Научная статья на тему 'АРИСТОТЕЛНИНГ АХЛОҚ ВА АХЛОҚИЙ ФАЗИЛАТЛАР ХАҚИДАГИ ҚАРАШЛАРИ'

АРИСТОТЕЛНИНГ АХЛОҚ ВА АХЛОҚИЙ ФАЗИЛАТЛАР ХАҚИДАГИ ҚАРАШЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

115
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — А. И. Туляев

Ушбу мақолада Қадимги юнон файласуфи Аристотелнинг ахлоқий қарашлари, хусусан ахлоқ, ахлоқий тарбия, ахлоқий фазилатлар, ахлоқий тушунчаларга бўлган муносабати ва қарашлари таҳлил этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВЗГЛЯДЫ АРИСТОТЕЛЯ ОБ ЭТИКЕ И НРАВСТВЕННЫЕ ДОБРОДЕТЕЛИ

В данной статье анализируются нравственные воззрения древнегреческого философа Аристотеля, в частности, его отношение и взгляды на этику, нравственное воспитание, нравственные добродетели и нравственные категории.

Текст научной работы на тему «АРИСТОТЕЛНИНГ АХЛОҚ ВА АХЛОҚИЙ ФАЗИЛАТЛАР ХАҚИДАГИ ҚАРАШЛАРИ»

АРИСТОТЕЛНИНГ АХЛОЦ ВА АХЛО^ИИ ФАЗИЛАТЛАР ХА^ИДАГИ

^АРАШЛАРИ

А. И. Туляев

УзМУ доц. в.б., PhD

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада ^адимги юнон файласуфи Аристотелнинг ахлоций царашлари, хусусан ахлоц, ахлоций тарбия, ахлоций фазилатлар, ахлоций тушунчаларга булган муносабати ва царашлари тахлил этилган.

ВЗГЛЯДЫ АРИСТОТЕЛЯ ОБ ЭТИКЕ И НРАВСТВЕННЫЕ ДОБРОДЕТЕЛИ

АННОТАЦИЯ

В данной статье анализируются нравственные воззрения древнегреческого философа Аристотеля, в частности, его отношение и взгляды на этику, нравственное воспитание, нравственные добродетели и нравственные категории.

ARISTOTLE'S VIEWS ON ETHICS AND MORAL VIRTUES

ABSTRACT

This article analyzes the moral views of the ancient Greek philosopher Aristotle, in particular, his attitude and views on ethics, moral education, moral virtues and moral categories.

Юксак ахлоций фазилатларни шакллантириш иши оила тарбиясидан бошланади. Болаланинг табиатини, дунёцарашини белгилайдиган мухим маънавий царашлар, хусусан, яхшилик, олийжаноблик, мехр-оцибат, андиша, ор-номус каби тушунчалар пойдевори оила шароитида цурилади. Бу мураккаб жараён эканлиги барчамизга яхши маълум. Комилликка интилаётган, юксак маънавий тушунчалар билан яшашга харакат цилаётган одам бугунги кунда хам куп машаццатларга дуч келади, хаётнинг огир синовларидан утишга мажбур булади. Унинг негизида хаётга царама-царши ёндашувларнинг мавжудлиги, эзгулик ва ёвузлик, адолат ва адолатсизлик кабиларнинг ёнма-ён яшаши ётади. Бунга эътиборини царатиб, икки хил хаётий цараш - эзгу ва холис ишлар билан халцца наф етказишни уйлайдиган инсонлар хамда узининг нафс цайгуси, хузур-халоватини уйлаб, енгил-елпи умр кечирадиган одамларга хос хаётий царашларни ажратиб, бу

April, 2023

976

ukku xug gyHeKapam acocuga nafigo SygaguraH orup caBoggap ogaM3ogHu KaguMgaH yfigaHTupuS KegaeTraHu, yHra Typgu Muggar Ba эtтнк;ogгa MaHcyS MyTa^aKKupgap, $afigacy$gap ^bbos Tonum ynyH rogahrahu, KyngaS acapgap apaTraHHHH, 6y caBoggapHuHr xo3upru KyHga xaM gog3apS SyguS KogaeTraHuHu agoxuga TatKuggam MyMKHH.

EyHgafi caBoggapHu KyfiuS, ygapHu TagKuK этгaн Myra^aKKupgapgaH Supu KaguMru whoh ^afigacy^u ApucroTeggup. y Ma3Kyp caBoggapHu KynpoK этнкa goupacuga MyxoKaMa KunraH Ba yHra yHTa acapuHu: "HuKOMax этнкacн" (oTacu HuKOMaxra SarumgaHraH) "EBgeM этнкacн" (gycTu Ba morupgu EBgeM e3Magapu acocuga Ty3ugraH), "Karra этнкa" (wKopugaru uKKuTa acapgaH oguHraH napnagapgaH TamKug TonraH) SarumgaraH.

ApucTOTegHuHr axgoKufi ^aoguar Ba axgoKufi ^acoparaap Tyrpucugaru MacagagapHu Kyfiumu, my ^yMgagaH, axgoK KaTeropuagapuHu TagKuK этнmн SyryH ogaM Ba yHgaru uhcohhu^ Sapna ^aoguaraHu KaMpaS ogaguraH ^agca^ufi eHgamum acocura KypugraH.

BupuHHu MyagguM ^uKpuna, axgoK MacagacuHu TagKuK этнmгa KupumumgaH aBBag Kyfiugaru caBoggapHu KyfiuS, ygapra ^aBoS Tonum KepaK: 1) SaxT-caogaT HuMa? 2) uhcoh SaxT-caogaTra эpнmнmгa KogupMu eKu fiyKMu? 3) SaxT-caogaTra эpнmнm ynyH Kaficu fiyggaH Sopum KepaK? 4) uhcoh энг SywK Ma^cag SaxT-caogaT экaнgнгннн TymyHuS eTaguMu? [1] Ma3Kyp caBoggap xo3upga xaM y3uHuHr ugMufi KKMMaraHu fiyKoTraH эмac.

ygapra ^bbos Kugupap экaн, ApucToTeg axgoKufi $a3ugaraap Ba ygapHu aKc эттнpyвнн KaTeropuagapra Mypo^aar Kugagu. yHuHr ^uKpuna, Sapna ^aHgapgaru KaSu axgoKga xaM Supop HapcaHuHr moxuatuhu SugMafi TypuS, yHu xocug KugumHu TymyHuS SygMafigu. AHa myHuHr ynyH xaM, $a3ugar HuMaguruHu SupuHHugap KaTopuga nu^arop Taxgug KugraH, aMMo y Macagara HoTyrpu eHgamraH. XycycaH, nu^arop ^asugaraapHu paKaMgapra TeHrgamTupraH, ygapHu y3-y3ura KynafiTupugraH paKaM geS xucoSgaraH.

ApucToTeg CyKpoT ^uKpgapura xaM KymugMafigu, HyHKu y ^asugaraapHu SuguMgapra TeHrgamTupraH, acguga Sy xaM Tyrpu эмac. ^yHKu Sapna SuguMgap $uKp-Mygoxa3a SugaH SorguKgup; $uKp-Mygoxa3a эca uhcoh pyxuHuHr $uKp wpuTyBHu KucMuga By^ygra Kegagu. CyKpoT pyxHuHr aKgufi KyBBaTgaH SomKa KyBBaTgapuHu, ^yMgagaH, эxтнpoc Ba ^etg-areopHu fiyKKa HuKapagu: yHuHr KaMHuguru aHa myHgagup.

A^goTyH, ApucToTeg ^uKpuna, pyx KyBBaTgapuHu aKgufi Ba HoaKgufi geS, uKKura Sygagu Ba Sy SugaH Macagara Tyrpu

April, 2023

977

eHgamagu. fflyHuHrgeK, y pyxHuHr uKKana KucMura xoc $a3unaraapHu xaM afiTuS yTagu, TaBcu^nafigu. .HeKuH, myHgaH cyHr aHraumagu: ^asunarau y3uHuHr onufi HetMaT xaKugaru TatnuMoTu SunaH öornaö, HOTyrpu xynocara Kenagu, xycycaH, onufi HetMarnu $a3unaraapra sofhuk эмaс geS TymyHTupagu.

ApucTOTen ^uKpuna, axroKufi $a3unaraapHu MyxoKaMa этнmga myHra эtтн6op Sepum KepaKKu, xap KaHgafi unMga Ba xyHapga KaHgafigup MaKcag Synagu; afiHaH aHa my MaKcag HetMaT xocun KunumHu Ky3ga TyTagu. Eapna $a3unaraap, HetMaraap ynyH yMyMufi SynraH, ynapHu SupnamTupaguraH yMyMufi acoc MaKcag - onufi HetMaT MaB^yg. [2] MyKaMMan MaKcag SaxT-caogaTgup. ^eKMH "SaxT-caogaT ^yga Kyn, Typnu-TyMaH HetMaraapgaH TamKun Tonagu". [3] AHa my HetMaraapra, $a3unaraapra эpнmнmra uhtuhuS amam SaxT-caogaTra эптagн. MaHa my ^uKpnapra TaaHuS, ApucTOTen Kyfiugaru xynocara Kenagu: "^eMaK, onufi HetMaTra эpнmнmgaн MaKcag $a3n Ba KaMonoT xocun Kunumgup, SyHu xocun KunumgaH MaKcag эca Saxrau amamgup. MyKaMMan MaKcag MyKaMMan $a3unaraapga SapKaMonnuKKa эpнmнmgнp. ry3an $a3unaraapra aMan KunuS amaraHuMu3ga, Su3 SaxT-caogaTHu Ba onufi HetMaTHu Ky^ra KupuTaMu." [4]

ApucTOTenra Kypa, HHcoHra, SomKa Sapna Hapcanapgaru cuHrapu, эзry MaKcagra uhku uHTunum xoc, neKuH Sy urnunumnap TycuK^apra gyn KenaguKu, ynap xaM uhcoh TaSuarnra Terumnugup. ^eMaK xap KaHgafi ^aonuaT MyafiaH эзryпнккa, HetMaTra KapaS fiyHanagu. EyHga Sat3u Sup MaKcagnap y3 xonuna axaMuaTra эra SynMafi, SomKa MaKcagnapHu aManra omupumra SyficyHgupunraH Synagu. ^eKMH myHgafi Sup MaKcag SopKu, yHu KyfiumHu xap 6up Kumu xox^afigu. y - onufi HetMaT.

Onufi HetMaT, ApucTOTenHuHr gacraaSKu Tatpu^ura Kypa, ^apoBoHnuK, TyKuH-conuHnuK, aHru axmu xaeT Ba ^aonuaTgup. y Moggufi SofinuKgaH xaM, xy3yp-xanoBaTgaH xaM, Ba aKKam $o3unnuKgaH xaM uSopaT эмac. MacanaH, SofinuK xaeTHuHr onufi MaKcagu Syna onMafigu, nyHKu y SomKa MaKcagra эpнmнm BocuTacu, xonoc, MyKaMMan HetMaT эca y3-y3ura SyficyHagu. X,aeT HetMaTu, y3-y3ura SyficyHraHu xonga, y3-y3ura MaKcag Synumura Ba xen HapcaHuHr Synumura MyxTo^; эмac.

Onufi HetMaT, y3 Ma3MyHura Kypa, uHcoHHuHr y3ura xocnuru, y Sy gyHega TyTraH ypHu SunaH SenrunaHagu. EomKa ^oH3ognapgaH ^apK^u ynapoK, uhcoh unum-efiumgaH SomKa aKgra xaM эragнp. fflyHuHr ynyH xaM uHcoHHuHr acocufi Ba3u^acu- aKg SunaH ^aonuaT wpuTumgup, komuh uhcoh эca aHa my ^aonuaTHu a^ofiuS Tap3ga $o3unra xoc xucnaT una aManra omupum ynyH apaTunraH.

April, 2023

978

Ogufi HetMaTra urnugyBHu uhcoh xaeTuga $aKaT $aog Sygumu KepaK. Eu3HuHr SopgнFнмнзнн эxтнмog, MyMKuHguK Tap3uga MaB^yg SygraH энepгuaнu pyeSra HuKapum TamKug этagн. HaMoeH SygMaraH axmu $a3ugaraap ^apoBoHguKKa oguS KegMafigu. Ogufi HetMaTra эpнmнm, ApucToTeg ^uKpuna, ogufi MaKcaggaH TamKapu yHra SyficyHaguraH MatgyM MuKgopgaru Kyfiu MaKcaggapHu KyfiumHu xaM TaKo3a этagн. ygapHuHr moxuatuhu TymyHuS eTum ynyH KoMug uhcoh Tatpu^ura Mypo^aaT этнm, yHgaH KeguS HuKum 3apyp. MyKaMMag uhcoh y3 ^aoguaTuHu axgoKufi MyKaMMagguKKa эpнmнmгa fiyHagrapagu, SyHuHr mapTu эca $o3ugguK eKu ®;acopaT, ^aoguaTga TyFpu xapaKaT, MaKcaggaH uSopaT.

ApucToTegHuHr TatKuggamuHa, aMagueT $aH xaM, caHtaT xaM эмac: y $aH Syga ogMafigu, HyHKu aMagueTga cogup SygraH Hapca SomKa Hapca Sygumu MyMKuH; y caHtaT xaM Syga ogMafigu, caSaSu, u^og Ba ^aoguaT Typgu ^uHcgu Hapcagapgup. ygapgaH ^apKgu ygapoK, aMagueT umoHHgu Ba aKg SugaH Kygra KupuTugraH xocca SyguS, y Kumugap ^apoBoHguru Ba eBy3gurura Terumgugup.

X,aKuKaTra эpнmнm, xarora fiyg KyfiMacguK, HuMaHuHr 3apypufi Ba HuMaHuHr y3rapyBHaH экaнgнгннн aHuKgam BocuTagapu, ApucToTeg ^uKpuHa, $aH, aMagueT, goHumMaHgguK Ba aKggup. EupoK, SuguMHuHr ogufi пpннцнпнгa HucSaTaH xeH KaHgafi $aH, eKu aMagueT, eKu caHtaTHuHr Sygumu MyMKuH эмac: $aH ucSoTgamHu TagaS этagн, caHtaT Ba aMagufiguK y3rapyBHaH Hapcagapra TaaggyKgu. ^oHora xaM, xyggu oguMgaru cuHrapu, Sat3u HapcagapHu ucSoTgamu KepaK SygraHuguru caSaSgu, yHuHr xaM ogufi пpннцнпgapгa agoKacu fiyK. ^eMaK, yHuHrHa, Sy npннцнngapнн aKgra Terumgu geS afiTum MyMKuH.

Oa3ugaraap - a^eKraap (Ha^paT, KypKuHH, ®;acopaT) xaM, KoSuguaraap (KoSuguaT yHyH MaKTamMafigu xaM, KopagaMafigu xaM) xaM эмac. Oa3ugaraap opTTupugraH xycycuaraapgup. Oa3ugaT ukku ^kcohhuhh Myg-KygHuguK Ba eTumMoBHuguK ypTacu; yHu Tonum KufiuH, HyHKu afigaHa MapKa3uHu xap kum xaM Tona SugMafigu, myHuHr yHyH xaM axgoKufi KaMogoT ^yga KaM эpнmнgagнгaн, afiHu nafiTga, MaKToBra ca3oBop Ba ry3ag Hapcagup.

Oa3ugarnuHr MaHSau - pyx-KyHruggup. KyHrug ukku KucMgaH: aKgufi KyBBaTra эгa SygraH xaMga aKggaH TamKapu KucMgapgaH TamKug Tonagu. KyHrugHuHr aKgufi KyBBaTra эгa KucMura oKugguK, 3yKKoguK, ^apocarauguK, 3exHguguK Ba myHra yxmam xucgaraap Kupagu. AKggaH TamKapu KucMura эca uhco$, agogaT, MapgguK KaSu axgoKufi xucgaraap Terumgugup. EyHgafi xucgaraapra эpumum uHcoHgaH ^aogguKHu, myHuHrgeK, upoga KyHuHu umra cogumHu TaKo3a этagu.

April, 2023

979

Аристотел таъкидлаганидек, ирода ёки ихтиёр эркинлиги максад, ният воситалари билан иш куради.

