Научная статья на тему 'АДАБИЁТ ДАРСЛАРИДА ДИНИЙ-МАЪРИФИЙ ТАРБИЯ'

АДАБИЁТ ДАРСЛАРИДА ДИНИЙ-МАЪРИФИЙ ТАРБИЯ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
167
26
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ислом маърифати / диний-маърифий таълимот / ислом дини / Юсуфбек ҳожи / тил маданияти / ибодат. / исламское просвещение / духовно-просветительское образование / исламская религия / Юсуфбек хаджи / культура речи / молитва.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Яркинова Барчиной Баргиевна

Мақолада ўқувчиларга диний-маърифий тарбия бериш бадиий асарлар замиридаги илоҳий матн таҳлили воситасида сингдириш йўллари ҳақида сўз боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ДУХОВНОПРОСВЕТИТЕЛЬСКОЕ ВОСПИТАНИЕ НА УРОКАХ ЛИТЕРАТУРЫ

В статье рассматриваются вопросы духовно-просветительского воспитания учащихся посредством анализа художественных текстов.

Текст научной работы на тему «АДАБИЁТ ДАРСЛАРИДА ДИНИЙ-МАЪРИФИЙ ТАРБИЯ»

Яркинова Барчиной Баргиевна,

Андижон давлат университети х,узуридаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш худудий маркази "Тилларни укитиш методикаси" кафедраси доценти, филология фанлари номзоди

АДАБИЁТ ДАРСЛАРИДА ДИНИИ-МАЪРИФИИ ТАРБИЯ

УДК: 372.882

ЯРКИНОВА Б.Б. АДАБИЕТ ДАРСЛАРИДА ДИНИИ-МАЪРИФИИ ТАРБИЯ

Маколада укувчиларга диний-маърифий тарбия бериш бадиий асарлар замиридаги илох,ий матн тах,лили воситасида сингдириш йуллари х,акида суз боради.

Таянч суз ва тушунчалар: ислом маърифати, диний-маърифий таълимот, ислом дини, Юсуф-бек х,ожи, тил маданияти, ибодат.

ЯРКИНОВА Б.Б. ДУХОВНО- ПРОСВЕТИТЕЛЬСКОЕ ВОСПИТАНИЕ НА УРОКАХ ЛИТЕРАТУРЫ

В статье рассматриваются вопросы духовно-просветительского воспитания учащихся посредством анализа художественных текстов.

Ключевые слова и понятия: исламское просвещение, духовно-просветительское образование, исламская религия, Юсуфбек хаджи, культура речи, молитва.

YARKINOVA B.B. RELIGIOUS AND EDUCATIONAL UPBRINGING IN LITERATURE CLASSES

The article discusses the ways in which religious education can betaught through the analysis of divine texts based on fiction.

Key words and concepts: Islamic enlightenment, religious education, Islamic religion, Yusufbek pilgrimage, language disasters, worship.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

Кириш. Биламизки, тараккиётни х,аракатга келтиришда ва турмушда руй бераётган жара-ёнларга уз таъсирини утказишда жамият ижтимоий-сиёсий, иктисодий, маданий-маънавий янгиланишининг мух,им субъекти булган ёшлар, уларни баркамол килиб тарби-ялаш мух,им ах,амиятга эга. Мактабда фарзанд-ларимизга таълим бериш жараёнида тарбия х,ам берамиз. Бугунги кунда диний-маърифий тарбия, яъни укувчиларнинг иймон-эътикоди, Яратганни таниши, бир мусулмон фарзанди сифатида амал килиши керак булган маъна-вий меъёрлари таълим-тарбия сох,асининг мух,им жих,атларини ташкил этади. Диний-маърифий тарбияда бой илмий, адабий меро-симизнинг урни бекиёс. Азалий ватани-миз Туркистон азиз авлиёлар, донишманд-лар, мутафаккирлар диёри. Хаким Термизий, Абдухолик Fиждувоний, Нажмиддин Кубро, Абу Мансур Мотуридий, Имом Бухорий каби буюк аждодларимиз билан х,акли равишда фахрланамиз. Х асрда самаркандлик мута-факкир, "Имом ал-Худа" (Хидоят йулининг имоми) деб улугланган Абу Мансур Мотуридий томонидан асос солинган Мотуридия таъ-лимоти ислом маърифатининг асл манбалари-дандир.

