УДК 631.311.634:64
АНОР ТУПЛАРИНИ КУМАДИГАН МАШИНАНИНГ КОНСТРУКТИВ СХЕМАСИ ВА ПАРАМЕТРЛАРИНИ НАЗАРИЙ АНЩЛАШ БУЙИЧА ОЛИБ БОРИЛГАН
ТАДЦЩОТЛАРНИНГ НАТИЖАЛАРИ
Имомкулов КБ., Абдуназаров Э.Э., Мамадалиева Г.К., Ортитов Н.Б.
АННОТАЦИЯ: Ушбу маколада анор тупларини кумадиган машинанинг конструктив схемаси ва параметрларини назарий аниклаш буйича олиб борилган тадкикотларнинг натижалари келтирилган. Бунда уюмлагич хамда ёткизгичларнинг ён ва юкориги деворларини харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаклари, кумувчи кисмлар корпуслари лемехларининг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш ва увалаш бурчаклари, корпусларнинг камраш кенглиги ва ишлов бериш чукурлиги, улар орасидаги кундаланг масофа назарий асосланган.
АННОТАЦИЯ: В данной статье представлены результаты проведенных исследований по теоретическому определению конструктивной схемы и параметров машины для укрывки кустов граната. При этом теорически обоснованы углы установки к направлению движения боковых и верхних стенок уплотнителей и укладчиков, углы установки к направлению движения и крошения лемехов корпусов укрывающих частей, ширина захвата и глубина обработки корпусов, поперечное расстояние между ними.
ABSTRACT: This article presents the results of research on the theoretical definition of the design scheme and parameters of the machine for hiding pomegranate bushes. While Theoretically justified the angles of installation to the direction of movement of the side and upper walls of seals and stackers, the angles of installation to the direction of movement and crumbling of the ploughshares of the housing covering parts, the width and depth of processing of the housing, the transverse distance between them.
Калит сузлар: анор тупларини кумадиган машина, корпус, камраш кенглиги, ишлов бериш чукурлиги, корпуслар орасидаги кундаланг масофа, лемехларнинг хдракат йуналишига нисбатан урнатилиш ва увалаш бурчаклари, уюмлагичлар ва ёткизгичларнинг ён ва юкори деворларини харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаклари.
Ключевые слова: машина для укрывки кустов граната, корпус, ширина захвата, глубина обработки, поперечное расстояние между корпусами, углы установки к направлению движения и крошения лемехов, углы установки и направления движения боковых и верхних стенок уплотнителей и укладчиков.
Keywords: machine for hiding pomegranate bushes, plough body, working width, working depth, the transverse distance between the plough bodies, installation angles to the direction of movement and crumbling of the ploughshares, installation angles and direction of movement of the side and upper walls of seals and stackers
Кейинги йилларда республикамизда анор етиштиришнинг купайтириш ва бу сохани ривожлантиришга катта ахамият берилмокда. Жумладан, Вазирлар Махкамасининг 2017 йилнинг 20 январидаги 25-сонли, 2018 йилнинг 4 октябрида кабул килинган 791-сонли карорларида республикамизда "Анор етиштирувчилар" уюшмасини ташкил этиш, 2021 йилгача кушимча 24000 га майдонда анорзорлар барпо этиш, махсулот етиштиришни купайтириш, уни кайта ишлаш ва экспорт килиш ишларини боскичма-боскич амалга ошириш назарда тутилган [1, 2].
Узбекистон шароитида совук уриб кетишининг олдини олиш максадида анор
туплари кеч кузда тупрок билан кумилиб, бахорда очилади. Аммо махсус техника воситалари ишлаб чикарилмаслиги сабабли анор тупларини кумиш ва очиш ишлари механизациялашмаган ва хозирги кунгача хам кул кучи билан амалга оширилиб келинмокда. Бу эса уз навбатида мехнат сарфи ва бошка харажатларни ортишига ва иш унумини камайишига олиб келмокда хамда анор етиштириш, улардан юкори хосил олиш хамда катта майдонларда анор плантацияларини ташкил этишга салбий таъсир курсатмокда. Яна шуни таъкидлаш уринлики, анор туплари кеч куз ойларида кумилишини хисобга оладиган булсак, киш эрта келган йиллари кул кучи билан барча майдонлардаги анор тупларини тулик кумилишига эришилинмайди ва бунинг натижасида уларни совук уриб кетиш холлари кузатилади. Ушбу таъкидланганлардан келиб чиккан холда институтимизда анор тупларини тупрок билан кумадиган машина ишлаб чикиш ва параметрларини асослашга йуналтирилган тадкикотлар олиб борилмокда [3].
