Научная статья на тему 'Юк автомобили бош узатмасининг думалаб ишқаланувчи жуфтликларининг ростлаш даврийлигини ҳисоблаш'

Юк автомобили бош узатмасининг думалаб ишқаланувчи жуфтликларининг ростлаш даврийлигини ҳисоблаш Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
18
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
бош узатма / конуссимон тишли узатма / конуссимон шестерня / ёнаки тирқиш / думалаш соҳаси / ростлаш даврийлиги / ейилиш тезлиги / ишқаланиш сиртлари / абразив заррача / мойли муҳит / техник хизмат кўрсатиш / конуссимон подшипник / ролик / ташқи ҳалқа / ички ҳалқа. / главная передача / коническое зубчатое колесо / коническая шестерня / боковой зазор / прокатная площадка / периодичность регулировки / скорость износа / поверхности трения / абразивная частица / масляная среда / техническое обслуживание / конический подшипник / ролик / наружное кольцо / внутреннее кольцо.

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Мирзаев Қаҳрамон Қаршибоевич, Жуманов Рустам Маҳрамқулович

Мақола юк автомобили бош узатмаси конуссимон тишли узатмаси ёнаки тирқишини ҳамда конуссимон подшипнигининг ростлаш даврийлигини ҳисоблашга бағишланган. Конуссимон тишли узатмаси ёнаки тирқишини ҳамда конуссимон подшипнигининг ростлаш даврийлигини ҳисоблаш ушбу узеллар ишқаланувчи деталларининг ейилиш тезлигини аниқлаш орқали амалга оширилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по технике и технологии , автор научной работы — Мирзаев Қаҳрамон Қаршибоевич, Жуманов Рустам Маҳрамқулович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Расчет периода поверки роликовых пар трения головной передачи грузового автомобиля

Статья посвящена расчету бокового зазора конического зубчатого передачи главной передачи грузового автомобиля и периодичности регулировки конического подшипника. Расчет бокового зазора конической передачи и периодичности регулировки конического подшипника осуществлялся путем определения скорости износа трущихся деталей данных узлов.

Текст научной работы на тему «Юк автомобили бош узатмасининг думалаб ишқаланувчи жуфтликларининг ростлаш даврийлигини ҳисоблаш»

УДК 621.89 62:833

ЮК АВТОМОБИЛИ БОШ УЗАТМАСИНИНГ ДУМАЛАБ ИШЦАЛАНУВЧИ ЖУФТЛИКЛАРИНИНГ РОСТЛАШ ДАВРИЙЛИГИНИ ^ИСОБЛАШ

Мирзаев Кахрамон Каршибоевич Тошкент давлат техника университети доцент

Жуманов Рустам Махрамкулович JizPI, assistent, +9989457748460

Аннотация. Макола юк автомобили бош узатмаси конуссимон тишли узатмаси ёнаки тиркишини хамда конуссимон подшипнигининг ростлаш даврийлигини хисоблашга багишланган. Конуссимон тишли узатмаси ёнаки тиркишини хамда конуссимон подшипнигининг ростлаш даврийлигини хисоблаш ушбу узеллар ишкаланувчи деталларининг ейилиш тезлигини аниклаш оркали амалга оширилган.

Аннотация. Статья посвящена расчету бокового зазора конического зубчатого передачи главной передачи грузового автомобиля и периодичности регулировки конического подшипника. Расчет бокового зазора конической передачи и периодичности регулировки конического подшипника осуществлялся путем определения скорости износа трущихся деталей данных узлов.

Annotation.The article is dedicated to the calculation of the side clearance of the bevel gear wheel of the final drive of a truck and to the frequency of adjustment of the conical bearing. The calculation of the side clearance of the bevel gear wheel and the frequency of adjustment of the conical bearing was carried out by determining the wear rate of the rubbing parts of these assemblies.

