This article analyzed the curriculums (programs) of advanced training system for sport coaches in the Republic of Uzbekistan. The stages of reforming system of advanced training for sport coaches was analyzed, the hours of blocks and the data module of plan (programs) was reviewed. On the basis of held analysis, the conclusion was made.
жисмоний тарбия ва спорт сохдсида педагог кадрлар тайрлаш
тизимини бошкариш
н.а.худайбердиева1
Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университета, Чирчик
Аннотация. В данной статье анализируются проблемы в системе подготовки учителей в области физической культуры и спорта. Основное внимание уделяется повышению качества подготовки специалистов в области спорта, выявлению проблем, выявлению их потребностей и потребностей, обобщению местного и международного опыта и сравнению текущих и нынешних процессов с аналитической точки зрения.
Ключевые слова: физическое воспитание, спорт, менеджмент, педагог-тренер, спортивные секции, спортивно-образовательные учреждения, нормативно-правовые документы, методология эксперимента, модель оценки.
Долзарблиги. Жахон амалиётидан маълумки, таълим тизимини
ривожлантириш ва сифатли таълим хизматларини курсатиш хдмда юкори малакали кадрлар тайёрлаш тизимини бошкаришни янада такомиллаштириш лозим. Юкори малакали кадрлар тайёрлаш борасида Юнеско томонидан 2030 йилгача белгиланган халкаро таълим
концепциясида "сифатли таълим ижодий тафаккурни ва билимни рагбатлантиради, саводхонлик ва х,исоб малакалари асосларини, шунингдек, тахлил килиш, муаммоларни хал килиш, фикрлаш хамда бошка шахслараро ва ижтимоий муносабат куникмаларини юк;ори даражада эгаллашни кафолатлайди" деб таъкидлаб утилган.
Жисмоний тарбия ва Спорт сохдсида педагог кадрлар тизимини бошкариш ва рахбарлик килиш, соха учун етук кадрлар тайёрлаш, укув-малакаларини замон талаблари асосида ошириб бориш мухим муаммолардан биридир.
Жисмоний тарбия ва спорт сохдсида педагог кадрлар тизимини бошцаришга хос булган омиллар, айнан жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тизимини
бошкаришни турли усул, механизм ва дастаклар оркали давлат томонидан ишлаб чикилган ва белгиланган меъёрий-хукукий хужжатлар талабига асосланиб жисмоний тарбия ва спорт муассасалари рахбарлари томонидан тартибга солиш ва самарали бошкариш объектив заруратга
айлантиради.
Бугунги кунда таълим сохасида педагогик кадрлар тайёрлаш фаолиятида бошкарув фаолиятни шакллантирмасдан туриб ижобий натижага эришиб булмайди.
Узбекистон Республикаси
Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сонли Фармони билан тасдиьутанган "2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини
ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Х,аракатлар
стратегияси"да "Болалар спортининг оммавийлигини ошириш хамда мусик;а ва санъат таълимини ривожлантириш учун кулай шароитлар яратиш, 251 та умумтаълим мактаби, 12 та болалар ва усмирлар спорт мактабида спорт залларини цуриш, 9 та ёпиц сузиш хдвзасини цуриш ва
2 тасини реконструкция рлиш" ишларини амапга ошириш таъкидлаб утилган.
Жисмоний тарбия ва спорт сохдсини ривожланишига статистик маълумотларга таянган холда ёндашадиган булсак, ресиубликамизда жисмоний тарбия-сиорт ходимлари сони 49250 тани, шундан спорт мураббийлари сони 13153 тани, бундан ташкари, спорт
секцияларини юритувчи укитувчилар (инструкторлар) сони 38326 тани, спорт заллари сони 10397 тани, стадионлар 399 тани, шугулланаётган спортчилар сони 6465030 тани, спорт секцияси ва булимларида дарсдан ва ишдан ташкари спорт билан шугулланаётганлар сони 2624328 тани, спорт мактаблари сони 225 тани ташкил этади. Шунингдек, спорт иншоотлари 51306 тани, спорт
федерациялари сони 98 тани, спортга ихтисослашган коллежлар 15 тани ва ОТМ л ар сони 1 тани ташкил этади.
