Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари
Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта
кобилиятларни шакллантириш лозим. Машгулотда мураббий футболчи техникасини шакллантиришда уйин шароити билан боглаш керак. Дар бир уй-инчи машгулотнинг узида узини масъулиятини, яьни аник бажардими ноаник бажардими узи хис килиши лозим.
Хулоса. Хулоса урнида шуни таъкидлаш жоизки, ёш футболчиларда тупни узок масофага узатишни биринчи элементи техника хисобланса, иккинчи эле-менти портлаш кобилияти хисобланар экан. Демак ёш футболчиларнинг хар машгулотда тупни узок масофага узатишини ривожлантириш учун тупга куп маротаба такроран тептирмасдан, хар машгулотдан олдин 5 маротаба "СПОРК" мосламасида сакратилса, портлаш кобилияти ривожланиб тупни узок масофага тепиш шиддати ошади хамда ушбу малакани эгаллаш вакти кискарар экан.
"СПОРК" мосламасини яна бир афзаллиги шун-
дан иборатки, спортчи хар бир харакати натижаси хакида тез ва аник кайта маълумот олади. Мураббий томонидан эса спортчига максадли курсатма куйиш оркали спортчилар натижаларини доим назорат ки-либ боради. Максадли курсатма куйилганда спортчи уз харакатларини англаши натижасида портлаш ко-билияти кескин усади.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 4 декабрдаги "Узбекистонда футболни ривожлантиришни мутла^о янги бос^ичга олиб чи^иш чора-тадбирлари т^рисида"ги ПФ-5887-сон Фармони.
2. Расулов Б. Спорт бу - харакат, харакат эса хаёт демакдир. "SPORT TIME" журнал, 2018 йил июл. Б-3.
3. Акрамов Р.А. Футбол дарслик Тошкен 2006 й. 323 б.
4. Гаппаров З.Г., Иштаев Ж.М. "СПОРК"- спортчининг портловчан кучини янгича улчаш ускунаси //Фан - спортга, №4, 2011,С.37-39.
5. Иштаев Ж.М. Развитие взрывной способности у юных тяжелоатлетов// II International Book Edition of the countries of the Commonwealth of Independent States "BEST YOUNG SCIENTIST-2020" г. Нур-Султан, Казахстан, 28 сентября 2020г. Ст-6-10.
6. Ishtayev J.M. Explosive activity school performance by age indicators// European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. Volume 8 number 8, 2020 part II. Pages-161-163.
УУД (УДК, UDC): 796.015.868:61
Муаллиф билан богланиш учун:
Катта укитувчи Х.Х. УМАРОВ1
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт ^университета, Чирчик шахри, Узбекистан
15-18 ЁШ УЦУВЧИЛАРНИНГ ЖИСМОНИЙ ВА МОРФОФУНКЦИОНАЛ ТАЙЁРГАРЛИК КУРСАТКИЧЛАРИНИ ЦИЁСИЙ ТАХДИЛИ
Аннотация
Annotation
В представленной статье рассматривается проблема повышения профессионально-прикладной физической подготовленности учащихся колледжа обусловленной все возрастающими требованиями к учебной и последующей трудовой деятельности выпускников специализированных учебных заведений сельскохозяйственной направленности. Повышение уровня специально-двигательных качеств, с учетом их будущей трудоёмкой профессиональной деятельности способствует не только укреплению здоровья, но и продлению работоспособности.
Ключевые слова. специально-двигательные качества, контрольные упражнения, контрольные тесты, антропометрические и морфофунк-циональные показатели.
Маколада ихтисослаштирилган, жумладан кишлок хужалиги йуналишидаги таълим муассаса-лари битирувчиларининг укув ва кейинги мехнат фаолиятига талаблар тобора ортиб бораётганлиги сабабли коллеж укувчиларининг касбий амалий жисмоний тайёргарлигини ошириш муаммоси куриб чикилган. Уларнинг булажак мураккаб касбий фаолиятини инобатга олган холда, махсус-харакат кобилиятлари даражасини ошириш, нафакат согликни мустахкамлаш, балки ишчанликни оширишга сабаб булади.
