ЁШЛАРНИ ХДРБИЙ ВАТАНПАРВАРЛИК РУХИДА ТАРБИЯЛАШНИНГ УСТУВОР ВАЗИФАЛАРИ
Шерали Махмудович Жураев
Чирчик давлат педогогика институти укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Макола Ватанимизнинг асосий кучи, тараккиётимизнинг асосий устуни булган Ёшларимизнинг харбий ватанпарварлик рухида тарбиялаш жараёни ва харбий ватанпарварлик тарбиялашда асосий устувор вазифаларини урганишга баFишланган. Шу билан бирга ёшларни харбий ватанпарварлик тарбиялаш тизими хамда бугунги кунда харбий ватанпарварлик тарбиялашда тускинлик киладиган айрим муоммолар билан хам таништириб утамиз.
Калит сузлар: Ватан, Ватанпарвар, харбий, концепция, фахрий, хизматчи, Кул жанги, Ёзги биатлон, Мерганлик
PRIORITIES OF EDUCATION OF YOUTH IN THE SPIRIT OF MILITARY
PATRIOTISM
Sherali Makhmudovich Zhuraev
Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute
ABSTRACT
The article is devoted to the study of the process of educating our youth in the spirit of military patriotism, which is the main strength of our country, the main pillar of our development, and the main priorities in the education of military patriotism. At the same time, we will acquaint young people with the system of military patriotic education and some of the problems that hinder military patriotic education today.
Keywords: Motherland, Patriot, military, concept, veteran, servant, hand battle, summer biathlon, sniper
КИРИШ
Ёшларни харбий ватанпарлик рухида тарбиялаш усиб келаётган ёш авлоднинг миллати, тили, касби ва иштимоий келиб чикишидан катъий назар Ватанга булган садокатини шакллантириш, фукаролик бурчларини ва конституциявий мажбуриятларни бажаришга, жамият ва давлатимизнинг
манфаатларини химоя килишга кодир шахслар этиб тарбиялашга йуналтирилган давлат органлари, жамоат бирлашмалари ва ташкилотларнинг куп боскичли, тизимли, максадли ва мувофиклаштирилган фаолиятига айтилади. Ёшларни харбий ватанпарлик рухида тарбиялашда таълим муассасаларининг фаолияти асосий рол уйнайди. Сабаби ёшларнинг асосий вакти таълим муассасида таълим -тарбия олишга каратилган булиб, мактабгача таълим, умумий урта таълим мактаблари, урта махсус, касб-хунар таълими ва олий таълим муассасаларида берилади.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялаш буйича мамлакатимизда хам бир канча ишлар амалга оширилиб келинмокда. Сабаби ёшларни харбий ватанпарварлик рухида тарбиялаш давлат сиёсатининг устувор йуналишларидан биридир. Х,озирги мураккаб глобаллашув даврида, ахборот-коммуникация технологиялари шиддат билан ривожланиб бораётган шароитда ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялаш билан боFлик долзарб вазифалар ва уларни хал етиш йуллари, давлат ва нодавлат нотижорат ташкилотлари, оила, махалла, таълим-тарбия институтларининг бу борадаги роли ва ахамиятини, о'заро хамкорлигини миллий ва халкаро хукукий нормаларни хисобга олган холда белгилаб беради.
Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018-йил 23-февралдаги 140-сон карорига биноан "Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялаш консепсияси" ишлаб чикилган булиб ушбу консепциянинг 2 бобида Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялашнинг максади ва асосий вазифалари аник белгилаб берилган. Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялашнинг максади ёшларда жамиятнинг турли тармоклари, айникса, харбий соха билан алокадор булган давлат хизмати турларида фаоллик курсатиш, тинч ва харбий шароитда Конституция ва харбий бурчга садокатли булиш, уларда уз юрти ва халки такдири учун юксак масъулият ва жавобгарлик каби мухим хусусиятларни шакллантиришдан иборат.
НАТИЖАЛАР
Куйидагилар ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялашнинг асосий вазифалари хисобланади:
- ёшларни миллий FOя ва Ватанга садокат рухида тарбиялаш, уларнинг калби ва онгига Ватан химояси шарафли ва мукаддас бурч еканини чукур сингдириш;
- кадимий тарихимиз ва маданиятимиз, жонажон Ватанимизнинг мустакиллиги ва равнаки йулида фидокорона курашган миллий кахрамонларимиз билан фахрланиш, уларга муносиб булиш туЙFусини шакллантириш, миллий армиямизнинг кудрати ва салохиятига булган ишончни кучайтириш;
- миллий армиямизга жисмонан бакувват ва маънан йетук ёшлар зарурлиги, харбий хизмат хар бир Узбекистан фукароси учун мукаддас бурч екани хакидаги тушунчани хамда бу борадаги назарий-амалий куникмаларни мустахкамлаш;
- ёшларда ён-атрофимиз ва жахонда руй бераётган сиёсий-ижтимоий жараёнларга миллий манфаатларимиздан келиб чиккан холда ёндашиш куникмаларини, турли ички ва ташки тахдидларга карши мафкуравий иммунитетни шакллантириш;
- хар кандай мураккаб вазиятларда тезкор ва мустакил карор кабул килиш, замонавий харбий-техника воситаларидан самарали фойдаланиш малакасига ега ёшларни тарбиялаш;
- Узбекистон манфаатларини нафакат харбий сохада, балки хаётнинг барча жабхаларида химоя килишга тайёр туриш, юрт учун фидойи булиш — бу бугунги кун талаби еканини хаётий мисоллар ва таъсирчан воситалар оркали ёшлар онгига сингдириб бориш.
