Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
The role of specialists of physical training and sports in the organization of a healthy lifestyle in society
A. MUKHAMETOV1
Tashkent Financial Institute
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Article history:
Received August 2021 Received in revised form 20 August 2021 Accepted 2 5 September 2021 Available online 25 October 2021
Keywords: physical education, healthy lifestyle, sport, teacher, teacher-coach, practical exercises, courage, traction, pedagogy, psychology.
Physical culture and sports are widely used as a moral, ideological and practical tool in the formation of the national gene pool, the proper organization of a healthy lifestyle and a healthy generation of the young generation. While everyone, family, and parents make physical education and sports a habit, their respect as a value leads society to engage in physical education and sports on an ongoing basis. The article is devoted to the educational activities of physical culture and sports professionals in the organization of a healthy lifestyle.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https: //creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Жамиятда соглом турмуш тарзини ташкил килишда жисмоний тарбия ва спорт мутахассисларининг урни
Калитсузлар:
жисмоний маданият, соглом
турмуш,
спорт,
укщувчи, укитувчитренер, амалий машгулотлар, мардлик, чакконлик, педагогика, психология.
АННОТАЦИЯ
Жисмоний тарбия ва спорт миллий генофонднинг шакл-ланиши, соглом турмуш тарзини тури ташкил этиш ва ёш авлодни соглом тарбия килишда маънавий, мафкуравий ва амалий восита сифатида кенг кулланилади. Жисмоний тарбия ва спорт оркали соглом инсонни шакллантириш бутун бир жамиятнинг вазифаси булмоги керак. Х,ар бир инсон, оила, ота-она жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишни одат даражасига чикариши билан бирга, кадрият сифатида эъзозлаши жамиятнинг узлуксиз равиш-да жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишига олиб келади. Макола соглом турмуш тарзини тугри ташкил килишда жисмоний тарбия ва спорт мутахассислари педагогик фаолияти масалаларига багишланган.
1 Professor, Department of Physical Culture and Sports, Tashkent Financial Institute, Tashkent, Uzbekistan.
Роль специалистов физической подготовки и спорта в организации здорового образа жизни в обществе
АННОТАЦИЯ_
Физическая культура и спорт широко используются в качестве морального, идеологического и практического инструмента в формировании национального генофонда, правильной организации здорового образа жизни и здорового молодого поколения. Хотя каждый, семья и родители делают физическое воспитание и спорт своей привычкой, их уважение как ценность побуждает общество постоянно заниматься физкультурой и спортом. Статья посвящена педагогической деятельности профессионалов физической культуры и спорта в организации здорового образа жизни.
Инсон фаолиятида жисмоний тарбиянинг амалий натижаси кишининг жис-моний тайёргарлиги ва харакат билим ва куникмаларининг баркамоллик даражаси, юксак хаётий кучга эгалиги, спорт сохасида эришган ютуклари, аклий ривож-ланганлиги хисобланади. Миллий генофонднинг шаклланиши, сотлом турмуш тарзини тутри ташкил этиш ва ёш авлодни сотлом тарбия ;илишда жисмоний тарбия ва спорт маънавий ва мафкуравий восита сифатида кулланилади. Биз бугун демократик жамиятни аждодлар мероси, миллий кадриятлар асосида, узимизнинг турмуш тарзимиз талабларидан келиб чи;;ан холда барпо этишга харакат килмокдамиз. Ана шу харакатлар негизида сотлом инсон омили турибди. Жисмоний тарбия ва спорт ор;али сотлом инсонни шакллантириш бутун бир жамиятнинг вазифаси булмоти керак. Х,ар бир инсон, оила, ота-она жисмоний тарбия ва спорт билан шутулланишни одат даражасига чи;ариши билан бирга, кадрият сифатида эъзозлаши жамиятнинг узлуксиз равишда жисмоний тарбия ва спорт билан шутулланишига олиб келади. Жисмоний тарбия укувчиларда жисмоний ва иродавий сифатларни шакллантириш, уларни аклий ва жисмоний жихатдан мехнат хамда Ватан мудофаасига тайёрлашга йуналтирилган педагогик жараён булиб, ижтимоий тарбия тизимининг мухим таркибий кисмларидан бири саналади.
