Научная статья на тему 'Ўқувчиларнинг билимини назорат қилишда тармоқ технологиясидан фойдаланиш'

Ўқувчиларнинг билимини назорат қилишда тармоқ технологиясидан фойдаланиш Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
1230
246
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
оғзаки тест / блиц-сўров / онлайн синов / антиплаер / портфель / эркин ва очиқ кодли дастурий таъминот / «Moodle» тизими / тест шакллари / педагогик технологиялар ва ахборот технологиялари / устный тест / блиц-опрос / онлайн-тест / антиплеер / портфолио / бесплатное программное обеспечение с открытым исходным кодом / система “Moodle” / формы тестирования / педагогические технологии и информационные технологии

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Юлдошев Иcмоил Абриевич

Мақолада ўқувчилар билимини назорат қилишнинг шакл ва усуллари, жумладан тармоқ технологиясидан фойдаланиш методикаси тавсифланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СЕТЕВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В КОНТРОЛЕ ЗНАНИЙ УЧЕНИКОВ

В статье описаны формы и методы управления знаниями учащихся, в том числе методология использования сетевых технологий.

Текст научной работы на тему «Ўқувчиларнинг билимини назорат қилишда тармоқ технологиясидан фойдаланиш»

Юлдошев Исмоил Абриевич,

К,арши давлат университети "Амалий математика ва информатика" кафедраси катта укитувчиси

У^УВЧИЛАРНИНГ БИЛИМИНИ НАЗОРАТ К.ИЛИШДА ТАРМОК ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ

ЮЛДОШЕВ И.А. УЦУВЧИЛАРНИНГ БИЛИМИНИ НАЗОРАТ ЦИЛИШДА ТАРМОЦ ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ

Маколада укувчилар билимини назорат килишнинг шакл ва усуллари, жумладан тармок технологиясидан фойдаланиш методикаси тавсифланган.

Таянч суз ва тушунчалар: оFзаки тест, блиц-суров, онлайн синов, антиплаер, портфель, эркин ва очик кодли дастурий таъминот, «Moodle» тизими, тест шакллари, педагогик техноло-гиялар ва ахборот технологиялари.

ЮЛДОШЕВ И.А. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СЕТЕВЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В КОНТРОЛЕ ЗНАНИЙ УЧЕНИКОВ

В статье описаны формы и методы управления знаниями учащихся, в том числе методология использования сетевых технологий.

Ключевые слова и понятия: устный тест, блиц-опрос, онлайн-тест, антиплеер, портфолио, бесплатное программное обеспечение с открытым исходным кодом, система "Moodle", формы тестирования, педагогические технологии и информационные технологии.

YULDOSHEV I.A. THE NETWORK TECHNOLOGIES IMPLEMENTATION IN THE STUDENTS' KNOWLEDGE CONTROL

The article describes the forms and methods of controlling students' knowledge, including the methodology of network technology implementation.

Keywords: oral test, blitz survey, online test, antiplayer, portfolio, free and open source software, «Moodle» system, testing formats, pedagogical technology and information technology.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

Хорижлик ёшлар ва илмий жамоатчилик билан узаро таж-риба алмашиш, улар билан тенг мулоцот цилиб боришда хорижий тилларнинг ва ахборот технологияларининг урнини цеч нарса билан алмаштириб булмайди. Бундай мацсадларга эришиш учун уцув жараёнида замонавий педаго-гик ва ахборот технологияларнинг интеграциясидан сама-рали фойдаланиш зарурияти ту*илмоцда.

Бу борада Узбекистон Республикаси Пре-зидентининг 2018 йил 25 январдаги «Уму-мий урта, урта махсус ва касб-хунар таълими тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5313-сон фар-монида "...замонавий ахборот-коммуникация технологияларини татбик килган холда ишлаш буйича амалий куникмаларга эга булган ва камида иккита хорижий тилни биладиган малакали кадрларни тайёрлаш"1 масаласи кутарилган. Шу муносабат билан умумий урта ва урта махсус касб-хунар таълим муассасаларида олиб борилаёт-ган ислохотлар замирида таълим сифатини ошириш, укувчиларни замонавий ахборот-коммуникация воситаларидан унумли фой-даланиши, тармок технологиясидан керакли укув ашёларни урганиши ва билимларини ошириш кераклиги назарда тутилган.