МУХОКАМА
"Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялаш консепсияси"да белгиланган вазифалардан келиб чиккан холда олий таълим муассасаси талабаларини харбий ватанпарварлик рухида тарбиялаш буйича куйидаги вазифаларни амалга ошириш максадга мувофик деб уйлайман:
Биринчидан мамлакатимизда Куролли Кучлар сохасида амалга оширилаётган ислохотларнинг мазмун-мохиятини тарFиб килиш ва талабалар орасида харбийлик касбига хурмат ва еътиборни янада кучайтириш максадида "маънавият соатлари"да Узбекистон Республикаси Куролли Кучларига оид, харбий касб ва харбийлар хаётига оид мавзуларда машFулотларни тизимли ташкил этиш;
Иккинчидан 14 январ "Ватан Fимоячилари куни" муносабати билан бой хаётий тажрибага ега булган харбий хизматчилар ва Куролли Кучлар фахрийлари, илм-фан, маданият ва спорт сохаларида, турли мусобака ва танловларда FOлибликни кулга киритган харбий хизматчилар хамда уруш катнашчилари, бошка жанговар харакатлар катнашчилари иштирокида талаба
ёшлар билан режали учрашувлар, давра сухбатлари, турли векториналар ташкил килиш, муддатли ва контракт асосида харбий хизматни утаётган харбий хизматчилар ва талаба ёшлар уртасида харбий спорт мусобакаларини ташкиллаштириб бориш, харбий сохага оид мавзуларда иншолар танлови, маънавий-маърифий тадбирлар ташкил этиш;
Учинчидан 9 май "Хотира ва кадрлаш куни" муносабати билан Иккинчи жахон уруши ва фронт орти мехнат фахрийлари, мустакиллик йилларида хизмат бурчини бажариш чоFида халок булган харбий хизматчилар ва хукукни мухофаза килиш органлари ходимлари курсатган матонат, мардлик ва жасоратнинг ахамиятини талаба ёшлар орасида тушунтириш, тарFиб ва ташвик килиш буйича маданий-маърифий ва ватанпарварлик йуналишидаги тадбирлар утказилишини ташкил килиш, ушбу тоифадаги шахсларни кутлаш, холидан хабар олиш максадида уларнинг яшаш жойига рахбарлар иштирокида талаба ёшларнинг ташрифини ташкил этиш;.
Туртинчидан таълим муассасаларида харбий спортга оид тугаракларни ташкил этиш, жумладан "Кул жанги", "Ёзги биатлон", "Мерганлик" каби спорт турларидан тугараклар очиш ва талаба ёшларни катнашишини таъминлаш;
Бешинчидан таълим муассасасига якин булган Узбекистон Республикаси Мудофаа вазирлиги харбий кисмлари билан хамкорлик алокаларини ташкил этиш, ватанпарварлик тарбиясига доир хамкорлик режасини ишлаб чикиш ва амалда куллаш;
Олтинчидан таълим муассасида утказиладиган маънавий-маърифий тадбирларда Куролли Кучларнинг харбий хизматчиларини иштирокини таъминлаш ва харбий хизматчилар билан маънавий-маърифий тадбирларни ташкил этиш борасида тажриба алмашиниш.
ХУЛОСА
Ёшларни харбий-ватанпарварлик рухида тарбиялашда таълим муассасаларининг урни нихоятда катта булиб, таълим муассасасида таълим бериш билан бирга тарбиявий ишлар биргаликда амалга оширилади. Олий таълим муассасалари талабаларининг харбий ватанпарварлик рухида тарбиялашда таълим муассасасида утказиладиган маънавий-маърифий ва тарбиявий тадбирлар, харбий хизматчилар билан хамкорликда ташкил этиладиган тадбирлар оркали олиб борилади.
REFERENCES
1. Achilov, T., & Zufarov, T. (2019). Improvement Of Combined Actions Of Greco-Roman Style Wrestlers Taking Into Account The Specifics Of Competitive Activity. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(12), 1913-1917.