Ёшларни сотлом булиб вояга етишларини таъминлаш масаласи миллий педагогикамиз, хал; отзаки ижоди хамда мутафаккирлар асарларининг бош тояларидан бири булиб келган. Абу Али ибн Сино инсонга хос булган ижобий фазилатларни санаб утар экан, куйидагиларга алохида урту беради:
1. Жасурлик - бирор ишни бажаришда кишининг жасурлиги, чидамлилиги, инсон бошига тушган ёмонликни тухтатиб турувчи кувват.
2. А;ллилик - бирор ишни бажаришда шошма-шошарлик килишдан са;ловчи кувват.
3. Зийраклик - сезги берган нарсаларнинг хакикий маъносини тезлик билан тушунтиришгаёрдам берувчи кувват.
Абдулла Авлонийнинг фикрича, сотлом фикр, яхши ахлок ва илм- маъри-фатга эга булмок учун бадантарбия билан шутулланиш зарур: "Баданнинг саломат ва кувватли булмоти инсонга энг керакли нарсадир. Чунку укимок, укитмок, урганмок ва ургатмок учун инсонга кучли, касалсиз вужуд лозим. Сот баданга эга булмаган
Ключевые слова:
физическая культура,
здоровый образ жизни,
спорт,
учитель,
педагог-тренер,
практические занятия,
смелость,
тяга,
педагогика, психология.
niiSfipnrp
Uli lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations
Issue - 2 № 5 (2021) / ISSN 2181-1415
инсонлар амалларида, ишларида камчиликка йул цуюрлар. Бадан тарбия-сини фикр тарбиясига хам ёрдами бордур. Жисм ила рух, иккиси бир чопоннинг унг ила терси кабидур. Агар жисм тозалик ила зийнатланмаса, ёмон хулцлардан сацланмаса, чопонни устини цуйиб астарини ювиб овора булмак кабидирки, хар вацт устидаги кири ичига урадур. Фикр тарбияси учун мехнат ва соглом бир вужуд керакдур". Буюк педагог Абдулла Авлоний узининг "Туркий гулистон ёхуд ахлоц" асарида бу борада куйидагиларни таъкидлаган эди: "Назофат" (гигиена) деб аъзо-ларимизни, кийимларимизни, асбобларимизни пок ва тоза тутмоцни айтилур. Поклик зехн ва идрокингни кенг ва уткир цилур. Халц орасида эътибор ва шухратга сабаб булур. Поклик ила хар хил касалликларданцутулиб, жонимизнинг цадрин билан булурмиз. Пок булмак саломатимиз, саодатимиз учун энг керакли нарсадур. Йиртиц эски кийимларкиймоц айб эмас, янги кийимларни кир цилиб, ёгини чицариб юрмак зур айб ва гунохдур.
Уцувчиларда мустахкам ирода, цатъий характер, интизомга сузсиз амал цилиш куникмаларини шакллантириш. Жисмоний тарбияни ташкил этиш жараё-нида уцувчиларни гигиена цоидалари билан таништириш, уларга сузсиз амал цилиш куникмаларига эга булишларига эришиш мухимдир. Жисмоний тарбия болаларга фацат оилада ёки таълим муассасаларида таълимни ташкил этиш жараёнидагина эмас, балки синфдан хамда мактабдан ташцари утказиладиган машгулотлар, турли мусобацалар, тадбирлар чогида хам самарали ташкил этиб борилиши мацсадга мувофиц. "Соглом танда сог ацл" деган мацолда жисмоний тарбияга оид маъно лунда цилиб ифода этилган. Жисмоний тарбияни бугунги кун талабларига мувофиц юцори даражага кутариш уцувчилар уртасида салбий холатлар кенг тарцалишининг олдини олади.
Жамиятимизда соглом турмуш тарзини шакллантириш, ахолининг, айницса ёш авлоднинг жисмоний тарбия ва оммавий спорт билан мунтазам шугулланиши учун замон талабларига мос шарт-шароитлар яратиш, спорт мусобацалари орцали ёшларда уз иродаси, кучи ва имкониятларга булган ишончни мустахкамалаш, мардлик ва ватанпарварлик, она Ватанга садоцат туйгуларни камол топтириш, жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш, ахолининг барча цатламлари, айницса ёшларни жисмоний тарбия ва спорт билан мунтазам шугулланишга жалб этиш, мамлакатимизда бу борада яратилган шароитлардан самарали фойдаланиш натижадорлигини ривожлантириш мацсадида Узбекистон Республикаси Президентнинг 2017 йил 3-июндаги "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПЦ-3031-сон царорида белгилаб берилган вазифалардан келиб чицан холда, жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрлар тайёрлаш, уларни цайта тайёрлаш ва малакасини ошириш муассасаларини илмий-услубий жихатдан цуллаб-цувватлаш хамда спорт мактаб-ларини юцори малакали мураббийлар ва тиббиёт ходимлари билан таъминлаш, уларнинг уцув муассасаларида функционал вазифаларни белгилаб олиш мухим-лигини бугунги даврнинг узи курсатмоцда.
