"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - Volume 2 Issue 4 / December 2021 ISSN 2181-063X
АКТЁРЛИК МАХРРАТИДА ЭСТЕТИК ТAРБИЯ ИНТИЗОМИ
МАСАЛАЛАРИ
У.Болтабоева З.Абдуназаров
Узбекистан давлат санъат ва маданият институтининг Фаргона минтакавий
филиали
Аннотация: Ушбу маколада булажак актёрларда бадиий дид ва савияни устириш, бугунги кунда узбек миллий театр санъати намояндалари булмиш актёр ва актрисалар тарбияси хакида хикоя килинади.
Калит сузлар: Актёр, режиссёр, таълим, тарбия, ижод, танбех, эътибор, махорат, лаёкат.
ISSUES OF AESTHETIC DISCIPLINE IN ACTING SKILLS
U.Boltaboeva Z.Abdunazarov
Fergana regional branch of Uzbekistan State Institute of Arts and Culture
Abstract: This article tells about the development of artistic taste and level in future actors, the education of actors and actresses who are today representatives of the Uzbek national theatrical art.
Keywords: Actor, director, education, upbringing, creativity, reprimand, attention, skill, ability.
Театр мактабининг асосий ва мухим вазифаларидан бири - талабаларнинг бадиий савиясини шакллантиришдан иборатдир.
Х,ар бир инсоннинг бадиий савияси ахлокодоби, маънавий киёфаси, бадиийгоявий тамойиллардан хосил булади. Аммо биргина ахлок-одобнинг узи шахснинг «бадиий савияси» юксаклигидан далолат бермайди. Айрим холларда бадиий савия ахлокодоб мезонларидан ортда колган булиши хам мумкин. Баъзан театршунослар, бадиий асарни аъло даражада тахлил этганлари холда, шу асарда тасвирланган кахрамонларнинг бадиий савиясини тахлил этишда ожизлик киладилар. Бу хои бундай театршуносларнинг эстетик дунёкараши уларнинг хаёт мазмунига айланиб, конконига сингиб кетмаганлиги белгисидир.
Аксарият холларда бадиий жихатдан буш, гоявий нотугри талкин этилган песа, дастлабки танишув вактида, ижобий бахоланади. Лекин уни сахналаштириш жараёнида, асарнинг барча иллатлари аён булиб, бадиий
тукималар чокчокидан сукилиб кетади. Натижада ижодкорлар шундай буш асарга кандай кул урганларига узлари хайрон булишади. Ёки бунинг аксини куриш мумкин. Дастлабки танишувда буш булиб куринган песа, сахналаштиришжараёнида, ижодий жамоани узига мафтун этади ва бу асар мавсумнинг энг яхши спектакли сифатида эътироф этилади.
Бундан чикадики, песа билан дастлабки танишув, куп холларда, юзаки, янглиш таассурот колдириши мумкин. Бунга сабаб - бадиий савиянинг ожизлигидир.
Демак, бадиий савия ижодий дунёкараш билан хамоханг кадам ташламоги керак. Бунинг учун укиш, машк килиш ва яна укиш лозим.
Булгуси актёрларда бадиий дид ва савияни устириш учун укитувчилар ихтиёрида рагбатлантириш хамда танбех бериш каби воситалар хам мавжуд. Х,ар иккала восита хам нозик ва уткир курол булиб, улардан унумли фойдаланиш укитувчидан сезгирлик, фахмфаросат, эхтиёткорликни талаб килади. Бу куроллардан уз урнида, сезгирлик билан фойдалана олмаслик талабаларни ижодий ногиронликка олиб келиши мумкин.
Мисол учун «актёрлик махорати» машгулоти вактида, укитувчи талабага карата: «Сизнинг хозирги ижроингиз хаётий хакикатга зид булсада, уни техник жихатдан койилмаком килиб уйнадингиз», - дейиши мумкин. Турган гапки, бундай уринсиз макташнинг талаба учун фойдасидан кура зиёни купрок булади. Талаба узича шундай хулосага келиши мумкин: «Гарчанд домла, хатти-харакатимдан кунгли тулмаган булсада, махоратимга тан берди».
