АНЪАНАВИЙ ИЖРОЧИЛИК САНЪАТИНИНГ РИВОЖЛАНИШ
ЖАРАЁНЛАРИ
Одина Шарипова Фаргона давлат университети
Аннотация: Мазкур макколада узбек касбий мусика услубининг бош меъзони булмиш анъанавий ижрочилик санъати ривожланиш жараёнлари атрофлича тахлил килинган.
Калит сузлар: анъанавий ижрочилик санъати, мусика, анъана, тафаккур, маданият, оханг, устоз-шогирд, ижро услуби, маънавий тарбия.
PROCESSES OF DEVELOPMENT OF TRADITIONAL PERFORMING ART
Odina Sharipova Fergana State University
Abstract: This article provides a detailed analysis of the development of traditional performing arts, which is the main criterion of the Uzbek professional music style.
Keywords: traditional performing arts, music, tradition, thinking, culture, melody, teacher-student, performance style, spiritual education.
Бугунги глобаллашув жараёнлари, фан техника тараккиёти, инновацион жамиятга булган эхтиёж ёшлар учун куплаб имконятлар яратмокда. Улар олдига тезкор карорлар каъбул килиш, инновацион тафаккурни шаклллантириш, интеллектуал салохиятни ошириш билан бирга миллий ва умуминсоний кадрятларга содик булишдек хаётий талабларни куймокда.
"Жумладан, ёшлар тарбиясида дунёда юз бераётган мураккаб мафкуравий жараёнларга тугри бахо бера олиш, ижтимоий муаммоларни хал этишда тугри карор каъбул килиш, хаётда уз урнинин топиш билан боглик булган аник максадларни шакллантира олишга ургатиш, бунинг натижаси уларок, оила ва жамият уртасидаги муносабатларни узилиб колишининг олдини олиш, локайдлик, хукукбузарлик, "оммавий маданият"нинг турли куринишларидан саклаш имкони яратилади"1.
Тарбиялаш деганда хар томонлама етук узида ахлокий поклик, маънавий бойлик ва жисмоний баркамолликни мужассамлаштирган инсонни етиштириш
1 Узбекистон республикаси Вазирлар махкамасининг "Умумий урта таълим муассасаларида "Тарбия" фанини боскичма-бокич амалиётга жорий этиш чора тадбирлари турисида"ги 1033 сонли карори.07.07.2020 йил.
ПМ^^^в 183 http://oac.dsmi-qf.uz
назарда тутилади. Тарбиялашдаги вазифалар орасида кишиларни эстетик дид ва эхтиёжларини шакллантириш катта рол уйнайди.
Мусика санъатини ёшлар тарбиясига ижобий таъсир курсатиши учун миллий мусика санъатимиз хакида тугри тушунча бериш лозим. Ёшлар онгида мусикий дидни шакллантириш бугунги куннинг долзарб мавзуларидандир.
Авлоддан авлодга утиб бардавом булиб келаётган анъанавий ижрочилигимиз, жамият ривожланишининг хамма бочкичларида тарбиялаш ва маънавий бойитишнинг бир воситаси булиб хизмат килади.
Бугунги кунда техника таракиётининг ривожланиш боскичида ахборотларнинг купайиши инсонлар аклини ривожлантирибгина колмай, хиссиётларини маълум даражада кашшоклаштириб бормокда. Шунинг учун мамлакатимизда шахсни хар томонлама камол топтиришнинг барча тадбирлари кулланилиб келинмокда.
Мусика факатгина вакт утказиш, кунгилхушлик манбаи булиб эмас, балки нафис хиссиётларни уйготадиган, эзгу гоялар билан йугрилга булиб, олий максад сари етаклаш хусусиятга хам эгадир. Агар асл мусика намуналарини тушуниб тингланса, ана шу холатда хам инсон маънавий тарбияланиши, калбнинг суз етиб бора олмайдиган жойларини хам озиклантириши мумкин.
Анъанавий мусика назариётчилари ва ижрочиларнинг зиммасидаги энг асосий вазифа макомларни назарий, амалий ва диний фалсафий жихатдан урганиб, укувчи ёшлар ва талабаларга тулаконли тушунча беришдан иборат. Шунда ёшларимизда мусикий дид ривожланиб, асл ва сунъий санъатни ажрата олиш кобилятлари шаклланади. Натижада миллий гурур, аждодлар меросига булган хурмат ортиб боради. Бундай ёшлар оммавий маданиятининг салбий турлари ва маънисиз, жазавага тушадиган, тукликка шухлик кабилида яратилган айрим хорижий мусикаларга эрагашиб кетмайди. Мусика тарбияси бу шахснинг мусика маданиятини шакллантиришга каратилган жараёндир2.
