УДК 5.362.11473
ИККИЛАМЧИ ШИНА ТАЛЦОНИДАН ТАЙЁР МА^СУЛОТ ОЛИШ ^АМДА
ЯНГИ КОМПОЗИЦИЯЛИ ЙУЛ ПЛИТАЛАРИНИ ИШЛАБ ЧЩИШНИНГ ИЛМИЙ АХДМИЯТИ ВА ХОРИЖИЙ ТАЖРИБАЛАРИ
Умбаров Иброхим Аманович ТерДУ, т.ф.д., профессор, +998909610567
Джиянбаев Сирожиддин Валиевич PhD, доцент, ЖизПИ, +998933030778
Омонов Мах,муд Бахтиёрович ЖизПИ, Мустакил тадкикотчи, +998977763663
Аннотация: Ушбу маколада иккиламчи шина талконидан тайёр махсулот олиш хамда янги композицияли йул плиталарини ишлаб чикишнинг илмий ахамияти ва хорижий тажрибалари урганилган булиб, чикиндиларни утизилация килиш механизмлари урганилган. Янги таркибли иккиламчи шина талконидан тайёр махсулот олиш технологияси ишлаб чикилган. Транспорт воситалари шиналарини кайта ишлашга мулжалланган мобил завод хамда янги таркибли композиция таклиф этилган. Ишлаб чикаришнинг махаллий иккиламчи чикиндиларидан фойдаланиб, йул тушамаларининг композициялари ифодаланган.
Аннотация: В данной статье изучена научная ценность и зарубежный опыт получения готового продукта из вторичного шинного лома и разработки новых композитных дорожных плит, изучены механизмы утилизации отходов. Разработана технология получения готовых изделий из вторичных шинных опилок нового состава. Предложена мобильная установка по переработке автомобильных шин и новый состав. С использованием местных вторичных отходов производства представлены составы дорожных одежд.
Annotation: In this article, the scientific value and foreign experience of obtaining a finished product from recycled tire scrap and the development of new composite road slabs are studied, and waste disposal mechanisms are studied. A technology has been developed for obtaining finished products from secondary tire sawdust of a new composition. A mobile plant for the processing of automobile tires and a new composition are proposed. Pavement compositions are presented using local secondary production waste.
Калит сузлар: Иккиламчи шина талкони, янги композиция, утилизация, ресурс, технологик жараёнлар, ишлаб чикариш, технологик ечимлар, мобил завод, хорижий тажрибалар.
Ключевые слова: вторичный шинный лом, новый состав, утилизация, ресурс, технологические процессы, производство, технологические решения, передвижной завод, зарубежный опыт.
Key words: secondary tire scrap, new composition, recycling, resource, technological processes, production, technological solutions, mobile plant, foreign experience.
"Илмий ишланмаларни жорий килиш самарадорлигини ошириш, бунинг учун тадкикотларнинг тармок корхоналари эхтиёжига хамоханглигини таъминлаш ва замонавий курилиш материаллари яратиш буйича янги илмий муассасалар, хусусан, янги
композит материаллар ва инновацион кимё технологиялари буйича тадкикотлар олиб
борадиган ёш олимларни тарбиялашимиз зарур" Ш.Мирзиёев,
Узбекистон Республикаси Президенти
Бугунги кунда дунёда кукунсимон углеродли материаллардан куплаб юкори мустах,камликка эга булган юкори молекулали бирикмалар асосидаги композициялар ва буюмлар олинади ва кимё, озик-овкат, машинасозлик, авиациясозлик, электр асбоб-ускуналар ишлаб чикаришда ва хдрбий техникаларда ишлатилади. Юкори молекулали бирикмалар асосида олинадиган буюмларни технологик, физик-механик ва динамик хоссаларини олдиндан берилган талаб асосида структурасини шакллантирувчи кукунсимон углеродли материаллар яратиш мух,им ахдмиятга эга. Жах,онда юкори молекулали бирикмалар асосидаги буюмларни технологик, техник ва специфик хоссаларини яхшилаш учун углеродли моддаларни яратиш, улар асосида юкори молекулали бирикмалар асосидаги композициялар таркибига кирувчи ингредиентларни модификация килиш ва х,ар хил шароитларда ишлатилувчи юкори мустах,камликка эга булган, органик кислоталар ва эритувчиларга, радиацияга, иссикка, совукка ва ишкаланишга