Impact Factor: SJIF 2020 - 5.497 » I
2021 - 5.81 ^ 1
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАУКИ PEDAGOGICAL SCIENCES
АСОСХОИ НАЗАРИЯВИИ ИСТИФОДАИ ТЕХНОЛОГИЯИ ИТТИЛООТЙ -КОММУНИКАТСИОНЙ ДАР ТАЪЛИМИ ИБТИДОИ
ЦОДИРОВА МУХДЙЁ АБДУ^АББОРОВНА
ЗАРИПОВ САИДМОИЛ АЛАМОВИЧ
МДТ «Донишгох,и давлатии хучанд ба номи академик Бобочон Еафуров»
Шарли мухтасар: Маколаи мазкур ба яке аз масъалалои мубрами таълими ибтидой - истифодаи теънологияи иттилоотй - коммукатсионй дар синфлои ибтидой бахшида шуда, муаллифон кушиш намудаанд масъалаи мазкурро мавриди талкик карор дода бошанд. Омузгорону мутахассисони сола бар он акиданд, ки усущо ва воситахои технологиями иттилоотй- коммункатсионй имкон медщанд, ки мураккабии раванди ба даст овардани иттилоот ко^иш дода шуда, мутаносибан сифат ва мщдори маълумотиистифодашаванда белтар ва хазмшавии он аз чонибихонандагонихурдсол осонтар карда шавад.
Калидвожало: технологияи иттилоотй, заминаи методологй, фазои иттилоотй, усуллои интерактивии таълим, китоби электронй, салолият
Аннотация: Данная статья посвящена одному из актуальных вопросов начального образования - использованию информационно-коммуникационных технологий в начальных классах, и авторы попытались исследовать этот вопрос. Преподаватели и специалисты в данной области считают, что методы и средства информационно-коммуникационных технологий позволяют снизить сложность процесса получения информации, повысить качество и количество используемой информации, облегчить ее усвоение со стороны учащихся младших классов.
Ключевые слова: информационные технологии, методологическая основа, информационное пространство, интерактивные методы обучения, электронная книга, компетентность.
Abstract: This article is devoted to one of the topical issues of primary education - the use of information and communication technologies in primary school, and the authors tried to investigate this issue. Teachers and specialists in this field believe that the methods and means of information and communication technologies can reduce the complexity of the process of obtaining information, improve the quality and quantity of information used, and facilitate its assimilation by elementary school students.
Key words: information technologies, methodological basis, information space, interactive teaching methods, e-book, competence.
Айни замон дар системаи маорифи тамоми кишварх,ои дунё аз чумла дар Чумхурии Точикистон тахдввулоти чиддие ташаккул ёфта истодааст, ки ворид шудан ба фазои иттилоотй ва стандарти таълимии сатх,и ч,ах,онй мак;сади асосй кормандони сох,а мах,суб меёбад. Номзади илмх,ои педагогй О.И. Чиранова таъкид мекунад, ки технологиями иттилоотй - коммуникатсионй як чузъи чудонашавандаи раванди таълиму тарбия гардида, самаранокй ва сифати таълимро ба таври назаррас баланд бардошта, ба ташаккули натичах,ои баланди азхудкунии барномаи асосии таълимии тах,силоти умумии асосй мусоидат мекунанд [10, с. 92].
Кабл аз гузаштан ба баррасии хусусиятх,о ва мохдяти истифодаи технологиями иттилоотй - коммуникатсионй дар раванди таълими синфх,ои ибтидой х,амчун яке аз воситах,ои ташаккули фаъолияти универсалии таълимй бояд мафхумх,ои асосй
PEDAGOGICAL SCIENCES
«технологиями иттилоотй ва коммуникатсионй» -ро баррасй намоем. Ба акидаи Е.А.Юнина мафхуми технология - мачмуи усулу воситамест, ки ба натичаи дилхох, ноил шуданро боис мегардад; ба маънои дигар - татбики донишми назариявй барои хдлли амалии масъалам мебошад [11, с.38].
