Подготовка педагогических кадров УУК (УДК, UDC): 796.078(1-4) j:::::::
т
Муаллиф билан ботланиш учун:
nodira.khudayberdieva@mail.ru
Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) Н.А.ХУДАЙБЕРДИЕВА1 Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университета Чирчик шахри, Узбекистон
ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХДСИДА ПЕДАГОГИК КАДРЛАР ТАЙЁРЛАШ ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ ЙУЛЛАРИ
Аннотация
Annotation
В статье подчеркивается важность мониторинга деятельности специалистов в области физической культуры и спорта, а также обеспечения спортивных объектов педагогическим персоналом в области спорта и постоянного совершенствования мониторинга в этой связи.
Ключевые слова: физическое воспитание, спорт, педагогический состав, профессиональное мастерство, непрерывное образование, специалист, менеджмент, мотив, спортивная подготовка, профессиональное, эпистемология, онтология, аксиология, концептуальное, спортивный объект, инновационная деятельность, механизм.
Мазкур маколада жисмоний тарбия ва спорт сохдсида мутахассис педагог кадрлар фаолия-тини мониторинг килиш хдмда спорт объектларини спорт сохдсидаги педагогик кадрлар билан таъминланиши ва бу борада доимий равишда мониторинг ишларини такомиллаштиришнинг а^амияти ёритилган.
Калит сузлар: жисмоний тарбия, спорт, педогог кадр, касбий майорат, узлуксиз таълим, мутахассис, бошцариш, мотив,спорт машгулот, профессионал, епистемология, онтология, аксиология, концептуал, спорт объект, инновацион фаолият, механизм.
The article emphasizes the importance of monitoring the activities of specialists in the field of physical culture and sports, as well as providing sports facilities with pedagogical personnel in the field of sports and continuous improvement of monitoring in this regard.
Key words: physical education, sports, teachingstaff, professional skills, continuing education, specialist, management, motive, sports training, professional, epistemology, ontology, axiology, conceptual, sports facility, innovation, mechanism.
Долзарблиги. Илмий адабиётларнинг тах-лилий шархи, жисмоний тарбия ва спортга доир фанларни укитишга каратилган назарий ва амалий асослари, педогог кадрларни жисмоний тайёргарлиги буйича кушимча машгулотларни киритиш, кадрлар тайёрлашда педагогнинг замо-навий ёндашуви ва касбий махорати оркали укув жараёни самарадорлигини ошириш, жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрлар таъминоти ва эхтиёжларидан келиб чиккан холда педагог кадрлар тайёрлаш масалалари билан боглик муаммо-ларга багишланган илмий изланишларга алохида эътибор каратилмокда.
Узбекистон Республикасини ривожланти-ришнинг 2017-2021 йилларга мулжалланган Х,а-ракатлар стратегиясида «узлуксиз таълим тизи-мини янада такомиллаштириш, сифатли таълим хизматлари имкониятларини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мос юк,ори малакали кадрлар тайёрлаш сиёсатини давом эттириш» долзарб масалалардан хисобланади[1].
Х,озирги кунда Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт таълим тизимини янада ривожлантириш, сохада сифатли таълим хизматларини курсатиш, юкори малакали кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш борасида кенг куламли ислохотлар амалга оширилмокда.
Тадкикот муаммоси жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тайёрлаш тизимининг ташкилий-услубий асосларини такомиллашти-ришдан иборат.
Ушбу тадк,ик, муаммосини хал этиш учун катор вазифалар куйилган:
- жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог
кадрлар тайёрлашни ташкил этишга тизимли ёндашувнинг ташкилий-услубий асослари ва ама-лиётдаги холатини аниклаш;
- жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тайёрлаш тизимини ривожлантиришни боск,ичма-боск,ич амалга оширилишини тахлил к,илиш;
- педагог кадрлар тайёрлашда спорт-класте-рини шакллантириш асосида жисмоний тарбия ва спорт сохасига таъсирини аниклаш;
- жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тайёрлаш ва уларнинг касбий тайёргарлиги билан боглик, муаммоларни хал этиш юзасидан тавсиялар ишлаб чикиш.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрларни бошкдриш фаолиятини ривожланти-ришга таъсир этувчи омилларни эксперимент (тажриба-синов) тарикасида вазиятни бахолаш максадида уз тадкикотларимизни Жисмоний тар-бия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-ме-тодик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш марказида 2017-2018 йилларда Республика спорт таълими муассасаларининг "Рахбар ва рахбар уринбосарлари" курси тингловчилари уртасида амалга оширилди.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг бошкарув борасида спорт муассасаларининг 25 нафар рахбар ва 150 нафар рахбар уринбосарларининг билим ва тажрибаларини бахолаш максадида эксперимент тадкикот утказилди. Тадкикотларимиз жараёнида уларнинг билим ва тажрибалари бахоланди.