Анор тупларини кумадиган ва очадиган машиналарни ишлаб чикиш ва кенг куллаш анор етиштиришда мавжуд муаммоларни бартараф этилишини таъминлайдиган хамда сохани кескин ривожланишига имкон яратадиган мухим ва долзарб масала хисобланади.
Х,озирги кунда республикамизда 8000 гектардан ортик анорзорлар мавжуд. Анорчиликка ихтисослашган фермер хужаликларидан олинган маълумотлар буйича 1 гектар майдондаги анор тупларини кумиш ва очиш учун 64-72 киши-соат мехнат сарфланади. Анор тупларини кумадиган ва очадиган машиналар кулланилганда бу курсаткич 1,8-2,2 киши-соатни ташкил этади, яъни 33-35 марта камаяди. Бундан ташкари, республикамиз микёсида минглаб ишчилар огир кул мехнатидан халос булишади. Шу билан бирга машиналарни куллаш анор тупларини макбул муддатларда сифатли кумиш ва очишни таъминлайди. Бунинг натижасида уларни совук уришини олди олинади, хосилдорлик ортади, куплаб майдонларда анорзорларни ташкил этишга имкон яратилади. Буларни барчаси охир окибатда мамлакатимиз экспорт имкониятларини оширади.
Богдорчиликда иш унумини кутариш ва махсулот таннархини пасайтиришнинг йулларидан бири янги техника ва технологияларни жорий этиш, бог хдмда анорзорларга ишлов беришни комплекс механизациялашдир.
Бог ва анорзорларда механизациялашган ишларни бажарадиган агрегат шундай комплектланиши зарурки, бунда юкори иш унуми таъминлансин, агротехника талаблари тулик бажарилсин, ишлаб чикарилаётган махсулотнинг бирлигига мехнат ва маблаг сарфи минимал булсин.
Юкорида таъкидланганлардан келиб чикиб, ушбу лойихада Республикамизда хозирги даврда кенг кулланилаётган юкори кувватли тракторларга (Магнум 8940, МХ-255, PUMA, Т7060, AXI0N-850) анор тупларини кумадиган ва очадиган машиналарни ишлаб чикиш, уларнинг конструктив схемалари ва технологик иш жараёнлари ва параметрларини асослаш, макет ва тажриба нусхаларини тайёрлаш, уларнинг дала шароитида синовларини утказиш хамда иктисодий самарадорлигини урганиш буйича илмий-тадкикот ишларини олиб бориш назарда тутилган.
Утказилган адабиётлар тахлили хамда олиб борилган изланишлар ва ишлаб чикилган дастлабки талаблар ва техник топшириклар асосида анор тупларини кумадиган машинанинг конструктив схемаси икки вариантда ишлаб чикилди. Биринчи вариантда машина бир утишда икки катор анор тупларини кумади (1-расм), иккинчи вариантда бир катор анор тупларини кумади (2-расм).
1 - трактор; 2 - уюмлагич; 3 - нов шаклидаги узаткич; 4 - туп ёткизгич; 5 - кумгич;
6 - осма рама.
1-расм. Икки катор анор тупларини кумадиган машинанинг конструктив
схемаси
Биринчи вариантдаги, яъни бир утишда икки катор анор тупларини кумадиган машина трактор 1 нинг ён кисмларига урнатилган уюмлагичлар 2, улардан кейин жойлашган нов шаклидаги узаткичлар 3, ёткизгичлар 4 ва кумувчи ишчи кисмлар 5 лардан ташкил топган. Машинанинг уюмлагичлари, узаткичлари, ёткизгичлари ва кумувчи ишчи кисмлари осма рама 6 га урнатилган.
Иш жараёнида уюмлагичлар томонидан анор тупларининг шохлари уюмланади (ихчамлаштирилади) ва узаткичларга узатилади, улар анор тупларини янада ихчамлаштириб ва босиб, ёткизгичларга йуналтиради, улар анор тупларини ер юзасига босиб кумишга тайёрлайди ва кумувчи ишчи кисмлар уларни тупрокка тули; кумилишини таъминлайди. Натижада агрегатнинг бир утишида икки катор анор туплари тупрок билан тулик кумилишига эришилинади ва уларни кумиш ишлари тулик механизациялашади.