В. Роберт таъкид мекунад, ки мафхуми «технологияи таълим» дорои ифодаи бисёрчанба мебошад, аз чумла: - системаи тархрезй ва истифодаи амалии намунах,ои мувофиц, хддафм, принсипм, шакли мундарича, заминаи методологии раванди таълим, сатху самаранокии баланд; - мачмуи воситам ва усулми таълиму тарбия, ки имкони дар амал татбик намудани максадхои мукарраргардидаи низоми тарбия ва лоихаи раванди педагогиро таъмин менамоянд; - мачмуи муносибатми психологию педагогй, ки интихоби воситами методиро (усул, восита, рохдои чараёни таълим) пешакй муайян мекунанд; - низоми мураккаб ва тартиб додани вазифам (шахсй, методй ва аёнй барои ноил шудан ба х,адафми педагогй истифода мешаванд) [9, с. 89].
Ба гуфтаи В.Я. Кирпиченков, технологияи компютерй мачмуи амалиётест, ки вазифах,ои чамъоварй, захира, цабул, коркард, х,ифз, та^лил ва интицоли иттилоотро дар сохтори ташкилй бо истифода аз технологияи компютерй ё ба ибораи дигар, мачмуи равандми муомилоту коркарди иттилоот ва тавсифи ин равандмст [8, с. 36].
Маълумот мачмуаи иттилоотест, ки сатх,и норавшании донишро дар бораи чизе бартараф месозад. Аз ин ру, технологияи иттилоотй - барои босамар намудани раванди табодули иттилоот, истифода, коркард, пах,н ва ташаккул додани маълумот кулай мебошад. Истилохд "технологияи иттилоотй" бори аввал соли 1958 дар мацолаи Х.Левитт ва Т.Уислер (мачаллаи Business Review) мавриди истифода карор дода шуда, истилохд мазкур технологияи чамъоварй, коркард, ниговдорй ва интишори иттилоотро бо истифода аз асбобми компютерй ифода мекард [6, с.40].
Усулм ва воситами технологиями иттилоотй- коммункатсионй имкон медих,анд, ки мураккабии раванди ба даст овардани иттилоот кох,иш дода шуда, мутаносибан сифат ва мицдори маълумоти истифодашаванда бех,тар ва х,азмшавии он аз чониби хонандагони хурдсол осонтар карда шавад [5, с.34].
Хусусиятх,ои мух,ими кор бо истифодаи технологиями иттилоотй коммункатсионй хусусияти хдмачониба, системавй, тамаркуз ва тагйир додани мундаричаи таълим, навсозии аслихдву технологиям, усулм ва воситами фаъолияти педагогй барои татбици стандарти давлатии тах,сил мебошад.
Тавре ки мо муайян кардем, айни замон дар мактаби технологиями иттилоотй коммункатсионй хамчун воситаи универсалии азхудкунии донишхои нав баромад мекунад: аз руи он кор карданро ёд мегиранд, аз имкониятхои интернет истифода мебаранд. Аз ин ру, барои муаллим азхуд кардани технологиями иттилоотй коммункатсионй зарурати таъхирнопазир мегардад. Технологиям воситами методии таълимро ганй мегардонанд, муаллимро бо маводи рангини аёнй таъмин мекунанд, имкон медих,анд, ки дарсм гуногунранг, шавцовар гузаранду азхудкунии донишми хонандагон бех,тар гардад [2, с.56].
