Научная статья на тему 'АБДУЛЛА АВЛОНИЙ АСАРЛАРИДА ТАРБИЯНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ'

АБДУЛЛА АВЛОНИЙ АСАРЛАРИДА ТАРБИЯНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

458
49
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавий қолоқлик / саводсизлик / эски усул / мутассиблик / жаҳолат / уйғониш даври / жадидчилик фаолияти / миллат руҳи / юрт равнақи / spiritual backwardness / illiteracy / old age / fanaticism / ignorance / Renaissance / Jadidism / the spirit of the nation / the development of the country

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Лочин Ғайратович Муҳаммадиев, Нилуфар Махсудовна Кошанова

Ушбу мақоламизда атоқли маърифатпарвар жадидчи Абдулла Авлонийнинг Туркистондаги маърифий ташкилотчилик фаолияти, фарзанд тарбияси борасидаги педагогик қарашлари асарлари асосида таҳлил қилинган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article analyzes the educational activities of the famous enlightened Jadid Abdullah Avloni in Turkestan, his pedagogical views on the upbringing of children.

Текст научной работы на тему «АБДУЛЛА АВЛОНИЙ АСАРЛАРИДА ТАРБИЯНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ»

AB^Y^^A AB.TOHHH ACAP.TAPHAA TAPBHHHHHr ^O.T3APB

MACA.TA.TAPH

Лочин Гайратович Мухдммадиев

Тошкент вилояти Чирчик давлат педагогика институти катта укитувчиси

Нилуфар Махсудовна Кошанова

Педагогика фанлари фалсафа доктори (PhD) koshanovanilufar512@gmail.com

АННОТАЦИЯ

Ушбу маколамизда атокли маърифатпарвар жадидчи Абдулла Авлонийнинг Туркистондаги маърифий ташкилотчилик фаолияти, фарзанд тарбияси борасидаги педагогик карашлари асарлари асосида тахлил килинган.

Калит сузлар: маънавий колоклик, саводсизлик, эски усул, мутассиблик, жахолат, уйгониш даври, жадидчилик фаолияти, миллат рухи, юрт равнаки.

ABSTRACT

This article analyzes the educational activities of the famous enlightened Jadid Abdullah Avloni in Turkestan, his pedagogical views on the upbringing of children.

Keywords: spiritual backwardness, illiteracy, old age, fanaticism, ignorance, Renaissance, Jadidism, the spirit of the nation, the development of the country.

КИРИШ

Х,ар бир миллат ва халк фарзанди уз келажаги пойдеворини мустахкам куришда уз аждодлари босиб утган утмиши ва кечмишларини тахлил килиши лозим. Зеро, тарих буюк мураббийлик хусусиятига эга булиб, у бизни бугунги тинч ва осуда даврнинг кадрига етишимиз ва фаравон, тукин хаётимиз учун шукроналик туйгуларини хис килишимизга ундайди. Марказий Осиё шундай улкаки, унда дунёга донги кетган алломалар, буюк хадисшунослар, саркардалар, ватанпарвар фидоийлар камол топган. Шулар жумласидан, Туркистон тупрогини маънавий колокликдан олиб чикиш, маърифат оркали мустабид тузумга карши шарафли курашга бел боглаган ватанпарвар, фидоий жадидчилар хар биримиз учун юксак, шарафли бурчни адо этган аждодлар тимсоли сифатида урнак була олади. А.Авлоний, М.Бехбудий, А.Фитрат, М.Абдурашидхонов каби халки ва миллати учун эзгу максадда захмат чеккан зиёли,

June, 2022

713

BaraHnapBapnap y3nnrHHH, KuMnuruHu aHrnaraH xanK KuMnapragup KapaM Ba MyTe SynuS amaMacnnrHHH ^yga axmn TymyHraH.

