Научная статья на тему 'АЁЛЛАР ТАЪЛИМИНИ ҚЎЛЛАБ-ҚУВВАТЛАШДА МАЪРИФАТПАРВАР АЁЛЛАР ЎРНИ'

АЁЛЛАР ТАЪЛИМИНИ ҚЎЛЛАБ-ҚУВВАТЛАШДА МАЪРИФАТПАРВАР АЁЛЛАР ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
250
100
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ПРОСВЕТИТЕЛЬСТВО / ЖЕНЩИНЫ-ГРАМОТЕИ / ЖЕНСКИЕ ШКОЛЫ / ЖЕНЩИНЫ-ПОЭТЕССЫ

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Саидова Б.Н.

Ушбу мақола Ўрта Осиёда аёллар таълими мавзуси доирасида маърифатчилик ва жадидчилик ҳаракати даврида саводли аёлларнинг замон руҳидаги таълим тизимини жорий этиш зарурлиги ҳамда аёлларнинг жамият ҳаётида фаол иштироки ҳақидаги мулоҳазалари борасида мавжуд илмий изланишларни умумлаштиришига бағишланган. Шунингдек, мақолада мусулмон аёлларининг Европа аёллари каби мақомга эга бўлолмаганлиги, аммо билимга интилиш намунасини, эркинликка эга бўлиш учун ҳаракат ибратини, адолатсизликка қарши курашиш мисолини ҳаётий амаллар билан намойиш этиб, шу билан бирга фарзандларини тарбиялаш ва ижод билан шуғулланишдек масъулиятли вазифаларни бажарганлиги акс этади. Юртимиз тупроғида туғилиб, вояга етган, ўз даврининг илмли, маърифатпарвар аёлларидан бўлган Дилшод Барно, Жаҳон Отин Увайсий каби олималар ҳақида сўз боради. Аёллар таълимини қўллабқувватлашда маърифатпарвар аёллар ўрни ҳақидаги маълумотлар педагогика университетларининг “Педагогика ва психология” йўналишларида “Педагогика назарияси ва тарихи” фани доирасида ўрганилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ROLE OF WOMEN EDUCATORS IN SUPPORTING WOMEN'S EDUCATION

In the article is summarized existing research on the views of women literates during the period of the enlightenment and jadidism movements regarding the necesity to introduce an education system that corresponds to the spirit of the time and the active participation of women in society in the context of women's education in Central Asia.The article also shows that Muslim women does not had the same status as European women, but have set an example of striving for knowledge, an example of striving for knowledge, an example of striving for freedom, an example of fighting injustice with vital actions, while fulfilling responsible duties such as raising children and engaging in creativity. It is talking about such scientists as Dilshod Barno, Jahan Otin Uvaysi, who were born and raised in the country, who were educated and enlightened women of their time.

Текст научной работы на тему «АЁЛЛАР ТАЪЛИМИНИ ҚЎЛЛАБ-ҚУВВАТЛАШДА МАЪРИФАТПАРВАР АЁЛЛАР ЎРНИ»

Саидова Барно Нарзуллоевна,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети мустак,ил изланувчиси

АЕЛЛАР ТАЪЛИМИНИ КУЛЛАБ-КУВВАТЛАШДА МАЪРИФАТПАРВАР АЕЛЛАР УРНИ

УДК: 37.03

САИДОВА Б.Н. АЁЛЛАР ТАЪЛИМИНИ К?ЛЛАБ-К,УВВАТЛАШДА МАЪРИФАТПАРВАР АЁЛЛАР УРНИ

Ушбу макола Урта Осиёда аёллар таълими мавзуси доирасида маърифатчилик ва жадид-чилик х,аракати даврида саводли аёлларнинг замон рух,идаги таълим тизимини жорий этиш зарурлиги х,амда аёлларнинг жамият х,аётида фаол иштироки х,акидаги мулох,азалари борасида мавжуд илмий изланишларни умумлаштиришига баFишланган. Шунингдек, маколада мусул-мон аёлларининг Европа аёллари каби макомга эга булолмаганлиги, аммо билимга интилиш намунасини, эркинликка эга булиш учун х,аракат ибратини, адолатсизликка карши курашиш мисолини х,аётий амаллар билан намойиш этиб, шу билан бирга фарзандларини тарбиялаш ва ижод билан шугулланишдек масъулиятли вазифаларни бажарганлиги акс этади. Юртимиз тупроFида тугилиб, вояга етган, уз даврининг илмли, маърифатпарвар аёлларидан булган Дил-шод Барно, Жах,он Отин Увайсий каби олималар х,акида суз боради. Аёллар таълимини куллаб-кувватлашда маърифатпарвар аёллар урни х,акидаги маълумотлар педагогика университетла-рининг "Педагогика ва психология" йуналишларида "Педагогика назарияси ва тарихи" фани доирасида урганилади.

Таянч суз ва тушунчалар: маърифатчилик, саводли аёллар, аёллар мактаби, шоира аёллар.

САИДОВА Б.Н. РОЛЬ ЖЕНЩИН-ПРОСВЕТИТЕЛЬНИЦ В ПОДДЕРЖКЕ ЖЕНСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Данная статья посвящена обобщению существующих исследований о взглядах женщин-просветительниц периода движений просветительства и джадидизма о необходимости внедрения системы образования, соответствующего духу времени, и активного участия женщин в жизни общества в контексте образования женщин в Средней Азии.

В статье также показано, что мусульманские женщины не имеют такого же статуса, как европейские женщины, но жизненно важными действиями подали пример стремления к знаниям, пример стремления к свободе, борьбы с несправедливостью, выполняя при этом ответственные обязанности, такие как воспитание детей и участие в творчестве. Речь идет о таких ученых, как Дильшод Барно, Джахан Отин Увайси, родившихся и выросших в нашей стране, которые были образованными и просвещенными женщинами своего времени.

Ключевые слова и понятия: просветительство, женщины-грамотеи, женские школы, женщины-поэтессы.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 1 (98)

SAIDOVA B.N. THE ROLE OF WOMEN EDUCATORS IN SUPPORTING WOMEN'S EDUCATION

In the article is summarized existing research on the views of women literates during the period of the enlightenment and jadidism movements regarding the necesity to introduce an education system that corresponds to the spirit of the time and the active participation of women in society in the context of women's education in Central Asia.

The article also shows that Muslim women does not had the same status as European women, but have set an example of striving for knowledge, an example of striving for knowledge, an example of striving for freedom, an example of fighting injustice with vital actions, while fulfilling responsible duties such as raising children and engaging in creativity. It is talking about such scientists as Dilshod Barno, Jahan Otin Uvaysi, who were born and raised in the country, who were educated and enlightened women of their time.

Key words and concepts: enlightenment, women-literates, women's schools, women poets.

Кириш. Урта Осиё педагогикаси тари-хининг Х1Х-аср охири - ХХ-аср бошлари-даги даврида маърифатчи, шоира, олима ва тарихшунос аёлларга баFишланган ёркин сах,ифалар жуда куп. Бирок, уларнинг деярли барчаси учун характерли булган бир сюжет кузга ташланади, яъни аксариятининг х,аёти ва фаолияти обрусизлантириш бурони х,амда х,ар хил чекловларда утади ва х,атто купинча фожиали тарзда тугайди. Табиийки, уша замон зайли сабаб, катъий шариат тах,лили, ва одат конунларининг х,укмронлиги боис уша дав-рларда мусулмон аёли, масалан, Европа аёлига тенглаша олмасди ёки жамиятда евро-палик аёл сингари макомга эга булолмас эди. Шунга карамасдан, аёллар ижтимоий х,аётда иштирок этиш учун шижоат билан кириб келишди. Мусулмон аёли билимга инти-лиш намунасини, эркинликка эга булиш учун х,аракат ибратини, адолатсизликка карши курашиш мисолини х,аётий амаллар билан намойиш этиб, шу билан бирга фарзандла-рини тарбиялаган, ижод билан шугулланган. Демак, маърифатпарвар аёлларнинг таълим-тарбияни куллашдаги уринларини урганиш бугунги кунда долзарб ах,амият касб этади.

Мацсад халк таълими тарихини педагогика нуктаи назаридан объектив тах,лил килиш ва Урта Осиё халкларида аёллар таъ-лим ва тарбиясининг х,олати ва тузилишини урганишдир.

Муаммонинг урганилганлик дара-жаси. Тарихий давр нуктаи назаридан, тарихий муаммо сифатида маърифатчи-лар даври ва улар вакилларининг фаолияти х,акида куп илмий изланишлар ва фундаментал тадкикотлар амалга оши-

рилган. Муаммо на факат Узбекистонда, балки кушни республикалар ва хорижда хам олимларнинг урганиш объектига айлан-ган. Аммо, маърифатчилик давридаги аёлларнинг аёллар дунёвий таълимини жорий этиш йулидаги фаолияти х,алигача мукам-мал урганилмаган. Бу борада муаллифлар З.Абдирашидов, В.Кочаров1, А.Мухтаров, Н.Остроумов2, Ф.Хусаинова3, М.К,одирова, З.Абдулазизова, А.Худайкулов4, А.Расулов5, Д.Насриддиновалар томонидан ёзилган монографик рисолалар, диссертациялар ва даврий матбуотларда нашр этилган маколаларда эса муаммонинг маълум бир кисмлари камраб олинган.

Мавзунинг долзарблиги ва урганиш зарурати. Мавжуд илмий, илмий-публицистик хамда оммабоп нашрлардаги маълумотлар-нинг тахлилига кура, XIX-аср охири - ХХ-аср бошларида, яъни маърифатчилик ва жадид-чилик харакати ижтимоий-сиёсий, маъна-вий, маърифий ва маданий хаётда узгаришлар жорий этиш зарурати, замон рухи билан

1 Кочаров В.Т. Из истории организации и развития народного образования в дореволюционном Узбекистане (1865-1917 гг). - Ташкент, «Фан». 1966. - 124 бет;

2 Остроумов Н.П. Мусульманские мактабы и русско-туземные школы в Туркестанском крае. - М.: 2011. -176 бет;

3 Хусаинова Ф. Демократ шоира Анбар отин. - Тош-кент: "Мовороуннахр", 1964. - 36 бет.

4 Худайкулов А.М. Просветительская деятельность джадидов Туркестана (конец Х1Х - начало ХХ в.) Дисс. на соис. канд. ист. наук. - Ташкент, 1 995.

5 Расулов А., Насриддинова Д. Жадидчилик харакатида татар аёлларнинг урни. / Жадид маърифатпарварлик харакатнинг Fоявий асослари /. - Тошкент, Тошкент ислом университети, 2016.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 1 (98)

г

14

x1aмк1aдaм бул^н тaълим вa тapбия тизи-мини жaмиятдa 6apKapop килиш хaкидaги Foялapининг aмaлдaги мaнзapacини ^иш учун aёллap кaнчaлик фaoл иштиpoк эт^н-лapининг илмий acocлapи яхлит кypинишдa яpaтилмaгaн. K1oлaвepca, aёллapнинг yзлapи yзлapининг тaълим oлишлapи, жaмият хaётидa фaoл кaтнaшиш имкoниятигa эгa 6Улиш учун куpaш caхнacидaги фaoлияти, миллий пeдaгo-гикaмиз тapихининг cax1ифaлapини тyлдиpиш учун, илмий тaдкикoт вa илмий излaниш-лapгa эхтиёж тyFдиpмoкдa. Шу нуктaи нaзap-дaн, ушбу илмий муaммoни ypгaниш вa кУлгa киpитилгaн нaтижaлapини эълoн килиш илмий вa aмaлий зapуpaтгa aйлaнгaн.

TaA^rçoT объекти. Уpтa Оcиё хaлклapидa aёллap тaълимининг yтмишдaги мaнзapacи, бу муaммoнинг бocкичмa-бocкич pивoжлaниши вa унинг хуcуcиятлapи.

TaArçtfrçoTHHHr yсyллaри. Тaдкикoт жapa-ёнидa пeдaгoгик кузaтув, киёcий тax1лил, мoдeллaштиpиш, cУpoвнoмa, cухбaт шунинг-дeк, oлингaн нaтижaлapни cтaтиcтик тaхлил этиш уcуллapидaн фoйдaлaнилгaн.

Marçoлaнинг илмий мо^ияти Уpтa О^ё aёллapи тaълим-тapбияcининг хуcуcиятлapи, энг мухим вaзифaлapи, acocий йyнaлишлapи хaмдa дapaжacини ypгaнишдaн ибopaт.

Haтижaлaр Ba aмaлий мисoллaр.

- apхeoлoгик ёдгopликлap, ёзмa мaн-бaлapни вa aдaбий acapлap тax1лили acocидa Kaдимги вa ypтa acp aёллapининг тaълимий вa кacбий мaлaкaлapи дapaжacи ypгaнилди;

- ypтa acpлap мepocини пeдaгoгик тaъ-лимoт тушунчaлapининг тaхлили acocидa муcулмoн тapбияcи вa тaълимининг шшк-ллaниши вa pивoжлaнишининг acocий бocкичлapи aниклaнди вa ёpитилди;

- кaдимги вa ypтa acp aёллapи мaктaб тaълимининг ёpитилиши, УКИШНИНГ acocий йyнaлишлapи вa мaвзулapи хaкидa мaълумoт-лap кeлтиpилди.

Дсосий к,исм.

Aёллapнинг yзлapи тoмoнидaн ёзилгaн, aёллap тaълимигa oид биpинчи мaкoлaлap мax1aллий гaзeтaлapдa пaйдo бyлгaн. Сaлимa Ёкубoвa вa Maхфузa Maкcудoвa «Сaдoи Туpки-crom» (Туpкиcтoн oвoзи) гaзeтacидa биpинчи мapoтaбa нaфaкaт нишх вa oилa, бaлки тaъ-лим мacaлacини хaм кyтapдилap. Улapнинг

фикpигa ^pa, Евpoпaдa бyлгaни кaби, Туpки-еюн yлкacи aёллapи учун x1aм дунёвий мaк-тaблapни oчиш кepaк. Укитиш мacaлacини кyтapишдa улap aёллapнинг мaктaбдa x1aм Уpгaниши вa укитиши кepaклигини aлoхидa тaъкидлaйдилap. Mуaллифлapгa кypa, укитиш фaoлияти фaкaт укитиш куpcини ту^т^нлиги тyFpиcидa гувoхнoмaгa эгa бyлгaнлap тoмo-нидaн aмaлгa oшиpилиши кepaк. Шунинг-дeк, тaъкидлaнишичa, кизлap мaктaблapи-дaги Укитувчилapгa мaълум мaoш тyлaниши лoзим1.

Ушбу мaкoлaнинг эълoн килиниши acлидa aёллap тaълими бopacидaги ^м-чиликлapни бapтapaф этиш бyйичa йил-лap дaвoмидa йиFилгaн жaмият муaммo-^нинг eчими йyлидaги oшкopa кaдaм эди. Чунки, XIX-acpнинг oхиpидa Уpтa О^ё-нинг тapaккийпapвap aёллapи тaълимни yзгapтиpиш лoзимлиги тyFpиcидa yзлapининг фикp мулox1aзaлapи x1aмдa aмaлдaги ишлapи билaн фaoл иштиpoк этдилap.

Пeдaгoгик фaoлият билaн шуFуллaнгaн oтунлap, уcтoз-aёллap мaктaб Укитувчилapи cифaтидa дapcлapини зaмoн pухигa мocлaш-тиpиб кизикapли вa мaзмунли yткaзa бoшлa-дилap. Maнбaлapгa кypa, aйникca, Дилшoд, Aнбapoтун, Увaйcий вa бoшкaлap фaoлияти бу бopaдa ибpaтлидиp. Ушa пaйтдa, улap жaми-ятдa, ax1oли ypтacидa caвoдли aёллap дeб aтaл-гaн.

Юкopидa кypcaтилгaн caвoдли aёл-лap уз мaктaблapидa кизлapни ёшлигидaн йиFишгaн. Kизлap 13-14 ёшгaчa бундaй мaъ-pифaтпapвapлapнинг мaктaблapидa нaфaкaт ёзмa вa apaб гpaфикacини ypгaнишгaн, бaлки мaшхуp вa мумтoз шoиpлap Xoфиз, Сaъдий, Haвoий, Бeдил, Фузулий, Гулхaний вa бoшкaлap ижoди билaн х^м тaнишгaнлap. Бундaй мaктaблapдa кизлapгa муcулмoн aдa-биёти acocлapи вa шeъp ижoд килишнинг юкcaк мaхopaти, шeъpлapидa aбжaд Xиcoбидaн фoйдaлaниш уcуллapи ypгaтилгaн.

Mутaхaccиcлap фикpигa кypa, бу мaктa-блapдa кизлap узoк вaкт дaвoмидa yFил бoлa-лapдaн хaм кyпpoк билим oлишлapи мум-кин эди2. Xaкикaтaн хaм дунё билaн aлoкacи

1 Якубoвa С., Maкcудoвa М. О 6P8^ II «Сaдoи Туpки-cтoн" гaзeтacи, 2G мэя 1914 г.

