Жураев Туйчи Норбутаевич,
Карши давлат университети "Информатика укитиш методикаси" кафедраси укитувчиси
УДК: 378
ЖУРАЕВ Т.Н. "АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ" ФАНИНИ УЦИТИШДА ВИРТУАЛ СИНФ ИМКОНИЯТЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ
Маколада ракамли технологиялар фойдаланиб масофали таълим тизимида "ахборот тех-нологиялари" фанини укитиш ва унинг одатдаги дарслардан фарки, самарадорлиги Google Classroom виртуал синфи мисолида курсатиб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: виртуал, масофали таълим, замонавий, интерфаол, бах,олаш, технология, узлаштириш, дарслик, савол, дастур, тест, кроссворд, натижа, мотив, формат, мультимедиа.
ЖУРАЕВ Т.Н. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ВОЗМОЖНОСТЕЙ ВИРТУАЛЬНОГО КЛАССА В ПРЕПОДАВАНИИ ПРЕДМЕТА «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ»
В статье рассматривается эффективность преподавания предмета «Информационные технологии» в системе дистанционного обучения с использованием цифровых технологий и ее отличие от обычных уроков, работы виртуального класса Google Classroom.
Ключевые слова и понятия: виртуальный, дистанционное обучение, современный, интерактивный, оценка, технология, основание, учебник, вопрос, программа, тест, кроссворд, результат, мотив, формат, мультимедиа.
JURAYEV T.N. USE OF VIRTUAL CLASS POSSIBILITY IN TEACHING THE SUBJECT «INFORMATION TECHNOLOGIES»
In the article is discussed the effectiveness of teaching the subject «information technology» in a distance learning system implementing digital technology and its difference from ordinary lessons, the work of the virtual classroom Google Classroom.
Key words and concepts: virtual, distance learning, modern, interactive, assessment, technology, basis, textbook, question, program, test, crossword puzzle, result, motive, format, multimedia.
"АХБОРОТТЕХНОЛОГИЯЛАРИ" ФАНИНИ ДИТИШДА ВИРТУАЛ СИНФ ИМКОНИЯТЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 4 (89)
Кириш. Таълим тизимининг укув жара-ёнини лойих,алаштиришда укитиш мазму-нини, максадини, таълим методлари ва шак-лларини х,амда воситаларини туFри танлаш, талабаларнинг билим, куникма ва малакала-рини бах,олашни аник мезонларини олдиндан ишлаб чикиш, машFулотга ажратилган вакт ичида кузланган натижага эришиш укув жара-ёнининг асосий максади х,исобланади. Педа-гогдан кафолатланган таълим жараёнини таш-кил этиш катта мех,нат ва машаккатни талаб этади, аммо замонавий педагогик ва ахборот коммуникацион технологияларга асосланиб ишлаб чикилган электрон укув материлал-лари фандаги билимларни тингловчига турли усуллар оркали етказиш ва укув жараёнини одатдаги таълим усулига нисбатан самарали ташкил этиш учун хизмат килади.
Мацсад. Гарчи масофали таълим дунёда бир неча йиллардан бери фойдаланишда булсада, бизнинг Республикамизда энди таъ-сис этилмокда. Вах,олангки таълимнинг бу тури иктисодий жих,атдан энг кам харажат талаб этувчи ва талабгорларнинг куплиги билан бошкаларидан ажралиб туради. Ушбу маколада масофавий таълимнинг янгича куриниши х,исобланган виртуал синфдан фой-даланиш методикасини курсатиб беришни максад килганмиз.
Мавзу буйича бошца олимлар илмий асарлари цисцача та^лили. Виртуал синф, ракамли педагогика тушунчалари замонавий таълимда янги булганлиги сабабли, бугунга кадар жуда куплаб олимлар ушбу мавзу юза-сидан илмий изланишлар олиб боришмокда. Хозирда табора камрови кенгайиб бораётган виртуал таълим воситалари, улардан фойда-ланиш усуллари, жах,он тажрибасида ижобий натижа сифатида эътироф этилган. Мавзуга доир х,озирги кунга кадар Алиса Либби Миллер, Шампа Ифтах,ар, Саид Аль-Маруф, Кейз Хеггарт, Ольга В. Бондаренко, Изван Низал Мох,д Шах,аранеэ, Михаев Джан каби куплаб дунё олимларининг илмий изланишларини алох,ида эътироф этиш мумкин.