Укувчиларнинг билимлари, кобилиятлари ва куникмаларини назорат килиш укув жара-ёнининг мухим кисмидир. Назоратнинг максади укувчилар томонидан укув ашёларни узлаштиришнинг сифатини аниклаш, уз билимлари ва куникмаларини ташхислаш ва тузатиш, шунингдек, укитиш ишларига масъ-улиятини оширишдан иборат. Укувчиларнинг билимларини назорат килиш укув жараё-нини такомиллаштириш учун катта имкони-ятлар очади, чунки укувчиларнинг кучли ва билимга эга булишлари учун курашишнинг самарали воситаси сифатида уларни фаолрок урганиш, уларнинг индивидуал хусусиятла-рини очиш имкониятини беради2.

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 25 январдаги "Умумий урта, урта махсус ва касб-хунар таълими тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5313-сон фармони.

2 Ларина Л.В. Компьютерные системы тестирования знаний студентов на различных этапах оценки успеваемости. / "Омский научный вестник", 2013.

Укувчилар билимини бахолашнинг замонавий, шаффоф ва адолатли усуларидан фойдаланиш уларнинг муайян фан буйича узлаштиришига таъсир курсатади. Жумла-дан, "Информатика ва ахборот технология-лари" фани хар кандай бошка фанлар каби, укувчиларни назарий билим ва амалий куникмаларини назоратдан утказиш оркали билимини бахолаш мумкин. Укувчиларнинг назарий билимларини синаб куришнинг анъ-анавий усуллари сифатида:

- оFзаки сураш, ёзма ишни текшириш ва тестдан фойдаланиш мумкин;

- амалий билим куникмаларни бахолаш учун амалий машFулотлардан фойдаланиш кифоя.

"Информатика ва ахборот техноло-гиялари" фани дарсларида тез-тез ёзма, мусобакалаш лойихалари, дидактик уйинлар каби ноанъанавий назорат шакллари кулланилади.

Якуний назорат укувчиларнинг назарий билимларини акс эттирадиган ва турли дастурий махсулотлар билан ишлашда амалий куникмалар даражасини акс эттирувчи лойихага хизмат килиши мумкин3.

Укувчилар билимини бахолашнинг шакл ва усуллари 1-жадвалда берилган булиб, тадкикотчи Е.М.Борисованинг илмий-тадкикот ишларида4 келтирилган.

Мавжуд компьютер синфлари - укувчилар билимини назорат килиш дифференциаллаш ва якка бахолаш имконини беради. Бахолаш натижаларини билишда бахолашнинг

3 1лир://хп--йаЬЬпскЬтс19^.хп--р1а^ Формы контроля знаний учащихся по информатике

4 Борисова Е.М. Мониторинг знаний учащихся по информатике как один из способов повышения качества обучения. - https://solncesvet.ru/мониторинг-знаний-учащихся-по-информ/ (Электрон ресурс. 2018 йил 10 августда мурожаат этилган)

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

1-жадвал. Укувчилар билимини бах,олашнинг шакл ва усуллари

Бахолаш шакллари Техник воситасиз бахолаш шакллари Аралаш шакллари Техник восита ёрдамида бахолаш шакллари

Анъанавий усуллар - оFзаки интервью; - оFзаки мустакил иш; - такдимот; - оFзаки тест; - блиц-суров; - диктант; - мустакил иш; - назорат иши; - синов; - тест; - имтихон; - олимпиада; - амалий иш; - лаборатория иши;

Ноанъанавий усуллар - тадк,ик,от иши; - ижодий иш; - реферат; - конкурс; - конференция; - аукцион; - кроссвордлар; - бошкотирмалар; - ребуслар; - викториналар; - онлайн тест; - антиплагиат; - портфолио;

куйидаги икки шакли «техник восита ёрдамида» ва «техник воситасиз» фойдаланилади.

