Хулоса килиб шуни таъкидлаш керакки,
мамлакатимизда спортни индустрия даражасига кутаришда спорт менежментининг ролини оширган холда уни такомиллаштириб бориш мухим ахамият касб этади. Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохасида спорт менежментининг ривожланиш моде-лини тадбик килиш сохадаги мавжуд муаммо ва дол-зарб масалаларни комплекс равишда ечиш учун асос булади. Унинг максадли узагини мамлакатимизда худудлар кесимида оммавий спортни ривожланти-риш билан боглик булган спорт ташкилотларининг молиявий мустакиллигини таъминлаш ва уларнинг истикболли равнаки учун тегишли шарт-шароитлари-ни яратишга каратилган инновацион моделни яратиш, жисмоний тарбия ва спорт сохасининг ривожлани-шини бахолаш услубиятини шакллантириш асосида корпоратив максадли спорт менежменти стратегия-
Экономика и менежмент образования
ларини аниклаш, ёш иктидорли спортчиларга булган талабни аниклашнинг инновацион услубиятини ишлаб чикиш, спорт хизматларига булган талабни кондиришнинг иктисодий андозасини яратиш хамда жахон бозорларида ракобатбардошликни таъминлаш-га каратилган "Жисмоний тарбия ва спортни ривож-лантириш буйича спорт менежментининг стратегик концепцияси" ташкил этади.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 мартдаги «Жисмоний тарбия ва спорт сохдсида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари туфисида» ПФ-5368-сон Фармони.
2. Экономические и социальные аспекты развития спортивных услуг: Монография /Под.ред. Н.А. Восколович -М.: ТЕИС, 2012. - 144 с.
3. European Sport Management Quarterly. Vol. 3. - n. 3 - September 2003.
4. www.sportportal.uz
УУК (УДК, UDC): 796.077.5
Мустакил изланувчи А.Б. ХАСАНОВ1
'Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт
университети,
Чирчик; шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
ЖИСМОНИИ ТАРБИЯ ВА СПОРТ МУТАХАССИСЛАРИ МАЛАКАСИНИ БЕЛГИЛОВЧИ МЕЗОНЛАР
Аннотация
Annotation
В данной статье исследуются критерии определения квалификации специалистов по физической культуре и спорту. Также обосновывается роль и значение критериев в развитии квалификации специалистов.
Ключевые слова: физическая культура, спорт, квалификация, специалист, критерии, процесс подготовки спортсменов, семейное положение спортсменов, социальная среда спортсменов.
Ушбу ма^олада жисмоний тарбия ва спорт мутахассислари малакасини белгиловчи мезонлар урганилган. Шунингдек, мутахассислар малакасини ривожлантиришда мезонларнинг урни ва а^амияти асослаб берилган.
Калит сузлар: жисмоний тарбия, спорт, малака, мутахассис, мезон, машгулотларга тайёргарлик жараёни, спортчиларни оилавий полати, спортчилар ижтимоий му^ити.
This article examines the criteria for determining the qualifications of specialists in physical culture and sports. The role and significance of criteria in the development of professional skills is also justified.
Key words: physical culture, sport, qualification, specialist, criteria, training process of athletes, marital status of athletes, social environment of athletes.
О
<N
0
^
LO
01
<Я
F
о
Q.
CO
Мавзунининг долзарблиги. XXI асрга келиб жисмоний тарбия билан шугулланиш кишилар хаёти-нинг ажралмас кисмига айланди. Спорт соглом авлодни вояга етказиш, ёшларни маънавиятли килиб тарбиялаш, хар томонлама етук инсонлар булишлари учун кумакла-шиш воситаларидан бири эканлигини барча миллатлар, барча давлатлар англаб етмокдалар.
Спортнинг вазифалари факатгина мусобакалашиш, беллашиш, ракобатлашиш билангина чегараланиб кол-масдан, инсоннинг комил булишига, унинг жисмоний ва маънавий дунёкарашининг ривожланишига ёрдам берадиган самарали омиллардан бири булиб бормокда. Бу жараёнда спорт мутахассисларининг функциялари алохида уринга эга. Спорт мутахассислари бу - "тан-лаган спорт тури ёки спорт турлари билан мунтазам шугулланадиган, доимо узининг спорт махоратини
ошириб борадиган ва спорт тадбирларида катнашадиган жисмоний шахс" дир [1].