Изван Низал Мохд Шах,аранеэнинг "Google Classroomни укитиш ва урганиш воси-таси сифатида фойдаланиш" номли илмий маколаси тизимнинг кулайликлари, демо-график жой ва вакт танламаслиги х,акида фикрлар мисоллар билан амалий ишланма
сифатида такдим этилган. Тадкикотда виртуал синфни яратиш, укув ахборотлар билан тулдириш, укувчиларни жалб килиш усуллари мисоллар ёрдамида курсатиб берилган1.
Сидней Технология Университети тадкикотчиси Кейз Хеггарт уз илмий ишла-рида виртуал синфни машFулот турига караб яратиш усуллари ва ундан фойдаланишда билим самарадорлигини оширишни бир неча тах,лиллар мисолида курсатиб берган. Унинг фикрича мобил таълим учун виртуал синф яратиш ва ундан фойдаланиш укитувчи ва укувчини одатдаги дарсдан кура мулокат жараёнини аудиторияга нисбатан анча эркин-лаштиришини Google Classroom иловаси мисолида содда ва аник тасвирлаган2.
Мацоланинг илмий мо^ияти. Google Classroom платформаси - бу Google компани-ясининг махсус масофали таълим учун ташкил этилган хизматлардан бири булиб, ундан х,ар кандай интернет фойдаланувчиси укув жараёнини кенг аудиторияда ташкил этиши ва энг мух,ими бу ишларни тизимда бепул амалга ошириши мумкин. Бу хизмат компания томонидан фойдаланувчиларга 2014 йилда таклиф этилган ва х,озирги кунда оммалашиб бормокда. Google ушбу масофали таълим хиз-матини уз мобиль иловаси оркали х,ам таклиф этади. Мобиль илова жуда содда интерфейсга эга булиб асосан смартфон ва планшетлар учун фойдаланишга мулжалланган. Бу эса х,озирги кунда ривожланиб бораётган мобиль таълим учун х,ам самарали веб укув воситаси булиб хизмат килади.
Тадкикотнинг объекти: Google Classroom таълим жараёнини ташкил этишда фойдаланувчиларга куйидаги имкониятлардан фойда-ланишни такдим этади:
• таълим курсларини яратиш (укитувчи учун);
• талабаларни курсга жалб этиш (таклиф этиш);
1 Mohd Shaharanee IN et al. The use of Google Classroom as a tool for teaching and learning // Journal of Telecommunications, Electronics and Computing. - 2016. -T. 8. - No. 10. - S. 5-8.
2 Heggart K.R., Yu. J. Getting the most out of the Google classroom: the pedagogical basis for university teachers // Australian Journal of Teacher Education. - 2018. - T. 43. -No. 3. - S. 9.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 4 (89)
56 ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ
1-расм. Виртуал синф интерфейси.
= Go gle Класс +
Ахбороттехнологиялари :
%
13 учащихся
• Tana6anapra KepaKnu yKyB MaTepuan-napuHU 6epum Tonmupu^^apHu TaKnu^ K,umuw (Ta^flMMOT, uHTep^ao^ TecT, ceMurnap, Be6umap, BugeoTecT);
• Tana6anapHUHr Ba3u^a^apuHu 6axOnam Ba ynapHurnr puBOxnaHum AapaxacuHU Taxnun Kumum;
• Tana6anap 6u^aH MynOKOT (^opyM)Hu TamKun этмm;
• Kypcra xan6 этu^гaн^apнuнг TyTraH ypHuHu 6enn!mam (TUHMOBMU, yKUTyBmu)1.
Bui3 ym6y MaKO-naga TagK^KOT y^yH K,apmu gaBnaT yHUBepcuTeTU xOpuxutf Tun-nap MyHanumuga TatnuiM OnyB^u Tana6anapra "AX6OPOT TexHO-Oruanapu" ^aHUHU yKUTum Ba 6unuM caMapagOpnuruHu Omupumga BupTyan cuh$ uMKOHuflTnapuflaH ^OMganaHum xapa-
eHUHU Kypu6 4uKaMu3. TagK^KOTga xOpuxutf
Tun Ba afla6ueTu MyHanumu 019-122 rypyx Tana-6anapuHUHr (12 Ha^ap) "Ax6OpOT TexHOnO-nuflnapu" $aHU y^yH TamKun этunгaн BupTyan cuiH^HUHr Ty3unumu, 6U-UMHU 6axOnam ycyn-napu Ba TUHMOBm/inapHUHr y3namTupum gapa-xacuHUHr caMapagOpnuruHu Omupumu MUCO--nap OpKanu KypcaTu6 6epunaflu.