Анъанавий усуллар ёрдамида

укувчиларнинг оFзаки суров, уй вазифа-лари, мустакил ва назорат ишларини бажа-риш ишлари амалиётда кенг таркалган. Ком-пьютердан фойдаланиш укувчиларнинг фао-лияти устидан назоратни сифат жихатидан узгартириш имконини беради, шунингдек, укув жараёнини бошкаришнинг мослашув-чанлигини таъминлайди. Компьютер барча жавобларни тахлил этиш имконини беради ва куп холларда укувчилар йул куйган хато-ларини туFрилай олмасдан, балки у келти-риб чикарадиган сабабни бартараф этишда ёрдам берадиган омилларини аниклайди.

Хозирги кунда купгина таълим муасса-салари укув жараёнининг самарадорли-гини ошириш ва укувчиларнинг билимла-рини бахолаш учун турли воситалардан кенг фойдаланмокда. Укувчилар билимини аниклаш учун бир неча хил назорат шак-ллари мавжуд. Вилимни назорат килишнинг энг оммалашган шакли - укувчиларни тала-бларга мувофик холда бахолаш талабларнинг хар хиллигини камайтириш ва укитувчининг самарадорлигини оширишга имкон беради.

Анъанавий назорат шакллари етарли даражада тез эмас ва уларни амалга ошириш учун анча вакт сарфланади, шунинг учун билимларнинг янги турларини синаш зару-рати мавжуд.

Компьютерда тест килиш укувчиларнинг билимларини аниклашнинг анъанавий усул-ларини алмаштирмайди, балки уларни тулдиради, сарфлаш вактини сезиларли даражада кискартириш, илмий ютуклар буйича маълумотлар базаларини тузишга имкон беради, тестдан сунг натижаларни олишга имкон беради.

Тест шаклида билимларни текшириш укувчилар билим даражасини бах,олаш объективлигини оширишдан иборат. Агар гурухдаги укувчиларнинг билимларини синовдан утказиш курсга мувофик утказилса, уни урганишнинг туликлиги хам бутун гурух учун хам, хар бир укувчи учун хам алохида аникланади. Компьютерда ишлашдан сунг тест натижалари укувчиларнинг билим даражаси ва умуман олганда укувчилар гурухининг киёсий хусусиятларини аниклаш учун мос булган стандарт статистик курсаткичлар туплами шаклида такдим этил-ган. Тест синовларни шакллантиришда фой-даланиладиган методологик вазифалар асо-сида куйидаги асосий тоифаларга муро-жаат килиш мумкин. ТуFри жавобни танлаш, очик шаклни урнатиш, ёзишмалар бериш, туFри кетма-кетликни белгилаш ва синчков-лик билан кидиришни талаб киладиган вази-фаларни белгилаш ёки содир этилган хато-ликларни аниклайдиган вазифаларни танлаш билан ахборот табиатининг вазифаларидан фойдаланиш тавсия этилади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

Шундай килиб, таълим муассасаси "Информатика ва ахборот технологиялари" фанидан укувчиларнинг билимларини синаб куриш учун тармок технологиясидан фойда-ланиш методикасини ишлаб чикишдан ибо-рат.

Тармок технологияси -хисоблаш тармоFини етарли даражада ташкил этиш учун стандарт баённомалар ва техник-дастурий воситалар (масалан, тармок адап-тери, драйвер, кабель ва разъёмлар)нинг мослашган тупламидир. Тармок технологи-ясининг махсус коммуникацион ускуналари кабеллар, концентраторлар, йуналтиргичлар, куприклар, шлюзлар ва трансиверлар асо-сида укувчилар компьютерларда ахборотни узатиш ва кабул килиш амалларини бажари-шади.

"Информатика ва ахборот технологиялари" фанидан таълим беришда фан укитувчилари укув хонада техник курилмаларни уз урнида куллай олиши укувчиларга топширикларни беришда мавжуд тармок технологияси имко-ниятларидан фойдалана олиш таълим сифа-тига уз таъсирини курсатади. Тармок технологияси асосида ишлайдиган компьютер синфларида куйидаги тармок хизматла-ридан фойдаланиб, укув жараёнини ташкил этиш мумкин. Буларга файл-сервер, прокси-сервер, бошкарув хизматлари ва бошкаларни келтириш мумкин.