Хдкикий максадга интилиш шахсий танлашга буйсунмайди ва инсон, худди курадиган булиб тугилгани сингари, ана шу интилиш билан хам тугилиши зарур. Ким табиатига кура ана шу сифатга мукаммал эга булса, ана шу фазилатли инсондир. Унингча, баъзилар, "модомики, фозил одам булиш узимнинг хохиш-иродамга боглик, ихтиёримда экан, уни хохласам фозил була оламан", деб уйлашим мумкин. Аммо хаётда бундай булиши мумкин эмас, чунки хатто, бадан тарбияси ишларида хам бунга эришиб булмайди. Кунгил, дил парвариши хакида гап кетганида шуни айтиш мумкинки, энг фозил булишга интилган одам, агар у табиатан фазилатли булмаса, уз максадига эриша олмайди. Бирок, "шу интилиши туфайли аввалги холатидан кура фазилатлирок булиши мумкин". [5]

Аристотелнинг ахлокий таълимотида адолат категорияси алохида урин тутади. Бу категорияни у купрок иктисодий муносабатлар тизими мисолида тушунтиради. Хусусан, у киймат масаласини "адолат" муаммосининг хусусий холи деб олиб карайди. Хужалик неъматларини айирбошлаш, унингча, адолат принципига асосланиши керак. Адолатнинг хусусий холи моддий неъматларга тенг муносабатдир. Шунга мувофик холда, инсоний фазилат - бу, авваламбор, тугри мулжал ола билиш, мос хатти-харакат килиш, яхшиликнинг бор жойини аниклаш демакдир. Бундай куникмани Аристотель "уртача" тушунчаси оркали ифодалайди. "Уртача" деганда, мутафаккир, ёмон билан яхшиликнинг уртасини эмас, балки яхшиликларнинг уртасини, аникроги, энг яхшисини тушунади.[6] Инсон, аникроги, фазилатли инсон ортикча бойликдан, тукин-сочинликдан хам, етишмовчиликдан хам четлашади, улар уртасидагини танлайди. Инсон комилликка интилиши керак, чунки у барча нарса тугрисида тугри фикр юритади ва барча холларда унга хаёт хакикати очилади: у хакикатнинг улчови ва меъёри сифатида барча жузъий холлардаги хакикатни куради. Фазилатли хатти-харакат килишнинг шарт-шароитлари эса куйидагича: 1) уз харакатини англаши зарур; 2) шундай харакат килиш керакки, у восита эмас, балки уз-узича максад булсин; 3) муайян принципларга катъий риоя этиши керак.

Аристотель фазилатларни иккига ажратади: этик ва дианоэтик фазилатлар. Биринчиси характер фазилатлари, иккинчиси-интелектуал харакатер фазилатлар. Масалан, сахийлик, тийиклик - этик фазилатлар, донолик, акллилик ва эс-хушини йигиш -дианоэтик фазилатлар хисобланади. Этик фазилатлар

April, 2023

980

одатлардан пайдо булади. Дианоэтик фазилатлар асосан таълим, тажриба асосида шаклланади ва маълум бир вакт утишини таказо этади. Дианоэтик фазилатларни тушунтириш учун Аристотел "Никомах этикаси"нинг 6-китобида жон хакидаги таълимотини кискача баён килади. Жонни аклли ва аклсиз кисмларга булиб, уз навбатида аклий кисмини хам иккига ажратади: биринчиси ёрдамида борлик принципларини мушохада килинади, иккинчиси оркали узгаришга кобилиятли булган принциплар идрок этилади.

Юксак ахлокий фазилатларнинг шаклланишида акл, унинг ёрдамида билимнинг ахамиятини курсатиш Аристотелнинг ахлокий тушунчаларни тадкик этишга ёндашишининг мухим бир жихатини ташкил этади.

Билиш, Аристотел фикрича, субъектнинг объект билан мувофиклиги булгани учун, турли жинсларга мансуб объектлар учун мос булган жон кисмлари булиши керак. Акл шунда чин буладики, качон ахлокий фазилат, ният (орзу, максад) билан бирга келадиган одатдан ташкил топса, ният, хохиш -мотивларини тарозига солишга интилса. Интилиш ният яхши булганда ва интилиш ният билан айнан булганда тугри булади. Мана шу холатлар мавжуд булганда тафаккур ва унинг ёрдамида эришилган хакикат амалий ахамият касб этади.