Хар бир мамлакатнинг максаду-интилишлари, эз-гу-орзу умидларидан бири - бу ахолининг соглигини мустахкамлаш, усиб келаётган ёш авлодни бир-бирига нисбатан мехр-мухаббатли ва албатта уз урнида ватанга, халкига, ватан мудофаасига керакли мард, жасур йи-гит-кизлар этиб тарбиялашдан иборат. Спорт шахснинг хар томонлама ривожланишига махсус тарзда таъсир курсатади, хаётий куникма ва малакаларнинг шакл-ланишига ёрдам беради, маънавий, ахлокий ва аклий усишига, шахснинг мардлик, ирода, рухий тетиклик каби хусусиятларини чиниктиришга кумаклашади, ин-сонларда узаро хурмат, дустлик, иноклик хиссиётларини тарбиялайди, узаро ёрдам, олийжаноблик, халоллик, байналмилаллик рухи ва бошкалар спортнинг энг
6
e-mail: [email protected]
№5-2020
Экономика и менежмент образования
мухим фазилати хисобланади.
Жисмоний тарбия ва спортнинг инсон тарбиясида бир канча тарбиявий мезонлари бор экан, демак уларни тарбияловчи мураббийларда хам маълум бир билим, малака ва куникмалар мавжуд булишининг талаб ки-линиши табиий жараён хисобланади.
Бугунги кунда жисмоний тарбия ва спорт тез ривожланиб борар экан уни ривожлантирувчи мута-хассислар, яъни мураббийларни малакасини ошириб бориш, замонавий талаблар доирасида тайёрлаш соха ривожидаги асосий масалалардан бири булиб колади. Шу жихатдан, жисмоний тарбия ва спорт мутахассис-ларининг малакасини белгиловчи мезонларни аниклаш хамда улар асосида мутахассисларни тайёрлаш ишла-рини ривожлантириш мухим хисобланади.
Тадкикотнинг максади. Бугунги куннинг энг долзарб масаларидан бири - бу спорт мутахассисла-рини тайёрлашдек масъулиятли ишни ривожланти-риб боришдир. Ривожланган демократик давлатлар даражасида, юксак маънавий ва ахлокий талабларга жавоб берувчи малакали кадрлар тайёрлашни белги-ловчи мезонларни урганиш ва улар асосида тайёрлаш ишларини йулга куйиш хар бир соха ривожида асосий масалалардан бири хисобланади.
Спортчлар тайёргарлигида "машгулотларга тай-ёргарлик жараёни", "спортчилар ижтимоий мухити", "спортчиларниниг оилавий холати" каби мезонларни урганиш хамда мутахассислар мазкур мезонларни чукур узлаштирган булиши мухим ахамият касб этади. Мазкур мезонлар бутун бир тайёргарлик жараёнини камраб олади.
Мезонларнинг турлари.
Х,ар бир спорт турининг узига хос мазмунини ур-ганиш ва ургатиш тартиб-коидалари, усуллари, тамо-йиллари булади. Шу жихатдан хам спортчиларни тайёр-лашда энг аввало уларнинг машгулотларга тайёргарлик жараёни диккат эътиборда булади. Бунда машкларнинг техникалари, уларни бажариш йуллари асосий уринда туради. Спортчиларни тайёрлаш жараёнларида уму-мий ва махсус холатлар амалга оширилади. Масалан, футболда тупни тугри ва ёнга хамда оркага юритишда оёкларнинг харакати, гавда ва кулларнинг холати уму-мий техникани ташкил этса, мазкур харакатларни тез, усталик билан бажариш эса махсус техникани ташкил этади. Бундай холатлар спортнинг бошка турларида хам уз йуналишлари ва мазмунларига караб кулланилади. Спортчиларнинг техник фаолиятларини тайёрлаш ва уларни амалда бажариш жараёнларида тактик йуллар хам мухим ахамиятга эгадир.
Тактик йуллар кураш турлари, бокс, киличбозлик, волейбол, баскетбол каби спорт турларида хам жуда куп учрайди. Таъкидлаш лозимки, жисмоний маданият укитувчилари хам дарсларда техник ва тактик тайёр-
гарликларни амалга оширишда узига хос усуллардан фойдаланади. Яъни, осон машкларни кийин машклар билан боглаш, секин бажариладиган харакатларни тезкорлик талаб этадиган машклар билан узвий боглаш ва бошкалар.
Спортчиларни тайёрлашда машгулотларни ёш, жинс ва спорт тайёргарликлари асосий тамойиллардан биридир. Шу сабабдан, спортчиларни мусобакаларга тайёрлаш максадида машгулотларни даврларга булиб режалаштирилади. Машгулотлар жараёнида умумий ва махсус жисмоний тайёргарлик, техник ва тактик тайёргарликни тарбиялашда спортчиларнинг маъна-вий-ахлокий тарбияларини кушиб олиб борилади.