Тармок хизматларидан фойдаланиб файл-серверли тармокнинг укув жараё-нида бир катор имкониятлари мавжуд булиб, укувчилар мижоз компьютерлар оркали ажратилган сервердаги маълумотлар базаси-дан фойдаланиши мумкин. Укитувчи сервер компьютердан тармок дастурий таъминоти оркали мижоз компьютер билан алокани урнатиш имкониятларидан фойдаланади.

Укитувчи (Бош компьютер) укувчиларга локал тармок оркали мавзуга тегишли маъ-лумотларни сервердан олишни айтади. Бунда укитувчи бош компьютерда жой-лашган булса, у холда укитувчи ком-пьютери шу хонада асосий шлюз манзи-лига эга булади. Масалан, 192.168.0.1 TCP/ IP (Transmission Control Protokol/Internet Protokol) булади.

1-уцувчи (1-мижоз компьютер) узи

жойлашган компьютер ёрдамида Windows ОТнинг «Тармок доираси» (Сетевое окружение) ёки «Пуск» менюсининг «Выполнить» бандига кириб, манзил (Адрес) каторига куйидаги \\192.168.0.1 TCP/IP манзилини киритади. Шунда экранда рухсат этилган махсус папка намоён булади. Ундан фойдала-ниб укувчи мавзуга оид маълумотлар билан ишлайди.

2-уцувчи (2-мижоз компьютер) хам асо-сий шлюз хисобланган компьютер ёки ёнида жойлашган компьютер (1-мижоз компьютерна мурожаат этиб, укитувчи томонидан берилган маълумотларни олиши мумкин.

Дарс давомида локал тармок оркали колган бошка укувчилар хам TCP/IP ман-зили оркали маълумотларни олиб фойдала-надилар. Шунингдек, локал тармок оркали укувчиларни назорат килиш, укувчиларга якка тартибда топширикларни бериш, тармок оркали маълумот алмашиш имкониятларини хам бажариш мумкин.

Тармок технологияси асосида «Информатика ва ахборот технологиялари» фанини укитиш ва билимини назорат килишда эркин ва очик кодли яратилган дастурий таъми-нотлардан хам фойдаланилади. Эркин ва очик кодли дастурий таъминот (LMS) тар-кибига кирувчи "Moodle" тизими асосида укувчиларни топширик ва тест синови оркали бахолаш хизмати мавжуд.

Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment - Объек-тга йуналтирилган модулли динамик укитиш мухити) web- мухитда укитиш ва онлайн режимдаги дарсларни ташкил килувчи кучли педагогик дастурий мажмуа хисобланади. "Moodle" электрон курсларни бошкариш тизимининг асосчиси ва ишлаб чикарувчиси Мартин Дугиамас булиб, 1999 йилдан бери тизимни ривожлантириш буйича бир катор лойихаларни амалга оширган. Тизимнинг 1.0 версияси 2002 йил 20 августда ишлаб чикилган. Бугунги кунда тизимнинг 3.1 версияси кенг таркалган1.

Бугунги кунда "Moodle" тизимидан нафакат университетлар, балки коллежлар, мактаблар, нотижорат ташкилотлар ва турли

1 https://docs.moodle.org/archive/ru/История_развития ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

TA^HMMHMHr AXBOPOT-PECYPC TAPKMBM / MН0OРМAЦMOННO-РЕCУРCНAfl COCTAB.HflroW.Afl OBPA3OBAHMA

1-pacM. «Moodle» TM3MMMflam TecT caBO.anapMHM Tauëp.naw maKonapu.