Ёшларимиз диний-маърифий савиясини ошириш оилада бошланиб, мактаб таъли-мида давом эттирилади. Мазкур маколамизда укувчиларни маънавиятли, иймон-эътикодли, покиза табиатли килиб тарбиялашда адабиёт дарсларида сингдириб бориладиган диний-маърифий таълимот х,акида фикрлаймиз.

Мавзунинг долзарблиги. Глобал узгаришлар авж олган айни бугунги кунда ёшлар диний тарбиясига булган эх,тиёж х,ам тобора ортиб бормокда. Узбекистон мустакиллик макомини олгандан буён юксак даражада тараккий этиш йулида экан, диний эътикод эркинлиги ёшларнинг билими, дунёкараши ва тарбиясида алох,ида урин тутаётгани барчага аёндир. Зеро, фарзандла-римизнинг шахс сифатида камол топишида иймон-эътикоднинг мустах,кам булиши мух,им албатта. Буни юртбошимизнинг куйидаги сузлари тасдиклаб турибди: "Айнан таълим ва

маърифат башарият фаровонлигининг асосий омилларидан х,исобланади, инсонларни эзгу-ликка даъват этади, саховатли, сабр-каноатли булишга ундайди. Мукаддас ислом динимиз бизга айнан шуни ургатади"1.

Бугунги кунда имкониятлар куламининг кенглиги билан бирга ахборотлар макони х,ам кенгайганлиги, турли максад ва манфаатларга йуналтирилган х,ар хил Fоя, карашлар, уни тарFибот килиш технологиялари, ижтимоий онг ва тафаккурга таъсир курсатиш омил-лари кучайганлиги ёшларимиз, фарзандла-римиз онги, тафаккурини ёт ва зарарли таъ-сирлардан х,имоялаш, ички дунёсини комил-лик сари йуналтириш оркали маънавий бушликларни тулдиришни долзарб маса-лага айлантирмокда. Мактаб таълимида бола-нинг диний эътикодга онгли, илмий ёнда-шиб урганишига замин яратиб берувчи "Дин тарихи", "Тарбия" каби фанлар укитилади. Илмий маълумотларни сингдирувчи бу фан-лардан фаркли уларок, диний-маърифий тар-бияни мактаб адабий таълими асосида амалга ошириш, аникрок айтсак, бадиий асарлар замиридаги илох,ий матн тах,лили воситасида сингдириш энг мах,сулдор омил х,исобланади. Бой адабий меросимизнинг бу борадаги ролини эътироф этар экан, Узбекистон Респу-бликаси Президенти Шавкат Мирзиёев шун-дай дейди: "Нега деганда, биз фарзандла-римизнинг онги, дунёкараши асрлар даво-мида синовдан утган, юксак маънавият хази-наси булган жах,он ва миллий адабиёти-миз асосида эмас, балки кандайдир шуб^али, зарарли ахборотлар асосида шаклланишига бепарво караб туролмаймиз"2. Шу жих,атдан олганда, болаларни юксак туЙFулар, орзулар, олдинга интилишга, узини тарбиялаб боришга ургатадиган асарлар урни тарбия жарёнида бекиёсдир.

Максад. Мактаб адабиёт дарсларида урганиладиган бадиий асарлар мазмуни-даги диний эътикод, диний амаллар ва бошка диний тушунчалар тасвирини тах,лил килиш

1 Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз.

- Тошкент: "Узбекистон", 2018. 1-жилд. - 530-бет.

2 Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз.

- Тошкент: "Узбекистон", 2018. 1-жилд. - 530-бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

хамда атрофлича очиб беришнинг айрим йулларини ёритиб бериш.

Шу жихатдан Караганда, адабий таълим укувчи ёшларнинг фикринигина эмас, балки уларнинг туЙFуларини, калбини, хиссиётлар оламини хам шакллантиришга ахд килган таълим жараёнидир. Адабий таълим олди-даги бу вазифалар бадиий асарларни чукур тахлил этишни талаб килади. Эзгу ишлар, эзгу ках,рамонлардан ибрат чикариш, ибрат-ланиш, яхшиларнинг яхшилиги, ёмонлар-нинг ёмонлиги асоси ва омилларини аниклаш асарларни урганишда етакчилик килишига, кахрамонларнинг характерли томонлари, хатти-харакати, гап-сузлари тахлилга торти-лишига эришиш максадга мувофикдир. Шун-дан келиб чикадиган булсак, мактабда дунё-вий таълим-тарбия ва диний-маърифий тар-бия уЙFунлашган холда олиб борилади хамда ахлокий гузаллик мезон килиб олинади.