чидамли техник буюмлар олиш, композиция таркиби ва олиш технологияларини илмий асосини яратиш борасида илмий-тадкикотлар олиб борилмокда. Республикамизда охирги йилларда кимё ва озик-овкат саноатини, ер, хдво, сув транспортларини ва кишлок хужалик техникаларини юкори молекулали бирикмалар асосидаги техник махсулотлари (резина-техника буюмлари, транспортёр ленталари ва шиналар, полимер буюмлар) билан таъминлаш максадида ишлаб чикариш махсулотларини купайтириш, технологик жараёнини такомиллаштириш, ишлаб чикарилаётган мах,сулотлар сифати ва микдорини ошириш, хомашёнинг янги зах,ираларини яратиш борасида бир канча ишлар амалга оширилмокда. Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича «Х,аракатлар стратегияси»да «махдллий хомашё ва иккиламчи ресурслардан импорт урнини босувчи мах,сулотлар олиш технологияларини яратиш» вазифаси белгилаб берилган. Бу борада юкори молекулали бирикмалар асосида олинувчи мах,сулотларни технологик, техник ва специфик хоссаларини яхшилаш учун махдллий хомашёлар асосида кукунсимон углеродли материаллар олиш технологияларини ва уларни кушиб олдиндан режалаштирилган хоссаларга эга булган композиция таркибларини яратиш буйича илмий-тадкикотлар олиб бориш мух,им ахдмият касб этади. Кайта ишланган шиналардан олинган талкон кенг микёсда кулланилиб келинади [1,2].
Ушбу материалдан фойдаланишнинг куйидаги асосий сохдларини куриб чикамиз: мамлакатимиз йулларида хдракатланаётган автомобиллар сони кундан-кунга купайиб, бунинг натижасида ишлатилган шиналар микдори х,ам ортиб бормокда. Шу уринда ушбу шиналарни нима килиш керак деган табиий савол пайдо булади? Хуш, шиналарни кандай килиб кайта ишлаш мумкин? Купчилик одамлар шиналарни шунчаки чикиндига ташлаб юборадилар, бу эса уз навбатида йирик чикинди уюмларини х,осил килиб, экологияга хавф тугдиради.
Автомобиль шиналарини кайта ишлашга мулжалланган мобил завод ёрдамида нафакат катта майдонларни шиналардан бушатиш, балки улардан зарурий хом ашё (резина увок, металл) олиш мумкин. Шиналарни кайта ишлаш яна шуниси билан ахдмиятлики, хдтто анча эскирган покришкадан х,ам яхши полимер хом ашё сифатида фойдаланса булади. Автомобил йулларини куриш ва реконструкция килишда атроф мух,ит мух,офазаси чора-тадбирларини куриш лозим. Ишлаб чикаришда технологик ечимларни кабул килишда атроф-мух,итга зарар етказмасликни, табиат мувозанатини бузмасликни,
экологик, геологик, гидрологик ва бошка табиий шароитларнинг узгариш хавфи тугилмаслигини хисобга олган холда хал килиш лозим. Йул курилишига ажратилган минтакадан ташкарида ут-уланлар усиш катламига зарар етказувчи дренаж куритиш ва текислаш ишлари олиб бориш ман этилади [3,4].
Йул курилиш учун ажратилган минтакада вактинчалик иншоотлар ва курилиш транспорт йуллари куришдан, шунингдек машиналар турадиган, материаллар сакланадиган жойларда ва бошка шу каби максадлар учун ажратилган ерларда атроф мухитга етказилган зарарлар йул фойдаланишга топширилгунга кадар бартараф этилиши лозим. Ишлаб чикариш услубларини ва механизмларни танлашда тегишли санитария меъёрлари, атроф-мухит ва сув хавзаларини ифлослантирувчи чикиндиларнинг йул куйиладиган меъёрларига риоя килган холда, атроф-мухит ва ерларнинг бузилиши, ифлосланишини келтириб чикарувчи бошка зарарларни бутунлай йук килиш ёки мумкин кадар камайтиришни кузда тутиш зарур. Органик богловчи материаллар сакланадиган омборлар, у ерда сакланаётган, битум кувурлар ва кранлардаги, битум насослар ва битум кайнатувчи курилмаларидаги богловчи материалларни, мойларни киздириш, хамда хароратини бир хилда саклаб туриш учун иситкич курилмалари билан таъминланган булиши зарур [5,6]. Тош материаллар (чакиктош, шагал) мумкин кадар рельс атрофидаги бункерли (ярим бункерли) курилмаларга ёки ёпик омборхоналарга туширилиши лозим.
