INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИДА ЭЛЕКТРОМОБИЛЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИМКОНИЯТЛАРИ ВА СЕРВИСИНИНГ АЛО^ИДА
ХУСУСИЯТЛАРИ Ибрагимов Б.Д.
Тошкент давлат транспорт университети, Автомобильсозлик ва ишлаб чикдриш мухдндислиги кафедраси мудири, PhD. e-mail: [email protected]
Рашидов А.М.
Тошкент давлат транспорт университети, Автомобиль транспорти мухдндислиги факультети декан уринбосари, катта ук;итувчи https://doi.org/10.5281/zenodo.7336389 Аннотация. Дунё мамлакатларида атроф-му%ит объектларини ва атмосфера %авоси сацлаш долзарб масала сифатида царалмоцда. Бу жараёнда йирик ша%арларда ички ёнув двигателлари билан %аракатланадиган транспорт воситалари урнига электромобиллардан фойдаланишга катта эътибор царатилмоцда. Мацолада Узбекистон Республикасида электромобилларни ривожлантиришнинг узига хос имкониятлари, ушбу йуналишда олиб борилаётган ислоуатлар ва сервисни ташкил этиш буйича долзарб вазифалар келтирилган. Хусусан, электромобилларни цувватловчи станциялар, электромобил ва унга мос синфдаги ички ёнув двигатели билан жщозланган автомобилнинг 100 км масофа босиб утиши учун сарфланадиган маблаг %амда режали сервисда амалга оширилиши лозим булган ишлар батафсил та%лил цилинган.
Калит сузлар: атмосфера %авоси, автомобиль, электродвигатель, режали сервис, аккумулятор батареяси, цувватлаш станцияси, электромобиллар эксплуатацияси.
ВОЗМОЖНОСТИ РАЗВИТИЯ ЭЛЕКТРОМОБИЛЕЙ В РЕСПУБЛИКЕ
УЗБЕКИСТАН И ОСОБЕННОСТИ ИХ ОБСЛУЖИВАНИЯ Аннотация. В странах мира рассматривается как актуальная проблема сохранение объектов окружающей среды и атмосферного воздуха. В этом процессе в крупных городах большое внимание уделяется использованию электромобилей вместо автомобилей с двигателями внутреннего сгорания. В статье представлены возможности развития электромобилей в Республике Узбекистан, реформы, проводимые в этом направлении, и текущие задачи по организации сервиса. В частности, подробно проанализированы станции зарядки электромобилей, стоимость электромобили и автомобиль оснащенного двигателем внутреннего сгорания соответствующего класса для проезда 100 км, а также работы, которые необходимо выполнить в плановом сервисе.
Ключевые слова: атмосферный воздух, автомобиль, электродвигатель, регламентное обслуживание, аккумуляторная батарея, зарядная станция, эксплуатация электромобилей.
OPPORTUNITIES FOR THE DEVELOPMENT OF ELECTRIC VEHICLES IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN AND FEATURES OF THEIR MAINTENANCE Abstract. In the countries of the world, the preservation of environmental objects and atmospheric air is considered as an urgent problem. In this process, in large cities, a lot of attention is paid to the use of electric vehicles instead of cars with internal combustion
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
engines. The article presents the possibilities for the development of electric vehicles in the Republic of Uzbekistan, the reforms carried out in this direction, and the current tasks for organizing the service. In particular, electric vehicle charging stations, the cost of an electric vehicle and a car equipped with an internal combustion engine of the appropriate class for a 100 km journey, as well as the work that needs to be performed in a scheduled service, are analyzed in detail.
Keywords: atmospheric air, car, electric motor, routine maintenance, battery, charging station, operation of electric vehicles.
КИРИШ
Атроф-мух,ит тозалиги, экологияни асраш ва яшилликни тобора ривожлантириш дунё мамлакатлари, шу жумладан юртимизда х,ам долзарб масалалардан бири булиб келмокда.
Мамлакатимизда х,ар йили атмосфера хдвосига 2,3 млн тоннага якин зарарли чикиндилар ташланади. Шунинг 60 фоизига якини автотранспорт воситаларидан ажралаётган зарарли чикиндилардир.