Калит сузлар: махсус-царакат цобилиятлари, назорат машцлар, назорат тестлар, антропо-метрик ва морфофункционал курсаткичлар.
The article deals with the problem of improving the professional and applied physical fitness of college students due to the ever-increasing requirements for the educational and subsequent work activities of graduates of specialized educational institutions of agricultural orientation. Increasing the level of special-motor qualities, taking into account their future extreme professional activities, contributes not only to improving health, but also to prolonging performance.
Key words: special-motor qualities, control exercises, control tests, anthropometric and morphofunctional indicators.
Долзарблиги. Инсоннинг жисмоний ривожла-ниши тугрисидаги асосий назариёт таълимотчила-ридан бири булмиш [1], жисмоний ривожланишни организмнинг жисмоний кучлари захирасини бел-гилайдиган морфофункционал хусусиятлари мажму-аси сифатида тушунади. Жисмоний ривожланиш, онтогенезнинг алохида боскичларида генотипни фенотипга кайта узгариши содир булаётган даврдаги организмни усиши ва ривожланиши жараёнини акс этади. Маълумки, генетик дастурни ва ташки мухит омилларини жисмоний ривожланишга таъсири тур-ли ёшга оид боскичларда хар хил булади. Тананинг тотал катталиклари, унинг узунлигига ва массасига,
кукрак кафасининг айланасига богликлиги курса-тилган [1,4,5,7].
Тадкикотнинг максади. 15-18 ёшли укувчилари-ни морфофункционал имкониятлар даражасини укув машгулотларида рационал таксимлаш воситасида ошириш.
Тадкикотнинг ташкил килиниши. Тадкикотда куйилган максадни амалиётга жорий килиш жихати-дан асосий тажриба иккита урта махсус, касб-хунар таълим муассасаларида ташкил килинди ва амалга оширилди. Укувчилар сони 120 нафардан иборат булиб, тажрибалар 2018-2019 йилларда утказилди.
15-18 ёшли касб-хунар коллежининг укувчилари
56
e-mail: [email protected]
3 та укув гурухлари тажриба гурухини (ТГ, п=60), 15-18 ёшли касб-хунар коллежининг укувчилари учта I боскич укувчилари - назорат гурухини (НГ, п=60) ташкил килди.
Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Бир кагор муаллифларнинг таъкидлашича [2,3,7], таъ-лим муассасаси укувчиларини ёки спортчиларни куп йиллик тайёргарликнинг барча боскичларида харакат сифатларини бир вактда тарбиялашнинг методик асо-си - алохида сифатларни, улар учун кулай булган ёшга оид боскичларда устувор ривожлантириш хисобланади.
Куйидаги келтирилган маълумотларда, биз тадкик килган ёшга оид боскич, куч имкониятларини ва аэроб чидамлиликни (+) ривожлантириш учун энг кулай ва 15-18 яшар усмирларнинг координацион кобилиятларини ва бугимларидаги харакатчанлик-ни (±) ривожлантириш жараёнини давом эттириш имкониятини бериши кургазмали тарзда намойиш килинган (1-жадвалга каранг).