Жисмоний тарбия ва спорт мутахассислари фаолиятини педагогик бошца-ришнинг узига хусусиятлари булиб, турли таълим муассасаларида (умумий урта таълим мактаблари, баркамол авлод болалар ва усмирлар спорт мактаблари, нодавлат спорт таълим муассасалари) уцитувчи тренер ва спорт мутахассислари фаолият олиб боришади.
Science
Турли таълим муассасаларида фаолият олиб борувчилар таълим муассасаси функционал вазифасидан келиб чи;иб ёндашадилар. Биз ;уйида шахсий тажриба-миздан келиб чи;иб, умумий урта таълим мактаблари ва Баркамол авлод болалар спорт мактаблари у;итувчи тренерларининг педагогик бош;арувдаги узига хос хусусиятларини тахлил этдик. Жисмоний тарбия у;итувчисининг иш сохаси одатда синф хонасига ;араганда анча кенг, машгулотлар шароити ва;т-ва;ти билан узгаради.
Бу шароит спорт майдончаси, гимнастика зали, бассейн, очи; жой булиши мумкин. Машгулотларда куп сонли ва купинча нотугри фойдаланилганда хавфли булиб ;оладиган инвертарь ва мураккаб жихозлардан фойдаланилади. Яна шуни ;айд ;илиш керакки, у;увчилар харакат фаоллиги хам жарохатлар булиши ва мураккаб муносабатлар келиб чи;иши эхтимолини истисно ;илмайди. Бир у;ув кунида турли ёшдаги у;увчилар билан ишлаш, шунингдек, ани; синф у;увчи-ларининг жисмоний ривожланганлик даражаси куламини хисобга олиш зарурлиги (дастур синфдаги хамма у;увчилар учун бир хилдаги якуний талаблар ;уяди) машгулотларга тайёрланишда алохида ;ийинчилик тугдиради. Одатда жисмоний тарбия у;итувчиси мактабда жуда куп оммавий ишларни олиб боради. 200-300 кишини ;амраб олувчи катта жисмоний тарбия ва спорт ташкилотчилари, жамоатчи судьялар, тренерлар, спорт жамоаси аъзолари ва бош;алар жисмоний тарбия ва спортфаолларига киради. У;итувчи ана шу куп сонли фаолларнинг хамма ишларини мувофи;лаштиради ва бош;аради.
Шунингдек, у;итувчилар жамоаси ва синф рахбарлари, педагог тарбиячилар вазифаларини хал этишда уларга ёрдам беради, уларни оммавий жисмоний тарбия ва спорт ишларига (спорт марафонлари, байрамлари, сайрлар, умуммактаб мусо-ба;алари, спорт кечалари ва бош;аларга) рахбарлик ;илишга жалб этади. Ана шу хилма-хил ишларнинг муваффа;ияти жуда куп омилларга богли; ва бир ;атор фазилатлар, малака ва ;обилиятларни талаб этади. Жисмоний тарбия у;итувчиси у;ув машгулотлари жараёни тузилишида жисмоний тарбия ха;идаги фанга таяниш учун шу фан асосларини яхши билиши керак.
У;итувчи уз фанини билишидан таш;ари, педагогика, психология, анатомия, физиология, гигиена, тиббиёт ва инсон физиолгияси сохасига тааллу;ли хамма фанларга оид бутун бир билимлар тизимига эга булиши керак.