Демак, талаба узи учун, «тугри экан», дея янглиш хулосани кабул килиб, бу нотугри йулдан ортга кайтмайди.
Театр санъатидаги энг мухим нарса - бу, иктидор, техника ва лаёкатдир деган табиий хулоса, талаба учун дастуруламал булиб колади. Агар сахна санъатида хакикат мезони бузилса, бу сохада бошка фазилатларни кидиришнинг хожати йук. ^акикат йуколган жойда барча фазилатлар сарик чакачалик кийматга эга эмас.
Бошка бир холатда эса, домла талаба ижросидаги хакикатнамо арзимаган харакатни куриб, «хаётий хакикатга якин», дея бахоласа ва коникиш хосил килса, талаба «сахна хакикати билан хаётий хакикат бир-бирига зид эканда», деган хулоса чикариши хам мумкин.
Театр билим юртида булиб утган бир имтихондаги вокеа фикримизга далил булиши мумкин:
2-курс талабалари куйидагича этуд намойиш этишади. «Узлари яхши тайёргарлик курмаган имтихондан кутилиб колиш учун, уз бетобликларини бахона килиб, «тез ёрдам» чакиришади. Биринчи талаба узининг «бетоб» эканлигига шифокорни ишонтиради. Иккинчи талаба шифокор томонидан
бериладиган касаллик тугрисидаги маълумотнома когозини угирлайди ва уни узи тулдиради. Улар уйлаб топган хийлаларидан хурсанд булиб, сакрашади.
Мазкур этуд, хажвий жанрда эмас, хаётийлик тарзида талкин этилади. Махорат укитувчиси эса, талабаларнинг яхши ижросини инобатга олиб, «курик имтихони»га тавсия этади.
Натижада бадиий хакикат билан хаётий хакикат уртасида тафовут пайдо булган. Бундай хои, уз навбатида, тарбияда мухим урин тутган гоявий дунёкараш, маънавий ва мафкуравий тарбияга салбий таъсир утказишини укитувчи инобатга олмаган.
Юкорида келтирилган мисолдан шундай хулоса ясаш мумкин. Талаба томонидан бажарилган хар бир ижодий ишга бахо бериш вактида, ижрода акс эттирилган вокеа мохияти, унинг гоявий йуналиши, хакикат мезонларига муносиблиги хар томонлама мушохада килиб курилгандан кейингина, ижронинг ташки техник жихатларига бахо бериш керак экан. Токи талаба уз ижодий мехнати самарасига асло бефарк булмасин, у, биринчи навбатда, бажарган ижодий ишининг бадиийгоявий йуналиши, мохияти, хаётийлиги, сунгра тулдирувчи сифатида, унинг техник жихатлари бахоланишини мунтазам хис килиб турсин.
Укитувчи талабанинг ижодий ишини тахлил килар экан, даставвал унинг мазмунмохияти, «гоявий талкини»га асосий эътиборни каратиши зарур. Сунгра акс эттирилган вокеанинг ташки куриниши, шакли, ижро махорати даражасига синчковлик билан ёндашиши лозим, хатти-харакат жараёнида йул куйилган хар бир кичик нуксон хам унинг назаридан четда колмаслиги керак. Камчиликлар бирмабир курсатилгач, уларнинг сабаблари аникланиб, бартараф этиш учун зарур йул-йуриклар берилиши керак.
Актёрнинг ахлок ва одоб сохасидаги тарбияси, бир томондан, театр санъатининг узига хос томонларига боглик булса, иккинчи томондан, актёрнинг узи танлаган соха такозосига кура, гоявий кураш жабхасининг жангчиси сифатида, узлуксиз давом этаётган гоявий курашнинг олдинги сафида эканлиги билан богликдир. Актёр, гоявий жабха курашчиси сифатида, миллат ва давлат олдидаги уз масъулиятини чукур англаган булиши мустакил Республикамиз манфаатларини химоя килиши керак.
«Сахна узунасига уттиз, энига йигирма кадам, баландлиги пардаси баробар унча катта булмаган макон, - деб ёзади Георгий Товстаногов. - Бирок бу маконнинг пардалари очилгач, унга утмиш хам, бугун хам, келажак хам сигиши мумкин...»