Жисмоний тарбия ва спорт таълими муасса-саларининг "Рахбар" ва "Рахбар уринбосарлари"-
e-mail: fan_sportga@uzdjtsu.uz
55
курси тингловчиларида тажриба боши ва якунида вазиятни эксперимент бахолаш асосида уларга сохани бошкаришга доир суровномалар утка-зилганда сохага доир билимларни узлаштириш самарадорлигини курсатувчи корреляция коэф-фициентлари матрицаси ва регрессия омиллари аникланди(1-жадвалга каранг).
1-жадвал
Жисмоний тарбия ва спорт таълими муассасаларининг "Ра^бар" ва "Ра^бар уринбосарлари" курси тингловчиларида тажриба боши ва якунидаги натижалар асосида утказилган вазиятни эксперимент бахолаш асосида муассасани бош^аришнинг ривожланганлик даражаси
№ Курсаткичлар Сони Узлаштириш даражалари сонда ва фоизларда
Жавоб берганлар (сони, % да) Жавоб беришга цийналганлар (сони, % да) Жавоб беришни истамаганлар (сони, % да)
"Рахбар" ходимла р буйича
1 Тажриба бошида 25 4 16 12 48 9 36
2 Тажриба якунида 25 15 60 8 32 2 8
"Рахбар уринбосарлари" буйича
1 Тажриба бошида 150 41 27 60 40 49 33
2 Тажриба якунида 150 105 70 30 20 15 10
СМ О СМ
ГО
га
0
ю
1
Изо^: муаллиф томонидан эксперимент тад^и^от утказиш натижалари асосида ишлаб чи^илди.
Хусусий корреляция коэффициентлари омил-лар уртасида етарли даражада кучли богланишлар-ни курсатмокда. Директорларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билими (У) билан бошкаришга доир меъ-ёрий-хукукий хужжатлар хакидаги маълумотга эгалиги (Х1) омили уртасида уртача богланиш (г,,-о,!!78) мавжуд. Директорларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билими (У) билан сохрани бошкаришда юкори таш-килотнинг аралашуви ёки текширувлар таъсири (Х2) омили уртасида уртача богланиш (> =0,5623 ) мавжуд.
Директорларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билими (У) билан уларнинг ёши (Х3) омили орасида кучли богланиш (". -л754') мавжудлигини куриш мумкин. Шу билан бирга директорларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билими (У) билан уларнинг маълумоти (Х4) омили орасида хам уртачадан юкори булган богланиш (гг, = л,б742) мавжудлигини куриш мумкин.
Бундан ташкари корреляция коэффициентла-рининг ишончлигини t-Стьюдент мезони оркали текширамиз. Бунинг учун хисобланган корреляция коэффициентларининг t-статистикаси ва эхти-моллигини t-статистиканинг жадвал кийматлари билан таккослаймиз.
Озодлик даражаси * -149, хамда а-08 ишочлик эхтимоллигида ^статистиканинг жадвал киймати >>-1,9759 га тенг.
Агар натижавий омил (У) ва унга таъсир этувчи омиллар уртасида хусусий корреляция коэффициентлари буйича ^статистика ва эхти-молликларни карайдиган булсак, улар куйидагича:
(У) билан (Х1) омили уртасида хисобланган
Подготовка педагогических кадров
1Г, =8,1757,- °,°000 га тенг. Бу эса хисобланган ^статисти-канинг жадвал кийматидан катта (,- 81757 > -19759 ) эканлигини курсатади ва улар уртасидаги богла-ниш ишончлидир.
(У) билан (Х2) омили уртасида хисобланган 'г 2 =82729, р'оь=0,0000 га тенг. Бу эса хисобланган ^стати-стиканинг жадвал кийматидан катта ('т 2 =8,2729 >',-1,9759) эканлигини курсатади ва улар уртасидаги богланиш ишончлидир.