QUESTIONS

2*? Calculated o & Calculated multichoice o Calculated simple

* Drag and drop into text Drag and drop markers

o + 1

Drag and drop onto

o

image

... Embedded answers

(Cloze)

O Essay

O ill Matching

|z Multiple choice

O A Numerical

^ j Random short-answer matching

* Select missing words

D Short answer

O • • To'g'ri/noto'g'ri

BOSHQALAR

O □ Description

^MpMa-napga x,aM $oMga-naHM-nagM. "Moodle" tm3mmm y^yBMu^apHu 6m^mmmhm pMBox-naHTM-pumra ëpgaM 6epaguraH Maxcyc TamKM^n этм^-raH TatnuM ^ao^u^Tu cu^aTuga Kapa-nagM. "Moodle" tm3mmm y^yBMu^ap MycTa^u^ paBumga y3^yKcu3 TatnuM o^numu Ba uxog-Kop^nuruHM puBOx^naHTupuw mmkohmatmhm apaTagu. By TM3MM yKyBMM.nap 6up-6up^apu 6u^aH ë3umMa^ap op^a^u xa6ap a^Mamumu, y^yBMu^apHMHr MycTa^u^ um^namuHu TatMMH-^am, 3aMOHaBMM yKMTum ycy-MapMHM xopuM этмm Ba Typ^u Tat^uM xM3MarnapMHM TaKguM KM^um 6u^aH 6e^ru^aHagu1.

"Moodle" TM3MMuga um^am yMyH $aH yKUTyBMucu Tat^uM MyaccacacuHMHr mmkm TapMOFu - MHTpaHeT op^a^u "Moodle" TM3MMura ypHaTu^raH MaB3y 6yMMMa Tonmupu^napHM co3^awgu.

1-pacMga "Moodle" TM3MMMgaru "MH^opMa-TMKa Ba ax6opoT TexHo.norMa.napM" KypcuHMHr MaBxyg э.neмeнInapм TacBup^naHraH.

1 f0.ngomeB M.A. YKyBMumap Mycia^M^ Tat^MMMHM Tam-km.H 3Tnmga Mo6u.nb TexHo.norMfi.napgaH <£oMga.naHMm // "3aMoHaBHM Tat^MM" xypHa-nu. - TomKeHT, 2017. -№12., -B. 65-70 6.

YKMTyBMM "Moodle" TM3MMMgaru Kac6-x,yHap Ko^ex yKyBMM^apu yMyH "MH^opMa-TMKa Ba AT" ^aHugaH TecT caBo^apuHM Kupu-Tumga Tax.pup.nam 6yMpyFMHM ^ao^^amTupagu. LUyHga oMHagaru MaB3y 6yMuMa KupuTM^raH yKyB pecypc^apu TyFpucuga "Taxpup KM^num" Ba MaB3y oxupuga '3.neMeHT Ba pecypc Kymum" 6ynpyK^apu naMgo 6ynagu (2-pacM).

'3.neMeHT Ba pecypc Kymum" 6yMpyKnapM opKa^u "TecT" э.neмeнтм yKMTyBMM ToMoHugaH Kymu^agu. YKMTyBMM KnaBuaTypa ëpgaMuga TecTra Ky^u^aguraH hom Ba MyKagguMa^apuHM KupuTagu. TecTHMHr gaBpuM BaKTM, 6ax,o.nam Me3oH^apu, caBo^^apHMHr MypaKKa6.nuK gapa-xacu Ba 6omKa yMyMMM co3.noB.napu Kypu6 mmkm6 ca^naHagu. TecT э.neмeнтм x,ocu.n 6y.nraH oMHagaH $ao.n.namTMpu.nagM. flHru x,ocu.n 6y.nraH oMHagaru "TecTHM Tax,pup KM-num" 6yMpyFM 6ocumgaH x,ocu.n 6y.nraH HaB6aTgaru oMHagaru "Add" TyrMacugaH "a new question" 6yMpyFM opKa^u 2-pacMgaru TecT caBo^apHM apaTum maK^^apugaH 6upu TaH^aHagu2.

2 http://www.qarshidu.uz K,apwu gaB^aT yHMBepcuTecu-TeTM Be6-caMTM n^aT^opMacugarM "Moodle" Maco^a^u yKMTum TM3MMM

3AMOHABMM ÏA^^MM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2018, 9

2-расм. «Moodle» тизимидаги тест саволларини тайёрлаш шакллари.