Узбекистон Республикаси Президентининг 30.10.2019 йилдаги "2030 йилгача булган даврда Узбекистон Республикасининг атроф-мух,итни мух,офаза килиш концепциясини тасдиклаш тугрисида"ги Фармонининг кабул килиниши бу борада куйилган мух,им кадамлардан бири булди. Мазкур хужжатга кура, мамлакатимизда атроф-мух,ит объектларини, атмосфера хдвоси саклаш каби бир катор зарур масалалар амалга ошириш белгиланган. Концепция доирасида жамоат транспортининг камида 50 фоизини газ-баллон ёкилги, электр ва бошка мукобил ёкилги турларига утказиш буйича алох,ида вазифалар белгиланган. Бунинг долзарблиги шундаки, бензин ёкилгисида хдракатланадиган автотранспорт воситалари 78%, пропан, бутан газида хдракатланадиган автотранспорт воситалари 57%, метан газида хдракатланадиган автотранспорт воситалари 27%, зарарли газларни атмосфера хдвосига чикаради. Электромобилларда эса бу курсаткич 0% ни ташкил этади [1].
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Электромобиллар яна бир катор афзалликларга эга булиб, улардан фойдаланиш тобора кенгаймокда, жумладан, тузилиши жихдтидан ихчам ва содда, конструкцияси бошка турдаги транспорт воситаларига нисбатан енгил, мураккаб трансмиссия тизимининг мавжуд эмас, аккумуляторининг етали даражада катта сигимли ва кайта кувватлаш имкони мавжуд. Бундан ташкари эксплуатация давомида электромобиллар муаммосиз ва ишончи ут олдирилиши, шунингдек, шовкинсиз ишлаши, узатмаларни алмашлаб кушишга х,ожат йуклиги, техник хизмат курсатиш ишлариниг нисбатан соддалиги хдмда 100 км масофа учун сарфланадиган харажатнинг нисбатан камлиги унинг ахдмиятини янада оширмокда [2].
Электромобиль бу электр энергияси билан ишлайдиган, ички ёнув двигателлари урнига бир ёки бир нечта электр двигателлари билан жих,озланган автомобилларнинг янги авлодидир. Электромобилларнинг батареясини зарядлаш вакти ва енгил хдракатланганлиги учун асосан шахдр шароитида фойдаланишга кулай х,исобланади.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Электромобилларнинг келтириб утилган афзалликлари инобатга олиниб, мамлакатимизда шу турдаги транспорт воситаларини оммалаштириш максадида бир канча рагбат ва имтиёзлар яратиш тизимли равишда йулга куйилди.
Хусусан:
- 2019 йилнинг декабридан Узбекистонга импорт килинадиган электромобилларга кайта урнатилган божхона божи бекор килинган;
- импорт килинадиган электромобиллар акциз солигидан озод килинган;
- 2021 йил 14 сентябрда кабул килинган Солик кодексига узгартириш ва кушимчалар киритиш тугрисидаги конунда факат электр двигатель оркали харакатга келтириладиган автомототранспорт воситаларини сотиб олувчи ва (ёки) уларни Узбекистон Республикаси худудига вактинча олиб киришни амалга оширувчи шахслар автотранспорт йигимидан озод этилиши белгиланди;
- Узбекистоннинг 2022-2026 йилларга мулжалланган тараккиёт стратегиясида хам электромобиллар ишлаб чикариш ва улардан фойдаланишни рагбатлантириш тизими яратилиши белгиланди;
- электромобиллар ва уларнинг асосий таркибий кисмларини тажриба-экспериментал усулда ишлаб чикариш базаси ташкил этилади ва уларнинг асосий бутловчи кисмлари ишлаб чикарилади;
- республикада ишлаб чикарилган янги электромобилларни сотиб олганлик учун йигим, шунингдек, электромобиллар (шу жумладан, машина тупламлари) утилизация йигими бекор килинганлиги шулар жумласидандир [4].
Статистик маълумотларга кура, Узбекистонга турли хорижий давлатлардан, хусусан Хитой Халк Республикасидан электромобиллар харид килган. Бу курсаткич йиллар кесимида охирги 2021 йилда харид килиш хажми кескин ошганлигини куриш мумкин (1 -расм).
1-расмдан 2018 йил 13 та, 2019 йил 39 та, 2020 йилда 131 та электромобиль импорт килинган булса 2021 йилда 11 та хорижий давлатдан умумий киймати 16,9 млн. долларга 809 та электромобиль харид килинганлигини куриш мумкин.