Калит сузлар: бош узатма, конуссимон тишли узатма, конуссимон шестерня, ёнаки тиркиш, думалаш сохаси, ростлаш даврийлиги, ейилиш тезлиги, ишкаланиш сиртлари, абразив заррача, мойли мухит, техник хизмат курсатиш, конуссимон подшипник, ролик, ташки халка, ички халка.

Ключевые слова: главная передача, коническое зубчатое колесо, коническая шестерня, боковой зазор, прокатная площадка, периодичность регулировки, скорость износа, поверхности трения, абразивная частица, масляная среда, техническое обслуживание, конический подшипник, ролик, наружное кольцо, внутреннее кольцо.

Keywords: Final drive, bevel gear wheel, bevel pinion, side clearance, rolling area, adjustment interval, wear rate, friction surfaces, abrasive particle, oil environment, maintenance, conical bearing, roller, outer race, inner race.

КИРИШ. Бош узатма конуссимон тишли узатмасининг ёнаки тиркишини ростлаш даврийлигини хисоблаш. Бош узатма конуссимон тишли узатмасининг ёнаки тиркишини ростлаш етакловчи ва етакланувчи конуссимон шестерня тишларининг думалаш сохаси учун олиб борилди. Ушбу сохадаги тиркиш нормал ростланган конуссимон тишли

узатмаларда 0,2-0,6 мм ни ташкил этади. Конуссимон шестерняларнинг тишларининг ейилиш тезлигининг х,исобланган натижаларига кура, илашмадаги тишлар орасида думалаш, тишларнинг ейилиш жараёни (улчами ^ =0,012 мм; мойдаги микдори ек =0,2

%; сикилишга мустах,камлиги аа =109,3 МПа булган) абразив заррачалар иштирокида,

илашмадаги гилдирак тишларининг каттиклиги (етакловчи шестерняда 550 МПа, етакланувчи шестерняда 300 МПа булган) пулатларда ва узатишлар нисбати 3,23 га тенг булган тишли узатмада содир булган, илашмадаги шестерня тишларининг соф думалаш сохдсидаги х,исобланган ейилиш тезлиги етакловчи шестерня тишида 0,000115 мм/соатни, етакланувчи шестерня тишининг ейилиш тезлиги эса 0,000128 мм/соатни ташкил килди. Шестерня тишларининг ейилиш жараёнида абразив заррачалар иштирок этмаганда, тишли узатмадаги туташув кучланиши 1500 МПа, эластиклик модули 215000 МПа, окиш чегараси 900 МПа; тишли гилдирак материалининг эластиклик доимийлиги 0=0,00000423 1/МПа, шестерня тишларининг келтирилган радиуси 49,64 мм булганда, х,исобланган маълумотларга мувофик етакловчи шестерня тишининг ейилиш тезлиги 0,0000788 мм/соатни, етакланувчи шестерня тишининг ейилиш тезлиги эса 0,0000752 мм/соатни ташкил килди.

НАТИЖА. Конуссимон шестернялар жуфтлиги ростланганлигининг бузилиши олиб келувчи омил сифатида шестерня тишларининг ишлатиш шароитидаги абразив заррачалар иштирокида ва уларнинг иштирокисиз содир буладиган ейилиш тезликлари оркали аникланадиган ейилиш микдорларига боглик. Тишли гилдиракларнинг ёнаки тиркишининг ростлаш даврийлигини х,исоблаш, чегаравий ёнаки тиркиш микдорини етакловчи ва етакланувчи шестерня тишлари ишкаланиш сиртларининг абразив заррачалар иштирокида ва иштирокисиз содир буладиган умумий ейилиш тезликларининг йигиндисига нисбатидан аникланди:

0,33

гр ет ? 01 1

1„ =-=-= 831 соат

р у +у +у +у 0,000115 + 0,000128 + 0,0000788 + 0,0000752

/ ает / аел / ает / аел

бунда -бош узатма етакловчи ва етакланувчи конуссимон шестернялардан иборат булган илашмадаги чегаравий ёнаки тиркиш, мм; уа ва уд - мос равишда етакловчи ва етакланувчи конуссимон шестерня тишларининг абразив заррачалар иштирокида ва уларнинг иштирокисиз содир буладиган ейилиш тезликлари [1].