Аристотелга кура, фан предмети - мангу ва зарурий, фаолият эса бошка нарсага мансуб, яъни у зарурий нарса эмас. Шунингдек, фаолият ижод ёки санъатдан хам фаркланиши зарур. Ижоднинг максади - ундан ташкарида мавжуд, адолатсизлик эса моддий неъметларга тенгсиз муносабатнинг хусусий куринишидир.

Аристотел адолатнинг хусусий шаклини икки турга булади: таксимловчи адолат ва тенглаштирувчи адолат. Биринчисида таксимлаш принципи булиб, шахсларнинг шаъни, номуси хизмат килади. (хизматлари, ахлокий жасорати ва б). Бу пропорционаллик принципидан иборат. Иккинчисида иктисодий асослардан, хусусан арифметик пропорционалликдан келиб чикилади. Тенглаштириш эхтиёж туфайли зарур булади.

Юкорида кайд этиб утилганидек, Аристотел учун инсон хаётининг хакикий максади хузур-халоват эмас, балки фаровонликдир. Фаровонлик-буш вактдадир. Аклга мувофик кечирган хаёт инсонни инсон килади.

Аристотел фикрига кура, олий жасорат хакикатни назарий мушохада килишдан иборат. Жасорат, муътадиллик, сахийлик, багрикенгликда ифодаланган конун инсоннинг фозил, эркин, ёркин типидан иборат.

April, 2023

981

DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-976-982

Аристотелнинг этик идеали ана шундай хислатларга эга инсондир. Айни ана шу хислатлар хаёт идеали булган хакикатни мушохада этишга ургатади. Демак, унингча, асосий этик идеал - хакикатни англаш.

Аристотель фикрича, комил инсон - мукаммал фукаро булиши учун давлат хам мукаммал булиши керак. Олий максад хакикатга мушохада этиш йули билан эришиш, интелектуал интуиция булсада, бирок инсон табиати номукаммал. Ана шу номукаммаллиги туфайли хаёт катор неъматларга, фазилатларга мухтож, улар олий максадга нисбатан куйида туради ва унга буйсунади. Шунингдек, тана соглиги, овкат, зарурий шарт-шароитлар керак.

Фазилатлар ичида инсон учун энг зарур булгани - бойлик. У инсоннинг кузлаган максадига эришиши учун куролдир. Бойлик деганда Аристотель аник маънода хужалик учун зарур буюмлар, оилага ва давлатга фойдали, инсон хаёти учун керакли нарсаларни йигишни, яратишни тушунади. Фаровонлик -ортикча бойликка эга булишни англатмайди. Бойликка эга булганлар икки гурухга булинади. Биринчисини исрофгарчиликка йул куйиб, тежамкорлик тугрисида уйламайдиганлар ташкил этади. Иккинчисини ута хасис меёридан ортик тежайдиганлар ташкил килади: хар иккала гурух кишиларини фазилатли деб булмайди. Энг яхши одамлар уртача йулдан - меъёрича сарф этиш ва тежаш йулидан боради.

Юкорида билдирилган мулохазалар шуни курсатадики, Аристотел ахлок тушунчаларини урганишга уз даври ижтимоий мухитидан келиб чикиб ёндашган. Унинг баъзи мулохазаларига кушилмаслик мумкин. Лекин ахлокий фазилатлар орасида замон узгаришига караб уз мазмун-мохиятини йукотмаган, асрлар синовидан утган, барча даврлар учун бирдек ахамият касб этиб, инсон маънавий киёфасини белгилайдиган ахлокий фазилатлар, уларни ифода этувчи тушунчалар борки, уларнинг илмий ва амалий кадр-киммати замонни танламайди, абадий мавжуд умуминсоний ахлокий кадриятлар сифатида сакланади, янги авлодлар учун мухим маънавий куч булиб колаверади. Айнан ана шундай масалаларни мухокама этганлиги билан Аристотел ахлокий таълимоти кадрланади.

Адабиётлар

1. [1]. ^адимги ва Урта аср Еарбий Европа фалсафаси. - Тошкент, 2003. - Б. 102.

2. [2], [3], [4], [5] Арасту. Поэтика. Ахлоки кабир. - Тошкент: Янги аср авлоди, 2004. - Б. 96-97.

3. [6] Асмус В.Ф. Античная философия. - М.: Гардарики, 2000. -

С. 271.

April, 2023

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.