Омузгорони навовар Т. П. Гордиенко ва О. Ю. Смирнова бар ин назаранд, ки имрузм ташаккули салохдяти технологиями иттилоотй коммункатсионй дар самтми зерин суръат мегирад:
- чорй намудани воситами мултимедиявй дар марх,илах,ои дарс, аз цабили презентатсиям, видеороликм, шунавонидани сабти овоз, барномами интерактивии таълимй;
- тах,ия ва татбици алгоритмм барои сохтани тест, супоришм ва чамъбасти натича^ои онм;
PEDAGOGICAL SCIENCES
- истифодаи сохтакорихои (симулятсия) компютерй дар омузиши падидахое, ки дар шароити му;аррарй омухтан дастнорасанд, ;обилияти гузаронидани тачрибахои моделронй барои тахлили натичахои алтернативй;
- истифодаи захирахои интернетие, ки муаллим барои кор бо онхо дар дарс интихоб кардааст;
- имкони иштироки фосилавй дар олимпиадахо; озмунхо, тахсилоти фосилавй [3, с. 55]. Ба таври мухтасар мисолхои мушаххаси истифодаи ТИК-ро дар сохахои гуногун баррасй мекунем. Дар омузиши фанни забони модарй бояд он унсурхои салохияти технологияи иттилоотй, ки ба забондонй, хониш ва ташаккули нут; ало;аманданд, ташаккул дода шаванд.
Хониши адабй. Талабот ба натичахои омузиши ин фан ташаккули хама намудхои фаъолияти универсалии омузишй: шахсй, коммуникативй, маърифатй ва танзимкунандаро - бо афзалияти рушди самти арзишй-маъноии муоширатро дар бар мегирад. Дар раванди таълим метавон аз : лугатхои электронй, барномахои тестй, дастгоххои махсуси машк (супоришхои электронй), тахрирхои матнй, графикии, мултимедиявй истифода бурд.
Фанни забони модарй. Ин фан ташаккули амалхои маърифатй, коммуникативй ва танзимкунандаро таъмин менамояд. Кор бо матн барои ташаккули амалхои мантикии тахлил, мукоиса ва мукаррар намудани робитаи сабабу натича имкониятхо фарохам меорад. Самтгирй дар сохтори морфологию синтаксисии забон ва азхудкунии коидахои сохти калимаю чумла, шакли графикии харфхо инкишофи амалхои рамзй — иваз кардан (масалан, овоз бо харф), моделсозй (масалан, аз руи схема тартиб додани таркиби калима) ва дигаргун сохтани модел (тагйир додани шакли калима) таъмин менамояд. Дар китобхои дарсии забони модарй аксар ва;т аломатхои графикй, схемахо барои тахлили намудхои гуногуни калимахо (муайян кардани садонокхо, хамсадохо, хичохо) ва матн (муайян кардани аъзои чумла) истифода мешаванд. Татби;и технологияхои иттилоотй-коммункатсионй тавассути истифодаи барномахои гуногуни таълимй, тахтахои интерактивй ва гайра имконпазир аст [8, с. 52]
Дар омузиши фанни «Табиатшиносй» унсурхои технологияхои иттилоотй-коммункатсионй бо ташаккули салохияти роххои гуногуни омузиши табиат ва чомеа ало;аманд карда мешаванд ва на танхо омузиши маводи китобхои дарсй, балки мушохидахо ва тачрибахое, ки бо истифода аз асбобхои ченкунии ра;амй, аз чумла микроскопи ра;амй, камераи ра;амй ва расмгираки ракамй мавриди истифода карор дода мешаванд. Мушохидахо ва тачрибахо ба ;айд гирифта шуда, натичахои онхо чамъбаст ва дар шакли ра;амй пешниход карда мешаванд [7, с. 10]
Дар сахифахои китобхои дарсй супоришхо аз кабили «накл омода кунед», «шифохй тавсиф кунед», «шарх дихед» ва гайра ба таври фаровон оварда шудаанд. Тахмин меравад, ки донишчу бояд чунин вазифахоро дар раванди таълим ба таври инфиродй (дар хона ё дар синфхона) анчом дихад ва вобаста аз руи имконият вазифахои мазкур бо истифода аз технологияхои иттилоотй ичро шаванд.
Аз ну;таи назари А.А.Андреев, фаъолсозии шав;и маърифатии хонандагони хурдсол тавассути ТИК дар доираи тархрезии презентатсияхо, эчоди филмхои аниматсионй, LEGO, тахияи лоихахо, гузаронидани корхои тад;и;отй, тамошои филмхои таълимй имконият дорад [2, с. 56].