Иккинчи вариантдаги машинада трактор 1 нинг олд кисмига урнатилган уюмлагич 2 ёрдамида анор тупларининг шохлари уюмланади (ихчамлаштирилади) ва уюмлагичлардан кейин жойлашган нов шаклидаги узатгич 3 оркали анор туплари
ёткизгич 4 га йуналтирилади, ёткизгич анор тупларини ер юзасига босади ва кумувчи ишчи кисм 5 анор туплари устига тупрокни уюмлаб, уларни тупрокка тулик кумилишини таъминлайди.
Бу вариантда уюмлагич тракторнинг олдинги осиш механизмига, узаткич тракторнинг рамасига, ёткизгич ва кумувчи ишчи кисмлар осма рама 6 га урнатилган. Машинанинг трактор билан агрегатланиш усули осма.
Шуни таъкидлаш лозимки бир утишда икки катор анор тупларини кумадиган машина янги яратилган ва новдалари йугонлашиб кетмаган анор тупларини кумишда, бир утишда бир катор анор тупларини кумадиган машина эса новдалари йугонлашиб кетган эски анор тупларини кумишда кулланилади.
Ишлаб чикилган дастлабки талаблар, техник топширик хдмда конструктив схемалар асосида бир утишда бир ва икки катор анор тупларини кумадиган машиналарнинг конструкциялари ишлаб чикилди ва х,озирги кунда бир катор анор тупларини кумадиган машинанинг тажриба нусхаси тайёрланди (3-расм).
Ишлаб чикилган дастлабки талаблар ва техник топшириклар асосида анор тупларини кумадиган машинанинг конструктив схемаси икки вариантда ишлаб чикилди. Биринчи вариантда машина бир утишда икки катор анор тупларини кумади (1-расм), иккинчи вариантда бир катор анор тупларини кумади (2-расм).
Биринчи вариантдаги, яъни бир утишда икки катор анор тупларини кумадиган машина трактор 1 нинг ён кисмларига урнатилган уюмлагичлар 2, улардан кейин жойлашган нов шаклидаги узаткичлар 3, ёткизгичлар 4 ва кумувчи ишчи кисмлар 5 лардан ташкил топган. Машинанинг уюмлагичлари, узаткичлари, ёткизгичлари ва кумувчи ишчи кисмлари осма рама 6 га урнатилган.
Иш жараёнида уюмлагичлар томонидан анор тупларининг шохлари уюмланади (ихчамлаштирилади) ва узаткичларга узатилади, улар анор тупларини янада ихчамлаштириб ва босиб, ёткизгичларга йуналтиради, улар анор тупларини ер юзасига босиб кумишга тайёрлайди ва кумувчи ишчи кисмлар уларни тупрокка тулик кумилишини таъминлайди. Натижада агрегатнинг бир утишида икки катор анор туплари тупрок билан тулик кумилишига эришилинади ва уларни кумиш ишлари тулик механизациялашади.
Иккинчи вариантдаги машинада трактор 1 нинг олд кисмига урнатилган уюмлагич 2 ёрдамида анор тупларининг шохлари уюмланади (ихчамлаштирилади) ва уюмлагичлардан кейин жойлашган нов шаклидаги узатгич 3 оркали анор туплари ёткизгич 4 га йуналтирилади, ёткизгич анор тупларини ер юзасига босади ва кумувчи ишчи кисм 5 анор туплари устига тупрокни уюмлаб, уларни тупрокка тулик кумилишини таъминлайди. Бу вариантда уюмлагич тракторнинг олдинги осиш механизмига, узаткич тракторнинг рамасига, ёткизгич ва кумувчи ишчи кисмлар осма рама 6 га урнатилган. Машинанинг трактор билан агрегатланиш усули осма.
Шуни таъкидлаш лозимки, бир утишда икки катор анор тупларини кумадиган машина янги яратилган ва новдалари йугонлашиб кетмаган анор тупларини кумишда, бир утишда бир катор анор тупларини кумадиган машина эса новдалари йугонлашиб кетган эски анор тупларини кумишда кулланилади.
Ишлаб чикилган дастлабки талаблар, техник топширик хдмда конструктив схемалар асосида бир утишда бир ва икки катор анор тупларини кумадиган машиналарнинг конструкциялари ишлаб чикилди ва хозирги кунда бир катор анор тупларини кумадиган машинанинг тажриба нусхаси тайёрланди (3 -расм).
Г
1 - трактор; 2 - уюмлагич; 3 - нов шаклидаги узаткич; 4 - туп ёткизгич; 5 - кумгич;
6 - осма рама.