Á^ABHÉT^AP TAX^HHH BA METÄ^Ä^OrHHCH

TypKHCTOHgarn Matpu^aTHunuK xapaKarnapu ^yga KynnaS Maxannuñ Ba xopn^HH onuMnap TOMOHHgaH ypraHunraH Ba Taxman KunuHraH. Maxannuñ TagKHKOTHunapgaH ^.Pa^anoBa ^agugnunapHuHr ^aMH^Tga aennap ypHH, TatnuM onum Macanacugaru KapamnapuHu hhmhh Taxnun KunraH Synca, K. napgaeBa [4] y3nyKCH3 MatHaBun TapSua ^apaeHuga Abtohuh acapnapugaH ^onganaHumHuHr caMapagopnuru Sopacuga unMuñ u3naHumnap onuS Sopagu. B.^ochmob, E.^ypaeB, M.Pu3aeB^ap y3napuHuHr unMuñ MaKonanapuga Abtohuh acapnapuHu Taxnun KunraH. Xopu^un TagsuKoTnunapgaH Ba^gay^ HHreöopr MapKa3uH Ocuega ^agugnunap ToMoHugaH aManra omupunraH AHru ucnoxarnap Sopacuga unMuñ u3naHumnap onuS Sopagu[3;44-45].

MY^OKAMA

Y3 xanKuHu MatHaBun ynroKnuKra HaKupraH, ^axonaira Kapmu Matpu^ar ñynu SunaH KypamraH ^agugnunapuMroHuHr WKcaK op3ycu Surra, atHu, y3 BaTaHu o3ognuru Ba paBHaKu xucoSnaHraH. IX-XII, XIV-XV acpnapga ynroHum gaBpuHu EBponagaH onguH SomnaS SepraH xanK XVII-XIX acpnapga aKuganapacTnuK, MyraccuSnuK oKuSaruga TapaKKueTgaH opKaga Kona Somnagu. By Sopaga SupuHnu npeзнgeнтнмнз xaKnu paBumga « Heza 6y MuRRam 6ywK cuÜMORapHu emuwmupu6, XVII-XIX acpnapza KeRu6 mo my noK^ana эримгaн WKcmum dapawaRapudaH mymu6 Kemdu? Нeгa сyнгги yn acp Mo6auHuda 6oMUMU3 KOROKRUKdaH nuKMaü KORdu? Hop PoccuncuHum yRKaMU3HU HUc6amaH ocoh 3a6m эmuмuдa aHa my korokrukhum ;aM ypHu 6^aHMumH? [1;9] -geraH acocnu ^uKpnapHu Sungupagunap. ^agugnunuK XIX acp oxupu-XX acp Somnapuga TypKucTOH, KaBKa3, KpuM, TarapucTOH xaeraga MyxyM axaMu^T KacS этгaн н^тнмoнн-cнecнн, Matpu^un xapaKaT. ^agugnunuK xapaKara HaMoeHganapu KynuHna y3napuHu TapaKuñnapBapnap, KenuHnanuK ^agugnap geS aTamraH. Yma gaBpHuHr unrop TapaKKuñnapBap Ky^napu, SupuHnu HaBÖaTga, 3uenunap Maxannuñ axonuHuHr yMyM^axoH TapaKKueragaH opKaga KonaeTraHuHu xuc этнS, ^aMuaTHu ucnox Kunum зapypнaтннн TymyHuS eTraHnap [8]. XIX acpHuHr ukkuhhu apMu - XX acp Somnapuga эcкн ycyn MaKTaSnapugaru Kyp-KypoHa egnarumra acocnaHraH, unMHu Top goupaga, $aKar guHun unM SunaH SornaeTraH MyraccuSoHa Kapamnapra Kapmu ^agugnunapnapuMro y3SeK xanK negaroruKacura yKuTumHuHr