2 Пaшинo П.И. Туpкecтaнcкий кpaй в 1B66 гoду. Путe-выe зaмeтки. Б. - Пeтepбуpг,Тип.Тилeнa и Heклюдoвa,

ЗДMОHДBИЙ TДЪЛИM / COBPEMEHHOE ОБPДЗОBДHИЕ 2G21, 1 (9B)

с

15

булмаган, уйда утирган кизларнинг аксари-яти уFил болаларга караганда анча ривож-ланган ва улар катта кизикиш билан саводли аёллар дарсларига катнашган. Ушбу макта-бларда аёллар купинча адабиётни форс тили-дан узбек тилига ва аксинча таржима килиш билан шуFулланишган. Таъкидлаш лозим, шу жараён Урта Осиё халкларининг таълим олишдаги узига хос жих,атларининг бири эди. Йигирманчи асрнинг бошларида уларнинг баъзилари аллакачон рус тилида гапириш-лари мумкин булган.

Саводли аёлларнинг ёркин вакиллари-дан бири булган Дилшод Барно меросини урганган академик А.Мухторов монографик асарида Каюмов номли бир кимсанинг хоти-раларидан шундай парчалар келтирган: «ижа-рага олган х,ужраларда яшовчи рус оилалари сони 20 оилага купайган. XIX асрнинг 90-йил-ларида яшайдиган мах,алласида аста-секин Кукон болалари рус болалари билан бема-лол мулокот килишлари, рус адабиётларини укишлари ва уйларига олиб боришлари мумкин эди»1.

Шоира ва тарихчи Дилшод узининг шогирд кизларига мах,аллий ах,олини даволаш учун келган рус аёл шифокорлари, уларнинг ютуклари, куплаб маърифатчилар ва уларнинг уша пайтда мах,аллий газеталар сах,ифаларида нашр этилган асарлари х,акида гапириб берарди.

Дилшод фожиали х,аёт кечирган. Барча ватандошлари - Уратепа шах,ри ах,олиси билан биргаликда Умархоннинг куллигига тушиб колган. Кукондаги хон х,арамидан кочиб, у масжид имомининг хотинига айланган. Куконда куп эркакларга укиш ва ёзишни ургатган. Дилшод турт йил даво-мида кайнонасидан илм ва туркий (узбек) тилни урганади ва кейинчалик укитувчи булиб мактабни мерос килиб олади2. 51 йил мактабда таълим берган Дилшод Барно х,ар йили 20-30 кизни тарбиялаб чикарган.

Маълумотларда келтирилишича педаго-гик фаолияти давомида 891 нафар киз Дил-

1868. 176 б.

1 Мухтаров А. Дильшод и её место в истории общественной мысли таджикского народа в XIX - начале ХХ вв. Душанбе, Дониш,1969. 67-бет.

2 Мухтаров А. Дильшод и её место в истории

общественной мысли таджикского народа в XIX - начале ХХ вв. Душанбе, Дониш,1969. 44-бет.

шоддан тах,сил олганлар ва уларнинг ичидан узларининг сузларига кура туртдан бири шеъ-риятни севадиган ва устозлари каби шоира-ларга айланган. Кейинчалик узининг тари-хий асарида Дилшод укитувчи ва шоир булган энг кобилиятли Хайринисо, Бах,ринисо, Анбаротун, Мастура, Фазилат-бону ва Каро-мат3 кизларининг исмларини санаб утган.

Таъкидлаганимиздек, Дилшод нафакат укитувчи, балки тарихчи х,ам булган. У куллик ва Истравшан халкларининг ФарFона вилоя-тига кучиши тарихини тавсифловчи "Таърихи мух,ожирон" ("Мух,ожирлар тарихи") номли тарихий китобнинг муаллифи.

Шунингдек, Дилшод XIX-аср адабий мух,ити, шоирлари, жумладан, диний хуро-фотлардан холи булган суфий шоирлари х,акида куплаб хотиралар колдирган. Шунингдек, у узи сингари кизларга дарс берган шои-раларнинг исмларини келтириб утган. Айтиш жоизки, тарихчи аёллар каторида Дилшод Барно Мух,аммад Бобуршох,нинг кизи Гулба-дан Бегимдан кейин иккинчи уринда туради.