1-жадвал
15-18 ёшли усмирларнинг вазн-буй курсаткичлари ва жисмоний сифатлари-нинг ривожланиши узгаришини тахминий сенситив (сезувчи) бос^ичлари
№ Вазн-буй курсаткичлар ва жисмоний сифатлар Ёши
15 16 17 18
1. Гавдаузунлиги + ± ± ±
2. Гавда массаси + ± ± ±
3. Максимал куч + + +
4. Тезкорлик + + + +
5. Чидамлилик (аэроб имкониятлар) + + + +
6. Тезкор чидамлилик + + + +
7. Анаэроб (гликолитик) имкониятлар + + + +
8. Координацион кобилиятлар ± ± ± ±
9. Эгилувчанлик ± ± ± ±
2-жадвал
Тажриба ва назорат гуру^лари у^увчиларининг у^иш бос^ичлари буйича морфофункционал курсаткичлари динамикаси (VI семестр) (п=120)
№ Курсаткичлар 1-боскич (15-16 яшар) 2 -боскич (16-17 яшар) 3 -боскич (17-18 яшар)
ТГ НГ ТГ НГ ТГ НГ
1. Гавда массаси, кг 51,9±2,75 V=5,29% 50,4±2,97 V= 5,89% 56,7±1,44 V= 2,53% 53,2±3,12 V= 5,86% 60,8±21,97 V= 36,13% 57,4±3,27 V= 5,6%
2. Гавда узунлиги, см 169,1±3,33 V= 1,96% 169,7±3,95 V= 2,32% 172,9±2,98 V= 1,72% 171,9±3,02 V= 1,75 174,4±2,47 V= 1,41% 173,1±4,19 V= 2,42%
3. ЮКЧ зарба/дак 74,3±2,07 V= 4,05% 77,3±3,23 V= 4,17% 72,1±1,04 V= 1,44% 75,3±2,79 V= 3,70% 70,3±,1,47 V= 2,09% 75,1±2,26 V= 3%
4. САБ, мм.сим. уст. 103,37±1,97 V= 1,9% 102,3±3,25 V= 3,17% 104,33±1,48 V= 1,41% 103,7±3,07 V= 2,96% 104,23±1,47 V= 1,41% 105,12±3,44 V= 3,27%
ДАБ, мм.сим. уст. 62,3±0,97 V= 1,55% 63,5±1,16 V= 1,82% 64,1±0,88 V= 1,37% 65,7±1,97 V= 2,99% 64,3±0,73 V= 1,1% 65,2±1,55 V= 2,3%
5. Упканинг тириклик сигами, мл 33,83±87,6 V= 0,02% 3090±103,3 V= 3,34% 3577±78,2 V= 2,18% 3292±137,1 V= 4,16% 3743±65,6 V= 1,7% 3402±113,3 V= 3,33%
6. Кукрак кафаси айланаси, см 84,76±2,08 V= 2,24% 80,35±3,17 V= 3,94% 86,43±1,91 V= 2,20% 82,1±2,89 V= 3,52% 88,12±1,33 V= 1,5% 84,7±3,02 V= 3,56%
7. Кукрак кафаси экскур-сияси, см 8,69±0,87 V= 10,01% 8,39±1,07 V= 12,75% 9,03±0,565 V= 6,25% 8,55±0,98V= 11,46% 9,23±0,57 V= 6,17% 8,61±0,89 V= 10,3%
Изох: ТГ-тажриба гурухр, НГ-назорат гурухр, САБ-систолик артериал босим, ДАБ-диастолик артериал босим
Танланган статистик усул хамда динамик индивидуал кузатишлар усули ёрдамида тадкикот утказилган 15-18 ёшли касб-хунар коллежи укувчи-ларининг антропометрик курсаткичларининг уртача катталикларида фарк аникланди, улар жисмоний
ривожланишнинг илгариловчи жараёнини акс этади (2-жадвалга каранг).
Олинган маълумотлар, тайёргарликнинг таклиф килинган дастури ТГ укувчиларининг жисмоний ривожланиши даражасини оширишга кумаклашгани тугрисида далолат беради. ТГнинг тадкик килинган курсаткичлари, IV семестрга келиб, НГдаги тенгдошларининг курсаткичлари билан нафакат тенглашди, балки укишнинг якуний боскичида (VI семестрда) усиши буйича бирмунча юкори хам булди (177,1±5,47 ва 176,9±5,19 см.), гавда массаси курсаткичлари хам уларникидан ишончли тарзда юкори булди (65,7±3,97 ва 63,4±4.27, Р<0,05).
Мутахассисларнинг фикрига кура [1,5,6], гемоди-намиканинг мухим курсаткичлари - юрак кискари-шлари частотаси (ЮКЧ) ва артериал босим даражаси организмнинг ёшга оид ривожланиши жараёнида ва жисмоний машкларнинг таъсири остида конуний узгаришларга учрайди [2,3,7].