1. Мактаб жисмоний тарбия у;итувчиси ;уйидагиларни билиши керак:
• миллий тарбиянинг таркибий ;исми сифатида жисмоний тарбиянинг умумий ва ани; ма;садларини ани;лаш;
• жисмоний тарбия ва спорт машгулотларининг ма;сади хамда вазифа-ларини ани;лаш;
• жисмоний таълим-тарбияда хозирги замон методларини танлаш ва ;уллаш;
• жисмоний тарбия ва спортнинг турли воситаларидан фойдаланиш;
• спорт билан шугулланувчиларнинг ёш-жинсий морфофункционал ва индвидуал психологик, шунингдек, ижтимоий-психологик хусусиятларини хисобга олган холда машгулотларнинг хилма-хил шаклларини танлай олиши, спортнинг миллий турлари, маданий анъаналаридан фойдаланиш;
• таълим олувчиларда шахсий гигиенага риоя ;илиш, уз организмини мустахкамалаш ва унинг холатини назорат ;илиш малакаларини хосил ;илиш учун метод ва воситалар мажмуасини ;уллаш;
• врач назорати ва педагогик назорат методлари, машгулотлардаги хавфсиз-ликни таъминловчи усуллар, биринчи тиббий ёрдам курсатиш малакаларини эгаллаган булиш;
• y;yвчилapдa мaшFyлотлapгa тaйëpлaниш вa уни yткaзишдa уз-узига xизмaт кypcaтиш мaлaкaлapини тapкиб топтиpиш yсyллapидaн фойдaлaниш;
• xap куни тypли шaклдaги жисмоний мaшFyлотлapни тaшкил этиш вa утгазиш ëpдaм бepишгa ;одиp булган фaол споpтчини тaйëpлaш;
• илFоp пeдaгогик тaжpибaни тaxлил ;илиш, yмyмлaштиpиш вa ижодий фойдaлaниш, псиxологик-пeдaгогик билимлap вa пpофeссионaл тaйëpгapлик дapa-жaсини доимо ошиpиб боpиш;
• юксaк уюш;о;лик вa тaшaббyскоpлик, уз фaолияти мaзмyнини узлуксиз тaкомиллaштиpиб боpиш. Споpт тypи бyйичa y;итyвчи-тpeнepнинг фaолияти жисмоний тapбия у;итувчисининг ишидaн жиддий фap; ;илaди. Tpeнepнинг иши, aввaло, у;увчи вa ëшлapнинг споpт ;обилиятлapни aни;лaш вa pивожлaнтиpишгa, yлapнинг споpт xaëт йулини олдиндaн кypa билишгa ;apaтилгaн бyлaди. Шaxснинг гapмоник вa жисмоний жиxaтдaн кaмол топиши унинг споpтдaги xaëт йули учун acoc булиб xизмaт ;илaди. Споpт тypи бyйичa y;итyвчи-тpeнep учун зapyp булган билимлap тизими вa xapaктepи узига xосдиp.
У споpтчилap тaйëpлaшнинг миллий тизими тaмойиллapи, воситaлapи вa мeтодлapи, споpтчилap тaйëpлaшнинг aсосий xaл;apо xоpижий тaлaб xyсyсиятлapи, тaнлaнгaн споpт тypидaги тaълим вa тpeниpовкa (мaшFyлот) нaзapияси вa методигаси, шунингдек, жисмоний мaш;лapнинг aсосий тypлapигa ypгaтиш мeтодикaси, yкyв-тpeниpовкa жapaëнини тaшкил этишнинг aсосий пс^ологек-пeдaгогик ;онyниятлapи, споpтчилap тaйëpлaшдa тypли воситaлapдaн дидaктик имкониятлap, споpт билaн шyFyллaнyвчилapнинг ëш-жинс xyсyсияти ;онyният-лapи xaмдa yлapдa aсосий жисмоний сифaтлap вa xapaкaт мaлaкaлapини pивож-лaнтиpиш xyсyсияти, y;yв-тpeниpовкa yчpaшyвлapи вa cпоpт-cоFломлaштиpиш мaскaнлapи шapоитидa споpт ишлapини тaшкил этиш xyсyсиятлapи, жисмоний тapбия споpт фaолиятининг сaнитapия-гигиeнa aсослapи, споpт мaшFyлотлapи жapaëнидaшикaстлaнишнинг олдини олиш acocnap^ споpт тypи бyйичa споpт иншоотининг тузилиши, yндaн фойдaлaниш xycycиятлapи, унинг конcтpyкцияcи, cпоpт инвepтapи вa жиxозлapидaн фойдaлaниш вa yлapни шкдаш ;оидaлapини мyкaммaл paвишдa билиши кepaк.