Асфальтобетон, цементобетон (АБЗ, ЦБЗ) заводлари, коришма тайёрловчи курилмалари ховлисида, рельс олди ва киргок буйи омборларда минерал материаллар сакланадиган майдончаларнинг юзаси сув кетиши таъминланган холда каттик коплама билан копланган булиши лозим. Йул тушамаси катламларини куриш ишлари факатгина тегишли тартибда кабул килинган, тайёр, намлиги ортиб кетмаган ва мустахкам йул пойи катламига курилиши лозим. Йул тушамасининг асоси ва копламаси богловчи материаллар билан ишлов берилиб таёрланганда, у курук ва тоза катлам юзасига ёткизилади, органик богловчилар билан ишлов берилганда, пастки катлам музламаган булиши шарт. Йул тушамасининг хар бир катламлини ёткизишдан олдин, уларнинг чегара кисми ва баландлик белгисини улчаб козиклар билан жойига боглаб олиш зарур [7,8].
Автоматлашган кузатув кисмлар билан жихозланган машиналар кулланилганда, баландликни ва чегарасини белгилашни ёткизилаётган катламнинг икки ёки бир томонидан таранг тортилган симлар оркали белгиланади. Белгиларни жойига боглаш ва уларни тугри бажарилганлигнини назорат килиш геодезик асбоблар билан амалга оширилади. Киш фаслида йул тушамаси катламлари куриш ишларини, факатгина совук хаво бошлангунга кадар тула бажарилган ва кабул килинган йул пойида бажаришга рухсат этилади [9,10].
1-Расм. Иккиламчи шина талконидан тайёр махсулот олиш
Фасфогипс (ТУ У 24.1-31980517-002:2005)
Курсаткичлар номлари Меъёр
Ингридиент полати, ташки куриниши, х,иди Нам сочилувчан мах,сулот, ок ёки оч кулрангдан тук кулранггача ёки кунгир ранггача булади
Курук дигидратга нисбатан х,исобланганда кальций сульфатнинг (CaSO4*2H2O), масса улуши, % 80
Гигроскопик намликнинг масса улуши, % 35-45
Сувда эрийдиган фторли масса улуши, % 0,6
Йулларнинг бутун узунлиги, ёки унинг кисмларида, шунингдек айрим турдаги йул-курилиши ишларини бажаришда узлуксиз кетма-кет куриш услубини куллаш лозим. Курилиш объектлари таркок х,олатда, киска узунликда, бажариладиган ишлар бир хилда булса, бир объектдан бошкасига навбатма-навбат утадиган, ихтисослашган узулуксиз ишлайдиган гурух,лар ташкил килиниши керак, улар, одатда, йул-курилиш ташкилотининг бирлашган ташкилий тизим комплексида булиши лозим. Кетма-кет курилишнинг тезлиги, айрим бажариладиган иш боскичлари орасидаги ташкилий ва технологик танаффуслар катталиги курилишнинг ута мураккаб ва куп мех,нат талаб килувчи жараёнларини ва бошка ташкилий ва иктисодий омилларни х,исобга олиб, техник-иктисодий вариантларни солиштириш натижасида кабул килинади (техник ресурсларнинг тайёрлиги ва ундан фойдаланиш даражаси, ресурслардан тезкор ва окилона фойдалана билиш, мумкин кадар
курилиш жараёнини механизациялаштирадиган курилма ва материалларни куллаш, жойлардаги бор материаллардан фойдаланиш ва хоказо). [11,12]
Фосфогипс таркибида умумий намнинг сакланиши 45% гача боради, шу сабабли фосфогипсни ишлатишдан олдин 1 соат мобайнида 1500С хароратда киздирилиб, майдалаб, кукун холатига келтирилиб кейин фойдаланилди. Кушимча сифатида заррачалар улчами 0,2-0,25мм.га тенг булган кумдан фойдаланилади. ППК ва тулдирувчиларни узаро биргаликда аралаштириш йули билан КМ ни хосил килдик ва колипларга куйиб намуналарини олдик. Чунки бу уларни уларни кимевий ва физик-механик хоссаларини урганишда ёрдам беради [13,14] .