Юкорида таъкидлаб утилгандек, агар автомобиллардан фойдаланиш даврида уларнинг уртача техник тезлиги 50 км/соатни ташкил килса [2], илашмадаги конуссимон тишли гилдиракларнинг ёнаки тиркишини ростлаш даврийлигига тенг булган вакт оркалигида босиб утилган йул билан ифодаланган киймати:

1бл. = ТР • = 831-50 = 41550 км, (1)

бунда Ут - юк автомобилининг уртача техник тезлиги, км/соат.

Бош узатманинг конуссимон шестернялар жуфтлигининг ёнаки тиркишини иккинчи техник хизмат курсатишда амалга ошириш максадга мувофик, чунки 2 - ТХКда бажариладиган ишларнинг хджми нисбатан юкорилиги ТХК жараёнини кайта

peжaлaштиpишни тaлaб этмaйди. Юк aвтoмoбиллapидa yткaзилaдигaн иккинчи тexник xизмaт кypcaтиш дaвpийлиги 13000 - 14000 км opaлиFидa бyлca, унинг хиcoблaнгaн дaвpийлиги 13900 км ни тaшкил килди. У хoлдa кoнyccимoн шecтepнялap жуФтлигининг ёмки т^кишини pocтлaш дaвpийлигигa тyFpи ^лувчи иккинчи тexник xизмaт кypcaтишлap шни:

NTYv О = —=-= 3,00 (2)

lтхк-2 13900 , (2)

бyндa /гж_ 2 - икинчи тexник xизмaт кypcaтиш дaвpийлиги (13900 км ra тeнг), км.

Бaжapилгaн хишб нaтижaлapигa кypa кoнyccимoн тишли yзaтмa тишлapининг ёнaки т^кишини икки мapтa 2-TXK yткaзиб, учинчи 2-TX^a pocтлaшни aмaлгa oшиpиш мaкcaдгa мyвoфик экaнлиги aниклaнди.

Бош узатма 7210 конус^мон подшuпнuгuнuнг ростлаш daepurnrnrnu ужоблаш. Юк aвтoмoбилидaн фoйдaлaниш дaвpидa, бoш yзaтмa кapтepидaги мoйни aлмaштиpиш пaйтидa унинг тapкибидaги aбpaзив зappaчaлapнинг Уpтaчa микдopи 0,2% ни тaшкил килди. Keлтиpилгaн мaълyмoтлapгa мyвoфик aвтoмoбил Ba тpaктop aгpeгaтлapи пoдшипниклapининг бeлгилaнгaн экcплyaтaциoн pecypcини тaъминлaш учун тpaнcмиccия мoйидaги aбpaзив зappaчaлapнинг микдopи мacca бyйичa 0,1% дaн opтик бyлмacлиги лoзим [1,3]. Aгpeгaт мoйидaги aбpaзив зappaчaлap микдopининг ycиш динaмикacи 6oot6 yтилгaн йyлгa ниcбaтaн чизикли ^нуниятга мoc кeлaди.