Анъанавий мусика ва кушикларимиз одамларни хамиша иймонга, мехр-окибатга, одамийликка чорлаб келган. Бугунги кунда хам уз долзарблигини йукотмаган холда янги Узбекистонни, мехнаткашлар онгини маънавий шакллантириш йулида, баркамол авлод тарбиясида восита сифатида асосий омиллардан бири сифатида мухим ахамият касб этади.
Ашула, мусика, ракс, фольклор ижрочилиги санъати миллий мусика санъатининг халк хаёти ва ижоди билан чамбарчас боглик холда пайдо булган ва ривожланиб келган кадимий санъат турларидан хисобланади. Айникса, халкимизнинг анъанавий рухдаги кушиклари улмас мерос булиб, барча даврларда хам уз кучини йукотмаган. Шундай булса-да, анъанавий ижрочилик тартибларини бузмаган холда бугунги куннинг рухиятига мос кушиклар
2Крдиров Р.Мусща педагогикаси.-Т.: -Б. 28
LKÜ^M
aparam Mycn;a caHtara SnnaH myFynnaHaeTraH MyTaxaccnc Ba caHtaTKopnap rapgaHnra gon3apö Ba3n$a cn^arnga MKnaHagn. ^yHKn, MaMnaKarnMro TaMoMnna aHrn ^aMnaT, aHrn TypMym Ba aHrn xaeTHn öomnaö roöopgn. Xan;HMH3HHHr ;anÖH Ba Ta^aKKypn, TacaBBypnga y3rapurnnap nafigo öyna öomnagn.
^03Hprn 3aMOH y3ÖeK Mycn;a H^ogneTH cep^aöxa Ba KynaMH KeHr, ycnyöaH Sofi Ba paHr-öapaHr, pnBo^naHraH x,aMga mnggaran ®:apaeH cn^arnga raBganaHagn. 3oTaH, MycH^HH MagaHnaTHMH3 ^yga ;agnM, SeTaKpop Ba Hoeö aHtaHanapra эгa SynraH xpnga aHrn fiyHannm, maKn, ^aHp, ycnyönap SnnaH aHaga Sofinö öopMOKga.
AHtaHaBHH KymnKgapnMro TatcnpHaHnnK xycycnaTnapHHH Taxnnn KnnagnraH öyncaK, aBBano, acpnap Syfin xan;HMH3HHHr Sofi Ba yrnaH Mepocnra afinaHraH Ma;oM H^poHunnrn caHtara Tatcnpn Macanacn anox,nga ax,aMnaT Kacö этagн.Eapнa Ma;oM TypKyMnapn н®;poпapннннг myt6aпapннн KaHcngnp önp öacTaKop apaTraH Ba xan;oHa SynraHnnrn ynyH xan; MynKnra afinaHnö KeTraH. EacTaKop cy3n ^opcnfi araMa acocnga Sofhobhh geraH MatHoHn aHraaTagn. fflap; xanKgapnHnHr MycnKnö Sofinnrn SynraH Ma;oM, MyFOM, HaBÖa, para, kkh cnHrapn MycnKnö н^poннпнкнннг aHn; TypKyMnapn Typnn gaBpnapga Typnnna кypнннm Ba fiyHannmnapga n^po эraпн6 KennHgn Ba pnBo^naHgn3. fflyHnHrgeK, aHtaHaBnfi н^poннпнгнмнз Ba mh.mhh Mycn;a HaMyHanapnMro emnapga nHcoHnapBapnnK, BaraHnapBapnnK, mh.mhh n^raxop, caHtaT Ba MagaHnaTHn TyFpn ngpoK этнmнн TapKnö Tonrapagn. ffly SnnaH önpra "non", "Pok" Kaön hhcohhh Taraacara conagnraH MycnKanapnHHr 3apapnn Tatcnpnra 6epнпнmннн ongnHn onagn.