2. Choriyev, I. (2019). Efficiency Of The Model Of Formation And Development Of Readiness For Pedagogical Design In The Conditions Of Information And Communication Technologies. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 7(12), 624-629.
3. Karaev, V. S. (2020). Competence And Competent: Different Approaches And Interpretations. International Journal for Innovative Engineering and Management Research, 9(9), 202-206.
4. Mamatkulov, R. S., Khudoyberganov, J. S., Yusupbaeva, A. S., & Umaralieva, D. U. (2020). Features of formation of readiness of future teachers for innovative activity by means of information technologies. International Journal for Advanced Research in Science & Technology, 10(06), 1-3.
5. Атaбекoв, Ф. У., Худойберганов, Ж. С., & Шукурдтаев, Ж. M. (2020). Жисмоний тaрбия дaрcлaридa волейбол спорт турини ургaтишдa хaрaкaтли уйинлaрдaн фoйдaлaниш. Manara ошириш тизимидa спорт буйичa мутaхaccиcлaрнинг гасбий компетентлиги мехaнизмини тaкoмиллaштириш: муaммoлaр вa ечимлaр, 212-214. 2.
6. Ачилов, Т. С. (2020). Оздоровительный бег, принципы caмocтoятельнoй тренировки. Maktab va hayot, 4(152), 43-44.
7. Kaрaев, В. (2020). Физкультурно-спортившя деятельность гак средство oптимизaции подготовки прoфеccиoнaльнo-педaгoгичеcких гадров. ACTA NUUz, 1(4), 79-81. 11.
8. Kaрaев, В. Ш. (2020). Педaгoгичеcкие условия гак фaктoр повышения прoфеccиoнaльнoй компетентности педaгoгa физической культуры. Проблемы современной туки и oбрaзoвaния, 6(151), 55-58.
9. Kaрaев, В. Ш. (2020). Рaзвитие прoфеccиoнaльнoй компетенции тренерa в oбрaзoвaтельнoм прocтрaнcтве повышение квaлификaции. The World Of Science And Innovation, 1(1), 236-241.
10. Musurmanov, P., & Shermatov, M. (2020). Innovative Approaches To Developmant Of The Professional Competence Of Future Teachers. A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 1(1), 557-560
11. Зокиров, У. M. (2020). Эркин курaшчилaрнинг умумий вa мaхcуc жисмоний тaйёргaрликлaрини тaкoмиллaштириш уcуллaри. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 306-314
12. Хабибуллаев, С. Х., & Зуфаров, Т. У. (2020). Профилактика заболеваний средствами физической культуры. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 315-324
13. Хонкелдиев, Ш. Х., Закиров, У., & Меликузиев, А. А. (2020). Эффективность разработанной методики повышения физической подготовленности юных борцов вольного стиля. Наука сегодня вызовы и решения, 1(1), 114-115
14. Нурматов, Ф. (2019). Пути преодоления стресса спортсменами в спортивной соревновательной деятельности. ACTA NUUz, 1(2), 36-39.
15. Нурматов, Ф. А. (2020). Использование средств профессионально -прикладной физической культуры для улучшения уровня подготовки студентов вузов. Мугаллим, 2(1), 165-169.
16. Султанов, А. И., & Исламбоев, С. А. (2020). Вариативность физической подготовки дзюдоистов на этапе углубленной специализации. Вестник науки и образования, 10(88), 82-85.
17. Abdulaxatov, A. R., & Sultonov, A. I. (2020). Bo'lajak jismoniy tarbiya o'qituvchilarida kasbiy-madaniy munosabatlarni shakllantirish (kurash misolida). Maktab va hayot, 3(151), 20-21.
18. Чориев, И. Р., & Караев, В. Ш. (2020). Педагогическое проектирование физкультурно-спортивной деятельности будущих специалистов. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 333-341.
19. Шукурллаев, Ж. М. (2020). Укувчи-ёшларни волейбол спорт турига танлаб олишнинг методик хусусиятлари. Academic Research in Educational Sciences, 1 (2), 342-348.
20. Shukrullayev, J. M. (2019). 7-14 yoshli maktab o'quvchilarini voleybol sport turiga tanlab olishning metodik xususiyatlari. Мугаллим, 2(1), 153-156.
21. Shermatov, M. (2020). Bo'lajak jismoniy tarbiya o'qituvchilarini tayyorlashda innovatsion yondashuvlar. Xalq ta'limi, 1(3), 78-83
22. Musurmanov, P., & Shermatov, M. (2020). Innovative Approaches To Developmant Of The Professional Competence Of Future Teachers. A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 1(1), 557-560
23. Akhatov, L.K., Rasulov, A.N., Mirzorakhimov, O.K., Sharipov, M.L., & Ibrokhimov, F.A. (2020). The Outlookings of Religious and Sufism in Teaching of Abdurakhman Jami. Journal of Critical Reviews, 7(17), 112-116