Республикамизда электромобиллар сонининг купайиши, уларнинг сервиси, яъни кувватлаш станциялари, техник хизмат курсатишни ташкил этиш заруриятини вужудга келтиради.
1-расм.
Йиллар кесимида Узбекистонга импорт килинган электромобиллар сони
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Импорт килинган электромобиллар сони
900 800 700 600 500 400 300 200 100 0
2018 йил
2019 йил
2020 йил
2021 йил
Электромобиллар сонининг шахдрларда кескин купайиши, куп жихдтдан уларнинг хдракатланиши учун сарфланаётган маблагга боглик;. Мисол тарикасида, 65 -70 кВт сигимли аккумулятор батареясига эга автомобил ва унга мос синфдаги ички ёнув двигатели билан жих,озланган автомобилнинг 100 км масофа босиб утиши учун энергия сарфи 1 -расмда келтирилган (энергия сарфини урта классдаги автомобиль учун х,исобланган, бунда электромобилнинг кувват сарфи совук шароитда уртача 20-30 % купрок сарф булиши х,исобга олинган хдмда 100 км га 20 -23 кВт/соат кабул килинган).
2-расм.
65-70 кВт сигимли аккумулятор батареясига эга автомобил ва унга мос синфдаги ички ёнув двигатели билан жих,озланган автомобилнинг 100 км масофа босиб утиши
учун сарфланадиган маблаг
0 20000 40000 60000 S0000 100000 сум Электромобилларнинг хдракатланиши учун сарфланаётган маблагнинг унга мос синфдаги ички ёнув двигатели билан жих,озланган автомобилга нисбатан 8 -10 баробар
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
камлиги албатта унинг жозибадорлигини оширмокда ва фойдаланувчилар сонини кескин купайишига сабаб булмокда. Электромобиллар сонининг кескин купайиши уларнинг сервисини ташкил этиш буйича хам давлат олдига маълум вазифаларни куймокда. Биринчи навбатда кувватлаш станциялари, айникса юкори кувватли, тез кувват олдирувчи станцияларга булган талаб ошиб бормокда.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Статистик маълумотларга кура, дастлабки электромобиллар республикага 2018 йилдан импорт килина бошлаган булса, дастлабки кувватлаш станциялари 2020 йилда урнатила бошланган.
Дунё буйича электромобилларнинг кувватлаш станциялари харитаси PlugShare маълумотларига кура, Узбекистонда 2020 йилда 3 та, 2021 йилда 36 та кувватлаш станцияси мавжуд булган булса, 2022 йилнинг октябригача булган муддатда уларнинг сони 72 тани ташкил этмокда (3,4 -расмлар). Ушбу курсаткич, кувватлаш станцияларининг электромобиллар сонига мувофик равишда купайиб бораётганлигини курсатади.
3-расм.
Вилоятлар кесимида кувватлаш станциялари сони
кувватлаш станциялари сони
111
Тошкент шахрида Фаргона вилоятида Тошкент вилоятида Самарканд вилоятида Наманган вилоятида Андижон вилоятида Жиззах вилоятида Кашкадарё вилоятида Бухоро вилоятида
кувватлаш станциялари тахлили шуни курсататдики, аксарият станциялар асосан шахарларда, Тошкент, Фаргона ва Самарканд шахарларида жойлашган, ^оракалпогистон Республикаси Сурхандарё, Хоразм, Сирдарё ва Навоий вилоятларида бундай станциялар ташкил этилмаган.
Электромобилларни оммалаштириш жараёнида халкаро ахамиятга молик булган автомагистраллар, барча вилоят марказларида, дам олиш масканлари ва бошка ахоли гавжум худудларда кувватлаш станциялари тармогини ташкил килиш зарурати юзага келмокда. Тадкикотларга кура, йирик шахарларда 3 километрдан ошман масофада зарядлаш станциялари тармогини ташкил этиш зарур [11]. МУ^ОКАМА
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
4-расм.
PlugShare базасида кувватлаш станцияларининг куриниши
О
Dushanbe*
Электромобиллар сервисини ривожлантиришда дастлабки вазифалардан бири кувватлаш станциялари тармогини ташкил этиш ва кенгайтириш булса, кейинги вазифалар уларнинг фойдаланиш мух,ити буйича техник сервисини тугри ташкил этишдан иборат.
Электромобиллар эксплуатациясида фойдаланувчилар ва сервис хизмати вакилларининг фикрига кура, айрим камчиликлар кузатиляпти.