Tafl^M^OTfla ^y.n.naHM.nraH ycy.n.nap. On urn TatnuMga BupTyan CUH^HU TamKurn этмm Ba yHgaH ^OMganaHum acOcaH Ky^ugaru MyaMMO-napHu KucMaH 6apTapa$ этмm,цa KyMaKnamagu;
- Tana6aHuHr MycTaKun TatnuiM cOaTna-puHU nyxTa y3namTupumu;
- TatnuiM Onumga MacO^a Ba BaKT ^erapa-napu 6ynMacnuru;
- Tana6a y^yH MacO^anu TatnuiM OgaTga-rugaH Kypa Ku3uKapnunuru;
1 Iftahar S. Google classroom: what works and how // Journal of Education and Social Sciences. - 2016. - T. 3. -No. 1. - S. 12-18.
- BupTyan cuH^gaH ^OMganaHum y^yH anOxuga mo6U- unOBaHuiHr MaBxygnuru2.
By xapaeHHu aManra Omupum y^yH Tana6a-napga 3aMOHaButf ax6OpOT TexHOnOnuflnapu-gaH (cMapT^OH, nnaHmeT) 6OmnaHFum TymyH^a-napHu 6unumu Ba UHTepHeTra ynaHum UMKOHU-flTU MaBxyg 6ynumu eTapnu.
KypcHu TawKun этмm 6OcKu4napu KyMuflaru^a:
1. Google KugupyB TU3UMUAa (MaHa 6y Be6 MaH3unfla - https://google.uz) pyMxaTgaH yTum.
2. OOMganaHyB^u 6pay3epgaH https:// classroom.google.com UHTepHeT MaH3unHu umra Tymupum eKu MO6urnb KypunManapu y^yH play marketgaH "Google Classroom" urnOBacuHU WKna6 Onum.
3. BupTyan cuH^ga ^aHgaru MaB3ynapHu MOgynb 6ytfuma maKnnaHTupum, fltHU Mat-nyMOTnapHu KupuTu6 ^uK^m. ByHga Google tubumu xap 6up ^OMflanaHyB^u y^yH MamFynOT MaTepuannapuHu caKnamga 3aMOHaBuM 6ynyT TexHOnOruflcuflaH 15 r6 BupTyan xOTUipaHU 6enyn TaKguM этaAU (https://drive.google.com/ drive). flpaTunraH MacO^anu gapc MamFynOT MaTepunnapu aBTOMaTuK Tap3ga google diskga caKnaHu6 6Opunaflu (1-pacM).
4. OaHgaru MaB3ynap 6yMu4a 6unuMHu 6axOnam y^yH TecT TOnmupuKnapuHu TaMepnam Ba Tu3uMra KupuTu6 ^uK^m (2-pacM).
5. TamKun этunгaн Kypcra ^OMganaHyB-^unapHu at3O Kunum. ByHga ^OMflanaHyB^u ukku ycynga Kypc TuHrnOB^unapuHu BupTyan cuH^ra xan6 этumu MyMKuH. BupuH^u ycynga TuHrnOB^uHuHr aKKayHTUHU 6unum OpKanu
2 Al-Maroof RAS, Al-Emran M. Students Accepting the Google Classroom: A Preliminary Study Using the PLS-SEM Approach // International Journal of New Learning Technologies (iJET). - 2018. - T. 13. - No. 06. - S. 112-123.
3AM0HABMM TAMMM / COBPEMEHHOE 0EPA30BAHME 2020, 4 (89)
ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ
\
57
2-расм. Курснинг бош ойнаси.
3-расм. Тизимда бир танловли тест.
Бошк,а ЬМЭ тизимларга Караганда энг куп к,ушимча плагин ва модуллари мавжуд булган дастурий мажмуа
(•) М0СЮ1_Е
О ЭСОНМ О УЕЫКА
О ™
4-расм. Куп жавобли тест.
балл.
уни курс фойдаланувчилари сафига кушиш булса, иккинчи усулда тизим томонидан х,ар бир курс номига такдим этиладиган махсус код оркали аъзо килиш мумкин булади. Бунда курс укитувчиси кодни тингловчиларга ижти-моий тармоклар оркали эълон килиши х,ам мумкин.
Натижалар ва амалий мисоллар.
Маколада виртуал синфда курсни ташкил этишнинг барча боскичларини тула ёри-тиб беришни зарурати йук. Биз куриб чиккан курсни ташкил этиш боскичларида, фандаги
мавзулар буйича билимни бах,олаш муам-моли боскич булиб, х,озирги кунда масо-фали таълимда билимини интерфаол назо-рат килиш, ташхислашни такомиллаштириш буйича илмий изланишлар олиб борилмокда. Шу сабабли виртуал синфда билимни интерфаол назорат килиш усулларига батавсилрок тухталамиз.