Ma;oM - ox,aHrra ^oönamraH Ta^aKKypgnp. y ;oFo3ra SnranMaraH, Tomra yfinnMaraH KmoSgnp. yHn Ha apaö sockhhh, Ha ^opoHnHr nc^axoHnfi maMmnpn, Ha MyFnn xoKoHnapnHnHr mnggaran ca^n fiy; ;nna ongn. MaHa my ^aHry ^agarnapgaH omoh HnKKaH cexpnn HaBonap x^moh ogaMnapHn yfinamra, yTMnm, SyryH Ba Kena^aK xaKnga xaen cypnmra yHgafign. yHnHr ox,aHraapn oHa 3aMnHra Mexp yfiFoTagn4.
Ma;oMnap ;agnM 3aMoHnapgaH öepn SyryHrn KyHrana ^ma^Hn pyx,aH тeтнкпamтнpyвнн, yпapнннгмatнaвнн эxтнe^пapннн KoHgnpyBHn BocnTa cn^araga raHMafi x,n3MaT khhhS KenMo;ga. EyHga Eyxopo, Xopa3M, OapFoHa-TomKeHT Ma;oM MaKTaSnHnHr TaHnKgn Mycn;a goннmмaнgпapннннг x1нзмaтпapннн anox,nga TatKngnam ypннпнgнp. fflamMa;oM y3ÖeK MycnKnö MagaHnaTnga SeKnec ypnHra эгa Ba xaпкнмнз MycnKnö MepocnHnHr acocnHn TamKnn этagн. yHnHr тapкн6нga 250ra a;nH MymKynoT (nonFy) Ba Hacp (amyna) fiynnapn SynnS, SynapHnHr öapnacn aHn; nag Ba ycnyönap acocnga 6нp-6нpнгa SoFnaHraHgnp. fflamMa;oM тapкн6нga y3nra xoc maKngarn hhphk TypKyMnap
3K;apaHr: MaHHonoB C.M. HaBoöaxm o^aHraap. -T.: IJOD-PRESS. 2018. E- 28
4Cang AxMag. Hno^nfi HetMaT. Ta^aKKyp ^ypHann. 1994. № 1-COH. E- 35
I fcclT^^^^HI 185 http://oac.dsmi-qf.uz
булиб, уларБузрук, Рост, Наво, Дугох, Сегох, Ирок деб номланади. Буларнинг хар бири 20тадан 45 тагача катта ва кичик хажмдаги маком йуллариданиборатдир.
Мусика ёшларнинг эстетик тарбияни оширишда хаётимизда тобора кенг урин олмокда. Шунга кура ёшларни эстетик тарбиялаш, миллий мусикамизга булган кдзикдшларини оширишга жиддий эътибор бериб, санъат вакиллар ила юксак бадиий асарлар яратиш вазифалари юклаш вакти келди. Чунки, янги Узбекистонда ёш авлодни мусика оркали уларни эстетик тарбиялаш буйича катта натижаларга эришиш бугунги куннинг долзарб вазифасидир.
Таълим-тарбиянинг бошка шакллари каби эстетик тарбия хам уз диккат эътиборини баркамол инсонни шакллантиришга каратиб, унда умуминсоний ва миллий кадриятларни карор топтиришга хизмат килади. Маълумки, эстетик омил инсон онгига, хис туйгуларига, тасаввурига, эътикодига, дунёкарашига, хатти-харакатларига, хулк-атворига таъсир утказишни уз олдига максад ва вазифа килиб куяди. Мустакиллигимизгача эстетик тарбияга бир томонлама ёндашилган булса, бугунги кунда кенг маънода инъикос этилмокда.
Эстетик тарбия, энг аввало, одамларнинг эстетик дидлари шаклланишига катта таъсир утказади. Шахс узлиги унинг эстетик диди оркали намоён булади. Эстетик дидда инсон аклий ва хиссий дунёси, орзу-умидлари, талаб-эхтиёжлари, максад-манфаатлари руёбга чикиши ифодаланади5.
Узбекистоннинг мустакил давлат сифатида карор топиши жараёнида фукаролар тафаккурини янгилаш ва тарбиялаш долзарб вазифа булиб колди. Мазкур вазифа фукароларни ижтимоий-сиёсий ва маънавий-ахлокий жихатлардан хар томонлама камол топтириш учун таълим-тарбиянинг барча сохаларини, уларнинг омиллари ва воситаларини ишга солишни таказо этади. Эстетик омиллар деб, шахснинг эстетик камолотига таъсир утказадиган ташки ва ички шарт-шароитларга айтилади.