Асосий камчиликлардан бири бу, батареяларни зарядлаш вакти билан боглик. кувватлаш станцияларида зарядлаш вакти батарея кувватига караб, 30 дакикадан 2 соатгача вакт сарфланаётган булса, уй шароитида бу курсаткич 8 -10 соатни ташкил килади.
Электромобилларнинг эх,тиёт кисмлари билан х,ам муаммолар мавжуд. Сервис хизмати вакиллари фикрига кура, х,озирда тахминан 70 фоиз эх,тиёт кисмларни топиш мумкин аммо, 30 фоизини ишлаб чикарувчилардан буюртма килиш зарур. Бу уз навбатида электромобиллардан фойдаланишда нокулайлик тугдиради.
Аккумулятор батареясининг нархи юкорилиги, республикамизнинг иссик иклим шароитида совутиш тизимисиз эксплуатация килиб булмаслиги каби камчиликлар х,ам электромобил фойдаланувчилари томонидансалбий бах,оланмокда.
Электромобил фойдаланувчилар электромобилларда мой алмаштириш, мой, ёнилги, х,аво фильтрларига эх,тиёж йуклиги каби сабаблар билан муддатли сервисга эх,тиёж йук деган фикрга келишмокда.
Урганишлар натижасида электромобилларда х,ам муддатли сервис ишларини ташкил этиш долзарб эканлиги хулоса килинди. Электромобиллар сервиси жараёнида куйидаги ишларни амалга ошириш талаб этилади.
Кунлик курик:
- автомобилни умумий куриги, кузов х,олати назорати;
- электр жих,озларининг ишчи х,олати ва ёритиш тизимлари текшируви;
- руль ва тормоз бошкармаларининг ишчи х,олати назорати;
- автомобиль борт диагностика тизими ва сенсордаги курсаткичлар х,олати назорати;
- шина полати назорати.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Режали сервис ишлари электромобилни ишчи холатини яхши холатда саклаш, ишлаш муддатини ошириш максадида амалга оширилади. Режали сервис жараёнида автосервис мутахассислари томонидан куйидаги ишлар бажарилади:
- транспорт воситасини ташки курикдан утказиш;
- сигнализация ва ёритиш тизимларини текшириш;
- руль ва тормоз бошкармаларини текшириш;
- тормоз тизимидаги суюкликни меъёрлаш ёки алмаштириш;
- транспорт воситасининг мойлаш нукталарини текшириш ва мойлаш;
- батареянинг кувватланиши ва кувват сарфини текшириш, зарурат булса алмаштириш;
- электродвигателнинг контактларини текшириш ва уланган нукталарини махкамлаш;
- электр контактларини махкамланганлигини текшириш;
- электр симлари ишчи юзаларида иш жараёнида хосил булган катрон ва бошка чикиндиларни тозалаш.
Сервисни утказиш даврийлиги транспорт воситасининг ишлаш шароитларига ва эхтиёт кисмларнинг ейилиш тезлигига боглик. Манбалар тахлили шуни курсатадики, электромобилларни мавсумий куриги ташкил этилиши максадга мувофик, аммо бунга имкон булмаганда йилига камида бир марта техник хизмат курсатиш тавсия этилади [5,6].
Электромобилларнинг эксплуатациясида куйидаги алохида хизмат курсатиш меъёрлари мавжуд (5-расм) [7]:
- 12000 км да батареяни совутиш тизимидаги суюклик сатхини, кувват инвертори, зарядлаш модули холатини назоратдан утказиш;
- Тормоз тизими, осмалар холати хамда рул бошкармасини назорат килиш ва мойлаш нукталарига мой суртиш;
- хар 15000 км да автомобил шиналарининг бир хилда эскиришини таъминлаш учун гилдираклар жойини алмаштириш;
- 57000 км дан кейин салон хаво филтрини алмаштириш (эксплуатация килинаётган мухитдан келиб чикиб олдинрок хам алмаштирилиши мумкин).
5-расм.
Электромобиллар эксплуатациясининг алохида хусусиятлари
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ХУЛОСА
Мамлакатимиз атмосфера хавосига транспорт воситаларининг салбий таъсирини камайтириш учун катта шахарларимизда электр транспорт воситаларидан фойдаланиш буйича давлатимиз томонидан куплаб имтиёзлар берилган. Мамлакатимизда электромобилларни оммалаштириш максадида бир канча рагбат ва имтиёзлар берилган, зарурий инфратузилмани шакллантириш буйича комплекс ишлар режалаштирилган.
