашнинг максадга йуналтирилган булиши лозим;

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

3) укитишнинг фаол усул ва шаклларини куллаш асосида технологик таълим йуналиши махсус фанларидан амалий топширикларни бажариш жараёни ва педагогик амалиёт даври ва касбий фаолиятида ижодий уз-узини фаоллаштириш, мустакил билимларини ошириш, касбий ахдмиятли сифатларини ривожлантириш учун шароитлар яратилади;

4) булажак укитувчилар ахборот-коммуникация технологияларининг имкониятларини мустакил узлаштиришлари, фанларни электрон кулланмалар ёрдамида урганиши, уз-узини назорат ишларини мустакил бажариш оркали ташкил этиш мумкин.

Электрон-интеграллашган укув талабаларга тармок технологиялари ёрдамида ёки бошка ахборот ташувчилар, масалан, лазерли дисклар, флеш карталар ва бошкалар ёрдамида етказилиши мумкин [1,2]. Унинг дастур имкониятлари мультимедиа технологияси асосида талабаларнинг тайёргарлик даражасини х,исобга олувчи, мазмуни ва шаклига кура турлича булган укув материалларини ягона интеграллашган тизимга бирлаштириш имконини беради.

Таълимда ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиш куйидаги умумдидактик тамойилларга асосланади [3]:

- дидактик тизимнинг укитиш конуниятларига мослиги: ушбу тамойил таълим олувчининг укув-билиш фаолиятини унинг объектив конуниятларига

мувофик х,олда ташкил этиш зарурлигини курсатади;

- назарий билимларнинг етакчи роли: у ахборот-коммуникация технологияларини куллаб укув материалининг етарли даражада йирик мазмунли булагини урганиш, таълим олувчи бошлангич боскичда мавзунинг бутун назарий мазмуни хдкида тасаввурга эга буладиган, сунгра оралик боскичда алох,ида укув масалалар мазмунини узлаштирадиган, охирги боскичда эса, бутун мавзуни урганиш узлаштиришнинг талаб этилган даражасига кадар етказадиган тартибда ташкил этиладиган дидактик жараён максадига мослигини курсатади;

- укитишнинг таълимий, тарбиявий ва ривожлантирувчи функциялари бирлиги: таълимда ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланишда у укитишнинг ушбу функцияларининг жараёнли, максадли ва мазмунли жихдтлари амалга ошириладиган электрон ахборот таълим ресурсларини лойихдлаш боскичига куйилади;

- мотивация: таълим олувчининг укитиш максадини эгаллашга нисбатан хайрихох,лигини кучайтиришни ифодалайди, таълим беришни эса, субъект фаоллик намоён булиш жараёни сифатида карашни кузда тутади;

- муаммолилик: укитувчини ахборот-коммуникация технологияларидан фойдаланиб муаммоли вазият яратишга йуналтиради;

- укитишга индивидуал ёндашув асосида жамоавий укув фаолиятини бирлаштириш: ахборот таълим ресурслари асосида мос укитиш шаклларига максадли бирлаштиришни кузда тутади;

- мультимедиалилик: кургазмалиликнинг анъанавий тамойилини ривожлантириш булиб, куйидаги икки маънода фойдаланилади: а) тор маънода: ахборотни тасвирлаш шакли буйича; б) кенг маънода ахборот мазмунининг мажмуавийлиги сифатида;

- таълим олувчининг мустакил фаолиятини фаоллаштириш: таълимда ахборот-коммуникация технологияларини куллаш шахсни ривожлантиришга, таълим олувчининг хусусиятларини субъект сифатида аниклашга, унинг субъектив тажрибаларини тан

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

олишга, бу тажрибага максимал даражада таянган х,олда педагогик узаро хдмкорликни куришга мулжалланган;

- укув-ахборот базасининг таълим мазмуни ва бутун дидактик тизимга мослиги. Компютер технологиялари ёрдамида таълим жараёнини ташкил этилиши

куйидагиларга эришишга имкон беради:

- муайян сохд буйича талабалар билими чукурлашади ва кенгаяди;

- талабаларда мустакил билиш фаолиятига кизикиш шакллантирилади;

- билиш жараёнининг усуллари ривожлантирилади;

- урганиш кобилияти, уз билимларини мустакил ошириш, уз устида ишлаш ривожлантирилади.