2-расм. Бир катор анор тупларини кумадиган машинанинг конструктив
схемаси
3-расм. Анор тупларини кумадиган машинанинг тажриба нусхаси
Анор тупларини кумадиган машиналарнинг параметрларини асослаш.
Жорий йилда анор тупларини кумадиган машинанинг куйидаги параметрларини асослаш буйича назарий тадкикотлар утказилди (4-расм):
- уюмлагич ва ёткизгичнинг ён ва юкори деворларини хдракат йуналишига
нисбатан урнатилиш бурчаклари у1,...,у4 ларни;
- кумувчи кисмлар корпуслари лемехларининг харакат йуналиши ва эгат тубига нисбатан урнатилиш бурчаклари Ул ва в ларни;
- кумувчи кисмлар корпуслари орасидаги кундаланг масофа Ь ни;
- кумувчи кисмлар корпусларининг камраш кенглиги Ь ва тупрокка ботиш чукурлиги а ларни.
Уюмлагич ва ёткизгичнинг ён ва юкориги деворларини хдракат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаклари у, у2, Уз ва У4 ни улар ишчи сиртларининг анор
4-расм. Анор тупларини кумадиган машинанинг тадкик этилган параметрлари
тупларининг шохлари билан узаро таъсирлашиш вакти минимал кийматга эга булишлиги шартидан аниклаймиз. Чунки бунда шохларнинг деворлар ишчи сиртларига сирпаниб эгилиши таъминланади хамда уларнинг шикастланиши минимал кийматга эга булади, энергия сарфи камаяди.
Уюмлагичнинг юкориги девори мисолида уни анор шохлари билан таъсирлашиш вакти минимал булиши шартларини куриб чикамиз (5-расм).
5-расмда келтирилган схемага биноан уюмлагич (ёткизгич) юкори девори ишчи сиртининг анор шохлари билан таъсирлашиш вакти I ни куйидаги ифода буйича аниклаш мумкин
5-расм. Анор тупларини кумадиган машина уюмлагичи ва ёткизгичларининг ён ва юкори деворларини харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчагини
аниклашга доир схема
Н
X =
¥с вшу
бунда Н - уюмлагич юкори деворининг баландлиги, м;
Ус - анор шохларини уюмлагич (ёткизгич)нинг юкори девори буйлаб сирпаниш тезлиги, м/с.
Синуслар теоремасини куллаб 5-расмдан куйидагига эга буламиз
еов(« + ф)
(1)
V = V,
совф
К(со8У1 - ып-У^Ф),
(2)
бунда Ум - машинанинг харакат тезлиги, м/с;
Ф - анор шохларини уюмлагич (ёткизгич) юкори деворининг ишчи сиртига
ишкаланиш бурчаги, градус. (2) ифодани хисобга олганда (1) ифода куйидаги куринишга эга булади
Н
X =
К (со8У1 - вшу^ф^шу
(3)
Бу ифодани у1 буйича экстремумга тадкик этиб, унинг I минимал кийматга эга булишини таъминловчи кийматини аниклаймиз
У1 =
(4)
Ж Ф
4 2 ^
Ф=30-40° кабул килиб, (4) ифода буйича уюмлагич ва зичлагич ён ва юкори деворларининг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаги 25-30° оралигида
булиши лозимлигини аниклаймиз. у1, у2 ва у4 бурчаклар хам шундай кийматга эга булиши лозим.
Кумувчи кисмлар корпуслари лемехларининг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчагини корпуслар томонидан ковлаб олинаётган палахсалар дала юзасига кутарилмагунча ён томонга сурилмаслиги шартидан аниклаймиз. Чунки бунда тупрокни анор туплари устига кам энергия сарфлаган холда уюмланишига эришилади. Куйилган масалани ечиш учун лемехнинг ишчи сирти буйлаб кутарилаётган тупрок булаги М га горизонтал текисликда таъсир этаётган кучларни куриб чикамиз. Бу текисликда тупрокнинг М булагига нормал куч Ыг ва ишкаланиш кучи Е = /Ыг таъсир этади. Нормал куч Ыг ни харакат йуналиши буйлаб йуналган Ы^ ва лемехнинг ишчи сирти буйлаб йуналган Ыгт кучларга ажратамиз (6-расм).