Демак, театр санъати йулида хизмат килишга бел боглаган хар бир инсон зиммасидаги шарафли вазифани шу юртнинг фарзанди сифатида, томошабин, театр жамоаси, песа муаллифи, сахнадаги хамрохи (партнёр) ва нихоят, уз
виждони олдидаги масъулиятини чукур англаган холда адо этиши шарт.
Театр санъатининг узигагина хос булган яна бир жихати унинг синтетик хусусиятидан келиб чикади. Яъни, унинг хар бир соха одамлари йигиндиси сифатида ягона дастур асосида фаолият олиб бориши, ижодий жараённи тугри белгилаш билан боглик мураккаб жамоа эканлиги театр фаолиятини мураккаблаштиради.
Шунингдек, театр санъатининг «Хдмма бир киши учун, бир киши хамма учун», деган шиори амалда хамма учун бирдек кулланиши керак.
М.Уйгур, Е.Бобожонов, М.Мухаммедов, Т.Хужаев, Н.Алиевлар актёр ва режиссорларнинг маънавий киёфаси, хулкий одоби масалаларига катта эътибор каратганликлари бежиз эмас, албатта.
Уларнинг таъбирича, актёрнинг эстетик тарбияси, кушимча унсур эмас, зарурий сифат хисобланади.
Аёнки, спектакл яратиш жараёнида куплаб соха мутахассислари катнашади. Спектаклдаги сиймолар оркали гоявийбадиий яхлитлик вужудга келади. Бирок хар бир яратувчи, юксак ахлокий, гоявийбадиий мезонларга риоя этмас экан, олий максад хисобланган бадиийликка эришиб булмайди.
Бунинг учун хар бир ижодкор катъий интизомли булмоги, узиниузи тарбияламоги, купчилик карорига буйсуниш каби ички конунларга сузсиз итоат этмоги лозим.
К.С.Станиславский ибораси билан айтганда, «Узини санъатда эмас, санъатни узида севиш» керак булади. Факат улкан гоялар билан йугрилган, олийжаноблилик, юксак маънавий ва маърифий ахлок, юксак максад сари собиткадамлилик билан бориш рухида тарбияланган инсонларгина, ижодий мухитни ичичидан емирувчи иллатлар - бировнинг ютугини кура олмаслик, гайрлик, гийбат ва мишмишлардан, тор доирадаги дунёкарашлардан баланд булаоладилар. Е.Б.Вахтангов «Ярамас ахлок эгаси яхши актёр була олмайди», деган булса С.Станиславский «Ахлоки бузук, маънавий кашшок одам сахнада туриб томошабинни поклик ва олийжаноблиликка даъват эта олмайди», деган эди.
Актёрнинг асосий иш куроли унинг эмоционал (хис - туйгу) хотирасидир. Узи яратмокчи булган сиймонинг ички дунёсини тулаконли очиб бериш учун актёрнинг хаётий тажрибаси ва интеллектуал хотирасининг кучли буИиши кул келади.
Агар булажак актёр, жамоа манфаати нималигини, хамкасбларини куллабкувватлашнинг ахамиятини, жамоа манфаатини уз манфаатидан устун куйиш, тугри сузли, халоУик каби хислатларни укув даргохидаги таълим олиш жараёнида англаб етмаса, узлаштирмаса, профессионал театр сахнасида бу фазилатларни урганиш учун вакт хам, имконият хам булмайди. Сахнада юзаки
таклид, ташки куриниш билан синчков томошабинни чалгитиб булмайди.
Токи, актёр онгида, шуурида ижобий ахлок ва одоб доирасидаги фазилатлар шаклланмас экан, у салбий сиймони хам ишонарлик даражада акс эттира билмайди.
Халкимизда «Беайб - парвардигор» деган макол бор. Аммо инсон узидаги камчилик ва нуксонлардан фориг булишга интилса, бу унинг камолоти белгиси хисобланади.
Навоий бобомиз айтганларидек:
Х,ар киши олам элида хуб эмас,
Х,ар кишининг хар иши маргуб эмас.