June, 2022

714

aHru caMapagop ycynnapuHH onuS Kupa Somnagunap. fflynap ^yMnacugaH, ASgynna ABnoHufi TaHHKnu y3SeK negaroru, y3SeK MaiSyoTHHHHr 3aSapgacT BaKunnapugaH SynuS, yHHHr e3raH acapnapu acocaH TapSuaHHHr gon3apS Macananapu, Matpu^amapBapnuK FoanapuHH y3uga aKC этrapagн. ASgynna ABnoHufi 1878-fiun 12-uronga TomKernga TyKyBHH-xyHapMaHg ounacuga TyFunuS, gacTnaS эcкн ycyn MaKTaSuga, KefiuH Magpacaga Taxcun onagu.Y Sup KaHna Tunnap: apaS, $opc Ba pyc TunnapuHH ypraHran, ymSy Tunnapgaru acapnapHH SeManon MyToana KunumHH Somnafigu. ^agugnunap TapSuaga acocufi Bocnia cu^arnga TeaTpgaH yHyMnu ^ofiganaHumraH. TypKucToHgaru unK TeaipHH BexSygufi CaMapKaHgga onraH Synca, TomKeHTga ASgynna Abhohhh ToMoHugaH 1913 fiunga TypoH Tpynnacura acoc conuHagu. TeaTpgaH TymraH MaSnaFnap aHru ycyn "^agug" MaKTaSnapHHH onum, SonanapHH caBognu Kunum Ba ynapga MyTaccuSnuKgaH xpnu SynraH KeHr gyHeKapamHH maKnnaHTHpumra cap^naHag. Abhohhh 1908 fiunga MupoSogga aHru ycyn MaKTaSuHH ohhS, 1909-fiunga xafipua ^aMuaTHHH Ty3agu Ba eTHM Sonanapra gapc SepumHH Somnafigu. 1901-1917 fiunrana SynraH gaBpga y3SeK MaKTaSu Tapuxuga Ba negaroruKacuga Kaiia pon yfiHaraH 10 gaH opTHK KynnaHMa e3agu. By mySx,acu3, negaroruKaHH aHru SocKn^ra KyTapagn. ^yMnagaH, "Ehphhhh Mya^HM" khtoSh SomnaHFHH MaKTaSra Myn^annaHraH SynHS,TatnHMHHHr oggufigaH MypaKKaSra TaMofiunu acocuga e3unraH. "Hkkhhhh Mya^HM" эca SupuHHH KHToSHHHr gaBoMH Ba TaKoMunnamTupunraH maKnu xncoSnaHagu. 1917 fiunga Matpu^amapBapHHHr h^thmohh, axnoKufi Ba TapSuaBufi Kapamnapn SaeH KnnuHraH "TypKHH ry^HCTOH exyg ax^OK" khtoSh Hamp этнnagн. MyTa^aKKupHHHr "TypKHH ry^HCTOH exyg ax^OK" acapu 2 KucMgaH uSopai SynuS, SyHga axmu Ba eMoH $a3HnainapHHHr TaBcu^u, y3 gaBpuHHHr orpuKgu MacananapuH: ^axonai, KoHyHcronuK, 3ynM Ba my SunaH Supra KynnuK Ba TypryHnuKHH SaeH Kunagu. YmSy acapHH apaiumga aguS xanK negarorHKacHHHHr H^oSufi Ta^puSanapugaH yHyMnu ^oñganaHagu. Y Sona TapSuacuHH TyFunumugaH SomnaHuS xaeTHHUHr oxupurana gaBoM этнmннн,atнн TapSua Sup yMp gaBoM этagнгaн ^apaeHnuruHH TatKugnafigu. TapóuHHU kum ea Kflepóa 6epuwu uepau?- geraH caBonHH KyfiuS Sy ^apaeH yfigaH, atHH oTa-oHagaH SomnaHagu Ba MaKTaSga, Magpacaga gaBoM этagн gefigu. ABnoHufi ^HKpuna, TapSua - Sy oTa-oHa, yKHTyBHH, Mygappucnap Ba gaBnaTHHHr MyxyM Ba3H^acHgup. MyTa^aKKup yKHTyBHHHHHr TatnuMura, ucTetgogu, gyHeKapamuHHHr KeHrnurura, maxcuaTura Kaiia axaMH^T Sepagu. ABnoHufi acapnapuga xanK^unnuK, HHcoHnapBapnuK WKopu gapa^aga SynuS, Sona Ta^aKKypuHHHr puBo^naHumuga Sapna TatnuM cySteKTnapuHH caSaSnu экaнnнгннн "TypKHH ry^HCTOH exyg