Эстетик тарбия воситалари деб шахснинг вокеликка эстетик муносабатини ривожлантиришга хизмат киладиган тарбиявий фаолият шаклларига айтамиз. Эстетик тарбия омиллари ва воситалари уртасидаги чегара нисбий ва шартлидир. Муайян шароитларда эстетик тарбия омиллари эстетик тарбия воситалари вазифасини уташи ва, аксинча, булиши хам мумкин6.
Эстетик тарбия жуда кенг куламга эга булиб, инсонни бир бутун шахс сифатида намоён килади. Шунинг учун хам эстетик тарбияни шакллантиришда анъанавий ижрочилик унсуридан фойдаланиш максадга мувофикдир. Бирок, бу жараён педагоглар зиммасига жуда катта вазифа юклайди. Айникса, ушбу тушунча бугунги кунда олий таълим муассасаларида катта эхтиёжга айланмокда.
5Умаров Э. Эстетика. -Т.:Узбекистон. 1995. -Б. 239 6Умаров Э. Эстетика. -Т.:Узбекистон. 1995. -Б. 240
Бирок, купгина олий таълим муассасаларида бу фанга примитив ёндашув мавжудлигини эътироф этиш зарур.
Хулоса килиб айтганда, маънавиятни юксалтиришда эстетик тарбияни анъанавий ижрочилик малакаларинингзаруриятини куйидагича изохлаш максадга мувофик:
- глобаллашув жараёнида инсон табиатида содир буладиган узгаришларни оптималлаштиради;
- маънавий тарбиянинг ажралмас кисми сифатида мавжуд тахдидларга кадар инсон гузаллигини хар томонлама бутун ривожланишини таъминлайди;
- эстетик тарбия асосида инсоннинг хаётга булган ижодий муносабати ётади;
- инсоннинг эстетик дидини тарбиялаш оркали унинг гайри эстетик жараёнларга муносабати шаклланади.
Лекин шу билан бирга педагогик жараёнларда катор камчиликлар хали уз ечимини топган йук. Бу камчиликлар куйидагилардан иборат:
Хозирга кунга кадар ёшларни эстетик тарбиялашнинг яхлит тизими ишлаб чикилгани йук. Лекин илмий педагогик жихатдан ишлаб чикилган. Мусика санъати воситалари оркали эса эстетик тарбия муаммоси етарлича хал этилмаган. Шунга кура эса мусика педагогикаси мураккаб муаммоларни хал эта олгани йук. Л.И.Божовичнинг таъкидалшича, "Хозир хар бир бола тугилганидан фукаро булиб етишгунича уни тарбиялашнинг максадга мувофик ягона жараёнини ташкил килиш нихоятда мухим вазифа хисобланади. Бунда тарбияни шундай ташкил этиш лозимки, унда тасодифийлик ва тартибсизликка йул куйилмаслиги хамда хар бир боланинг шахси тулик шаклланишига эриши керак"7. Олимнинг ушбу фикри эстетик тарбияга бевосита богликдир.
Э.И.Моносзоннинг таъкидлашича, "Мактабда эстетик тарбия тизимини барпо этиш учун санъат турларининг хар хил ёшдаги болаларда эстетик карашларини, хиссиётини, дид ва идеалларни тарбиялашдаги узига хос имконятдарни яратиш, вокеликка (табиатга), кишиларнинг узаро муомаласига, ижтимоий муносабатни шакллантириш йулларини курсатиш, бадиий адабиёт, мусика, рассаомлик, театр, телевидениянинг узига хос эстетик онг, хиссиёт ва дидни ривожлантиришдаги фукнционал ахамиятини ойдинлаштириш керак. Тадкикотларда укувчиларнинг бадиий ижодий кобилятларини санъатнинг хар-хил турлари билан ривожлантириш, алохида ижодий кобилиятларни ривожлантиришнинг психологик-педагогик хусусиятлари каби масалалари кенг урин олиши зарур"8.
7 Божович Л.И. Вопросы формирования личности школьника в свете проблемы воспитания. «Вопросы психологии». 1963. №6. С. 12
8Моносозон Э.И. "Советская педагогика". 1966. №1. С. 9
H.KXoHnapoB MaKTaSgaru TapSuaBuH umnapHuHr yMyMuft th3hmhhh TamKun KunumHuHr Ha3apuH mapT-mapouTnapuHu Taxnun Kunap экан, th3hm geraHga y "Ma;cag, Ma3MyH npннцнnnap, TamKunuH maKnnap; MeTognap Ba ycynnapHuHr Ma^Myn"HH TymyHagu9.