Кулланилган услуб. Диккатимизни мак-таб адабиёт дарсликларига киритилган Имом Бухорий, РабFузий, Ахмад Яссавий каби бошка мутасаввуф алломалар асарларини назардан сокит килмаган холда, Абдулла Кодирийнинг "Уткан кунлар" романи тахлили оркали укувчиларга сингдириладиган диний-маърифий тушунчаларга каратмокчимиз.

Абдулла Кодирий иймон-эътикодли, покиза табиат, х,акикатгуй инсон булган. Бу фазилат-хислатлар унинг романларига хам кучган, албатта. Ёзувчи ва шоирлар асо-сан уз дунёсини, x1ис-туЙFуларини китоб-хонга маънавий озика сифатида такдим этади. Абдулла Кодирий романларидаги ана шун-дай гузал эстетик Fоялардан бири - иймон-эътикод масаласи бугунги кунда кадрланиб-катталашиб, кузга аникрок куринадиган, фикрга кувват, дилга завк берадиган холат касб этмокда. "Уткан кунлар" романидаги маънавий-рухий жихатидан нисбатан мукам-мал ка^рамонлардан бири - Юсуфбек хожи образидир.

Бу образ айнан цожилиги эътибори билан юксак макомда тасвирланади. Оллох буюрган фарзи хисобланган цаж амали ва асл цожилар кандай булишлиги хакидаги тушунчани шу образ оркали сингдирилиши максадга мувофикдир. Хожилик сифати Юсуфбекнинг дин арконларини тукис адо этувчи халол, покиза бир инсон эканли-

гини англатади, маънавий-рухий жихатдан акл-заковати, фахм-фаросати, гузал одоби, муомала-муносабати укувчи куз олдида нур юзли сиймони гавдалантиради. Романда хожи катнашган сахналар куп эмас. Аммо Юсуфбек сиймосининг маънавий куввати бутун роман борлиFига нур баFишлайди. Бу кахрамоннинг салобати оз гапиради, куп эшитади, кам кулади, мусибатдан дар^ол кузи ёшланади:

"Юсуфбек хожининг кизик бир таби-ати бор: хотини билангина эмас умуман уй ичиси билан хар кандай масала устида булса-булсин узок сузлашиб утирмайдир... Х,ожи бир неча вакт сузлагучини уз огзига тикил-тириб ултургандан сунг, агар маъкул тушса "хуп" дейдир, гапга тушунмаган булса "хуш" дейдир, номаъкул булса "дуруст эмас" дейдир ва жуда хам узига номаъкул гап булса бир илжайиш билан кифояланиб, мундин бошка суз айтмайдир..."1. Кахрамон табиа-тига хос бу чизгилар унинг динга, шариатга эътикодини, бежизга "Худонинг фарз килган хажини адо килмаган" комил киёфасини курсатади. Зеро, улуF маърифат сохиби, олим Абу Хомид Fаззолий "Тил офатлари китоби" асарида: "Билгин! Кимки тилнинг жиловини буш куйиб юборса, шайтон уни миниб олади... Одамлар "тиллари эккан хосиллар" туфайли жаханнамга юз тубан кулайди. Факат шариат билан жиловланган тилгина бу офатдан нажот топади"2, - дейди. Юсуфбек хожи "шариат билан жиловланган тил"и биланок юксак мавкеларга кутарила олган ва "... бир суз билан куп маъноларни ифодалаш куввати"3 мохиятини англаган хос уламо тимсолидир.

Асар вокеаларидаги бир мажлис-зиёфатда Юсуфбек хожи Юнус Мухаммад охунд оFзидан Расулуллох (саллоллоху алайхи вас-саллам)нинг: "Иза васадал амру ила гайри ахлихи фантазир ас-соата" (яъни, агар бир кавмнинг иши ноахл одамFа топширилFан булса, бас, ушал кавмнинг киёматини якин бил), деган хадисини эшитиб: "Вой булсин биз бадбахтлар холига", дейди. "Бу сокол шу эл кайгусида окарди. Бу кунгил шу манфаатпа-растлар таъсирида корайди. Ёшим олтмиш

1 А.Кодирий. Уткан кунлар. Т.: "Навруз", 2019. 132- бет.

2 Абу Хомид Fаззолий. Тил офатлари китоби. - Т.: "Шарк", 2014. 28-бет.

3 Шу асар, 31-бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

бешка етиб бир вакт булсин ибодатимни жаноби Х,акка бевосита йуналтирганимни ва кунгил кузим очилиб килгон саждамни хотир-лай олмайман... Энди мундан кейинги беш кунлик умрим дунё можароларидан этак сил-киб гушаъи охират тадорикини килмогим учун ганимат куринадир"1, - тарзида хулоса чикариши маърифатли шахс эканлигини далиллайди.

Комил инсон киёфасидаги бу кахрамон халкка хам, уз эътикодига хам хиёнат этишни истамайди. Зеро, "халк Юсуфбек хожидан бир зарра ёмонлик ёки булмагур бир кенгаш эшитмаган...", "мансаб борасида нихоятда таъмасиз", "халк манфаатини кузаткучи бир одам" эканлиги асар кахрамонлари тилидан эътироф этилади.

Роман сахифаларида Хожи Кумушнинг кузи ёриши арафасида "хурсанд ва хафа-лиги номаълум бир киёфада "Далойил" укиб утирган" холда тасвирланади. Шу уринда "Далойил"нинг кандай китоблиги, мазмун-мохиятини изохлаш Юсуфбек х,ожи сиймо-сини ва маънавий-рухий дунёсининг комил-лигини тукис очиб беради:

"Далойил-ул хайрот" муаллифи Мухаммад Ибн Сулаймон Жузулийдир. Китобни укиш шартлари ва одоблари бор, яъни китобни укиган шахс куйидаги талабларни тула-тукис адо килиши керак:

1. Комил бир шайхдан изн олган булиши;

2. Уни укувчи киши ейиш, ичиш, савдо-сотикда халол булиши;

3. Узи хам, кийим-кечаги хам тоза булиб, уни укишда хатога йул куймаслиги;

4. Тажвид (туFри талаффуз) коидаларига амал килиши, дуо ва тасбехларнинг маъно-сини билиши керак .

Абдулла Кодирий бундай муътабар кито-блар кадр-кийматини яхши билган, албатта. Китоб мохияти ортидаги сир-синоатни, умуммох,иятни англаб олиш укувчи кузи унгида "Далойил" укиётган Юсуфбек х,ожи сиймосини яна х,ам серфазилат, маънавий-рух,ий дунёси ёркин куринишига сабаб булади. Демак, Юсуфбек ^ожи диний илми мукаммал, амали собит исломий шахс тим-солидир. Бу образни чин дилдан "Куръон" ва "Далойил" мутолаасига берилган инсон

1 А.Кодирий. Уткан кунлар. - Т.:"Навруз", 2019. 293- бет.

тасвирида курган, фикрлари билан таниш-ган, маFзини чаккан, бадиий жозибаси ва мантикий кудратидан хабардор булган ёшла-римизда иймон, эътикод масаласига булган муносабатида узгариш, табиатида, маъ-навиятида ривожланиш содир булиши мукаррардир.

Асарда эътибор бериладиган яна бир диний-маърифий тушунча бу тацдири азал мавзусидир. Ислом арконида такдир иймон шартларидан бири хисобланади.

"Оламда х,ар бир буладиган нарсаларни ва килинадиган ишларни Аллох, таолонинг азалда тайин ва мукаррар килиб куймоклигидир"2. Зотан, ислом дини эътикоди асосида шак-лланган узбек классик адабиётида, хусусан, "Уткан кунлар" романида такдир мотивлари куп учрайди.

Адиб барча жумбокларни такдир хукмига боFлаб тасвирлайди. Романнинг дастлабки сахифаларидаёк Хасанали Отабекнинг уйла-ниши борасида шундай изохни сузлайди:

"Бек учун бир неча жойлардан киз айт-дирмак исталинган булса хам, аввал такдир битмаганликдан, ундан кейин бекнинг уйла-нишка булгон каршиликларидан шу кунгача туй килолмай келамиз" (Таъкид бизники)3. Ёки:

