ABY HACP ^OPOBHH ^APAm.HAPH ACOCH^A AMA.HHH CAHtAT - THBBHETHHHr TAKOMHJIAmHmH
Мунира Ислом кизи Хужакулова
ТДСИ, Ижтимоий фанлар Биоэтика курси билан кафедраси
ассистенти
АННОТАЦИЯ.
Ма;олада Абу Наср Форобийнинг тиббиётга оид ;арашлари фалсафий мушохада ;илинган. Ма;оланинг ма;сади XXI асрда биоэтика ва дин, биоэтика ва хаёт каби масаларни тахлил ;илишдан иборат. Олим тиббиётни амалий санъат дея эътироф этиб, тадкщотчи олдидаги масъулиятларни белгилаб берган.
Калит сузлар: билиш, тиббиёт, инсон, биоэтика, касаллик, о;ибат, тана аъзолари.
АННОТАЦИЯ
В статье обсуждаются философские взгляды Абу Насра Фараби о медицине. Цель статьи - проанализировать соотношение биоэтики и религии, биоэтика и жизнь в XXI веке. Ученый признавал медицину практическим искусством и определял обязанности исследователя.
Ключевые слова: познание, медицина, человек, биоэтика, болезнь, последствие, органы человека.
Инсоният тарихидан маълумки, инсон уз соглигини кадрига етишга, саклашга, даволашга ахамият бериб келган. ^озирда инсон янада гузал ва бахтли булиш йулларини тиббий таъсир, яъни жаррохлик натижасида булса ^ам амалга оширишга харакат килиб бормокда. Бунинг учун биз Жолинус, Букрот, Арасту, Абу Бакр Мухаммад ибн Закариё ар-Розий, Абу Наср Форобий, Абу Али ибн Сино, Жузжоний, Пауль Макс Фриц Яр, Ван Ренссенлер Поттер каби олимларнинг инсон аъзоларига оид тадкикотларидаги умумий карашларни тахлил килиш, яъни уларни идрок этиш оркали билиш имконияти нималарда акс этишини англашимиз керак. Инсон танасида содир буладиган жараёнларни мантикий тушуниш ва тушунтириш оркали
58
билиш имконияти натижасида х,осил булган аподейктик билим етакчилик килади. Тирик мавжудотлар ичида энг куп касаллик турларини узида жам килган махлукот бу одамдир.
Тиббиёт (медицина) инсон танаси ва унинг х,ар бир аъзосидаги саломатлик функцияларини урганади, чунки тиббиёт инсон танаси ва унинг х,ар бир аъзоси саломатлигини саклашга х,исса кушадиган хдк;ик;ий тамойилларга асосланган санъатдир [1]. Тиббиёт - бу инсон танаси ва аъзосини саклашга х,исса кушадиган х,а;и;ий асослар санъати [2 ].
1948 йил 7-апрельда ташкил этилган Жах,он соглщни саклаш ташкилоти (WHO) ташкил этилди. World Health Organization (WHO) ташкилот номининг асл таржимаси "Жах,он согли; ташкилоти" булиб, унинг ташкил этилишига асосий сабаб одамлар соглигини саклаш пардаси ортида, инсонлар соглиги хдкидаги маълумотларни маълум ма;садлар асосида йигиш ва улардан маълум ташкилотлар манфаатлари асосида фойдаланишдан иборат булганлиги ОАВда айтиб утилди.
Жах,он соглщни саклаш ташкилоти инсон жисмига хос булган саломатлик ва касалликлар турларини аниклаш натижасида бир канча тажрибаларни амалга ошириб келмокда. Жумладан, генетик модификацияланган ма^сулотлардан фойдаланиш, одам аъзоларининг кучириб утказилиши, аборт, клонлаш, клиник синовларни утказиш, суррогат оналик, эвтаназия, бепуштлик (бефарзандлик) ва бошкалар биоэтиканинг инсон хдёти ва соглигига оид муаммоли масалалардир. Одам организмининг мав^умлиги хусусида травматолог профессор Шокиров Одил Шарипович: "Инсон танаси мавхумдир"-деб, таъкидлаб утган. Демак, фан тиббиёт ходимидан интелектуалликни талаб килади.
^аёт давом этар экан, инсоннинг омон колиши, янада ба^тиёр булиши учун унга хдвф солаётган омилларни бартараф этишда биоэтика кумак беради. Биоэтика масалаларнинг ечимлари учун бир канча амалларни тавсия килиб келмокда. Бирок, бу ечимлар ер юзида бир канча каршиликларга х,ам сабаб булмокда. Бунга дин, сиёсат, оддий инсонлар дунёкарашларини мисол килиб келтириш мумкин. Бу зиддиятларни аслида нормал х,олат сифатида кабул килмок керак. Биоэтика тавсия килган ечимлар мутлак хдкикдт була олмайди.