2. Бу боpaдa y;итyвчи-тpeнep кyйидaгилapни билиши лозим:
• cпоpт тaйëpгapлигининг умумий вa aни; мa;caдлapи, aни; cпоpт мaшFy-лотининг мa;caди xaмдa вaзифaлapини бeлгилaш;
• у;ув тpeниpовкa жapaëнидa шyFyллaнyвчилapнинг ëш-жинc, моpфофyнк-ционaл вa индивидyaл-пcиxологик xycycиятлapи вa cпоpт тaйëpгapлиги дapaжa-cини XИcобгa олиб xозиpги зaмон мeтодлapини ;yллaшни билиш cпоpт тypигa йyллaш мa;caдидa жисмоний pивожлaгaнлик вa тaнa тузилишини aни;лaш вa бaxолaш;
• cпоpтчилapнинг фaолиятини тeкшиpиш нaтижaлapигa ;apaб уз фaолиятигa тyзaтишлap киpитиш;
• xозиpги зaмон мeтpологик aппapaтлapидaн вa мaшFyлотлapдa xaвфcиз-ликни тaъминловчи ycyллap, шунингдек биpинчи тиббий ëpдaм кypcaтиш ycyлидaн фойдaлaнгaн xолдa cпоpт-пeдaгогик нaзоpaт мeтодлapини эгaллaш;
• мycобa;aлap тaшкил этиш вa yлapдa xaкaм, Typyx, вaкили cифaтидa иштиpок
этиш;
• шyFyллaнyвчилapдa cпоpт мaшFyлотлapини тaйëpлaш вa утгазиш, уз-узига xизмaт кypcaтиш мaлaкaлapини тapкиб топтиpиш ycyллapидaн фойдaлaниш;
• шутулланувчилар орасида касб танлашга йуллаш ишлари олиб бориш, укув-тренировка жараёни ва мусобакаларни ташкил этишда ёрдам беришга кодир спорт фаолларини тайёрлаш. Умумий урта таълим мактабларидан фарклирок, болалар ва усмирлар спорт мактаби (БУСМ) тренерининг иш шароити мактабдаги укитувчи-лар иш шароитдан жиддий фарк килади. Цуйидагилар БУСМ тренери фаолиятининг узига хос хусусиятларига киради; шутулланувчиларнинг маштулотларни танлаш ва унга келишнинг ихтиёрийлиги; алоканинг алохида шартлари, яъни улар хам узига хос маштулотлардан ташкарида, спорт йитинлари шароитида, мусобокаларда амалга оширилади; - жисмоний имкониятлари ва техник баркамоллик даражасини доимо саклаб туриш зарурлиги.
Тренер жисмоний имкониятлари деганда, тренер саломатлигининг жисмоний ахволи, унинг шутулланувчилар билан бирга машкларни бажара олиш имкониятини хисобга олиши, техник баркамоллик деганда машкларни техник жихатдан тутри бажариш малакаси тушунилади, спорт мураббийининг доимий тарбиявий фаолияти. Болалар билан ишлаётган тренер укитувчи маштулотлар вактида педагогик рахбарлик килибгина колмайди, унинг тарбиявий фаолияти бу иш доирасидан ташкарида хам давом этади. У укувчилар учун энг масъулиятли булган спорт мусобакаларини утказиш даврида хам уларнинг мураббийси хисобланади. Тренер тарбияланувчиларнинг бутун хаёт тарзи, хаёт йулини танлашига, хаётий нуктаи назари шаклланишига катта таъсир курсатади; - болалар спорт жамоасининг узига хос хусусиятлари. Бунда жамоа одатдаги укувчилар жамоаларидан тузилиши ва уни бошкаришнинг алохида мураккаблиги билан ажралиб туради; - маштулотларга баркарор кизикишни тарбиялаш зарурлиги. Спорт билан эндигина шутулланаётган спортчилар билан ишловчи тренер уларда хали спорт маштулот турини тутри танлаганлик борасида ишонч йуклиги ва бир хилдаги кишини зериктирадиган тренировкалар шутулланувчиларнинг баркарор кизикишларини тезда сундириши мумкинлигини хисобга олиши зарур. Шу сабабли БУСМ тренери кобилиятли спортчиларнинг кетиб колмасигининг олдини олиши учун уларда танланган спорт турига баркарор кизикишни тарбиялаш мето-дикасини билиши керак. Цуйидагилар юкори малакали спортчилар билан ишловчи тренерлар педагогик фаолиятининг муваффакиятли курсаткичлари хисобланади:
• гурух, ва айрим спортчилар курсатган натижаларга эришганлик;
• барча гурух аъзоларининг ижтимоийахлокий ва спорт этикаси нормаларига риоя килиш;