МУ^ОКАМА. Юк aвтoмoбиллapидaн фoйдaлaниш жapaёнидa бoш yзaтмa кoнyccимoн пoдшипниклap элeмeнтлapининг aбpaзив зappaчaлap иштиpoкидaги eйилиши нaтижacидa pocтлaшгa бyлгaн тaлaби Ba yлapни yткaзиш дaвpийлиги мoй тapкибидa тyплaниб бopyвчи aбpaзив зappaчaлapнинг микдopигa, yлчaмигa, мycтaхкaмлигигa, пoдшипник элeмeнтлapининг ишкaлaниш cиpтлapининг кaттиклигигa бoFлик. Ушбу ишкaлaниш cиpтлapининг eйилиш жapaёнидa aбpaзив зappaчaлap иштиpoк этмaгaндa, пoдшипник элeмeнтлapининг eйилиш тeзлигини ишлaтиш шapoитидa пoдшипниклapдaги тyтaшyв юклaмacи, мaтepиaлининг мexaник xycycraraap^ ишкaлaниш cиpтининг гeoмeтpик Ba кинeмaтик кypcaткичлapи бeлгилaйди.

Умумий хoлдa пoдшипниклapнинг pocтлaш жapaёнидa иштиpoк этувчи ички хдл^ - poлик Ba тaшки хaлкa - poликли ишкaлaниш жyфтликлapининг aбpaзив зappaчaлap иштиpoкидa Ba yлapнинг иштиpoкиcиз coдиp бyлaдигaн eйилиш жapaёнинг тeзлигини aниклaш acocидa pocтлaш дaвpийлигини хиcoблaш имкoнини бepyвчи кyйидaги тeнглaмa тaклиф этилгaн,

T =-ÜJ-=-0,03-= 827,13, ^т (3)

У 2((/au +7arn +/auP + /атр ) + (/du + /дт + /дир + /дтр )) 2 • 0,000018135

(3) ифoдaдa [1п]- пoдшипниклapнинг eтaклoвчи шecтepня у;и бyйичa йyнaлгaн чeгapaвий люфт микдopининг yзгapиши, мм; /аи - пoдшипник ички хaлкacининг aбpaзив зappaчaлap иштиpoкидaги eйилиш тeзлиги, мм/coa^ /ат - пoдшипник тaшки х^л^^ни^ aбpaзив зappaчaлap иштиpoкидaги eйилиш тeзлиги, мм/coaт; / - ички хaлкa билaн тyтaшyвдa

булган подшипник ролигининг абразив заррачалар иштирокидаги ейилиш тезлиги, мм/соат; у - ташки халка билан туташувда булган подшипник ролигининг абразив

заррачалар иштирокидаги ейилиш тезлиги, мм/соат; удя! - подшипник ташки халкасининг абразив заррачалар иштирокисиз ейилиш тезлиги, мм/соат; уд - ички халка билан туташувда булган подшипник ролигининг абразив заррачалар иштирокисиз ейилиш тезлиги, мм/соат; у - ташки халка билан туташувда булган подшипник ролигининг

абразив заррачалар иштирокисиз ейилиш тезлиги, мм/соат.

Конуссимон подшипникларнинг ростлаш даврийлигини аниклаш куйидаги дастлабки маълумотлар асосида олиб борилди: ейилиш жараёнида иштирок этувчи абразив заррачаларнинг уртача улчами dур=0,02 мм; абразив заррачанинг сикишга мустахкамлиги Оа=109,3 МПа; роликлар ва подшипник халкалари уртасидаги сирпаниш даражаси 5=1%; подшипник ташки хдлкасининг уртача диаметри Dт=92 мм; подшипник ички халкасининг уртача диаметри Dи=68 мм; подшипник роликларининг уртача диаметри dp=24 мм; подшипникдаги роликлар сони zp=9 та; бош узатма мойи таркибидаги абразив заррачаларнинг микдори 8к=0,2%; ейилиш жараёнида иштирок этувчи абразив заррача материалининг зичлиги уа=2,1 г/см3; бош узатмадаги трансмиссия мойининг зичлиги ум=0,91 г/см3; подшипник ички халкасининг бир сония давомидаги айланишлар частотаси Пи=13,3 айл/с; ейилиш жараёнида иштирок этувчи мойдаги абразив заррачанинг шаклини хисобга олувчи коэффициент ку=1,0003; подшипник ички халкаси материалининг каттиклиги Ни=620 МПа; подшипник ролигининг узунлиги 1р=14 мм; подшипник ташки халкасининг подшипник укига нисбатан киялик бурчаги а=15°; подшипник ролигига таъсир этувчи эгувчи кучланиш Он=450 МПа; подшипник халкаси ва у билан туташувда булган роликнинг келтирилган радиуси ркел=17,74 мм; подшипник материалининг эластиклик доимийлиги 0=0,00000423 1/МПа; подшипник ролигининг бир сония давомидаги айланишлар частотаси Пр=37,8 айл/с; подшипник материалининг келтирилган эластиклик модули Епр=215000 МПа; подшипник ички халкасининг деформацияланган сиртини бузилишга олиб келувчи юкланиш циклларининг сони Пр(и)=33; подшипник ишкаланиш сиртларининг деформацияланиш коэффициенти с=3; подшипник материалининг окиш чегараси о-г(и) =2100 МПа ни ташкил килди.