Театр санъатида учрайдиган иллатларни мургаклик холатидаёк бартараф этишга кодир актёр санъатнинг бу мураккаб сохасига уз умрини бахшида килса арзийди. Модомики, инсон театр деб аталмиш бу сехрли ва сирли олам бусагасига кадам куяр экан, узида мавжуд барча иллатларни ташкарида колдириб, ичкарига кириши керак. Вахтанговнинг таъбирича, актёрнинг ички ва ташки холатидан театрга алокаси булмаган сифатларни топа олмаслик керак. Чунки актёрдаги барча инсоний хислатларга урганиш керак. Яъни тарбиячи, узининг кучли иродаси, эмоционал таъсири остида, хар бир талабадан ижодий жамоа туза билиши лозим. Уз талабаларини бир гоя, бир маслак йулида ортидан эргаштира билган тарбиячи етакчи булган ижодий жамоа орасида, ана шундай ижодий мухитда хар бир талаба енгил нафас олади, мехрокибатни, самимийликни хис этади. Натижада хар бир салохият эгаси уз имкони, кобилияти махоратини оширишга, имкониятларини кенгайтиришга интилади.
Шу билан бирга, бачканалик, бахиллик, гайрлик, манмансирашлик, шухратпарастлик каби «ёвуз душманлар»нинг хар кандай куринишига карши аёвсиз кураш очиш керак.
Устоз режиссор Т.Хужаев, лабини турт энлик буяб, юзига буёк чаплаб, лабига сигарета кистириб, бор бисотини кузкуз килиб, хаё ва иффат кучасидан утмаганларни уз устахонасига якинлаштирмаган. Сочини елкасига тушириб, соколмуйловини осилтириб юрган олифталарни дарсга куймаган.
Минг афсуслар булсинки, сунгги йилларда театр олий укув юртлари ва билим юртларида «мустакиллик ва демократия» тушунчаларини хаёсизлик, одобсизлик, бетга чопарлик, манмансирашлик, интизомсизлик тушунчалари билан алмаштириб куяётган ёшлар сони ортиб бормокда.
Бундайларга карата шайх Саъдийнинг куйидаги байтини эслатиб куймокчимиз:
Кобилият булса аслида,
Тарбият унга килади асар.
Канча уринма булмас сайкали,
Темир аслида булмас жавхар.
Шундайча колур Исо эшаги
Маккага бориб келса хам агар.
Шунинг учун талаба илк курсларданок узидаги барча ижобий хислатлар тарбиясига алохида эътибор каратиши лозим. Кийим кийиши, соч тарашидан тортиб, таълим даргохидаги юриштуриши, узини тутабилишигача тарбиячининг хамиша диккатеътиборида булиши керак.
Агар, узокдан келаётган одамнинг актёр ва актрисалиги яккол куриниб турса, устига устак уша одам уз хусни, устибошини кузкуз килиб келаётган булса, у сарик чакага арзимайдиган актёрактрисадир.
Буюк актёрлар хаётига назар ташласангиз, улар уз юриштуриши, муомала маданияти, жамоат уртасида узини тута билиши, самимий ва камтаринлиги, хушфеъллиги билан бошкалардан ажралиб туришган. Аброр Хддоятов, Олим Хужаев, Шукур Бурхонов, Сора Эшонтураева, Вохид Кодиров, Манзура Хдмидова, Раззок Хдмроевлар накадар камтарин, накадар камсукум, одамохун инсон булганлар.
Бугунги кунда узбек миллий театр санъати намояндалари булмиш актёр ва актрисалар тарбияси, уларнинг узгаларга урнак курсатиши накадар мухимлиги хакида суз борар экан, усиб келаётган ёш ва навкирон авлодни отабоболар, устозлар удумига таянган холда тарбиялаш, факат уларга узимизнинг юриштуриш, кийиниш, муомала маданиятимиз оркалигина урнак курсатишимиз мумкин. Узбекистон Президенти Ислом Каримов 2001йил Зсентабр куни Хдмза номидаги узбек давлат академик драма театрига «Миллий театр» макомини бериш тугрисидаги фармонини эълон килар экан:
«Сизлар узбек театр санъатимизнинг энг яхши анъаналарини асрабавайлаб, ривожлантириб, келажак авлодга етказасиз, миллий ва умумбашарий кадриятларни тараннум этувчи етук асарларингиз билан халкимиз маданиятини янада юксалтиришга муносиб хисса кушасиз, деб ишонаман», - деган эди.