6-расм. Корпус лемехининг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчагини
аниклашга доир схема
6-расмда келтирилган схемага биноан
Nrv =— (5)
smrM
ва
Ыгт = Ыгctg/л. (6)
NZv куч тупрок булакларини олдинга, Nn куч эса ён томонга суришга харакат килади. Тупрок булаклари ён томонга сурилмаслиги учун куйидаги шарт бажарилиши лозим
N ctgrn < Fr = Njgft (7)
ёки
ctgYn < tg^i, (8)
бунда ф1 - тупрокни лемехнинг ишчи сиртига ишкаланиш бурчаги, градус. Охирги ифодадан куйидаги натижага эга буламиз
ул > 90° - . (9)
Бу шарт бажарилганда иш органининг лемехи тупрокни ён томонга сурмасдан ковлаб олади, яъни у икки ёнли пона каби ишлайди.
Демак, кумувчи кисмлар лемехлари тупрокни ён томонга сурмасдан ковлаб олиши учун уларнинг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаги 90°- ф1 дан катта булиши лозим.
(9) ифодага ф1 нинг адабиётлардан маълум булган кийматларини куйиб, иш органи лемехининг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш бурчаги 55° дан кам булмаслиги лозимлигини аниклаймиз.
Кумувчи кисмлар корпуслари лемехларининг увалаш бурчакларини аниклаш учун тупрокни пона таъсири остида деформацияланиш ва парчаланиш жараёнларини куриб чикамиз. Адабиётлар ва илгари бажарилган [4, 5, 6, 7] тадкикотлардан маълумки, пона таъсири остида тупрокнинг деформацияланиш ва парчаланиш жараёнлари куйидаги тарзда кечади: пона I холатдан II холатга утганда (7-расм) тупрок олдин унинг ишчи сирти томонидан сикилади (эзилади) ва унда хосил буладиган кучланишлар критик кийматга
етганда тупрок харакат йуналишига нисбатан (бунда Щб - тупрокнинг буйлама
йуналишдаги синиш бурчаги, градус) бурчак остида жойлашган АВВ1А1 текислиги буйича парчаланади, яъни тупрокнинг ушбу текислик буйича силжиши ёки узилиши руй беради ва ундан ABB1A1DCC1D1 призма куринишидаги кесак ажралади.
Маълумки, [8, 9], тупрок силжиш хисобига парчаланганда
7-расм. Тупрокни корпус таъсири остида деформацияланиш ва парчаланиш жараёнлари
¥б
ж В+ 0 + 02 2 2
узилиш хисобига парчаланганда эса
ж В + 0
¥ б = — + -—— б 4 2
(10)
(11)
бунда ф1, ф2 - мос равишда тупрокнинг ташки ва ички ишкаланиш бурчаклари, градус; в - понанинг увалаш бурчаги, градус.
Понанинг кейинги кучишида таъкидланган жараёнлар кетма-кет £ кадам билан такрорланиб боради, яъни тупрок аввал сикилади ва кейин ундан призмасимон кесаклар ажралади [5, 10].
Тупрокнинг парчаланиши силжиш хисобига юз беради деб караб, А.Тухтакузиев ва К.Б.Имомкуловлар [10] томонидан тупрокнинг парчаланиш кадами £ ни аниклаш учун куйидаги ифода тавсия этилган:
£ = 42 \к
Ь + htg
ж "4
0 2
Л'
h 0080 008^(0 +0~В)\
: ¡д^ссо з1(В + 0! + 02) 8 В \
(12)
бунда ко - тупрокнинг силжишга солиштирма каршилиги, Па;
к - корпуснинг тупрокка ботиш (ишлов бериш) чукурлиги, м; да - тупрокнинг хажмий эзилиш коэффиценти, Н/м3.
Шуни таъкидлаш лозимки [11], тупрокнинг парчаланиш кадами канчалик кичик булса, унинг уваланиш сифати шунчалик юкори иш органининг тортишга каршилиги эса шунчалик кам булади.
7-расмда кс=2Л0А Па, ¿=0,45 м, к=0,3 м, до=1^107 Н/м3 кабул килиниб, ф1 ва ф2 нинг турли кийматларида £ ни лемехнинг увалаш бурчагига боглик равишда узгариш графиклари курилган. Улардан куриниб турибдики, лемех увалаш бурчагининг маълум кийматларида тупрокнинг парчаланиш кадами минимал кийматга эга буляпти. Бунда ф1 ортиши билан тупрокнинг парчаланиш кадамининг минимал киймати ортаяпти, камайиши
у
2
билан камайяпти, ф2 нинг ортиши в бурчак 30-32° дан кичик булганда тупрок парчаланиш кадамининг камайишига, катта булганда эса ортишига олиб келяпти.