Ёш катталашган сари пульс камаяди, чунки В.Ф.Балашова [2], Л.П.Волков [3], О.А.Рихсиева ва хаммуаллифлари [6], Ж.К.Холодов [7] каби мутахас-сисларнинг маълумотларига кура, спортчи булмаган 15-16 яшар угил болаларда ЮКЧ 76.2±0.1 зарба/мин. ни, 17-18 яшарларда - 72,0±0.3 зарба/мин.ни ташкил килади. Юкорида келтирилганидек ТГ таркибидаги 3-боскич укувчиларида юрак кискаришлари частота-си НГ укувчиларининг курсаткичларидан бирмунча камрок (70,3 ± 1,47 зарба/мин) ва ишончли паст (75,1 ± 2,26) булди. Муаллифлар томонидан жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланадиган укувчилардаги муътадил брадикардия миокарднинг "ишдан чикишига" каршилик курсатади ва мухим согломлаштирувчи ахамиятга эга эканлиги курса-тилган.
Артериал босим даражаси юрак кон-томир тизими функциясининг мухим тавсифи булиб хизмат килади ва физиология ва спорт тиббиётида гемодинамика-нинг интеграл курсаткичи сифатида хисобга олина-ди. Уртача катталиклардаги максимал ва минимал артериал босим тадкикотда иштирок этаётган гурух укувчиларида сезиларли даражада фарк килмайди (мос равишда 104/64 ва 105/65). Натижаларнинг зичлиги ТГ вакилларида анча аник ифодаланишига карамасдан (мос равишда V=1,1% ва V=3,3%). Укув йиллари буйича олинган натижалар хамда бир катор физиологларнинг маълумотлари [1,5,6], кун тартиби-даги укув ва тренировка машгулотлари жараёнида бажариладиган юклама хажмини ва жадаллигини анча юкори даражасига боглик булмаган холда, ТГ вакилларида ЮКЧ нинг оптимал холатда булишини тасдиклайди.
Организмнинг жисмоний ва функционал тайёр-гарлигини бахолаш учун жисмоний ривожланиш курсаткичлари билан бир каторда ташки нафас холатини тавсифлари хам мухим ахамиятга эга. Мутахассисларнинг тугри фикрлашига кура [1,2,3,5,6], упканинг тириклик сигимини катталиги ташки нафас механикасида катта рол уйнайди ва нафакат одамнинг потенциал имкониятлари тугрисида хулоса чикариш,
см о см
со
го га
0 ^
ю
1
с го
№3-2021 е-шаП: [email protected]
балки упка вентиляциясини таъминлаш учун талаб килинадиган кучланишларнинг катталигини бахолаш имкониятини хам беради.
Мажмуавий тадкикотларни тахдил килиш натижа-лари, ташки нафаснинг потенциал имкониятларини тавсифлайдиган барча учта курсаткичлар, яъни уп-канинг тириклик сигими (мос равишда 4043,9±105,6 ва 3802,7±113,3), кукрак кафасининг экскурсияси (мос равишда 9,43±0.57 ва 9,01±0.89) ва кукрак кафасининг айланаси (мос равишда 88,52±1,33 ва 86,7±3,02) VI семестрнинг якунига келиб ТГ укувчи-ларида ишончли юкори (Р<0,05) эканлигидан далолат беради, бу, моторли-респираторли рефлексларни про-приорецептив афферентация асосида анча даражада такомиллашганлигини курсатади.
Тажриба гурухи укувчиларининг ташки нафас функциясини ортишига спортнинг базавий турлари воситаларини укув жараёнида таксимлашнинг тар-тиблаштирилган структураси ва тезкор-куч сифат-ларини ва аэроб чидамлиликни ривожлантириш ва такомиллаштиришга йуналтирилган юкори харакат
фаоллиги булган секция машгулотлари кумаклашди.
Шундай килиб, ТГ укувчиларининг гавда узун-лиги ва массасидаги хамда жисмоний ривожланиши-нинг гемодинамика холати, упканинг тириклик сигими, кукрак кафаси айланаси каби курсаткичларидаги узгаришларида етарлича ифодаланган параллелизм, биз томондан таклиф килинган машклар мажмуасини ва коллеж укувчилари организмини морфологик ва функционал ривожланишинида мажмуавий назорат килиш тизимини фойдали таъсир килганлигидан далолат беради.