Талабаларнинг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг асосий шароитлари куйидагилардан иборат [4]:

1) ташкилий-бошкарувчанлик (укув режа, укув жараёни графиги, дарс жадвалини тузиш, компетентлик даражасини аниклаш мезонини ишлаб чикиш, таълим жараёнини моддий-техник таъминлаш);

2) укув-услубий (машгулотлар мазмунини танлаш, турли курсларнинг интеграсияси, етакчи гояларни ажратиш);

3) технологик (назорат-бах,олаш, укитишнинг фаол шаклларини ташкил этиш, компетентликка кирувчи билимлар гурух,ларини аниклаш, инновацион технологияларни куллаш);

4) психологик-педагогик (талабаларнинг ривожланиш ташхисини амалга ошириш, укитишга мотивацияни рагбатлантириш, компетентликнинг мезонини аниклаш, талабаларни хдмкорликда ишлашга йуллаш).

Булажак укитувчининг касбий компетентлиги тузилмаси унинг педагогик куникмалари оркали, куникмалар (назарий билимларга асосланган ва педагогик масалаларни ечишга йуналтирилган билимлар) эса, боскичма-боскич ривожланувчи хдракатлар мажмуаси оркали аникланади. В.А.Сластенин барча педагогик куникмаларни куйидаги туртта гурух,га бирлаштирган:

- объектив педагогик фаолият, тарбиялашнинг объектив жараёнини аник педагогик масалаларга «утказиш»ни билиш;

- мантикан якунланган педагогик тизимни куриш ва амалга оширишни билиш (таълим-тарбия масалаларини режалаштириш, таълим жараёнининг мазмуни, усуллари, ташкил этиш воситалари, шаклларини танлаш);

- педагогик фаолият натижаларини эътиборга олиш ва бах,олашни билиш, яъни таълим жараёни ва укитувчи фаолияти натижаларини тах,лил кила олиш;

- тарбиянинг турли компонентлари ва омиллари орасида узаро богланишларни ажратиш ва урнатишни билиш [5].

REFERENCES

1. Гапоненко С.А. Диагностика и условия развития психологопедагогической компетентности преподавателя педагогического колледжа: Дисс.. .к.п.н. - Ростов-на-Дону, 1998. - 207 с.

2. Джураев Р.Х. и др. Интерактивный комплекс в образовательном процессе. Монография. - Т.: Шарк, 2011. - 268 с.

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

3. Исмадияров Я.У. Качество образования и компетенции//Международная конференция «Педагогика сотрудничества в системе непрерывного образования», Ташкент, 2016. -С. 64-65.

4. Парпиева М.М. Талабаларнинг мустакил фикрлаш маданиятини шакллантиришда таълимнинг интерфаол методларидан фойдаланиш йуллари// "Педагогик майорат", 2012 йил, №3-сон, 48-51 бет.

5. Сластенин В.А. Подымова Л.С. Педагогика - инновационная деятелъность. - М.: Изд-во Магистр, 1997. - 221 с.

6. Ibragimov, X., & Sh, A. (2008). Pedagogika nazariyasi (darslik). T.: Fan va texnologiya, 288.

7. Ибраимов, Х. И. (2018). Креативность как одна из характеристик личности будущего педагога. Наука, образование и культура, (3 (27)), 44-46.

8. Хонимкулова, М. Х. К., & Ибраимов, Х. И. (2018). Необходимость изучения иностранных языков: теория и практика. Вопросы науки и образования, (27 (39)), 8083.