Тизимнинг укитиш жараёнида билимни бах,олаш асосан тест, савол-жавоб ва видеобах,олаш тарзида ташкил этилади. Билимни тестлаш жараёни тизимда moodle,
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 4 (89)
5-расм. Саралаш тести.
Интернет тезлигини энг кичигини топинг
1. килобит/секунд
2. мегобит/секунд
3. гегобит/секунд
1 балл.
6-расм. К,иск,ача эссе.
chamila тизимлари каби куп эмас, аммо бепул, ихчамлиги, соддалиги ва энг асосийси алох,ида сервер талаб килмаслиги сабабли оммавийла-шиб кетмокда[3]. Бу боскичда укитувчи бери-ладиган курсга мос равишда топшириклар тузиб тизимга юклаши мумкин булади.
Барча масофали таълим тизимларида интерфаол тестлаш жараёни каби Google Classroom да х,ам бах,олаш турлари тавсия эти-лади.
Биринчи усул бу саволдаги жавоблар вари-антининг битталиги х,исобланади (3-расм).
Иккинчи усулда тизимда тестлаш жараё-нида саволдаги жавоблар вариантининг икки ва ундан ортик эканлиги билимни бах,олашда либерал ёндашувни шакллантиришга хизмат килади. Ахборот технологиялари сох,асида билимни бах,олашнинг бундай тури зарур булиб, бу фикрни сох,адаги билимни текши-ришда тайёрланадиган тестларда жавоб учун маълумотларнинг куплиги билан изох,лаш мумкин. Бу укитувчига битта савол ва унга бериладиган жавоблар оркали укувчининг
мавзу юзасидан билим даражасини тулик билиш имкониятини яратади (4-расм).
Учинчи усулда тестда билимни бах,олашнинг анаънавий тури каби булиб укувчининг мантикий фикрлаши ва мустакил фикрлаш кобилиятини шакллантиради (5-расм).
Туртинчи усулда талаба билимини бах,олашда унинг фикрлаши, дунёкарашидан ташкари тил билиш ва матнни киритишда имловий билим даражасини х,ам бах,олаш мумкин. Google Class хизматида х,ам билимни бах,олашнинг анаънавий шакли мавжуд булиб талаба берилган саволга матн кири-тиш оркали уз жавобини киритиши талаб эти-лади. Тингловчининг мавзу х,акидаги кискача фикри (эссе) шаклида ифодаланиши мумкин булади. Бунда талабалар бир-бирларида кучирмасликлари учун кайси аккаунтлар-нинг маълумотлари бир хил эканлигини тек-ширади, лекин бах,олаш укитувчи томонидан матн укилгач амалга оширилади (6-расм).
Бешинчи усул - турсимон куринишдаги билимни синовчи тест туридан фойда-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 4 (89)
7-расм. Турсимон тест.
НТМ1_да тегларнинг вазифасини ва турини топинг
Матнни к;али... Жуфттег Са^ифа тана... Жадвал
Той; тег
Баллы
<Ь>
<tr>
<Body>
<table>
<font>
□ □ □
□ □ □ т
□ □ □
□ □ в □
□ □ □ □ в
8-расм. Куп жавобли тест.
9-расм. Узлаштириш.
ланиш имконияти укитувчи учун талаба-нинг билимини бах,олашнинг энг мурак-каб тури х,исобланади. Бунда талаба берил-ган саволнинг жавоблари кайси устунларга мос келишини туFри белгилаши керак булади. Бу синов талаба учун олинган билимни мустах,камлашда ва узининг устида мустакил ишлашида мотивация уЙFOтади (7-расм).
Олтинчи усулда талаба учун берилади-ган топширик амалий тарзда бажарилиб, ишланмани компьютер дастурда тайёрлаши
ва интернет оркали жунатиши керак булади. Талаба тасвирда келтирилган топширик мате-риалини тайёрлаш жараёнида видео файл-лар тайёрлаш, дастур ёрдамида видеотах,рир ишларини амалга ошириш, файл устида бажа-риладиган конвертлаш ишлари, файлни жунатиш каби амалий куникмаларга эга булади (8-расм).
