Научная статья на тему '“АВЕСТО” КИТОБИ – ХАЛҚИМИЗНИНГ МАЪНАВИЙ ВА МАЪРИФИЙ МЕРОСИ'

“АВЕСТО” КИТОБИ – ХАЛҚИМИЗНИНГ МАЪНАВИЙ ВА МАЪРИФИЙ МЕРОСИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
417
136
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
“Авесто” / зардуштийлик таълимоти / иймон / эътиқод комиллик / “эзгу сўз” / “эзгу фикр” / “эзгу амал”.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Собир Сапарбаевич Ўразов, Жамшид Инамжанович Абдуллаев

Мазкур мақолада “Авесто” китобида ёритилган қимматли маълумотлар,унда сурилган маънавий ва маърифий ғоялар ўрин олган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «“АВЕСТО” КИТОБИ – ХАЛҚИМИЗНИНГ МАЪНАВИЙ ВА МАЪРИФИЙ МЕРОСИ»

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №7

"АВЕСТО" КИТОБИ - ХАЛКИМИЗНИНГ МАЪНАВИЙ ВА МАЪРИФИЙ

>

МЕРОСИ

] _ | и*

Собир Сапарбаевич Уразов

Узбекистон Республикаси Куролли Кучлари Академияси укитувчиси,

подполковник Жамшид Инамжанович Абдуллаев

и

Узбекистон Республикаси Куролли Кучлари Академияси

укитувчиси, майор https://doi.org/10.5281/zenodo.6900654

3 #

Аннотация: Мазкур маколада "Авесто" китобида ёритилган кимматли маълумотлар,унда сурилган маънавий ва маърифий гоялар урин олган.

Калит сузлар: "Авесто", зардуштийлик таълимоти, иймон, эътикод комиллик, "эзгу суз", "эзгу фикр", "эзгу амал"

! > щ УУ 1 >

Даврлар нафаси ва халкнинг эхтиёж ва манфаатлари, интилиш хамда орзу-хавасларига монанд равишда у, гох эзгулик ва адолат, гох кудратли давлат ва

т-

адолатли шох, гох комил инсон ва маърифатли жамият билан боглик олижаноб гояларда намоён булгани маълум. У дастлаб, кухна даврларда "Авесто"да уз талкинини топган хаётий гояда мужассам эди, десак тугри булади"4. У янги Узбекистонни барпо этиш ва Янги Уйгониш даври пойдеворини яратиш

орзусидир. У халкимизнинг азалий орзуси булиб келган. У ота-, _ _____

боболаримизнинг ушалмаган, руёбга чикмаган орзуси булган.

Мустакил тараккиётимизга умуминсоний кадрият сифатида ёндашиш,

1 1 -

жамият тарихида шаклланган фалсафий таълимотларга маънавий жараён сифатида караш аждодларимиз меросида асосий уринни эгаллайди. Бундай муносабатни биз "Авесто" китобига нисбатан хурмат ва эътиборда хам яккол куришимиз мумкин.

Биз яшаётган минтака халклари жуда кадимий ва улмас маданий ёдгорликларга, мумтоз маънавий меросга эга. Ана шу бой ва улкан мероснинг

бир кисми ёзма тамал тошлари-кадимги битиклар булса, иккинчиси

халкимизнинг кадимий ва тарихий китоби "Авесто", учинчиси эса шубхасиз, алломаларимиз колдирган манбалардир.

Халкимизнинг тарихий фалсафий тафаккури узининг тулик мазмуни билан намоён булган илк йирик асар "Авесто" китоби хисобланади. У "Х,аёт

йурикномаси" деб аталиб, куп асрлар давомида одамларни эзгулик ва поклик _

^---

4 Мирзиёев Ш. Янги Узбекистон стратегияси. - Т.: "O'zbekiston", 2021. 15-бет.

Щ >

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №7

сари чорлаган. "Авесто" халкимизнинг 3000 йиллик тарихини уз ичига камраб олган.

Тарихчи олим ал-Истахрийнинг маълумот беришича, "Авесто"нинг 12000 хукиз терисига тилла билан ёзилган расмий нусхаси македониялик

Александрнинг боскинчилик юришлари пайтида, унинг буйруги билан факат табиатшунослик, фалсафа, шеърият, кимё, тарих, сиёсат, ахлок каби сохаларга оид маълумотлар кисми колдирилиб, колган кисми ёкиб юборилган.

! И*:

Сосонийлар даврида, яъни III-VII асрларда "Авесто"нинг янги расмий матни тикланган.

--------------

"Авесто" китоби ахлокий, хукукий, экологик ва бошка фанлар йуналишидаги билимларни узида камраб олган маънавий мерос булиб, унда улугланган кадриятлар бугун хам уз ахамиятини йукотмаган. "Авесто"да олов энг олий кудрат сифатида талкин этилган ва унинг доимий ёниб туриши инсон хаётининг давомийлигини курсатиб турган.

"Авесто" китобининг мазмунидан жой олган Зардуштийлик таълимоти 3 та тамойилга асосланиб, улар куйидагиларда акс этади:

1. Эзгу фикр;

2. Эзгу суз;

3. Эзгу амал.

"Яхшилик ва эзгулик эгизак сузлардир. Эзгулик инсонга хамиша хамрохлик килади. Буни биз аждодларимизнинг маънавияти дурдоналаридан, эртак ва афсоналаридан, кадимги ёзувларидан яккол билишимиз мумкин. Заминимизда яратилган "Авесто" китобининг асосий гоялари хам уч бирликни, яъни "эзгу суз", "эзгу фикр", "эзгу амал" ташкил этгани хам сузимизнинг ёркин далилидир. Яхшилик ота-боболаримизнинг бунёдкорлиги ва яратувчанлигида уз ифодасини топган. Улар халол мехнат ва касб-хунарни эзгуликнинг манбаи хамда ёвузликни бартараф этувчи куч деб хисоблаганлар. Х,озир хам шундай. Яхшилик ёмонликни ёктирмагани каби ёмонлик хам яхшиликдан кочади. Х,алоллик, поклик, мехрибонлик, инсонпарварлик, адолат, дустлик, хамкорлик каби ахлокий фазилатлар яхшилик ва эзгуликни карор топиши хамда ёмонлик ва ёвузликнинг олдини олиш учун хизмат килади"5.

"Авесто" да Ахурамазда эзгулик тимсоли сифатида одамларни уз истакларида холис булишга, узаро муроса килиб яшашга чорлайди. Шухратпарастлик ва конунга амал килмасликни коралайди. Берган сузининг устидан чикиш, унга содик колиш, савдо-сотик, шартномага катъий амал килиш, карзни вактида тулаш, алдамчилик ва хиёнатдан холи булиш асосий ахлокий талаб сифатида улугланади.

>

_

;-

5 Насиров К. Одоб ва ахлок - инсонийлик мезони. -Т.: ОХБИ. 2017. 30-бет.

1 >з#;

ж »-¡>

)>S#: ^й >

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №7

^ J

Тупрок, сув ва хавони ифлослантириш "Авесто"да энг огир гунохлар каторига киритилган. Тозалик ва поклик олий фазилат саналади. Наслнинг поклиги ва тозалигига хам алохида эътибор берилган. Кариндош уруг, ака-уканинг куда-анда булиши таъкикланган. Бу эса юртимизда кадимдан оила мукаддас эканлигидан дарак беради. Унинг мустахкамлиги эса "Авесто" да юксакларга кутарилган.

"Авесто" китобида дунёнинг моддий асоси хисобланган ер, сув, хаво ва олов алохида мавкега эга булган. Тупрок ва хаво шундай эъзозланганки, хавони булгаш, ифлос килиш, ерга хайвонлар улиги у ёкда турсин, одамлар жасадини кумиш ёки сувга окизиш катта гунох хисобланган. Мархумлар жасади сувни, хавони, тупрокни захарлаб куймаслиги учун махсус сопол идишларда кумиш расм булган. Китобда ёзилишича, ер, сув, хаво, оловни асраш коидаларини бузган киши 400 камчи уриш жазосига махкум этилган6.

"Инсон, - деб таълим берилади "Авесто" китобида - хайвон боласини уз боласидек тарбияласагина, яйловларнинг гуллаб яшнашига ёрдам берган такдирдагина, дехкончилик вя сугориш ишларида иштиёк билан мехнат килсагина мехнат маъбудасининг иноятига эришади". Бу сузлар инсониятни

Ш4Ъ

мехр-окибат, халоллик ва мехнатсеварликка ургатади.

"Авесто"дан халкимизга кадимдан хозиргача мерос булиб келаётган айрим иборалар бугун хам уз ахамиятини йукотмаган. Масалан, "Сувни булгама", "Сувга тупурма"7 каби насихат ва хикматли сузлар шулар жумласидандир.