+ 2-mavzu:Excelda nisbiy va absolut murojaat

é P Ismotl Yukloshev ^ -

Tahnr qilish -

+ 'а Excetda nisbiy va absotyut murojaat mavzu bo'yicha video dars i sut»yi Tahnr qiltsh -

+ Excekla nisbiy va absolyut murojaat mavzu bo'ytcha video dars i ewtw Tahnr qiltsh -

+ % Excetda nisbiy va absotyut murojaat mavzu bo'yicha video dars 17Mt»n Tahnr qiltsh -

+ г Excekla nisbiy va absatyut murojat mavzusi bo yicha Web resurs ie «tari Tahnr qiltsh -

+ % Excekla katakchalarga murojaat qiksh mavzusi bo'ytcha video dars i sut»»-. Tahnr qiltsh *

+ й Excetda nisbiy va absatyut murojat mavzusi bo yicha katalog zx t*t»yi Tahnr qiltsh -

+ m Excetda nisbiy va absatyut murojat bo'yicha taqdimot t imi>»i Tahnr qiltsh -

+ V Excetda nisbiy va absolut murojaat mavzusi bo'yicha taqdimot i iMbayi Tahnr qiltsh -

+ % Excetda nisbiy va absolut murojaat mazusi bo'yicha glossany su Tahnr qiltsh -

+ 'а Excetda nisbiy va absolut murojaat mavzu bo yicha 30 kitob 12wtM>; Tahnr qiltsh -

+ Excetda interakbv krossv/ord »i «tayi Tahnr qiltsh -

+ Excetda interaktiv test 7s»Ktuyt Tahnr qiltsh -

+ 1 oraliq nazorat ishi Tahnr qiltsh -

+ Element yoki resursni qoshcsfi

3-расм. "Answers" ойнаси.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

» Answers

1 Jabob variant! satr va ustun kesishmasi A

Avto-format ▼

Baho Bo'sh »

Feedback I J

Avto-format »

2 Jabob variant! qatoc bandi

Baho Bosh Feedback

Масалан, куп танловли шаклидаги тест саволларни киритиш учун "Multiple choise" банди танланади. Экранга чиккан ойнага савол номи ва матни киритилади. "Answers" ойнасида жавоблар варианти, формати, бах,о ва кайта алока форматлари киритилиб сакланади (3-расм).

Тест саволларини тайёрлаб булгач, савол-ларга бериладиган вакт, саволлар сони ва тасодифий кетма-кетлиги созланади. Тест саволлари шу х,олда тайёрланади.

"Информатика ва АТ" фанидан утилган мавзулар юзасидан укувчиларнинг били-мини назорат килишда "Moodle" тизими-дан фойдаланган х,олда 1-оралик назоратни тест саволларини танлаш оркали утказиш мумкин. Укувчилар тест саволларини ишлаб чикиб, "Барчасини жунатиб синовни якун-лаш" тугмасини босиш оркали "Куриб чикиш" ойнасини экранга чикадилар. Бу ойнада укувчилар узлари тест саволларига берилган жавоблар тах,лилини куришлари мумкин.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

4-расм. «Moodle» тизимидаги тест саволларининг натижаси.

Informatika va axborot texnologiyalari

Uyga Mening kurslarim kasb-hunar kolleflari uchun 2-mavzu Excelda nisbiy va absolut murojaat

NAVIGATSIYA

Uyga

■ Uy sahifam

► Sayt sahifalari

▼ Mening kurslarim

► Чет тилини урганишда АКТ ▼ kasb-hunar kollejlari uchun

► Qatnashuvchilar Badges

jt Competencies

gj] Baholar

► General

1-mavzu Excelda sodda ifodalami hisoblash

2-mavzu Excelda nisbiy va absolut murojaat

'a Excelda nisbiy va absolyut murojaat

Шундан сунг, укувчилар ойнанинг к,уйи кисмидаги "Finish review" тугмасини босиш оркали 1-оралик назорат иши буйича тест саволларидан олган балларини куришлари мумкин.

Тест натижаларини куриш учун укитувчи тест номи устида тугмани босади, сунгра натижалар вкладкасини танлайди.