(У) билан (Х3) омили уртасида хисобланган V. =в,9081, ргоь = л,лллл га тенг. Бу эса хисобланган ^ста-тистиканинг жадвал кийматидан катта ('т.=1,9081 >'( = I9759) оо эканлигини курсатади ва улар уртасидаги богланиш ишончлидир.
(У) билан (Х4) омили уртасида хисобланган ',4 = 9,951з, рГоЬ =0,0000 га тенг. Бу эса хисобланган ^ста-тистиканинг жадвал кийматидан катта (',.=9<тз >'„-1,9759) эканлигини курсатади ва улар уртасидаги богланиш ишончлидир.
Шуни таъкидлаш жоизки, куп омилли ре-грессион моделни шакллантиришда пировард натижаларнинг асосланганлиги омиллар ора-сидаги биргаликдаги таъсирнинг пастлиги (мультиколлиенарликнинг мавжуд эмаслиги) шарти билан изохланади. Агар икки омил ора-сидаги узаро кучли алокани инобатга олувчи жуфт корреляция коэффициентининг киймати 0,87 дан катта булса бундай омиллар мульти-коллинеар хисобланади.
Рахбарларнинг сохани бошкаришда юкори таш-килотнинг аралашуви ёки текширувлар таъсири (Х2) омилининг 1%га ортиши эса, директорларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билимини (У) уртача 0,4967 фо-изга ортишини таъминлар экан. Рахбарлар ёши (Х3) омилнинг 1 %га ортиши, директорларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билимини (У) уртача 0,1771 фоизга ортишига олиб келар экан. Директорлар маълумоти (Х4) омилнинг 1 %га ортиши, дирек-торларнинг жисмоний тарбия ва спорт сохасини бошкариш фаолиятига доир билимини (У) уртача 0,2925 %га ортишига сабаб булмокда.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг инновацион фаолиятини бошкаришда биринчидан бошкарув амалиётини режалаштиришдан, иккинчидан бош-карувни бажариш учун шарт-шароит яратишдан бошланади. Шу жихатдан, жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг инновацион фаолиятини бошкаришда рахбар бошкарув тизимида куйидаги таъсир этувчи омиллардан фойдаланиши максадга мувофикдир: - жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг инновацион
56 е-шай: fan_sportga@uzdjtsu.uz № 1-2021
Подготовка педагогических кадров
фаолиятини бошкаришда куйилган максад ва имкониятларига муносиб бошкарув карорларини кабул килиши керак;
- педагог кадрларнинг инновацион фаолиятини бошкаришда якуний натижага факат бошка-рувчининг аник максадли бошкарув карорлари оркали эришиш;
- педагог кадрларнинг инновацион фаоли-ятини бошкаришда бошкарув карорлари чукур уйланган холда ишлаб чикилиши ва амалга оши-рилиши лозим;
- педагог кадрларнинг инновацион фаолияти-ни бошкаришда жамоа уртасидаги мажбуриятлар ва бурчларни аник белгиланиши, мехнат меъёрла-рининг чегараланиши зарур;
- педагог кадрларнинг инновацион фаолиятини бошкаришда жамоада хар бир киши узини курсата билиши ва имкониятларини юзага чика-риши учун яхши мехнат шароитини яратиш хамда ишдан коникишлик даркор;
- жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги таълим муассасаларида педагог кадрларнинг инновацион фаолиятини бошкаришда интилиб ва сифатли ишлаётган кадрга уни рагбатлантирмай туриб, бошкалар бажармаган ишни кушимча килиб топ-ширмаслик керак. Бу уни тез ва сифатли ишлашга булган иштиёкини сундиради, бошкасида эса ишга булган муносабатни сундириб бокимандачилик кайфиятини уйготади.
Хулоса ва таклифлар.
Мамлакатимиз ва хорижий махсус илмий-ус-лубий адабиётларнинг тахлили, жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар билан таъмин-ланиш ва тизимли хал этиш билан боглик булган мажмуавий илмий тадкикотлар деярли йук ва шу сабаб, долзарб хисобланади.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тизимини тартибга солиш хамда педагог кадрлар тайёрлаш билан шутулланадиган таълим муассасалари фаолияти тахлил килинган ва сохада муаммоларни бартараф этиш асосланган.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педагог кадрлар тайёрлаш тизимини бошкаришдаги рахбарларнинг узлари ташаббус курсатган холда инновацион фаолиятга кадрлар билан биргалик-да ёндашиши, ташкил этилган лабароторияларда ишлашни ташкил этиш, жараённи кузатиш, бахо-лаш, иш жараёнидаги камчиликларни аниклаш ва хулоса чикариш хамда бошкариш фаолиятда иштирок этаётган педагог кадрларни мунтазам рагбатлантириш механизмини такомиллаштириб боришга йуналтиради.