Йул тушамасини кишки шароитда ёткизишдан олдин, йул пойи ёки тушама куйи катламининг сменалик бажариладиган оралик иш хажми майдони юзасини кор ва музлардан тозалаш зарур. Кор ёгаётганда ва корбурон юз берганда, шунингдек музлар
эриши бошланганда курсатилган ишларни бажариш ман этилади._
Линиянинг стандарт таркиби:
1 -асосий шредер туйнуги
2-реактор вибрацион сепаратор,
3-термик реактор, ротор магнитли сепаратор
4-улчаш узатгичи, маховик
5-шиналарнинг металл кисмини ажратадиган магнитли сепаратор
6-каттик кесиш учун шредер (Талкон дисперс фазага айлантириш)
7-икки роликли майдалагич (Ингридиентлар аралашмасини хосил килиш)
8-каттик массали моддаларни узаро бирикиши таъминлаш курилмаси
9-намуна олиш тасмаси
10-айланма вибрация сепаратори (Компонентлар бирикишини таъминлайди)
Техник параметрлари:
Ишлаб чикариш куввати: йилига 10 000 тонна, 6000 соат Бино: 500 м2 ва баландлиги 5 метр
Хом аш ё: диаметри 1200 мм ва эни 380 ммгача булган шиналар Тайёр махсулот тури: 40 мэш (0.98мм) улчамдаги резина кукун Бошкариш: бир сменада 6 кишигача.
Линия учун куйидагилар зарур:
1) Бир туплам хаво компрессори
2) 220 м3 майдонли бассейн ва бир нечта насос ёки икки туплам 10 м3 хажмдаги хаволи совитишга мулжалланган стояк.
*Техник параметрларнинг намунавий курсаткичлари келтирилган. Улар мижоз талабига асосан узгартирилиши мумкин.
Интерполимер материалларнинг (ИМ) комплекс хоссаларини яхшилаш усулларидан бири бу уларнинг таркибига турли кушимчалар киритиш йули билан модификацияланишидир. Бу уз навбатида материалнинг мустахкамлигини, каттиклигини, иссикликка чидамлилигини, сув таъсирига бардошлилигини ва бошка бир катор мухим хоссаларини яхшиланишига олиб келади. Интерполимер материал (ИМ) ларнинг комплекс хоссаларини яхшилаш усулларидан бири бу уларнинг таркибига турли тулдирувчилар киритиш йули билан физикавий модификациялаш хисобланади. Бу билан ИМ нинг мустахкамлиги, каттиклиги, иссикликка чидамлилиги, сув таъсирига
бардошлилиги ва бошка бир катор бошка мухим хоссаларини яхшиланишига олиб келади.
Полимер-полимер комплексларни хоссаларини яхшилаш ва улардан фойдаланиш йуналишларини кенгайтириш максадида модификациялаш усуллари кулланилади. ППК лардан хосил килинган композицион материал (КМ) ларнинг комплекс хоссаларини яхшилаш учун улар таркибига турли компонентлар киради.
2-Расм. Шина талконининг термик тахлили дифференциал
Тулдирувчилар киритиш йули билан модификацияланади. Бунда КМ нинг физик-механик хоссалари: мустахкамлиги, каттиклиги, иссикликка чидамлилиги, сувнинг ва ундаги тажоввузкор моддаларнинг таъсирига бардошлилиги ва бошка бир катор бошка мухим хоссалари ижобий томонга узгаради. Таъсирлашувчи компонентларнинг молекулалараро богларининг табиатини узгартириш йули билан полимер-полимер комплекс (ППК) ларнинг хоссаларини бошкариш мумкинлиги хакида адабиётларда айтиб утилган. Бошлангич моддаларни эквимол тенгликда таъсирлашуви натижасида ППКлар, бошлангич моддалардан бирининг микдорининг оширилиш эса ностехиометрик комплекс (НИПК) лар хосил булиши хакида хам маълумотлар келтирилган.
Эски эскирган шиналарнинг доимий тупланиши мавжуд. Уларнинг умумий сонини
атиги 20 фоизи кайта ишланади. Эскирган шиналар табиий парчаланишга дучор булмаган полимер уз ичига олган чикинди мах,сулотларнинг энг йирик ишлаб чикаришидир. Шунинг учун, кайта ишлаш ва кайта ишлаш яроклилик муддати тугаган шиналар жуда мух,им иктисодий ва экологик ахдмияти. Бундан ташкари фойдали бизнес х,исобланади.