Тадкикот ишлари жараёнида ахборот тех-нологиялари фанидан Google Classroom тизими ёрдамида яратилган 10-соатлик вир-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 4 (89)
Tyan cuh$ KypcuHUHr Taxpii6a-cMHoB umnapu xopuxutf tim. Ba afla6ueTU MyHanumu 019-122 rypyx,Humr 12 Ha^ap Ta.na6a.napM 6urnaH aManra omuiping! Taxpu6a-cuHOB xapaeHM,ga yKyB MamfynoTnapu ayAMTopuflflanu Ka6ii 6y.Macaga Tana6anapHMHr MamFynoTra KaTHamumu Ba k,m3mk,mwm ogaTgaru MamFynoT.apra Hiic6a-TaH xyga axmM HaTiixanapHM KypcaTii6 6epgu. Cmhob HaTuxanapura Kypa TamKiin этunгaн Maco^anu Kypcga 6epunraH TonmupuK.apHM y3.amTupum flapaxacu MamFynoTra KaTHamraH Tana6anapra Hiic6aTaH 75 $om3hm TamKiin эт,цм (9-pacM).
By KypcaTKi/mnap ^Kopuga KypcaTii6 yTM.raH TecT ciHoBnapi Ba aManutf TonmipiKnap HaTii-xacu,ga KaMg этllm,цм. rypy^gaH 3 Ha^apu TonmipiKnapHi atno gapaxaga 6axapii6 100 ^ou3.uk, 1 Ha^ap 96%, 1 Ha^ap 88%, 1 Ha^ap 84%, 1 Ha^ap 77%, 2 Ha^ap 76%, 1 Ha^ap 74%, 1 Ha^ap 65%, 1 Ha^ap 64%, HaTixanapHi KaMg этмm,цм. By 6ax,onam TatniiM TUBUMMfla ypTa^a y3namTipum gapaxaciflaH Kypa axmiipoK Ba 6umuiMra KyMinraH 6ax,onap oga^am 6ax,onam
TM3MMura KaparaHga nu6epannuK HyKTaii Ha3ap-gaH Tana6 Aapaxacuflaflup.
Xynoca ci^aTiga myHii TatKiugnam KepaKKi TatniM TM3MMMfla x,aM BipTyan cmh^hm Kynnam y^yH 3apyp 6ynafluraH yKyB MaTepiannapHi TaMepnam, MaBxygnapiHi TaKoMunnamTupum x,o3upnu KyH TatniM TiiBUMUHUHr Tana6uflup. Maco^anu TatniMga BipTyan cuh$ mmkohhm-flTnapiflaH ^oMflanaHu6 Tana6anapHiHr yKyB WKnaMacuflaru ^aHnapHiirnr Maco^aBiM Kypcna-piiHM apaTum Ba KeHr xopiiM этмm Tana6anap-HiHr y3napi ycTiga Myosin umnamnapufla axmu caMapa 6epagu.
HoMyTaxaccic ^aHnapHiu yKyB fOKnaMacu-garu hommhm "Maco^aBiitf TamKiin этм.пa,цмгaн Kypcnap" homm 6inaH y3rapTipum BaKTii Ken-raHnuruHi rno6annamyB xapaeHiga xax,oH Taxpi6aci KypcaTi6 Typu6flM.
BipTyan TatniM TUBUMnapuHM x,e^ 6ynMaraHga cuhob TapiKaciga oniiM TatniiM-HiHr HoMyTaxaccic ^aHnapu y^yH xopiiM этмm no3iM.
Afla6weT^ap pyuxaTM:
1. Iftahar S. Google classroom: what works and how // Journal of Education and Social Sciences. - 2016. - T. 3. - No. 1. - S. 12-18.
2. Al-Maroof RAS, Al-Emran M. Students Accepting the Google Classroom: A Preliminary Study Using the PLS-SEM Approach // International Journal of New Learning Technologies (iJET). - 2018. - T. 13. - No. 06. - S. 112-123.
3. Ventayen RJM et al. Usability assessment google classroom: the basis for adapting the gsuite e-learning platform // Asia-Pacific Journal of Education, Art and Science. - 2018. - T. 5. - No. 1. - S. 47-51.
4. Heggart K.R., Yu. J. Getting the most out of the Google classroom: the pedagogical basis for university teachers // Australian Journal of Teacher Education. - 2018. - T. 43. -No. 3. - S. 9.
5. Mohd Shaharanee IN et al. The use of Google Classroom as a tool for teaching and learning // Journal of Telecommunications, Electronics and Computing. - 2016. - T. 8. - No. 10. - S. 5-8.
3AMOHABMM TAMMM / COBPEMEHHOE OEPA3OBAHME 2020, 4 (89)