Президент куйган талабларни бажариш эса, бугун М.Уйгур номидаги Санъат институтида тарбияланаётган талабаларнинг хам мухим ва шарафли вазифаси булмоги керак.
Бу вазифани муваффакиятли адо этиш, талабаларнинг таълимтарбияси масалалари куп жихатдан тарбияловчилар кулидадир.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Жура Махмудов, Сахна композициясининг алифбоси, Тошкент-2006й.
2. Холикулова Г. Сахна нутки. Тошкент - 2007 й.
3. Болтабоева У. Сахна нутки. Тошкент, INNOVATSION-ZIYO, 2019.
4. Boltaboeva, U., & Madaminov, S. (2021). FACTORS OF DEVELOPMENT OF UZBEK TRADITIONAL THEATER. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(11), 32-40.
5. Boltaboeva, U. (2021). The Art of Directing: Composition and Scales. International Journal of Culture and Modernity, 11, 16-24.
6. Болтабоева, У. (2021). Булажак актёрларни тарбиялашда педагогик ёндашувлар. Oriental Art and Culture, 2(3), 88-98.
7. Boltaboeva, U., & Xalilov, Y. (2021). Teatr san'atining o 'ziga xos xususiyatlari. Oriental Art and Culture, 2(3), 40-48.
8. Boltaboyeva, U., & Yu, K. (2021). The director's work on monologue and mise-en-scenes. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(10), 71-77.
9. Датамова, Ё., & Болтабоева, У. (2019). Нутк техникасини такомиллаштиришда халк огзаки ижодидан фойдаланиш усуллари. Oriental Art and Culture, (IV (1)), 50-52.
10. Болтабоева, У., & Дехконов, Р. (2021). Даётийлик ва хакконийлик драматик асар, режиссура, актёрлик махорати асоси. Oriental art and culture, 2(3), 134-141.
11. Болтабоева, У. (2020). КУТИРЧОК ТЕАТРИ ГУРУДЛАРИДА САДНАВИЙ НУТКНИНГ АДАМИЯТИ. Oriental Art and Culture, 1(5), 85-92.
12. Болтабоева, У. (2021). МУСИКАЛИ ДРАМА ТЕАТРЛАРИНИНГ РИВОЖЛАНИШИДА ТАРИХИЙ АСАРЛАРНИНГ РОЛИ. Orienta1 Art and Culture, (6).
13. Эргашев, К., & Болтабоева, У. (2021). УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ЁШЛАР НИГОДИДА. Oriental Art and Culture, (6).
14. Усмонов, Ш. Ю. (2021). РЕЖИССЁРНИНГ РАССОМ БИЛАН ИШЛАШИ. Oriental Art and Culture, (6).
15. Usmonov, S., & Talaboyev, A. (2021). Work of the director with an artist. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 24072410.
16. Abdunazarov, Z. (2021). Features of Theatrical Art. International Journal of Culture and Modernity, 11, 1-7.
17. Abdunazarov, Z. (2021). Hamza hakimzoda niyoziy dramaturgiyasi. Oriental Art and Culture, 2(3), 170-178.
18. Абдуназаров, З. (2021). ИЖОДИЙ СИНТЕЗ ЖАРАЁНЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА РЕЖИССЁРНИНГ РОЛИ. Oriental Art and Culture, (6).
19. Boltaboeva, U., Abdunazarov, Z., & Usmonov, S. (2021). The balance of language and speech in the Uzbek theater. ASIAN JOURNAL OF MULTIDIMENSIONAL RESEARCH, 10(4), 788-792.
20. Tursunova, G. (2021). Russian Music in the First Half of the XIX Century, A Look at the Cultur e. International Journal of Culture and Modernity, 11, 76-82.
21. Boltaboeva, U., Andunazarov, Z., & Tursunova, G. (2020). Importance of tongue twisters and proverbs in overcoming speech defects. Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 12(2), 2902-2905.