9. Ibragimovich, I. K. (2020). Theoretical and methodological basis of quality control and evaluation of education in higher education system. International journal of discourse on innovation, integration and education, 1, 6-15.

10. Ибраимов, Х. И. (2019). Теоретические аспекты социально-психологической адаптации студентов-первокурсников к обучению в вузе. Вопросы науки и образования, (26 (75)), 12-16.

11. Ибраимов, Х. И. (2018). Коммуникативная компетентность как механизм профессионального саморазвития будущего педагога. Проблемы педагогики, (2 (34)), 7-10.

12. Ibragimov, X., & Abdullaeva, S. H. (2008). Theory of pedagogy. Science and Technology.

13. Ибрагимов, Х. И. (2020). Организация самостоятельной работы студентов в условиях цифровизации вузовского образования. Наука и образование сегодня, (7 (54)), 74-75.

14. Ibragimovich, X. I. (2021). O „ZBEKISTON OLIY TA'LIM TIZIMIDA KREDIT-MODUL TEXNOLOGIYALARINI QO „LLASHNING O „ZIGA XOS XUSUSIYATLARI. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 209-214.

15. Ibragimov, X. I., Yo'ldoshev, U. A., & Bobomirzayev, X. (2009). " Pedagogik Psixologiya" O'quv qo'llanma. O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati nashiriyoti Toshkent.

16. Ибраимов, Х. И. (2019). Педагогические и психологические особенности обучения взрослых. Academy, (10 (49)), 39-41.

17. Атауллаев, Ф. Ф. У., & Ибраимов, Х. И. (2019). Понятие профессионально-коммуникативной компетентности будущих учителей в психолого-педагогических исследованиях. Вопросы науки и образования, (1 (42)), 70-74.

18. Ibragimovich, I. K. (2018). Intensive methods of teaching foreign languages at university. Вопросы науки и образования, (27 (39)), 78-80.

19. Ibragimovich, I. K., Kholboevna, I. F., Amrilloevich, I. A., & Rakhmonovich, U. S. (2021). PEDAGOGICAL ABILITIES OF A TEACHER, STRUCTURE AND

DEVELOPMENT. ¡ШХ^Ш ( ЁШ4¥Ш), 48(12).

20. Ибрагимов, Х. И. (2021). ПЕДАГОГИКА И ВОСПИТАНИЕ. Экономика и социум, (1-1 (80)), 608-611.

RAQAMLI TEXNOLOGIYALAR DAVRIDA TILLARNI INTENSIV O'QITISHNING PSIXOLOGIK-

PEDAGOGIK JIHATLARI RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2023-yil 2-iyun

21. Ibragimov, X. I., & Salimova, Z. K. (2021). Relevance of english language science and teaching structure. ASIAN JOURNAL OF MULTIDIMENSIONAL RESEARCH, 70(4), 883887.

22. Ibragimov, X. I., & Salimova, Z. K. (2021). Intensive in teaching english characteristics of application of methods. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(4), 1588-1594.

23. Rahmanovich, O. A., Yusufovich, E. H., Dilshodqizi, S. S., Almasovna, S. A., & Ibragimovich, H. I. (2020). Linguistic features of compound words in english and Uzbek languages. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 925-932.

24. Bahtiyorova, F. Н. USING FOLK LITERATURE IN THE PRIMARY ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE CLASSROOMS.

25. Ибраимов, Х. И. (2018). НЕЙРОПЕДАГОГИКА КАК НОВОЕ ПРИКЛАДНОЕ НАПРАВЛЕНИЕ В ПЕДАГОГИКЕ. In INTERNATIONAL SCIENTIFIC REVIEW OF THE PROBLEMS OF PHILISOPHY, PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY (pp. 6-10).

26. Ibragimovich, I. H., & Ghazzali, I. Increasing the Classical Activity of Future Teachers as a Pedagogical and Psychological Problem. JournalNX, 98-102.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.