Китобхои дарсй ва дастурхои электронй низ салохиятхои ТИК- ро инкишоф медиханд. Яке аз хусусиятхои хоси китобхои электронй ин аст, ки метавонед интерфейси ;улайро барои кор бо онхо, сохтори возех бо истинодхои иттилоотиро муайян кунед ва ин имкон медихад, ки ва;ти чустучуи иттилоот кам шавад ва хатто хангоми истифодаи маводи гуногуни таълимй хонандагон зуд мутоби; шаванд. Онхо
PEDAGOGICAL SCIENCES
инчунин барои истифода аз тахтами электронй дар синф шароити хуб фарохдм меоранд. [4, с.78].
Хдмаи гуфтами болоро чамъбаст намуда, ба хулосае омадан мумкин аст, ки истифодаи ТИК дар чараёни таълим хдрчанд аз муаллим аз худ намудани баъзе салох,иятх,оро та^озо мекунад, вале барои ба таври муносиб нигох, доштан ва истифода бурдани маводи дидактикиро барои истифодаю тах,лили минбаъда имконияти бештар медихдд. Шумораи захирами таълимии рацамй дар синф ба мицдори ТИК-и аз чониби омузгор истифодашаванда, гуногунрангии ин технологияву гуногунмазмунии дарс бевосита таъсир мерасонад ва х,авасмандии таълимии кудаконро ба таври назаррас афзоиш дода, сифати таълимро бех,тар мекунад. Ба шарофати истифодаи технологиями иттилоотй ва коммуникатсионй шаклх,ои гуногуни фаъолиятро ташкил кардан мумкин аст: кори гурух,й, кори дунафара ва инфиродй. Омузгор дар мух,ити технологиями иттилоотй ва коммуникатсионй кор карда, чунин шароитро фарох,ам меорад, ки х,ар як хонанда метавонад мувофици траекторияи таълимии худ инкишоф ёбад.
1. Андреев А. А. Компьютерные и телекоммуникационные технологии в сфере образования [Текст] / А. А.Андреев //Школьные технологии. - 2014. - №3. - С. 56-59.
2.Вергелес Г. И. Технологии обучения младших школьников [Текст] : учебное пособие /Г.И. Вергелес, А. А. Денисова. - Санкт- Петербург : Питер, 2018. - 352 с
3. Гордиенко Т. П. ИКТ в образовании: эволюция к новому качеству
образования [Текст] / Т.П. Гордиенко, О. Ю. Смирнова //Дистанционные образовательные технологии. - 2016. - № 45. - С. 55-58.
4. Громов Г. Р. Компьютерные технологии обучения [Текст] / Г. Р. Громов, О. И. Агапова, В. Ф. Шолохович. - Москва : Просвещение, 2015. - 258 с.
5. Дегтярева Л. А. Информационно-коммуникационные технологии в образовании и науке [Текст] / Л. А. Дегтярева // Информационно-коммуникационные технологии в образовании и науке. - Оренбург: 56 Оренбургский государственный университет : материалы Всероссийской научно - методической конференции, 2013. - С. 1571-1575.
6. Ермакова Л. И. Интерактивные методы обучения в учебном процессе школы [Текст] Л. И. Ермакова, Г. М. Янюшкина. - Петрозаводск: Изд- во Петр ГУ, 2016. - 27 с
7. Зайцева С. А. Информатика в начальных классах [Текст] / С. А. Зайцева // Начальная школа. - 2016. - № 3. - С. 10-11
8. Земцова А. Л. Использование ИКТ в начальной школе [Текст] / А. Л. Земцова //Наука в современном мире. - 2016. - С. 51-54
9. Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании:дидактические проблемы, перспективы использования[Текст]И.В.Роберт -Москва:ИИО РАО,2010.-140с.
10. Чиранова О. И. К вопросу о формировании основ информационной компетентности младших школьников [Текст] / О. И. Чиранова // Гуманитарные науки и образование. -2016. - № 2 (26). - С. 91-95
11. Юнина Е. А. Технологии качественного обучения в школе [Текст] / Е. А. Юнина. -Москва : ПО России, 2017. - 224 с
АДАБИЁТ: