Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ ТАЪЛИМ -ТАРБИЯ ТИЗИМИДАГИ АҲАМИЯТИ'

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ ТАЪЛИМ -ТАРБИЯ ТИЗИМИДАГИ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
147
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Ключевые слова
КУЛЬТУРА / ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА / ОБРАЗОВАНИЕ / СПОРТ / ВОСПИТАНИЕ / СОЦИАЛИЗАЦИЯ / СОЦИАЛЬНЫЙ ИНСТИТУТ

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — Урдабаев М. А.

Мақолада жамиятда жисмоний тарбия ва спортнинг социал институт сифати-даги ўрни ҳақида илмий хулосалар баён қилинган бўлиб, шахс ижтимоийлашувида асосий воситалардан бири бўлиб шаклланганлиги ва ундан самарали фойдаланиш бугунги тараққиёт талабларидан бири эканлиги илмий асосланганМақолада жамиятда жисмоний тарбия ва спортнинг социал институт сифати-даги ўрни ҳақида илмий хулосалар баён қилинган бўлиб, шахс ижтимоийлашувида асосий воситалардан бири бўлиб шаклланганлиги ва ундан самарали фойдаланиш бугунги тараққиёт талабларидан бири эканлиги илмий асосланган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТНИНГ ТАЪЛИМ -ТАРБИЯ ТИЗИМИДАГИ АҲАМИЯТИ»

ЖИСМОНИЙ ТДРБИЯ BA СПОРТНИНГ ТДЪЛИМ -ТДРБИЯ ТИЗИMИДAГИ A^AMИЯТИ

Урдабаев М.А.,

Узбекистон Миллий гвардияси Х,арбий техник институти

Аннотация

Annotation

В статье изложены научные выводы о роли физической культуры и спорта в обществе как социального института и о том, что она формируется как один из основных инструментов социализации личности и ее эффективное использование является одним из требований современного развития.

Ключевые слова: культура, физическая культура, образование, спорт, воспитание, социализация, социальный институт.

Маколада жамиятда жисмоний тарбия ва спортнинг социал институт сифати-даги урни хакида илмий хулосалар баён килинган булиб, шахс ижтимоийлашувида асосий воситалардан бири булиб шаклланганлиги ва ундан самарали фойдаланиш бугунги тараккиёт талабларидан бири эканлиги илмий асосланган.

Калит сузлар: маданият, жисмоний маданият, таълим, спорт, тарбия, ижтимоийлашув, социал институт.

The article presents scientific conclusions about the role of physical culture and sport in society as a social institution and that it is formed as one of the main tools of socialization of the individual and its effective use is one of the requirements of modern development.

Key words: culture, physical culture, education, sport, upbringing, socialization, social Institute.

Инсон саломатлигида мухим ахамият касб этувчи омиллардан бири бу жисмоний тарбия ва спортдир. Мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спортни янада ривожлантиришда 2015 йил 4 сентябрда янги тахрирда "Жисмоний тарбия ва спорт тугрисида"ги конуннинг кабул килиниши хамда мазкур конунда жисмоний тарбия ва спортнинг барча жабхалари камраб олинганлиги соханинг хукукий асослари ри-вожланишини белгилаб бериш билан бирга, ёшларни спорт билан шугулланишга фаол жалб этиш, болалар спорти объектлари учун юкори малакали, профессионал кадрларни тайёр-лашда мухим омил булиб келмокда. Шу билан бирга дунё хамжамияти томонидан жисмоний тарбия ва спортга инсон саломатлигини таъ-

минловчи восита сифатида алохида ахамият каратилиши негизида ижтимоий-иктисодий тараккиётни таъминлаш масаласи тобора мухим ахамият касб этиб бормокда.

Жисмоний тарбия ва спорт инсон сало-матлигини таъминловчи асосий воситалардан бири экан, уни хар томонлама ривожлантириш, оммавийлаштириш учун лозим булган барча вазифаларни амалга ошириш зарур хисобла-нади. Айникса, жисмоний тарбия ва спортни ривожлантиришда комплекс ёндошувни амалга ошириш, яъни мазкур харакатлар негизида барча фанлар интеграциясини шакллантириш хамда сафарбар килиш тизимдаги муаммоларни комплекс урганиш имкониятини яратиб беради.

Халкимизнинг жисмоний тарбия ва спортга

о

CN

о

CN

го та ■с о

Œ

№ 13020

e-mail: [email protected]

75

булган муносабатини урганишда хамда уларни жалб килишда факатгина жисмоний тарбия ва спортнинг укув-машк жараёнини такомиллашти-риш оркали ёки спорт иншоотларини барпо этиш оркали эришиб булмайди. Балки бугунги кунда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантиришда барча омилларни урни, таъсирини урганиш мухим хисобланади. Шунингдек, жисмоний тарбия ва спортни оммавийлаштиришда барча воситаларни сафарбар килиш, тизимли ва уз-луксиз чора-тадбирларни ишлаб чикиш хамда амалга ошириш зарурият булиб бормокда. Шунинг учун хам жисмоний тарбия ва спортни ривожлантиришда барча фанларга тегишли бул-ган муаммоларни узаро хамкорликда урганиш ёки мазкур муаммоларни урганувчи фанларни ривожлантириш мухим ахамият касб этади. Мазкур холатда бундай муаммоларни урганишга каратилган илмий-тадкикот ишларини ташкил килиш фанлар кесимидаги муаммоларнинг мохиятига чукур кириб боришда хамда урга-нишда уз самарасини беради.

Бу борада жисмоний тарбия ва спорт соха-сида барча меъёрий хужжатлар кабул килинган булсада, амалиёт бу сохада бир канча муам-молар мавжудлигини курсатмокда. Жисмоний тарбия ва спортда вужудга келаётган илмий тадкикотларга булаётган эхтиёжларни жисмо-ний тарбия ва спорт - фан, таълим ва инно-вацияларни уйгунлаштириш оркали илмий ёндашувни кучайтириш тенденциялари билан изохлаш мумкин. Бугунги замонавий таракки-ётнинг суръатлари тобора тезлашиб бормокда, бу эса жисмоний тарбия ва спорт тизимининг бошка сохалар билан интеграциясини янада ривожлантиришни такозо этади. Хусусан, жисмоний тарбия ва спортдаги ижтимоий-ма-даний муаммолар ахамиятининг ортиб бориши инновацион технологиялар ва замонавий тех-о ник воситаларнинг жорий килиниши спорт-чиларнинг социал киёфасини шакллантириш маданият, фан, таълим призмаси оркали мав-^ жуд муаммоларнинг хусусиятларини тадкик

этиш зарурияти юзага келмокда. "о Бир катор фан тармокларининг ^ интеграциялашуви жисмоний тарбия ва Л спорт сохасида амалга оширилаётган

тадкикотларда уз самарасини курсатмокда. Илмий тадкикотларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасида кенг микёсда олиб бори-лиши тизимдаги муаммоларни тадкик килиш имкониятини бериш билан бирга уларнинг ечимини курсатиб беришда катта амалий ахамиятга эга. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида етишиб чикаётган мутахассисларни бундай билимлар билан куроллантириш, уз сохасининг билимдони килиб тарбиялаш, руй бераётган жараёнларни тулик идрок этиш сифатларини ривожланишида хам мухим ахамият касб этади.

Шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт сохаси учун олий маълумотли кадрлар тай-ёрлаш тизимини такомиллаштириш ва сифат жихатидан янги боскичга кутариш зарур булиб бормокда.

Шу билан бирга, жисмоний тарбия ва спорт сохасида халкаро стандартлар асосида олий маълумотли мутахассисларни тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тизимини йулга куйиш, илмий-педагогик салохиятни ошириш, укув жараёнининг илмий-тадкикот фаолияти билан узвий богликлигини кучай-тириш, укув-услубий ва ахборот таъминотини яхшилаш зарур, хусусан:

- хорижнинг илгор олий таълим муассаса-лари тажрибасини инобатга олган холда укув режаларига замонавий фанларни киритиб бо-риш, инновацион хамда илм-фанга асосланган технологияларни тадбик килиш;

- спорт таълими тизимининг узвийлик ва узлуксизлиги тамойилларини, соха буйича олий ва урта махсус таълим муассасаларида тайёрланадиган мутахассисликларнинг мута-носиблигини таъминлаш;

- жисмоний тарбия ва спорт сохасида ил-мий тадкикот ишларини олиб бориш, уларнинг ишончлилиги ва натижадорлигини таъминлаш учун укув ва илмий лабораторияларини ташкил этиш;

- жисмоний тарбия ва спорт сохасида фан, таълим ва ишлаб чикаришни интеграция ки-лиш, кадрлар буюртмачиси булган тегишли муассаса ва ташкилотлар билан хамкорлик алокаларини урнатиш.

76 е-шай: [email protected] № 1 -2020

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Мирзиёев Ш.М. Тащидий тахлил, катьий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. Мамлакатимизда 2016 йилда ижти-м о и й - и кт и со д и й ривожлантиришнинг асосий якунлари ва 2017 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига багишланган Вазирлар Махкамасининг кенгай-тирилган мажлисидаги маьруза, 2017 йил 14 январь. - Тошкент: "Узбекистон", 2017.

2. Ахматов М.С. Массовый спорт - основа государственного управления производства и накопления ресурса здаровья неселения//Фан-спортга, 2017. -№4.

3. Безруков М.П. Социальная защита социально-профессиональной группы спортсменов: оптимизация управления. дисс. ... док. соц. наук. - М. 2002. - 322 с.

4. Гоношвили А.С. Методологические основы социологии спорта. - Санк-Петербург: Издательство "Лема", 2017. - 52 с.

5. Матвеев Л.П. Теория и методика физической культуры (общие основы теории и методики физического воспитания; теоретико-методические аспекты спорта и профессионально-прикладных форм физической культуры): Учеб. для ин-тов физ. культуры. - М.: Физкультура и спорт, 1991. -543с.

6. Сейтхалилов Э.А. Керимов Ф.А. Формирование духовно-нравственных качеств личности в процесе физического воспитания//Мир образования-образование в мире, 2010. -№ 2(38).

7. Столов И.И. Спортивный резерв: состояние, проблемы, пути решения. - М.: Советский спорт, 2008.-132 с.

8. Шопулатов А.Н. Основы формирования навыков развития духовных ценностей у будущих тренеров на основе физической культуры и спорта // Среднее профессиональное и высшее образование в сфере физической культуры и спорта: современное состояние и перспективы развития. Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции. г.Челябинск. 2019. 286-289 с.

№ 1-2020 e-mail: [email protected]

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.