Жисмоний тарбия ва спорт сохаси мутахассис педагог кадрлар тайёрлашда худудий кадрларга булган эхтиёж катта, шу боис, худудлардаги олий
таълим муассасаларида жисмоний тарбия факуль-тетлари фаолият юритиб келмокда хамда тайёрла-наётган кадрлар бевосита жойлардаги мактабгача таълим муассасаларида, умум таълим мактаблари-да, болалар ва усмирлар спорт мактаблари ва турли спортга ихтисослашган мактаб ва спорт коллежла-рида педагог-мураббий хамда спорт услубиётчиси лавозимларидаги кадрларни мониторинг килиш хамда спорт объектларини спорт сохасидаги педагогик кадрлар билан таъминланиши ва бу борада доимий равишда мониторинг ишларини такомиллаштиришдан далолат беради.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида педа-гогик кадрлар фаолиятини самарали ташкил этишда спорт-кластерини ривожлантириш бо-расида хорижий давлатларнинг тажрибаларига таянган холда спорт-кластери ривожланиш моделини жорий этиш оркали спорт сохасидаги кадрларни самарали бошкаришга ва уларнинг гояларини куллаб-кувватлашга хамда жисмоний тарбия ва спортга доир илмий-тадкикот лойиха-ларни амалга оширишда узига хос спорт-кластер тартибларини жорий килиш борасида методик тавсиялар келтирилган.
Жисмоний тарбия ва спорт сохасида ёшларни тарбиялаш ва уларнинг бандлигини таъминлашда "таълим муассалари - спорт мактаби - олий спорт" тамойилида узвийлик тизимини хамда машгулот ва иктидорли спортчи-ёшларни саралаш жараёни-ни боскичма-боскич амалга оширишдан иборат.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги ПФ-4947-сон "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Х,аракатлар стратегияси т^рисида" ги Фармони. Хал^ сузи газетаси. 08.02.2017.
2. Tatiana Dobrescu, Ion Mihaila, Gloria Rata.A comparative study on the creative conduct of the future physical education and sports teacher. 3rd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership - WCLTA
2012. Available online at www.sciencedirect.com.
3. Anna Gerke, Kathy Babiak, Geoff Dickson, Michel Desbordes. Developmental processes and motivations for linkages in cross-sectoral sport clusters. Sport Management Review. Volume 21, Issue 2, April 2018, Pages 133-146. https://www.sciencedirect.com.
4. K.W.R. Sum, T. Wallhead, S.C.A. Ha, H.P.C. Sit. Effects of physical education continuing professional development on teachers' physical literacy and self-efficacy and students' learning outcomes. International Journal of Educational Research. Volume 88, March 2018, Pages 1-8.https://doi. org/10.1016/j.ijer.2018.01.001.
5. Silvia Teodorescu, Constanta Urzeala. Management Tools in Sports Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 81, 28 June
2013, Pages 84-88. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.392.
6. Dwight H. Zakus, David Cruise Malloy, Allan Edwards. Critical and Ethical Thinking in Sport Management: Philosophical Rationales and Examples of Methods.Sport Management Review. Volume 10, Issue 2, September 2007, Pages 133-158. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(07)70008-6.
7. В.И.Уткин Спортивно-ориентированная направленность в системе физического воспитания студентов / В.И.Уткин, Е.М. Ревенко, В.А.Сальников// Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. - 2010. - № 5.53 - 58с.
8. В.А. Сальников Возрастные и индивидуальные особенности физического развития на различных этапах спортивного совершенствования: дис.д-ра пед.наук / В.А. Сальников - СПб. 1994.- 406 с.
9. Е.В.Бондаренко Влияние двигательной активности на развитие психомоторных и познавательных способностей школьников: дис.канд. психол. наук/. Е.В.Бондаренко. Ставрополь, 2003.-255 с.
10. Л.П.Матвеев Общая теория спорта: учебник для завершающего уровня выш. физкульт. образования / Л.П.Матвеев. - М., 1997. - 304 с.
СМ
о
см
го та t
0 Q. W
1
с го
№1-2021 e-mail: fan_sportga@uzdjtsu.uz