Истикболда электромобиллар сервиси инфратузилмасини ташкил этиш буйича куйидаги энг мухим курсаткичларни эътиборга олиш зарур:
- кувватлаш станциялари кенг тармогини ташкил этиш, бунда улар орасидаги масофанинг 3 километрдан ошмаслигини таъминлаш;
- шахарсозлик меъёрларига узгартиришлар киритиш (мавжуд электр тармокларига уланиш буйича намунавий лойихаларнинг тайёрлаш, бунда максимал юкланишнинг олдини олиш, автотураргохларда зарядлаш станцияларининг ташкил этиш ва бошкалар);
- электромобил эгаларига хар томонлама имтиёзлар бериш (бепул тухташ жойлари);
- электромобилларининг арзон моделларининг ишлаб чикариш;
- батареяларни зарядлаш вактини кискартириш учун зарядловчи курилмалар такомиллаштириш;
- арзон таъмирлаш ва техник хизмат курсатиш тизимини шакллантириш.
Ушбу вазифаларни амалга ошириш, электромобиллар камровини ошириш билан бирга шахарлардаги экологик вазиятни хам яхшилашга замин яратади.
Маколани тайёрлашда электромобиллар буйича чукур изланиш олиб борган daryo.uz интернет сайти ходимлари ва маколаларидан фойдаланилган олимлар, хусусан Д. В. Булахга уз миннатдорчилигимизни билдирамиз.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
REFERENCES
1. uznature.uz. O'zbekiston Respublikasi ekologiya va atrof muhitni muhofaza qilish davlat qo'mitasi расмий сайти.
2. Шукуров, Н. Р. Автомобилсозликнинг истикболли ривожланиш йуналиши / Н. Р. Шукуров, г. м. Мухамадиев, З. Х. Абиджанов. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2020. — № 13 (303). — С. 267-271. — URL: https://moluch.ru/archive/303/68421/ (дата обращения: 17.05.2022).
3. Khakimzyanov R, Rashidov A. Definition of bending moment and curvaturein the plastic zone of elastic-plastic calculation of the carcass construction. - AIP Conference Proceedings 2432, 030076 (2022); https://doi.org/10.1063/5.0090298
4. https://daryo.uz/
5. http s://avtodigitals.ru/obsluzhivanie-el ektrom obilej/
6. https://electrocars.pro/osobennosti-obsluzhivaniya-elektromobilej-proxozhdenie-to-i-vidy-rasxodnyx-materialov/
7. https://1gai.ru/uploads/posts/2018-02/1518638803_1-7.jpg
8. Таджибаев Абдунаби Абдурахмонович, Ибрагимов Ботир Дастамович ЭКОНОМИЧЕСКИЙ АСПЕКТ НАДЕЖНОСТИ ТРАНСПОРТНЫХ СРЕДСТВ, ЭКСПЛУАТИРУЕМЫХ В ГОРОДЕ ТАШКЕНТЕ (НА ПРИМЕРЕ АВТОМОБИЛЯ COBALT) // Universum: технические науки. 2022. №7 -2 (100). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ekonomicheskiy-aspekt-nadezhnosti-transportnyh-sredstv-ekspluatiruemyh-v-gorode-tashkente-na-primere-avtomobilya-cobalt (дата обращения: 22.09.2022).
9. Botir D. Ibragimov, Nurillo T. Ergashev, & Shotemur B. Shoikromov. (2022). Study of the effect of a new polymeric anticorrosion coating in transporttechnological machines on noise and vibration. Global Scientific Review, 8, 75-79. Retrieved from http://www.scienticreview.com/index.php/gsr/article/view/64
10. Ibragimov Botir Dastamovich, & Pardaboyev Ziyoviddin Adham Oglu. (2022). CAUSES OF VEHICLE BREAKDOWNS AND MODERN TECHNOLOGIES FOR PREVENTION. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies, 2(10), 101-104. https://doi.org/10.55640/eijmrms-02-10-18
11. Булах, Д. В. Обоснование параметров сервисной инфраструктуры эксплуатации электромобилей в крупных городах / Д. В. Булах. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2019. — № 18 (256). — С. 111-113. — URL: https://moluch.ru/archive/256/58611/ (дата обращения: 20.10.2022).