June, 2022

715

ax^oK" acapaga «y^garana acocnañgn: "Omcuhuhz couu namaK, omacu dyMÓupanu 6yxca, MymnuMu 6up cyM nyrna Myx;mow 6ynca 6orn Kjaepza 6opcuH [2].Yrn6y ^HKpnapn opKann agaS caBogcro, nopaxyp MatcynnaTcro MyannnM, 6nnHMCH3 Ba KopuH FaMagaH Som^acuHH SnnMaHgnraH OTa-OHa ®;aMHaTra KaHgaH SonanapHH TapSnanaS Sepnmn MyMKyH geraH OFpu^nu MacanaHH KyTapaga. Y3 gaBpuga 3aMOHaBHH TatnuM-TapSuaHH maKnnaHTHpum Ba pHBO^naHTHpumra Se^Hec xucca KymraH ym6y ^agug Matpn^amapBapnapn unrapu cypraH ym6y Foanap em aBnog TapSnacn SanaH Ha^a^ar onna, SanKH SyryH ^meat Ba MaMnaKaT myFynnaHHmH MyMKyHnnra Ba MyxyMnnrnHn, maxc SapKaMonnnra, MatHaBHH TapSnacn xap goHM xaM Matpn^ar axnn, Matcynnap ynyH acocan gon3apS MyoMMO caHannS KenamHHH Kypcaragn [5]. YKHTyBHH ^HKpnam KyHHHHHr KeHrnarH gyHe^apamnra SoFnHKnHrHHH TatKHgnañgH. YHHHr ^HKpnna ycTo3HHHr cy3napa ynapHHHr Hmnapara 3Hg Synca, geMaK morapgnap SyHgañ axnoKHH TatnHMoTra HmoHHmMacnnrHHH amaga. ASgynna ABnoHHH BaTaH o3ognnrHHH ycTyH KynnS yHra onaS SopagaraH nynHH SanHM Ba Matpn^ar cn^araga Saxonangn. Acapga BaTaHnapBapnHKra KaTTa эtтнSop KaparanraH. AgaS BaraHHa myHnaKn ceBam SanaH neKnaHMacgaH, y SanaH ^axpnaHnm KepaKnnra, MHcoHHEHr BaraHHa ceBnmn yHMHr aMannapaga Ba y3 ropra WKcannmnra goap xapaKarnapnga HaMoeH Synnmn noзнмnнгннн TatKngnaHgn. XanKHMHr y3 MnnnnH TMnnHn My^TOmM Mannar pyXKHM нyкoтнmн SanaH Te^^m^p^^g^ ^agagna Tan noKnarnHn xhmoa KKnamra Ba caKnamra Ha^pana [5;3]. ABnoHKH 100 gaH opthk metpnap e3raH SynaS ynapga XX acp Somnapngara TypKncTOH xaera TacBapnaHraH. By gapgna n^og HaMyHanapaga TapaKKKñnapBap ^agngnn gyHe xanKgapn xaeraga MyxyM y3rapnmnap SynaeTraH gaBpga, y3 wpthhh ®;ohch3 Ba BañpoHara añnaHraH $oHga Kypaga, atHn Sap ToMoHgaH ®:axonaT, hkkhhhh ToMoHgaH KammoKnaK xyKMpoHnaK KanaeTraH MacKaH. 1912 ñnnga e3nnraH M^yHe Oo^Hacn" metpaga gyHega EHcoHra agonarcronnKnap SynaS, xaKKKaT neTga KonraH TaKgnpgaaM Sap KyH y3 wpTEHEHr epyF KyHnapra эpнmнmнгa,oзog Synnmnra, xaKKKaTHEHr Kapop Tonnmnra amoHaga. AgaS EHcoHnapHn axnoKKH ry3annnKra, MatHaBEH Soh Synamra yHgañgn. 1919-1920 ñnnnapga A^FoHncToHga Som KoHcyn SynaS, yзннн ncTetgognn gannoMaT cn^aTnga KypcaTagn.Y thhhhhk Ba xanKnap ypTacngarn gycTnaK ynyH xn3MaT Kanga, MatcynnaTna TonmnpEKgapHn Sa^apgn, SyHEHr ynyH y Sap Hena Sop MyKo^araaHgn.