Спортчилар ижтимоий мухити хам улар тарбиясида мухим ахамият касб этади. Спорт хар хил жараёнлар билан узвий богланиб кетади. Маълумки, иктидорли ва спорт махоратлари юкори булган спортчилар турли халкаро спорт мусобакаларида иштирок этади. Бунда чет эл спортчилари ёки бошка кишилар билан мулокот-да булиш холлари хам учрайди. "Тизимлар назарияси тилида жисмоний маданият "ёпик" эмас, балки "очик" тизимларни англатади, уларнинг ташкил топиши мазму-ни ва шакллари атрофдаги ижтимоий ва табиий мухит билан узаро муносабатларнинг интенсивлиги ва харак-терига боглик" [5] булади. Шунингдек, мусобакалар жараёнларида баъзи нохуш вокеликлар содир булиш мумкин. Бундай холларда спортчи узини тута билиши, Ватан ва халк олдидаги бурчи, маъсулиятларини доимо хис килиши керак. Шу сабабдан спорт машгулотлари жараёнларида ахлок ва маънавий тарбияга алохида эътибор бериш мураббийларнинг бурчидир.
Спортчиларниниг оилавий холатини хам мута-хассис, яъни мураббий урганиб бориш керак. Чунки, оиласидаги холат спортчи тайёргарлигига таъсир кила-ди. Бевосита машгулотлар ёки мусобакаларда урганган ва узлаштирган холатларни оиласида хам такрорлайди. Шунингдек, спортчи оиласидаги ижтимоий холат хам таъсир килиб, унинг тайёргарлигидаги асосий мезон-лардан бири хисобланади.
Шунингдек, спортчилар тайёрлаш жараёнларини янада ривожлантириш максадида куйидаги бир катор вазафаларни амалга ошириб бориш зарур.
Биринчидан, спортчилар эришган юксак курсат-кичлар даражасини янада юксалтириш учун энг юкори малакали спортчилар тайёрлаш услубини, шунингдек, спортчиларни тайёрлашда узок йиллардан бери кулла-нилиб келаётган бугунги ташкилий-методик усулларни янада такомиллаштириш талаб килинади;
Иккинчидан, энг йирик спорт мусобакаларида эришилган ютукларнинг натижалари тобора ошиб бораётгани сабабли, мусобака курашлари нихоятда кескинлашиб кетди. Бу хол спортчиларнинг техник ва амалий махоратининг самарадорлиги, баркарорлиги ва устуворлигига, уларнинг устма-уст булиб турадиган масъулиятли мусобакалар шароитида ахлокий, ирода-вий ва рухий тайёргарлигига эътибор каратиш керак;
Учинчидан, махсус жисмоний тайёргарлик самара-дорлигини ошириш захираларини кидириш ва шу билан бирга машк жараёни тизимида янгича усул ва ус лублар ишлаб чикиш зарур булиб колди;
e-mail: [email protected]
7
Экономика и менежмент образования
Тypтинчцдaн, мяшк K^rnanap™ xaM^ opтиб 6op-мокдя. бу эca мaълyм б^ цикллap дoиpacидa боскич-мя-боскич cингдиpиб бopиш жapaëнлapини уфгяниш буйичя илмий-тядкикот ишлapини pивoжлaнтиpиб бopиш coxa pивoжидa мухим axaмият кacб этяди.
Умyмaн олгяндя, жисмоний тapбия вa cпopт coxaœ-дa xa^apo cтaндapтлap ясосидя олий мaълyмoтли мутя-xaccиcлapни тaйëpлaш, ^йта тaйëpлaш вa мaлaкacини oшиpиш тизимини йулгя куйиш, илмий-педaгoгик ca-лoxиятни ош^иш, укув жapaëнининг илмий-тядкикот фaoлияти билaн узвий богликлигини кyчaйтиpиш, укув-услубий вa axбopoт тaъминoтини яxшилaш зя-pyp. Хycycaн, жисмоний тapбия вa crnpr coxacцдaги ютyклapгa acocлaнгaн тaълим, илм-фaн вa aмaлиëт ypтacидaги интегpaция жapaëнлapини кyчaйтиpиш мaлaкaли мyтaxaccиcлap тaйëpлaшдa ясосий мезoнлap булиб xизмaт киляди.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикасининг 2015 йил 4 сентябрдаги "Жисмоний тарбия ва спорт г^рисида"ги (янги тахрири) крнуни. - Б.29.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 ян-вардаги "Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари туфисида"ги ПФ-5924-сонли Фармони.
3. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 17 февралдаги "Спорт-таълим муассасалари фаолиятини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туфисида"ги 90-сонли карори.
4. Керимов Ф.А. Спорт сохдсида илмий тадкикотлар. - Тошкент. Зар калам, 2004. - 334 б.
5. Курамшин Ю.Ф. Теория и методика физической культуры: учебник. - М.: Советский спорт, 2004. 464 с.
6. Лях В.И. Физическая культура. 10-11 классы: учеб. для общео-брозоват. Учреждений. - М: Просвещение, 2012. - 237 с.
7. Матвеев Л.П. Теория и методика физической культуры. - Л.: Омега, 2004. - 159 с.