(12) ифодадан фойдаланиб, пона увалаш бурчагининг тупрокнинг парчаланиш кадами минимал булишини таъминлайдиган кийматини аниклаймиз. Бунинг учун (12) ифодадан в бурчак буйича биринчи х,осила олиб ва нолга тенглаб, куйидаги натижага эга буламиз
. 1
1
8Ш—(+р2-Р)008 -(Р + (+()8ШР +
2
2
3
1
1
-008 -(Р + (+( )8Ш- X
22
2
.3 1
х(Р + фу + () 8Ш /3- 008 —(Р + Ф1+Ф2)008 Р
1
008 — (ф1+ф2 - Р) = 0.
(13)
Бир канча кискартириш ва узгартиришлардан кейин (13) ифода куйидаги куринишга эга булади
281п2 3 + 28Ш(( +р2) 8Шр-1 = 008(( + ()008/. (14)
Бу тенгламани в га нисбатан ечиш учун (14) ифодадаги со$>в ни Тейлор каторига
1 • 2
ёямиз ва етарли даражада аниклик билан 008/ = 1 - — 8т Р этиб кабул килиб оламиз [12]. Буни хисобга олган х,олда (14) ифода куйидаги куринишга эга булади
28Ш2 Р + 28ш(( + (р2)8Ш/- 1 = 008р + р2)(1 - -^Ш2 /)
ёки
2 +
008(р + р2) 2
8Ш2 Р + 28ш(( + ( )8Ш Р -
2
1 + 008(( +( )
= 0.
(15)
(16)
Бу тенгламани олдин sinв ва кейин в га нисбатан ечиб, куйидаги якуний ифодага эга буламиз
Р = аго8т<!! -8т(р + р2) + |8т2(р + (( ) +
2 + 1о08((1 + р2)
1 + 008(( +р2 )
2 + — ео8(р1 + р2)
(17)
Бу ифодадан куриниб турибдики, лемехларнинг увалаш бурчаклари асосан ишлов берилаётган тупрокнинг ички ва ташки ишкаланиш бурчакларига боглик.
ф 1=25-35° ва ф2=35-45° кабул килиниб, (17) ифода буйича утказилган хисоблар юмшаткич ва уксимон панжаларнинг увалаш бурчаклари 25-32° оралигида булиши лозимлигини ва бу кийматлар 8-расмда келтирилган графиклардаги маълумотларга тулик мос келишини курсатади.
Анор тупларини кумадиган машина корпусларининг камраш кенглиги ва ишлов бериш чукурлигини асослашда анор тупларини кумиш учун талаб килинган шакл ва баландликдаги тупрок уюмини шакллантириш нуктаи назаридан ёндашамиз. Бир катор олимлар томонидан олиб борилган тадкикотлар натижаларига кура [13, 14] анор тупларини устида х,осил килинадиган тупрок уюми кундаланг кесимининг шаклини тенг ёнли учбурчак деб караш мумкин (9-расм). Бу куринишдаги тупрок уюмини х,осил килиш
учун анор каторининг икки четидан машинанинг корпуслари томонидан Ь кенгликдаги ва а калинликдаги палахсалар кесиб олиниб, уртага бир-бирига карама-карши агдарилиши лозим.
1 - ф1=25°; 2 - ф1=30°; 3 - ф1=35° 1 - ф2=35°; 2 - ф2=40°; 3 - ф2=45°
а) б)
8-расм. ф1 (а) ва ф2 (б) нинг турли кийматларида S ни в га боFлик равишда узгариш
графиклари
9-расм. Анор тупларини кумилиш кенглиги ва кундаланг кесимининг юзини
аниклашга доир схема
Анор туплари устига уюлган тупрок кундаланг кесимининг юзини аниклаймиз. 9-расмдаги схема буйича
£ = - 5а, (18)
бунда £п - анор туплари устидаги тупрок уюми кундаланг кесимининг юзи;
£ту - тупрок уюми ва ёткизилган анор туплари кундаланг кесимларининг умумий юзи;
£а - ёткизилган анор туплари кундаланг кесимининг юзи. 9-расмдаги схемага биноан
£ту = КСЪ0т . (19)
Кумилган анор туплари кундаланг кесимининг юзини куйидаги ифода буйича аниклаймиз
^ Ж ^ (20)
£ту ва £а ларни (19) ва (20) ифодалар буйича кийматларини (18) га куйиб тупрок уюми кундаланг кесимининг юзини аниклаймиз
, 2 fid2 Sn = KctgVm - — • (21)
Tyпрок уюми кyндаланг кесимининг юзи корпуслар томонидан кесиб олинган тупрок палахсалари юзларининг йигиндисига тенг, яъни
Sn=2Si , (22)
бyнда Si - корпус томонидан кесиб олинган палахса кундаланг кесимининг юзи.