Хасанали: "Такдир битган булсин-да", дейди. Шохичи эса: "Иншооллох битар, шундог йигитни куявликка кабул килмаган бир кишини биз одамга санамаймиз", " ...Шариат ишига шарм йук дейдилар урток, агари сиз билан менга бир мунча огиррок булса хам яна сузлаб утишга хожат бор: кунлардан бир куни такдир шамоли юрадир-да, бир кимсанинг иффат пар-даси остида ултурган кизининг юзидаги никобини кутариб, иккинчи томондан биз-нинг Отабекни шу афифа (покиза киз)га рубару киладир. Шу дакикадан бошлаб бекда у афифага карши бир ишк, хам чин бир ишк тугуладир..." деган гапни айтади. Мирзакарим кутидор: " ...лекин такдир битганиданми, нима булса хам бу йигитка карши кунглим жизиллаб турадир.."4, дейди.

2 Ахмад Ходий Максудий."Ибодати исломия","Мехнат нашриёти,Т.,1991й.,18-19 бетлар.

3 А.Кодирий. Уткан кунлар. - Т.:"Навруз", 2019. 11 - бет.

4 Шу асар, 37- бет.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

Асарда Отабек тухматга колиб, Утаббой кушбеги томонидан суровга олинади:

"Узингиз тошкандлик булатуриб, нима мажбурият остида Маргилондан уйландин-гиз? Жавоб берингиз.

Тацдир, та ¡¡сир"1.

Романнинг "Кумушнинг суз уюни" бобида Кумуш:

"У х,ам эмас, бу х,ам эмас, цаммаси Худо-нинг тацдири...

Икки уртада дум ¡идириб к,улок,дан х,ам ажралгон пучук ойимнинг цоли х,ам Худонинг тацдири!" дейди2.

Роман кахрамонлари тилида бот-бот такрорланаётган бу ибора инсон хаётининг кандай бошланиши, кандай кечиши-ю кай тарзда якун топиши Яратганнинг кулида эка-нини англатади.

Асарни укувчиларга тушунтиришда давом этар эканмиз, романнинг мукаддимасидаги азон сузига диккатни жалб киламиз:

" 1264-нчи х^ижрия, далв ойининг 17-нчиси, кишки кунларнинг бири, куёш боткан, тева-ракдан шом азони эшитиладир..."3 ёки

"Отабек бу гал олтинчи кунишда етди. Теваракдан аср азони (таъкид бизники) эши-тиладиган вактда отдан кунди..."4. Ёки: "У ёк-бу ёкдан шом азони эшитила бошлаган эди. Маълум отлик кутидорнинг дарбоза-сида отини тухтатди-да, унг оёгини узангу-дан узди. Шу вактда шом намозидан колмас учун шошилиб кутидор х,ам йулакдан чикиб келди...»5

Ислом динимизнинг мукаддас фарзи хисобланган намозга чорловчи азон дуоси илохий калималардан биридир. Романда бу исломий ходиса намоз тасвири билан параллел равишда асар кахрамонлари фаоли-ятида бериб борилади.

Хулоса. Юртимиз тинч, хаётимиз осуда ва фаровон булишига карамасдан, бугунги кунда жамиятимизда, хусусан, ёшлар орасида турли жиноятларнинг содир булиши, оила-вий келишмовчиликлар ва ажримларнинг купайиши, арзимаган нарсага сотилиб кетиш-

1 Шу асар, 60-бет.

2 Шу асар. 265- бет.

3 Шу асар. 3- бет.

4 А.Крдирий. Уткан кунлар. - Т.:"Навруз", 2019. 140- бет.

5 Шу асар. 183 - бет.

ларига аксар холларда иймон-эътикодининг сустлиги сабаб булмокда. Зеро, дин ахлокдир. Мукаддас динимизда инсон камолоти гузал хулкка эга булиш билан улчанади. Мактаб укувчиларига диний-маърифий тарбия бериш шу жихатдан мухимдир.

Диний-маърифий тарбияни адабиёт дарс-ларида урганиладиган асарлар тахлили оркали сингдириш самарали омиллар-дан хисобланади. Чунки бу йул "ижти-моий насихатлар"дан, зурикишлардан холи жараён булиб, укувчи кахрамонлар билан бир хаводан нафас олади, уларнинг юрак уришларини эшитгандек булади; гуё Отабек билан ёнма-ён юради, "Сиз ушами?" деган хаяжонли саволни хотира деворига мухрлаб куяди. Юзларидан нур ёFилиб турган Юсуфбек хожининг пурхикмат угитларидан бахра олади. Кумушнинг аччик кисматини куриб, беихтиёр кузлари ёшланади. Зайнабга "бечора" дейди. Негаки бадиий асарларда жон бор, тириклик бор, умр мохияти мужас-сам.