8. Salamov R.S. Jismoniy tarbiya nazariyasi va uslubiyati.//Darslik.T: ITA-PRESS, 2015.
9. Шопулатов А.Н. Булажак тренерларда жисмоний тарбия ва спорт асосида маънавий кадриятларни ривожлантириш йуллари // "Фан-спортга" илмий назарий журнал. - Чирчик, 2019, 1-сон. 67-72 б.
УУК (УДК, UDC): 339.187:796
Иктисодиёт фaнлapи буйичя фaлcaфa догами (PhD)
A.A. ТИЛЛЯХОДЖАЕВ1
'Узбекистон дaвлaт жисмоний тapбия вa
cпopт yнивеpcитети,
Ч^чик шaxpи, Узбекистон
Муаллиф билан ботаниш учун:
УЗБЕКИСТОНДА СПОРТ ТУРЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА МАРКЕТИНГ КОММУНИКАЦИЯЛАРИНИНГ АДАМИЯТИ
Аннотяция
Annotation
В статье исследуется деятельность республиканских спортивных федераций (ассоциаций) в Республике Узбекистан как основных организаций, ответственных за развитие спорта. Разработана модель маркетингового комплекса в деятельности спортивных федераций (ассоциаций) Республики Узбекистан. Проведен анализ использования маркетинговых коммуникаций для продвижения спорта и даны их основные задачи.
Ключевые слова: развитие спорта, спортивная федерация (ассоциация), популяризация спорта, маркетинговые отношения, маркетинг в спорте, комплекс маркетинговых коммуникаций в деятельности спортивных федераций (ассоциаций), массовый спорт, элементы маркетинга, физическая культура и спорт, мотивация.
Ма^олада Узбекистон Республикасидаги спорт турлари буйича Республика федерациялар (уюшмалар)нинг фаолияти спортни ривожлантириш учун масъул булган асосий ташкилотлар сифатида урганилади. Узбекистон Республикаси спорт федерациялари (уюшмалари) фаолиятида маркетинг комплексининг мослаштирилган модели ишлаб чи^илган. Спорт турларини оммалаштириш учун маркетинг коммуникацияларидан фойдаланиш та^лил ^илинган ва уларнинг асосий вазифалари келтирилган.
Калит сузлар: спорт турларини ривожлантириш, спорт федерацияси (уюшмаси), спорт турининг оммавийлиги, маркетинг алоцалари, спортда маркетинг, спорт федерациялари (уюшмалари) фаолиятидаги маркетинг коммуникациялари комплекси, оммавий спорт, маркетинг элементлари, жисмоний тарбия ва спорт, мотивация.
The article examines the activities of the republican federations (associations) for sports in the Republic of Uzbekistan as the main organizations responsible for the development of sports. The developed model of the marketing complex in activity of sports federations (associations) of the Republic of Uzbekistan is developed. The use of marketing communications for the promotion of sports is analyzed and their main tasks are given.
Keywords: development of sports, sports federation (association), popularization of sports, marketing relations, marketing in sports, complex of marketing communications in the activities of sports federations (associations), mass sports, marketing elements, physical education and sports, motivation.
О
<N
0
^
LO
01
<Я
F
О Q.
СП
Ишнинг долзарблиги. Узбекистондя xoзиpги дaвpдa cmpr™ oммaлaштиpиш вя унинг индивидуял тypлapини pивoжлaнтиpиш муяммоси йилдян-йилга тoбopa дoлзapб булиб бopмoкдa. Жисмоний тapбия га CTopr кртимиз axoлиcи сяломятлигини мycтaxкaмлaш, кaттaлap xaмдa ëшлapни тapбиялaш га yлapнинг xap томонлямя pивoжлaниши, шунингдек, соглом тypмyш тapзини тяъминляшдян ^opa! миллий дapaжaдa еткязишни уз зиммясигя оляди. Иккиннидян, теpмa жaмoaлapнинг xaлкapo мycoбaкaлapдa иштиpoк этиш
дapaжacини ош^иш зapypaти, чунки cпopтчилap-нинг жaxoн apенaлapцдaги юкopи нaтижaлapи глобял микёсдя дaвлaтлap имиджини шaкллaнтиpaди вя Уз-бекистонни дунё тянишигя олиб келяди. Учинчидян, ХХ acpдa cпopт aipaw дaвлaтлapдaн тaшкapигa чикиб, бугунги кундя глобял ижтимоий xoдиcaгa яйляниб, y дея^ши жями инсониятнинг жисмоний вя мяънявий мя-дянияти, гyмaниIap aлoкaлap, тypли дявлят вя xaлклap ypтacцдaги y^apo тушунишини йулгя куйишдя мyxим )фин эгялляйди [1].
e-mail: [email protected]
№5^2020
8