^р^спарни^ камров кенглиги ва тупрокка ботиш чукурлиги бир хил бyлганлиги учун хамда Si=ab эканлигини хисобга олиб, (21) ва (22) ифодалардан куйидагига эга бyламиз
4h2n ctgÇm - fid2
Si =—-f-= ab. (23)
о
Kyмyвчи корпусларнинг ишлов бериш чукурлиги а ва камраш кенглиги b бир-бири билан a < 0,8b муносабат билан богланган десак [15], унда (23) ифодадан кумувчи корпуснинг камраш кенглигини аниклаш учун куйидагига эга бyламиз
l5(4h:c/gñl -fid2). (24)
b>
32
Дала рельефининг нотекислиги ва машинанинг горизонтал текисликдаги тебранишларини эътиборга олган холда бу ифодани куйидаги кyринишда eзиш мумкин
b=
V
5(4К^фт -fid2)
+А, (25)
32
бунда А - дала рельефининг нотекислиги ва машинанинг горизонтал текисликдаги тебранишларини хисобга оладиган yлчам (А=3 см).
d=28-38 см ва А=3 см кабул килиб хдмда hn ва (рт ларни юкорида келтирилган
кийматларини (25) ифодага кУйи6 b=45 см натижани оламиз. Бунда корпуснинг ишлов бериш чукурлиги купи билан 36 см 6Улиши мумкин.
Демак, анор тупларини тупрок билан талаб даражасида кумилишини таъминлаш учун уларни кумадиган машина кумувчи корпусларининг камраш кенглиги 45 см ва ишлов бериш чукурлиги 36 см булиши лозим.
Корпуслар орасидаги кундаланг масофани куйидаги шартдан аниклаш мумкин (10-расм)
L > A + 21х, (2б)
бунда L - анор тупларини кумадиган машинанинг унг ва чап корпуслари орасидаги кундаланг масофа, м; A - анор тупларининг кумилиш кенглиги, м; h - тупрок деформациясини eн тарафга таркалиш кенглиги, м.
(26) шарт бажарилмаса, яъни L < A + 2/j булса машина корпуслари томонидан
агдарилган тупрокнинг бир кисми улар хосил килган эгатларга кайтадан тукилади ва натижада анор тупларини талаб даражасида кумилиши таъминланмайди.
3
1 - унгга агдарувчи корпус; 2 - чапга агдарувчи корпус; 3 - кумилган анор тупи 10-расм. Анор тупларини кумадиган машина корпуслари орасидаги кундаланг
масофани аниклашга доир схема
10-расмдаги схемага биноан
A = 2hn ctg9m (27)
ва
l = actgye, (28)
бунда hn - анор тупларини кумиш оркали х,осил килинадиган тупрок уюмининг баландлиги,
( hn =0,5-0,6 м);
(pm - тупрокнинг табиий тукилиш бурчаги, градус; а - корпусларнинг ишлов бериш чукурлиги, м;
ще - тупрокнинг ёнбош синиш бурчаги (ушбу бурчак тупрокнинг механик таркиби
ва намлигига боглик), градус. А ва li нинг (27) ва (28) ифодалар буйича кийматларини (26) га куйиб, куйидаги натижани оламиз
L >2(hnCtgq>m + а(Лще). (29)
Корпуслар томонидан ковлаб олинаётган тупрок палахсалари юзаларининг йигиндиси анор туплари устига уюладиган тупрок уюми кундаланг кесимининг юзасига тенглиги х,амда машина корпусларининг ишлов бериш чукурлиги а ва камров кенглиги b бир-бири билан a < 0,8b муносабат билан богланганлигини хисобга олиб [15], (23) ифодадан куйидагига эга буламиз
a = 0,8^
5(4h2nctg^m -nd2)
32
(30)
бунда d - ёткизилган анор туплари кундаланг кесимининг диаметри, м.
(30) ифодани хисобга олганда (29) ифода куйидаги куринишга эга булади
L >2
5 ( 4h2ctgq>m -nd2) KctgVm + 0, 8 J—-—-1 ctg¥i
32
ёки
L >2
hnctg9m +yj0,1 (4hlctg9m -nd2 )ctg¥e
(31)
(32)
d=0,28-0,38 м, hn =0,5-0,6 м ва адабиётларда [5, 14, 16] келтирилган маълумотлар
буйича (т =45о ва уУё =60о кабул килиниб (32) ифода буйича утказилган хисоблар корпуслар орасидаги кундаланг масофа камида 1,26 м булишини курсатди.