"Авесто" китобида аждодларимизнинг куп минг йиллик хаётий тажрибаси уз аксини топган. Унда баён этилишича, Ахурамазда эзгуликни вужудга келтираверади, ёвузлик рухи булган Ахриман унга карши одамларни ёмон ишларга бошлайверади.

Асардаги 30-башоратда эзгулик ва ёвузлик уртасидаги абадий кураш мавжудлиги хакида суз боради. Хар бир инсон бу жараёнда албатта иштирок этиши алохида таъкидланади. "Авесто" иймон ва эътикод манбаи сифатида ■ч инсонларни комиллик сари бошлайди. Шу тарика у одамларни эзгуликни ёвузликдан фарклашга ва ёмонликдан сакланишга даъват этади.

"Авесто" китобида уз ифодасини топган Зардуштийлик таълимотининг тарихий ва ижтимоий ахамияти шундаки, у том маънодаги маънавий-ахлокий пойдевор устига курилган. "Зардушт - деб ёзади эронлик олим, доктор Ризоий, - дунё тарихида мазхабни сехру жодугарликдан, зохирий удум ва маросимларни кур-курона бажаришдан, мавхумлик ва хурофотдан халос килган

«Гг

! и*

ва ахлок гоясини устувор этган биринчи шахсдир" --

Бобосв X, Fофуров З., Исмоилов 3. Миллий истиклол мафкураси ва тараккиёг. - Т.: «Яиги аср авлоди». 2001. 29-6ет.

7 Нуржонов К. "Авесто" - нодир манба. // "Туркистон" газетаси. 31 январь 2001 йил.

""-J J^ ' J"

: * ^ * п>

ы> >>

* : >

PV

>>

#<b>

Ы J> 1

Я>

>3»

Ы >

! J>i>

>j*

>j*

fed )>

"Talqin va tadqiqotlar" Respublika ilmiy-uslubiy jurnali №7

Хyлoсa килиб aйтaдигaн бyлcaк, Зaрдyшт илгари сyргaн FOялaр "ABeCTo" тaълимoтидa ёрyFлик Ba зyлмaт, oбoдoнчилик Ba вaйрoнгaрчилик, фaрoвoнлик Ba кaшшoкдик, caдoмaтлик Ba кacaллик yртacидaги тинимсиз кyрaш мaзмyнидa aкc этaди. Бу кyрaшнинг якуни, aдбaттa, эзгулик Ba яхшилик билaн тyгaши aдox1идa тaъкидлaнгaн. Буни кaлбaн хдс килгaн хдр бир иншн aждoдлaримиз мaънaвий мeрocининг нaмyнacи 6УЛМИШ "ABeCTo" китoбидa илгaри cyрилгaн эзгулик Ba бyнёдкoрлик FOялaригa aмaд килиши зaрyр. Шунингдек, ёш aвлoд oHra Ba кaдбидa yлaрни ^pop топиши учун xapa^T килиши лoзим. Бyндaн эca нaфaкaт инcoннинг узи, бaлки бутун xaдк Ba жaмият мaнфaaт тoпaди. Нaтижaдa, мaмлaкaтимиз янaдa гyллaб-яшнaйди Ba тaрaккий этaди.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Мирзиёeв Ш. Янги Узбекистан cтрaтeгияcи. -Т.: "O'zbekiston", 2021. 15-бет.

2. Нacирoв К. Одoб Ba axдoк - инcoнийлик мeзoни. -Т.: ОХБИ. 2017. З0-бет.

3. Бoбocв X,, Foфyрoв З., Иcмoилoв 3. Миллий иcтикдoл мaфкyрacи Ba Tapa^^R - Т.: «Яиги acp aвлoди». 2001. 29-6ет.

4. Нyржoнoв К. "ABecTo" - нoдир мaнбa. // "Тур^стен" гaзeтacи. 31 янвaрь 2001 йил.

ы>

! >5>

¡ >i>i Ы )>

] >4>

щ

ш>

< >р-

Ы р

] Я>

Ы >

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

i >j> »q ]>

ûàï

jW^ У

q ж**

ЩУ>

l>3»=

Ш

»

Ыщ

* I |>

. J

Qj^f^S).

* -4v ,--

lOO

Ы >

V>^ *ф>

¡йи*

ЗН >

ш >

Щ >

Ш >

m >

i> * q

Ц >р

q > >

q q

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.