Дилшод уз мактабида, диний маросим-ларга риоя килишнинг асосий коидаларини ургатиш учун кайнаб турган мусулмон мак-табларида кабул килинган дастурларнинг, умумий ёдлаш усулига интилмади. Дилшод Шарк мумтоз адабиётини урганиш оркали энг киммат ахлокий фазилатларни тарбиялашга ^аракат килди. Укув машFулотларини янада кизикарли утказиш учун у китоб, коFоз, калам ва алифбо х,арфлари ^акида енгил кофиялар ва топишмокларни ёзган. Дилшод шогирдла-рига юксак одоб-ахлок, мех,р-окибат, поклик ва мех,нат х,акидаги барча угитларга виждонан амал килишни ургатган.

Энг мух,ими Дилшод Барно яхши х,аётдан умидвор булиб, якинда мактабларда х,али унга номаълум булган куплаб фанларни ургатадиган кунлар келишини тушунди. У аёлларнинг жамиятдаги мавкеини узгартириш ва эркаклар билан тенг х,укукли жамиятда ^укукларни таъминлаш учун курашган уз дав-рининг биринчи маърифатпарвар аёлидир.

Тутикиз, Хайринисо, Бах,ринисо, Анбаротун сингари шоиралар бевосита Дилшоди Барнонинг шогирдларидандир. Ундан бизга кадар тожик ва узбек тилларидаги шеъ-рларни уз ичига олган "Мунтахаб-ул-ашъор"

3 Уша манба, 103-105 бетлар.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 1 (98)

г

16

(Тaнлaнгaн шeъpлap), "Тaъpиxи муxoжиpoн" (Mуxoжиpлap тapиxи) китoблapи мepoc булиб Koлгaн. Икки тилдa бapoбap ижoд этгaн — зуллиcoнaйн ижoдкop Дилшoди Бapнo 19G6/7 йили KУкoндa вaфoт этгaн1.

Maъpифaтчи aëллapнинг янa биp вaкили, иcтeъдoдли шoиpa Анбap Отин эди. KУкoндa зиёли oилacидa туFилгaн. Анбapнинг шoиpa булиб eтишидa Увaйcий вa Дилшoди Бapнo-лapнинг ypни кaттa бул^н. Зepoки, Анбap-oй Увaйcийнинг жияни булиб, errn яшapлигидaн Дилшoди Бapнo мaктaбидa тaxcил oлгaн.

Дилшoднинг шoгиpди Aнбapoтун ^йин-чaлик «уп^д» Дилшoд Бapнoнинг издoшигa aйлaнди. Aнбapoтун xaкидa Дилшoд шун-дaй ëзгaн эди: «Meн унинг тapбияcи билaн 1G ëшигaчa шуFуллaнгaнмaн, бу киз тaникли шoиpa бyлишигa дoимo умид килгaнмaн»2.

Анбapoй ëшлигидaнoк узининг нoзик диди, зукшлиги билaн мaxaллa aëллapи opa-cидa кaттa шуxpaт кoзoнгaн. Тacoдиф caбaб биp мaъpифий бaзмдa Анбap Отин зинaдaн йикилиб, биp умpгa нoгиpoн булиб кoлгaн. Аммo нoгиpoнлик Анбap Отин pуxиятини cундиpмaйди. Xaëтининг ки^ дaвpидa уз acpининг тaникли, илFop шoиpaлapидaн биpи бyлишгa улгуpгaн. Aнбapoтун эpкин-ликни тaшвик этувчи шeъpлapи учун oFиp жapoxaтлap oлгaн. У Жoмий, Haвoий cингapи шoиpлapгa эpгaшиб жушкин лиpик шeъpлap, мaъpифaтпapвapлик pуxидa шeъpлap ёзди.