Демак, анор тупларини тупрок билан талаб даражасида кумилишини таъминлаш учун уларни кумадиган машина корпуслари орасидаги кундаланг масофа камида 1,26 м булиши лозим.
Хулосалар
1. Анор тупларини кумадиган машина рамага оркама-кетин урнатилган уюмлагичлар, узаткичлар, ёткизгичлар ва кумувчи чап ва унг корпуслардан ташкил топган булиши лозим.
2. Анор тупларини ярим очадиган машина рамага бир-бирига карама-карши урнатилган очувчи корпуслар, шарнирли ва харакатланувчи лемехлар ва уларга маркам урнатилган тупрок йуналтиргичлардан ташкил топган булиши лозим.
3. Анор шохларини уларга шикаст етказмасдан сифатли хамда кам енергия сарфлаган холда кумилишини таъминлаш учун анор тупларини кумадиган машина уюмлагич ва ёткизгичларининг ён ва юкориги деворлари харакат йуналишига нисбатан 23-30° оралигида урнатилиши, кумувчи корпуслар лемехларининг харакат йуналишига нисбатан урнатилиш ва увалаш бурчаклари мос равишда 55° дан кам булмаслиги ва 25-32° оралигида булиши, корпусларнинг камраш кенглиги 0,45 м ва ишлов бериш чукурлиги купи билан 0,36 м булиши, корпуслар оралигидаги кундаланг масофа камида 1,26 м булиши лозим.
АДАБИЁТЛАР
1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 20 январидаги 25-сон «Сирдарё вилояти худудларини ижтимоий-иктисодий ривожлантириш, ахоли турмуш даражасини янада яхшилашга доир кушимча чора-тадбирлар дастури тугрисида» ги Карори.
2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 4 октябридаги 791-сон «Фаргона вилоятида анор етиштиришни купайтириш ва сохани ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида» ги Карори.
3. Абдуназаров Э., Ортиков Н. Такомиллаштирилган анор тупларини кумадиган машина // Инвестицияларни диверсификациялаш асосида саноат корхоналари самарадорлигини ошириш: Республика илмий-амалий конференцияси туплами. - Наманган, 2019. - Б. 284287.
4. Маматов Ф.М. Кишлок хужалик машиналари. - Тошкент: Фан, 2007. - 338 б.
5. Синеоков Г.Н., Панов И.М. Теория и расчет почвообрабатывающих машин. - Москва: Машиностроение, 1977. - 328 с.
6. Кленин Н.И., Сакун В.А. Сельскохозяйственные и мелиоративные машины. - Москва: Колос, 2005. - 671 с.
7. Карпенко А.Н., Халанский В.М. Сельскохозяйственные машины. - Москва: Агропромиздат, 1989. - 528 с.
8. Горячкин В.П. Сборник сочинений, в 3-х т. Изд. 2-е. Под ред. Н.Д. Лучинского, - Т. 1. -Москва: Колос, 1968. - 720 с.
9. Новиков Ю.Ф. Некоторые вопросы теории деформирования и разрушения пласта под воздействием двугранного клина // Сборник научных трудов ЧИМЭСХ. - Вып. 46. -Челябинск, 1979. - С. 20-28.
10. Тухтакузиев А. Имомкулов КБ. Тупрокни кам энергия сарфлаб деформациялаш ва парчалашнинг илмий-техник асослари. - Тошкент: KOMRON PRESS, 2013. - 120 б.
11. Мамадалиев М.Х. Тупрокка минимал ишлов берувчи комбинация-лашган агрегат юмшатгичининг параметрларини асослаш: Дисс. ... т.ф.н. - Тошкент, 2009. - 135 б
12. Выгодский М.Я. Справочник по высшей математике. - Москва: АСТ: Астрель, 2006. -991 с.
13. Ахмеджанов М.А. Планировка орошаемых земель. - Ташкент: Мехнат, 1991, 112 с.
14. Сергиенко В.А. Технологические основы механизации обработки почвы в междурядьях хлопчатнака. - Ташкент: Фан, 1978. - 112 с.
15. Шоумарова М., Абдиллаев Т. Кишлок хужалик машиналари. - Тошкент: Укитувчи. 2002. - Б. 34-36.
16. Рудаков Г.М. Технологические основы механизации сева хлопчатника. - Ташкент: Фан, 1974. - С. 166-168.
Механика ва технология илмий журнали кабул килинди 19.10.2020