Бунда куйидаги туртта х,авола пайдо булади:

Куриш - тестдан утказилган укувчиларнинг натижаларини куриш учун хизмат килади;

Ошириб бах,о куйиш - агар тест парамет-рларига укувчилар тест топшириб булгандан кейин узгартиришлар киритган булса, укитувчи тестга ошириб бах,о куйиши мум-кин;

Кулда бах,олаш - укитувчи шахсан узи тест саволларига жавобларни бах,олаши лозим булган х,олларда ишлатилади (Esse турли жавобларда);

Саволларнинг тах,лили - укитувчига тест саволларини тах,лил этиш ва х,ар бир тест саволига жавоб берган, яъни фаннинг мос булимларини узлаштирган укувчиларнинг фоизини аниклашга рухсат беради1.

Умуман олганда, укитувчи тармок техно-логияси асосида укувчилар билимини назорат килиши холисона бах,олаш, синов натижаларини бир компьютер хотирасига йиFиш ва тах,лил этиш учун кулай х,исобланади. Укувчилар билимини тармок ёрдамида тест синови шаклларидан ташкари "Moodle"

1 http://www.ziyonet.uz Ахборот таълим тармс^и

тизимидаги топширик, кроссворд, интер-фаол персонажли эмоция билан шаклланти-рилган савол-жавоб ва диалоглар асосида х,ам синаш амаллари бажарилади. Шунинг-дек, «Информатика ва ахборот технология-лари» фанидан укувчилар билимини назорат килишда «Moodle» технологиясидан фойда-ланиш методикаси амалиётга жорий этилади. Натижада таълимга янги технологияларнинг жалб килиниши, укувчиларнинг ахборотга булган эх,тиёжларини таъминлашда турли мавзулардаги янгиликларни укиш, укув сайт-лари, ресурслар, катологлар ва луFатларга тезкор кириш буйича мустакил фикрлаш куникмаларини такомиллаштиришга эриши-лади.

Тармок технологияси асосида укувчилар билимини бах,олаш буйича куйидаги таклиф ва тавсияларни беришни лозим деб топдик:

• тармок технологияси асосида «Информатика ва АТ» фанини укитиш буйича яра-тилган услубий кулланма ва дарс ишланма-лари асосида укув-услубий мажмуалар яра-тиш ва уларни укув жараёнига кенг жорий этиш;

• тармок ва педагогик технологиялар интеграцияси асосида «Информатика ва АТ» фанини укитиш методикасидан узлуксиз таъ-лимнинг кейинги боскичларида фойдала-нишни жорий этиш;

• укувчилар мустакил таълимини таш-кил этишда виртуал «Moodle» тизими ва мобиль технологияларни таълим тизимидаги барча фанларга жорий этиш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

/- 10 к. ТАЪЛИМНИНГ АХБОРОТ-РЕСУРС ТАРКИБИ / ИНФОРМАЦИОННО-РЕСУРСНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ОБРАЗОВАНИЯ \

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 25 январдаги "Умумий урта, урта махсус ва касб-х,унар таълими тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5313-сон Фармони.

2. Юлдошев И.А. Укувчилар мустакил таълимини ташкил этишда мобиль технологи-ялардан фойдаланиш // "Замонавий таълим" журнали. - Тошкент, 2017. - № 12. - 65-70 б.

3. Ларина Л. В. Компьютерные системы тестирования знаний студентов на различных этапах оценки успеваемости / Омский научный вестник. 2013.

4. Борисова Е.М. Мониторинг знаний учащихся по информатике как один из способов повышения качества обучения. - https://solncesvet.ru/мониторинг-знаний-учащихся-по-информ/ (Электрон ресурс. 2018 йил 10 августда мурожаат этилган)

5. http://xn--i1abbnckbmcl9fb.xn--p1ai/ Формы контроля знаний учащихся по информатике.

6. https://docs.moodle.org/archive/ru/История_развития

7. http://www.qarshidu.uz Карши давлат университеситети веб сайти платформаси-даги "Moodle" масофали укитиш тизими.

8. http://www.ziyonet.uz Ахборот таълим тармоFи.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 9

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.