Бош узатма мойи таркибида абразив заррача булган мухитда подшипник ролиги ва ички халкасининг туташуви натижасида подшипник ички халкаси ва роликнинг ейилиш тезлиги куйидагича аникланди: роликнинг ейилиш тезлиги,

_ 1938 - й 2р * с а - (1 + «) - й р • Гр-ек-уа - про - ^

уа ( р )

2

у __УР а К ' Р Р к ' а ро V ,-дЧ

Га(р) = тт -у - п -1

р / т и р

пр -нр 'ут -пи-1р -1938 - 0,022-109,3 - 0,01-24 - 2,85 - 0,001-2,1-37,8-1,0003

уа(п, =-----------------= 0,0002968, мм/соат

(р) 33 - 620 - 0,91-68-14 - 00815

ички халканинг ейилиш тезлиги,

1938■ d? ■g ■ (1 + ¿)■ d ■ z ■ Г -s-/ ■ n ■ k

__yp а \ s p p ш k i a u v Í

/a(u ) = jj ^ j ()

np ■ Hu ■ Du ■ /m ■ lp ■ COSa

193 8-0,022 • 109,3 • 0,01 • 24 • 9 • 2,85 • 0,001 • 2,1 • 13,3 • 1,003

/ahA =-2-г-г-г-г-г-г—г-= 0,0009400, мм/^т

(u) 33-б20-б8-0,9Ы4-cos15

Бoш yзaтмa мoйи тapкибидa aбpaзив зappaчa бyлмaгaн мухшда пoдшипник poлиги Ba ички хaлкacининг тyтaшyви нaтижacидa пoдшипник ички хaлкacи Ba poликнинг eйилиш тeзлигининг хиcoби кyйидaгичa бaжapилди: poликнинг eйилиш тeзлиги,

133б,0■ g4 p2-в-(1 + £)■ n -d

' nur p \ / p p

/д ( p ) = 7^2 ] ^ (6)

E -l -cosa-g -с-n -D

np p mp pp u

бб8,4 • 4504 • 17,74 • 24 • 0,00000423 • 37,8 • 1,01 ___

----—:-------= 0,00028838, мм/coaт

(p ) 2150 002•33-3-2100-б8

ички хaлкaнинг eйилиш тeзлиги,

бб8,0■ g4 p2-в-(1 + £)■ n -z ■d

' ^r^u V / u p p

/д (u ) „2 J J^ (7)

E ■l -cosa-g ■с-n ■D

np p ^ mu pu u

бб8,4 ■ 4504 ■ 17,74 ■ 0,00000423 ■ 24 ■ 9 ■ 13,3 -(1,01)

/ñ(u, =-:---— = 0,00091320, мм/^т

(u) 2150002 - 33-3-2100-б8

Бoш yзaтмa мoйи тapкибидa aбpaзив зappaчa бyлгaн мухшда пoдшипник poлиги Ba тaшки хaлкacининг тyтaшyви нaтижacидa пoдшипник тaшки хaлкacи Ba poликнинг eйилиш тeзлигини хиcoблaш кyйидaгичa aмaлгa oшиpилди: poликнинг eйилиш тeзлиги,