22. Tursunova, G., & Karimov, B. (2020). Factors that should be considered in musical theater actors education. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(11), 57-61.
23. Tursunova, G. (2021). BALET RAQS SAN'ATINING O'RNI VA TARIXIY TARAQQIYOTI. Oriental Art and Culture, (6).
24. Akbarova, M., Tursunova, G., & Abdunazarov, Z. (2020). Pedagogical aproaches to the formation of musical literacy of students in the sytem of Higher Education. European Journal of Arts, (1), 125-128.
25. Talaboev, A., Akbarov, T., & Haydarov, A. The European Journal of Arts, Issue 1/2020.
26. Haydarov, A. (2021). A LOOK AT RUSSIAN MUSICAL CULTURE IN THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(11), 24-31.
27. Haydarov, A. (2019). AKTYORLIK SAN'ATIDA VOKALNING O 'RNI. HffrepHayKa, (19-4), 55-56.
28. Haydarov, A. (2020). QOSHIQLAR ORQALI O'QUVCHILARDA VATANPARVARLIK TUYGUSINI SHAKLLANTIRISH. Oriental Art and Culture, (IV).
29. Haydarov, A. (2021). The role of Uzbek folklore in the aesthetic development of youth. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(3), 1973-1977.
30. Akbarov, T. (2020). Vocal performance role in performing art. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 10(11), 77-80.
31. Dadaboev, Y., & Dehqonov, R. Hordo Structures in Central Asian Architecture.
32. Eo.Ta6oeBa, Y., & ^xkohob, p. (2021). X,aeTHH.HK Ba x,aKKOHHH.HK gpaMaraK acap, pe^ccypa, aKTep.HK Maxppara acocn. Oriental art and culture, 2(3), 134-141.
33. ^exKOHOB, P. (2020). COF.TOM AB^OA^APHH fflAKn.TAHTHPHffl^A XA^K YHKHHAPH BA AHLAHA-TAPKHKHr TYTrAH YPHH. Oriental Art and Culture, (V).
34. Madaliyev, A. (2021). Dramaturgy of Traditional Uzbek Puppet Theater. European Journal of Life Safety and Stability (2660-9630), 11, 37-43.
35. MaganneB, A. (2021). HOAAB.TAT K^FHPTOK TEATP-TAPH^A AKTEP.THK CAHLATH MACA.TA.nAPH. Oriental Art and Culture, (7), 37-48.
36. MaganneB, A. (2021). KyfhPhok Tearpn aKTepHHHHr nnacraK HMKOHH^raapH. Oriental Art and Culture, (7), 49-57.
37. MaganneB, A. (2021). KyfhPhok Tearpn Tapnxnra Ha3ap. Oriental art and culture, 2(3), 125-133.
38. Umarova, X. (2021). AKTYOR IJODIDA SO'ZLASHUV MUNOSABATLARINING O'RNI. Oriental Art and Culture, (6).
39. YMapoBa, X., & KypSoHOB, M. (2021). KC CTAHHC.TABCKHH TAL-THMOTH^A AKTEPHHHT CA^HABHH TAPBH^CH. Oriental Art and Culture, 2(3), 76-87.
40. HyngarneB, K. (2021). PE^HCCYPA BA AKTEP.THK MA^OPATH OAH.TAPHHH HHABA^OH YKHTHm. Oriental Art and Culture, 2(3), 114-124.
41. Juraeva, M., & Gofurova, B. (2021). FURKAT AND THEATER. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 2(10), 118-124.
42. Fo^ypoBa, B. (2020). AKTEPHHHr HYTKHHH TAKOMH^^AmTHPHm^A HHHOBA^OH TEXHO-nOrHOAPHHHr A^AMH^TH. Oriental Art and Culture, (V).
43. nynaroB, P. (2020). «MHP3O Y.TYFBEK» TPATE^H^CHHHHr ^PATHTHmH TAPHXH. Oriental Art and Culture, (V).
44. O'Taganov, R. J. (2020). TA'LIM USLUBINING ASOSIY AFZALLIKLARI. Oriental Art and Culture, (V).