Aнбapoтун тaлaбaлapигa ^rra xaйpaт вa миннaтдopчилик билaн pуcлap xaкидa cyзлaб бepиб, улapнинг кaлбидa pуcлap ^й-мocидa тapaккийпapвap кучлapгa муxaббaт уЙFoтap эди. Унинг узи, фapзaндлapи вa нaбиpaлapи xaм pуcлap cингapи уз етл-лapидa yтиpиб, тaxтaчaлapгa эмac, дaфтap-лapдa ёзишни opзу килap эди. У xaм юpти иcтиклoлгa эpишиб, xуp зaмoнлap кeлишини opзу килap эди. Ушбу caтpлap фикpимизнинг ëpкин дaлилидиp:

^либ xушнуд aвлoдим, мaни мулким килуp oбoд,

1 Maшpикзaмин — xикмaт бycтoни. II Тapж., тyплoвчи xaiv^a изox муaллифлapи: Х^мидий вa Maxn^ Xacaний. Macъул муxappиp: F. Аc-Сaлoм|. — Т.: Шapк НМК. 1997. 360-бeт

2 Mуxтapoв А. Дильшoд и eë мecтo в иcтopии oбщe-cтвeннoй мыели тaджикcкoгo нapoдa в XIX - нaчaлe ХХ вв. Душaнбe, «Дoниш»,1969. - 372 c.

Бу вaйpoнa диëpимдa шaxapлap aйлaгaй бунёд.

У уcтoзи вa кaлбининг иpoдacи тaъcиpидa Узбoшимчaликкa кapши тoш oтувчи шeъpлap яpaтди, биpинчи мapтa уз дaвpининг тaникли мaъpифaтпapвapлapигa мaктублap ёзди. Aнбapoтун, купчилик кaтopи Уpтa Оcиëнинг Рoccиягa кУшилишидaн ^rra yзгapишлapни кутгaн эди. Xaëтининг oxиpги кунлapигa кaдap у aëллap вa aëллap тapбияcи учун туpaди. Унинг cyзлapигa кypa, фaкaт мexнaт вa тaъ-лим инcoнни юкopи интeллeктуaл дapaжaгa кyтapиши мумкин.

Тaникли yзбeк лиpик шoиpacи Жaxoн Отин Увaйcий MapFилoн шaxpининг Чилдуxтapoн мaxaллacидa дунё^ кeлди. Унинг oтacи, oнacи вa aкacи уз дaвpининг мaъpифaтли кишилa-pидaн булиб, Увaйcийнинг тapбияcидa ^rra poль yйнaшгaн. XVIII acpнинг 90-йиллapи oxи-pидa шoиpa мapFилoнлик Хoжиxoн иcмли кишигa туpмушгa чикaди. Увaйcий биp киз вa биp yFил кypгaч, opaдaн биp oз вaкт утиб, умp йyлдoши вaфoт этaди.

Увaйcий шoиpa cифaтидa шуxpaт op^-paди. Ушa вaктлapдa MapFилoндa яшaëт-гaн Умapxoннинг paфикacи Hoдиpa Увaй-cийни дeвoнгa oлиб кeлaди вa бу икки кaттa шoиpa ypтacидa умpбoд дycтлик pиштaлapи бoFлaнaди.

Hoдиpa Ку^н^ кучиб кeлгaндaн кeйин Увaйcийни мaxcуc ëpлик билaн MapFилoндaн чaкиpтиpиб oлaди вa унгa aлoxидa xoвли-жoй oлиб бepиб, дoимий paxнaмoлик килaди. Увaйcий capoйдa Hoдиpa билaн биpгaликдa умpгузapoнлик килaди. 1B22 йилдaн cyнг Увaйcий бoшигa кeтмa-кeт тaшвишлap тушaди, - унинг Хoкий тaxaллуcи билaн шeъpлap ёзувчи шoиpa кизи бeвaкт вaфoт этaди. УFли Mуxaммaдxoн КoшFapгa уpушгa жyнaтилaди. Шунинг учун у Hoдиpaдaн pуxcaт oлиб, уз oнa шaxpи MapFилoнгa кучиб кeтaди вa yшa epдa Kaшшoкликдa умp кeчиpди.

Олимлapнинг тaxминигa кypa, Увaйcий 65 ëшлapидa вaфoт этгaн. Умp буйи тacaввуф фaлcaфий Foялapини ифoдaлoвчи вa дунё-вий мacaлaлapгa бaFишлaнгaн лиpик шeъpлap ёзди. Шoиpa шeъpлapини уз ичигa oлгaн биp кУлëзмa дeвoн Узбeкиcтoн Фaнлap Акaдeми-я^ Шapкшунocлик илмий-тaдкикoт инегиту-тидa caклaнaди. Ундa Увaйcийнинг лиpик ш^ъ-pлapи xaмдa "Шaxзoдa Xaca^' вa тугaллaн-

ЗДMОHДBИЙ TДЪЛИM / COBPEMEHHOE ОБPАЗОBАHИЕ 2G21, 1 (9B)

с

17

май колган "Вокеаи Мухаммадалихон" номли тарихий достони мавжуд1.