OnuMnapHuHr эcтeтнк TapSua xycycugaru ^uKpnapu Sup xun Syncaga, $aHga yHgaru Ma3MyH MoxuaTHu TymyHumra Sup xun eHgamum MaB^yg эмaс. Eat3u onuMnap TapSua TrouMura MexHaT, ^hcmohhh TapSua KaSu xap xun coxanapHu KupuTagunap. .HeKuH 6y coxanap TapSua th3hmhhh TamKun Kuna onMaHgu. 3epo TapSua SomKapunaguraH ^apaeHgup.
^HrunaHaeTraH Y3SeKucTOHga Munnun KagpuaTnapuMroHu, aHHuKca, y3SeK MunnuH Mycu;a caHtaruHu, yHHHr aHtaHaBuft H^ponunuH fiyHanumnapuHH xap TOMOHnaMa puBO^naHTupumra anoxuga эtтнSop Sepuna Somnagu. AKageMuK roHyc Pa^aSuft HOMugaru pecnySnuKa Ma;oM aHcaMSnuHuHr ;aHTa MyKaMMan TamKun этнnнmн, Ma;oM u^ponunapu KypuK-TaHnoBuHuHr MyHTa3aM yткaзнnaeтгaнnнгн, Y3SeKucTOH paguocu Ba TeneBugeHuecuga "EapxaeT HaBonap" TypKyMugaru эmнттнpнm Ba KypcaryBnapHuHr MyHTa3aM SepunaeTraHnuru, ^oftnapga TaHuKnu caHtaTKopnapHuHr xoTupa-Kenanapu TamKun кнnннaeтгaнnнгн - aHa mynapHuHr xaMMacu aHtaHaBuft u^ponunuK caHtaruHu oeKKa Typrroum Sopacugaru xaHpnu TagSupnapgup. Eupo; SyHgaH TagSupnap Ky3naHraH Ma;cagra -em aBnogHu TapSuanam SunaH SeBocura myrynnaHaeTraH MaKTaSrana TapSua Myaccacanapura eTuS SopMaeTraHnuru anuHapnu xon. fflyHuHr ynyH xaM MaKTaSnapuMu3ga aHtaHaBuft u^ponunuK caHtaru MepocuHu ny;yppo; ypraHumra Ba yKuTumra, yKuTum ycynnapuHu TaKoMunnamTupumra aHruna eHgamum Macanacura эtтнSopнн Kaparum no3uM.
X,ap Sup y3SeK xoHagoHura MunnuH nonry acSoSu, MunnuH KyH Ba Kymu; KupuS SopcaruHa, caHtar TupuKnunuK BocuTacu эмac, SanKu uhcohuh MoxuaT, Ba ucTetgogHu HaMoeH этнm SyncaruHa, wpaKgaH Kymu; aHTum eKu pa;cra Tymum yaT xucoSnaHMafiguraH MagaHuH-axnoKufi MyxuT By^ygra KencaruHa y3SeK
Munnufi KymuKHunuK caHtaruHuHr WTyKgapu Ba yHuHr nopno; ucTuKSonnapu
xa;uga $uKp K>pnram, y SunaH ^axpnaHum xyKyKura эгa SynaMu3.
Oonga^aHH^raH agaSneT^ap
I. Y3SeKucToH pecnySnuKacu Ba3upnap MaxKaMacuHuHr "YMyMufi ypTa TatnuM Myaccacanapuga "TapSua" ^aHuHu SocKunMa-SoKun aManueTra ^opufi этнm nopa TagSupnapu тypнcнga"гн 1033 coHnu ;apopu.07.07.2020 Hun.
2. KogupoB P.Mycu;a negaroruKacu.-T.: -E. 28
3. MaHHonoB C.M. HaBoSaxm oxaHrnap. -T.: IJOD-PRESS. 2018. E- 28
4. Caug Ax,Mag. Hnoxufi HetMaT. Ta^aKKyp ^ypHanu. 1994. № 1-coh. E- 35
9rornapoB H.K. "CoBeTcKaa negaroruKa". 1965. №5. C. 2
I icclT^^^^H http://oac.dsmi-qf.uz
5. Умаров Э. Эстетика. -Т.:Узбекистон. 1995. -Б. 239
6. Божович Л.И. Вопросы формирования личности школьника в свете проблемы воспитания. «Вопросы психологии». 1963. №6. С. 12
7. Моносозон Э.И. "Советская педагогика". 1966. №1. С. 9
8. Гончаров Н.К. "Советская педагогика". 1965. №5. С. 2