_ 1938-d2p * g а-(1+ S)-d p ■ Гр •s, •/a-npo-k

/a ( p )

2

/ _ _yp а V ' p p k y a po v ,-on

/a(p) = ^ ^ •D •l

p / m up

np'Hp Zm'Du -lp -cosa

1938-0,022 • 109,3 • 0,01 • 92 • 2,85 • 37,8 • 0,001 • 2,1 • 1,0003

/„,„,=--------------—--= 0,0003582, мм/coa^

(p) 33 • б20 • 24 • 9 • 0,91 • 14 • cos 29

тaшки хaлкaнинг eйилиш тeзлиги,

1938-d2 -g -(1 + ô)-d -Г ■z ■n -s ■/ -k

__yp а У S p т p po k ' a v ÍC\\

/a ( т) = TT T\ 1 ()

np'Hp ■ /m'Dm'lp -cosa

1938• 0,022 • 109,3• 0,01 • 24• 2,85• 9• 13,3• 0,001 • 2,1 • 1,0003 л

=--------------—--= 0,000б948, мм/coa^

a ( т) 33-б20-0,91-92-14-cos 29

Бoш yзaтмa мoйи тapкибидa aбpaзив зappaчa бyлмaгaн мухшда пoдшипник poлиги Ba тaшки хaлкacининг тyтaшyви нaтижacидa пoдшипник тaшки xan;a№ Ba poликнинг eйилиш тeзлигининг хишби кyйидaгичa бaжapилди: poликнинг eйилиш тeзлиги,

_133б,0■gIp]-в-(1+ S)-np -dp

Уд(p) E2 -l -cosa-G ■с-n -D (10)

np p mp pp u

668,4• 4504 • 9,52• 0,00000423• 24• 37,8-1,01 л _, _

уы„,=-----тт-----= 0,00011438; мм/соат;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

(p) 2150002 • 33 • 3 • 2100 • 92

таш^и хдлканинг ейилиш тезлиги,

668,0•alpj •в^(1 + £)• np • zр • dp

Уд(т) _ Т?2 1 ъ (11)

ЕПр • 1р • COSa-Omm • с • Прт • Dm

668,4• 4504 • 9,52• 0,00000423• 242 • 9• 37,8• 1,01

уд (т) =-,-,-^-:-,-— = 0,00026856. мм/соат.

(т) 215 0002 • 33 • 3 • 2100 • 922

ХУЛОСА. Автомобилдан фойдаланиш даврида, унинг уртача техник тезлиги 50 км/соатни ташкил килса, у х,олда бош узатма подшипнигини ростлаш даврийлиги давомида босиб утган йули ,

4.й, = ^т • Ту = 50 • 827,13 = 42357 км. (12)

Агар 2-техник хизмат курсатиш (2-ТХК) даврийлиги 14000 км ни ташкил килса, унда подшипникларни ростлаш даврийлиги икки марта 2-ТХК утказилгандан кейинги 2 -ТХК да бош узатманинг подшипникларини ростлаш кузда тутилиши лозим.

АДАБИЁТЛАР

1. Иргашев А.И., Мирзаев К.К., Иргашев Б.А. Повышение износостойкости зубчатых передач. Монография. -Т.: ТашГТУ, 2015. 175 с.

2. Иргашев А.И., Иргашев Б.А. Износ деталей силовых передач машин, работающих в абразивной среде. Монография. Т. 2021. 217 с.

3. Мирзаев КК. Куп функцияли пластик мойларни куллаш асосида думалаш подшипникларининг ейилиш бардошлигини ошириш. Техн. фан. ном. дисс. Тошкент. 2012. -174 б.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.