Эски шиналар кимматли полимер хомашёси х,исобланади: 1 тонна шинада 700 кг га якин каучук булиб, ундан ёкилги, резина буюмлар ва курилиш материаллари ишлаб чикаришда ва бошка куплаб максадларда кайта фойдаланиш мумкин. Шиналарни кайта ишлаш муаммоси жуда кескин ва эски шиналарни кайта ишловчилардан купинча шиналарни кайта ишлаш учун кабул килиш суралади. Эски эскирган шиналарнинг доимий тупланиши мавжуд. Уларнинг умумий сонининг атиги 20 фоизи кайта ишланади. Эскирган шиналар табиий парчаланишга дучор булмаган полимер уз ичига олган чикинди мах,сулотларнинг энг йирик ишлаб чикаришидир. Шунинг учун, кайта ишлаш ва кайта ишлаш яроклилик муддати тугаган шиналар жуда мух,им иктисодий ва экологик ахдмияти. Бундан ташкари фойдали бизнес х,исобланади.
АДАБИЁТЛАР
1. Мирзиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз. Узбекистон Республикаси Президентининг лавозимига киришиш тантанали маросимига багишланган Олий Мажлис палаталарининг кушма мажлисидаги нутки. -Т.: "Узбекистон" НМИУ, 2016.
2. Мирзиёев Ш.М. Конун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш - юрт тараккиёти ва халк фаровонлигининг гарови. Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 24 йиллигига багишланган тантанали маросимдаги маъруза 2016 йил 7 декабрь. - Т.: "Узбекистон" НМИУ, 2016.
3. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Т.: "Узбекистон" НМИУ, 2017.
4. Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси тугрисида. - Т.: 2017 йил 7 февраль, ПФ4947-сонли Фармони
5. Хафизов М.М., Мирзиёев Ш.М. Дисперсс тулдирувчиларнинг интерполимер композицион материалларнинг хоссаларига таъсири. //Узбекистон киме журнали.1999 й. М. №4. 50 б.
6. Хафизов М.М., Мирзиёев Ш.М. Композицион материал.//Дастлабки патент. 1999 й. Бюл.№3
7. Ш. Т. Жураев, Б. Ф. Мухиддинов, А. С. Ибодуллаев. Яроксиз автомобил шиналарини пиролиз жараёнида олинган техник углероднинг физик-кимёвий хусусиятларини урганиш // Узбекистон кимё журнали. -2020. -№1. -Б.67-74.
8. Ш.Т.Жураев, Б.Ф.Мухиддинов, А.С.Ибадуллаев, Б.Б.Кахаров. Исследование технологических свойства резиновых смесей, наполненных углеродсодержащим материалом. // Горный вестник Узбекистана.-Навои, 2020.- №-1.-С.100-103 (05.00.00; №7)
9. Ш.Т.Жураев, Б.Ф.Мухиддинов, А.С.Ибадуллаев, Х.М.Вапоев. Дериватографические и ИК-спектросконические исследования технического углерода, полученного пиролизом резино-технических изделий. // ДАН РУз, 2020. - № 1. - С. (05.00.00, №19)
10. Ш.Т.Жураев, Б.Ф.Мухиддинов, А.С.Ибадуллаев. Исследование физикохимических характеристик технического углерода, полученного при пиролизе изношенных автомобильных шин. // Узбекский химический журнал. - 2020. - № 1. - С. 42-49. (02.00.00, №6)
11. Fire on the dump Vancouver Sun. 1991. 09 april. John H. Fader Converting Scrap
Automotive tires and automotive shredder residue into hydrocarbon fuels. John H. Fader American Tire. 2000. №3. p.
12. Kautschuk. Gummi. Kunststoffe. 1995, v.48, №12, pp. 909-912. IQiait K.Carr S.H. Solid State Pulverization: A New Polymer Processing and Power Technology
13. Янчевский В.А. Технология ремонта поврежденных шин Янчевский В.А. Автотранспортное предприятие. 2005. 6. 37-39.
14. АЕА Technology/UK: Opportunities and Barriers to Scrap Tyre Recycling, (Study for the Department of Trade and Industry) 02/1995 Brook N. Environment Canada Publication N. Brook. 1979, pp. 49-50, 59-60,
15. Fire on the dump Vancouver Sun. 1991. 09 april. John H. Fader Converting Scrap Automotive tires and automotive shredder residue into hydrocarbon fuels. John H. Fader American Tire. 2000. №3. p.
16. Kautschuk. Gummi. Kunststoffe. 1995, v.48, №12, pp. 909-912. IQiait K.Carr S.H. Solid-State Pulverization: A New Polymer Processing and Power Technology Khait K.Carr S.H. Technomic Publishing Co., Lancaster-Basel, 2001, p.51. 133