• спортчилар жамоасида спортчи шахсининг хар томонлама ривожланишига зарар келтирмаган холда спортда янада камол топиши учун зарур шароитлар яратиш. Юкоридагилардан келиб чиккан холда, умумий урта таълим мактабининг жисмоний тарбия ва спорт мактабларида фаолият юритаётган укитувчи-тренер хамда спорт буйича мутахассислар уз иш фаолиятларини бошкариши буйича куйидагиларни тавсия киламиз;
• жисмоний тарбия ва спорт сотломлаштириш буйича аник максадларни белгилаб олиш ва уларни утказишнинг замонавий методларини танлаш ва куллаш;
• жисмоний тарбия ва спорт сотломлаштириш буйича тадбирларни утка-зишда хилма-хил жисмоний тарбия воситаларидан фойдаланиш, укув амалий дарсларни инновацион педагогик технологиялар асосида изчил ташкил килиш, маштулотлар жараёнига ахборот- коммуникация технологияларини фаол татбик килиш;
• у;увчи-ёшлар ва кунгилли шугулланувчиларнинг ёш-жинс, морфофун-кционал, индивидуал-психологик хусусиятлари, уларнингжисмоний тайёргарлиги, саломатлиги, шунингдек, жамоанинг ижтимоий-психологик хусусиятларини алохи-да инобатга олиш;
• шифокор назорати ва педагогик назорат методлари, машгулотларда хавф-сизликни таъминловчи усуллар, биринчи тиббий ёрдам курсатиш усулларини билиш;
• маш;ларга тайёрлаш жараёнида у;увчиларнинг онги ва ;албига маънавий-маърифий гояларни сингдириш керак. Чунки хар бир хал; уйини узида хал;имиз-нинг юксак маданияти ва ;адриятларини акс эттиради. Уйинни тушунтиришда хал;имизга хос маданият ва маънавият ;ирраларини тахлил ;илиб, мохиятини сингдириш;
• уйинда кузда тутилган умуминсоний фазилатлар: мардлик, жасурлик, эпчиллик, муросалилик, адолатпарварлик, хал;парварлик каби умуминсоний хис-латларни сингдириш;
• уйин ор;али у;увчиларнинг фикрлаш ;обилиятини янада юксалтириш, мураккаб вазиятларда тугри ;арор ;абул ;илиш ва ани; чоралар ;уллашга ургатишни билиш лозим;
• жисмоний тарбия ва спорт согломлаштириш буйича хамма мутахассислар илгор педагогик тажрибани тахлил ;илиш, улардан ижодий фойдаланиш, педагогик-психологик билимлар ва касбий тайёргарлик даражасини доимо ошириб боришлари керак.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:
1. Узбекистон Республикаси Президентнинг 2017 йил 3 июндаги "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПЦ-3031-сон ;арори.
2. Авлоний А. Туркий гулистон ёхуд ахло;. - Т.: "У;итувчи", 2008.
3. Беларусова В.В. ва бош;алар. Педагогика. - Т.: "Ук;итувчи", 1990.
4. Тохтаходжаева М.Х., Нишонова С., Х,асанбоев Ж., Сайидахмедов Н., Мадиярова С. Усмонбоева М., Нишонова Н., Цолдибекова А. Педагогика назарияси ва тарихи. I ;исм. Педагогика назарияси. - Т.: "У;итувчи", 2006.
5. Хошимов К., Очил С. Узбек педагогикаси антологияси. - Т.: "У;итувчи", 2010.
6. Ярашев К.Д. Жисмоний тарбия ва спортни бош;ариш. - Т.: Абу Али Ибн Сино номидаги тиббиёт нашриёти, 2002.
7. Зайниддинов Т.Б., Ачилов Т. "Жисмоний тарбия у;итиш методикаси" у;ув фан дастури. - Т.: Низомий номидаги ТДПУ, 2015.
8. Filaire E., Sagnol M., Ferrand C., Maso F., Lac G. (2001), Psychophysiological stress in judo athletes during competitions. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 41(2). -PP. 263-268.
9. Mirzaei B., Curby D.G., Rahmani-Nia F., Moghadasi M. (2009), Physiological profile of elite Iranian junior freestyle wrestlers, "The Journal of Strength & Conditioning Research", Vol. 23. - No. 8. - PP. 2339-2344.
10. Graczyk M., Hucinski T., Norkowski H., Pçczak-Graczyk A., Rozanowska A. (2010), The level of aggression syndrome and a type of practised combat sport, "Journal of Combat Sports and Martial Arts", vol. 1(2). - PP. 1-14.