Дархакикат, бугунги кунда республикада жисмоний тарбия ва спорт сохаси мутахассис педагог кадрларга булган эхтиёж катта. Деярли, барча вилоятларда педагогика институтлари ва университетларида жисмоний тарбия факультетлари фаолият юритиб келмокда
хамда тайёрланаётган кадрлар бевосита жойлардаги мактабгача таълим муассасаларида, умум таълим
мактабларида, болалар ва усмирлар спорт мактаблари ва турли спортга ихтисослашган мактаб ва спорт коллежларида педагог-мураббий хамда спорт услубиётчиси лавозимларида фаолият юритиб келмокда.
Долзарб масалалардан бири сифатида эътироф этиш жоизки, хар бир ху&уддаги ёшларнинг спорт турларига булган талабини урганган холда спорт объектларини спорт сохасидаги кадрлар билан таъминлаш ва бу борада доимий равишда мониторинг ишларини ташкил этиш масаласи хали уз ечимини топганича йу*.
Жисмоний тарбия ва спорт муассасаларида республика буйича спорт-таълим муассасалари мураббийлар салохияти таркибини аниклаш хамда мураббийлар билан таъминлаш даражасига эътибор каратадиган булсак, 2015 йилда сохадаги умумий спорт-таълим муассасаларининг жами мураббийлар сони 10612 тани ташкил этган булса, шундан аёл педагог-мураббийлар сони 2809 тани ташкил этган (1-расм).
10334
2864
2017 Й.
§ 2016 й.
2015 й.
10365 2825
10612 2809
0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000 16000
■ Республика буйича спорт-таълим муассасалари мураббийлар таркиби сони ■ шундан, аёллар
1-расм. Узбекистон Республикаси буйича спорт-таълим муассасалари мураббийлар
таркиби динамикаси та^лили
Тахлиллар шуни курсатадики, 2016 йилга келиб, жисмоний тарбия ва спорт муассасаларидаги жами спортчи мураббийлар сони 10365 тани ташкил этган ва бу курсаткич 2015 йилга нисбатан кадрлар сони 247 тага камайган. Шунингдек, аёл спортчи-педагог мураббийлар сони 2825 тани ташкил этган
булиб, 2015 йилга нисбатан 16 тага купайган.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрлар фаолиятини бопщаришга таъсир этувчи жараёнларни тизимли ташкил этишга оид муаммоларни бартараф этиш, сохада фаолият юритаётган педагог кадрларнинг салохият даражасини бахолаш
хамда тизимда бошкариш фаолияти самарадорлиги узига хос омиллар таъсирида амалга оширилиши мумкин.
Жисмоний тарбия ва спорт сохдсидаги таълим муассасаларида педагог кадрлар фаолиятини бошкаришга таъсир этувчи омиллар каторига сиёсий-хукукий омилларни келтириб утиш УРИНЛИДИР> шунингдек, сохани ривожлантиришда конунчиликнинг мавжудлиги хамда меъёрий-хукукий хужжатларнинг соха ривожида тугри тадбик этилганлик даражасига бевосита боглик (1-жадвал).
Илмий тадкикотларимиз айнан, жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларни бошкаришда фаолиятини
Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг бошкарув борасида спорт муассасаларининг 25 та рахбар ва 150 та рахбар уринбосарларининг билим ва
ривожлантиришга таъсир этувчи омилларни эксперимент услубияти асосида бахолашдан иборат. Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрларни бошкариш фаолиятини ривожлантиришга таъсир этувчи омилларни эксперимент (тажриба-синов) тарикасида вазиятни бахолаш максадида уз тадкикотларимизни Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-методик
таъминлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш марказида 2017-2018 йилларда республика спорт таълими
муассасаларининг "Рахбар ва рахбар уринбосарлари" курси тингловчилари уртасида амалга оширилди.
тажрибаларини бахолаш максадида эксперимент тадкикот утказилди. Тадкикотларимиз жараёнида уларнинг билим ва тажрибалари бахоланди.
1-жадвал
Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг бошцарув доирасидаги фаолиятини бахолаш модели
Даража Бахолаш мезони Бошцарув жараёнининг тавсифи
I (0-25) Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг бопщарувдаги аник максад ва вазифалари белгилаб берилмаган ёки меъёридан тапщари ташкилий ишларнинг юкланиши. Бу бор ада айнан сохани бошкаришга дойр к5шикмаларини ошириш максадида уларнинг функционал вазифаларини кайта куриб чикиш лозим.