Адабиётлар:
1. Анатомия человека: Учебник /М.Ф. Иваницкий., Б.А.Никитюка., А.А. Гладышев., Ф.В. Судзиловский. - М.: Тера-Спорт, 2003 - 624 с.
2. Балашова В.Ф. Физиология человека. М., - Физическая культура. 2007. - 375 с.
3. Волков Л.П. Теория и методика детского и юношеского спорта. Киев. Олимпийская литература. 2002. - 294 с.
4. Кошбахтиев И.А. Основы оздоровительной физкультуры студенческой молодежи. Т., 1994. - 105 с.
5. Морфология человека. / Под редакцией Б.А. Никитюка и В.П. Чтетцо-ва.2-е издание, переработанное и дополненное/Издательство Московского университета. М.: 1990. -343 с.
6. Рихсиева А.А., Насретдинов Ф.Н., Рихсиева Л.И. Физическое состояние школьников и спортивной молодежи. - Т.: Ибн Сины, 1992. - 152 с.
7. Холодов Ж.К. Теория и методика физического воспитания и спорта: Учеб. пособие. - М.: Советский спорт, 2008. - 480 с.
УУД (УДК, UDC): 796.01: 8:092.2
Информация для связи с автором:
Преподаватель К.С. БУРИЕВ1
:Каршинский государственный университет город Карши, Узбекистан
ОСОБЕННОСТИ МЕТОДИКИ ПРОВЕДЕНИЯ ПОИСКОВОГО ЭКСПЕРИМЕНТА В НАЦИОНАЛЬНОЙ БОРЬБЕ "КУРАШ"
Аннотация
Annotation
В данной статье раскрываются особенности поискового эксперимента, как начального этапа формирующего эксперимента. Даны рекомендации по организации повышения эффективности учебно-тренировочного процесса с борцами-курашистами.
Ключевые слова: поисковой эксперимент, соревновательный процесс, физическая подготовка, психомоторика, специальная подготовка борцов-курашистов.
Ушбу макола кидирув эксперименти хусусиятларини, экспериментни шакллантирувчи бошлантич боскичи сифатида очиб беради, курашчилар билан таълим ва тарбия жараёни самара-дорлигини ошириш буйича тавсиялар беради.
Калит сузлар: цидирувэксперименти, рацобатжараёни, жисмоний тайёргарлик, психомоторика, курашчиларни махсус тайёргарлиги.
This article reveals the features of the search experiment, as the initial stage of the formative experiment, gives recommendations on how to organize an increase in the effectiveness of the educational and training process with kurash wrestlers.
Key words: search experiment, competitive process, physical training, psychomotor skills, special training of curonian wrestlers.
CM
о
C\l
со
to ra t о d w
с to
Актуальность. В данной статье раскрываются особенности подготовки спортсменов-курашистов для их дальнейшего участия в спорте высших достижений. Общеизвестно, современный уровень спортивных достижений требуют организации целенаправленной многолетней подготовки спортсменов, поиска все более эффективных форм, средств и методов учебно-тренировочной работы. Всё это требует широкого привлечения к учебно-тренировочным занятиям отбора одаренных юношей и девушек для пополнения рядов спортсменов высокого класса. Решение этой проблемы затрудняется в связи с повышенной конкуренцией на крупнейших
международных соревнованиях, особенно на чемпионатах мира, сохранением тенденции к увеличению и интенсивности тренировочных нагрузок, а также изменением правил соревнований. Наши узбекские спортсмены дзюдоисты, курашисты одержали много ярких побед на многих соревнованиях. Во всем мире известны фамилии абсолютного чемпиона мира Абдулло Тангриева, и призера олимпийских игр Ришода Сабирова. Но, к сожалению, за последние годы анализ выступлений наших борцов на международных соревнованиях, свидетельствуют о серьезных недостатках в уровне соревновательной готовности курашистов.
58
e-mail: [email protected]
№3-2021