Шоира нафакат шеърлари билан, балки тинимсиз педагогик мехнати билан хам халк орасида хурмат козонганлардан эди. У, уз дав-рининг бошка маърифатпарварлари сингари, дунёвий маълумот олиш ва уни озод килишда аёлларни куллаб-кувватлашни очикдан-очик куллаб-кувватлади. Увайсий аёллар адабий мухити орасида шеърият ва маърифатни уз оиласининг мукаддас анъанаси деб билган2.

Куриниб турибдики, юкорида келтирил-ган даврнинг саводи аёллари шоиралар тожик ва узбек тилларида шеърлар ёзган-лар. XIX-асрнинг иккинчи ярмидаги адабий мухит уларнинг шеърларини юкори бахолади. Гарчи бу аёлларнинг такдири, уша даврдаги

куплаб укимишли аёллар сингари, эркин фик-рлаш учун хайратга тушган булса-да, улар узларининг каттик аёлликларини акс эттирган шеърлар ёзишдан куркмаганлар.

Хулоса.

1. Аёллар таълими ва умуман барча таъ-лим, дастлабки боскичда оилавий хусусиятга эга эди. Биринчи уринда оксоколларни анъ-анавий ахлокий угитлари, миллий ва диний урф-одатларга риоя килиш, иккинчи боскичда ёзув ва савод турар эди.

2. ФарFона водийсининг укитувчилари Дил-шод Барно, Увайсий, Анбартун ва бошкалар мактаб масаласини энг фаол химоя килдилар. Саводли аёллар жамиятдаги узгаришларнинг фаол иштирокчисига айландилар.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Абдирашидов З. Исмаил Гаспиринский и Туркистан в начале ХХ века: связи -отношения - влияние. - Ташкент, Аkademnashr, 2011. - 384 бет;

2. Абдулазизова З.С. Макнуна и её место в литературном круге Коканда (первая половина XIX века). Дис. на соис. канд. фил. наук. - Душанбе, 2013;

3. Зебуниса, Дильшод, Анбар-Атын. - Ташкент: Издательство ЦК Компартии Узбекистана, 1983. - 128 бет;

4. Ислам и женщины Востока: история и современность. - Ташкент, Фан. - 112 бет;

5. Кочаров В.Т. Из истории организации и развития народного образования в дореволюционном Узбекистане (1865-1917 гг). - Ташкент, «Фан». 1966. - 124 бет;

6. Машрикзамин — хикмат бустони. / Тарж., тупловчи хамда изох муаллифлари: Х.Хомидий ва Махмуд Хасаний. Масъул мухаррир: F. Ас-Салом /. — Т.: "Шарк" НМК. 1997. — 400 бет.

7. Мухтаров А. Дильшод и её место в истории общественной мысли таджикского народа в XIX - начале ХХ вв. - Душанбе: Дониш,1969. - 372 с.;

8. Остроумов Н.П. Мусульманские мактабы и русско-туземные школы в Туркестанском крае. - М.: 2011. - 176 бет;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

9. Пашино П.И. Туркестанский край в 1866 году. Путевые заметки. Б. -Петербург,Тип.Тилена и Неклюдова, 1868. 176 б.

10. Расулов А., Насриддинова Д. Жадидчилик харакатида татар аёлларнинг урни. / Жадид маърифатпарварлик харакатнинг Fоявий асослари /. - Тошкент, Тошкент ислом университети, 2016.

11. Хусаинова Ф. Демократ шоира Анбар отин. - Тошкент: , «Фан», 1964. - 36 бет.

12. Худайкулов А.М. Просветительская деятельность джадидов Туркестана (конец ХМ - начало ХХ в.) Дисс. на соис. канд. ист. наук. -Ташкент, 1995;

13. Кодирова М. Шоира Муаззамхон. - Тошкент: "Фан", 1992. - 96 бет.

1 Машрикзамин — хикмат бустони. // Тарж., тупловчи хамда изох муаллифлари: Х.Хомидий ва Махмуд Хасаний. Масъул мухаррир: F. Ас-Салом/. — Т.: Шарк НМК. 1997. 381 -бет

2 Кодирова М. Шоира Муаззамхон. - Тошкент, "Фан", 1992. 4-бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 1 (98)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.