II (26-50) Жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкаришда бошкарув тизими ходимлари меъёрий-хукукий хужжатлардан самарали даражада фойдалана олмаслиги, муаммоларни хукукий жихатдан бартараф кила олмаслиги, бу борада уларнинг хукукий саводхонлигини ошириш талаб этилади.
III (51-75) Жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкаришда мустакил тарзда бошкариш ва бошкарув карорларини кабул килиш шаклланмаган. Бошкарув тизимида юкорига буйсуниш сакланиб колинган. Бу эса мустакил бошкариш ва фаолият ривожига таъсир этмокда.
IV (76-100) Жисмоний тарбия ва спорт сохасида юкори натижаларга эришаётган кадрларни рагбатлантириш ёки куллаб-кувватлашни максимал даражада амалга ошириш лозим. Бу эса кадрларни бошкариш тизимидаги муаммоларни бартараф этилишига олиб келади.
Хулоса кисмида шуни таькидлаш керакки, жисмоний тарбия ва спорт тугрисидаги ^онунига Жисмоний тарбия ва спорт сохдсининг педагог кадрлар билан таъминланганлик даражасини яхшилаш натижасида сохада кадрлар таъминотидаги муаммоларни, хусусан спортга
ихтисослашган барча таълим
муассасаларини педогогик кадрлар билан таъминлаш тизимини такомиллаштиришга эришилади.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тайёрлаш тизимини хукукий жихатдан бошкаришга хос булган омиллар, сохадаги меъёрий-хукукий хужжатлар билан тартибга солиниши хамда педагог кадрлар тизимини бошкаришда хукукий ва иктисодий саводхонликни оширилишини таъминлайди.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тайёрлаш тизимини бопщаришдаги рахбарларнинг узлаРи ташаббус курсатган холда уз фаолиятига кадрлар билан биргаликда ёндашиши, ташкил этилган лабароторияларда ишлашни ташкил этиш, жараённи кузатиш,
бах,олаш, иш жараёнидаги камчиликларни аниклаш ва хулоса чикариш хамда бошкариш фаолиятда иштирок этаётган педагог кадрларни мунтазам
рагбатлантириш механизмини
такомиллаштириб боришга йуналтиради.
Жисмоний тарбия ва спорт сохаси мутахассис педагог кадрлар тайёрлашда худудий кадрларга булган эхтиёж катта, шу боис, худудлардаги олий таълим муассасаларида жисмоний тарбия фйкультетлари фаолият юритиб келмокда хамда тайёрланаётган кадрлар бевосита жойлардаги мактабгача таълим муассасаларида, умум таълим
мактабларида, болалар ва усмирлар спорт мактаблари ва турли спортга ихтисослашган мактаб ва спорт коллежларида педагог-мураббий хамда спорт услубиётчиси лавозимларидаги кадрларни мониторинг килиш хамда спорт объектларини спорт сохадасиги педагогик кадрлар билан таъминланиши ва бу борада доимий равишда мониторинг ишларини такомиллаштиришдан дало лат беради.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг фармони. 2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устивор йуналиши буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида. 2017 йил 7 февраль, ПФ-4947-сон. lex.uz
2. Узбекистон Республикаси Президентининг Фармони "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича харакатлар стратегияси тугрисида" 2017 йил 7 февраль, ПФ-4947-сон.
3. Incheon Declaration/Education 2030: Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all (Word Education Forum, 19-22 may 2015, Incheon, Republic of Korea).
Худайбердиева H.A.
Мазкур маколада жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги педагог кадрлар тайёрлаш тизимидаги муаммолар тахлил килинган. Спорт сохасида мутахассисларни тайёрлашнинг сифатини яхшилаш, муаммоларни аниклаш, уларга булган талаб ва эхтиёжни аниклаш, махаллий ва хорижий тажрибаларни умумлаштириш, утган ва бугунги кундаги жараёнларни тахлилий нуктаи-назардан таккослаш холатларига тухталиб утилган.
This article analyzes the problems in the system of teacher training in the field of physical education and sports. The main attention is paid to improving the quality of training of specialists in the field of sports, identifying problems, identifying their needs and requirements, summarizing local and international experience and comparing current and current processes from an analytical point of view.