1925-1930 nnnnapga YpTa Ocae KoMMyHncTEK (CAKY), YpTa Ocae KamnoK xy^annrn MaKTaSaga gapc Sepaga. CyHrpa YpTa Ocae gaBnaT yHnBepcnTeTn negaroraKa ^aKynbTeTKHnHr Tan Ba agaSaeT Ka^egpacn npo^ecopn, cyHr Mygnpn SynaS amnafign.

June, 2022

716

Мактабнинг 7-синф укувчилари учн христоматия яратди ва унда узбек ва хорижий ёзувчиларнинг таржимаи холлари, хамда энг яхши асарларидан парчалар келтиради. У уз даврининг огрикди масалаларини танкид килишдан тухтамайди. Турли тахаллуслар остида куплаб танкидий шеърлар ва маколалар ёзади.Унинг ёшларга урнак буладиган ибратли жихати шундаки, доимо уз халкига, ватанига садокати, уз дарди билан эмас балки халки ва юрти ташвиши билан яшаганлиги ,уз давридаги инсонлардан тафаккури, дунёкараши кенглиги билан илдамрок, замон билан хамнафас булган тараккийпарварлиги хисобланади.Саводсиз болаларни укитишдек шарафли ишга кул урган жадидчи янги усул мактаблари оркали илгор гояларни ёш авлод онгига сингдириш оркали юксак максадини амалга оширади.Авлонийнинг мехнатлари муносиб такдирланиб, узбек маданияти ва адабиётини юксалтиришда, малакали ходимлар тайёрлашдаги узок йиллар давомидаги мехнати учун 1925 йилда "Мехнат Кахрамони" унвони,1930 йилда мехнатсеварлиги, илмий асарлари учун "Кизил профессор" ва "Узбекистон маорифи зарбдори" унвонлари берилди. Абдулла Авлоний 1934 йилнинг 25 августида Тошкентда вафот этади.

ХУЛОСА

Абдулла Авлоний бутун умрини маориф сохасига бахшида этган халкпарвар маърифатчи сифатида тарихда муносиб из колдирди.Унинг педагогик карашлари хозирги кунда хам узининг долзарблиги билан ахамиятли булиб, баркамол авлод тарбиялашда, усиб келаётган ёш авлодда чинакам инсоний туйгуларни шакллантиришда, фарзандларимизни умуминсоний эзгу гоялар рухида тарбиялашда, педагог-мураббийларнинг маъсулиятли ва шарафли вазифаларига виждонан ёндашишларида дастурамал булиб хизмат килади. Авлоний сиймоси доимо авлодлар хотирасида ватанпарварлик, халкпарварлик, фидоийлик тимсоли булиб колади.

REFERENCES

1. Каримов И.А.Тарихий хотирасиз келажак йук.-Т.:Шарк, 1998,-Б.9.

2. Абдулла Авлоний. Туркий гулистон ёхуд ахлок. Т.: "Укитувчи", 1992

3. Балдауф Ингебог .Джадидизм в Центральной Азиив плане реформизма и модернизма мусульманском мире. Халкаро конференция материаллари. Т.: Маънавият, 2001, 44-45 б.

4. Пардаева К.Узлуксиз маънавий тарбия жараёнида Абдулла Авлоний асарларидан фойдаланиш самарадорлиги. /"Абдулла Авлонийнинг илмий педагогик карашлари" мавзусида

June, 2022

717

халкаро илмий конференци материаллари. 2020 йил 10 июль- Т.: ТДПУ, 2020

5. Шерназаров З. Абдулла Авлонийнинг маънавий- ахлокий карашлари. «SCIENTIFIC PROGRESS» Scientific Journal. Volume: 1, ISSUE:

6.www/scientificprogress.uz. -P.8-13.

6. ^осимов Б. Миллий уйгониш: жасорат, маърифат, фидойилик.- Т.: «Маънавият», 2002. Б- 304.

7. Ражабова Д. Туркистон жадидларининг карашларида ёшлар ва хотин -кизлар масалалари.(Х1Х асрнинг охири - XX аср бошлари). Тарих фанлари номозлик дисс. Т. 2003. Б- 123.

June, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.