Ана шундай оханграбо куч укувчига инсо-ний умр мазмун-мохияти булган диний-маърифий илмни теранрок англашида самарали булади. Жумладан, укувчи ахлоки гузал, маънан етук мумин-мусулмон бажариши керак булган фарзларидан бири цаж амали ва цожилик макоми хакидаги тушунчани Юсуфбек хожи образи воситасида теранрок англайди.

Тацдири азал иймон шартларидан биридир. Кодирий кахрамонлари табиий равишда тацдири азал хукми остида харакат этади-лар. Баъзи уринларда адиб уз каламининг ожизлигини тан олиши хам шундандир, бизнингча. Агар шундай булмаганда эди, тацдири азал хукмидан кочиб кутула бил-маган Кумуш бибининг жасади устида Кодирийнинг узи юм-юм йиFламаган булур эди.

Азон дуоси илохий калима, шайтонни кувлаш маросимидир. Роман вокеалари азон эшитилиши тасвири билан бошланади ва асар давомида азон ва намоз тасвирлари бериб борилади. Асарда вакт ифодаси учун "шом азони"," субх, намози", "бомдод вакти", яъни, кунда фарз уларок беш махал адо килинадиган намоз вактлари юксак маъно касб этади.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 6 (91)

Рoман каxpамoнлаpи бoшидан кeчаëт-ган вoк1eалаpнинг шу таpзда намoз вак1тлаpи нeгизида бeлгиланиши Укувчи шyypида дини-мизнинг буюк фаpзи xиcoбланган намoзга ниcбатан табиий ceзим ва иймoн этикoднинг шаклланишига oмил 6Ули6 хизмат килади.

Xoлбyки, Koдиpий аcаpлаpида, факат маъ-навиятгагина эмаc, тафаккypга xам ижo-бий таъcиp кypcатиш кyдpати мавжyддиp. Шу нуктаи назаpдан, Абдулла K1oдиpий аcаp-лаpини чyкyp ypганиш иcлoм кадpиятлаpи ва маданиятини тyFpи англаш xамда кабул килиш, Укyвчилаpга иcлoм динининг мазмун-мoxиятини eтказиш учун xам мyxимдиp.

Юкopидаги хyлocалаpга таянган xoлда ëшлаpни диний-маpифий жиxатдан илмли килиб таpбиялашда бадиий аcаpлаp

таxлилини чyкyp ва атpoфлича амалга oши-pиш макcадга мyвoфикдиp.

Укyвчилаp xиc-ceзимлаpига таъcиp этиш кyдpатига эга мумтоз аcаpлаpни укиб-Уpганиб, маънавиятини бoйита oлишига имкoн ва кумак бepиш замoнавий таълим oлдидаги вазифалаpдан биpидиp.

Динимизнинг фаpз ва амаллаpи, иймoн, эътикoд тyшyнчалаpи бадиий аcаpлаp зами-pида пoэтик таcвиp ва бадиий дeталлаp opкали таcвиpланадики, адабиëт муаллими бу каби пoэтик yнcypлаpни таxлил жаpаëнида ëpитиб бepиши cамаpали oмил xиcoбланади. Зepo, инcoннинг эъти^ди бyзилcа, xаp кандай хyнpeзлик ва фитналаpга бoш кУшиши мумкинлиги ëшлаpни oгox ва маъpифатли килиб таpбиялаш кepаклигини англатади.

Адабиётлар руйхати:

1. Миpзиëeв Ш.М. Миллий таpаккиëт йулимизни катъият билан давoм эттиpиб, янги бocкичга кyтаpамиз. - Toшкeнт: "Узбeкиcтoн", ZGH-жилд. - 591 б.

2. А.Koдиpий. Уткан кyнлаp. - T.:"НавpУз", 2G19. - 38б б.

3. Абу Xoмид Fаззoлий. Tил oфатлаpи китoби. - T.: "Шаpк", 2G14. - 175 б.

4. Аxмад Xoдий Макcyдий. Ибoдати иcлoмия. - T.: "Мexнат", 1991. - 1G2 б.

ЗАMОНАВИЙ ТАЪЛИM I СОВРЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2G2G, б (91)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.