Тадкщотчи инсон танасини урганиши учун, тугри хулоса чикариши учун унда етарли шароит булиш керак [1
]. ...табиатшунос инсонни, унга хос булган соглик ва касалликнинг турларини текшириши, ва уларнинг сабабларини анщлаши керак. Шунингдек, у касалликларнинг хар бир аъзога таъсир киладиган, масалан, баъзи томирларда ёки бошка аъзоларда юзага келадиган, хаддан ташкари намлик, ёки хаддан ташкари куруклик натижасида юзага келадиган турли хил узгаришларни урганиши керак. У бу касалликларнинг хар бири учун уларнинг табиатини аниклаши керак. Масалан, табиий сабаблар ёшлик ва карилик, узок ва киска умр куриш, бошкача айтганда хаёт ва улимнинг табиатини урганиш, буларнинг барчаси тирик мавжудотнинг бахтсиз ходисаларидир [1]. Тадкикотчи ё тиббиёт ходимлари муолажани амалга оширишда Абу Наср Форобийнинг фикрларига кушимча равишда, яратилган шароитдан ташкари биоэтиканинг коидаларига амал килиши керак. Биоэтика узгага зарар бермаслик, эзгулик килиш, беморни ва якинларини хурмат килиш, адолатли булиш тамойиллар асосида фаолият олиб бориши зарур. ^ар кандай тиббий муолажа бемор розилиги асосида олиб борилиши; инсон манфаатлари фан ва жамият манфаатларидан устун булиши; жамият, жамият рахбари ва хокимиятнинг карори шахс розилигига каршилик килмаслиги керак каби талаблари 2005 йилдаги "Биоэтика ва инсон хукуклари умумжахон декларацияси"да кайд этилган булишига карамасдан, Соvid-19 касаллигига карши вакциналарни кулланилишида декларация талабларига амал килинмади.
Маълумки, трансплантация жараёнида донорнинг соглиги хам бемор соглиги даражасидай мухим булиши даркор. ^еч бир холатда донорнинг соглигига путур етказиш, унинг улимга олиб келувчи холатларга йул куймаслиги керак. Ислом динида инсон аъзоларини узгага кучириб утказишга рухсат берилган. Аммо донор булаётган одам тана аъзоларини сотиши мумкин эмас, хадя сифатида такдим этиши ва узини улим холатига олиб келадиган жараённи амалга ошириши мумкин эмас.
Эрон ислом республикасида конунан инсон аъзоларини сотишга рухсат берилган. Факат, хар бир инсон истикомат киладиган вилоятидан ташкарида аъзоларини сотишга рухсат берилмайди. Техронда тана аъзоларининг нархи бошка худудларга караганда кимматрок бахоланганлиги учун фукаролар имкон кадар, яширин йуллар билан Техронга шу масалани хал килиш учун борадилар. Бу эса, кайсидир худудларда аъзоларнинг етишмаслигига сабаб булади. Шариатга кура,
инсон уз жинсини узгартириши ман килинган булсада, сунгги йилларда Эронда бундай холатга рухсат бор. Тиббиёт ва дин уртасидаги муаммоли вазиятлар, зиддиятлар, карама-каршиликлар асрлар давомида мавжуд булиб келмокда.
Иккинчи жахон уруши ва Якин Шаркда булаётган можаролар натижасида инсон аъзоларининг сотилиши, инсонлар устида уларнинг хохишисиз тажрибаларнинг кулланилиши борган сари оддий тусга айланиб бориши фожиавий холат.
Биоэтика - бу амалий хатти-харакатларнинг ахлокий томони хакидаги фалсафий тушунча булиб, унда инсоннинг хар хил тирик шаклларга, хайвонларга муносабати, шахснинг бошкалар олдидаги жавобгарлиги, шахснинг узини тутиши ва одамга муносабати сифатида каралади. Хулк-атвор этикаси ва инсон муносабатларини хисобга олган холда, биоэтика тиббий этика - деонтология билан бирлашади. Дунёкараш сифатида, биоэтика инсоннинг унинг атрофидаги дунёга муносабати, унинг дунё хакидаги фикри ва ундаги урни [3 ].
Ахлок масаласига кадимдан Шарк ва Еарбда катта ахамият бериб келинган, лекин биоэтика янги фанлардан бири булиб, у кутариб чикаётган масалалар бугунги кунда инсон хаётининг ажралмас кисмига айлаган. Биоэтика шифокорнинг хуснихати, муомиласидан тортиб беморнинг соглиги ва хаёт масалаларини узида мужассам этган фандир.
^ар бир амалий санъат, яъни тиббиёт уз объектини билиши асосида такомиллашиб боради. "Шифокорнинг санъат даражасидаги фаолияти бутун инсон танасига ва унинг хар бир аъзосига таркалади" [2]. Хулоса сифатида 1999 йил март ойида В.Поттер Коста-Рикадаги чикишини келтириб утамиз: "Мен сиздан биоэтикани узида камтарлик, масъулият, малакани узида мужассамлаштирган янги ахлокий таълимот сифатида тушунишингизни сурайман. Бу барча маданиятларни бирлаштиради ва "инсоният" сузининг маъносини кенгайтиради" тавсиясига умуминсоний талаблар, дунёвий ва диний кадриятлар асосида амал килинса, максадга мувофик булар эди. Биоэтикавий билимлар оркали хар бир Инсон яшаб колишга эмас, яшашга хакки борлигини англаш зарурлиги илгари сурилади.
TSDI & TMA | International Conference | 2024 Tashkent State Dental Institute
Google Scholar indexed Tashkent Medical Academy
^^^^^^^^^^^The^ole^fmedicalhumanisfo
1. Аль-Фараби. Естественно-научные трактаты./Об органах человеческого тела. Наука. Казахская ССР . А-а.: 1987.
2. Аль-Фараби. Естественно-научные трактаты./О возражении Галену по поводу его разногласий с Аристотелем относительно органов человеческого тела. Наука. Казахская ССР . А-а.: 1987.
3.Мухамедова З.М., Умирзакова Н.А.. Биоэтика. Lesson press. Т.: 2021.